Huhtikuiset

Heikku87 mä lopetin polttamisen!:) Oon itekin ihan ihmeissäni, miten helpolta tää tuntu, jos vertaa edellisiin lopettamisyrityksiin. Motivaatio on kyllä tällä kerralla ihan eri tasolla:)

Lueskelin aiemmin että parille oli käynyt raskauden suhteen ikävästi. Jaksamisia heille. Toivon niin että saatte sen onnen vielä. Epävarma olen tästä omastakin. Ei se auta ku katella kuitenkin päivä kerrallaan. Minä poltin tupakkaa ja tiedostin että pitäisi lopettaa muutenkin, mitä kaikkew kamalaa se keholle tekeekään. Meni hetki että sain itseäni niskasta kiinni ja viikko ennen plussaa sain lopetettua tupakoimisen. Tuli,alotettua edellisen keskenmenon takia uudestaan pitkän tauon jälkeen. Toivottavasti en enää sortuisi joskus myöhemmin raskauden jälkeen

Tutulta kuulostaa. Minäkin repsahdin keskenmenon jälkeen. Mutta nyt tuntunut niin helpolta, että jospa pysyisi tosiaan jo pitempäänkin. (Loppu elämän. :D)

Itse olen myös tupakoitsija. Olen polttanut yli 10v säännöllisesti, joten lopettaminen ei todellakaan helppoa, mutta toki ilmiselvää että niin aion toimia. En koskaan voisi vahingoittaa omaa lastani tieten tahtoen. <3 Tarkoitus oli yrittää lopettaa ennen plussaa, mut jotenkin ei yhtään osannut odottaa että se plussa tulee heti ekasta kierrosta.. :D

Neuvolasta suosittelivat nicoreten käyttöä (ei sisällä häkää ja tervaa, joten huomattavasti pienempi paha) ja hengitetyn tupakan vähentämistä asteittain ennen kuin lopettaa kokonaan. Neuvolantäti sanoi, että "kuin seinään" lopettaminen voi aiheuttaa jopa keskenmenon, koska se on hetkellisesti niin suuri kriisi elimistölle.

Eli erittäin pienillä määrillä mennään ja nicoretella, viim. viikon kuluttua jätän nicoretetkin pois. Neuvolan täti lohdutti myös sillä, että minulla ja lapsella on yhteinen verenkierto vasta n.2vko kuluttua, joten hirvittävän suuriin itsesyytöksiin ei todella ole tarvetta. Tavoite tietenkin on, että pääsen tuosta paskasta ihan lopullisesti eroon, toivottavasti en retkahda kun pieni syntyy!

Onko teillä kellään käytössä jokin mielialalääke raskauden aikana? Itselläni on traumaperäinen ahdistuneisuus-/paniikkihäiriö, joka puhkesi syksyllä 2013. Tähän syön päivittäin 10mg escitalopramia. Minulla oli tarkoitus tämä lääkitys lopettaa ennen kuin alamme yrittää lasta, yritin sitä viime talvena, kun olin ollut lääkityksen kanssa melkein vuoden täysin oireeton, romahdus tapahtui alle 2kk lopetuksesta. Kaikki oireet palasivat todella rajuina. :( Aloitin lääkityksen uudelleen ja nyt taas kaikki tosi hyvin, olen täysin oireeton. Psykiatrilta varmistin ennen uudelleen aloittamista, että onhan tämä turvallista kun haluaisimme alkaa yrittää lasta, kertoi näin olevan, riskit todella pienet.

Onko kohtalotovereita ja mitä ohjeita teille on annettu ko lääkevalmisteiden käytöstä? MInulle sanottiin neuvolasta, että taöven tapahtumien takia en saa missään vaiheessa raskautta lopettaa, mutta lääkeannosta voidaan kokeila pienentää puoleen loppuraskaudesta. Näin voimme ehkäistä mahd haittavaikutuksia lapseen, joiden riski on kuulemma häviävän pieni.

Shayla, pitää vaan tiukkana pysyä. Mä oon pysynyt. Lopetin polttamisen kun plussa tuli esikoisesta noin 2v sitten. Sen jälkeen en ole retkahtanut. Mua niin hyvin motivoi toi pikku tyttö jonka nähden/aikana en halua polttaa. Olen paljon energisempi kun lopetin tupakan polton. Vaikuttaa muutenkin positiiviseati mun kehoon.

Täällä onkin jo muutamat valittaneet tästä unettomuudesta. Liityn siis "kerhoon" nytkin väsyttäisi paljon, mutta eipäs uni tuu. Käyn varmaan ylikieroksilla. Päivisin meinaan nukahtaa pystyyn ku esikoinen on nukahtanut mut en sit kuitenkaan malta mennä itse nukkuu.

Eipäs vieläkään ole mitään suuria raskausoireita tullu. Joka tietenkin saa hieman huolestumaan. Tänään jopa googletin miten keskenmenon huomaa ym.

Millä kriteereillä voisi saada sen varhaisutran?

Raskaudesta ei vielä tiedä kun 2 henkilöä, toiselle oli pakko kertoa kun oltiin menossa reissuun ja en voinutkaan sit juoda alkoholia. Toiselle kerroin kun en malttanut salata asiaa.

Oletteko muuten huomanneet palaako teidän hermot nykyisin helpommin? suututtaa/kiukuttaa enemmän?

Esikoisella on tulossa Näköjäön erittäin huono yö, herännyt jo nyt varmaan 10 kertaa.

Ps. Mites sinne salaiseen ryhmään pääse?

Hentokuiskaus, meillä oli kireerit että on keskenmeno, tuulimuna, kohdunulkoinen raskaus tai ei tiiä mitkä viikot menossa (eli sekavat menkat). Mä saan sen takia kun keväältä taustalla keskeytynyt keskenmeno. Jossain paikoissa ei saa edes noilla kriteereillä. Melkeinpä joutuu itse maksamaan.
Mulle on nyt tullut paljon pitempi pinna mitä yleensä on esikoisen kanssa.
Ohjeet on tossa aloitus sivulla. Siellä on tarkkaan kerrottu mitkä kriteerit pitää täyttää että pääsee siihen ryhmään.

Hentokuiskaus, mulla kiukuttaa ja suututtaa yleensä ennen menkkoja mutta nyt ennen menkkoja,joita ei siis tullu,sitä ei ollukkaan. mutta nyt oon huomannu että kiukuttaa ja itkettää kaikki tyhmätki asiat :D en tiiä johtuuko siitä ku en polta vai tästä raskaudesta.

Näin viimeyönä ensimmäisen km unen, ei ollu mukavaa :(

Mä poltin ennen esikoista. Varmaan sen 10vuotta olin polttanut ja melko paljon päivittäin. Mulla oli onneksi pahoinvointi niin voimakasta, etten pystynyt polttamaan oksentamatta ja siks olikin niin helppo lopettaa. Synnytyksen ja imetyksen jälkeen oon polttanu parina iltana kun olin viihteellä. Jännä kyllä, mulla edelleen tekee melkeinpä päivittäin mieli tupakkaa, mutten oo halunnu polttaa kun siitä tulee vaan huono olo...ja varsinkin nyt on hyvä syy olla polttamatta :)

Mies muuten tilas mulle sähkötupakan nikotiinittomilla nesteillä :D onkohan sitä ihan turvallista polttaa.?
Vaikka tyhmä kai sitä on jos alkaa edes sitä polttaa ku melkeen viikon ollu ilman, mutta ku mieli tekee sinne tupakalle kokoajan nii helpottais ehkä omaa oloa ku tietää että sinne pääsee jos haluaa

Shayla87, mulla ollut sama lääke jonka lopetin kesäkuussa. Mun psykiatri sanoi, ettei tuosta ole tutkimuksia että voisi käyttää raskauden aikana. Yritti tyrkyttää mulle uudestaan venlafaxinia mikä on turvallinen raskauden aikana. Oli työn ja tuskan takana lopettaa joten en varmasti aloita uudelleen. Taustalla vaikea masennus..

Tiiättekö, mulla tapatalkissa (jota käytän lumiassa) ja iPhonessa vau.fi sovelluksissa lukee eri juttuja esim tosta salainen ryhmä yms jutuista :o Miten voi olla mahollista? Tapatalkilla kun lukee niin on se 30viestiä ja sit pääsee salaiselle puolelle ja iPhonella kun lukee niin ei mitään mainintaa paitsi 10 viestiä täytyy kirjottaa et pääsee takas jos potkittu pihalle. Tosi omituista.

mä tonne listaan ilmoitinkin itseni mutta nyt hyppään tännekin kertoon itsestäni :) mulla siis menkat oli reilu viikko sitten ja yllätyksekseni kuitenkin torstaina tein positiivisen raskaustestin. päivää ennen menkkoja näytti vielä negaa testit, niin suuri oli yllätys. viime
kierto oli meillä ensimmäinen yrityskuukausi :) esikoinen täytti just 1v tämän kuun alussa. tamperelainen 24v vaimo olen.

Hanna, ai mulle sanottiin et ois jotain tutkimuksia tehty. Eli ei aiheuta mitään kehityksellisiä häiriöitä ja voi ehkä jonkin verran nostaa keskenmenon riskiä. Lääke lopetetaan/määrää tiputtaa loppuraskaudesta, koska on mahdollista että vauvalle tulee ohimeneviä vierotusoireita. Niitäkään ei välttis tule, myös neuvolasta sanoivat että lääkitys ok kun soitin. Sanoivat myös, että ton talven oirehtimisen takia eivät mulle ees suosittele lopettamista, vaan vähentämistä ja sanoivat et riskejä on, mut todennäköisyydet on todella pienet..Onpa outoa, kun sulle sanottu eri asioita. :/

Shayla, kyllä lääkärit tietää mistä puhuu. Jos sulle on sanottu noin niin luota siihen! Voihan se olla niin ettei mun lääkärillä ole tosta lääkkeestä niin kokemusta. Kun vaihdoin paikkakuntaa niin lääkäri vaihtu ja uusi lääkäri vaihto mulle ton escitalopramin ja jälkeenpäin otin juuri näissä raskaus ja lääkeasioissa yhteyttä tähän vanhaan lääkäriin kun oli yksityinen ja tulin paremmin toimeen hänen kanssa. Ite oon päättäny et alotan lääkkeet jos meen yhtä huonoon kuntoo mitä joskus oli. Muuten en koske niihin enää.

Sama homma, en söisi ellei olisi ihan pakko. Mut annoksen lasken minimiin varmasti jo ennen loppuraskautta. Tsemppiä sulle! :)

Käyn joo, toinen vuosi menossa. Katotaan keväällä myöntääkö KELA viel kolmannen vuoden.

Takaisin