Himot ja ällötykset

Ihan hyvän 4kg vauvan oon onnistunut kasvattamaan pelkällä vegaaniruualla ja kätilötkin kommentoi, ettei ole ikinä nähneet niin isoa ja hyvinvoivaa istukkaa, että ei se liha mikään välttämättömyys ole raskaanakaan ollessa ja näin toteaa myös WHO.

Itseä oksettaa lähinnä kaikki nyt, mutta edelleenkään ole joutunut oksentamaan. Parsakaaliin on ihan jäätävä himo kokoajan. Yks päivässä menny pelkästään mulle :-D taapero kattelee vaan kateellisena vierestä. Hummusta ja papuja uponnut kanssa aika paljon. Perunaan oli kova himo alkuviikosta, mutta se hillitti. Muroja lähinnä sit pystynyt syömään ton parsan lisäks ja vähän riisiä ja pastaa pelkältään :-( edellisestä raskaudesta tiedän, että ei pidä pakottaa itteään syömää niitä juttuja mitä ei tee mieli, koska sit on oksentaminen taattu.
 
Pahoinvointiin löyty muuten yllättävä apu coca-colasta! En normaalisti juo oikeestaan ollenkaan tollasia, mutta eilen väsytti niin pirusti ja kahvi oksettaa että pyysin miestä ostaan pari tölkkiä ja yks tölkki vei väsymyksen ja oksetuksen mennessään jopa 3 tunnin ajaks! Oli pakko käydä tarkistaan paljonko niissä on cofeiinia, kun piristi niin hirveesti mut vaan 37mg/tölkki niin varmaan se oli se sokeri sitten :-D
 
Onko muita kasvissyöjiä joiden tekee mieli lihaa?
Mua ällöttää tällä hetkellä ajatuskin tofusta, härkiksestä, pavuista yms vegeprotskuista ja tekee mieli syödä lihaa :’(
Olen siis syönytkin nyt ja totellut vaan mielitekoja kun on niin etova olo koko ajan.

Mulla on aivan sama juttu, eli härkistä ja nyhtökauraa en pysty syömään enää ollenkaan, vaikka normaalisti teen ruokaa vain lähinnä niistä :wideyed: Oon syönyt nyt aika paljon kalaa, ja leivän päällä kalkkunaa. Mifua pystyn syömään.
 
Pahoinvointiin löyty muuten yllättävä apu coca-colasta! En normaalisti juo oikeestaan ollenkaan tollasia, mutta eilen väsytti niin pirusti ja kahvi oksettaa että pyysin miestä ostaan pari tölkkiä ja yks tölkki vei väsymyksen ja oksetuksen mennessään jopa 3 tunnin ajaks! Oli pakko käydä tarkistaan paljonko niissä on cofeiinia, kun piristi niin hirveesti mut vaan 37mg/tölkki niin varmaan se oli se sokeri sitten :-D

Mulla taas ainakin zero pistänyt mahan pupluttamaan ja närästämään, mutta olisko se siitä makeutusaineesta. Tavallista Coca colaa en oo kokeillut kun yritän välttää ylimääräisiä sokereita :oops:
 
Samoilla linjoilla vilmun kanssa, ei liha oo välttämättömyys ja turha sitä väkipakolla on syödä jos ei tunnu hyvältä. Mua tällä hetkellä lähinnä henkisesti ahdistaa se liha, niin pidän aika minimissä... Tai ei kyllä punainen liha noin muutenkaan tunnu maistuvan, kana just ja just menee... Mutta ite oonkin ennen tuota ykköstä ollut ilman lihaa, kalaa söin, lähes parikymmentä vuotta. Rupesin syömään vähän lihaa kun kroppa raskaana selkeästi sitä vaati, ja ihan puhtaasti helpottaakseni omaa elämää. Mies kun ei kasvisjuttuja osaa kokkailla, niin sillä että syön sitä lihaa ei tarvi aina ite kokkailla ku raskaana ja myöhemmin synnytyksen jälkeen ei aina rahkeet siihen riittänyt...

Proteiinien ohella raudan saannista kannattaa pitää huoli jos ei liha maistu, ja samoin B-vitamiineista.

Ja tavalliselle kolalle peukut täältäkin. En hirveästi sitä juo, mutta välillä lasillinen tekee hyvää. :happy: Sekä se kofeiini että sokeri. En normaalistikaan juo kahvia ollenkaan, mutta verenpaineet niin matalat ihan yleensäkin että cokis auttaa oloa kun oikein tekee pahaa... Kiva kun noin normaalisti ihan lääkärin määräyksestä saa salmiakkia syödä aika surutta. :grin Nyt vaan yritän sen pitää aika vähissä...
 
Coca cola on muuten mun lempparia, mutta eipä oo pariin kuukauteen uponnut. Närästää ja turvottaa ja bläh..

Että niin ovat kehot ja raskaudet erilaisia :D
 
Mulla tuli tänään pitkästä aikaa närästystä kun söin valkosipuliperunoita. Illalla tuli sitten hillitön himo johonkin kirpeään, ja jääkaapissa oli sitruuna. Söin sen ja voi että miten oli hyvää ja sain kirpeänhimon erinomaisesti tyydytettyä. :grin
 
Mulla on ollut verenpaineet normaalisti ok, mutta nyt alkuraskauden (ja myös viime kerralla) aikana ne on madaltuneet huomattavasti eli satunnainen huono olo ja heikotus johtuu myös niistä. Sitä varten mulla on laukussa ja takin taskussa vakiona supersalmiakkirasiat että saan sieltä varsinkin liikkeellä ollessa nopeasti suuhun jos tulee huono olo. Helpottaa myös todella nopeasti kun ottaa salmiakin. Ja ihan lääkärin määräyksestä, normiolona en niitä vetele.
 
Mulla taas on ollut jo usean viikon tosi vaikeaa syödä lihaa. Esim Kahen viikon aikana oon kerran saanut syötyä eli kasvisruualla mennään vaikka normisti oon ihan sekasyöjä. Edelleen pahoinvointia joka päivä koko päivän. :meh: jokainen suupala on pakottamista. Mitään makeeta en myöskään pysty syömään vaikka oon normisti aikamoinen karkkihiiri. Oon alkanut laihtumaan ja huolestuttaa saako kaikkea tarpeellista. Yritän syödä maitotuotteita, proteiinipitoisia kasviksia, hedelmiä, marjoja, viljoja jne. Osaako kukaan sanoa onko riski että jää jotain saamatta? Toi laihtuminen huolestuttaa kun ilmeisesti vapautuu myrkkyjä elimistöstä mutta minkäs tekee. Onneks vauva ilmeisesti kyllä ees ottaa mitä tarvii.:oops:

Syötkö raskausvitamiineja, ne sentään paikkaavat vajetta varsinkin nyt kun alkuraskaudessa pahoinvointia ja ruokavalio rajoittunut?
Minulla tippui viime kerralla ensimmäisen kolmanneksen aikana paino 5kg, mutta otin vitamiinit, söin sen määrän ja sitä mitä pystyin (pieniä annoksia usein - paljon varsinkin mandariineja koska ne upposivat) ja ultrassa kaikki kehittyi ok aikataulun mukaan. Jos sulla ultra näyttää ok kehitystä eikä pahoinvointi ole rajua oksentamista niin en olisi huolissani, samaa neuvolatäti sanoi mulle kun kysyin laihtumisesta. Kun pahoinvointi väistyi, ruokahalu palasi taas ja painokin alkoi kertyä jne. Ja ihan terve vauva syntyi.
Mutta siis, kysy neuvolasta ja jos tuo pahoinvointi on rajua ettei mikään esim. pysy sisällä tai jatkuu ja jatkuu vain, niin sitten kannattaa jo huolestua, pahoinvointiin löytyy apteekista ravinto/mitäliesuololiuoksia. Alkuraskaudessa on aivan normaalia rajoittunut ruokahalu/pahoinvointi jopa 12-16 viikoille saakka. Kannattaa pyrkiä ottamaan raskausvitamiinit ja juomaan reilusti vettä.

Ja riippuen aiemmista elintavoista/ruokailutottumuksista, niin painon pudotessa ensimmäiset 2kg voi hyvin olla vain poistunutta nestettä ja turvotusta.
 
Mäkin normaalisti syön salmiakkia kun on nii matalat paineet, ja kyl tuntuu raskaana ku mulla muutenkin laskee sit paineet vielä eikä todellakaan nouse niinku luulis... viime raskaudessa onnistuin pyörtyy nii usein, että mut vaihdettii työtehtävään jossa ei tarvi seisoa :-D
 
Syötkö raskausvitamiineja, ne sentään paikkaavat vajetta varsinkin nyt kun alkuraskaudessa pahoinvointia ja ruokavalio rajoittunut?
Minulla tippui viime kerralla ensimmäisen kolmanneksen aikana paino 5kg, mutta otin vitamiinit, söin sen määrän ja sitä mitä pystyin (pieniä annoksia usein - paljon varsinkin mandariineja koska ne upposivat) ja ultrassa kaikki kehittyi ok aikataulun mukaan. Jos sulla ultra näyttää ok kehitystä eikä pahoinvointi ole rajua oksentamista niin en olisi huolissani, samaa neuvolatäti sanoi mulle kun kysyin laihtumisesta. Kun pahoinvointi väistyi, ruokahalu palasi taas ja painokin alkoi kertyä jne. Ja ihan terve vauva syntyi.
Mutta siis, kysy neuvolasta ja jos tuo pahoinvointi on rajua ettei mikään esim. pysy sisällä tai jatkuu ja jatkuu vain, niin sitten kannattaa jo huolestua, pahoinvointiin löytyy apteekista ravinto/mitäliesuololiuoksia. Alkuraskaudessa on aivan normaalia rajoittunut ruokahalu/pahoinvointi jopa 12-16 viikoille saakka. Kannattaa pyrkiä ottamaan raskausvitamiinit ja juomaan reilusti vettä.

Ja riippuen aiemmista elintavoista/ruokailutottumuksista, niin painon pudotessa ensimmäiset 2kg voi hyvin olla vain poistunutta nestettä ja turvotusta.


Kiitos kaikille kommenteista!

Saan pidettyä ruokaa ja nestettä onneksi sisällä. Oon syönyt foolihappoa ja D vitamiinia. Rauta-arvot oli tosi hyvät ensimmäisessä neuvolassa. Googlettelin vielä niin ilmeisesti B vitamiini on riski missä voi tulla vajaus mutta oon juonut piimää/maitoa ja syönyt maustamatonta jugurttia ja vähän juustoa niin kai siitä saa myös. Enemmän tää taitaa ottaa hermojen päälle kun syöminen niin hankalaa ja samalla pitäisi jaksaa töissä jne. Koko ajan nälkä mikä ei helpota :rolleyes:
 
Kiitos kaikille kommenteista!

Saan pidettyä ruokaa ja nestettä onneksi sisällä. Oon syönyt foolihappoa ja D vitamiinia. Rauta-arvot oli tosi hyvät ensimmäisessä neuvolassa. Googlettelin vielä niin ilmeisesti B vitamiini on riski missä voi tulla vajaus mutta oon juonut piimää/maitoa ja syönyt maustamatonta jugurttia ja vähän juustoa niin kai siitä saa myös. Enemmän tää taitaa ottaa hermojen päälle kun syöminen niin hankalaa ja samalla pitäisi jaksaa töissä jne. Koko ajan nälkä mikä ei helpota :rolleyes:

B-vitamiinit on niin laaja ryhmä eikä niistä kaikkia saa maitotaloustuotteista niin ite otan niitä lisänä ihan purkista säännöllisen epäsäännöllisesti. On vesiliukoisia niin ei oo riskiä että tulee yliannostustakaan.

Tsemppiä! Tiedän ton tunteen ku on nälkä IHAN KOKO AJAN. :woot: Koska mulla on lisäksi paha olo huolimatta siitä syönkö vai en niin oon katsonut parhaaksi syödä jotain pientä vähän useammin koska se jos nälkä yltyy ylivoimaiseksi niin olo on ihan hirveä... Ja syön just sitä mikä tuntuu hyvältä, eli ajatus ei saa mahaa kierähtämään ympäri. Välillä se on jotain ihan tyhjänpäiväistä noin ravintoarvojen valossa, välillä taas jotain järkevämpää. Pääasia että jotain syö. Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa, omia ravintovarastoja voi tarkistella tarkemmin sitten kun syöminen taas on kivaa. :p
 
En tiedä mitä väärää siinä oli, että sanoin muille ettei kannata kantaa huonoa omatuntoa omista mielihaluistaan. En mielestäni ottanut kantaa siihen minkälaisia vauvoja kasvisruokavaliolla syntyy. Sanoin vaan sen, että ihmiset ovat syöneet käsittääkseni kaksi ja puoli miljoonaa vuotta lihaa niin sellaiset mielihalut ovat vähintäänkin normaaleja. Nyky-yhteiskunta vaan saa varsinkin naiset kokemaan huonoa omatuntoa joidenkin ruoka-aineiden syömisestä.
Mielestäni kannustaminen omien vaistojen kuuntelemiseen on järkevämpää kuin moralisoiminen toisten ihmisten päivittäisistä valinnoista. Jos ei tee kasviksia mieli vaan lihaa, siten syö lihaa. Jos ei tee lihaa mieli vaan kasviksia, sitten syö kasviksia. Yksinkertaista. Eikä mitään syyllisyyttä siitä kuinka ravitsee tulevan pienen yksilön :)
 
En tiedä mitä väärää siinä oli, että sanoin muille ettei kannata kantaa huonoa omatuntoa omista mielihaluistaan. En mielestäni ottanut kantaa siihen minkälaisia vauvoja kasvisruokavaliolla syntyy. Sanoin vaan sen, että ihmiset ovat syöneet käsittääkseni kaksi ja puoli miljoonaa vuotta lihaa niin sellaiset mielihalut ovat vähintäänkin normaaleja. Nyky-yhteiskunta vaan saa varsinkin naiset kokemaan huonoa omatuntoa joidenkin ruoka-aineiden syömisestä.
Mielestäni kannustaminen omien vaistojen kuuntelemiseen on järkevämpää kuin moralisoiminen toisten ihmisten päivittäisistä valinnoista. Jos ei tee kasviksia mieli vaan lihaa, siten syö lihaa. Jos ei tee lihaa mieli vaan kasviksia, sitten syö kasviksia. Yksinkertaista. Eikä mitään syyllisyyttä siitä kuinka ravitsee tulevan pienen yksilön :)

Kaikki on varmasti samaa mieltä :) Lähinnä kommentit taisi olla minulle lohdutukseksi että kyllä kasvisruuasta saa kaikki mitä tarvii kun en tosiaan pahoinvoinnin takia pysty lihaa syömään enkä ole niin perillä miten varmistaa vitamiinit jne. Tärkeintä varmaan kaikille olla turhaa ressaamatta niinku sanoit ja kuunnella omaa kroppaa. Aika ihmeellisiä asioita siellä tapahtuu :happy:
 
Kaikki on varmasti samaa mieltä :) Lähinnä kommentit taisi olla minulle lohdutukseksi että kyllä kasvisruuasta saa kaikki mitä tarvii kun en tosiaan pahoinvoinnin takia pysty lihaa syömään enkä ole niin perillä miten varmistaa vitamiinit jne. Tärkeintä varmaan kaikille olla turhaa ressaamatta niinku sanoit ja kuunnella omaa kroppaa. Aika ihmeellisiä asioita siellä tapahtuu :happy:

Se on tärkeintä että väärinkäsitykset selviää, tämä sinun kommenttisi oli hävinnyt kokonaan :happy: Noista lisäravinteista kun kysyit niin itse kuulutan seleenin perään mikäli et liha syö, sekä jodi- sitä saa vain merilevästä määrän X, mutta on aivan huipputärkeä! Sitä kun ei muualta oikein edes saa, ainakaan riittävästi. Nuo nyt tuli ekana mieleen. Niillä kitken itse raskauden takia kilpirauhseen kohdistuvaa tuhoa :) Jodi vienyt myös raskaudesta aiheutunutta väsymystä, on siis oiva apu siinäkin! Harmillisen tuntematon vaan useimmille. Ja niin kuin aikaisemmin joku taisikin sanoa niin nuo B- vitamiinit ovat elintärkeitä. Ja kasvissyöjänä aminohapotkin ovat elintärkeä lisä. Toivottavasti näistä jotain apua sinulle!
 
Muokattu viimeksi:
Kävin hakemassa tänään B vitamiinia. :) Eiks merilevä ole kiellettyjen listalla kun jodipitoisuus voi vaihdella? Toi jodi on kyllä hyvä pointti. Sitä on kai joihinkin ruokasuoloihin lisätty. Yleensä käytetään kyllä merisuolaa missä sitä ei oo.
 
Kävin hakemassa tänään B vitamiinia. :) Eiks merilevä ole kiellettyjen listalla kun jodipitoisuus voi vaihdella? Toi jodi on kyllä hyvä pointti. Sitä on kai joihinkin ruokasuoloihin lisätty. Yleensä käytetään kyllä merisuolaa missä sitä ei oo.

Juu mäkin oon lukenut että merilevää ei suositella. Sushista jää siis jäljelle käytännössä pelkkä riisi :hilarious: aion kyllä tilata sushia heti synnytyssairaalaan, hirveä himo koko ajan...
 
Merilevää ei suositella jos ei jodipitoisuus ole tiedossa. Mutta tuskin maailma siihen pariin satunnaiseen sushiin kaatuu jos on kasvisversio tai sitten jotain kypsää kalaa, ravunpyrstö tai jotain, vaikkei se jodimäärä olisikaan tiedossa... Sitä levää kuitenkin on niin vähän siinä yhdessä palassa. Ja kuten merrykarhu sanoi niin jodi on oikeasti tärkeää mutta kun ihmiset nykyään käyttää enemmän kaikkia erikoissuoloja niin ei sitä tule siitä jodioidusta suolastakaan saatua ja monet kärsiikin jodinpuutoksesta... Mutta siis välillä kun käydään tuolla naapurikauupungin kiinalaisessa missä lounaalla on sushejakin seisovassa pöydässä niin kyllä niitä vegeversioita sen muutaman aina otan ihan hyvillä mielin. :happy:
 
Näin se tosiaan on että määristä ei voi olla oikein varma :confused: Mutta jos haluaa olla varma kuinka paljon sitä saa niin jodia saa myös tippoina. Yksi tippa veteen ja siitä juo sitten muutaman päivän:) Semmoinen puteli kestää ikuisuuden ja olisi todella olennainen lisä ilman raskauttakin..Itse käytän muistaakseni Lugolin jodia, kysyin sitä Lifesta ja siellä ainakin oli. Suolassa taas kun on se huono puoli, että se kerää nestettä puoleensa kuin pesusieni eikä määrät mitä sitä yleensä ihmiset käyttävät, riitä kattamaan päivittäistä tarvetta. Mutta tosiaan on niitä monia erinomaisia ravintolisiä joista saa sitten tarkan määrän annosteltua :happy:
 
Takaisin
Top