Minulla pahoinvointi ja ällötys tulevat aaltoina. Välillä on päiviä, jolloin on ihan oikeasti nälkä ja ruokakin maistuu olon ollessa lähinnä normaalia. Näitä päiviä seuraa tosin aina ällötyspäiviä, jolloin ei tahdo edes sängystä pystyä nousemaan, kun niin pahaa tekee. Onneksi mies kantaa kiltisti appelsiinimehua yöpöydälle, ennen kuin lähtee töihin. Myös suolakekseja saatan haukata pari, ennen kuin nousen ylös. Aina sitä ei vain tahdo muistaa ja sitten siihen pahaan oloon ei auta enää yhtään mikään, vaan se jatkuu ja jatkuu koko päivän. Kun on paha olo, ei ruoka tahdo maistua, mutta nälkä toisaalta huonontaa oloa vielä entisestään. Yökkien on pakko jotain syödä, jotta olo helpottaa. Oksentanut olen onneksi vain kerran.
Paahtoleipä juustolla ja kinkulla maistuu aina, samaten Yosat makuina sitruuna tai paratiisi. Ovat vähän raikkaampia ja kirpakoita.. Maitotuotteet maistuvat välillä, välillä aiheuttavat hurjan huonon olon. Hedelmiä pitäisi ostaa enemmän - niitä kun saa menemään alas hyvin. Suolaista mättöruokaa voisin syödä vaikka joka päivä (jos ei ole ihan pahin ällötys päällä) ja nyt viikonlopuna tulikin syötyä muutaman kerran epäterveellisemmin. Onneksi mättöruokaan kelpaa myös kotitekoinen pizza, jolloin pystyy vähän kontrolloimaan ruuan epäterveellisyyttä. Fantaa voisin juoda myös koko ajan, kun maistuu appelsiini ja on kuplia. Parhaiten auttaa, kun ei osta kotiin liikaa mitään epäterveellistä, vaikka miten tekisi mieli. Pystyn vielä perustelemaan itselleni valintani. :)
Nyt löysin myös pienen helpotuksen pahoinvointiin - salmiakki! Olen rakastanut sitä aina, mutta nyt se on ihan erityisen hyvää ja helpottaa hieman oloakin. Liikaahan sitä ei saisi syödä, joten ostin kaupasta vain pienen askin pastilleja ja imeskelen niitä, jos tuntuu liikaa ällötystä. Autolla ajaessa ne auttavat paljon, sillä etenkin autossa pahoinvointi korostuu.
Ainoa, joka minua tällä hetkellä himottaa, ovat oman kasvihuoneen kurkut. Niitä saakin sitten himoilla vielä jonkun aikaa, kun kurkut ovat vielä taimia ja kelit tuollaisia, ettei niitä voi ulos vielä viedä. Hölskykurkkuja omista kurkuista tänne heti nyt kiitos!!
Makea ei juuri maistu, vaikka mieli tekisi syödä. Hassua..
Hajut eivät enää ole yhtä voimakkaita kuin ihan alussa, mutta hyhhyh, kun jotkut ihmiset voivatkin haista pahalle. Tai tupakka! Viikonloppuna kylässä oli miehen ystävä, joka polttaa ja kun autolla lähdettiin johonkin, hän tietenkin poltti tupakan ennen autoon istumista ja hyi että, kun pidättelin hengitystäni ensimmäiset kilometrit ja toivoin vain, että oksennus ei nouse suuhun asti. Jotkut hajuvedet aiheuttavat saman reaktion. Kahvi ei myöskään enää ole pariin viikkoon maistunut.
Nyt on menossa 8+5, toivottavasti tuo ällötys pian helpottaisi jo..