Helteisen heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja idaho
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kans käydään pissalla aika ahkerasti. :) Yöllä 2-4 neljän tunnin välein, samoin päivällä, ja aina kun oon lähdössä jonnekin niin käyn vielä "varapissalla" vaikka ei olis niin hätäkään. :) Maha toimii säännöllisen epäsäännöllisesti, noin joka toinen päivä. Siitähän luki jossain, että ruoka kulkee suolistossa hitaammin että vauva kerkeää paremmin imeä niistä ravinnot.
Närästystä mulla ei ole ollut onneksi vieläkään, turvotusta on kyllä senkin edestä. Nilkat on aika turvoksissa, säädettävät sandaalit on ainoat mitkä menee jalkaan, sunnuntaina yritin änkeä lenkkareita jalkaa lenkille lähdettäessä, eikä ne menneet ollenkaan ja painoivat paljon. Sandaaleissa on ärsyttävä kävellä pitkiä matkoja, kun koko ajan on kiviä kengässä. :) Se on tosin pienin murhe, sillä rasittava vatsakipu vaivaa taas ihan lyhyelläkin kävelymatkalla. Tänään kyllä aion kävellä kylälle ja takaisin (2*2 km), niin voin sitten illalla tehdä mansikkapiirakkaa... Se keventäminen on onnistunut sillain, että eilenkin söin pullan ja jäätelöä mutta touhusinkin koko päivän äidin luona purkamassa muuttolaatikoita ja laittelemassa tavaroita paikoilleen (= keksin hyvän paikan tavaralle ja äiti siirsi sen kohta siitä pois)... :) Yöllä ja nyt aamulla kyllä tuntuukin, että on taas tullut jotain tehtyä. Pimppaa särkenyt koko yön ja selkää kivistänyt aamulla. Eniten ärsytti se, että olisin halunnut nukkua pitkään, mutta koira aloitti vinkumisen puoli seiskalta kun mies lähti töihin. Eikä rauhoittunut ennnenkuin otin viereen, siinä makas tyytyväisenä tunnin ja sitten alkoi uusi vingutus... Murr! Pyörin sängyssä vielä puoli tuntia jonka jälkeen oli pakko nousta ylös pissalle... onneks ruettiin nukkumaan jo ennen kymppiä, niin ei tullut ainakaan vajetta... Mutta jos tuo piski ei suostu silloin olemaan hiljaa kun minä ja vauva nukutaan kun ollaan yö valvottu, niin se lähtee aika nopeasti mummolaan hoitoon. Murr!

Mutta nämä on taas vaan minun pieniä valituksia. Moonilla on kuitenkin ihan oikeitakin ongelmia. Kurja juttu miten miehesi puhuu sinulle.... :( Toivottavasti saatte asiat sovittua, kurja olo olla raskaana viimeisillään ja joutua murehtimaan tuollaisia...

Tänään iltapäivällä on sitten lääkärineuvola, mielenkiintoista saada tietää, että onko tapahtunut viikossa mitään muutosta. Viikko sitten siis paikat 2 cm auki.

Niin ja mä oon kans miettinyt että  en varmaan ihan kohta enää uskalla lähteä yksin minnekään pidemmälle.. kauppaan tai bussilla kaupunkiin (bussissakin joutuu istumaan n. 50 min) että entäs jos menis lapsivedet siellä?? Tai rupeais supistelemaan niin ettei jaksaisi kotiin... Apua! Miten muuten meinaatte lähteä synnyttämään jos mies (jos hän olisi tulossa mukaan) olisi jossain kauempana? Voiko taksilla lähteä jos lapsivedet valuu (ottaako ne kyytiin), mutta jos ei ole kuitenkaan niin kiire eikä kehtaa ambulanssiakaan tilata?? Mulla on taas näitä ajatuksia... :)

Hmm mä oon melkeinpä aina joka paikassa autolla eli kerkeis kotiin sitten kuitenkin.  Kannattaa olla käsilaukussa siteitä, niillä se lapsivesi pysyy sitten aisoissa (toki se eka ryöpsäys voi tulla yllättäen, toisilla vasta ennen ponnistusvaihetta sairaalassa taas).  Kyllä mä uskon että taksikuskit kyytiin ottaa, istuu sitten vaikka muovikassin päällä :)

Meillä on ylipäätään sotasuunnitelma synnytyksen suhteen semmonen että mies lähtee pojan kanssa hakemaan lapsenvahtia paikalle ja mä odotan kotona ja tarvittaessa lähden edeltä taksilla synnärille.  Tai sitten varmaan jos tulee ihan hirveä kiire ja oon pojan kanssa kahestaan niin meidän pitää lähteä niine hyvinemme sinne sairaalaan ja joku saa sitten hakea pojan sieltä.

Mä näin ihan älytöntä unta viime yönä. Olin siinä jo sairaalasängyssä makoilemassa ja synnyttämässä. Lapsivedet oli menneet ja supisteli kamalasti. Sitten ne supistukset yhtäkkiä vaan loppui. Mies siinä piteli kädestä kiinni mutta sitten kun ne supistukset loppui niin meidät vaan jätettiin sinne synnytyssaliin ja kaikki hoitsut lähti johonkin. Toivottavasti ei ollut enneuni! Ensimmäinen ajatus oli kun heräsin etten oo vieläkään pakannut sairaalakassia! :D
Sit aloin myöhemmin aamulla miettimään että ne kivut siinä unessa oli tosi todellisen tuntuisia että oonkohan mie oikeesti yöllä tuntenut jotain vastaavia kipuja ja sitten se uni on vaan rakentunut siihen ympärille.
Vähän sekavaa sepustusta tälleen ennen aamukahvia...

Ihanaa kun toi mies nyt on lomalla! Se oli aamulla siivonnut keittiön ja täyttänyt tiskikoneen kun mie vaan nukuin koirien kanssa peiton alla :)

Tänään mennään tutustumaan synnytyssairaalaan, jännää :)

Juu, siis ukko on tulossa mukaan synnyttään, ei ole tullu edes mieleen et jäis esikon kanssa kotiin kun ei ole kuiten esikon isä :D 
ei sillei varsinaiseta sotasuunnitelmaa ole, mennään vähän sen mukaan miten kiire on.
Jos menee samalla lailla kun esikon synnytys että käynnistyy suppareilla niin sit kerkiää tulla ukko kotiin ja äiti kattomaan esikkoa...
mut jos tulee syystä tai toisesta kiire niin sit esikko mukaan ja sairaalaan kulkuvälinä riippuu ihan kiireellisyys asteesta. ja sit luultavasti äiti tulee sit hakeen esikon sairaalasta. mie en ole mitenkään tarkkaan miettiny tota, enkä halua miettiä ettei stressiä tule asiasta. 
eilen aloin miettimään, että pitäis varmaan toi sairaalakassi pakata, jotenki tuntuu sekin olevan niin vaikeaa, vaaville olen jo laukun pakannu mut itelle uupuu.. 

Meillä ei mies ees lähe mihkä pidemmälle enää. Työpaikalle on 10 kilsaa, et se on varmaan pisin matka :) Ja ite tuskin tulee hilluttua kauheen kaukana kotoon (ällöttää hillua plussapallona ihmisten ilmoilla). Aateltiin kerätä listalle mahdollisten hoitajien työaikoja ens kuussa, kun kukaan ei kai oo lomalla enää, ni on varapaikkoja mihin esikoisen sais. Kun tosiaan voi tulla kiire lähtö, jos toinen tulee viä nopeempaa kun toi nopee esikoinen (nyt menee 2vko yli kun noin aattelen). Pitäs kans varmaan pakata jo kasseja valmiiks, viä kun joutuu niitä pakkaan 3kpl!! Kun ei tiä yhtään mihkä aikaan joutuu lähteen, niin täytyy tytöllekin laittaa ruokia, yöppärit yms valmiiks. En mä tiä, tuntuu ettei oo ehtiny miettiin mitään valmiiks, kun ois kaikkee muutakin tekemistä! Ei olla viäkä ehitty ees juutteleen nimestä, kummeista tms...! Luultavasti sit ens kuussa tai ens viikolla, kun tyttökin jää lomalle hoidosta.

Täällä toimii maha kans normaalia harvemmin, mut ei kuitenka ummetusta oo. Juon niin paljon vettä ja teetä, sit kuituja tulee syötyä paljon (marjoja, ja leseitä puuroon ja rahkaan). Viime aikoina on alkanu närästään, ja eilen ja tänään on alkanu oksettaan/tullu huono olo kun syö!! Inhaa...

Näin kans viime yönä unta, et Nia tuli kertoon kuulumisia, mut en yhtään muista et mitä se kerto!! Olin yöllä Nykissä lomallakin, ni varmaan siinä unohtu :)

Jaahas, viä hetkeks aherteleen ennen kun tyttö tulee. Aloin tekeen sile muistolaatikkoon valokuvakansioita, oon ny päässy tän vuoden kevääseen (liimaamisessa, tekstit puuttuu). Teen viä sellaset mihin ite liimataan, et saa matkalippuja yms mukaan, yhtään ei kestä kauan!! Meillä on itellä mega vähän ees olemassa kuvia lapsuudesta, ni haluan et lapset saa sellasia muistoja :)

Mä väkersin muutama viikko sitten semmoista valokuva-albumia johon liimailin ifolorin kautta tilattuja valokuvia, mm. miehen ja minun vauvakuvia, yhteisiä nuoruuden kuvia ja sitten minun masukuvia (näkee miten on kasvanut). Sitten kun vaavi syntyy niin pitää muistaa ottaa paljon kuvia. :) Ja tilata niitä että pääsee liimailemaan... Lähinnä aion tuon albumin laittaa sitten esille vaavin nimiäisjuhlissa. Varsinaisen hienomman vauva-albumin teen sitten semmoiseen hienokantiseen (onks ne hopeaa, mihin voi kaivertaa nimen yms) albumiin.

Mutta nyt pitää rueta vähitellen valmistautumaan kun tunnin päästä on lääkäri. Sää näyttää synkkenevän juuri kun aion lähteä kävelemään... tulee varmaan jonkun verran kohta vettä niskaan... Iltapäivällä sitten tavoitteena saada aikaiseksi mansikkapiirakka. :)

Meillä mennään nyt varmaan sillai, että mummi tulee tänne meille ku synnytys alkaa. Ohan se helpompaa niin päin, ku se et me vietäis poika sinne. Meillä ku ei oo sitä autoa. Ja eipähän tartte sitten pakata pojalle erikseen mitään kassia.. Ainoo huono puoli täs nyt on se, et nyt täytyy sit kattoo et kämppä suht siisti ja kaapissa jotain syötävää.. :)

Kohta pitäis varmaan laittaa itteään vähän kuntoon, ku vieraat saapuvat tunnin päästä.. Laiskottaa..

Hei jee.. Sain tilattua ittelleni kampaajan.. Torstaina ois aika.. Värjäys ja leikkaus.. Toivottavasti jaksan istua sen ajan.. Ja toivon ettei tää mun tukka tukkis niitten putkia..:)

Tulinpa nyt pikaisesti kommentoimaan. Hirveästi tullut tekstiä! En millään ehdi lukea ja kommentoida, mutta jahka tässä jaksaa ja ehtiin, niin istahdan alas ja hemmottelen itseäni ihan kunnolla näillä teidän kuulumisilla.

Niinhän siinä sitten kävi, että synnytys lähti käyntiin silloin viime torstaina aamulla. Kerron pikaisesti ja lyhyesti miten kävi ja sitten jossain vaiheessa käyn kirjoittamassa kunnon synnytystarinan.

Eli torstaina 14.7 meni aamulla lapsivedet kuudelta ja lähdimme yhdeksän aikaan synnärille. Synnäriltä siirryin kymmenen aikaan osastolle tarkkailuun. Perjantaina löysivät multa sen streptokokkibakteerin todella ärhäkkänä ja tulehdusarvo oli koholla. Lähdettiin suoraan iltapäivällä tulosten tultua synnytyssaliin käynnistykseen. Olin vuorokauden oksitosiinitipassa. Aluksi ei tapahtunut mitään ja lauantai aamuna alkoivat kamalat supistukset. Kohdunkaulan kanavaa oli ennen supsitusten alkua 2cm jäljellä. Supistukset saivat kanavan katoamaan, mutta jämähdin 1,5cm auki. Aivan järkyttävät tuskat kärsin ja huusin kuin hyeena, en saanut lääkettä muuta kuin lämpöpussin ja ilokaasua. Lauantaina yhdeltä laittoivat minulle tilanteesta huolimatta epiduraalin, koska olin niin huonossa kunnossa. Nukuin kaksi tuntia. Kun synnytys ei iltapäivä kolmeen mennessä ollut edennyt, niin lääkäri päätti, että tehdään hätäsektio, että vauva saadaan äkkiä ulos. Olin hereillä koko leikkauksen ajan.

Tyttäremme syntyi lauantaina 16.7.2011 k. 16:26, pituus 47cm, paino 2855g, pipo 33cm

Hätäsektio kun tehtiin, niin haava on pystyhaava, navan alapuolelta häpyalueelle. Nyt kolme päivää leikkauksen jälkeen pääsimme kotiin tänään. Vauva oli kympin vauva (apgar) ja erittäin pirteä. Voimme molemmat mainiosti!! <3

Paljon Onnea koko Nian perheelle!!! <3 

Joka päivä olen monta kertaa käynyt urkkimassa, että jokohan olisi jotain uutisia Niasta tullut ja nyt... Voi että miten ihanaa!! Ihana kuulla että lopulta kaikki meni hyvin ja te voitte pikkuisen kanssa hyvin ja olette jo kotona :) (Täytyy myöntää, että kun luin tuota kirjoitustasi synnytyksestä, niin itkua samalla tihrustin .. niin ihanaa!)

Tästä se sitten alkaa tytöt ... ;) 

Onneksi olkoon Nia ja perhe!

Tehdäänkö muuten niin että onnitellaan vaikka tänne pulinoiden joukkoon niin sitten se syntyneiden osasto pysyy selkeämpänä :)

Meillä tosiaan sama suunnitelma kuin idaholla eli lapsenvahti meille.  Ei tosiaan tartte sitten pakata "kaikkea mahdollista" pojalle kun on kaikki valmiina täällä.  Mulla on äiti ja sisko lomalla elokuun alkupuolelle ja isä siitä eteenpäin joten sikäli yksinkertaista ellei perhana sentään veny syyskuulle, täällä ei nimittäin automaattisesti käynnistellä heti 42+0 vaan sitten vasta ruvetaan yliaikakontrollia varailemaan :/  Toivottavasti tämäkin vauva älyää syntyä itekseen ennen sitä.

Päätä särkee.

Voi Nia, valtavat onnittelut!! Kyllä täällä jännitettiinkin sun puolesta!
Uskomatonta että ensimmäinen pikkunen on jo todella maailmassa... <3

Onnea Nia ja koko teidän perhe!! <3 Kyllä täällä jännitettiinkin teidän puolesta.

Olipa jännä reissu kättärille. Paljon saatiin kuulla kaikkea ja suurin osa on jo unohtunutkin :D
Johan tässä alkaa itseäänkin jännittämään ja tuntumaan entistä enemmän konkreettiselle koko synnytys. Täytyisköhän yrittää pakata se sairaalakassi ;)

Tänään sitten ei enää Samarinit riittäneet kukistamaan närästystä ja täytyi lähettää mieheke apteekkiin Rennietä hakemaan. Yäh... Te joilla ei närästystä oo ollut niin olkaa onnellisia. :P

Onnea nialle 
Täällä esikko kipee, niin ei tuu seurattua itteä nyt niin tarkkaan. supistuksia tulee niinku aikasemminki. silloin tällöin vähän tuntuu enempi... 

Hurjat onnittelut Nialle! Kirjoitin onnittelut myös tuonne Onnittelut-palstalle! :)

Täällä lääkärineuvola takana. Ei muutosta viime viikkoon. Nyt ei tehty enää painoarviota. Itse voi arvioida että vauva kasvaa 200-250 g viikossa. Pää ei ole vielä kiinnittynyt, eikä ole auennut enempää. Hyvä niin, ei ole vielä kiire. Meinaa rueta vähän jänskättämään nyt kun ensimmäinen vaavi on jo putkahtanut maailmaan... Sitä ei tiedäkään missä järjestyksessä sitä lopulta synnytään... :)

Mansikkapiirakkaa naamaan, nam... :P

täällä joku stressaa nyt noista supistuksista.. niitä tulee välillä parin minuutin välein, mutta kipu tuntuu sekunnin tai max kaks ja ihan tuolla alhaalla, reilusti navan alapuolella... en yhtään muista minkälaisia supistuksia tuli esikosta ensin.. ei ole yhtään kivaa jos tää nyt alkaa näillä avautuun ja käynnistyyn kun olen yksin... varasuunnitelmia ollaan tehty, mut kaikki on ihan auki.. inhottaa, onneks ukolla on vika viikko tuolla jossain kaukana hommia nyt menossa... eihän tässä enää montaa päivää ole tätä viikkoa jäljellä....

ja tänäänhän mulla on viikkoja rasan 37....

Tsemppiä siala!  Toivottavasti se vauva nyt malttaa pysyä mahassa vielä siihen asti kunnes miehesi tulee kotiin.  Varmasti inhottavin ajankohta reissutyölle!  Onneksi kuulostaa niin lyhyiltä supparit että josko olis harjottelua kuitenkin.

Jee, vielä ei onneksi tosiaan ole luvatut tropiikin yöt tulleet.  Tuuletin taas koko yön ja sillä ihanalla kymmenasteisella ilmalla on taas saatu kämppä mukavan viileäksi :)  Eilen kaikesta huolimatta oli sisälämpö 26 astetta ja alko olla taas mulle liikaa.

Tänään pitäs mennä pojan kanssa mun vanhemmilla käymään.  Ja huomenna äiti tulee tänne poikaa kattomaan kun mulla on neuvola.  Kiva kun nyt heinäkuussa koko terveysasema on kiinni ja neuvolaan pääsee vaan sivuovesta ja sitten onkin edessä rappuset kolmanteen kerrokseen...  Näin ollen jos mun pitäis ottaa poika mukaan mun pitäis kantaa se rattaineen niitä rappuja ylös...  Se ei nimittäin pysy hetkeäkään paikoillaan joten ei vois kuvitellakaan ettei ottais rattaita mukaan, ei pystyis mitään sydänääniä kuuntelemaan tai pissanäytteitä ottamaan.  Ja sitten kun on kesäaika niin ei saa edes iltapäiväaikoja neuvolaan ja mies ei ennätä kotiin.  Höh.  Onneksi kohta on elokuu senkin puolesta.

Kukahan siivoais täällä...  Ei ole kyllä yhtään sen näkönen kämppä että tänne viittis ketään päästää.  Nyt on taas ote lipsunu ja pahasti, kai se ois otettava itteään niskasta kiinni ennen kuin täytyy pyytää Sillä siisti -ohjelma tänne kuvaamaan.  Pelottaa kyllä että kämppä on just kauheimmillaan sillon kun on aika lähteä synnyttämään!

Oujee... Viikko 38 täyttyi niin että napsahti..

Mutta musta nyt tuntuu niin vahvasti siltä, että tää raskaus menee kans yli.. Eilen ku möllöttelin koko päivän kotona, ni tuli tasan tarkkaan yks kipee supistus. Että näillä mennään. HUOOH.

Siala: Toivottavasti supistelut rauhottui, eikä tarttenu lähtee mihkään..

Moon: Mullakin semmonen olo, et kämppä kaaoksessa ku lähetään synnyttään.. Nolottaa jo etukäteen..

Kovasti ootellaan nyt sit Nian kuulumisia enempi..:) Sitten kun ennättää..:)

Veikkauksia kuka seuraavaksi?

Ootteko muuten ite veikannu, että millon ite synnytätte? Mä oon joskus tännekin kirjotellu, et veikkaan viikkoja 39+4.. Saas nähä miten käy..:)

Näyttää siltä, että täällä alkoi helteet.. :/

Täällä yö meni taas ihan plörinäks. Vielä ei sentään helle vaivannu ,mut heräsin vessaan varmaan satakertaa. Sitte ku en enää vessaan heränny ni sitte masu-asukki heräs  viiden aikoihin vääntämään ja kääntämään. No sen jälkeen ei sitte juuri nukuttukkaan..No jos vaikka sitte päivällä sais vaik nukuttua.

Ootan innolla sitä lääkäriä johon tosin on aikaa vielä melkee pari viikkoa.Toivottavasti alakerrassa olis jotain tapahtunu. Alkaa olla aika kärsimätön. Ei millään jaksais enää odottaa.. Tosin en kyl toivo et se vielä näillä viikoilla syntyis (34+5).Muutaman viikon sais pysyä vielä yksiössään :) idaho kyseli veikkauksia synnytyksen ajankohdasta.. Se vois olla 37+4, jos oikeen yrittämällä yritän saada sen ajoissa ulos :) Mut luultavasti siinä käy kuitenkin niin et se syntyy vasta syyskuun puolella niinku meijän äitikin veikkas.

Ootan kanssa Niasta ja vauvasta lisää kuulumisia.. Pohdin kanssa sitä että kukakohan seuraavaks?

Mä en edes oleta synnyttäväni ennen laskettua aikaa, esikoinenkin syntyi 40+4.  Lisäksi mulla laskettu aika laskettiin 28 pvän kierron mukaan vaikka mulla on oikeesti pidempi.  Toivoisin silti että viimeistään rv 41 syntyisi.  Kunhan nyt edes elokuun puolella :)

Takaisin