Helmivauvojen ihanaiset odottajat

Kylläpäs alkaa olemaan tuskasta yöllä kun ei vaan osaa nukkua.
Nyt on kyllä viikonloppuna urheiltu ihan urakalla on lapattu lunta, kannettu puita, tehty pitkiä lenkkejä, saunottu ja sitten olin viel sellases ihanassa shietsu hieronta tuolissa ja ja tuloksena 0 supistusta.
 Mitäköhän sitä pitäis tehdä että sais supistuksia aikaseks. Anopinkin kanssa naurettiin että jos tollasella urheilulla ei meinaa millään syntyä niin mites kävis jos ottasin ihan rauhallisesti? olisin enskin vuonna vielä raskaan?[:D]
 
Rocks: Oletko päässyt rappusia kiipeilemään? Mulla ainokaiset supistukset ovat tulleet ostoskeskusten megalomaanisia rappusia kiipeillessä. Tai pikemminkin iltasella shoppailureissun jälkeen. Kyllä ihmiset ovat katsoneet pitkään, kun vieressä on liukuportaat ja minä tarvon ison mahani kanssa rappusia. [:D] Ja syy on sama kuin sinulla, kroppa ei osoita minkäänlaisia merkkejä siitä, että vauvan olisi tarkoitus joskus syntyäkin. Kohdunkaula ei ole lyhentynyt ja niitä supituksia ei tosiaan ole kuulunut.
 
ei ole valitettavasti rappusia meillä. pitää varmaan lähtee lenkille asemalle ja juosta koiran kanssa rappusia edes takas[:D]
 
Tuttava on kätilönä ja sanoi et se tulee, kun on tullaksee, ku kysyin millä saa sen tulemaa nopeammi ulos! Mut yritän kuitenki... Meillä oli eilen kans kunnon touhu päivä. Tiputeltii lumia talon katolta ja tuppasin niitä sit pitkin mettää ku pihaa ei enää mahdu. Sit tehtii kunnon suursiivous. Saunottii ja enne sitä kokeilin sitä zumbaa. Tulos uneton yö. A ei päässy päivän aikaa ilmeisesti tarpeeks liikkuu ni otti yöllä takasi, pääsin nukkuu vast neljä aikoihi. Great!
 
Mä oon kanssa huomaanut ton saman että kun koko päivä on liikkeellä niin yöllä ei nukuttakkaan. ittellani menee yöt heräillessä että jokos tapahtuis jotain.
 
Ja TAAS neuvolaterveisiä, mut nyt voin sanoa et viimesen kerran!! Koska täti anto mulle nyt sitten äippäpolille ajan, keskiviikkona klo 8 sitten sinne. Ja povaili, et tuskin päästävät mua enää kotiin, koska pikkunen nyt niin alhaalla ku voi olla, mua kahtena yönä supistellu ym... jotain positiivista siis! [:)] mutta siis niitä nlaterkkuja:

41+1
paino -100g (pyöriny nyt suunnilleen samassa viimeset 3 viikkoa)
turvotus -
verenpaine 133/94 ja sit mittas uusiks 128/93 (veikkas että valvottu yö vaikuttaa...)
pissa --
sf 33 (-1cm)
rt
syke + (nyt oli kuulemma 140 molemmin puolin, viimeks melkein huolestuin ku pyöri 120-130 tienoilla)
liikkeet ++

Tosiaan, edellis yönä oli niitä säännöllisen epäsäännöllisiä supistuksia, mut eilen sitten klo 18 lähtien oli ensin 7min välein, mut sit illan mittaa ensin 10min välein ja yöllä lopuks enää vasin välein. Kunnes sit joskus 5 aikaa loppuivat kokonaan. Olipa harmittavaa herätä aamulla siihen ettei päästykään lähtee sinne Poriin [:(] no mut nyt on tuo takaraja ylihuomiselle, et sit 99% varmuudella käynnistävät!! Vihdoinkin!

Sitte luultavasti noitten supistelujen seurauksena valkovuoto tulee osittain rusehtavan punasena... kuulemma kohdunsuulla muutoksia sen verran, et aiheuttaa sen. Lähtöä odotellessa! Nyt saa sit enää jännittää et meneekö keskiviikolle asti tää Poriin lähtö [:D]

Jahas, jos menis vaikka hiukan nukkuu, ku tuo yövalvominen alkaa oikeesti ottaa kunnon päälle!
 
Hienoa hm86 et pääset tositoimiin keskiviikkona!!!

Katoin noita vauvan patja juttuja niitä on ihan hirveesti erilaisia. Luulen et päädyn iha normi kaupasta ostettuu patjaa, olikohan familon minkä näin prismassa. Mut sit tuol oli useal sivul noista petauspatjoista. Onko se kuin yleises käytös? Mie en edes tienny et vauvoille on petareita... [8|]
 
Jos joku löytää jostakin vauvalle petarin niin pliis, vinkkiä tänne! Mä olisin sellaisen halunnut, mutta en oo mistään löytänyt. Harmi kun en omista ompelukonetta, sellainen petari olisi varmasti aika helppo ommella.
 
Meille löytyi Ikeasta petari. Niitä on siellä valikoimissa jos jonkinlaista ja hintaista. Postimyynnistä tai myymälästä. Uskoisin että helpottaa kummasti puhtaanapitoa jos ja kun pissavahinkoja sattuu.
 
Näköjään tikkerilläkin on kiire kun menee päivää edellä.. Tänään siis 40+5 eikä mitään muutamaa nippasua kummempaa täällä päässä... [:@] Miten tää voikin kiristää näin paljon pääkoppaa? Siis muutamista hassuista päivistä kuitenkin vaan on kyse, mutta silti.... Eilen lensi puhelin seinään kun äiti sanoi sadannen kerran "ehkä jo ensi yönä"...

hm86 varmasti ihana tunne kun saa l o p u l t a k i n sen tiedon milloin odotus loppuu.. Kovasti tsemppiä koitokseen ja toivottavasti saat hyvin nukuttua ennen sitä [:)] 

Mä en tiedä miten täällä menee noi yliaikakontrollit... Siis, että saadaanko neuvolasta aika vai pitääkö itse varailla? Luulen kyllä, et itse ne pitää hoitaa kun kaikki muukin täällä täytyy itse hoidella. Ja mun tuurilla äippäpolilla on samanlainen ruuhka kun viimeksi sinne aikaa odotellessa ja saan ajan kuukauden päähän... [8|] No ei sentään kuukauden, mutta mahdollisimman pitkälle kumminki!! Huomenna taas neuvolaan ja mua vituttaa ravata sieläkin vaikka omaksi ja vauvan hyväksihän sielä ravataan mutta silti. ARGH!!!!!!!

sipster meillä ei ole petaria ollenkaan... Ajattelin kokeilla ensin ilman. Muovitettu frotee vain lakanan alle keskiosasta alaspäin suojaamaan suurimmilta vahingoilta. Toiset sanoo, että tuo muovifrotee pelkän lakanan alla hikoiluttaa vauvaa, mutta me siis aiotaan kuitenkin kokeilla. Patjan päällys on kuitenkin helposti irrotettavissa ja konepestävissä, ja sisuksen voi huuhdella tarvittaessa. Tuo on kai vähän makuasia kuka tykkää käyttää petaria ja kuka ei. Jos olisi käytetty patja niin hommaisin petarin ehdottomasti. Tai voihan esim. äitiyspakkauksen makuupussia käyttää alussa "petarina" jos ei välttis halua sellaiseen paljon satsata ennenkuin tietää onko tarpeellinen...
 
Sash: Kysyin tänään neuvolasta, että missä vaiheessa sieltä laitetaan lähete äippäpolille. Kuulemma 12 päivää saa mennä yli, ennen kuin lähetettä tulee. Näin siis Turussa. Tuntuu kauhean pitkältä ajalta... Näissäkin on varmasti alueellisia eroja.

 
Joo samanlaisia lukemia oon itsekin kuullut... siis että 12-14 päivää lasketusta ajasta vasta aletaan tutkailemaan jos ei mitään vaivaa ilmene. Se varmaan on suht sama joka puolella Suomea.
Raskaushan ei ole yliaikainen ennenkuin 42 viikkoa on täytetty vaikka monet (itsekin lukeudun heihin) mielellään puhuvat yliajasta heti lasketun ajan jälkeen...[:D]  Noo täytyy sitä neuvolatätiä vähän yrittää painostaa huomenna, et voivoivoivoivoivoivoivoivoivoivoivoi kun jo ahistaa... [;)] 

Vaikka mielummin oikeasti odotan sinne 42-43 viikoille, että synnytys käynnistyy luonnostaan kuin että se käynnistetään jos vauvelilla ei mitään hätää masussa tule.
 
MAIPPI Lastentarvikkeen sivuilta löysin ja sit täällä on ainaki prismassa ja citymarketis.

Voi yrjö mikä olo. Heräsin päikkäreiltä ja pyörryttää ja oksetuttaa. Ei kiva! Pitäis vissii kyetä noitte hurttien kans päivälenkille. Näytin eile tolle nuorimmalle koiralle vaunuja ja olin iha sata varma et se pelkää niitä, mut ei mitää siinä käveli niin nätisti ilma ongelmia. Kaks muuta onki jo kulkenu rattaiden kanssa.
 
Noista petareista. Itse on kyllä kuullu, että se äippäpakkausen mukana tullut suoja riittäis ihan hyvin. Ja sain vielä parilta tutulta heillä käytössä olleet. On kuulemma hyvä laittaa vainuihinkin jos vahinko joskus sattuu.
Ja tyytyliinan sisään voi laittaa pienen froteisen pyyheliinan tai harson, niin ei mene kuolat lakanankin läpi.
 
Kiitos petarivinkeistä. Seuraavalla Prisma-reissulla yritän löytää petarin. Kyllähän se äippäpakkauksen muovi on myös tosi näppärä ja tulee olemaan meillä ehdottomasti käytössä. Petarin haluan lähinnä sen vuoksi, että se helpottaa vauvan sängyn petaamista. Voi olla turhake, mutta jotenkin se vaan itsestä tuntuu hyvältä ajatukselta. [:)] 
 
Terveisiä äippäpolin kokoarviosta!
Arvion mukaan meidän vauva on nelikiloinen, pitkä ja hoikka vauva kuulemma (eli tulee isäänsä, joka on 190 cm). Oikein mukava lääkäri. Ehdotti heti, että voitais käynnistää pe tai ma. No, perjantaiksi sovittiin käynnistys - siihen asti annetaan luonnolle aikaa hoitaa homma itse. Kohdunsuu oli sentin auki eli jotain on tapahtunut ja viime yönä tuli tunnin ajan säännöllisiä suppareita. Mahdollista on siis, että ihan itselläänkin käynnistyy.
Vauvan syke oli hyvä, 122-170. Mun pissat ok ja verenpaine 112/73 eli kaikki kunnossa. Olin ihan varma, etteivät käynnistä, kun on tiedossa on , että mulla on ns. tilava lantio. Saattaapi olla siis lääkäristäkin kiinni se, kuinka helposti käynnistykseen suostuu. Mulla on siis pe tasan viikko laskettuun aikaan. Lääkäri oli tosi mukava (TAYS) ja varmasti näki musta jo päälle, että alkaa aika tuskaista olemaan tämä oleminen. Ja mitä sitä turhaan kasvattamaan valmista vauvaa enempää!
Täytyy sanoa, että olo on jotenkin ihanan autuas nyt, kun tietää, että viimeistään perjantaina aletaan tositoimiin. Sitähän ei tiedä, kuinka nopeasti synnytys sitten käynnistyy, 1-3 päivän sisällä yksilöstä riippuen. Mutta siis olen todella helpottunut ja tyytyväinen tähän tilanteeseen
Ai niin, meinasi unohtua - Nasu83:lle huikeasti onnea pienen tytön johdosta ja niina88:lle isot poikavauvaonnittelut!
 
Kuten täällä joku oli pongannutkin, niin meille syntyi 1.2 poikavauva.
 En voi kirjottaa "pieni" koska oli isompi mitä mä odotin :D

Mitat siis 53 cm, 3920g ja hattu tais olla 36.  pisteitä poika sai 9/9/9, väristä vähennettiin 1.

 Synnytys meni oikein sutjakkaasti. Alkoi lapsiveden menolla ja 1.vaiheesta 3 meni yhteensä vähän reilu 10 tuntia. Lääkitysapuna 2 annosta erpiduraalia, viimeiset 3 cm ja ponnistus ilman lääkkeitä, mikä oli hyvä juttu.. sai paremmin tuntumaa ponnistussuuntaan. Ponnistusaika tais olla 18 minuuttia.
 
NYt täällä harjoteillaan olemaan vauvan kanssa. Vaikka reilu viikko sitten oli vaikea kuvitella vauvaa taloon, niin kyllä se on nyt kokonaisvaltaisesti tän talon herra. Ei nurkkaa missä ei jotain vauvaan liittyvää olis :D

 Tänään mennään ekaan neuvolaan katsomaan kuinkas ollaan kasvettu :)
 
Konstantiina ja muut, millä te pääsette noihin kokoarvioihin??

Neuvolassa ei mulle ole tehty mitään arvioita, vaikka sf mitta keikkuu kokoajan yli kaikkien käyrien. Eikä siellä ole ollut puhettakaan mistään äitiyspolille kokoarvioon lähettämisestä [8|]
 
Takaisin
Top