HelmiMasu:
Tosiaan, kuten Maippikin sanoi, raskausmyrkytyksen suhteen huolestuttava alapaineen raja on vasta 100 (tai oikeestaan 105), ja yläpaineen raja 170.
Mutta jos tuntuu että noita muita oireitakin ilmenee, just esim. noi näköhäiriöt, niin kannattaa soittaa arkena neuvolaan, ja muuna aikana synnärille, ne kyllä tietävät missä kohtaa kuulostaa huolestuttavalta, ja pyytävät tutkimuksiin (ultralla katsotaan sikiön napanuoran virtaukset, yms. ja myös verikokeita voidaan ottaa.)
Mutta ainakin mun kohdalla vielä paineet tyyliin 98/160 (huom. mulla ei siis koskaan ole ollut valkuaista pissassa) tarkoittivat pelkkää verenpaineen kotimittailua (yli kuukausi mentiin vain näillä kontrollimittauksilla), ja vasta tosiaan kun tota korkeaa verenpainetta jatkui pidempään, niin sain lähetteen äitiyspolille. Mulla siis ei kuitenkaan missään vaiheessa ole todettu raskausmyrkytystä, ja vauvalla on ollut koko ajan kaikki hyvin, olen muutamassa kontrolliultrassa näiden verenpaineiden vuoksi käynyt viikon välein.
On myös ihan yleistä että loppuvaiheessa verenpaine hiukan nousee. Mutta tosiaan sitten jos alkaa mennä tuonne huolestuttavan rajoille, niin asiaan kyllä ihan varmasti neuvolassakin puututaan. Ainakin täällä mun mielestä tosi herkästi tutkitaan :)