Helmivauvojen ihanaiset odottajat

Kiitos onnitteluista! Eilen aamulla eli ma-aamuna syntyi tyttönen ja tänään tultiin päivällä kotiin. En juurikaan nukkunut viime yönä, kun Viivi ei suostunut nukkumaan kopassaan ja mulla oli vähän ahdasta nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä. Sängyssä ei ollut laitoja, joten jouduin pitämään Viiviä sen verran keskellä, että oma nukkuminen oli ajoittaista torkkumista. Toivottavasti ensi yönä nukun hyvin omassa sängyssä. Käyn sitten levänneenä kirjoittelemassa enemmän. Viivi taas huutelee, haluaisi olla vaan sylissä.
 
Minäpä nyt päätin vielä ilmoittautua tänne helmivauvojen odottajien joukkoon ihan viime metreillä [:)] Vaikka tämä viesti varmaan hukkuukin tänne vauvahehkutusten ja onnitteluiden joukkoon.. [8|]

Ensimmäistä odotan pääkaupunkiseudulla ja ikää on 33v. Mies ja jokunen koirakin löytyy [:)]

Onnea vaan kaikille vauvan jo saaneille ja mukavaa loppu raskausaikaa muille [:D]
 
Tervetuloa Amorosa. Meillä näyttäisi olevan melkein sama laskettu aikakin. [:)]
Ja saman ikäisiäkin ollaan. Onko odotus sujunut mukavasti?
 
SoHeRa onnea Viivin johdosta, Todella kaunis nimi
Amorosa tervetuloa. Mitäs koiria teillä on?
 
Kylläpäs oli kauhea yö. Jotenkin todella levoton olo oli koko yön. selkää särki ja koko ajan sai käydä vessassa. ja vatsassa oli aivan ihmeellinen tunne, Ei ollut oikein kipeekään mutta koko yön kiristi jotenkin ihmeellisesti. Hitto jos tätä joutuu kestää viel kuukauden[:(]. Eivät nimittäin varmaan käynnistä aikasemmin vaikka olis miten vaikee olla. Neuvolassa viime viikolla sanottiin että ei ole yhtään ihme jos on vaikea olla kun itse olen lyhyt ja veikkas että vaavi olis aika pitkä.
 
täällä  on kans alkanu selkä vaivaamaan....ei tahdo yöllä saada nukutuks! kummallakin kyljellä vauva painaa ja selälläänkään ei pysty nukkumaan. päivisin päikkärit kyllä nukkuu helposti, ei ongelmaa. mutta miks öisin on hankalampaa?
 
No mä eilen sitten otin sen kokoarvion puheeksi neuvolassa ja kun aikani ruikutin, niin se lupas laittaa lähetteen äitiyspolille kunnon koko/synnytystapa-arvioon. Eli kiitos vaan teille, jos en olis lukenu teiän juttuja niin en olis osannu välttämättä alkaa mitään vaatimaan [:)] Se mun viikon 36 nl-lääkäri oli niin onneton että ei edes tehnyt mitään kokoarviota edes käsikopelolla, vaikka mulle on jo rakenneultrasta lähtien sanottu että iso on. Ja eilen se nl-täti laitto sitten että 3,8kg arvioksi (rv 38+0). Tosin se tais kyllä heittää sen ihan hatusta ja laski sen mulle viikolla 35 yksityisen lääkärin ultraaman kokoarvion perusteella..
No pääasia on että nyt pitäis viikon sisään tulla kutsu arvioon. Mä en nimittäin haluu että ne viikolla 42 sit huomaa että ohhoh ei mahdu ja joutuu sektioon. Mieluummin ottasin käynnistyksen hyvissä ajoin.

Ilmeisesti näissä asioissa pitää itse aina ruikuttaa ja mankua jos haluaa jotain tapahtuvaksi. Ja kun mä en jotenkin ole sitä tyyppiä että kauheesti valittelisin. Täytyy varmaan siellä polillakin sitten valitella että on niin tukalaa jne.

Joo ja eilen meni ekan kerran hermot kun äiti ahdisteli. Ei riittäny että sanoin ettei mitään ihmeellistä ja olo ok, niin piti vielä alkaa kyselee että eikö nyt yhtään tunnu ja kyllä sen pari päivää ennen voi tuntea jne. Ja heti perään täti soitti. En vastannu. Ja mulla on LA:kin vielä 2 viikkoa! Argh. Ja jos ei vastaa puhelimeen niin sittenhän ne hermostuu ihan kokonaan. Ihan kun mä en sitten ilmoittaisi kaikille kun se syntyy???

SoHeRa:lle onnea!!!!
 
Maippi: kiitos kysymästä, hyvin olen voinut loppua kohden [:)] Alussa oli pahoinvointia 24/7 ja keskivaiheilla Hb laski lähelle 100, niin olokin oli sen mukainen.. [8|]
Nyt tuntuu että kaikki on loistavasti, ei ole kipuja eikä vaivoja [:D]

Painoa on kertynyt 13,3kg (alussa 58kg/166cm), mikä on kyllä enemmän kuin riittävästi siihen nähden etten herkuista välitä ja olen syönyt terveellisesti [8|]
Sf-mitta oli 38+0 32cm ja oli jo laskenut, kun viikkoa aiemmin oli 33,5cm. Verenpaineet ovat pysyneet alhaalla ja turvotukset poissa [:)]

Ainoa "huoli" oli, kun lääkäri totesi 36+4 kohdunkaulaa olevan jäljelle vain 0,5cm ja että vauva saattaa tulla koska vaan! No nyt on reilu pari viikkoa mennyt ilman sen kummempia tuntemuksia synnytyksen käynnistymisestä.. [;)]

Unettomuutta hieman esiintyy, kuuluu kai asiaan, mutta onneksi saa päivällä nukuttua. Mites muilla on unien laita?

rocks: villakoiria löytyy muutama kappale [:)]
 
Tervetuloa Amorosa!! Täällähän sitä turistaan sitten vielä kun nyytit on jo kainalossa niin ajoituksesi ei ole ollenkaan huono [:)] ... Mä olen koisannut täyttäpäätä viimeisen kuukauden sellaisia 12h yöunia.. toki herään sen parikolme kertaa vessaan ja sit jossain vaiheessa käyn aamuyöstä jääkaapilla kun kiljuva nälkä herättää, mutta noin muuten saan kyllä nukuttua hyvin. Paljon tyynyjä ja yksi extrapeitto jalkojen väliin mytyksi niin helpottaa asennon löytämistä! Senkin olen kyllä kokenut, että asiat pyörii mielessä ja uni ei vain tule.. [:@]  Jossain välissä oli pitkäkin jakso sitä yövalvomista, mutta yritin ottaa rennosti ja katselin sitten jotain hömppäsarjoja, söin leipää ja join teetä tms. ja menin taas kokeilemaan nukkumista kun tuntui että nyt saattais onnistua.

Hyvä homma silmu, että pääset arvioon! Noista käsiarvioista olen kanssa kuullut, että ei kovin luotetavia.. Kai sekin on arvioijasta kiinni. Toiset osaa ja toiset ei. Mun neuvolalääkäri teki ensin kokoarvioin käsillä ja veikkasi 2800g ja ultralla saatiin 2733g, joten se ei paljon heittänyt. Eilen terkka arvioi 3500g, joten saa nähdä miten paljon se heittää... Mutta olen kuullut tosiaan, että on ollut ihan kilonkin heittoja.. [8|] 

Viimeinen viikko läks tänään käyntiin. Viikon päästä mä olen viimeistään synnyttämässä, joten otan lunkisti. Aamulla tosin viiltävät supistukset ajoi suihkuun asti, mutta sitä ennen nappaamani panadoli tais pysäyttää homman taas tähän. Nyt ei enää mitään. Mut tosiaan viikko sinne viikko tänne!  
Tikkerikin on tainnu lopettaa höperehtimisen ja palata reaaliaikaan... Totesi varmaan, ettei sekään pysty tätä hommaa nopeuttamaan..

Taidan ottaa vähän jädeä välipalaksi nyt vielä kun on toi "tekosyy" mahassa.... [;)] 
 
No niin täällä on paketti leväytetty..eli Runeberginpäivänä 5.2. meille syntyi pikku poika, kuten ultrassakin jo ennusteltiin. Poika tuli maailmaan oikein näyttävästi ja rytinällä...synnytyksen käynnisti todella raju puolenvuorokauden mittainen oksennustauti...Mutta nyt jo vointi hyvä ja järkytyskin vähän laantunut...
 
Onnea taas uusille Helmille! :)

Itse olin tänään naikkarilla yliaikaistarkistuksessa (rv 41+5) ja eihän ne mitään käynnistäneet. Masun päältä otettiin sydänkäyrää ja tarkkailtiin supistuksia. Hyvä käyrä kuulemma oli... Aktiivinen mukeltaja muutenkin koko aamun vauhdissaan.

Sitten lääkäri teki sis.tarkastuksen ja kohdunkaulaa jäljellä vielä pari senttiä eikä juurikaan pehmennyt ja kohdun suu auki vaan "yhdelle sormelle".. eli ilmeisesti hyvin vähän.. :) Lantio tuntui hyvältä että pitäis mahtua hienosti tulemaan isompikin.

Ultrassa kaverin painoksi lääkäri arvioi "vajaa 4 kiloinen" mutta mittausten mukaan kone laski, että 3,7kg. Lääkäri sanoi, että olis arvannut hieman isommaksi, mutta saa nähdä sitten.

Naikkarilla käynnistävät kun on koossa vkoja 42+1 joten se tarkoittaa nyt tulevaa lauantaita. Menen siis lauantai-aamuna osastolle ja voisinpa vaikka toivoa, että tulisi nyt sitten vaikka se ystävänpäivä vauva :) eli vois syntyä 14. päivän puolella.

Toki jos aivan totta puhutaan niin toivoisin, että se synnytys käynnistyisi ihan itsestään tässä ennen lauantaita, mutta hyvin epätodennäköistä. Kätilö sanoi myös, että se käynnistyspäivä voi olla hyvinkin pitkä ja tylsä, koska ei voi tietää kuinka monta "annosta" pehmennystabletteja pitää emättimeen laittaa että voidaan edes lähteä siirtymään synnytyssaliin ja puhkomaan kalvoja jne. Joten todennäköisesti suhteellisen rankka vkonloppu edessä... nyt kun vielä sais öisin edes nukuttua niin saattais helpottaa mutta viimeiset pari yötä menty semmosilla 3-4 yöunilla kun ei vaan nukuta.

Mutta ei auta valittaa.. sentään tänäänkin sai nauttia ihanasta aurinkoisesta talvipäivästä :) Tsemppiä ja voimia kaikille!
 
Onnea Papulille!! <3

Huoh... Mä olen kyllä tosi paljon miettinyt sitä tablettikäynnistystä ja todella toivon, ettei siihen tarvitse mennä.. En halua sitä Cytoteciä mitenkään päin... Eli jos ne maanantaina (41+5) ehdottaa käynnistystä tableteilla aion varmaankin sanoa etten sitä halua ja odotan mielummin vielä muutaman päivän luonnollista käynnistymistä jos vaan vauvan vointi sen sallii. Kalvojen puhkaisuun suostuisin kyllä.
Mitenköhän paljon noihin käynnistysmenetelmiin voi itse vaikuttaa? Siis päättää siitä millä lähdetään kokeilemaan? Vaikka kai se riippuu kohdunsuun tilanteestakin... Vaikeeta vaikeeta...

MÄ NIIN TOIVON, ETTÄ TÄÄ VAUVA YMMÄRTÄISI TULLA JO PIHALLE!!!!

Huomaa miten mielialat heittelee kun edellisessä viestissä olin taas sitä mieltä, että viikko sinne tai tänne.. [8|] 
 
Onnea Papuli!

Meil on nyt kaikki vauvan tavarat paikallaan, lakanat piti viel äske silittää ku tuntuivat niin karheille ku alotin petaamaan. Yleensä en siltä mitää... Nyt vois alkaa tulee ulos tuolta. Toivottavasti viimeistää 19pv alkaavat tekee jotai. Ei varmaa ole kyl mukavaa jos käynnistelevät mut mut oisha sit ohi.
 
mulla lääkäri tunnusteli vauvaa masun päältä ja tuumas että "joo,tämä on jo reilu 3,2kg ja reilu 4kg tulee ulos"!mietin että voihan hitsi,ompas iso!
Ja synnytykseen on vielä kuukaus...[8|]
poika syntyi rv39 ja painoi 3180g.Että näin...mut sehän oli vaan lääkärin toteama kokoaARVIO[;)]
 
Niinhän se on, että kaikista parasta olis, jos synnytys käynnistyisi itsestään. Ja hienointa olisi synnyttää ilman ongelmia alateitse. Aina vaan ei käy niin. Itse en käynnistystä pidä omassa tilanteessani pahana, sillä tiedän lapseni olevan melko iso (ultralla tehty kokoarvio on kuitenkin hiukan luotettavampi kuin käsikopelolla[;)]). Tärkeintä itselleni olisi synnyttää lapsi alateitse turvallisesti, sektio olisi minulle pettymys. Mutta sekin olisi silti hyvä vaihtoehto, jos lapsen turvallisuus olisi jotenkin vaarantunut alatiesynnytyksessä.
Vieläkin toki toivon synnytyksen alkavan itsestään, mutta jos niin ei käy, otan käynnistyksen perjantai-aamuna hyvillä mielin vastaan! Toivon kaikille vielä vauvamasuna viihtyville hyvää ja turvallista synnytystä [:)]!
Papulille onnea vauvautumisesta[:)]!
 
Toki jos asiantuntija sanoo tablettikäynnistyksen olevan vauvalle parasta, minä taivun pelkoineni ja mielipiteineni kiltisti taka-alalle! Vauva on tärkein, ehdottomasti!!!

Miten mulla on mennyt ihan ohi, että sun synnytys käynnistetään perjantaina konstantiina? Hirmusti tsemppiä!!!! Vaikka pidän toki peukkuja luonnolliselle käynnistykselle sitä ennen sekä sulle, että mulle ja muille täysiaikaisille.. [:)]  
 
Kiitos neuvoista Sash79 liittyen noihin yli-innokkaisiin kyselijöihin. Ehkä täytyy alkaa olla vähän kyynisempi noissa vastauksissa, niin jospa kyselijätkin vähenisivät. :)

Neuvolassa tänään siis käyty, kun yhtenä pakettina täällä vielä mennään. Neuvolatätin mukaan pitäisi noin viikon sisään alkaa lapsukaista näkymään tuon limatulpan irtoamisen jälkeen, joten pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... Samalla antoi tuon aavistelemani uintikiellon, eli ei enää pääse edes liikuntaa harrastamaan. [:(] Niin ja seksikieltokin tuli samalla! [;)] Tai no kondoomin kanssa saisi kuulemma, mutta suositteli jättämään kokonaan ennen synnytystä. Sf-mitta säilynyt ennallaan ja paino muutaman sata grammaa pudonnut viikossa, mikä on kuulemma aivan normaalia. Tunnusteli vauvan asentoa vatsassa ja ihan alhaalla mun lonkkaluiden kohdalla, missä aiemmin ollut vauvan pää, onkin nyt HARTIAT! Ilmeisen alhaalla siis jo ollaan, ja siltä kyllä tuntuukin! Käytiin tänään miehen kanssa kävelyllä ja kyllä on aika moista matelemista tämä meikäläisen kävely. Kävelin neuvolaankin melkein 30min, mikä on normaalisti noin 15min matka. [:D] Tulis vaan normaalisti muutaman päivän sisällä, sillä mihinkään käynnistyksiin en TODELLA halua. Kuulostaa niin luonnottomalta asialta, mutta jos sinne joudutaan, niin minkäs teet, kuten muutkin jo ovat täällä todenneet.

Onko kukaan muuten selvittänyt miten tuon Vaun Oman sivun -raskauslaskurin saa näyttämään oikein, kun laskettu aika on jo mennyt? Näyttää nyt, että meillä olisi 1pv vanha lapsi ja laskee aikaa 1v. synttäripäivään... [:)] Olisipa vain!! Tickerikin lopettanut jo näköjään päivien näyttämisen...

40+1, jospa ensi yönä...! [:D]
 
Hohhoijaa, ei tuu uni. Tässä onkin jo nukuttu jonkin aikaa ihan hyvin. Nää tunnelmat kyllä vaihtelee kuten Sash79 mainitsikin. Tais olla tänä aamuna kun mietin, että jopas on ollut hyvä olo ja nyt sitten päivän mittaan liikkumisesta on tullut kivuliasta, kun tuntuu että tuolla lantiossa on jotain joka tunkee itselleen tilaa. Varsinkin nouseminen tekee tuskaa. Koko päivän väsytti, paitsi nyt sitten [&o]

Sain sinne äitiyspolille sitten ajan viikolle 40 +3, juttelin lääkärin kanssa puhelimessa ja se oli sitä mieltä että vauva ei mitenkään poikkeuksellisen iso, ja pitäisi mahtua ihan hyvin, mutta sain kuitenkin sitten tuon ajan. Tosi kiva juttu, sitten voi mankua käynnistämistä jos tuntuu tuskaselta ja kokoarvio siltä näyttää. Toisaalta tässä on vielä aikaa toivoa että käynnistyis itestään. Ja on jotenkin helpottavaa tietää että kahden viikon kuluttua tapahtuu edes jotain, pääsee kunnolla tutkittavaksi jos ei muuta.
Jotenkin tää pelkkä odottaminen ahdistaa kun ei tapahdu mitään. Ja neuvolakäynneistä ei enää saa sellasta helpotusta kun aikasemmin. Se on sitä verenpaineen mittaamista ja vaa'alla käyntiä.
 
Tännehän on syntynyt uusia vauvoja ihan huomaamatta, onnea kaikille vauvansa jo saaneille! [:)]

Amorosa: Hienoa, että sulla on mennyt mukavasti odotus. Joko alkaa tuntua siltä, että riittäisi ja vauva saisi jo putkahtaa maailmaan? Itsellä on sellainen olo. Mutta taidan kiusata itseäni sillä toiveella, että syntyisi jo... Sillä vauva ei ole yhtään laskeutunut. Joten tämä raskaus tulee menemään yliajalle. Ja unettomuudesta... Heräilen jokaisena "aamuna" viimeistään viideltä ja yöt ovat yhtä hyörimistä ja pyörimistä.

Voimia kaikille odottajille!
 
Takaisin
Top