Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huhhuh.. on ollut melkonen pari päivää tässä kyllä..
Maanantaina soittelin äippäpolille illasta kun vauva liikku niin hemmetin vähän ja jotenki niin vaisu oli.. käskivät tehdä sen liikelaskennan uudestaan ja tein ja liikku se mut vaisusti eikä silleen selvästi niinku ennen.
Annoin asian olla ja eilen aamusta ihan pukin hereille kun pariin yöhön ei mitään reagointia jos vessassakin kävin.. tämähän ei sitten edes potkassu vaikka mie hieroin ja taputtelin ja hieman hytkyttelin massua ja soittelin neuvolaan niin suoraan käskivät äippäpolille.
Siellä sitten ottivat sydänkäyrän ja ultrattiin ja nyt oli muka vauva vielä pienempi!
Tietysti johtuu ihan ultraajasta mutta tympäsee tuo.. perjantaina ensin saivat 2800g..sitten toisen kerran 2600g ja nyt oli 2550g... painoarvio vaikka ne monta kertaa sen ottivat. Napanuora virtauksissa oli häikkää.. olivat liian vaisuja ja tämä neiti joutu siihen rasitukseen!
Laittovat tipan käteen joka teki mulle supistuksia ja sanoivat että se voi laukasta synnytyksen ja että ovat kokoajan sektio valmiudessa.
Yhdestä viiteen olin piuhoissa kiinni ja vielä kun vasempaan käteen ei onnistunu se kanyylin laitto ja mulla meni suonen läpi ne aineet lihakseen ja turposi koko käsi... sitten vaan vaihtoivat toiseen...
Viideltä pääsin pois tipasta ja parituntia vaan olin ja sain ruoatki huoneeseen. Sen jälkeen laittoivat uudestaan koneen päälle ja katsoivat vauvan sydänäänet ja tuleeko vielä suppareita ja huh onneksi pääsin seitsemältä kotiin takas vielä.
Yö oli kauhea, kun heräilin siihen mahan kovettumiseen ja tänään ollut aika tiheää myös tuo.. siitä tipasta varmaan johtuu että jäi jotenki päälle tuo supistelu.
Neuvolassa sitten kävin ja siellä taas oli verenpaine hieman yläkantissa ja virtsanäytteessä: +-... turvotusta oli paljon ja painoa viikossa sai 1400g!!!
Eli näin.. nyt sitten joudun huomenna menemään ylimääräisiin virtsanäytteisiinki tuon valkuaisen takia vai mitä proteiinia.. emt..[:@]
Jotenki vaan tuntuu että mikäs se seuraava vaiva voisi olla??
Mies sano suoraan jos huomenna ei ole normaali pissa niin että saavat kyllä jo käynnistää tämän. Ei kai ne ala ylimääräisiä kokeita enää tekemään onko vai eikö ole raskausmyrkytystä...huoh![8|]

Silmu: Mä olen ymmärtänyt että se sf-mitta mitataan häpyluusta kohti vauvan pyllyä (joka tunkee kohtua korkeimmalle) mutta tämä on vaan mun oma teoria <:)

Hallitus: Mulla epäiltiin raskausmyrkytystä ennen syntymää, kun proteiinit oli ++ ja verenpaine heitteli ajoittain, äippäpolil kontrolloitiin verikokeita, joista nähtiin ettei vielä ollu myrkytystä, tarkoitus oli viikonpäästä kontrolloida ne uudestaan, mutta lapsi lähtikin syntymään. Sairaalassa sanoivat et joskus synnytys käynnistyy aikaisemmin, ettei myrkytystä pääse tulemaan, elimist korjaa itse itseään. Synnytyksen jälkeen otettiin vielä kontrolli labrat ja verenpainetta seurattiin, ettei raskauden jälkeen kehity myrkytystä. Jos mulla olis äitipolin käynnin jälkeen arvot ollut kaikki päin peetä, niin oltaisiin käynnitetty jo silloin. 

Katsoitteko maanantaina sen Silminnäkijän ykköseltä? Lyhyt elämä, kertoi vauvoista jotka kuolevat tosi pieninä. Mie tallensin sen ja just katoin, tuskin oli taas kovin hyvä idea. Voi itkun määrää. [:o]

sipster - mä katsoin sen ja harmi vaan, kun oli vain pakko katsoa loppuun vaikka olis ollut parempi kääntää toinen kanava. Itkulla tosiaan ei ollut rajaa... Niin surullisia ja epäreiluja tarinoita. Ajattelin siinä ohimennen, että on aika hienoa että ihmiset jotka surunsa keskellä ovat, haluavat jakaa sen muillekin.

Voi hallitusta.... toivottavasti seuraavat tuota tarkasti ja käynnistävät tai sitten olosi paranee kunnes synnytys alkaisi.. Tuskaista varmasti tuommoinen jatkuva supistelu ja huoli..  [:(]

sipsterin mainitsema ohjelma ei ollutkaan silminnäkijä vaan ykkösdokumentti. Alkoi kiinnostaa niin kaivelin nettiä vähäsen. Tässä suora linkki jos joku muu on kiinnostunut : http://areena.yle.fi/video/703637

Erittäin surullinen dokumentti ja varsinkin tässä tilassa saa tunteet kuohumaan, mutta muistuttaa myös siitä ettei kaikilla ole asiat yhtä onnellisesti ja kuinka haurasta elämä oikeasti onkaan. Yritetään olla valittamatta pienistä.

Enpä taida uskaltaa katsoa tuota teidän mainitsemanne ykkösdokumenttia. Sen tietää mistä sitten näkisin ensi yönä unia! Ja muutenkin väsymyksen takia itku niin herkässä! Ja tosiaan, unet on NIIN sairaita ja ihmeellisiä nyt että!! Jos telkusta kattoo tai lukee jotain illalla, niin varmasti tulee mukaan uniin.

Hallitukselle voimia huomiselle, toivottavasti ei ole raskausmyrkytys! Tai että vaikka olis, että kaikki menis hyvin [:)]

Mä tänään taas pakkasin sairaalakassin kertaalleen [:D] siis valmiina se jo on tossa ollu, mutta tyhjensin ja kävin kaiken uudelleen läpi + pistin lapulle kaikki mitä kassiin täytyy sitten vielä laittaa. Ai miten niin tylsää?

Tänään oon siivoillu (imuroinu, levitellyt mattoja ja pyyhkiny pölyjä) että jos se vähän nopeuttais synnärille lähtöä. Vielä ei ainkaan oo ollu mitään tehoa... ens yötä odotellessa :) Viimeset vauvanvaatteetkin laskostin tänään vauvan lipastoon. Sain tossa just vielä vauvalle lahjaksi vaatetta eräältä kauempana asuvalta ystävältä, joten edes jotain pestävää oli vielä :)

Tajusin ite vasta tänään ton, että suurin osa lapsosista syntyy 40+2 tai siis että on todennäkösempää syntyä sillon... Eli siis se olis ens ti... Eli odotellaan... Tuun taas huomenna valittaa tylsää loppuodotustani tänne... Rauhallisia unia kaikille! [:)]

Mäkin sain sairaalakassin viimein pakattua. Huomenna siis se perätilan kääntöyritys aamulla, ja sitten saa nähdä mitä mieltä ovat noista mun verenpaineista.

Toivottavasti ei nyt kuitenkaan vielä sille tielle tarvitse jäädä..

No niinpä oliki ykkösdokkari, tää on tää ajatusten kulku vähä nii ja näi....[8|] Mie katoin sen päivällä ku ajattelin ettei sit iha niin paljo vaikuta unii.

Mitä ootte pakannu sinne sairaalakassii?

Nukuin sitte reilu 9h unet ja en käyny pissallakaan ku kolme kertaa! Taitaa olla mun oma ennätys... Yleensä käyn 5-10krt yöllä! Nyt on yllättävän positiivinen olo [8D].

Tsemppiä darjianalle kääntöön!!!

Olisi tosiaan mukava kuulla, että mitä olette pakanneet sairaalakassiin. Itsellä nimittäin on vähän hakusessa se mitä kaikkea vastasyntynyt tarvitsee kotimatkalleen päälle. Vauvan kassi on jo pakattu, mutta... Otan mielelläni vinkkejä vastaan! Tällä hetkellä kassista löytyy:

- Hupullinen toppapuku
- äippäpakkauksen kypärä ja pipo
- äippäpakkauksen lapaset
- villahaalari
- body + puolipotkarit + sukat

Itselleni pakkaan mukaan kirjan, alusvaatteita, shampoot ja kosteusvoiteet. Päälleni ajattelin laittaa sellaiset vaatteet, jotka passaavat masun kutistumisen jälkeenkin. [:)]

Heipä hei taas pitkästä aikaa.
Eipäs ole tullut vähään aikaan kirjoitettua mutta luettua kyllä senkin edestä.
Kyllä alkaa jo aika käydä pitkäks kotona.
Kävin sitten viime miikolla siinä vikassa lääkärin tarkastuksessa ja sä lääkäri oli ihan hanurista. Se oli sellnen noin 50vee mies joka oli ihan hiton kovakourainen ja sillä oli koko ajan kauhea kiire niin eipäs ollut mikään miellyttävä kokemus. Niin ja itse tarkastuksessa todettiin että kouhdunkaula on lyhentynyt ja pehmentynyt. Silloin oli  viikkoja 34+4 ja lääkäri mulle kovisti selitti että menee ainakin viikolle 39 ennen kuin syntyy. ja oli sitten tosi kiva fiilis kun se sano että on tavallista isompi vauva. mutta eihän se edes mitenkään kokeillut kattoin vaan sitä nf: mittaa joka oli silloin 32cm hitto että oli jotenki kauhistunut olo sen jälkeen. mutta onneks oli toissa päivänä taas neuvola jossa oli sitten oma nauvolatäti joka sanoi ettei se vauva tulisi olemaan kovin iso...
Millä viikolla ihmiset on käynyt tutustumassa synnytys osastoon? kun ei multa ole mitenkään neuvolassa kysytty että haluisinko mennä ja mä kyllä haluaisin toisaalta mennä..

Heh kylläpäs oli taas paljon asiaa[:D]

Huomenta...

Heti alkuun pitää kysyä jos jollain on antaa vinkkiä. Mitä mä voin syödä iltapalaksi etten herää aamuyöllä kiljuvaan nälkään??? Tätä on nyt siis jatkunut n. viikon verran... Aikaisemmin heräsin vaan vessaan, mutta nyt on alkanut nälkä herättämään myös. Siis sellainen ihan oikea nälkä, ei mikään mielitekonälkä... Tosi inhottava olo kun tyhjä vatsaa vihloo ja sitten on pakko nousta syömään. Mä en ole syönyt öisin oikeastaan koko raskauden aikana, jos ei oteta lukuun niitä unettomia kausia. Kai tuo mötkäle on jo sen verran iso, ettei ihan koko yötä riitä päivän ruokavarastot... [:)] 

sairaalakassissa mulla on vauvalle pari bodya, puolipotkarit, toppapuku, töppöset, lapaset ja kypäräpipo.
Itselleni on ihanat rakkaat lökäpöksyt, jotka ei purista vyötäröltä ainakaan sitten kun ei tätä masua enää ole, äitiystoppi, villatakki, imetysliivit, parit sukat, parit alushousut, omat tohvelit, appelsiini- ja vadelmatrippejä, Bonan luumusosetta,  pari liivinsuojaa (sairaalasta kai saa näitä??) korvatulppia, kännykän headset (musan, radion kuunteluun), kännyn laturi, kamera + laturi, hätävarakäteistä parikymppiä, ripsari, hammasharja, tahna ja dödö.... Omat pesunesteet otan mukaan jos muistan. Nämä mahtui kaikki samaan reppuun ja se oli mun rajana...  [:D] 

rocks olikin ehtinyt väliin kirjoittaa.. Ikävä lääkäri sulla. Vaikka ei pitäisi olla mitenkään sukupuolirajoitteinen niin kyllä mun mielestä se on ihan päivänselvä asia, että vain toinen nainen voi ymmärtää naista näissä asioissa.... Mutta hyvä, että neuvolassa kuitenkin katsoivat ettei mitään jättivauvelia ole tulossa!
Synnytys-sairaalaan tutustuminen pitää ainakin täälläpäin hoitaa itse. Eli ottaa yhteyttä omaan sairaalaan ja varata aika. Meillä oli ainakin niin ruuhkaista, että itse pääsin vasta viime viikolla tutustumaan vaikka suosittelevat, että vkoilla 34-35 pitäisi käydä.... Katso netistä yhteystiedot ja pirauta sinne!!

Sash79, Kokeile rahkaa ja sokeritonta mehukeittoa. Täyttää mahan eikä toisaalta anna liikaa energiaa.

sf mittaukset on syvältä.

sairaalakassiin kannattaa ottaa vauvalle varuiksi tuplavaatetus bodyn ja joidenkin housujen suhteen. siskon poika ainakin oli nimittäin pissannu heti yhdet vaatteet märäks, oli kai vaippa päässy falskaamaan tai jotain. sairaalan vaatteissa sitten kotiutui. :) vauvan vaatteet ei kuitenkaan paina paljon eikä vie tilaa, niin itse olen ainakin ajatellu ottaa varavaatetuksen myös.

vauvalle emme ota villahaalaria, koska meillä on turvakaukaloon sellainen fleecesuojus. se lämmittää hyvin toppapuvun kanssa. mutta villasukat on pienelle myös pakattu.

itse ajattelin ottaa myös omia siteitä mukaan, kun ei niistä sairaalan sidemukavuuksista tiedä. ja sitten semmoiset yöimetysliivit, joissa ei ole saumoja. voi olla mukava pitää sairaalavaatteiden alla halutessa tai ainakin kotiin lähtiessä, jos rinnat ovat arat tms.

ja ainiin, sairaalaan tutustumisesta, ei ne neuvolassa välttämättä kysy, haluatko mennä sinne. aika täytyy itse varata ja hoitaa. niin ainakin täällä helsingissä. neuvolassa multa vaan kysyttiin, että olethan jo käynyt. meillä oli käynnit + synnytyskeskustelu 3-4viikkoa sitten.

Meil on kans lääkäri tollane kuusissakymmenissä oleva mies, mikä ei kuuntele yms. Siks anoin ja rukoilin käyntiä äippäpolille. Mulla ei ole tehty sisätutkimusta sitte viikon 15 jälkee, ei paljo uimaa uskalla lähteä. Ja neuvolatäti ei tee sisäkurkkauksia!

Kiitos noista sairaalakassitarvike tiedoista!!! Vauvanvaatteet ajattelin pakata turvaistumen lämpöpussii ja mies voi tuoda sen sitte ku tulee hakee!

Mulla otettii siel Radieltutkimuksis joku pitkäsokeriarvo (näyttää 6-8vkon keskiarvon), Onko jollai tietoa mikä sen nimi niinku tuolla labratuloksis vois olla??? Mei neuvolatäti ei tienny ja se radielhoitaja on lomalla kaks viikkoo.

Sipster, poikani on tyypin 1 diabeetikko ja hänellä otetaan tuo pitkä sokeri kerran kolmessa kuukaudessa. Ja tällaisella merkinnällä se on laitettu ylös: HbA1c. Tätä kirjainyhdistelmää siis seuraa tulos, joka Valtsulla oli viimeksi 8,3%. Sinulla perusterveenä paljon matalampi. En tiedä, oliko tästä apua, mutta toivon niin.
Eilen mulla oli neuvola. Tässä "tiedote":
Paino pudonnut 700 g viikossa (kokonaislisäys raskauden aikana 11 kg)
verenpaine 112/79
pissa --
Vauvan syke 150
sf-mitta 35 cm (ylärajalla)
rt
liikkeet ++
Terveydenhoitajani laittoi minulle lähetteen äippäpolille kokoarvioon, kun toi sf-mitta on niin suuri ja käsin tunnustelemalla painoa on hyvin vaikea arvioida. Tosin totesi samaan hengenvetoon, että saa nähdä saanko aikaa ennen synnytystä, kun sinne on kuulemma vaikea saada niitä aikoja. Itseäni helpottaisi kyllä tietää vauvan paino, että tietäisin edes vähän, millaista vauvaa olen ulos pusertamassa siis että mahtuuko se tulemaan.
Kaikenlaisia vaivoja on edelleen: väsyttää, supistaa (mutta ei tarpeeksi), kädet puutuu jne. Mieliala on kuitenkin suht hyvä. Nyt lähden kinuskikakkua vääntämään, huomenna kun on poikani nimipäivät! Kaikille tsemppiä loppusuoralle!

Heippa!
Niin se aika vähenee, vasta laskettiin kuukausia, sitten viikkoja ja nyt voi jo siirtyä laskemaan päiviä! [:D]
Täällä alkaa synnytyspelko nostamaan vahvasti päätään.. Ei oikein neuvolassa se terkkari ottanu mitenkään ku yritin siitä jutella.. Ja unet on mullaki ihan hulluja!! On varmaan sen verran turvotusta että mulla on sormien nivelet tosi kipeät, eikä niitä saa kunnolla koukistettua, varsinkin yöllä on tosi hankalana :(

Täällä kans on yritetty pakkailla noita kasseja! On se vaan muka niin hankala miettiä mitä sinne tarvii tai kannattaa ottaa mukaan! Ja mietityttää se vauvankin pukeminen ettei sitten liikaa tunge sille pikkuraukalle vaatetta.. Hui, miten sitä osaakin toimia vauvan kanssa.. [:)]

Ja nyt tässä meinaa flunssa nostaa päätään!! [:@] Sitä nyt viimeiseksi haluais enää tähän kaveriksi! Nenä on koko ajan niin tukossa että henki kulkee vaan suun kautta [:(] Onkohan näin loppuajalla olevalla flunssalla mitään vaikutuksia vauvaan??? [:(]

Huomenna taas neuvolaan kuulemaan paljonko on tällä kertaa tullu painoa..

No niin.. nyt on sitten käyty neuvolassa tänäkin päivänä [:)]
Vitsi ku eilinen paino oli sitten 80.6 ja eiköhän tänään pyytäny puntarille kans niin näytti 81.4[8|] oli aika kauhuissaan että noin paljon tullut turvotusten yhteydessä, mut eilen olikin aamulla neuvola ja nyt päivällä.. eli onhan tuolla ruoallakin osuutta asiaan hieman[:)]
No eilen oli siis plussalla pissa ja tänään normaali, mutta verenpaine kun ennen ollut tuon 120/71 niin nyt pompsahtanu 137/91 [&:]
Sain sitten niitä liuskoja että voin itse katsella joka päivä virtsan ja verenpaine mittarin myös.. ja jos alkaa nousta niin soitto sitten äippäpolille, että eipäs ne oikein muuta neuvoja antaneet.
Vielä anto mulle ensi torstaille neuvola ajan vaikka veikkasi että ottavat maanantaina sisään osastolle kun on äippäpoli käynti ja voi että minä haluaisinkin jo sinne ja tuon vaavin pihalle[:D]
Nyt siis vauva liikkunu tosi kauhean paljon... viime yö vaan oli sellasta että 5-7 kertaa tämä neiti pomppi vessassa varmaan tunnin välein... ukko oli sitten yöllä kokeillu mun mahaa ja sano että vähän väliä kovettu ihan kiveksi ja yksi kerta kesti jopa 20 minuuttia[8|] katso kuulema kellosta ajan mut ihmetteli samalla kun tämä neiti vaan kuorsaa[;)]

Kyllähän tuota itse olen huolissani hieman vauvan koon suhteen, napanuoravirtausten ja sit sen että saako se tarpeeksi ravintoa nyt sitten kun istukkakin kypsä yms.[:(]
Ja kun eivät voi tehdä muuta kun antaa seuraavan ajan ja tarkkailevat tilannetta... mies oli ihan hiilenä ja sano että tulee antamaan palautetta sairaalassa, kun aina passittavat kotiin vaikka hänenki mielestä minun ois ollu jo parempi jäädä sairaalaan ihan näiden uusien vaivojen takia.
No ymmärrän että huolettaa se miestäki.. itseasiassa oon eilisestä asti katsonu peiliin ja ihan ku mulla ois naamakin alkanu vähän pyöristyä.. viimeyönä en saanu käsiä taaskaan nyrkkiin ja kiristi nahkaa niin paljon että melkein kipeää teki sormien liikuttelu. Että kyllä tämä jo riittäisi ja voisin haluta oman kroppani takaisin kiitos![:D]

Ai niin ja noista sairaala kamppeista...
Mie vauvalle jo aikaa sitten pakkasin bodyn, puolipotkuhousut ja paidan + hupparin ja siihen kuuluvat housut, kypärämyssy, pipo, tumput+sukat ja töppöset, joku kerrastokin oli ja mitähän kaikkea muuta eli vaihto kamppeetki on sit mukana joten voi päättää mitä sitä pojalle pukee kotimatkalle[:)]

Itselleni pakannut, siteitä, liivinsuojia varmaan koko paketti[:D], imetysliivit, alushousuja, yökkäripoksyt jos mahdollista pitää omaa, aamutakki, töppöset, föönit ja muut shampoot, dödöt...jne.
Miten lie siellä kai ne vauvat nyt vaippoja saa sieltä[:D] (tyhmä kysymys)

Takaisin