Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vau-kirjassa oli listaa, mitä kannattaa ottaa sairaalaan mukaan. Perusjuttuja joo, hammasharja, aamutossut ym. ja meikit.. Siis MEIKIT!! En usko, että mulla tulee olemaan ensimmäisenä meikkaus mielessä! Edellisten kanssa olin niin väsynyt koko sairaala-ajan, että en siihen mitään ihmeellistä tekemistä kaivannut. Sairaalasänky kahisee, vauvat itkee, pitää syöttää ja euforia uudesta tulokkaasta pitää hereillä. Olen noiden perusjuttujen lisäksi pakannut imetysliivit ja suojia. Muuten on vaatteet märkänä maidosta.

Täällä on ravattu portaita ja siivottu ja sekstattu, mutta mitään ei vielä ole tapahtunut. Lääkäri sanoi eilen, että kaikki on valmiina synnytystä varten, vauva on kiinnittynyt ja alhaalla ja nyt on vaan enää ajan kysymys, koska lähetään. Toisaalta näistä ei voi koskaan tietää, tulevat kun tulevat [:)]

Meille sanottiin sairaalaan tutustumisessa että omat olohousut voi ottaa mukaan jos on vilukissa, kuulemma sieltä saa vaan sellasia "mekkoja" päälle. Mä varmaan pakkaan jotain omaa olopaitaakin mukaan, vaikka luulen että siinä tilanteessa sitä sit kuitenkin pitäytyy niissä sairaalan vaatteissa.

Viime yö meni loistavasti, selvisin yhdellä vessakäynnillä ja nukuin tosi hyvin 9 tuntia. Oi autuutta.
Tänään vielä tapasin mammakavereita joilla kaikilla vauvat jo syntyneet ja oli tosi mukavaa jutella livenä vauvajuttuja ja kuulla vielä yksi positiivinen synnytyskokemuskin. Tänään ei ole supistellut ja kaikenkaikkiaan onneksi rauhallisempi olo. Väsyttää vaan; autolla ajaminen, kaverilla käyminen ja kauppakeskuksessa käyskentely vei kyllä kaikki voimat. Oon ihan puhki. Ihan kuin olis tullu jostain kokopäivän urheilutapahtumasta. Kyllä tää mahan kanssa pyöriminen käy työstä!

Ainii, Hallitus, erikoinen toi sun äippäpolikäynti. Ei kuulostanut kivalta tarkastukselta Mut ultrattiin rv 35 ja kyllä sieltä se sukupuoli ihan hyvin pystyttiin kattomaan. Ei kai se tilanne kahdessa viikossa nyt niin erilainen voi olla ettei näkyis?! Ja muutenkin vähän erikoista kun eivät selitä kunnolla mitä tekevät tai kysyttäessä. Etteivät yltäneet kohdunsuulle asti, sormilla?? Outoa kun mun genekologi on sitä pitkin matkaa tarkkaillut nimenomaan tunnustellen..

Niinpä Silmu ei alkanut sitten edes katsomaan vauvan paikkoja vaan sano suoraan ettei enää näillä viikoilla näy kun on niin ahtaasti siellä ettei näyttele paikkoja tai jotain.. ne tiedot tosin menee varmaan neuvolaan että kysäisen siellä ensiviikolla mitä sinne minun tietoihin on laitettu niin saanpa tietää sitten.
Mut oli kyllä aika ihmeellinen käytäntö tuolla ja toivon ettei ensikerralla ole samat ihmiset siinä sitten.
Itse taas kukkunut koneella puoleen yöhön.. voisin suosiolla jo luovuttaa ja lähteä nukkumaan.

ALKUPERÄINEN: Hallitus

Minä ihan ajattelin sen olevat rento ja kivuton että kuvaavat jollakin systeemillä lantioni ja vauvan pään etc.. niin perkele ku sormi hommiksi ja molempiin reikiin!!!

Hui![:o] Mulla kun oli tuo synnytystapa-arviointi niin ihan sitä yhtä reikä ronkkivat.

Huomaa, että rupeaa h-hetki lähestymään. Näin viime yönä ihan ihme unia, myös synnytyksestä. Ilmeisesti mua supisteli unen aikana, kun siinä unessa kivut tuntui jotenkin todelliselta. Muutenkin luen netistä erilaisia synnytysjuttuja, mutta mitään ohjelmia en halua kattoa.

Huomaa, että rupeaa h-hetki lähestymään. Näin viime yönä ihan ihme unia, myös synnytyksestä. Ilmeisesti mua supisteli unen aikana, kun siinä unessa kivut tuntui jotenkin todelliselta. Muutenkin luen netistä erilaisia synnytysjuttuja, mutta mitään ohjelmia en halua kattoa.

Juu, itse näin viime yönä kans pariakin erilaista unta, että lähettiin laitokselle. Sitte ku heräsin niin olin ihan sekasin, että ollaanko tässä lähdössä vai ei vai mikä homman nimi on [:D]

Unta riittää edelleen huonosti, mutta tätä tää nyt sit on ja tulee tulevaisuudessa olemaan...täytyy vaan koittaa tottua.

Ja sitte tota mun piti kommentoida, että ku mulle tehtiin se synnytystapa-arviointi, nin tosi hellä lääkäri oli. Ei tosiaan sattunu tai mitään... Mutta olen kyllä kavereilta kuullu, et jotkut lääkärit on tosi kova kourasia! Ja onhan se ihan henkilöstäkin kiinni, et kenellä on paikat herkemmät.

Katsotaan että näenkö tänään Lukko-HIFK pelin loppuun asti, ku parikin unta näin viime yönä, etten nähny peliä loppuun asti, ku tuli lähtö synnärille [:D]

Jeeeee pikku pikku turvotus iskeny tänne!!! Ei mene sit kädet nyrkkii ja mitää ei saa puristettua ku sattuu. Tiistain ois neuvola, pitää puhuu sit noits turvotuksist.

Mie nukuin tosi hyvin neljää asti, 5h, sit jouduin vast menee vessaa, mut sen jälkee ei meinannu uni tulla millää. Vihdoin nukahdin ja näin unta et synnäril oltii ja kaikki muut oli jo saanu vauvan vaik olivat tulleet meidä jälkee ja mul ei tapahtunu mitää. [&:] enneuni???

Jännää.. minäkin oon tuossa nähny varmaan viikon unta että oon menny ja synnyttäny ja sit herätessä ihmettelen kun on mahaa vielä [:D]
Enkä itse edes katsele mitään tai lue mitään vauvan syntymä juttuja vaan kaipa se on meillä kaikilla nyt tuolla alitajunnassa ja sitäkautta tulee uniin.
Piti olla sitten siivouspäivä mutta enhän pysty tekemään mitään.. ruokaa tuossa laitoin ja vaihdoin lakanat ja pesin pyykkiä mutta heti vetää mahan kovaksi ja pitää oikeen puuskuttaa ja tuntuu erittäin epämukavalle. Kai sitä pitäs imuroida ja luututa rivakasti niin varmasti alkas tulla pihalle tuolta [:D]
Mies töissä ja sano etten saa tehdä mitään.. kuhan ei suutu kun kotia tulee ja näkee...hups!
Tänään lähdetään katsomaan vauvan sänkyyn sitä reunusta vai millä nimellä sitä kutsutaan.. ja sit pitäs ostella tuttipulloille kori missä noitaki säilyttää. Itse ku innostuin nuokin kaikki jo keittämään vaikka saattaa olla ettei se tuttipulloja edes tarvitsisi jos rinnassa roikkuu[:)]
Piti hommata itkuhälyttimet vaan ukko oli sit kaveriltaan saanu ne ihme "radiopuhelimet" millä se kantomatka on ihan mielettömän pitkä ja siinä joku "lapsi ominaisuus" että voi käyttää itkuhälyttimenä[:D]
Sitä tuossa naureskelinkin, että täytynee ottaa mukaan lenkeille niin saapa ilmaiseksi ukon kanssa rupatella ohimennen! Kaikkea sitä..

Meillä olis ens viikolla taas ylimääristä ultraa tiedossa. Tarkastetaan että vauvalla kaikki hyvin, kun mulla on ollut tuo verenpaine edelleen aika korkea, ja hiukan muitakin raskausmyrkytysmaisia oireita. Lisäksi samalla tarkastetaan vauvan tarjonta, kun edelleen tuntuisi perätarjonnassa olevan. Ja sitten varmaan katsellaankin kääntöyritykselle aikaa.

Olen nyt sitten alkanut henkisesti valmistautumaan siihen että puukon alle ollaan menossa. Jotenkin tuntuu että se kääntö ei kyllä ihan varmasti onnistu :(
Kurjaa sinänsä, kun mä nimenomaan odotin ja toivoin sitä alatiesynnytystä.

Sain sitte kattoa pelin ihan rauhassa...tai sain ja sain.. Ei siis tullu synnärille lähtöä kesken kaiken. Koitan nyt ottaa rauhas ja olla odottelematta liikoja, ku sit tulee tosi turhautunu olo jos meneekin kauheesti yli. Ku sais nyt jotai tekemistä tai ajattelemista, ni menis aika nopeemmi... mutku ei oo mitää ja van odottelee päivästä toiseen... plaah!

Noh, maanantaina sentään taas nla, et jos täti siellä kertois jotain positiivista :)

autsis

niska-hartiakivut vaivanneet ja sen seurauksena pääkipu...ei kivaa.
liitoskivut ja menkkamaiset kivut myös vaivana...grrrr.
supistukset mitä ne on [:D] EI YHTÄÄN oo viel tuntunu.

tiistaina vasta next neuvola..edellisestä onki puoltoista vko.a

Kahvia hörppimään ja menee kai taas makoillessa päivä..ku olo nii tuskanen..
Masentaa ku ei voi pystyssä olla kauaa kerrallaan,puhumattakaan et tekis jotai fyysistä.
Mieleltä virkku mut kroppa hannaa vastaan kaikkea [:(] Eilenki iha makuuasennossa vähä vinossa ku oli pää nii vauva paino johonki ja verenpaineen alhasuuden vuoksi vilkku simmuissa hopeita viiruja..vähänkö taas säikähti tämä mami.
Tuntuu että on liikaa aikaa ajatella ja tarkkailla kaikkea omassa kehossa..tuntemuksia ja oireita yms.Sitten masentaa ja ahistaa kaikki.

Onko kukaan muu näin TÄYNNÄ jo tätä oloa?

HelmiMasu voin vastata että KYLLÄ![:D]
Mulla päivän mittaa tullu sitä että tuo painaa aamusta ihan kauheana alavatsaan ja joka askeleella minkä kävelen niin tuntuu että repeää tuo maha ja sitä voi kestää monta tuntia..
Iltaisin tulee närästys ja rennietä edelleen joka ilta ennen sänkyyn menoa otettava. Sitten sitä pitää kuitenkin nousta istumaan vähän väliä kun tuntuu että nousee kurkkua pitkin öklöpöklö mut istualteen pääsee niin röyhtäyttää vaan ihan mielettömästi.
Mut täälläkään ei ole tullut supistuksia.. harjoitussuppareita kyllä mutta kivuliaista ei tietoakaan, joten voin todeta kuten HelmiMasu että mitä ne on[:D]

Oon jo joutunu pistää niitä liivinsuojuksia, kun meni hermo tuohon ainaiseen rintaliivien pesuun tyyliin joka päivä!
Mies tuossa kokosikin jo yhdistelmävaunut..ostettiin kaverilta joskus syksyllä ja oli ihan kasassa..siinä mietittiin ja väänneltiin noita niinku palapeliä mikä osa kuuluu minnekin[:)] mutta onneksi saatiin kasattua.

Joku täällä puhui kipeistä supisteluista ym. Mulla ollut kanssa pari viikkoa, mutta nyt alkaa hiljalleen helpottaa. Aattelin nimittäin itekkin etten kyllä montaa viikkoa kestäis.

Alavatsakipuja mulla myös juurikin aamuisin ja muuten päivän mittaan. Aamulla herää kipeään tunteeseen ja kyljen kääntäminen ja etenkin selällään nukkuminen tuottaa tuskaa. Sitten se hiljalleen lievenee, mutta tuntuu koko päivän alavatsassa ja häpyluussa kipua.

Mulla on unirytmi muuttunut niin, että nukkuisin mielelläni 12-13 tuntia yössä. Yleensä herään viiden aikaan aamuyöstä vessaan ja sit taas unta palloon.

Niska- ja hartiakivuista joku valitteli. Niitäkin myös täällä ja seurauksena usean päivän migreeni putki.

Olo alkaa olla odottamiseen todella kyllästynyt, mutta lääkäri lohdutteli perjantaina, että vauva tuskin kauaa viipyy masussa kun synnytyskanava on auki ja pari senttiä pitkä. Jos tuo pieni sitten kohta malttaisi maailmaan tupsahtaa.

Mulla olis vielä ens viikolla vielä koulujuttuja. Eli tekemisen puutetta ei kyllä ole. Ma-ke menen hankkeen tiimoilta päiväkotiin vetämään liikuntaa sirkusteemalla ja torstaina pitäis käydä höpisemässä yhestä romaanista tunnilla. Katotaan kui käy, pääseenkö paikalle. [:D]

Mutta nyt painun lukemaan vielä muutaman keskustelun ja sitte pitäis siivoilla. Siedettävää loppuodotusta kaikille.

HUIIII... tuossa kävi kaveri kylässä ja sano että hänen vauva oli syntyessä 2400g ja juurikin oli äippäpoli käynti ollu ja katsoneet että istukka kypsä eikä vauva enää saanu ravintoa sen kautta joten käynnistivät synnytyksen.
Mulla tuo aika 1.päivä ja juurikin perjantaina sanoivat että vauva pienikokoinen ja seuraavat tuota, että kasvaako enää ja mullakin istukka kypsä..
eli voipi olla että tämä neiti jää 1.päivä jo sairaalaan, jos näin on [:D]
Vähän alko jänskättämään, mut sittenhän tuon näkee!

Hello kamurit.

Se ois taas viikko hujahtanut.. Yritän olla miettimättä synnytystä ja sen alkamista yhtään. Nojoo... arvaatte varmaan miten hyvin onnistuu. HAH! Mielessähän se on joka ikinen hetki ja kaikki vihlaisut aiheuttaa "joko nyt" meiningin... huoh... Kipeitä supistuksia on ollut, mutta enemmän on sellaisia puukoniskuja reiteen(?) Vihlaisee niin paljon, että jalka lähtee alta. Ilmeisesti pahenevia liitoskipuja tai jotain. Toissapäivänä lensi soppalautanen kaaressa kun olin kävelemässä pöytään ja jalka läks alta [:-] 

Täälläpäin käynnistellään viimeistään 42+0, jos sitä ennen ei ole syntynyt joten max 3 viikkoa niin tää touhu on OHI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huomenna taas neuvolaan. Taidan tilata pitsan, ettei paino ole vahingossa päässyt laskemaan [;)] 

Ainiin... kävin viime viikolla sielä tutustumis käynnillä synnärillä ja aloin miettiä sitä perhehuonetta... Uskon, että emme ainakaan samantien sellaista halua, vaan voin hyvin mennä kimppahuoneeseen muiden äitien kanssa. Mutta. Saakohan sellaista sitten enää jälkikäteen jos muuttaakin mielensä? Kätilö kun sanoi, että perhehuonetta pitää pyytää synnyttämään tultaessa... hmm hmm hmm... Toi mun mies kun ei saa koko vuorokauden menoja peruttua ihan sekunnissa niin sillä mietin, että jos vaikka sitten sen toisen vuorokauden olisi siellä perhehuoneessa.

Heipä hei ja mukavaa Maanantaita!
Vaikka tuskin sillä on varsinaisesti mitään merkitystä mikä päivä se on. Tai ainakin itselläni päivät on vähän sekaisin kun ovat aika samanlaisia... No siitä tietää, että on arki kun mies lähtee aamuisin töihin.. :)

Itsellä muutama päivä laskettuun aikaan, mutta ei vielä hirmusti tunnu siltä, että sieltä olisi kukaan kovin innoissaan tulollaan, joten odotellaan sinne Helmikuun puolelle suosiolla. Perjantain nla käynnillä todettiin, että pää on nyt kiinnittynyt ja huomaan itsekin, että vatsa on selkeästi "alempana", mutta muuten ei mitään eroa olotilassa. Jostain syystä yöunet on vähän ehkä pidentyneet, eli jaksan aika pitkään käymättä vessassa, mutta joskus taas menee ihan pyörimiseksi ja pienetkin äänet ja rapsaukset ns. herättää.

Olen itse miettinyt tuota perhehuoneasiaa (jos siis sellainen ylipäätään on vapaana silloin) ja todennut, että ehkäpä haluan säästää miehen isyysvapaita niin, että menen tavalliseen useamman äidin huoneeseen ja sitten vasta kun pääsemme kotiin niin mies alottaisi isyysvapaansa. Sairaalassa on apua saatavilla ja tarjolla ja kun isän "vierailuajat" on naistenklinikalla sen verran hyvät niin uskon, että niillä varmasti pärjätään.

Naistenklinikalla osastoa ei pääse vaihtamaan kesken kaiken. Eli kun Sash tuota mietit niin voi olla sama tilanne monissa sairaaloissa. (ei siis ole tietoa vaan pelkkä arvaus). Naistenklinikalla on "hiljaisena" aikana mahdollista tehdä pari perhehuonetta sinne "ryhmähuoneosastolle" (5. krs) joten siellä voi päästä kesken kaiken perhehuoneeseen, mutta muuten se vaihto ei ole mahdollista. (perhehuoneet/osasto muuten 6. krsessa) Näin ainakin tutustumiskäynnillä meille kerrottiin.

Mutta tsemppiä vaan kaikille loppumetreihin!

perhehuoneista: meillä ainakin mies itse haluaa olla sairaalassa mukana. isälle voi olla merkityksellistä olla alusta asti läsnä, olla jo silloin vauvan ja äidin kanssa. toki jokainen perhe/pariskunta tekee omat päätöksensä ja valintansa. mutta olettehan kysyneet myös miehiltänne, että haluavatko he olla sairaalassa mukana vai eivät?

Ookoo, kiitos TuoMi arvauksestasi... noin mä itsekin sen vähän kuvittelin kyllä menevän että joko heti tai ei ollenkaan. Toisaalta isillä on Jorvissakin ns. vapaat vierailuajat eli sinällään ei ole merkitystä kun mahdollisuuksien mukaan hän saa olla paikalla jos vaan pystyy. Tiedä sitten... luulisi sielläkin elettävän tilanteen mukaan jos huoneita on tyhjänä (Jorvissa on muistaakseni 6+2 perhehuonetta) niin sellaisen silloin myös saa...

KiCa tottakai olen keskustellut asiasta mieheni kanssa ja missäpä hän muuallakaan haluaisi olla kun meidän luonamme. Kyse oli lähinnä siitä, että hänen seuraavien päivän työmenojansa ei pysty ihan helposti perumaan tunnissa tai kahdessa emmekä halua tuhlata isyyslomaa ottamalla sitä etukäteen ennenkuin vauva on syntynyt... Siitä tämä pähkäily. [:)]

Jaahas jaahas... se ois taas lähdettävä neuvolaan... Kirkkain silmin menen hyppimään vaa´alle eiliset pitsat vielä masussa ihmetellen " mitens ne porkkanat nyt näin..." [;)]  

Palataan!

Itse ainakin olen kysynyt ja mies kyllä mielellään on tulossa ja juteltiin tuosta perhehuoneesta niin sanoi, että jos vaan sinne pääsee niin mielellään tulee.
Mekin oltu yhdessäolon aikana niin tiiviisti yöt yhdessä, että saa nähdä miten nyt käy kun ei joka yö pääse olemaan. Päivät mies aiko töissä olla ja alottaa isyysloman just sillon kun kotiin pääsen.

Niin minun täytyy teiltäkin kysellä tästä asiasta, kun eilen tyhmä menin ja imuroin ja luutusin ja oli oikein hyvä olo ja pirteä.. muutama tunti tämän jälkeen tuli outoja jotain kouristuksia ja ns. vatsanväänteitä ja piti pomppia pitkäkseen sänkyyn.
Ihan näiden aikana täyty puuskuttaa ja yrittää hengittää syvään ja rauhallisesti ja samalla veti mahan ihan kovaksi niinkuin harjoitussupistuksessa paitsi tämä sattu ja mielettömästi.
Näitä tuli 3-4 ja tasaantu ja loppu ja kauheat ilmavaivat päälle[&:]
Joku 10 minsa tämän jälkeen tuli kiire vessaan ja ihan veti mahan löysälle ja ripuliksihan se pisti. Tullut itsellä viikon tai kahden viikon välein tätä välillä ja soittelin tästä äippäpolille joskus muuan viikko tai kuukausi takaperin mutta viittasivat siihen että olis ollu vatsatautia?! En itse usko siihen kun loppuu heti tuon jälkeen ja kirjoittelin eilen vauva palstalla niin kaikkien mielestä siellä olis ollu supistuksia???
Onko teillä tälleen joilla suppareita esiintynyt että vetää mahan sen jälkeen ihan löysälle sitten?
Mies kauhuissaan eilen puri hammasta yhteen ja käveli ympyrää kämpillä että jokos se lähtö kohta tulee ja minä jouduin sitä ressukkaa rauhoittelemaan[:D]
Minunhan tässä pitäs olla se jännittynein osapuoli mutta erehdyin pahasti[:D]

Takaisin