Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hallitukselle ehdin vielä huikkaamaan ennenkun tulee kiiru.

Yleensähän perhehuoneen ottaminen ja saaminen vaatii isän paikallaoloa 24/7. Ainakin Jorvissa isä saa poistua max. 2 tunniksi asioille tms. mutta muuten täytyy sitten viettää aikaa siellä. Eli miehesi ei voisi käydä töissä jos otatte perhehuoneen...

Kyllä nuo supistuksilta kuulostaa! Mulla samanlaisia "kouristuksia" tosin ilman tuota vatsan veteläksi menoa, että siihen en osaa sanoa. Jotkuthan kertoo, että kroppa "tyhjentää" itseään synnytystä varten... ? [:)] 

Hallitus: kyllä noi sun kuvailemat kouristukset tais olla ihan oikeita supistuksia. Ja tosta mahan löysyydestä, meille sanottiin synnärillä tutustumises että suurimmalla osalla menee maha ihan sekasi supistusten kunnolla alettua, että suoli tyhjentyis.

Mulle on itelle käyny nyt kahtena yönä samalla tavalla, että mahaa on kouristanu ihan hirveesti ja sitte on tullukin kiire vessaan. Ilmeisesti kaikki tämmöset jutut valmistelee sitä synnytystä.

Huomenna onkin neuvolapäivä, aattelin pyytää terkkaa tekemään sisätutkimuksen että tietäsin paljonko on paikat pehmenny ja onko auennu enemmän ku mitä toissa viikolla oli äippäpolilla. Turvotus on ihan hirveetä, jalkojen turvotus ei enää ees laske ollenkaan. Mietiin täs, että millaset ne sitte olis jos ois kesähelle ku näillä pakkasillakin on ihan kauheet.

Täällä kans perhehuoneista sanottiin, että jos sellasen ottaa, niin miehen tyyliin täytyy olla siellä koko ajan. Ja tultiin siihen tulokseen, ettei sellasta haluta. Ku tosiaan isä saa rampata melkein miten vaan osastolla. Ja onhan se puolet kalliimpikin, että jos joutuukin olemaan vaikka viikon sisällä, niin tulee aika arvokkaaksi...

Mullakin, kun on niitä harjotussuppareita tullut, niin sen jälistä mahaa ilmassa ihan sikana. Muuten ei oo suoli reagoinu mitenkään... Sitä odotellessa.

Puoltoista tuntia ja sit olis neuvola! Toivottavast siellä selkeis jotain et "juu kuule, kohta se tulee ulos". Mut taitaa olla turha toivo... Katsotaan [:)]

Mulla on kanssa näihin alavatsan menkkamaisiin kipuihin (ilmeisesti supistuksiin siis) liittynyt yleensä tarve käydä kakkosella, ja maha on nyt ollut kyllä löysempi kuin aiemmin raskauden aikana. Joskus kun se alavatsan kipu iskee, niin menen vessaan, muutta mitään ei tulekkaan. En tiiä, outoa on kyllä. Ja välillä noihin kipuihin liittyy koko vatsan pinkeytyminen ylös asti. Tosin kivuliasta se on vaan alavatsan alueella. Ylhäällä lähinnä tuntuu painavan keuhkoihin tai jonnekkin kun tuntuu että oma syke tuntuuvoimakkaampana tms. Vähän vaikee selittää.

En ole aiemmin synnyttänyt, mutta näiden tuntemusten perusteella en pitäisi ihan mahdottomana sitä että alkaisin myös jossain vaiheessa oksennella kun muuttuvat oikein kunnon supistuksiksi.

huomenna 36 rv tasan ja yöt ihan kauheita lukuunottamatta sitä yhtä hyvää yötä viime viikolla. Voi yhtäkkiä herätä ja sit onkin ihan pirteenä vaikka oikeesti väsyttää ihan tajuttomasti. Vessassa ainaki 3x/yö. Aamuyöstä oon nyt sit nukkunu paremmin ja tänään koko homma on mennyt siihen että edelleen yöpuvussa kun olo on ihan kuin horroksessa.

Täällä myös supistelut aiheuttavat kakkoshädän, saa keskellä yötäkin istua pöntöllä. Samaa olen lukenut, että kroppa valmistautuu synnytykseen ja tyhjentää suolen sen takia. Saa sitten rauhassa sairaalassa ponnistella vauvaa. Täällä oli jossain jonkun kuun odottajissa linkki, jonka kautta pääsi lukemaan isien "hyviä" kommentteja synnytyksen aikana, niin yksi äiti kirjoitti, miten oli ponnistaessa kakannut synnytyspöydälle ja mies oli tokaissut, että "Enkö mä tuon parempaan pystynyt".. [:D]

Meillä ainakin isommat lapset estävät perhehuoneen oton: täytyy iskän olla kotona hoitamassa isommat kouluun ym.

Vauvan sängyn sijoittamisesta oisin kysellyt. Onko teillä sänky oman sängyn vieressä vai toisessa huoneessa? Meillä on kova mietintä päällä ku meidän makkari on tosi pieni ja sänky pitäis sijoittaa ikkunan ja patterin vieree. Olohuoneessa olisi hyvä nurkkaus mis ei olisi ikkunoita ei pattereita lähellä. Mut sit ollaa mietitty et raaskiiko pientä laittaa yksin nukkumaa... [:)] Toki luultavammi syötän kuiteki olohuonees ku on ihan loistava nojatuoli siihe hommaa. Hoitopöytä tulee koira/työhuoneesee, siel on valmiina sopivan korkuinen työpöytä.

Meillä on vauvan pinnasänky makkarissa, mutta ei ihan oman sänkymme vieressä. Ei yksinkertaisesti mahtunut. Tarkoitus olisi siirtää pinnasänky vauvan omaan huoneeseen sitten, kun baby herää vähän harvemmin öisin syömään. Nämä ovat tietysti vain suunnitelmia, käytännön kokemusta ei aiemmista lapsista meillä ole.

Neuvolassa pyörähdetty...

RV 38+5

Paino                          -467g /vko (kai jotain turvotuksia kadonnu... niitä olikin kyllä ihan riittämiin)
Turvotus                     +  (... ja on vähän edelleen...)
RR                              134/91  124/89  113/80 (heh... toooooosi luotettava mittari.... )
SF                              35
Vauveli edelleen RT, pikku sydän sykytti 135-142 ja liikkeet jälleen +++++ [:)]  liikkuvaista sorttia tuo pikkumurunen... <3

vauvan sänky on meillä oman sänkymme vieressä minun puolella. Kääntelin sänkyä kolmeen kertaan eripäin, jotta se saataisiin minun puolelle, mutta ei ikkunan alle. Jotenkin niin vammanen toi meidän makkari ettei siitä tullut yhtikäs mitään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi vaihtaa miehen kanssa puolia kun ei haluttu nukkua "omilla puolilla" päät jalkopäässä. Hahaha. olipas sekavasti selitetty. No eniweis. Pinnis on siis minun vieressä ja pinniksessä on äippäpakkaus pedattu vuoteeksi. Sieltä näppärästi nostaa vauvan sitten viekkuun jos tykkää ennemmin olla niin....

Heips.. tänään taas veti mahan ihan solmuun ja makaamaan en uskaltanu mennä edes kun eilen veti kipeämmäksi niin nojailin kaapin oveen ja keikutin lanteita [:D]
Hävisi sitten mutta tuli juoksu vessaan kahdesti[8|]
Meillä vauvan sänky on silleen ikkunan ja patterin vieressä.. ei muualle sovi mitenkään, mut onneksi ei alla niin ei käy mikään veto sun muu..

Meillä pinnasänky makkarissa, koska muualla ei ole paikkaa. Ja mein makkarikin vain 2x3m -kokoinen, mutta ei sinne muuta tarvitsekaan mahtua kuin meidän ja pikkuisen sänky. Pinnasänky tulee patterin eteen, mutta koska takka lämmittää koko kämppää niin hyvin, niin makkarin patteri ei ole koskaan päällä.

Mullakin oli tänään nla käyni, viikkoja siis 39+1

painoa -600g (edelliskerralla olikin tullut se +600g [:D])
turvotuksia ei edelleenkään (mulla ollu kyllä aina liiankin hyvä aineenvaihdunta, ettei taida nesteet päästä kertymään, vaikka olis mikä!)
RR 126/82
Pissa - -
Sf 32,5 (puol senttiä viime kerrasta lisää)
Syke + (veihteli 140-160 välillä, plus että tuli hikkakin kesken kaiken [:)])
Liikkeet ++ (jumppailtu on, varsinkin öisin!)

Viikon päästä sitte taas, mikäli viel tarvii mennä.... Jos vaikka tulis pikkunen jo ulos ;) Ens viikosta lähtien onkin sitten jo 2krt/vko, mikäli tarve on tai siis en ole vielä synnyttänyt. Sitte kyseli, että mitä jos menee kauheesti yli, niin kuulemma jos menee PITKÄLLE, niin 10. päiväksi ku on menny yli (ei mun tapauksessa 10.2.) varataan aika äippäpolille, ja katotaan että mikä meininki. Onko lapsivettä, toimiiko istukka vielä täysillä, onko lapsella kaikki hyvin ym. Jos kaikki ok ja äidilläkin hyvä olo, niin eivät välttämättä sillonkaan käynnistä vielä. Kyl tuli sellanen olo et voi ei. Mitä jos meneekin niin pitkäks... Huoh! Toivottavasti ei.

Noo... jos nyt koittais mennä nukkuu, tulis ainakin huominen nopeempaa [:)]

jos jollain näkyy pissassa bakteereja yhtään osastolla ollessa niin ehottomasti pyytäkää viljely emättimestä..mulla näky ja eivät tehneet osastolla mittää..kävin viikko sitten neuvolassa ja ottivat nii kappas ku olikii tulehus..nyt vasta yli 2viikkoa synnytyksen jälkeen alko valoa näkymään epistomian paranemisessa...nyt vasta oikeasti o lähteny pienenee haava ku sain antibiootit

Neuvolaterveiset...

rv 35+4
paino +350
turvotus +
RR 111/76
pissa --
hB 115
sf 35
tarjonta rt?
syke 150
liikkeet ++

Vinguin itselleni sitä äitipoli käyntiä ja lupas ens viikol kirjottaa lähetteen!!! [:D] Onneks sain sen ku on ollu nii paljo ongelmia sen dinosauruslääkärin kanssa.

Mun tarvii ruveta miettii tota sängyn paikkaa tuonne makkarii, kyl se melko julmalle tuntuu laittaa niiiin pieni vauva yksin nukkumaan. Tietty ei mei sänkykää ole viel tullu, mut nukkuu sit laatikossa tuolien päällä.

alussa lapsi myös usein nukkuu ainakin osan yöstä äidin/vanhempien vieressä: imetys on helpompaa eikä tarvitse itse nousta edestakaisin.

Neuvolakuulumisia rv 38+3

Painonnousu: + 1400 g/vk [8|][&:]
Turvotus:+++
RR: 126/76
hB: 131 (laskenu viime kerrasta, sillon oli 144.Terkkari sano, että johtuu tosta hirveestä turvotuksesta, neste "laimentaa" verta)
Pissa:--
Tarjonta: RT
Liikkeet: ++ (liikkeet on pikkasen vähentyneet, mutta johtuu siitä että lähtökuopis ollaan)
SF-mitta: 35 cm (pysyny jo neljä viikkoa samana)

Pyysin terkkaria tekemään sisätutkimuksen, ku niitä supistuksia on ollu päivittäin jo kahen viikon ajan. Ja niinhän siinä on käyny, että Juniori on jo kiinnittyny synnytyskanavaan ja paikat on pehmeenä. Mutta jostain kumman syystä terkkari ei jotenki saanu kohdunsuun avonaisuutta mitattua.

Mutta siis kaikki alkaa olla valmista synnytykseen. Sitä odotellessa...

Mulla on sitten torstaiaamuna tuo perätilan ulkokäännös. Saa nähdä kuinka käy. Jotenkin mulla ons ellainen olo, että tää vastarannankiiski haraa vastaan ja ei käänny suosiolla, mutta saa nähdä sitten.

Tietysti toivon että kääntyisi, ja pääsisin yrittämään sitä alatiesynnytystä.

Ja hitsi! Jotain hyvääkin, tänään oli verenpaineet huomattavasti alempana kuin piiiitkään aikaan. (Mittailen siis edelleen kotona niitä jatkuvasti.)

Täytyy varmaan pakata viimein se sairaalakassikin, kun ei tiedä vaikka joutuisi torstaina jäämään sille tielleen..

böö, pikaiset kuulumiset eilisestä neuvolasta

paino 96kg (4kg tullu koko aikana)
turvotus : ehkäpä..ei kyl pahasti
pissa: plussaa niinku AINA [:)]
verenpaine: 100/70 [:(]
vauvan pää kiinnittyny alas !!! [:D]
hemppa : 112 , määräs eka krt rautakuurille..ku aika väsy olo...

miettiny et minkähä nopeavaikutteisen kuurin ottas.. ei passaa mulle obsidani tai retafer ainakaan..

ODOTTELUA..huh.. Mulla liitoskivut niiiiiiiiiiiiiiiin pahat et tuntuu että jää alapää penkkiin ku nousen [:-] vihloo ja juimii nivusia ja naksuu ja paukkuu jajaja..huh mikä tuska nousta yöllä vessaanki.

Hei [:D]
Täälä on myös liitoskivut ihan kamalat! [:o] Välillä ihan vituttaa kun ei pääse ylös sängystä tai tuolista ilman että tulis vetet silmistä.
Häpy luuhun sattuu myös kamalasti, ja neuvolasta vaan totesivat että ei ole muuta parannuskeinoo kun synnytys, sitä siis odotellessa. Ja välillä kun makaa kyljellään sohvalla tai sängyllä, niin tuntuu siltä että jaloissa ei olisi tuntoa ollenkaan, tai sitten sattuu lantioon ja se tuntuu tunnottomalta. En osaa oikein selittää miltä tuntuu, mutta välillä sattuu jalkoihin ja lantioon kun makaa kyljellään ja selällä ei ole ainakaan hyvä, koska silloin repii mahaa ihan tajuttomasti.

HELMIMASU mulla nosti hemiksen tosi nopeasti FLORADIX juoma. Sitä saa apteekista ja kauppojen luontaistuote osastolta. Oon sietäny sitä tosi hyvin ku muute kaikki rautavalmisteet aiheuttaa ripulia, oksua, huonoa oloa yms. Viikossa nosti 112 aina 126.

Nukkuminen on ihan per....tä. Uniin tulee kaikki mitä kattoo tvstä tai lukee, unet on niiiiiin sairaita. Lonkat on kipeät selkä jumittaa, sängyst ei pääse ylös vali vali vali. Jurppii ku ei jaksa tehdä asioita, kaikki tuntuu jäävän kesken ja sit ahdistaa ku on imuroimatta ja pyykit pesemättä. Ja sit viel pukkaa flunssaa. Sorry tää valitus!!![&o]

Voi teitä liitoskipulaisia, tsemppiä sinne. Ja flunssan saaminen on tosi ikävää tän kaiken lisäks. Kannattaa kokeilla nenähuuhtelukannua. Ne suositteli sitä meille mammajoogassa ja mä oon mun flunssan aikana ja sen jälkeen käyttäny ja sillä saa tosi hyvin röörit auki. Oon tehny illalla ennen nukkumaanmenoa.

Hei mistä ne tietää että pää on kiinnittyny?

Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja se oli jotenkin ihan tyhjänkanssa. Se oli jotenkin tosi epävarma ja tuntu ettei oikein tienny mistään mitään. Ei se edes kokeillu mahaa/asentoa käsillä, ultras kyllä pään että on RT kun neuvolantäti viimeeks epäili että on ehkä vinossa. Tuli vähän sellanen tunne ettei uskalla koskea. Sisätarkastuskin oli vähän sen olonen että katto vaan ensin koneelta mitä muut on sanonu ja sano sit samat. Ja ne edelleen mittaa sitä sf mittaa jotenkin vinoon (eikä keskiviivaa) siellä neuvolassa ja sen mukaan mun maha on yli käyrän, vaikka täytyy sanoo että mun mielestä tää nyt ei oo mitenkään hirveen iso ja tuntuu muutenkin laskeutuneen. Mua ei edes enää hengästytä samalla tavalla kun pari viikkoa sitten. Supistuksiakaan ei ole pariin päivään enää tullut juurikaan eikä lantioonkaan satu enää. Pissattaa kyllä ja tunnen kun kaveri välillä liikkuu ja painaa rakkoon ja kauhee jano kokoajan. Ihan kun olis koko mahdollisuus synnytyksestä siirtyny ja hävinny ja olo on parempi kun ennen äitiyslomalle jääntiä.

Sit se neuvolalääkäri ei millään tavalla noteerannu mun oman yksityisen lääkärin merkintöjä neuvolankortista. Oli vaan huolissaan siitä että saa omat sf mittaukset neuvolan käyrälle ja painon neuvolan käyrälle. Täällä meillä pitää käydä itse vaa-alla ennen lääkärille tuloa ja en ollu käyny ja sanoin vaan jotain summitaista, koska mua alko ärsyttää ihan sikana. Viimeekshän se nl-täti jotain kumitteli niitä mun painoja ja muutteli että saa ne käyrälle.

Tuntuu ihan turhalta koko homma.

Viimestä viedään!! Siis viikkoa :) Aloin aamulla muuten miettiä, että jos kerran useimmat vauvat syntyvät 40+2 niin miksi laskettu aika on 40+0? ... siis jos se ei kuitenkaan sitten ole se todennäköisin... Njooo... kertoo taas siitä miten paljon on turhaa aikaa miettiä kaikennäköstä [;)] 

Mutta kuitenkin.. vihdoinkin se on käsillä!! viikko sinne tänne ei tunnu enää missään... (just ainakaan tällä hetkellä [:D] )

helmimasu oon kanssa kuullut paljon hyvää noista rautamehuista, että ainakin nopeaan nostavat, eivät ole kovin kalliita, saa ihan normi kaupasta ja sitähän voi sitten latkia synnytyksen jälkeenkin huoletta niin ei jää käyttämättä!

sipster ja oudot unet! Niin täälläkin... siis aivan pimeitä ja kuitenkin niin toden tuntuisia, että herätessä muistaa kaiken. Alkuraskaudessa tätä oli paljon, sitten unet rauhoittui ja nyt ne on tulleet takaisin. Yöllä kun uneensa herää saa oikeasti miettiä hetken, mikä maa mikä valuutta.. 

Silmu kai on joku tietty kohta mitä alemmaksi vauvan pää ei voi enää mennä, jolloin katsotaan, että se on laskeutunut. Meillä terkka on välillä yrittänyt vähän myös liikuttaa vauvan päätä ja koska se ei "pyöri" enää niin olisi sitten myös kiinnittynyt. En tiedä onko siihen olemassa jotain tieteellistä normia... ? [8|] Tuolla ei kai synnytyksen alkamisen kannalta ole niin oleellista merkitystä, useillahan vauva kiinnittyy lantioon vasta synnytyksessä ja tekee sen siksi, ettei napanuora tule ulos ennen päätä. (tämä on siis oma luettu tietoni, ei välttämättä totuus)

Mulla on muuten sama homma, että kaikki kivut ja vihlonnat on yht´äkkiä kadonneet kuin taikaiskusta????
Aamulla ihan piti ihmetellä, että viimeselle viikolle lähdettäessä mulla on parempi olo kun kertaakaan koko raskausaikana, huolimatta siitä että vatsa on jättiläisjumppapallo?!? Ihan ihme homma... Tämmönen fiilis on varmaan niillä, jotka hehkuttaa raskausajan olevan parasta maailmassa [:D]  Mielikin on kummallisen tyyni ja onnellinen..... Tyyntä myrskyn edellä?

[:)] 

Takaisin