Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei Sash79, mä olen kuullut myös vaan hyvää nenäfriidasta, tosin ei oo omaa kokemusta. Ainun niistäjä on ihan turha munkin mielestä, ja mitä oon kuullut niin monen muunkin.

Neuvolassa käyty 37+3

Painoa tullu viikossa 1517g [8D]
turvotus: ++ (selittää kyllä tuota painoa)
RR 120/82
Virtsanäyte: - -
Sf-mitta: 35 cm (jo kolmatta viikkoa samassa)

Vauva
Lapsivesi:N
Tarjonta: RT
Syke: 140-155
Liikkeet:++++

tuosta painosta ei onneksi tullu mitään kommenttia, sanoin et oon syöny justiin. Terkkari vaan totes, että viime viikkoon verrattuna kasvoista huomaa, että nyt turvottaa. On kyllä semmonen olokin. Nyt huomaa jo sormistakin, että ne on ihan turvoksis.

Supistuksia on joka päivä. Niitä tulee ja menee, vielä ei oo ollu mitään säännöllistä. Sokeriarvot lähetin eilen diabeteskätilölle, katotaan nyt sanotaanko niistä mitään. Lääkäri meinas viime viikolla, että jos arvot ei laske, alotetaan vielä tällä viikolla insuliinilääkitys. Toivottavasti en joudu siihen.

Tänään, ku kävelin neuvolasta kotiin, jouduin tekemään lähestulkoon spagaatin, kun jalka liukastu tiellä. Onneksi ei tapahtunu muuta ku että löin polveni maahan. Ja kun nousin ylös, alko supistus.

Hei vaan, täällä hereillä jo neljästä lähtien. Ei vaan väsytä. Ajatukset pyörii päässä ja vauvassa. Jonkinverran supistuksia yönmittaan. Luin noita tammikuisten synnytyskokemuksia ja mua alkaa aina itkettää ne. Ja myös jännittämään miten itselle käy. Toisaalta en enää pysty kuuntelemaan/katsomaan mitään synnytykseen liittyvää, kun sit on niin tunnekuohuissa ties kuinka pitkään, toisaalta oikein tarkotuksella hakeudun niitä katsomaan.

Nää yöt on pahimipia. Päivät menee ihan kivasti ja tulee puuhasteltua kaikkea. Yöt ahdistaa jo etukäteen [&o]

Mun uni rytmi on menny tosi oudoksi. Nukun ihan sikeää unta tuonne 1 tai 2 ja sit pörräilen välillä nukkuen 5 tai 6 ja sen jälkee nukun taas ku tukki, kunnes tarvii lähtee viemää mies kouluu. Se on niin ärsyttävää ku päässä pyörii kaikenlaisia asioita ja ei pysty nukahtamaa kunnolla. Viime yönäkin mietin et nyt ois hyvät pakkaset järjestää pakastin ku on päässy vähän sotkuseks. [:)]

Joo ja en tiedä onko hyvä vai huono juttu et pystyn kävelee lenkkejä taas melko normaaliin tahtii eikä supistele ollenkaa. Aiemmi joutu kulkee mummo vauhtia ja silti supisteli. Se on nyt varmaa päättäny jäädä tuonne kohtuu.... [:-]

Mulle pamahti vielä tähän raskauden loppuun kauhean flunssa. Kävin eilen lääkäris ja sielä todettiin, että perusflunssa. Panadolia, nenäkannua, Flixonasea koneeseen ja tyynyjä pään alle. Nukkuminen on taas mitä on, pääasias tuon tukkoisuuden takia. Ja Juniori on jumpannu koko eilisen päivän ja yöllä ku heräsin, alotti taas uudestaan.

Kävin eilen myös kampaajalla. Nyt on "synnytystukka" eli kuontalo kondiksessa. Samalla laitettiin ripsiin ja kulmiin väri, ei tartte miettiä meikkaamista hetkeen ja silti kuvissa näyttää suht ihmismäiseltä. Kävin kattoos myös imetysliivejä, mutta en vielä ostanu niitä ku en oo varma paljonko rinnat vielä kasvaa, ku maito alkaa nousta.

Nyt on ollu kiva jutella kavereitten kans, joilla on jo lapsia, koska oon saanu tosi paljon hyviä vinkkejä esim. synnytykseen liittyen ja esim. jälkivuodon "hoitoon". Tosi paljon kysellään, että jännittääkö synnytys ja sitten elämä vauvan kans. Mua ei jännitä oikeestaan ollenkaan. Oon todennu, että otan asiat semmosena ku ne tulee, kaikesta yleensä selviää.

Sain eilen tiedon diabeteshoitajalta, että ei tarvi alottaa enää insuliinihoitoa. Ei kuulemma näillä viikoilla siitä oo hirveesti hyötyä. Pitää vaan tarkkailla syömistä ja vielä kaks päivää pitää mitata sokereita ennen ens viikon perjantain kokokontrollia.

Olo alkaa olla jo aika raskas ja mä en enää millään jaksaisi odottaa, että sais vauvan syliin.

Täältä ilmoittautuu joukkoon yksi uniongelmien kanssa painiva. Minulla riittää unta yleensä noin kello 03-04 asti, mutta sitten alkaa pyöriminen. Olen yrittänyt nousta sängystä ylös ja puuhastella vähän jotakin. Ja se on yleensä auttanut sen verran, että olen saanut pari tuntia vielä aamu-unta.

Mua on alkanu hirvittää se epiduraali. Siis haluan sen, mut mut mut... Oon kyselly jo synnyttäneiltä kavereilta et sattuuko, no ei kuulemma satu. Millä sen saa menemään omaan päähän??? Aaaargh! Ajatukset ei juurikaan pyöri enää muussa ku lähestyvässä synnytykses.

Mulla on se sf-mitta kasvanu paljon ja neuvolatäti sano et katotaa pitääkö mennä äippäpolille. Oon tullu siihe tuloksee et aioin vaatia pääsyä sinne synnytystapa arviointii. Meillä lääkäri tekee sen neuvolas ilman ultraa jne. Tämä samainen lääkäri katto sillo rv 15 et mul on sikiömateriaa tulossa ku oli ne polyypit ja sit se viimeeks ei edes kattonu kohdunsuun tilannetta eli viimeeks kurkattu tuonne alas sillo rv 15... Ei ole kovin luottavainen mieli tähä kyseisee lääkärii!

Huomenet!
Tänään 37 viikkoa tasan!!!!![:D]
Tuossa päivällä käydä verikokeessa (vielä viimeisessä jess) ja huomenna on se synnytystapa arviointi ihan sairaalassa juurikin pelkopolikäynnin takia.
Mittaavat minun lantion ja vauvan pään ihan, että mahtuuhan se tulemaan sieltä ja varmaan lapsiveden määrät ja kohdunkaulan pituuden yms.

Mulla muuten menee nukkuessa yöt hyvin, mutta kun herään vessaan aina kahden ja viiden aikaan niin olen pyörähtäny kummallaki kerralla selälleen ja siitä kun ährään itseni kyljelleen niin tuntuu oikein miten kipeästi ottaa alavatsaan[8|]
Mitenhän tuon voisi estää ettei sitä käänny unissaan.. sit joka ilta vetästä joku rennie ennen makuultaan menoa, kun kauheana nousee sit kaikki mahasta kurkkuun ja oksettaa..ei kiva.
Aamuisin pitää todella hitaasti nousta sängystä, kun silleen oikeen vihloo alavatsaa ja joudun edelleen kädellä tukemaan mahaa sit kun pompin vessaan.
Tänäänki kädet oli niin turvoksissa ettei menny nyrkkiin... pentele että ärsyttää.. kengätkään ei tahdo jalkaan mennä ja toisia ei oikein ole.. ei viitsisi sandaaleissa kulkea tuolla niin väkisin äherrän talvikengät jalkaan aina kauppaan mennessä.
Kokeilin jopa kihlasormusta takas sormeen ja ei puhettakaan, että menisi. Säikähdin, kun on pikkurilliin juuri sopiva! Näytti siltä että itse sormus on pienentyny[:D] Kai se sit menee takasi vielä[:)]

Lisäksi mahassa kauheat naarmut! Mulla tullu hirveää kutinaa aina välillä ja raavin ja raavin vaan mahaa ja sit onkin sen näkönen, että huhhuh[&:]

Olen unohtanut sen tukiliivin ihan tyystin.. pari kertaa pitäny kauan sitten, mut en osaa sitä jotenki oikeen löysyttää.
Se akka siellä laitto muka sen minun mittaan että on hyvä.. ja vAttu hillot ollu ku jäi kauheat painaumat mahaan ja kesti nekin siinä sen pari tuntia enkä ite osaa tuota oikeen laittaa silleen löysälle että kuitenki tukisi samalla.. sitten ihan ihmeellisesti laittaneet että palauttaa minun se täytysi jo tämänkuun lopulla... vaikka laskettu aika onkin enskuussa. Pöh... sama viedä kun enpä tuota osaa pitääkään.

Neuvolakuulumisia

Paino: +213g/vko, yhteensä tullut 4 kiloa
RR: 121/69
Pissa: Puhdas
Hemo: 104 (taas laskenu vaikka syön Obsidania 1/pvä)
Sf: 34
Tarjonta: rt
Sydämen syke: 170 (jumppatuokio oli käynnissä koko ajan [:)])

Ja maanantaina ois sitten äippäpolilla viimeinen seurantaultra ja synnytystapa-arviointi, jos sinne asti ehtii [:D]

Hallitus: Mulla kans on alkanut maha kutista ja neuvolatäti sanokii et se johtuu näistä pakkasista, rasvaa vaan kehiin. Sit jos alkaa muualtakii kutista ni pitää ottaa yhteyttä.

Joo, huomenta tai hyvää yötä tai ihan mitä vaan. Ei oo sit pariin viikkoon tullu nukuttua muutaku hiukan ja alkaa mennä hermo. Siis vaikka päivällä väsyttää ja aattelee, et JES nyt saa illalla ynta, ni paskat! Uni tulee joskus yhen maissa, sit nukun neljään/viiteen ja sit taas kasista kymmeneen. Noin suurin piirtein.... Ja väsyttää! Vessassa saa ravata ja juniori jumppaa ja supistelee ja ja ja... huh! Aattelin et tää loppu menis suht "kivuttomasti" pelkän odottelun parissa, mut paskat! Väsyttää niin paljon et itkettää!

Kyllä tää tästä, sais vaan sen pikkusen jo syliin! <3

heips !

täällä odottavan aika tuntuuuuu niiiin pirskatin pitkältä [:(]

sipster epiduraalia turhaan jännität,mulle laitettiin esikoista saadessani ja se oli ku lahja taivaasta,sen avulla nukuin 2h salissa [:D] sitte heräsin ilosena ponnistelemaan!..toivon että kerkeän saada tässäkin tulevassa synnytyksessä.. Sen laitto mun mielestä oli iha ku hyttysen pisto selkään,kuhan vaan muisti olla iha liikkumatta kyljellään [:)] Mä pelkäsin sillo eka raskaudessa välilihan leikkaamista..MUTTA sitä en ees oo huomannu et semmonenki operaatio suoritettiin ponnistusvaiheessa, ku se oli puuduttanu lihan enne leikkuuta [:-] ukko vaan kerto tapahtuneesta ja tietty ne tikit hokasin seuraavana päivänä heh.

mulla ei tunnu edelleenkään mitään suppareita,en ainakaan oo tunnistanu hmh... varmaan iha tapauskohtasta jokaisella.. ei mulla aiemmassakaan tullu ennakoivia olleskaan..sit ku alko supistelemaan nii tuliki lähtö synnytykseen..

vielä 2vko.a laskettuun aikaan... grrrrr...

Voisko joku kertoo miten pystyis ajattelee jotain muuta ku tulevaa synnytystä??? Ja sitä koska se alkaa.

Tänäänki on supistellu ja alavatsaa juilinu silloin tällöin pitkin päivää niin yritä siinä nyt sitten ajatella jotain muuta [&o] Mulla ei viikkoja vielä ihan hirveesti, mutta jotenkin tuolla mahan seudulla tuntuu tapahtuvan nyt niin paljon että tuntuu että lähtö on käsillä ihan koska vaan. Ja toisaalta tässä voi mennä vielä yli 6 viikkoa.. *huokaa*

Silmu ethän katso mitään "vauva tulossa" ohjelmaa yms.?
Se teki minulla synnytyspelon vissiin, mutta kun lopetin sen katsomisen niin loppu kaikki sellaiset ajatukset kans.
Itse joka päivä teen jotain ja katson televisiota ja pompin koneella jne. joten ei itselläni niiden takia pyöri ajatukset vaan synnytyksessä.
Mieti että tulee kun tulee ja sitten otat sen juuri työpäivänä ja mietit että menet punnertamaan tosi isoa kakkaa ulos ja sitä että sitten se on ohi!
Itse näin ottanut asian.

Niin säikähdin tuossa ja soittelin äippäpolille... oli tullu siteeseen vihreää limaa niinku jotain (vihreän rään näköistä) yök!
Tosi vähän, mutta mietin liekkö normaalia ja sanovat ainakin että vois olla jo limatulppaa joka irtoilee pikkusen.. mut jos ois ollu yhtään vetistä niin silloin lapsivettä.. seurata kuulema tilannetta.
Onneksi tosin huomenna se synnytystapa arviointi niin voisin siellä mainita asiasta.
Poika potkinu tosi kipeästi.. tai ei potkinu mut liikkunu ja ojentaa raajoja niin meinaa huuto tulla kun niin kipeää oikeen tekee[:@]

Hallitus, en muuta kun Martina&Eskoa [:D]

Toi sun asenne on aika lungi [:)] toivottavasti tarttuis tännekkin!

Jotenkin vaan tää epätietoisuus, ettei tiedä kestääkö näitä harvoja supistuksia viikko tolkulla vai enteileekö tämä nyt jo lähestyvää synnytystä. Nytkin illalla niitä on tullu ehkä kerran tunnissa tms.

Jaahas, pitäiskö sitä kohta lähteä yrittämään sitä nukkumista..

Pakko tulla tuulettamaan! Nukuin pitkästä aikaa koko yön hyvin. Heräsin vaan kaks kertaa vessaan ja nukahdin samantien uudestaan. Olis mahtavaa nukkua joka yö edes näin hyvin. [:D]

Voi kauhistus mikä makeannälkä on kehittyny eilisestä alkaen!!! Ihan jatkuvasti tekee miei karkkia vaikka kuinka syö porkkanoita, jogurttia jne. Huomenna ois vast karkkipäivä, mut joutuuko sortumaa jo tänää!?! Huomenna kyllä harmittaa jos syö karkit jo tänää. Onneks ei kotona ole mitää herkkuja! Ne ois kyllä jo vahingos sujahtanu suuhun... [:D]

Olenpas mä ollu pahalla päällä viimeks [:D] mut tulee tosiaan kiukku ja itku paljon helpomalla, ku ei nuku kunnolla. Emmä viime yönäkään saanu kunnolla nukuttua, vähän väliä heräilin, mutten jaksanu stressata, ni musta tuntuu, että uni tuli paremmin.

Kyl tässä jo odottelee, et josko sais lähteä Poriin. Enkä oikein vieläkään osaa "panikoida" kipua tai muuta. Jotenkin vaan ajattelee, et onhan ne lapset sieltä aina ulos tullu, kukaan ei oo masuun jääny [:D] eikä kuitenkaan kuulemma hetken päästä muista enää sitä kipua... Niin että turha sitä sitte panikoida. ....katotaan vaan, ni sitte ku on H-hetki, ni mä olen ihan hysteerinen :D

Sain tähän loppuun nyt vielä oikein V*TTUMAISEN vaivan. Mulla on herpes, joka on tähän mennessä vaan joskus sillon tällöin ilmoitellut olemassaolostaa...Noh, tottakai nyt nukkumattomuuden stressaamisen yhteydessä tunsin miten se alkaa taas kehittyä. Ei muutakun soitto synnärille, ja nyt olen sitte lääkekuurilla synnytykseen asti. Siitä meinas tulla paniikki, kun en halua että tekevät sektiota (hassua, kun moni sitten taas haluaa [:D]), mutta onneksi nyt kaiken pitäisi olla ok. Tietty sekin harmittaa, että joutuu syömään lääkkeitä, kun pikkunen on masussa, mutta synnrillä rauhoittelivat, että on tämä näin parempi. Se vasta kamalaa olisi jos tartuttaisi lapseen synnytyksen yhteydessä, kun siitähän voi tulla vaikka mitä!!

Joku tuossa aiemmin mainitsi Martinan&Eskon shown....itsekin on pakko seurata, vaikka he ovat molemmat niin pellejä ja syvältä ja ja ja... Ei voi olla katsomatta!! :D Tulee itselle jotenkin "parempi ihminen" -olo :P

No niin.. tuossa 11 aikaan tulin sitten äippäpolilta.. ei mennytkään ku pari tuntia[8|]
Olisin jo aikaisemmin kirjottanu, mut meillä tuo telekarelia pätkii ja nyt oli taas joku ihmeen huoltokatkos.. pitäskö pikkuhiljaa vaihtaa tota nettiä kerta aina jotain häikkää tuntuu olevan.

Niin siis oli synnytystapa arviointi.
Ihmettelin niitä lääkäreitä kun keskenään tuloksista puhuivat jollain ihme numeroilla ja itse älynny tuon taivaallista..
Sitten ehti aina säikähtää.. oli joku ihme lapsivesi virtaus liian korkea ja sit kuitenkaan ei ollut vaarallinen vaikka se sitä mittas multa moneen kertaan.. sitten istukka on kypsä.. ukko kysäsi mitä se meinaa niin lääkäri vastas ettei periaatteessa mitään[:D] siis Daa!![:D]
Ai niin ja miun vauva on vaan 2600g! Antovat toisen ajan että aletaan seurata kasvua kun on kuulema liian pienikokoinen... että enskuun 1.päivä olisi uusi aika äippäpolille ellei lapsi ole jo syntynyt.
Niin ja katsoivat sitten mahtuuko vauva tulemaan.. öhöm! Minä ihan ajattelin sen olevat rento ja kivuton että kuvaavat jollakin systeemillä lantioni ja vauvan pään etc.. niin perkele ku sormi hommiksi ja molempiin reikiin!!! Oli kuule huuto lähellä.. sattu nimittäin aivan per***eesti! Ei edes yltänyt kohdun suulle niin tuskinpa itsellä se lyhentyny tai auki mut veikkaan että pehmenny jo on.. ei nuo kerta mitään sanonu mulle siitä mahtumisestakaan niin kaippa se sitten sieltä sopii tulemaan.
No onneksi pieni lapsi eikä yli 4 kilonen[:D]
Tämän jälkeen lähettivät minut sitten siihen sydänkäyrä juttuun.. piti maata kyljellään ja massun päällä oli jotku anturit ja vauvan sydänääntä seurasivat sen 10-15 minuuttia ja minun piti jotain ihme nappia painaa aina ku tunsin vauvan liikkeet..
Tän jälkeen vielä labraan piti lähteä verikokeeseen vaikka eilen jo kävin..
No ukko kuitenki sano että ihan hyvä että katsovat ja tarkkailevat tilannetta. Muuten kaikki ihan hyvin on, mutta tota vauvan painoa ne vähän mietiskeli kun on kuulema niin siro muutenki.
Kuvia en edes saanu mukaan enää pikkusesta ja sanovat ettei tässä vaiheessa enää voi noilla laitteilla nähdä kumpi siellä on..eli kai se on se poika mut varma tietohan tulee sitten kun se tuolta ulos löytää[:)]

Hei kaikki pitkästä aikaa.

Mäkin oon ollut nyt äippälomalla kaksi viikkoa ja kyllä rupeaa päivät olemaan piiiitkiä. Alussa vielä keksi kaikenlaista ohjelmaa joka päivälle kun oli vielä vauvan huoneen viimeistelyä ja viimeisiä hankintoja tekemättä. Nyt en ajatellut enää mitään hankkia ennen vauvan tuloa, eikä tota vauvan huonettakaan jaksa enempää sisutaa kun ei sitä pikkusta varmaan aluksi ihan hirveästi kiinnosta miltä sen huone näyttää. Onneksi on toi koira vähän rytmittämässä päivää. Aamulla on pakko nousta kun toinen haluaa ulos, ja iltapäivälläkin raahauduttava ulos ainakin yhdelle pidemmälle lenkille. Ja reippaan ulkoilun jälkeen sitten nukuttaakin mukavasti..

Unettomuus vaivaa täälläkin öisin, mutta muuten ei ole mitään pahempia vaivoja. Tosin sama ongelma kun sipsterilla: aivan järkyttävä makeannälkä kokoajan. Mitäköhän sitä keksisi, ettei tulisi kokoajan mässäiltyä. Pitäisi varmaan tyhjentää asunto kaikista herkuista, muttakun niitä on hyvä olla jos tulee vaikka joku kylään...

Neuvolakäynnit on ollut aika turhia, kun mulla ei ikinä ole mitään kysyttävää ja kaikki arvot aina olleet kohdallaan. Mutta kivahan siellä on käydä kuuntelemassa vauvan sydäntä. Toivottavasti ei kuitenkaan enää tarvisi käydä seuraavassa neuvolassa, vaan vauva päättäisi tulla ulos ennen sitä.. hohhoijaa..

Jos jollain on muuten jotain ehdottoman hyviä ideoita mitä kannattaa ns. sairaalakassiin pakata mukaan, niin kertokaa ihmeessä. Siis sellaisia epätavallisia mitä ei ehkä tulisi ajatelleeksi, perus vaatteet ja hygieniatuotteet kai on sanomattakin selvät.

Mie oon kans miettiny tuota mitä ottaa mukaa sinne. Sisko sano et kirja on hyvä jos joutuu jostai syystä kupeksimaa. [:D] Kuinkahan paljon ilkeää viedä juomista mukana... mulla menee light mehua, kivennäisvettä ja kola lightia ihan älyttömät määrät päiväpäivässä.

Takaisin