Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kans sitä selän juilimista ja huomenna pitäis muistaa neuvolas kysyy. Meil ois huomenna synnytysvalmennus, tietääpähän mihi sit mennä ku on tilanne päällä [;)].

Jossai vaihees oli siitä muutosverokortista puhetta... Miten ku mul maksaa firma ekan kolme kuukautta äitiysrahaa ja sit vast kela, ni voinko ottaa tolla alkuperäisellä kortilla firman maksamat ja sit hakee sitä muutoskorttia? kävin verotoimstos ja sano et sit vast, mut sit olin yhteydes palkanlaskijaa ja se oli sitä mieltä et samalla prosentilla menee molemmat et pitäis nyt hakee se muutoskortti jos meinaa????!!!! Ihan pihalla on hän, taas! [:-]

hei..
siis joo tuosta miekin  vielä et tuleeko se muutosverokortti nyt kaikilla hakea sitten? Itse kun en ole töissä ollut muutamaan vuoteen ja koko raskaus ajanki ihan kotosalla...

Täällä niin tuttua kans tuo alavatsan juiliminen etenkin joskus yöllä vessaan mennessä tai sitten aamulla noustessa.. se on just tollasta menkkamaista mut se on koko alavatsan alueella niinku reunasta reunaan ja pitää kädellä ns. kanniskella tuota massua ja rasvaaminen helpottaa kans...
Mulla tosi paljon ollu noita harjotussuppareita päivän mittaa. Ihan sama mitä teen niin aina vetää mahan kovalle ja on jo hieman epämiellyttävän tuntosta se ja ite kuullu sitä naksumis ääntä aina välillä.. kuulema vauvan nivelet naksuu massussa mikä aika karmivaa [:D]

Hei muuten miten saan tähän liitettyä valokuvan niinku joillaki teillä on?
Yritin yks päivä mut se valitti jotain.. en tiedä sitten laitoinko oikeaan paikkaan sitä

Musta se kelan ottama vero on ihan sairaan suuri, sano täti siel et 20%+2, ja nt ois vaa 14,5 tuo "normiveroprosentti". Ei ymmärrä....

Kävin tänää neuvolas ja kaikki oli muuten ok, mut kohtu oli kasvanu 2viikossa 5 cm et on nyt 36cm. Ens kerral katotaa uudestaa ja jos edellee niin suuri ni sit pitää mennä äippäpolille synnytystapa arviointii. Vauva on edellee kovin ylhäällä vaikka pää on alaspäin. Olisin jo ihan valmis luopumaa täst mahasta... [:)]

Mulla on kaikki vaatteet käytettynä saatuja ja en ollu ajatellu vauvan kotii tuloa sen ihmeemmi, mut tuo neuvolatäti kysy tuossa et no onko jo uudet kotiintulo vaatteet ostettu? Sanoin sit et on käytettyjä, ni se jotenki lohkas siihe et on perinteistä tuoda vauva kotiin uusissa vaatteissa??? Kai se sit tarvii käydä ostaa se lohikäärmepuku mitä hiplasin viikko takaperi..... [;)]

joo siis mullekin alko neuvolatäti yhdestä asiasta jauhamaan..
Kyseli että miten mie oon valmistautunut synnytykseen..hmm..
sanoin sille että "no varmaan ajattelen sen työpäivänä jona on oikeen kova ummetus ja pusken melonin ulos haaroista" [:D]
katso vähän pitkään ja kyseli oonko harjotellu niitä liikkeitä missä asennossa olis paras synnyttää..yms.
No enhän mie ollu. Jotenki tuntuu etten pysty ajattelemaan kauheammin synnytystä tässä vaiheessa tai se pelko tulee tuolta jostain takasin, joten omasta mielestä parempi, että ajattelen sitä vasta kun ne ensimmäiset supistukset alkaa ja tää aihe on ajankohtanen... joten en usko että alan kotona menemään sängylle jalat haara asennossa ja puuskuttaa yhtään... jotenki outoa.[8|]

Onpas neuvolantädillä perinteet! Saa kai jokainen tuoda vauvansa kotiin just niissä vaatteissa missä haluaa... Mulla on yksi perintöbody, jonka haluan pukea vauvalle kotimatkalle ja se ei todellakaan oo uusi.

Etkö Sipsteri ottanut äippäpakkausta? Nehän on uusia vaatteita.. Jos siis haluat ihan uusissa tuoda vauvelin kotiin.

Valokuvan saat lisättyä tuolta oma käyttäjätili kohdasta. Profiilikuva näkyy vain siellä sun omassa "profiilissa" ja avatar puolestaan pikkukuvana täällä keskusteluissa. Jos haluat jonkun valokuvan, niin sitä täytyy pienentää ensin reippaalla kädellä jollain kuvankäsittelyohjelmalla (esim. paint) ja vasta sen jälkeen lisätä tänne. Max. koko on muistaakseni mainittu siinä missä sitä yrittää ladata, mut tosi pieniä sallii laittaa...

Otin sen äitiyspakkauksen, mut yllätys ettei ajatus kulkenu nii pitkälle!!! [:D] En kyllä tiedä et missä vaatteissa kaveri kotiin tulee, ei näytä tuo synnyttäminen vielä kovin todelle...

Mulla oli tänään synnytystapa-arviointi. Juniori on tällä hetkellä arvion mukaan 3070g ja kaikki on niinku pitääkin. Lapsivettä oli vähän normaalia enemmän. Kohdunsuu oli pehmentyny jo jonkin verran, mutta ei vielä lyhentyny. Sunnuntaista alkaen on ollu niitä menkkamaisia kipuja/jomotusta joten ne on auttanu. Juniori on jo laskeutunu, mutta ei vielä kiinnittyny.

Sokereita pitää taas seurata viikko ja sitte ilmottaa ne diabeteskätilölle. Ja ruokavalio pitää ruuvata nyt tosi tiukalle, ettei tarttis enää täs vaihees alottaa insuliinilääkitystä. Kuulemma vielä rv 37 voidaan se alottaa, mutta täs vaihees se ei enää hirveesti vaikuta vauvan kokoon, ennemminkin siihen ettei vauvan sokerit romahda sitten syntymän jälkeen.

Kontrollikäynti on sitte kahden viikon päästä. Huomenna on neuvola, katotaan mitä sielä sanotaan.

Synnytystä en hirveesti oo miettiny, ku mitä on kavereiden kokemuksia kuullu, ni yleensä synnytykses asiat ei mee ollenkaan niinku on etukäteen suunnitellu. Sairaalalaukku on lähes pakattu, jotain vielä puuttuu mutta nekin on laitettu listalle, et ku tilanne tulee ni ei tartte ku laittaa ne sitten laukkuun.

Vauvalle oon laittanu erilliseen kassiin kotiutumisvaatteet. Ja meidän vauvalla lähes kaikki vaatteet on uusia, ni niistä oli hyvä valita.

ALKUPERÄINEN: sipster

Musta se kelan ottama vero on ihan sairaan suuri, sano täti siel et 20%+2, ja nt ois vaa 14,5 tuo "normiveroprosentti". Ei ymmärrä....

Kävin tänää neuvolas ja kaikki oli muuten ok, mut kohtu oli kasvanu 2viikossa 5 cm et on nyt 36cm. Ens kerral katotaa uudestaa ja jos edellee niin suuri ni sit pitää mennä äippäpolille synnytystapa arviointii. Vauva on edellee kovin ylhäällä vaikka pää on alaspäin. Olisin jo ihan valmis luopumaa täst mahasta... [:)]

Mulla on kaikki vaatteet käytettynä saatuja ja en ollu ajatellu vauvan kotii tuloa sen ihmeemmi, mut tuo neuvolatäti kysy tuossa et no onko jo uudet kotiintulo vaatteet ostettu? Sanoin sit et on käytettyjä, ni se jotenki lohkas siihe et on perinteistä tuoda vauva kotiin uusissa vaatteissa??? Kai se sit tarvii käydä ostaa se lohikäärmepuku mitä hiplasin viikko takaperi..... [;)]

Aika erikoista neuvolatädiltä!?[:-] Mulla on kans kotiintulo-vaatetus jo katottuna, mutta siinä lähes kaikki on kirppikseltä hankittuja[;)] Siis mulle uusia - vaikkakin ne periaatteessa on käytettyjä[:D]

Kävin tänää ostaas muutaman "uuden" käytetyn vaatteen ja löysin sieltä tosi söpön puvun vauvalle ja saa siinä sitte tulla kodii. Sain sieltä myös noita kestovaippoja käytettynä, ne ei ollu edes kalliita. 2 kuorta ja 6 sisustaa 8€ ja 10 lisäsisävaippaa 10€. Noita kuoria tuli äippäpakkaukses muistaakseni 4. Siel oli kestoja vaikka kuinka paljon ja paras et jos ne ei sovi mei vauvalle voin myydä ne eteenpäin! [:D] Aamul kävin taas luovuttaa verta radiel-tutkimuksee vaivaset 16 putkea ja suurinosa niitä isoja... Ei kiva!

Meil oli eile synnytysvalmennus ja oli kyllä täällä ainaki kovin turha reissu. Noh nähtii mihi pitää mennä ja saatii parkkilappu valmiiks...

Mies joutu soittelemaan uudestaan talohuoltoon noista ikkunoista ja takaovesta.. Kaksi viikkoa sitten soitteli että käyvät katsomassa kun veto on aika kova ja eihän pikkusta lasta voi lattiallakaan pitää jos vetää.
Koko viime viikon sitten oottelin niin eipäs noita näkyny niin aikoivat huomenna käydä van saa nähdä nyt. Pysyä kyllä tiukkana, kun yleensä ne ei suostu ihan helpolla vaihtelemaan mitään tiivisteitä tai muuta..
Takaovikin on niin jäykkä etten saa itse sitä kiinni!! Niin onpa kiva jos vauvan kanssa käyn vaunulenkillä ja vien sen takapihalle nukkumaan mut ovi jääki sit auki.. tai kun tykkään iltaisin tuikkuja polttaa niin aina odotettava mies töistä että tulee sulkemaan sen. On nimittäin niin tiukka ovi ettei toista ja sitten tuo kun meillä joka patteri ihan täysillä (24astetta) ja täällä muuten tosi lämpöinen on, mutta ikkunan vieressä jos seisoo tai istuu niin tuntee sen vedon ja aamuisin herätessä on nokka ihan tukossa ja kurkku kipeänä itsellä [8|]
Että jotain negatiivista tästä uudesta kämpästä sit löytyikin.

Hui sipster 16 putelia verta??!! [&:]
Itseltä joskus otettu kolme kerralla ja sillon jo alko huippaamaan..

37 plus nolla, vauvalla masussa hyvä olla! [:)]

Nyt ollaankin sitten hienosti sen keskosrajan ylitse eikä tarvitse enää varoa. Iiiihanaaaaa!! Kävin jo tänääänkin pitkällä kävelyllä ja teki kyllä hyvää päästä ulos. Varsinkin kun ei ole enää niitä järkkyjä pakkasia eikä tarvitse ihan michelinukkona töpötellä pitkin katuja.

Hallitus meillä on kanssa makkarissa vetävä ikkuna, varsinkin noilla kovilla pakkasilla huomasi, että hulluna päästää kylmää sisään. Jouduttiin miehen kans vaihtamaan puolia kun pinnasänky on mun vieressä ja sitä ei taas voinut laittaa ikkunan viereen sen vedon takia ja mitenkään muutenpäin ei mahtunut sängyt vierekkäin. Jännä muuten tuo oma puoli sängyssä... Sellainen hiljainen sopimus vaan, että kumpi nukkuu kummalla puolella ja that´s it ja sitten hirmu harmitus molemmilla kun sitä joutuukin vaihtamaan. Heh. Niin siis palatakseni asiaan, mun mielestä semmosia tuplatiivisteitä saa ihan rautakaupasta ei maksa montaa euroa jos ei halua taistella huoltoyhtiön kanssa. Tuo ovi onkin sitten vähän kinkkisempi. Toivottavasti saatte sen kuntoon!

Tein meille jo uuden listan valmiiksi minne voi ilmoitella putkahtaneita vauvoja niin ei huku tänne viestimereen tärkeät helmet [:)] Ajoissa tosin, mutta yksihän meillä jo on maailmassa, mitenhän Pittusella ja pikkumiehellä sujuu?

Se pirun sairaalakassi pitäis muuten vissiin pakata.. Ei vaan saa millään aikaiseksi. Samoin vauvalle niitä hakuvaatteita, mies tossa just sano että todellakin laitat valmiiks, hän tuo kumminkin vääriä.. Voi toista.
Kai se on pakko yrittää niitä laitella valmiiksi johonkin reppuun. Itselleni ostin alennusmyynnistä 2 eurolla sisätossut jotka otan sairaalaan mukaan ja omat sukat pitää ottaa ehdottomasti. Muuten voin olla sairaalan vaatteissa. Jotkut löysät pökät ja helposti nostettava paita kotimatkalle. Trippejä on kaapissa niitä vois napata mukaan helpoksi juotavaksi. Ja joku noista joululahjakirjoista ehkä, tosin tuskin mitään maltan lukea. Sit tietysti kamera. Niin ja neuvolakortti. Näistäkin kun nyt ton neuvolakortin edes muistais lähtiessä niin mies voi kyllä tuoda ihan kaiken muun unohdetun...

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki on kunnossa.

Painoa ei oo tullu viime viikosta yhtään. Sf-mitta oli sama 35 cm ku viime viikolla. Paineet 124/76. Nyt mitattiin hB, ku edellinen oli otettu ennen joulua. Oon välipäivistä asti syöny Obsidania, mutta ei tartte enää. Kolmes viikos hB oli noussu 122 -> 144. Terkkari sano, et säilytä ne rautatabut synnytyksen jälkeiseen aikaan, sillon niitä saattaa tarvita, mutta ennen synnytystä ei tartte enää syödä. Kuulemma mun kroppa käyttää raudan todella hyvin hyödykseen, ku arvot oli noussu noin hyvin.

Ekalla neuvolakäynnillä se hB on ollu 138 eli mulla on luonnostaan korkee hemppa, mutta ku se laski tonne 122:een ni mun mielestä se oli matala. Siis se on vaan oma tuntemus, vaikka oikeesti eihän tuo kovin matala oo odottavalle äidille.

Jos ens yönä sais kunnolla nukkua... Sain eilen sieltä lääkärikäynniltä Alsucral-poretabletteja närästykseen ja ne autto tosi hyvin. MUTTA Juniori päätti vanhasta tottumuksesta ruveta jumppaamaa puol kolmen mais viime yönä ja se sitten jumppaili pari tuntia enemmän ja vähemmän.[&:] Sitte mun tuli nälkäki jossain vaihees ja niitä menkkamaisia supistuksia oli jne. Eli nukuin koko yönä kolmisen tunti. Onneksi oon saanu aamun ja päivän aikana nukuttua vielä yhteensä kolme tuntia. Mut terkkarikin meinas, että silmät on vähän väsyneen näköset, että ei oo hyvä jos ei saa nukuttua. Toivoa vaan sopii, että ens yö olis oikeesti rauhallisempi.

Aattelin jopa laittaa korvatulpat, ku mies kumminki kuorsaa sen verran. Ja ehkä pitäis laittaa jotkut silmälaput tms. että olis ihan pimennos ja ei kuule mitään [:D]

Mulle on tullu ihan kamala pelko tätä kaikkea kohtaan..
Pari päivää en oo varmaan muuta tehny ku itkeskelly ja murehtinu kaikennäkösiä asioita [&o]
Mies vaan kyselee että mikä on ja miten voisi auttaa, mutta kun en osaa puhua ja kertoa mitkä asiat vaivaavat kun tuntuu että KAIKKI!!
Tulee vaan sellanen olo ettei sittenkään oo valmis näihin kaikkiin muutoksiin ja siihen että se vauva kohta tuolta syntyy, itse siihen synnytykseen, siihen elämään vauvan kanssa ymsymsyms[:(]

En ees tänne osaa kirjottaa miltä tuntuu.., eiköhän tää kirjotus nytten sitte riitä. Toivottavasti loppu viikot menis paremmilla fiiliksillä...

ALKUPERÄINEN: Keijunlilja
Oon välipäivistä asti syöny Obsidania, mutta ei tartte enää. Kolmes viikos hB oli noussu 122 -> 144. Terkkari sano, et säilytä ne rautatabut synnytyksen jälkeiseen aikaan, sillon niitä saattaa tarvita, mutta ennen synnytystä ei tartte enää syödä. Kuulemma mun kroppa käyttää raudan todella hyvin hyödykseen, ku arvot oli noussu noin hyvin.

Mä söin obsidania terkkarin määräyksestä joulun aikaan vain viisi päivää (10 kapselin kuuri). Kuurin loppumisesta vasta melkein 2 viikon kuluttua oli seuraava neuvola, ja mulla oli myös noussut hB suunnilleen saman verran kuin sulla :) Mullahan kanssa on normaalisti hB tosi hyvä, n. 140. Ja nyt raskaana se on aina ollut 130 pinnassa, kunnes sitten tosiaan joulun alla oli tippunut 109.

Mä en olis kyllä pystynyt viittä päivää pidempään sitä obsidania syömäänkään, joten onneksi nousi noinkin helpolla takaisin sinne normaalilukemiin.

pikkunina : RELAA mami! [:)] Tutulta kuulostaa,vaikka mulle toinen tuloillaan. Revin niiiiin helposti ressiä kaikesta ja ahistaa ja ottaa päähän ku ei jaksa mitää ja pelottaa ja huh..Nyt viel poika 5.v sairastanu 4pv kovaa kuumetta yöt [:o]. Sullakin varmaan jo tuo olotila tekee tukalan mielen. Koita luottaa itsees ja tilanteeseen. Puhu!se auttaa vaikka puhuis niitä näitä ja itkis vähänkään pois oloaan. Voimia ajatustesi keskellä pyörimiseen, et ole ainoa <3

Pitää jo lopettaa kirjottaminen ku alhanen verenpaine aiheuttaa tällä hetkellä vaan pääkipua,huimausta,hengenahistusta ja väsymystä..huh...

ALKUPERÄINEN: Sash79

Tein meille jo uuden listan valmiiksi minne voi ilmoitella putkahtaneita vauvoja niin ei huku tänne viestimereen tärkeät helmet [:)] Ajoissa tosin, mutta yksihän meillä jo on maailmassa, mitenhän Pittusella ja pikkumiehellä sujuu?

Olisko muuten erikseen kiva vielä sellainen "synnytystarinoita" -ketju? Tuli vaan mieleen, kun parissa muussa paikassa on  ollut kiva lueskella niitä synnytystarinoita.

Heips kaikille!!

Meillä supistellaan jo kolmatta viikkoa ja olo on mitä ahistavin. Oottelen vaan että saisin tuon pienen kullan pois tuoltra mahasta. Koirakin on tullu kipeeks, kun se stressaa mamman olotilaa ja synnytyksen alkamista. Mua vahtii koko ajan, eikä malta oikein nukkua ja sitä myötä sitten hirmu väsynyt. Masu sillä raukalla on löysällä ja itkee mun perään jos jää yksin. Se on ilmeisesti vaan niin huolissaan, kun vaistoaa että mammalla ei oo kaikki normaalisti. Oon sille koittanu puhella, että on tämä ihan normaalia ja että ei sen tarvii mammasta koko ajan huolehtia, kyllä tuo mein isäntäkin siihen pystyy.. Sääliks vaan toista käy.. [&o]

Darjiana mulla on ihan samoja oireita kun sulla, mutta päivystyksessä tutkivat ja totesivat ettei kyse ole myrkytyksestä. Mulla siis päänsärkyä, ylävatsakipuja, huimausta, normaalia korkeampi alapaine, näköhäiriöitä.... Verenpainetta mittailen nyt kotosalla ja vaihtelevia arvoja oon saanu. Välillä koholla välillä aika normaalit.

Meillä on pienimpiä vaatteita pestynä, sänky pedattuna ja vaippoja ym. tarpeita oottamassa kullannuppua. Mulla oli kyllä neuvolalääkäri jo laittanu jonkun epämääräsen merkinnän viime perjantaina kohtaan avautunut. Piipahdin katsomassa myös tuon syntyneet ketjun. On kyllä tosi hyvä. Pääsee sieltä sitten kattelemaan mikä on meidän kuun tilanne. Sitähän voi pitää sitten sellaisena synnytyskertomuksia ketjunakin, mitä joku pyyteli.

Mulla on univaikeudet vaihtunut ylettömään unisuuteen. Nukun jos vaan saan ni yli 12 tuntia yössä ja joskus vielä tunnin parin päiväunet päälle. Mutta hyvähän tuo vaan, että saa nukuttua ni jaksaa vauvan kanssa. Toivottavasti teillä muillakin korjaantuis tilanne jotenki, ettei oo sitte vauvan syntymisen jälkeen voimat iha loppu.

Mutta tsemppiä kaikille ja koitetaan jaksaa vielä tovi!!

Mulle sano neuvolantäti että ne alavatsan ja alaselän juilimiset liittyis noihin liitoskipuihin eikä kyse olis ainakaan mistään kohdunsuuta avaavista supistuksista. Ja todellakin vauva on nyt laskeutunut aika alas. Sen tuntee ihan joka askeleella häpyluussa ja lantiossa ja tänään häntäluussakin ja sit tietty virtsarakossa riippumatta siitä oonko käyny just vessassa [&o]. Mut yritän vielä raivolla kävellä töihin ja muutenkin. Ei haluis vielä heittäytyä kokonaan sohvalle.

Ens ma on lääkäri niin sitten varmaan selviää todellinen tilanne tuolla alhaalla.

Me päästiin sf käyrälle! Eli 33cm oli tiistaina kun oli tasan 34 viikkoa täynnä. Jipii.

Verokortista, että soitin verotoimistoon ja ne teki mulle uuden verokortin ja lähettää sieltä KELA:aam suoraan yhden ja toisen mulle jonka voin lähettää mun työnantajalle. Ja verotoimiston mukaan mun % on alle 20%. Ne sano että KELA:lla on "omat taulukot", mutta että ainakin mulla menee nyt sitten alle 20%:lla koko vuoden. Työnantaja siis maksaa ensin palkkaa 3kk ja sitten oon vanhempainvapaalla 7kk mistä KELA maksaa sitten mulle korvauksia. Tosin en ole vielä saanut mitään KELA:n päätöksiä, mutta jos ne poikkeaa hirveesti noista mitä laskin itse niin voinhan sitten tilata vielä uuden verokortin..

Ihanaa että pakkaset vähän hellitti, nyt pystyy vähän nauttimaan tosta köpöttelystä [:)]

ps. pikkuninalle halauksia ja tsemppiä. Välillä iskee ahdistus varmaan monelle. Mutta onneksi se menee yleensä ohi [:)] Mä oon sitä mieltä että hormoneilla on oma osuutensa. Miten on muuten mahdollista että täällä välillä mennään itku-potku-raivareista hetkessä iloisesti hypistelemään vauvan bodeja ja miettimään vauvan kotiinlähtö vaatekertaa?

ALKUPERÄINEN: pikkunina

Mulle on tullu ihan kamala pelko tätä kaikkea kohtaan..
Pari päivää en oo varmaan muuta tehny ku itkeskelly ja murehtinu kaikennäkösiä asioita [&o]
Mies vaan kyselee että mikä on ja miten voisi auttaa, mutta kun en osaa puhua ja kertoa mitkä asiat vaivaavat kun tuntuu että KAIKKI!!
Tulee vaan sellanen olo ettei sittenkään oo valmis näihin kaikkiin muutoksiin ja siihen että se vauva kohta tuolta syntyy, itse siihen synnytykseen, siihen elämään vauvan kanssa ymsymsyms[:(]

En ees tänne osaa kirjottaa miltä tuntuu.., eiköhän tää kirjotus nytten sitte riitä. Toivottavasti loppu viikot menis paremmilla fiiliksillä...

Mulla on ollut ihan samanlaista! Yhtenä yönä mies heräs siihen kun hysteerisenä itkin sitä että ei musta ole äidiksi jne. Muutenkin ahdistaa ajatella kaikkia muutoksia, ja pelottaa miten sitä sopeutuu itse. Välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle ja maailmanloppu tulossa[:o] Ja toisinaan tulee sellanen onnellinen olo siitä vauvasta ja siitä ihanasta mitä se tuo tullessaan. Mutta tosiaan ollut nyt jaksoja että ahdistaa ja melkein kaduttaa - mistä sitten seuraa mielettömän huono omatunto ja vielä kamalammat itsesyytökset[:(] Mutta oon yrittänyt lohduttautua sillä että nämä tunteet on normaaleja ja että ajan kanssa menevät ohi.

Takaisin