Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paljon onnea pittunen ja koko perhe!

Mulla on ollu tota hengenahdistusta jo jonkin aikaa, kun oon ite lyhyt ja Juniori on ollu aika ylhäällä. Nyt vähän helpottaa ku on laskeutunu alemmas.

Puhuin terkkarille tuosta huonosta olosta kaupassa ja hän sanoi, että heti ku meen kauppaan ni pitää avata takki ja jos oon pitempään esim. kauppakeskuksessa, pitää takki ottaa kokonaan pois. Itestä kyllä tuntuki, että takki päällä kaupas tulee lämpöhalvaus. Olo on kyllä huomattavasti parantunu, ku takki on auki tai kokonaan pois. Kannattaa muittenkin kokeilla. Terkkari perusteli tätä sillä, että raskaana olevat hikoilevat enemmän ku muut ihmiset ja talvivaatteet lisää tätä hikoilua.

Tosin sitten voi saada paheksuvia tms. katseita, että tuossa taas joku haluaa esitellä isoa mahaansa. Mutta mä en semmosesta välitä, mieluummin otan takin pois ku kärsin huonosta olosta ja huimauksesta.

Ite oon ihan suosiolla esim. kauppakeskuksiin mennessä jättäny takin autoon. Ei tarvii sitten sisällä edes kanniskella sitä takkia. Vauva on sopiva lämpöpatteri :)

Vitsi, että on toinen rinta ihan törkeen kipeä!! Nyt on alkanu erittymään niitä ensinesteitä rinnoista. Pakko pitää rinnanlämmittimiä, ettei vaan tule rintatulehduksia näillä pakkasilla. Tänään tilasin netistä kestoliivinsuojat, eiköhän parin päivän sisällä tule aiheelliseksi niiden käyttö. Nimittäin en ole itse hankkinut niitä vielä yhtään. Kotona on vain nuo, jotka äitiyspakkauksesta tuli, ruhtinaalliset 4kpl, heh.

Kun rinnassa tuntuu kipua, tuntuu, että pakko hieroa noita maitorauhasia. Kipu helpottuu heti. Mutta en tiiä onko se sitten hyvä juttu, koska eikös se edistä samalla maidon tuotantoa? Enkä nyt haluis että nää rinnat alkaa jo nyt "vuotamaan" jatkuvasti. Mutta jos jätän ne kipeytymään tuonne rintaan niin sitten ne pakkautuu ja on varmaan suurempi riski saada se rintatulehdus. Ja kipukin on kyllä aika kiitettävä.

On tämä äitiys sitten ihanaa kun on näitä vaivoja ja remppoja joka lähtöön!!
Mies vaan kattoo ihmeissään välillä vieressä kun kipuilen rintani kanssa.....
Onko muilla samanlaista ongelmaa? Miten olette helpottaneet oloa?

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!! ja ONNEA pittunen!!

Ei ole tullut kirjoiteltua tänne piiitkäään aikaan,kovasti oon hääriny taustalla:) joo näin se aika on menny, viikkoja jo huimat 33+4 hui!! meinaa jo hivenen jänskättää.. mut jospa sitä hengissä selvitään[:D] katkonaiset yöunet on täälläki suunnalla tuttua, sopivaa asentoa ei meinaa sitte millään löytyä,oon tunkenu tyynyä, peittoa ja ties mitä jalkojen väliin, mutta silti saa hyöriä ja pyöriä ARGH!! oi tätä loppuraskauden ihannuutta!!! muutenpa on menny ihan ok, mitä nyt "pieniä" kiukun ja raivon puuskia ollu havaittavissa, ihmeen hyvin tuo ukkokulta niitä kestäny[:D] 
joo-o eipä tässä oikeen muuta voi, ku ootella millon se muori meinaa maailmaan putkahtaa, kovat bileet silllä tuntuu varsinki iltasin olevan[:D] tsemppiä näille viimosille viikoille:)))

KiCa mulla samallalailla on kuin sinulla tuo rinta hommeli..Yleensä kun lähdetään miehen kanssa jonnekin ja kylmään autoon istuudun ja vaikka olis vaatetta päällä kuinka niin jotenki ne kylmät väreet minulla menee käsistä ja jaloista mahaan ja rintoihin ja silloin sattuu rintoihin ihan mielettömästi.. en oikeen tiedä saako ne edes sitä kylmää kun vaatetta kuitenkin on päällä, mutta itse kun olen tällainen vilukissa ihan kymmenen asteen pakkasillakin jo tai sisällä saattaa nousta ihokarvat pystyyn[:)]
Itse olen kyllä hieronut niitä, mutta mulla on alkanut tuota nestettä tulemaan jo joskus rv25 ja rintaliivejä joudun tosi usein vaihtamaan kun menee nännin kohdilta likaiseksi tosi helposti.. itse en siis vielä niitä liivinsuojuksia ole käyttänyt kun ei tuo vuoto ole ollut mitään runsasta ja ei itsellä tuo rintojen hierominen ole nopeuttanut sitä nesteen tuloa tai maidon, kun hieron vaan silloin jos rintoja sattuu.

Kiitoksia kaikille onnitteluista [:D]
Joo koko kämppä saatu jo hyvin sisustettua ja on sängyt ja hoitopöydät laitettu vaatteineen ja vaippoineen täyteen jo[:D]
Onpas valmiina pikkumiehelle sitten..

Heh alko naurattamaan ku mies eilen puheli jos hän sittenkin synnytyksessä pikkaisen kurkkaisi kun se vauva sieltä tulee ulos. Mie hälle sanoin että parempi ku pysyy vaan siinä minun vieressä ettei näe kun sieltä tulee yhtään mitään!
Tuo alkaa jo yökkimään menkkasiteistä niin miten sitten joku melonin kokoinen vauva kun pujahtaa ulos! Mieshän pyörtyy ja miten mie siihen sitten suhtaudun? Vedän koivet yhteen ja menen shokkiin varmaan[:D]
Itse aikaisemmin seurasin sitä vauva tulossa sarjaa joka päivä ja mies erehty sitä vilkaisemaan kerran kun näyttivät vauvan tulon niin tämä yökki ja juoksi toiseen huoneeseen.. että näin[:)]
Veikkaan että siitäkin johtu minun synnytyspelko! Lopetin sen seuraamisen ja painajaiset ynnä muut jäi pois. Eli te joilla on näitä pelkoja ja jos seuraatte tällaisia juttuja niin jättäkää pois kokonaan.. voi niistäkin tulla noita ajatuksia

Oikein paljon onnea pittunen!!

Mulla on kanssa hengityksen kanssa hankaluuksia ja satunnaisesti myös epämukavaa polttelevaa närästystä vaikka vauva alkaa jo olla laskeutunut.

Pahinta kuitenkin on nää jatkuvat supistukset. Joka päivä kymmenkunta supistusta. Ei kauheesti houkuta liikkua tai tehä yhtää mitää. Jotenkin vaan jo toivoo et toi lapsi alkais tulla maailmaan ni helpottais.

Selkäkipuja on myös täällä tosi kovia välillä.

Onnea hallitukselle uuteen kotiin! Tuttu tunne tuo joka aamuinen hymy, vaikka mekin ollaan tässä kämpässä asuttu jo syyskuusta asti. Mut on tää silti nii ihana asunto.

Meillä olisi edessä vielä vauvan sängyn kasaaminen ja hoitopöytää odotellaan jos mun äiti sais sen haettua ja toimitettua tänne meille.

Mutta tsemppiä kaikille ja viimisiä viedään!

Hirmuisesti onnea pittunen!! :)

Huh, niin se vaan lähenee h-hetki... Tänään oli neuvola, kaikki oli hyvin ja mulla verensokerit pysyneet suht hyvinä, välillä heittelee lähellä raja-arvoja mut muuten oon saanu pidettyä hyvinä! Kaikki jouluna saadut konvehdit ja marmeladit on kaapissa odottamassa synnytyksen jälkeistä elämää.. Välillä tekee tosi tiukkaa mut kohta saa herkutella :) Oon mä pipareita ja torttuja joulun aikana syöny mut kohtuudella [:)] Sano terkka neuvolassa, että on asukki jo sen verran laskeutunu että eipä taida laskettuun aikaan tuolla pysyä.. ja hui ku alko jännittää! Kaikki on vielä tekemättä; vaatteet pesemättä ja sänky kasaamatta ja kovasti oon yrittäny miettiä mitä kaikkea pitää valmiiksi vauvaa varten ostaa..

Hyvin tutunkuuloisia vaivoja muillakin.. Heengenahdistusta ja järkyttävää närästystä täälläkin!! Ja jalkojen puutuminen.. EI tarvi pitkään kävellä ku jalat aivan makaroonia ja puuduttaa. Sitte yöllä, puolen tunnin-tunnin välein herään kun toinen puoli lonkasta sääreen aivan puutunut ja kipeä. Siinäpä ne yöt meneeki mukavasti. Ja välillä valvon yöllä neljästä kuuteen ku ei kerta kaikkiaan nukuta. [8|]

Käytiin tuossa kyläilemässä ja huolestuin nyt ihan älyttömästi että seurasko jotain ikävää ja kuulostelen liikkuuko vauva [:(] Niitten 7v poika ei huomannu mua ja hyppäs tuoliin, ja se potkas mua aika lujasti mahaan [:(] Kävihän se kipeää mutta ei ainakaan nyt supistele.. Itkin jo tuossa et pitäs pysyä vaan kotona eikä liikkua missään että tämä piipiäinen saadaan tuolta terveenä ja elävänä tähän maailmaan ja mieskin oli huolissaaan pitääkö jo lähteä päivystykseen.. [:(]

Mulla on alkanu remppaa paikat sit iha lopullisest [&:]. Tos aikasemmi tänää oli joku ihme ahdistus kohtaus puristi pallleasta ja selästä samasta kohtaa oisko tos lapaluide alta!?!?! Ranteet ja sormet kipeänä, lonkat muljuaa ikävästi, ruokaa ei pysty syömää enää sitä vähääkää kerralla. Nukkuminen on yliarvostettua jne vali vali vali. Silti eka ajatus ku vauva liikkuu et on se ainaki hengis...

Oon lukenu noita tammikuun odottajien/synnyttäneiden puolta ja siel joku kirjoitti jostai maidonkerääjästä!?! Onkohan sellane hyvä/tärkeä? Oi huomenna meen käymää kultasepän liikkeessä ku sain mieheltäni joululahjaks lahjakortin! Hän ei kuulemma pysty valitsemaan...[;)]

Oon lukenu noita tammikuun odottajien/synnyttäneiden puolta ja siel joku kirjoitti jostai maidonkerääjästä!?! Onkohan sellane hyvä/tärkeä?

Mä koin sen hyödylliseksi, koska mulla tuli maitoa niiiin valtavasti molemmista rinnoista syötön aikana ja musta olisi ollut turhaa valuttaa sitä pyyhkeeseen tms. Nyt sain kerääjällä puolikkaan pullon kuin itsestään, jonka isä pystyi antamaan "välipalaksi"

HOi hoi!

Viimonen neuvolalääkäri koluttu. Tai siis se lekuri kolusi [;)]

Tässäpä kuulumiset sieltä:

RV 36+2

Paino +127g (hyvä hyvä hyvä!!)
Turvotus +
RR 132/85
Pissa puhdas
RT
Vauvan painoarvio 2733g
Lapsiveden määrä 8

Ekaa kertaa törmäsin tuommoseen lapsiveden määrää mittaavaan lukuun, ikuna aikasemmin kuullutkaan.. Tuo vielä kuulemma ihan ookoo lukema... Muutenkin olen luullut, että kohtu on ylt ´ympäriinsä täynnä sitä vettä, mutta tää tohtori jutteli vaan jostain "lammikoista".. Nooooo, kait hää tietää mist puhuu [8|]  ja mulle riittää, että ymmärrän sieltä välistä sen sanan -> normaali [;)]

Kohdunsuu täysin pehmeä mutta vielä kiinni ja kaulaa sormella n. 1 cm

Siinäpä se sitten olikin. Mitään synnytystapa-arviota ei tehty eikä siis vissiin edes tehdä?! Vauva tulee ku on tullakseen ja siihen asti viikon välein terkan luona visiitti. Jotenki jäi semmonen olo että oliko tää nyt sit täsä? Hehe.. En tiedä mitä oikein odotin?! [:)]

Mites nasu83 Joko vauva siellä on toipunut pikkupojan masutörmäilyistä? Tuommoset säikyttää aina ikävästi.. Ja minä ainakin olen sellanen panikoija, että jos niitä liikkeitä ei ala kuulua niin heti hirmu huoli päällä..

maidonkerääjä odottelee laatikossa, sellasia on tullut napattua jostain kaupasta matkaan.. Eihän sitä tiedä, että tarviiko moista ees mutta olen varmuudeksi ostanut. Kannattaa miehelle näyttää kaupassa millasia ne on, että voi sen sitten lähettää hakemaan jos tulee tarve eikä halua etukäteen ostaa. Ne ei ollu kovin kalliita niin ajattelin siksi ostaa, mutta esim. rintapumpun ostan vasta kun tiedän että sille on tarvetta, ne kun on vähän arvokkaampia niin ei sitten turhaan mene rahat.

Hallitus me katsottiin miehen kans jotain discovery-dokkaria synnytyksestä ja mies ihmeissään katseli kun vauva tuli pimpistä ulos. Sanoin sitten siinä, että mun alapäähän on turha mennä kurkkimaan. Hän oli suorastaan pettynyt, että miksei muka??!! Jotenkin en tykkää ajatuksesta, että hän siellä kurkkii... Vaikka voihan se olla, että siinä synnytyksen tuskissa ja tiimellyksessä jopa käsken hänet sinne katsomaan, että alkaako sieltä kuulua vai ei  [:D] Itse olen täysin tyytyväinen, ettei omaa alapäätään tarvitse nähdä!

Olihan se pakko soittaa illalla sinne synnyttäjien vastaanottoon. Käskivät sitten mennä varalta käymään siellä, koskaan kun ei tiedä saako tuollainen jotain aikaseksi, ihan sama kuin jos esim. jarruttaa ja turvavyö painaa. Ja kyllähän se melkein 8-vuotiaan potku on jo aika napakka. Lähdettiin sitte pelonsekaisin tuntein näyttäytymään. Heti päästiin kätilön tykö ja laittoi heti sydänäänikäyrään jota otettiin puoli tuntia. Sitten kun teitenki oli jo yövuorot alkaneet ja päivystävä lääkäri kierteli ympäri osastoja niin sitä jouduttiin tunnin verran odottelemaan. Se sitten ultras, ja kaikki oli Piipiäisellä hyvin!! [:)] Sydänäänikäyrä oli hyvä ja liikkui hyvin. Istukka on takana, mikä on kuulemma tuollaisten iskujen kannalta hyvä etteivät osu siihen, vaan nyt oli kuulemma kohtu ja vauva edessä. Ei oikein kunnolla nähnyt sitä istukkaa kuin jotenkin reunoista, mutta kuulemma näytti hyvältä. Sisätutkimusta se ei tehnyt, kun ei mitään vuotoja ollut. Nyt vähä sellaista limaista paksuhkoa, mutta sitä on tullut aiemminkin ja terkkari sanoi että on valkovuotoa. Lääkäri meinas et viikkoja on jo niin hyvin, että jos syntyy niin ei estellä, saa kuulemma tulla! Pysyis nyt vaan vielä viikon ku viikon päästä on se synnytystapa-arvio... Että taidan maata vaan jalat ristissä [:D] Kyllä säikäytti tuo tapaus, mutta onneksi kaikki oli kunnossa!

Ainiin, painoarvion se samalla katto, meinas et 3030g [:)]

Nasu83 onneks kaikki oli hyvin!!!

Mie soitin puhelintunnilla neuvolaa ja pyys tarkastuskäynnille mietti raskausmyrkytys vaaraa. No pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä ettei mitää sellasta. Sappi tai närästys oli sen seuraavat vaihtoehdot. Jos kipuilee pitkiä aikoja kannattaa ottaa yhteyttä synnärille tai häneen.

En saanu ketjua kultasepän liikkeestä, niin paljon oli menny jouluna. Pitää käydä myöhemmin, mut ostin alennusmyynnistä ihan pieniä bodeja 3kpl yhteensä makso 7€. Ekat mun oma ostamat vaatteet vauvalle! [:D]

Neuvola takana.. ja nyt sitten vähän sekavat mielialat.

Mulla on muutaman päivän ollut äkillisiä pahoinvointeja ja heikotuksia (sekä mahdollisesti näköhäiriöitä), ja nyt sitten olikin alapaine selkeesti koholla. Pissassa ei kuitenkaan valkuaista toistaiseksi, mutta nyt joudun sitten mittaamaan verenpainetta ja seuraamaan valkuaisia kotona, ja jos verenpaine nousee tuosta, taikka valkuaista ilmaantuu pissaan, niin se voikin sitten olla lähtö edessä. Ja vauvan liikkeitä on myös seurattava nyt tarkasti. Sydänäänet olivat onneksi todella hyvät, ja vauva reagoi ärsytykseen.

No, ei kai auta muu kuin levätä. Mutta kyllähän tämä hiukan lisähuolta toi taas.

Hemoglobiini sen sijaan oli noussut sillä viiden päivän obsidan kuurilla, eli rautaa ei enää tartte syyä (tosin, se ei jostain syystä oo kovinkaan huojentavaa tällä hetkellä..)

Eilen oli neuvola pitkästä aikaa ja edelleen kaikki kunnossa. HB:tä ei otettu, otetaan ens viikolla. Verenpaine 124/66. Painoa on nyt tullu koko raskauden aikana 10 kg, mutta kuulemma ok. Lähtöpainoa oli sen verran paljon, että on pitäny sen ja sokereiden takia vähän tarkkailla syömistä. Turvotusta on edelleen aika paljon.

Juniorilta ei meinattu saada rauhallista sydänääntä ollenkaan, ku se just jumppas siinä vaihees ahkerasti. Ku piti siinä tutkimus"sängyllä" maata aika kauan, ni mulla meni iskias jumiin ja jalka rupes tärisemään.

Ens viikolla on sitten se synnytystapa-arvio ja neuvola. Katotaan nyt mimmonen arvio Juniorin koosta tulee.

meillä oli tänään se nlalääkäri ja oli kyllä niin ihme nainen, että huhhuh..
mittas verenpaineen (119/78) ja sf mitan (31) sit kokeili että joo vauvan pää on niin alhaalla ettei meinannu saada tutkittua paljonko kohdunkaulaa jäljellä yms.
sitte vaan sano et kaikki ok, moikka.
ite sitte kysyin että minkäköhän kokonen vauva sieltä on tulossa ni jotai murjas että voihan senki nyt sit kattoa ja sano et kasvaa 3kg käyrällä, eli jos syntyy la aikaan ni on vähä vajaa / vähä yli 3kg.
ekaa kertaa ei punnittu ollenkaa mua [:-]
jotenki jäi sellanen olo tostaki reissusta et tässäkö tää nyt sit oli, enää "vaan" neuvoloita..

huh.Olipas eilen neuvolakin..ja TAAAAS uus neuvolatäti... [X(]
Verenpaineet ok, kaikki muu päin peetä.. pissassa plussia ja taas kusiviljelyyn maanantaille, johonki maksaverikokeisii maanantaille yms. Mulla oli painoa tullu 1,8kg!!!viikossa siis..

jatkuva väsymys,KOVAT liitoskivut,ei suppareita,huono-olo,pääkipu,ahdistus..mitähän vielä [:(]
meen jatkaan nukkumista kellon ympäri.. tai jotai ihme makoilua johon vaan kykenee täs olotilassa.. syntys jo tää pallero!

darjiana, Kyllä se siitä hyväksi vielä muuttuu. Viikkoja sulla kuitenki jo kiitettävästi ja itte sain raskausmyrkytyslapsen 34+1 ja poika voi loistavasti. Jos oireet pahenee ja sairaalaan ottavat, ni yrittää aatella vaan positiivisesti, että siellä ei tarvii huolehtia vauvan voinnista kun käyräävät 2-3 kertaa päivässä. Itte nimittäin kokoajan kotona ollessa mietti, et onkohan mulla nyt pää kipee tai näkyykö palloja ja joko nyt soitan polille...sairaalassa ei tarvinnu miettiä kun pojan tilan näki käyrästä monta kertaa päivässä. Ja ultraanki 'pääsin' 2kertaa viikossa.[:)] Mutta toivottavasti sulla ei oireet pahene ja jos näin käviskin niin kyllä se hyvin menee!! Jaksamisia sinne! [:)]

parempi aamu [:D]

eilisiltana soitin synnärille ja kysyin et ottaisko ne multa kusitestit ku mul niiii huono-olo ollu ...ne sano et ei oo kiirus tääl et tuu vaik pistäytyy.. tänää soittelen sit vastauksista viljelyyn..
sain samalla painoarvion vaaville ja tasan 3kg möykky onnea masussa <3 vauva voi hyvin ja lapsivettäki oli normaalisti..

huono-olo selittyi alhasilla paineilla..taaas ja kuuluu vaan joillaki kuulemma loppuraskauteen [:o] eikiva.

LAUHA ilma piristää kummasti, josko tänään jaksais jonku pikku lenkin kävellä raittiissa ilimassaki!

rentoa sunnuntaita mammat [:)]

Viime yö oli paljon parempi kuin edellinen. Heräsin vaan kerran närästykseen. Mutta närästys on jotain hirveetä ja tällä hetkellä ei oo mitään mikä ei närästäisi.

Olin tänään kaverin ja hänen koiriensa kanssa koirapuistossa yli tunnin. Kyllä oli mukava olo, ku pääsi kotiin. Mutta puistoon kävellessä alkoi alavattaa juilia samalla tavalla ku menkkojen aikana. Ja Juniori tuntuis liikkeiden perusteella olevan nyt alhaalla. Soitinkin illemmalla kätilöystävälle, että mitäs tämä vois olla ja hän oli sitä mieltä mahdollisesti jo sitä ittiänsä, vaikka supistuksia ei ookkaan. Ilmeisesti valmistaudutaan siihen synnytykseen.

Katotaan nyt, mitä tiistaina lääkäri sanoo et missä kunnossa paikat on. Mutta ystävä sano, että ehkä tällä viikolla ei kannata ottaa kolmen S:än metodia käyttöön, jotta vauva pysyis ainakin viikon vielä sisällä.

Juiliminen ja selkäsärky jatkuu edelleen, mutta mitään muuta ei tunnu.

Mulla on kanssa ollut nyt viime päivinä tota alavatsan juilimista, vähän menkkamaista ja samalla voi alaselkäänkin säteillä. Ja sitä on tullut yleensä maatessa eli eri juttu kuin ne alavatsan ja vatsan supistukset mitä tulee liikkuessa. Mutta onneks vaan pari kertaa päivässä tms. Eli ei mitenkään säännöllisesti. Mulla on huomenna neuvola, saa sanoo mitä ne sanoo. 

Kyllä tää on yhtä vuoristorataa.. yhtenä päivänä loistofiilis ja seuraavana mieli matelee maan matosen tasolla... [8|] Nyt on taas niiiiiiiiiiin kyllästynyt olo... En jaksa, Ei kiinnosta, pinna palaa sadasosasekunnissa, kaikki mitä teen menee päin helvettiä.
Tiedättehän.... -> Keitän kahvia -> vesi roiskuu paidalle/kasvoille -> poropurkki tippuu lattialle ja porot pitkin lattioita-> kaivat imurin kaapista joka sekin vittuilee eli toimii tai ei toimi-> saat lattian puhtaaksi, mutta tönäiset imuroidessasi uudelleen sen saatanan kahvinporopurkin lattialle -> nyt korventaa jo niin paljon että imuroin joka ikisen poron imurin uumeniin, koska mullehan ei vittuilla-> EI KAHVIA....

Nythän mua jo naurattaa toikin aamuinen episodi, mut vaikka pieni murhe olikin, tuntui se silloin täysin ylitsepääsemättömältä. Just siltä et koko maailma on mua vastaan, oon vaan lihava ja kömpelö tumpelo jonka pitäis pysyä sängyssä 24/7 [;)]

Takaisin