Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ok, kiitos Riiuzka tuo selvensi paljon!

sipster jos hait äippärahaa viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan, niin päätöksessä olisi pitänyt tulla mukana sellainen vertailulaskelma, miten Kela on verrannut tuloja aikaisempiin..
Jos taas hait viimeisen verotuksen mukaan niin silloin sitä ei kai toimiteta kun ei ole mihin verrata.

Sipster: Itse hain tukea edeltävien 6 kk tulojen perusteella. Omalla kohdallani tilanne menee niin, että työnantajani palkanlaskija lähettää y17-kaavakkeen Kelaan heti viimeisen maksetun palkan jälkeen.

Eli jos hakee tukea edeltävien tulojen perusteella, tulee palkanlaskennan toimittaa tuo Y17-lomake Kelaan. Ja ilmeisesti tuo lomake pitää lähettää Kelaan 20.1. mennessä, niin kaikki lähtee rullaamaan ajallaan. Näin ainakin minulle vakuutettiin, mutta tietysti tuohon sujuvuuteen on syytä suhtautua pienellä varauksella... [8|]

Oma tilanne kannattaa tietenkin varmistaa henkilökohtaisesti. Se ei kuitenkaan edellytä henkilökohtaista visiittiä, vaan asiaa voi tiedustella Kelan sivuila löytyvän lomakkeen kautta. Siihen pääsee käsiksi ainakin kirjautumalla omilla pankkitunnuksilla Asioi verkossa -linkin kautta. Itse sain vastauksen kahdessa päivässä.

Kiitos! Mulle tulee 2008 verotulojen mukaa. Mulla oli paremmat tulot sillo ku olin kunnalla töissä, nyt tulot on huonommat ku yksityinen tes... Täytyy käydä siel verotoimistos kysyy sitä muutos verokorttia, mulla on se 22%.

Muutosverokortti / Verokorttitoimitetaan minun käsitykseni mukaan työnantajalle, mikäli saat ansiosidonnaista päivärahaa. Nimittäin, Kelaa maksaa tällöin äitiyspäivärahasi työnantajalle, joka miinustaa tuen palkastasi ja saat loppusumman työnantajalta "palkkana". Näin ainakin minulle pomo selitti.

ihanan kamala aamu [:@]
..yöunet kesti 22-23 ja sit vaan katkes.. unet jatkui 3.00-6.00 ......huoh..
hankala olla ku painaa keuhkoihin masuasukin jalat ..liitoskivut ja kaikki ..gfdgfdgfdgfdsg

Mä haluan kanssa ilmoittautua huonosti nukkuvien kerhoon. Tilanne ei ole vielä ihan 3h tai yhtä paha kuin HelmiMasulla, mutta joko herään viideltä tai sitten pyörin enkä saa unta. Ajatukset pyörii päässä ja vauva alkaa jumpsuttaa. Äitiyslomaa odotellessa.. Sitten ainakin voi mennä uudestaan nukkumaan jos siltä tuntuu.

Vähän sellanen ylikierroksilla oleva olo. Ja sitten yhtäkkiä menee kaikki voimat ja rötkötän sohvalla ihan väsyneenä.

Pesin viikonloppuna kaikki vauvanvaatteet. Melkeen kaikki oli vaaleita ja meni samaan koneeseen. Ne oli niin söpön näkösiä kun roikkuivat kaikki pienet nuttuset rivissä [:)] Nyt sitten aloitin lajittelun.. Ainakin koon mukaan ja sitten varmaan bodyt ja potkarit ja housut ja paidat erikseen.. Ja pinot on 3cm korkeita. Mihinköhän alustalle mä ne kaikki laitan [:D]

Välillä tuntuu että ihanaa, kohta se syntyy ja välillä taas että voi ei, vielä 9 viikkoa.

Ensimmäinen äitiyslomapäivä takana ja hengissä selvittiin.. ;)
Kävin kampaajalla ja yritin hankkia viimeisimmät joululahjat. Huomenna vielä muutama asia hoidettavana, mutta sitten saakin rentoutua ihan kunnolla.
Tosin aaton aatoksi mies joutui yllättävälle työmatkalle, joten yritän mennä auttamaan omaa äitiäni joulusiivouksen kanssa. Saa nähdä mitä siitäkin tulee. Yksi ison mahan ja rajoittuneen suorituskyvyn omaava mamma ja toinen suht vanha ja hieman huonossa fyysisessä kunnossa oleva äiti... noh tehdään se mikä jaksetaan. Jos sitten mies vaikka auttaa vielä aattoaamuna jos jotain ei saatu aikaiseksi.

Yöt ei vielä ole menny kovin pahasti pyörimiseksi, mutta varmasti sekin aika vielä koittaa. Hieman omituiselta se tuntuu, että ei muka tarvitse aamulla lähteä töihin kun oma olotila on oikein mainio (*kopkop* tätä olotilaa tulen varmasti vielä kaipaamaan).
Edellisestä neuvolareissusta on aikaa pari vkoa ja seuraava on joulun välipäivillä sen jälkeen viikon välein. Tähän asti SF-mitassa on menty yläkäyrää ja jopa yli, mutta viime mittauksella tipuin yläkäyrän alle, eli pienimies on ilmeisesti kasvupyrähdyksensä ottanut ja nyt sitten kasvaa vähän maltillisemmin tms. Seuraavalla kerralla toki selviää lisää. Aktiivinen hän siellä on liikkeissään ja pääalaspäin on ollut parit viimeiset neuvolakerrat, tosin ei vielä kiinnittynyt mihinkään, mutta ilmeisesti peppuansa punkee välillä hyvinkin näkyvästi ja ainakin erittäin tuntuvasti.

Mutta josko sitä sitten hetkeksi tv:n ääreen ennen kuin on taas nukkumaanmenoaika. Toivottavasti osaatte muutkin rentoutua näin joulun alla ettekä suotta ota ressiä jouluvalmisteluista. Joulu se tulee kuitenkin eikä yleensä mene pilalle vaikkei kaikkea suunniteltua olisi ehditty tekemäänkään. Tsemppiä kaikille!

Täälläkin on pesty vauvanvaatteita. Ei muuten kannata laittaa äitiyspakkauksen peittoa kuivausrumpuun (nim. kokemusta on ja uusi peitto käyty ostamassa Jyskistä [:D]) !

Pitäis alkaa itsekin pestä hiljakseen noita vaatteita.

Tänään oli neuvola, kaikki oli hyvin, tälläkertaa painoakin tullut huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin, vain 500g/vko! Ja verenpaineetkin on jääneet sille samalle tasolleen. Hemoglobiini oli laskenut, ja sainkin obsidan-kuurin. Mutta en tosta hemoglobiinista jaksa niinkään huolissani olla.

Sf-mitta oli 29cm, eli hiukan keskikäyrän yläpuolella, kuin ennen se on mennyt aina vähän keskikäyrän alla. Nyt vaava olikin kyllä ihan erilaisessa asennossa kuin ennen, pää oli hyvin alhaalla, ja peppu  ylhäällä. Silloin vähän pienempänähän se tykkäsi olla vähän enemmän poikittain tuolla navan alapuolella.

Ihanaa kun neuvolasta edes sai hyviä uutisia, kaikki muut uutiset on olleet lähiaikoina superhuonoja :(

huomenet kaikille!
Sitä käytiin jo tänään neuvolassa. Oma neuvolatäti oli sairaana niin oli nuorempi tuuraaja siellä ja vielä kätilönä joskus toiminut. Todella mukava ja rento tyyppi.
Sokerirasitustesin noi arvot 0h=4.4 1h=8.4 2h=6.1 eli normit.. Painoa edelleen siitä huolimatta tullu tuo 950g/vko ja ottaen huomioon tämä vielä aamupaino eli iltapäivällä olis ollu jo sen kilon varmasti ellei hieman yli. Kaksi viikkoa sitten kun oli tullu jo kilo per viikko.. tälle ei sit vaan voi mitään. Itselle tota painoa tullu alusta asti se 18,4kg!!! Että näin täällä!
No verenpaine oli 120/68 ja hemppa 120 eli hieman nyt nousuu edellisestä, mut edelleen rautaa syödä.
sf-mitta nyt 30cm ja itsellä tuo on siinä just keskikäyrän yläpuolella.. Joka toinen kerta pomppii välillä alapuolella ja taas yläpuolella [:)]
Anto sit ne monisteet et alkaa laskemaan liikkeitä.. paperissa luki että pari kertaa viikossa mut tämä nainen sano että parempi joka päivä tunnin ajan laskea liikkeitä.. hmmm... mitenhän sitä aina voi muistaa. Muutenki tuo liikuskii niin vilkkaasti että veikkaan etten päivittäin nyt ihan tule laskemaan.

Tunnosteli pikkusta! On pää alaspäin ja peppu juuri tuossa oikean kylkikaaren alla ja sivuttais asennossa eli jalat ja kädet sit jotenki tonne vasemmalle puolelle hivuttautuneena.. Nytpä selvisi sekin miksi istun vinossa ja valitan ku painaa aina oikealle puolelle.. asettelee pikkanen peppuansa siellä[:D]

parinviikon päästä sit taas seuraavaan neuvolaan matka.. turvotusta itellä tullu nyt. Piti sormus ottaa pois sormesta ettei kiinni jää ja jalat turpoaa jos pitkään istuu...

Saapi nähdä kirjoittelenko seuraavan kerran vasta ensiviikolla, kun huomenna lähtö illasta miehen isän mökille. Ollaan siinä pari yötä ja sit ajellaan miun porukoiden tykö.. jonne matkaa täältä se 350km! Toivottavasti jaksaa tämä neiti istuskella.
Sunnuntaina sitten kotiudutaan ja ensi torstaina olisi muutto!!
Telekarelia kyllä tympeä, kun menee tämän nettiliittymän vaihdossa se pari viikkoa tai kolme viikkoa eli sittenpä en kirjoittele muutamiin viikkoihin tai pääse lukemaan teidän kirjoituksia, kun eipäs ole nettiä...
Mutta tässä kuitenkin toivottelen ensin hyvät joulut kaikille tuleville mammoille sinne[:D]

Hallitus: Ihanaa, etten oo ainoo ton painon suhteen :D

Mullahan on tullut tasaisesti alusta asti painoa, josain vaiheessa tuli kanssa toi kilo viikossa, mut nyt viimeisimmällä kerralla tosiaan vain 500g/vko. Normaaliin on tainnut mulla tulla jo lähemmäs 20kg lisää.

Mutta oon kysellyt neuvolassa asiassa, niin kukaan ei ole huolissaan vauvan suhteen, ja itse en epäile yhtään ettenkö saisi karistettua noita kiloja aika vikkelään pois raskauden jälkeen, kun pääsen taas liikkumaankin ihan normaalisti.

Mullahan on tosiaan masun ympoärys kasvanut 40cm raskauden aikana. Normaali vy on n. 74cm, ja nyt vatsan ympärys 114cm :D

Eli nyt vaan annan kilojen tulla, enkä ressaa niistä, kun kerta vauvalla on kaikki hyvin. Ja sf-mittakin on ihan normaali ollut koko ajan.

auts auts[;)]

sattuu ja nitkuu paikat mulla.. huh huh... enää tunti pari max. mitä voi olla jalkeilla ja jo tuntuu että vauva haarojen välissä..huh! liitoskivut vaan pahentuneet ja tuntuu et koko lanneranka jotenki irti [:-]

tänään vielä piparien tekoa ja kuusen pystytys esikoisen kans [:)]

jouluruokaa en tee ite yhtään ku kyläpaikkoja mihin kututtu syömään on USEIta etten sanois...iha jees..aherran sit joku toinen joulu jos viitin ...nyt aion ottaa rennosti ja mennä valmiisiin pöytiin..availla lahjoja ja naaaatiskella sen mitä tältä olotilalta pystyy..

pikkasen pelottaa miten alkaa ens vuosi ...mies uhkaili et saattaa tulla lomautuspaprut.. [:(] sit eletään pyhällä hengellä.. minä kaks tenavaa ja ukko... mun MINImi äippärahalla!! on tää nii reiluu.. taitanee jäädä vuokrat ja laskut maksamatta..

ps. viime yön saldo 1-4 saakka pyörimistä,ei unta ... 4-8 nukuin..

Täällä taas, nyt kun rakas serkku sai jotain tolkkua tähän mun koneeseen. Niin mun tuuria, et nyt kun olis enemmän aikaa olla koneella, niin kone ei pelitä :( höh. Noh, mut onneks nyt taas hetken ainakin :D

KELAsta ollu puhetta, ja ite haen kans sen puolen vuoden tulojen mukaan. Täytyy nyt mahd. pian viedä ne paperit sinne, ku tuntuu että aina niillä kestää siel.......! Ja sit ku kävin tossa muissa asioissa verotstossa, niin sanoivat siellä, et todellakin kannattaa tulla hakemaan muutosverokorttia äippärahaa varten, ja että he laittaa sen sitte sähkösesti eteenpäin.

Joku valitteli, ku supistelee, mut ei mulla oo mitään sinnepäinkään. Tai siis jos kovaan tahtiin kävelee, niin sitte, mut kaverin puheitten mukaan se ei oo samanlaista supistelua. Siis supistuksia odotellessa :)

Maitoa täälläkin tihkuu jo, on itse asiassa jo useamman viikon tullut. Nyt enemmän tietty ku joskus viikkoja sitten. Toivottavasti jatkuu samanmoisena, ku haluan imettää.

Joulukuusta ei oo koristeltu, eikä sellasta tule edes. Koira levittäis vaan kaikki neulaset, ja ku ollaan hyvin vähän kotona. Aattona miehen vanhempien luo saunoo ja syömään ja päivänä mun vanhempien luo maaseudulle. Saisin siitäkin vaan kauheen stressin, ku pitäis jonkun kuusen kans alkaa vähtäilee :D Jouluverhot tein ja jotain muita koristeita olen ripustellu sinne tänne :) saa riittää.

Vauvan vaatteita mäkin olen pessy vähän väliä. Nyt alkaa pikku hiljaa olee kaikki pestynä ja järjesteltynä :) Ja siis tänän on äitiysloman eka päivä. Mitä ihmettä mä sit lomalla teen, ku kaikki on kohta jo valmista? :D

Mun ystävä, joka odotti ja jolla oli LA 20.12. sai kun saikin 20.12. pojan!! Olin lauantai-iltana hänen luona käymäs, ku supisteli ja loppujen lopuks hän oli sit alkuyöstä lähteny Poriin. Sitte su klo 11.28 oli syntyny poika 49cm ja 3320g. Heidän pitäis tänään päästä kotiin, jos ei nyt tuu mitään kummallisuuksia. Olis heille tosi kiva kyllä, ettei tarttis joulua siellä makoilla. Odotan innolla, et koskakohan pääsee heitä moikkaa ja kuulee tarinoita synnytyksestä!! :)

Jahas, jos sitä sit siirtyis tonne keittiön puoleen odottelemaan kinkkua ulos uunista, että voi pipareita ja torttuja leipoa!

Oikein rauhaisaa Joulua kaikille!! <3

Ihan unohdin (ihme kylläkin)... Olin nlassa tänään, ja sf-mitta ei ollu kasvanu viime mittauskerrasta (eli nla-kerrasta joka oli 2 viikkoa sitten) yhtään. [:(] Nyt sitte meen ens viikolla ylimääräsen kerran, että katotaan, et josko olis kasvanu yhtään... Koitan nyt olla ajattelematta, mut silti....

Tolla kaverilla, joka sai just pojan oli sama, kävi monena viikkona, ku ei mitta kasvanu. Mikään ei ollu pielessä hällä, mut ei sitä ikinä sit tiedä....

Tosiaan se sf mittahan voi pienentyäkin vauvan vaihtaessa asentoa, eli se ei tosiaan välttämättä ole kauhean vaarallista! Toivotaan näin.

Ei meilläkään ole kuusia, eikä mitään muitakaan joulukoristeluja. Eilen ostin vähän reksvisiittaa että sentään joulukorttikuvat saisin otettua, ja lähetettyä sähköpostilla ystäville. Tänä jouluna mennäänkin vielä mun vanhempien luo viettämään joulua, saunomaan ja syömään (Ja siellä on poreamme, jota mä ootan kuin kuuta nousevaa!!)

Ensi jouluna sitten laitetaan kunnolla oma joulu, kun on pikkuinenkin maailmassa.

Mä aloitin tänään nyt sitten ton Obsidan-kuurin, ans kattoo mitä vatsa tykkää.. sen pitäis kuulemma olla aika vatsaystävällinen, mut näinköhän.

Hyvää joulua kaikille!!

Just joo, eka tunti sen obsidanin oton jälkeen ihan ok (terkka käski ottamaan tunti ennen ruokailua). Sitten söin leivän, ja join kupposen teetä, niin johan tuli huono olo, oksetti, pyörrytti, ja vähän kiersi vatsassakin. Makasin sohvalla sitten tunnin pari. Toivottavasti sama ei tuu jokaisen pillerin jälkeen :(

Obsidan saa monella aikaan huonoa oloa. Itse syön Retaferia, koska Obsidan on aina laittanut vatsan ihan sekaisin. Kannattaa kokeilla eri rautavalmisteita ja löytää itselleen se sopiva.

No mä en ton viiden päivän kuurin takia viitsi alkaa hirveesti erilaisia rautavalmisteita ostamaan. Syön mieluummin nuo obsidanit, kun terkkarilta niitä yhden levyllisen sain.

Mutta jos joutuisin vakituiseen syömään rautavalmisteita, niin sitten asia olisi tietysti eri, ja täytyisi kokeilla eri valmisteita.

Hassua, meillä terkkari muuten sanoi että Obsidan olisi yleisesti kaikkein vatsaystävällisimpiä noista rautavalmisteista.

Mulla tuli tuosta Obsidanista niin huono olo et ajattelin et täyutyy lähtee lääkärii. En ensi osannu yhdistää sitä toho rautatabuu, mut sama toistu seuraavana päivänä. Sit vast välähti[:)]. En ole nyt syöny niit ollenkaa ja oli hemis silti noussu...

Hyvää joulua kaikille!!!

Mulle teki sekä Retafer että Obsidan kauheita vatsanväänteitä! Jo yhdestä kapselista alkoi mahaan sattumaan. Olen käyttänyt Markettien rautavalmisteita ja viimeksi hemppa oli 136 eli hyvin on toimineet.

Ihanaa joulua kaikille odottajille!! <3  Me ollaan jo lahjat avattu ja ruuat syöty. Vieraat lähti just ja nyt täytyy varmaan lähteä pelaamaan lasten kanssa pelejä, jotka ne sai lahjaksi.

Takaisin