Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MOIKKA!
Aika erikoista HelmiMasu että sulla seuraava neuvola vasta rv35[8|]
Itsellä oli rv30 ja nyt seuraava rv32.. sanoivat että kahden viikon välein tästä lähin käytävä.
Mut en sit tiedä liekkö eri paikoissa erilainen käytäntö..mites muilla???

Joka päivä on hikka pojalla kauhea..saattaa tulla parin tunnin välein.. itseasiassa juurikin äsken alkoi taas ja kestää varmaan seuraavat puolituntia.

Niin minun sokerirasitus testissä ei näkyny mitään erikoista eli oli normi.
Samoin tänään kävin ravitsemusterapeutilla niin katseli minun kolmen päivän syömisiä ja ei keksiny muuta niin sano että päivässä saan 200 kaloria liikaa!!
Naurettavaa[:D]
Kehotti vaihtamaan rasvan 40%:seen ja jugurtin rasvattomaksi! Torttuja kuulema jouluna kohtuudella...hmm..
Eli minun kilon painonnousuun viikossa ei sit löydy tuota kautta ainakaan mitään ihmeellistä selitystä.
Sitten kävin sitä tukivyötä kysäisemässä. Eräs nainen katsoi minun ryhtiä ja sanoi ettei tukivyötä suosittele minulle vaan tukiliiviä... Tuo selkä mulla reistaillu ennen raskautta jo ja selällään ennen raskautta en voinu nukkua tai seuraavana päivänä itkun kans vetelin buranaa huiviin.
Jotenkin mulla menee kaarelle liikaa selkä ja vielä kun poika on noin alhaalla ja kasvaa niin sano että mulla tulee ongelmia loppuraskaudessa selän kans ellen käytä tota tukiliiviä. Siinä joku selkätuki samassa.
No pidellä sitten kun käyn jossain kaupoissa tai muualla olen ku kotosalla.

Mutta nyt alkaa syömään[:)]

Täällä kans nyt ollu kahen viikon välein neuvola ja sitte tammikuun alusta eli vkolta 36 lähtien on kerran viikossa. Tai siis sillon tammikuun alussa mulla se lääkäri ja sitte viikon välein "normaali" neuvola.

Kauhee paniikki iski, kun loma alko ja sitte kone tilttas!! IIK! Onneks mun serkku on joku insinööri, mikä tietää koneista. Latasin siis kannettavan kassiin ja tulin sen luo. Ite olen serkun koneella ja hän korjaa mun konetta :D Hyvä työnjako.

Tosiaan nyt alko sitte tällä tulevalla äidillä talviloma. Lupasin kyllä mennä to ja su marimekon kauppaan kiireavuksi. Tykkään siitä hommasta tosi paljon ja nyt kun saa tehdä paketteja ym. :) Ens ke 23.12. alkaa sitte äippä loma. Ens viikolle en kyl sitte enää ajatellut ottaa töitä. Työnarkki? :D

Saas kattoa koska seuraavaks pääsen täällä käymään... Vointeja kaikille! =)

Niin neuvola kuuluis olla täälläki 30,32,34... mutta mä nukuin pommiin tuon 32rv neuvolan niin seuraavan ajan sain vasta 35rv ...tuntuu aika mahottomalta että niillä muka niiiiin täyttä..huoh..
Oulussa iha persiillään tuo muutenki ku ei pääse neuvolaan soittamalla koskaan ,ajanvarauksetki hoitaa joku yhteispäivystystäti joka jakelee aikoja tietämättä mitään sun tilanteesta [:@] alkanu nii ottaa aivoon,et ei kukaan oo oikeasti paneutunu tähän MUN raskauteen tai ketään ei tunnu miltään taholta kiinnostavan ellen ite huolehi koko ajan grrrrrrrrr...*purkaus* huh. [:D]

Nyt iltasaunaan, mies lupas hieroa mua!?! ihmeitä tapahtuu näin joulun alla [:)]

Täälläkin neuvola takana. Viikkoja nyt 32+ jotain. Edellinen neuvola oli 5 vkoa sitten ja seuraava neuvola varattiin vkolle 36, jonka jälkeen sitten käyn kerran viikossa.  Ja täsähä välissä mulla on sitten synnytystapa-arviointi samassa kuin vauvan kasvukäyrän seuranta.

Neuvolassa kaikki ok, sf mitta pompsahtanu 5 vkossa 10 cm ja sen kyllä on huomannut [:D] tosin vauva on perätilassa.. istuksii siellä ni pää kohottaa sitä mittaa jonki verran.

Mä olen nyt näin valmis jäämään kotiin saikkarille *levittää käsiään*
 Saattoipa olla, että tänään tein viimeisen työpäivän. Mietityttää vaan, että mikä hemmetin järki tässä on kiduttaa itteään töissä. Muutaman tunnin käy siellä istumassa ja sitten ei voi kotona tehdä muuta kuin maata kun selkään ja jalkoihin käy niin pirusti. Muutenkin mieli on matala.. itkua piisaa ja koko ajan saa kyyneleitä niellä..
 Jospa sitä perjantaina soittais lekurille..

No on erikoista... Jokatapauksessa HelmiMasu jos oisit mennytkin rv32 niin et sitten olis päässy rv34 ollenkaan..[8|]
Vissiin melko täyteen pukanneet..

Eilen osteltiin viimeiset lahjat ja kaupoissa oli paljon mukavampi kierrellä kun oli tuo tukiliivi päällä![:)]
Mut en tiijä.. kun sain sen eilen aamulla niin se naikkonen muka laitto ne minulle sopiviksi, mutta kummasti illasta kun tunninkin kävelin ja otin pois niin kesti kaksi tuntia ne painaumat mahan päällä ja mieski sano että ei ihme jos toinen potkii mahassa, kun tuolleen painaa[:o]
Kokeilla löystyttää tuota sitten. En vaan itse tuntenu et olis mitenkään puristanu epämukavasti tai tuolleen ja sitten tulikin jo itkut ku mietin vauvaa onko se sitä painanu ja apua apua [:)]

Vitsi ärsyttää! Tuli postissa taas tiedote että tänään on vuositarkastukset sitten. Tulee 9.30-15.30 välillä jotain remppareiskoja taas pattereita tarkistelemaan. Mikseivät voisi soittaa ja sanoa tarkkaa aikaa kun ovat tulossa tai sitten itse saisi soitella jos on jotain häikkää jossain. Hyvin nuo toimineet niin tänne mittään tarkastajia tarvitsisi.
Muistan vielä vuosi sitten, kun tulivat ja edellisenä päivänä olin työllä ja vaivalla tehny joulusiivoukset sun muut..niin nämä kävelee kengät jalassa ja ravassa ja paskassa oli sitten lattiat ja matot!
Voi vitsi että olin vihainen kun näin!
Niin ja kerran miehen kans jouduttiin soittamaan pakastimesta, että tulevat katsomaan kun vuoti tiivisteet jotenki niin se jää sit suli ja valu vetenä jääkaappiin. No nämä lupas tulla mutteivät sanoneet ajankohtaa ja miehen kans sit päätettiin josko vähän "hempeiltäsi".
Siinä sitten alasti maattiin sängyllä ja ovikello soi ja mitään kiirettä pitämättä alettiin pukemaan päälle, mut tulikin kiire kun kuulu avaimet pyörähtävän lukossa.
Eivät edes osaa odottaa vähää aikaa. Aina se koputus tai ovikellon soitto ja sekunti sen jälkeen tulevat itse sisälle. Mitä jos just olis suihkusta tullu puolialasti ja pukisi päälle tai jotain muuta... huh[:@]

No siinäpä oli taas raivoa kerrakseen [:D]
Voisi alkaa taas pesemään täkkejä, verhoja + muuta sellasta niin ois valmiina uuteen kotiin sitten puhtaana.

Heips!

Mulla oli eilen neuvola ja suuri järkytys pukkas ku punnittiin!! Paino oli noussu yli 1200 grammaa viikossa. Sf mitta oli kuitenkin vaan 30cm eli meillä meni käyrä sen puolesta alaspäin. Ollaan kyllä viime aikoina mässäilty. mutta ei ne läskit sitte ainakaan mahassa ollut. Liekkö sitte jotain outoa turvotusta ja nesteen kertymistä..[8|] Maidontuotantoki on mulla kyl lähteny liikenteeseen.

Mulla on iskias helpottanu jonki verran ja ollaan viime aikoina kovasti shoppailtu ku on rahaa millä ostaa. Eilen meni 1300 teknisille ku shoppailtiin pakastin, tietokone ja itkuhälyttimet ym..

Mulla on tullu viime aikoina semmonen tunne et toi lapsi ei oo mulla masussa enää 5.2.2010 eli laskettuna päivänä. Mistä lie johtuu??

Mutta nyt tämä tyttö lähtee liikenteeseen ja viettelee joululomaansa jo!!

Piti vaan tulla kertomaan tänne, kun olen valitellut käsien puutumista ja hirveää särkyä öisin. No, se meni niin pahaksi, että heräsin moneen kertaan yön aikana itkua vääntäen ravistelemaan käsiä ja hieromaan niitä, kun särky oli niin kamala. Kaikki muut sormet puutuivat tunnottomiksi paitsi pikkurilli ja varsinkin oikean käden tunnottomuudesta johtuva voimattomuus ja särkykin jatkui vielä päivisin. Sain vaivalleni diagnoosin -rannekanavan oireyhtymä. Se on kohtuullisen tyypillistä raskausaikana. Mulle vaan tuli vaiva rankemman kautta eli se ei aina aiheuta näin kovaa särkyä. Mutta nyt mun yöt on pelastettu - tukilastat käsissä nukun ilman särkyä ja pidän niitä välillä päivälläkin! Toki kädet vielä puutuvat jonkin verran, mutta särky on poissa ja pystyn nukkumaan, ihanaa [:)]!
Joku muukin puhui täällä peräpukamista, sekin vaiva löytyy. Käytän viikon ajan Hädensa-pukamavoidetta, joka viilentää ja auttaa kipuun. Kannattaa kuitenkin vielä kysyä omasta neuvolasta ennen kuin alkaa käyttää, niin minäkin tein. Monella pukamat ryöpsähtää toden teolla sitten synnytyksessä...[:@]
Pitäis alkaa siivoileen, ei kyllä huvittais yhtään. Meillä kun on kaaos päällä yläkerran remontin takia (vessa, pojan ja tulevan vauvan huone remontissa)... Jouluksi pitäisi saada jotenkin kuntoon, meille tulee sisko perheineen ja mun vanhemmat jouluvieraiksi. Onneksi ne on sellaisia vieraita, etteivät vaadi täydellisyyttä!

Mun piti tulla tänne valittamaan, mutta kun taas luin noita teidän rannekanavien tulehduksia ja pukamia ja muita niin en tiedä kehtaanko. Mutta valitan vähän kumminkin. Tänään pikku tyyppi jumpsutteli koko työpäivän niin raivokkaasti, että mulle tuli ihan paha olo, vähän sellanen kuvotus. Sit se vielä asettu jotenkin tohon etuosaan ja painoi jotenkin koko kehoa kaiketi mun mahaa vasten ja samalla potki ylöspäin ja työnsi/venytteli. Oon muutenkin huonolla tuulella eilisestä lähtien ja alko ärsyttää koko tyyppi. Mielessäni käskin olla hiljaa siellä. Ja sit tuli siitäkin paha mieli, että miten sitä voi olla noin ilkeä pienelle hahmolle [:o]

Ei oo muutenkaan tullu työnteosta mitään, väsyttää ja ei jaksa keskittyä.

Vaivoja on ollut vain selkäkipu jonka takia oon pitäny tukivyötä jo 5 viikkoa, mutta nyt se vyö (anita.com) alkaa jotenkin ahdistamaan ja se taittuu kasaan ja painaa ja jätin sen tänään pois. Alkaa myös olla kenkien laitto ja pukeminen hankalaa. Muuten yllättävän hyvä olo vielä. Kai sitä on henkisestikin luopunut ajatuksesta harrastaa mitään liikuntaa tosissaan. Käyn vaan vähän uimassa ja kävelen ja sitäkin rauhallisesti.

heipsankeikat [;)]

hallitus mua nauratti ku tunnistan itteni tuosta et esim  alkaa itkettää heti et oot jotai väärää tehny beibille ..puristanu jollai vyöllä yms. kyllä sitä helposti syyllistää itteensä ku on nii herkässä tunteet nyt heh.. Joo ja noin mäki ajattelen remppaukoista, tunkevat kyl sisää olit pukeissa tai et.. ainaki vuokrakämpis [:@]

niina88 mullaki alkanu maidon tuotanto toimii.. vähä välii hitto paita kastuu jos ei oo esim iltasella rintsikoita ku painavat [:-]... btw. meil sama LA 5.2 [:D] ja mullaki tunne..vai olisko toiveajattelua et ei oo enää helmikuussa masussa..hih.Mun esikoine synty kyl 41+5 ..hömh.. mut siit on jo 5.v jospa tää tulis nopeemmin!

konstantiina onneksi sait apua! mullaki puuduttaa ja tikkuilee jalkoja ja käsiä mut saan nukuttua kyl vielä..

Silmu älä siellä syyllistä ittees!!grrr.. iha luonnollista ajatella itsekkäästikkin,ku vuokraat yksiön vauvelille nii saa sitä välillä tuntea ikävempiäki ajatuksia ku ruusunpunasia.. Mulla ainaki ottaa useinki päähän potkut yms. mun tytsy muiluaa ja tökkii välillä todella ikävästi ja kipeetä ..alkaa kuvottamaan yms.Ei nää ajatukset tee meistä huonompia äiteinä [:)]

jokos joulukuusia ootte koristellu?? me laitetaan viikonloppuna perus muovikuusi ja koristeet.. pelottaa jo valmiiks et kuka sen jaksaa purkaa jos tulee loppiaisena vaikka lähtö sairaalaan [8|]...hmph.. ku yleensä ollu mun huolena..heh.Pakko se on silti pystyttää ku toi 5.v tarttee semmosta joulukrääsää ainaki ympärilleen <3

huomenia!
Itse nukuin viimeyön aika siki vaikka yleensä herään joka liikkeeseen niin nyt lin jopa kääntäny kylkeä ilman heräämistä.

Täällä on tuon muuton takia nyt vähän toisinpäin. Oli muovikuusi pieni ja sen olin jo koristellu mut pitipä pakata pakettiin takasin [:D]
Sattu muutto aika tympeästi. Tuossa ensiviikon keskuviikkona käydä kirjoittaa asuntopaprut ja pitää se vakuusmaksu sit samalla olla maksettukin jo tuosta asunnosta..
viimenen päivä on sit muutto ja eka päivä tämä kämppä oltava tyhjä.
Siinä meidän uusivuosi sitten meneepi muuttaessa[:)]
Mut ei itseä haittaa vaikken näkisi raketin rakettia.. jotenki tuo uuteen omaan kotiin meno ja sisustus on ensimmäisenä vaan mielessä[:D]

Ensiviikon keskiviikkona sit lähdetään muutenkin kultin isän möksälle. Siellä ollaan kaks yötä ja sit seilataan 25pvä. miun porukoille ja ollaan sunnuntaihin ja sitten jo pitäs takas ajaa sieltä 350 km päästä kun tuolla miehellä työt jo maanantaina alkaa.. eli tulee pitkä reissu pienessä ajassa[8|]
Katsoa miten sitä jaksaa sitten matkustella ja peräkärri mukaan ottaa, et saadaan kotoota pinnasänky, sohva ja jotain muuta kuletettua takasi tännepäin.

no HUI!
Jatkanpa vielä kun sattui outo juttu..
Tuossa 13.45 meni maha sekaisin ja juoksin vessaan ja tulikin ihan löysä uloste ja sen jälkeen alkoi polttamaan mahaa sivuilta, ylhäältä ja alhaalta muttei keskeltä.. tuli sellainen polttelu ja se loppui sitten vähän ajan päästä.
Jouduin menemään sohvalle maaten ja sitä tuli uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja noiden aikana massuasukki piti kauheaa mekkalaa ja tuntu ihan kuin tulisi läpi mahasta.. potki ja löi ja muljuili tosi paljon.
Jouduin jopa hengittämään silleen erilailla puuskuttamalla. Nuo "kivut" eli polttelut loppuivat sitten puoli 3 aikaan ja sen jälkeen kun pistin lämpimän käden mahalle niin melkein aktivoi sitä uudestaan niin en uskaltanut koskea koko mahaan. Tuolleen hellä on ja kädetkin tärisee ja vähän heikottaa.
Soittelin äippäpolille niin sanoivat että seurata tätä tilannetta ja jos tulee uudestaan niin soittaa uudestaan.. veikkasi että mulla vaan mahaa väänsi, mutta ei mulla koskaan ennen tuolleen ole vääntäny [:o]
Tosi tympeää kun ei nyt tiedä mikä on ja vieläkin tuo massu herkkänä vaikka vauva potkii ihan normaalisti ja tuntuu että voisi alkaakin uudestaan.. silleen aaltoilee pienenä tuo kipu nyt.
Oisin vaan halunnu, että tarkistavat vaikka ultraamalla, mut ei[:(]
Jospa tämä tästä.. säikäytti vaan inhottavasti kyllä... mistäs sitä tietää jos oli jotain suppareita vaikken mie niitä silleen tunnista näin ekassa raskaudessa.

Pakkasterveisiä pitkästä aikaa!

En ole hetkeen jaksanut kirjoitella, kun tuntuu että pelkkää paskaa satanut niskaan viimeset viikot....

puutumisia pahenevassa määrin myös minulla :( En osaa nukkua käsitukien kanssa kun ne puristaa ja ahdistaa, mutta sitten heräilen 5 min välein kun käsiä särkee. Tiedä sitten kumpi pahempi ja parempi. Ajattelen vaan, jäljellä olevaa aikaa ja sitä että kohta ne kivut helpottaa... Sit heräillään vaan muista syistä :)

supistuksia ja kipeitä sellaisia on alkanut taas tulla.. Saattaa tulla kerran tai kaksi yössä, yleensä aina levossa kuitenkin. Vauva on saanut huomattavan paljon lisää voimaa ja pungertaa ja venyttelee joka ilmansuuntaan vatsanahkaa :)

yllätysripuli... tuttua kamaa.. ;) mulle käynyt 2 kertaa ja molemmat kerrat on tapahtunut yöllä. Ensin hirmuiset vatsanväänteet ja sitten ripuloidaan.. Mitään erityistä en ole kummallakaan kerralla keksinyt syöneeni ja vaiva on mennyt ohi kun on saanut pöntön täyteen... ? Tiedä sitten mistä johtunut...

KELA voi haistaa pitkän paskan. Valitin päivärahapäätöksestä, kun he laskivat sen v.2007 tulojen mukaan. Löysin laskelmasta sinne kuulumattomia vähennyksiä, joista siis valitin mutta ei edelleenkään mennyt läpi. tuo 20% tulojen nousu on täyttä paskaa, koska se lasketaan siitä palkkakertoimella korotetusta summasta eikä vuoden 2007 oikeista tuloista. Näin ollen tulojen täytyy olla noussut melkein 26% ennenkuin saan äitiysrahaa oikeiden tulojen (viim. 6kk) mukaan. Ja mullahan ne on nousseet sen reilu 19% Yritin ehdottaa jos aloitan äitiyslomani 1.1.2010 niin saan automaattisesti rahaa v. 2008 mukaan, mutta koska äitiysloma täytyy lain mukaan aloittaa 30 päivää ennen laskettua aikaa ja minulla on niitä ensi vuoden puolella vain 29 päivää niin ei onnistu.

Kysyin, jos teen urakkapalkalla puuttuvan pari sataa töitä esim. isälle tai naapurille niin kelpaako sitten? Kelan täti sanoi, että sitten he harkitsevat onko ko. tulo jatkuvaa vai kertaluontoista jotta se voidaan hyväksyä laskelmaan. Siinä vaiheessa mulla napsahti päässä. Haukuin sen tädin, Kelan, suomen valtion ja jokasen juopon ja loisen joiden sosiaalimaksuja olen viimeiset 15 vuotta veroissani maksanut. Sitten kyllä käytetään harkintaa saatana ettei vaan tarvitse maksaa mulle kuuluvia rahoja. Ja jos kyse olisi vain kympeistä niin mä jo luovuttaisin, mutta 300 euroa kuussa ei todellakaan ole mikään pieni raha.

Että tämmöstä. Hyvää joulua KELA ja ne helvetin sosiaalipummit joiden ei tarvitse kun kävellä sossuun ni tungetaan rahaa kouraan. Ei meidän vauva niitä olis tarvinnutkaan. Mun mies tekee muutenkin helvetisti duunia ja käy melkein vaan kotona nukkumassa. Nyt se ei varmaan ehdi sitäkään kun joutuu ottaa lisätöitä että saadaan pidettyä katto pään päällä... Ne lainamenot kun ei kuitenkaan ole mitoitettu enää niiden vuoden 2007 tulojen mukaan.

Kiitos kun sain purkaa, nyt alkaa karjalanpiirakkashow!
Rauhallista ja vaivoista vapaata joulunaikaa kaikille jotka tänne asti jaksoi lukea [:D]

Sash79 mä niin ymmärrän ton sun kiukkus. Mä olen monet monituiset kerrat tapellut kelan kanssa asioista.. ja tässä on vielä yks riita tulossa, tosin joka ei koske mun asioita mutta jota mä olen valtuutettuna hoitamaan.

Itsellänihän olis äitiysloma alkanut 31.12 ja tulot 2007 verotuksen mukaan, mutta siirrettiin laskettua aikaa sen verran lääkärissä että saatiin äitiysloma alkaamaan tammikuun puolella ja näin verotuskin on sitten 2008.

Mutta ottakaa huomioon äitiyspäivärahassa, että veroprosentti on huima. Eli se kelan oletus 20% korotettuna kahdella. Joten jos tuntuu huimalle niinkuin minusta niin hankkikaa verotoimistosta muutosverokortti jossa sitä sitten lasketaan.. tosin toinen vaihtoehto on odotella niitä sitten veronpalautuksissa takaisin.

Ja myös jos joku sa asumitukea kelalta niin heti kun vauva on syntynyt niin samassa kuussa toimittaa hakemukset kelaan, koska hakemus käsitellään siitä kuusta alkaen jolloin se toimitetaan sinne. Esikoisen syntyessä vähän ennen joulua ja kotiuduttiin aaton aattona.. niin välipäivinä sai juosta sitten sen seittämässä paikassa hoitamassa asioita. Ei kiva, mutta pakollista jos aikos saada asiat pyörimään.

Lapsilisä myös tulee vasta seuraavasta kuusta kun lapsi on syntynyt. Eli jos lapsi syntyy 2.2 niin ensimmäinen lapsilisä maksetaan maaliskuun lopussa.

Raha-asioita on ilkeä ajatella näin päällimmäisenä, mutta eipä tule sitten yllätyksenä ja totuus on, että sitä rahaa tarvitaan.

Kiitos Riiuzka tsempistä... Vitsi kunpa vain olisin tiennyt tämän sillon kun sitä laskettua aikaa katsottiin niin olisin ehdottomasti suostutellut kätilön laittamaan päivää myöhemmäksi.... Mut hitostako sitä ensikertalaisena noin pitkälle ajattelee saatikka olisi uskonut, että näin vaikeaksi voidaan asiat tehdä.

Tuokin laki on muuttunut nyt ihan viime vuosina, aikaisemmin äidit saivat valita kumpien tulojen mukaan on itselle edullisempi. Pitäisi kyllä ehdottomasti olla joku sauma meille vuodenvaihteen "uhreille" esim lasketusta ajasta +-2 viikkoa tms. Eikä missään nimessä olla noin helvetin ehdotonta.
Musta oikeesti tuntuu, että olen viimeisen 2 vuoden aikana turhaan vaihtanut työpaikkaa, tehnyt peräsuoli pitkällä duunia säilyttääkseni sen ja maksanut myös helvetisti isompaa veroprosenttia kuin vuonna 2007 ja nyt mua sitten rangaistaan kun jään äitiyslomalle yhtä päivää liian aikaisin.

veroprosentti äitiysrahasta? Onko sitä siis mahdollista muuttaa alhaisemmaksi kuin se 22%? Luulin, että se on  minimi eikä sitä alempaa prosenttia voi saadakaan?

Joo ei nuo äitiyspäivärahat kovin suuret ole ja sit jos viel 22 prosenttia veroa ni hip hei! Mulle tuli päätös eilen. En löytäny sieltä mitää erittelyä mitä on hyväksytty ja mitä ei. Pitäiskö siel olla sellane???

Mun tarvii kehua et mulla on ollu iha loisto päiviä nyt jo useampi perättäin. Tulee aina vinguttua nyt ajattelin ihan positiivisia asioita!!! Eli meillä on kaikki joulujutut tehty, paitsi et pitää hakee viel tuoretta leipää ja maitoo. Tietty viel hiukan siivota enne aattoa ku on nuo 3 mustaa koiraa... Tänää oon viettäny kinnon herkkupäivän. Aamupalaks tein riisipuuroa, ruokana pizzaa ja sit on viel tuo karkkipäivä ni ostin itelleni paula suklaavanukkaita.[:D] On kyllä ollu eväät!!!

Toki jouduin pesee keittiön maton ku unohdin viedä sen pesulaa. Kaadoin lattialla olevalle matolle kaakaota....

Hauskaa joulun odotusta kaikille!!!

Riiuzka: Kenelle tuo muutosverokortti toimitetaan? Kelaan vai työnantajalle?

Itsellä alkaa mammaloma tammikuun puolivälissä. 3 ekaa mammalomakuukautta saan normaalin palkan, mutta sen jälkeen tulot tipahtavatkin aika tavalla. Olemme kyllä aika kauhuissamme siitä miten selviämme sen odotteluajan, kun etuja maksetaan jälkikäteen.

Mä kun olen yrittäjä, niin maksoin sen verran isoa YEL:iä, että saan ihan hyvät äitiyspäivärahat. Mutta laitoin tosiaan melkein puolet palkastani YEL:iin, ettei ne ihan ilmaiseksi ne rahat mulle tipahtele. Eipähän tarvitse sitten ihan joka senttiä laskea, kun vauva on syntynyt. Sitä en kyllä tosiaan ymmärrä, että jos saa muutaman hassun satasen äitiyspäivärahaa, niin siitä pitää vielä maksaa yli 20% veroja. Nyt olen ajatellut ryhtyväni eläkesäästäjäksi. Olen ollut niin paljon kotona lasten vuoksi ja opiskellut ja nyt taas jään kotiin, niin eihän sitä eläkesäästöä kerry. Yhteiskunta ei kyllä kovin paljon lapsentekoa tue..

Tuohon toimitetaanko muutosverokortti kelaan vai työnantajalle, jos työnantaja maksajana niin en osaa sanoa. Se kannattaa kysyä.

Ja verotoimistohan pystyy sähköisesti lähettämään tiedon veroprosentista kelaan, ainakin mulla viimeksi onnistu näin.

Se veroprosentti ei välttämättä huimasti laske, mutta sekin muutama prosentti on kotiin päin. Mutta kun lähdette hakemaan sitä muutosverokorttia niin ottakaa kelan päätökset, tammikuun palkkakuitit jne mukaan, niin saa sitten tarkkaa laskelmaa ettei mätkyihin kuitenkaan mene.

No niin kopsaan tähän kelan tietoa...

ja se oli vähintään 20% jos ei toimita minkäänlaista verokorttia, ja jos palkkatulon mukaisen verokortin niin sitten sen palkkavero+2... jotain.. lukekaa ite :D

Verotus Vanhempainpäivärahat ovat veronalaista tuloa. Kela tekee vanhempainpäivärahasta veron ennakonpidätyksen Kelan tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista.
Kun palkan verokorttia käytetään vanhempainpäivärahan ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia 2 prosenttiyksiköllä, koska vanhempainpäivärahasta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan tehdä osittaiseen vanhempainrahaan.
Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.
Jos olet ansiotyössä ja saat samaan aikaan äitiys- tai vanhempainrahaa, maksetaan etuudet vähimmäismääräisenä. Tällöin vähimmäismääräisestä äitiys - ja vanhempainrahasta ennakonpidätys on 40 %.
Muutosverokortti Jotta vanhempainpäivärahasta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, sinun kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttisi. Ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voit käyttää verohallinnon veroprosenttilaskuria, joka löytyy osoitteesta www.vero.fi.
Jos päivärasta tehtävä ennakonpidätys on liian suuri, hae muutosverokortti veroviranomaiselta. Prosenttia voi korottaa ilman muutosverokorttia ilmoittamalla kirjallisesti haluamansa pidätysprosentin Kelaan. Muutosverokortti lasketaan koko vuoden tulojen mukaan. Kun haet verovirastosta muutosverokortin päivärahaa varten, ota mukaan tiedot kuluvan vuoden tuloista sekä niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä. Jos haet muutosverokortin verkossa, voit ilmoittaa tulo- ja ennakonpidätystiedot palvelussa.
Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, eikä korkeammasta prosentista ole ilmoitettu kirjallisesti, Kela tekee vanhempainpäivärahasta ennakonpidätyksen tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaan.
Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Toimita itse verokortti Kelaan vain, jos käytät lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia.
Lisätietoja etuuksien ennakonpidätyksestä saat myös verohallinnon sivuilta

Takaisin