Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jeah [;)]

Viikonloppureissu takana,ja rankkaa oli.Reilu 200km ei oikee tuntunu hyvältä matkalta istua!! Ei mul ongelmia istuessa, mut ku nous ylös nii on nyt kaks päivää ollu pirun kipee masu ja alamasu jajaja supistellu yms. Tänään tuo paluumatkakaan ei tehny terää.
Ikeassa tuntu et pökrään joka kulmalle joten iha pikavisiitiks meni se [8|]

Mä oon ollu TODELLA itkunen nykysin.. onko muutki??? [:-] Kaikki tympii ja itkettää ja on semmonen yksinäinen olo. Itsenäisyyspäivän juhlin itkien sohvalla...hmh.. voi kyl olla herkkyyttä ilmassa ku reissussa kävin kattomassa yhtä parantumatonta syöpää sairastavaa läheistä [:o]... tuntu seki pahalta,mut ei täysin selitä tätä pitempään jatkunutta oloa.

YÖUNET ei oikeen luonnistu multa. Oon jotenki todella tuskastunu ku puutuu jalat ja kyljet ja kädet ja kaikki. Mä kukun koneella öisin ja sit yritän väkisin saada unta,joka ei haluu tulla. Just ku saan nukahettua nii yht'äkkiä säpsähän hereille!? tätä saattaa jatkua 4h! voi toiki olla osasyy itkuisuuteen ku on vaan nii puhki.

Sit mul on ny antibioottikuuri josta aiemmin mainittinki.. edelleen närästää pitkin päivää.

valivali - viesti tuli heti näin viikon alkuun,mut ihana ku tänne voi purkaa ajatuksiaan! [:)]
ja te joiden miehet haluu lukea näit juttui NIIN vedotkaa siihen et tää on niinku päiväkirja.."terapiaa" naisille tähän oloon..Ei mun ukko ainaskaa jaksa näit juttuja lukea,ja ymmärtäny ku oon kertonu et mulle täs olotilassa tärkeä jakaa olotilojani yms.

Täällä myös viikonloppu reissu heitetty ja ei ole kyllä enää mukava istua lyhyellä aikavälillä pitkiä matkoja autossa!!! Me käytiin Ideaparkissa kattelees ja ilta meni sitte maatessa ku selkä peenä kävelystä ja autossa pitkään istumisen yhdistelmänä. Oli ihan mukava[;)]!!!

Mulla on itku myös herkässä etenki jos tulee jotai herkkää musiikkia. Eile linnnjuhlia katsellessa joutu turistelemaa itkuja....

Luin jostai et rautatabujen kanssa ei saa ottaa 2tuntii maitotuotteita. Onkohan sama noitte Multivita raskaus tabujen kanssa??? Mulla oli viimeeks vähä tuo hemis laskenu ja sain Retafer tabuja, mut mulla menee maha niin sekaisin et tulee melkee housuu. Ostin sit noit raskaus multivitaa ku niis on edes vähä sitä rautaa!!!

HelmiMasu:
Mulla oli erityisesti eilen kanssa tollanen olo. Tuntu että oon maailman yksinäisin ja seinät kaatuu päälle. Mua alkoi ahdistaa vauvan syntymän tuomat muutokset elämään. Pelottaa että jään ulkopuolelle kaikesta ja ihan yksin jumitan kotona vauvan kanssa.[:(] Pelottaa tulla äidiksi.[:o]
Ja että mua väsytti! Nukuin päivällä ja sitten illalla suht aikaisin nukkuun, mutta silti aamulla vaikee päästä sängystä ylös[&o]

oijoi.. ja minä niin rakastan noita mandariineja ettei niistä voisi mitenkään luopua[:o]
Joo lauantaina oltiin miehen siskon synttäreillä ja vahdittiin muuan tunti kaksosia, kun olivat jossain kasvo/jalka/vartalo hoidoissa..
Eilen sitten miehen isän tykönä syömässä käytiin ja muut saunassa kävi, mutta itse en oikein ole sauna ihminen. Ennen raskautta silmissä aina sumeni kun meni löylyihin ja olin pyörtyä.. varmasti vaikutin pikkutytöltä, kun jouduin istumaan alimmalla lauteella[:D] Raskauden aikana sitten vaan kerran olen saunassa käynyt ja silloinkin piti pois lähteä, kun muut eivät löylyjä heitelleet niin tuli olo et mitäs tässä nyt toisten hyviä löylyjä pilaamaan[:)]

Kohta menen taas miehen siskon tykö hoitamaan hänen kans kaksosia. Niillä tyttö ja poika molemmat 4kk ikäisiä ja tosi hankala päivisin yksin hoitaa, kun ne syö ja nukkuu ja itkee ja leikkii yhtäaikaa[:)]
Huomenna neuvolaan ja ylihuomenna synnytysvalmennukseen. Onkos kukaan muu vielä tuolla synnytysvalmennuksessa käynyt vai liekkö itse ensimmäinen?
Pelkopolin takia olis pitänyt mennä jo 4 vko:a sitten mut päätin että jaksan vielä odotella.

Hammasta purren katsonut välillä kun mies syö hampurilaisia ja pizzoja! Itsellä tulee se ummetus niin helposti niin en kyllä tuota takas halua ja on toiminu maha aivan täydellisesti viimeisen puolentoista kuukauden ajan ja sais ihan toimiakin jatkossa.

Täällä myös tuota itkuisuutta ja tulee juurikin tuo mitä HelmiMasu sano että yksinäinen olo!!
Tuntuu että vaikka mies olisi kotona, mut jos se istuu vaikka koneella ja itse makuuhuoneessa katselen televisiota niin saatan alkaa itkemään kun tulee olo ettei mies haluaisi minun kans katsoa ohjelmia että mieluummin pelaa koneella tai jotain vastaavaa [:D]
Sitten kun päivät kotona yksin niin senkin takia itken useasti. Saatan vaikka katsella ikkunasta ulos ja pillahtaa ihan hysteeriseen itkuun eikä siitä tule loppua.
Mulla tosin ei ole kavereita jotka asus täs lähellä eli näen kavereita tyyliin kerran kuukauteen ja sekin voi stressata tätä oloa. Kaikki kaverit kun joskus jäi eripaikkakunnalle kun muutin miehen perässä ja täältä sain uusia, mutta en niiden kanssa keskustele mitään henkeviä ikinä... sisko oikeastaan ainoa kenen kanssa puhelimessa jutellaan ihan kaikesta, mut on se tämäkin.. "sisko paras kaveri"...

Itse nukun yllättävän hyvin nykyään yöt! eilen menin nukkumaan kymmenen aikaan ja heräsin tänään kymmeneltä..
Sitten ruokahalu on pienentynyt tai kadonnut... eli saatan olla iltapalan syömättä ja aamulla syödä myöhempään eli voi tulla etten syö mitään 14h!!
Onko se sit normaalia että tuolleen häviää ruokahalu? outoa..

Meillä mies kans joskus haluaa kurkata ja jos en näytä kirjoituksia niin saattaa ihan suuttua että mitä salaista siellä kirjoitellaan ettei hän saa tietää!
No minusta nyt vaan on kiva jutella tänne teidän kesken omia juttuja.. miehelle jos sanoo niin se ei välttämättä kuuntele tai osaa sanoa juuta eikä jaata juttuihin niin mitäs tuolle kaikesta kertomaan[:)]

Mut nyt pitää kiirehtiä kaksosia hoitamaan! Jos ottaisin hieman rauhallisemmin tänään.. viime torstaina nostelin liikaa että alaselkä meni tosi kipeäksi. Itsellä kun ei oikein kärsisi nostella mitään.

Unohdin eilen kommentoida sitä toisella paikkakunnalla synnyttämistä. Terkkari sano mulle, että missä vaan voi mennä synnyttämään. Mutta esim. Espoon kaupunki ei oo sitoutunu maksamaan mitään muita raskauden aikaisia käyntejä toisen paikkakunnan neuvolassa tai lääkärissä tjs. Eli jos mulle nyt joulun aikana tulee jotain kipuja tms. mun pitää maksaa ne omasta pussista ja mieluiten käydä yksityisellä lääkärillä, jos lääkäriä tarvii.

Kun luin noita teidän juttuja matkustamisesta autossa, huomasin et kuinka helppoa junalla matkustaminen on. Nimittäin olin kans viikonloppuna reissussa, 400 km suuntaansa ja koska meillä ei oo autoa, joudutaan menemään junalla. Mulla ei ollu minkäänlaisia kipuja eikä mitään. Junassa saa kyllä hyvin säädettyä sitä penkkiä niin, ettei vattaan ota.

Mulla on ollu vähän enemmän itkuisuutta raskauden aikana, mutta kovin montaa kertaa en oo itkeny. Normaalisti itken aika harvoin. Raskaana olles monet laulut on ruvennu itkettämään, mutta ei hirveesti mikään muu.

ihanaa etten oo yksin yksinäinen <3
pikasesti kävin lukee juttunne,nyt aamupalalle!?!.. nukuin 13h yöunet [:D]

Moikku!!

keskustelupalstayksityisyys onkohan toi sana? No enivei! Toi mun ukkeli kysy pari kertaa et mitä sä luet ja minne sä tsättäät? Kerroin kyllä että vauvapalstalle. Sit se yritti ovelana yks ilta tossa vieressä et "mikä sun nimimerkki tonne on" Katoin pitkään et älä unta nää..  Hahahaha. Totesi reppana et "jaahas, tyttöjen juttuja" ja lähti tyytyväisenä omiin hommiinsa [:)] Iseille on omat palstansa, kyllähän se pitää ymmärtää. Ei ne isit varmastikaan jää mistään paitsi ja suht samat jutut heille kerromme.
Lähinnä täällä on parasta se, että naiset tietää miltä musta tuntuu!!! Mies voi olla lähellä ja lohduttaa ja rakastaa, mutta ei ne voi samalla tavoin tuntea näitä kipuja, kremppoja, muljahduksia, vauvan liikkeitä ja hikkoja niinkuin toinen nainen voi..

itkuisuus/yksinäisyys Täällä tulee itku milloin mistäkin. Eilen sain kohtauksen kun katsoin linnanjuhlien lähetystä ja ne haastatteli sitä viimestä marskin ritaria joka on jaksanut sinne tulla.. Reipas pappa ei siinä mitään, mut pitihän mun myötätunnosta itkeä seuraavat puoltuntia kun se oli jaksanut sinne mennä [:)] 
Tänään haastattelin äitiä mun syntymäpainosta ja aloin itkeä kun se kerto et sekä minä, että mun veli ollaan molemmat synnytty 42+0 ...Heh... Että sitä ootellessa.. [;)]

Omasta syntymäpainosta aasinsiltana kuulumisiin... Eli neuvolassa käväsin tänään. Iiiiihan kiva. Painoa on sit tullu melkein kilo viikossa. Voi paska. Ja mä kun vielä mielestäni oon seurannu tarkkaan syömiset ihan niitten sokerienkin takia... blääh... Painoa on kertynyt tähän mennessä siis kiitettävät 14,5kg ... paineet 122/83, hemppa 126 (JES JES JES!!) ja sf-mitta 30,5. Vauvaparka säikähti vissiin perinpohjaisesti kun dobblerista kuulu sellanen sikakova ääni kun anturi kohtaa ihon (kyl te tiiätte) ja sykkeet oli pitkään melkein 170.. pari minuuttia siinä ooteltiin ni rauhottui sinne 145 kieppeille. Voi toista!!! <3

Kotona tuli puhetta omista syntymämitoista, piti ihan soittaa äipälle ja tarkistaa, samalla selvis et sillä on tallessa mun oma neuvolakortti, johon pitää perehtyä tarkemmin ehdottomasti [:)]  Mä oon tosiaan menny sen 2 viikkoa yli ja ollu melkein nelikilonen pötkäle. Mun mies taas on syntynyt keskosena vkolla 34.

automatkoista. Alko vähän pelottaa kun monet teistä sanoo että tuskaista on autoilu... Ehkä mä otan kuitenkin riskin ja lähden.. juttelin tänään neuvolassa et onko fiksua lähtee ajamaan sinne vanhempien luo.. Terkka ei nähnyt siinä sen kummempaa ongelmaa jos omasta mielestä olo ajamisen sallii. Vannotti vaan pysähtymään n. tunnin välein ja heti jos tuntee raajojen puutumista tms. Yritti se eka ehdottaa junaa, mut mä tyrmäsin sen ehdotuksen välittömästi. Lupasin tulla takasin heti joulun jälkeen ni neuvolakäynteihin tulee tasan 3 viikon väli. Sain niitä pissatikkuja purkillisen mukaan et voi seurata itse proteiinia. Sokereitahan mä mittaan sillä omalla mittarilla. Äidillä on verenpainemittari, joten alapainetta seurailen siellä kanssa. Sit jos tulee jotain ongelmaa niin katsotaan mitä tehdään. Synnyttämään saa mennä lähimpään sairaalaan.  Maksusitoumuksista ei ollut mitään puhetta, että en tiedä sitten joutuuko itse maksamaan jos semmottiin käy?! No murehdin sitä sitten... Ihanaa mä pääsen maalle!!!!!!  [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D]

No niin! Sitä on nyt tultu taas seuraavasta neuvolasta. Kilo tullut per viikolle painoa ja sokerirasitus testiin torstaiksi. Eli huomenna olis synnytysvalmennus 18-20.30 ja syömättä tulisi olla 19-07.00... hmm.. tunnin pidempään joutuu siis olemaan kun tuohon synnytysvalmennuksen kohdille osu ikävästi.
Ensiviikolle varasi sitten ajan ravitsemusterapeutille[8|]
Sunnuntaista tiistaihin pitäisi kirjottaa kaikki syömiset ja juomiset ylös ja sitten kahden viikon päästä taas neuvolaan. Paljon lie maksaa nuo ravitsemusterapeutit ku hitsi älynny kysästä. Sanoin vaan et antaa tulla aikoja vaan [:D] heh..
hemppa laskenu 115 joten rautaa taas tää tyttö syömään joutuu. Mulla viime neuvolassa oli sf-mitta 25 ja nyt 4 vko:n jälkeen oli 27. Jotenki tuntu vähäseltä nousu mut ei se sit mitään siihen sanonu et olisi ollu jotenki outoa.
Niin ja katsoi ultralla pikkusta nopeasti ja siellä se oli jo pää alaspäin.
Pyys et olisin kokeillut tukivyötä. Hakea terveyskeskuksesta lainaan sellainen täältä. Onko jollakin kokemusta onko hyvä? Sitä sen takia kun pikkunen on jo niin alhaalla että olis kuulema hyvä sitä käyttää ja kun mulla nuo lenkkeilyt jäänyt ihan sen takia kun tuntuu epämukavalta kävelyt.
Noh jospa menisi nopeasti se sokerirasitus ohi niin tarvi sitäkään enää murehtia sitten

Mulla on tuo tukivyö. Sen kans on helpompi kävellä, mut istuessa se välillä painaa. Mulla ei tulis varmaa lenkkeilyst mitää jos ei olis tuota tukivyötä. Mulla on kaks erilaista eli sellane Janitan mis on leveä tuki alhaalla ja mahan päälle tulee pussi. Sit toine on Carriwellin trikoota oleva päällä pujotettava vyö. Tota Carriwellia oon käyttäny sillo ku joutuu istuu paljon. Ton Janitan sain siskoltani.

Onko muilla ongelmia nukkumisen kanssa? Mulla on aika ajoin täysin unettomia öitä. "Normiyönä" ravaan vessassa n. 5-6 kertaa mut saan sitte unen pääst kiinni. Viime yönä oli taas uneton yö, kiva kun ei edes ehtiny nukkuu päiväunia ku oli koirille eläinlääkäriä yms.

Mulla on muistaakseni Anita Baby Belt tukivyö. Oon nyt reilun viikon käyttäny ja ihan ehdoton, jos etenkin olen koko päivä liikenteessä/töissä. Mutta jos on koko päivän päällä, alkaa illalla sohvalla istuessa painamaan. Kotona otankin sen nykyään pois, mutta ulos lähtiessä pakko laittaa päälle. Auttaa kummasti kävelyssä kun liitoskivut on alkaneet ja vauva tuntuu painavan jo aika alas. Suosittelen! mutta hei, jos ette ole varma miten päin vyötä pidetään, tarkistakaa: viime viikolla joogassa eräs äiti puki vyön väärin päin eli tuki vyö ei tukenyt alavatsaa ja selkää vaan paino vatsaa entisestäänkin alaspäin. Ja sehän ei ole vyön tarkoitus.

Unettomat yöt ovat arkista hommaa täälläkin. Joskus vauva potkii niin paljon, että se estää nukkumasta, mutta joskus ei vaan muutoin tule uni, vaikka vauva tuntuiskin uinuvan oikein hyvin. Ei tässä muutoin mitään ongelmaa olis, mutta töissä pitäisi vielä jaksaa käydä....

juu tuo unettomuus vaivaa välillä täälläkin.. joskus ihan hyvä nukkua ja saatankin selvitä yhdellä vessa käynnillä, mutta viimeyönäkin viiden aikaan vessaan ja sitten ei tullutkaan uni ja tämä kaveri potki kauheasti. Yritin silmät kiinni olla vaan ei auttanut. Asentoa kääntää ja ei mitään. Siinä sitten kaksi tuntia pyörin ja annoin seitsemältä periksi ja lähdin keittelemään kahvia. Nyt on vaan sitten ihan tööt olo.

Mulla on myös tukivyö ollut käytössä jo kauan. Lähinnä siis kun olen lenkillä tai vaikka haahuilemassa kaupungilla. Ihan ehdoton. Itse asiassa fysioterapeutti suositteli sitä, kun jossain vaiheessa mulla kovasti koski tuonne alaselkään. Tukivyötä kun käyttää, niin selkään ei juurikaan satu. Mutta en minäkään voi sitä pitää istuessa, joten aina otan pois kun olen kotona tai ajan autolla. Tuosta autoilusta ja/tai kyläilystä sen verran, että mä joudun paljon ajaan työni takia, jonain päivänä saattaa tulla jopa reilut 400 km ajoa + työt siihen päälle. Ei terkka missään vaiheessa sitä ole kieltänyt, tosin kyselee aina että vieläkö tuntuu siltä että jaksan. Nyt viimeksi lääkäri sitten ehdotti sairaslomaa, ihan vaan sen takia että kun joutuu paljon autossa istumaan, niin tahtoo jalat turvota kun ei pääse nesteen kiertämään. Jäin sitten saikulle kun lääkäri kerran "määräsi", mutta tarkoitus olisi vielä palata töihin pariksi viikoksi ennen äitiyslomaa. Ja jos olen töissä niin on pakko ajaa autolla :-)

Mä olen nukkunut älyttömän hyvin ihan viime päiviin asti. Nyt olen pari yötä nukkunut huonommin. Ei mua oikein mihinkään satukaan, mutta en vaan saa enää unta kun herään joskus aamuyöstä vessaan. Eilen heräsin viiden maissa ja sinnittelin sängyssä puoli kuuteen. Sitten nousin ylös ja aloin tekeen suklaa-salmiakkitryffeleitä! Kun ukkokulta nousi ylös siinä ennen kahdeksaa, minä olin jo väkertänyt kymmeniä namusia [:D] Tosin itse en niitä voi syödä kun täytyy tarkkailla sokereita... Mikäli jatkossa ei saa nukuttua, niin täytynee jatkaa joululeipomuksia, onpahan sitten nekin tehty!

heips pitkästä aikaa!!

Meikäläinen piipahti viikonloppuna äitin luona 200 kilsan päässä yksin autoillen, eikä ollut ihmeempiä ongelmia. Mulla on vaan raskausaikana ollut levottomat jalat ja eilen kotiin tullessa joutui pysähtyä kun oli hankala ajaa. Selkäkin kesti yllättävän hyvin istumisen.

Tosta isyyslomasta me ei olla isännän kanssa vielä ihmeemmin puhuttu. Eiköhän tuo tuosta ajan kanssa selvinne miten pitää.

Meiän äiti tunsi ensimmäisenä ihmisenä potkun lauantaina. Kyllä oli meidän herra mustasukkanen..[:D] Ja veljentyttö kertoi, että tätin masussa on tyttövauva ja sille tulee nimeksi Emma.

Hallitus, meillä tämä "ravitsemusterapeutti" oli vain kätilö joka erikoistunut raskausajan ruokavalioihin. KAKS:ssa siis kävin synnyttäneiden osastolla tän kätilön kanssa juttelee ja se makso normi poliklinikkamaksun eli 25,60€.

Mulla myös painoa tullut nyt kilo per viikko ja sokerirasituksessa oli 1h arvo koholla..Sokereita nyt kotona mittaillu kolmisen viikkoa ja hyvät on onneksi olleet ni ei tarvi insuliinin piikkitämisestä ainakaa vielä huolehtia. Ja viime nvlassa täti tuumi että erittäin todennäköistä on että käynnistetään synnytys sitte ennemmin ku laps alkaa olla jo kuulemma aika iso..ei kyllä painoarviota sanonu..Mutta senpäs näkee sitte ens viikolla mitä täti on lapsen kasvusta mieltä kun taasen ultralla tutkii. [:)]

MOLLA
Rupesi (yllättäen) tekee mieli ihan hirvesti noit sun mainitsemia sulkaasalmiakkitryffeleitä. Siis vaikka en ole maistanu [:D]! Olisiko sulla laittaa ohjetta tänne. Vois tehdä itse karkkipäivän karkit!!![:)]

iltoja! Vielä koneelle päätin tulla kun mies väsähti ja nukahti. Tiedän jos itse menen nukkumaan nyt niin olen neljän aikaan silmät pyöreänä sängyssä[:D]
Vitsi mitä rahastusta kaikki nuo ravitsemusterapeutti käynnit ynnä muut. Voisi soittaa neuvolaan ja sanoa PYH! Eikös se sokerirasituskin sitten maksa erikseen jotain vai????

Hmm tuli mieleen, että kirjoittelettehan te tänne vielä synnytyksen jälkeenkin juttuja sitten?
Jos tulee jotain kinkkistä kysyttävää tai sitten ihan muuten vaan vauvan unilla ollessa jos tänne kirjoittelee sitten? Monta kertaa pitänyt tätä kysäistä, kun itsestä olisi kiva kuulla senkin jälkeen täällä toisten juttuja vaikka se lapsi varmaan rajoittaa jo jonkin verran tuota kirjoittelua sitten[:)]

Mutta tästäpä joutaa katsomaan vielä ohjelmia, josko sieltä televisiosta jotain tulisi ennenkuin simahdan.

Iltaa ,kello pian puolenyön [:D]

Mulla ei uni taho tulla vaikka oon väsyny. Nukahtelen sängys useamman tunnin ajan sillee et vähän väliä säpsähän hereille [8|]...todella ikävää.
Mun pissatulehuskuuri loppu ja jätti jälkeensä karsean vaivan,hiivatulehuksen. Pakko vähä näit ällöjuttuja kysellä, et onko kellään muulla tullu pahana hiivaa raskausaikana?millasia oireita aiheuttanu? Mulla nimittäin alapäässä melkee vereslihalla paikat osittain... aika kipiältä tuntuu [:(] Sit kaiken kivan lisäksi liitoskivut ovat pahentuneet huomattavasti...sattuu kaikki liikkeet ja kävelyt ..kyljen käännöt yms.

Uusimpia vaivoja myös se että maha saattaa löysätä iha ilman varotusta,just kerkee juoksun kans veskiin [:-]

Liikkeet on "muikulla" jo tosi voimakkaat, näkyy iha monta senttiä ulospäin ku vaihtelee kylkeä masussa tai hytkyy koko pötsi ku sil tulee hikka. Muutenki niin kovia liikkuja tekee että oon jo iha "turtunu" niihi.. tuntuu et tää tytsy ei nuku koskaan!

Uus herkku mun ruokavaliossa on sokeriliemessä lilluneet papayat!!NAM [:)] en oo mikää karkkiperso yms. nii nämä maistuu ...kandee kokeilla

Nyt nukkuu ku aamulla taas neuvola.

jeps. Soittelin neuvolaan ja niinhän ne on ilmaisia täällä kummatkin..[:)]
Meidän herralla nuo liikkeet on enemmän oikealla puolella. Ollut useamman viikon jo pää alaspäin ja potkii suoraan oikean kylkikaaren alle ja joudun istumaankin vinossa että oikea puoli tuolleen ylempänä kun painaa!
Loppuukohan ikinä vai joudunko nyt näin olemaan koko loppu raskauden. Välillä nimittäin tuntuu todella epämiellyttävältä kun tuollaiseen asento ratkaisuun "pertsa" päätyi[:D]

Voi nuo hiivat on sitten niin inhottavia! Itsellä ei ole ollut raskauden aikana, mutta suonikohjuja on tullut alapäähän! Välillä todella kipeitä eikä kärsi pyyhkiä vessassa käynnin jälkeen[:(]

Sipster, tässäpä olisi ohjetta:

150 g tummaa suklaata
150 g maitosuklaata
1 dl kermaa
1/2 dl turkinpippurirouhetta

Koristelu:
150 g tummaa suklaata
turkinpippurirouhetta

1. Pilko suklaat pieniksi paloiksi ja laita kerman kanssa kattilaan. Kuumenna sen verran, että suklaa sulaa, mutta älä kiehauta. Sekoita kiiltäväksi.
2. Sekoita turkinpippurirouhe joukkoon. Peitä laakea pieni astia kelmulla ja kaada seos siihen. Anna jähmettyä.
3. Leikkaa tryffeliseos neliöiksi ja pyörittele ne palloiksi. Laita kylmään jähmettymään.
4. Sulata sukaalta ja kasta tryffelipallot siihen. Laita loppu pussi turkinpippurirouhetta lautaselle ja pyöritä pallot siinä. Laita makeisvuokiin.

Ohjeen mukaan pitäisi tulla n. 20 kpl. Itse tein kaksinkertaisena ja tuli varmaan ainakin 50 kpl. Muutama vinkki: Anna jähmettyä kunnolla ennen neliöiksi leikkaamista, sotkee paljon vähemmän! Mulla tais olla parvekkeella jähmettymässä. Lopuksi kun kuorrutin vielä suklaalla, pinsetit hyvä apuväline. Ja tee tarpeeksi pieniä palleroisia, huomattavasti helpompi käsitellä ja mahtuvat mukavasti karamellivuokiin. Valmiit palluraiset mulla on pakastimessa, eivät sulaa ja mukava tarjoilla kylmänä vieraille :-)

Eikun namuja tekemään!

PS. ohje on kirjasta Unelmakakut (Ulla Svensk). Kirjasta löytyy tosi kivoja ohjeita, jos vaan yhtään jaksaa värkätä tällasten kanssa.

Takaisin