Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ALKUPERÄINEN: lorelia84

Tampere tarjoo vissiin kans vaan ne kaks pakollista ultraa eli np ultran ja rakenneultran.

Niin tarkennuksena siis, että nämä kaksi eivät ole pakollisia, vielä. Meillä siis tosiaan kunta tarjoaa ainoastaan toisen. Ja kun sikiöseulontaan osallistuttiin, niin se oli sitten tuo np-ultra. Ja koska verikokeessa ja np-ultrassa ei mitään poikkeavaa ollut, meillä loppui ilmaiset ultrat siihen. (Oltiin tosin saatu yksi ylimääräinen ultra, eli alkuraskauden ultra lasketun ajan varmistamiseksi.)

Me siis jouduimme käymään yksityisellä rakenneultrassa, koska ehdottomasti halusin rakenneultran kuitenkin, vaikka sitä ei erityisesti sairaalalta suositeltu.. Ja koska jokatapauksessa jouduttiin maksamaan ultrasta, ja kelakorvausten jälkeen tavalliselle ja 3d/4d -ultralle jäi hintaeroa alle 20euroa, niin päädyimme menemään 3d/4d -ultraan. Ja täytyy sanoa, että onneksi näin :)

Ensi vuodesta alkaen tämä käytäntö onneksi yhtenäistetään, ja käsittääkseni ensi vuodesta alkaen kaikki kunnat tarjoavat myös rakanneultran.

Ja selluliittiasiaa. Mulla ei aikaisemmin ole oikein missääns selluliittia ollut ja nyt sitä tosiaan on mullekin tullut ihan kunnolla. Kiva kuulla että mahdollisesti sulaa (edes osa) poiskin. Mullahan on kilojakin tullut tosi rutkasti, mutta kunhan raskauden jälkeen liikunta, ja aineenvaihduntakin taas normalisoituu, niin uskon että kilot tippuu aika pian poiskin.

OOTTEPAS te ahkeria kirjottelee ollu [:)]

Meni muutamat minuutit tässä lueskellessa kaikkien juttuja.
Ei jaksa enää istua kauaa täs jakkaralla joten kommentointini jääköön tältä erää lyhyehköksi.[8|]

Mulla on vaivannu huono-olo ja ruokahaluttomuus..onko muilla??Mun lähtöpainohan oli 92kg ...mutta neuvolan ylihuolehtivainen täti alko tenttaan et syönkö mä mitään!..paino nyt 91kg [:-] Sanoin et en usko että lähes satakilonen muija voi mitään anoreksiaa sairastaa [:D]...se vähä nauro sit itekki.
Mutta muuten itteä huolestuttaa jatkuva huono-olo ja oon jotenki hirveen herkkä huonoille asennoille yms. meinaan ettei pysty enää olee hetkeekään selällään ku tuntuu et pökertyy [:(]
Yöunet jääneet iha ankeiksi ja päivisin oon pahalla tuulella ja yli väsyny.. huh.

ULTRA , Oulussa kuuluu vaan se eka ultraus 9-12RV !!! jos haluu myöhemmin nii pitää ite kustantaa kaikki.

Oon aikamoinen stressaaja ja nyt musta on alkanu tuntuu et mulla olis jotenki pehmentyny tuo alavärkki iha hulluna [:-]...näin jo painajaista et vauveli vaan luiskahti suihkussa ulos [:D]..TIEDÄN et ei se sieltä niin vain luiskaha,mut pelko se on tämänki..hih. Kaikki huoli kai kumpuaa siit ku ei oikee osaa luottaa noihi neuvolan eukkoihin.. mä oon käyny 7:llä eri terkkarilla ja 3:lla eri lekurilla!!.. ei oikee oo kukaa perehtyny just tähän meikäläisen olotilaan ja sf-mitat yms menee aina persoonan mukaan ylä tai alakanttiin..samoin arvailut,et miten päin se vauva ny masus oliskaan.. Pitäsköhä soittaa pelkopolille ku antovat sieltä numeronki... Jos sinne pääsis viel yhteen ultraan enne synnytystä.. Mitä ootte mieltä?

Onnea rusinapulla[:D] täältä tullaan perässä! Vielä viikko ja samassa olen! Voi oho.. on kyllä tuo aika menny ku siivillä[:)]

HelmiMasu jos susta tuntuu että haluut sinne pelkopolille ja ultraan niin mene ihmeessä[:)] Minä menisin sinun tilanteessasi.

Niin joku kirjoitteli tuolla aikaisemmin niistä värijuttuloista..
En itsekään katsele kaupoissa, että kun poika tulee niin ostetaan sinistä tai jos tyttö tulee niin miten olisi punaista. Itselläni löytyy ihan laidasta laitaan värejä meidän "Pertille"[:D]
Mutta siis puhuin aikaisemmin tuosta oranssista asusta joka varmaan tuli kaikille äitiyspakkauksen mukana??? eikö vain.. se minua ja miestäni huvitti, kun on kuitenkin isommalle lapselle ja muuten nätti, mutta itse en sitä välttämättä "Pertille" pukisi kun se on jotenkin minusta enemmän tyttöjen väri ja tuollainen räikeä. En tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta näin täällä.

Äidiltäni sain tuon ompelukoneen, kun itse tykkään ommella vaikka ja mitä ja äiti ei niinkään tuota käytä.. Otin kotoa sellaista paksua jotain kangasta mukaan jossa toinen puoli on punainen ja toinen sininen ja ajattelin jos tuosta tekisi pikkuiselle päiväpeiton sitten[:)]

Mutta tästä lähteä siivoilemaan ja jotain tekemään.
Itsellä nuo unet öisin on tympeitä kun herää vähän väliä siihen että käännän kylkeä, mutta miehen mentyä töihin kummasti aamusta jaksan nukkua..
Heräilin taas tänään puoli 11 aikaan. Tuli nukuttua melkein 12h unoset[:D]

Mä ainakin haluan, että mun tyttöni näyttää tytöltä ja poikani pojalta! Vauvastahan ei päälle päin pysty sanomaan, että kumpi se on. Enkä tällä tarkoita sitä, että pukisin tytön päästä varpaisiin vaaleanpunaisiin. Mutta jos puen tytölle siniset housut, niin sillä on luultavasti vaaleanpunainen paita tai jotain tyttömäistä siinä rinnalla. Tosin kotona nyt on mun mielestä ihan sama, mitä lapsella on päällä. Kyllä mä kuitenkin vähän sukupuolirajoitteinen olen siinä mielessä, että en mäkään sitä oranssia pukua pojalle laittaisi. Onneksi jokainen saa laittaa omalle lapselleen päälle mitä haluaa [:)]

Onpa tosiaan tullut taas tekstiä :) Ja aika menee kuin siivillä, enää reilu 9 viikkoa laskettuun aikaan! Ihan hassua!!

Oli tuolla juttua siitä lenkillä käymisestä, ja mine en ainakaan "osaa" kulkea rauhallisesti. Aina onnistun reippailemaan niin, että alkaa supistelemaan. Koirakin on ihan ihmeissään, kun koitan "hidastella". Hänkin kun on tottunut, että me kuljetaan aina reippasti vauhdilla eteenpäin :) Ja tosiaan, tuon supistelun takia jäänyt siis kaikenmoinen liikunta vähemmällä...ja siitä seurauksena SELLULIITTI! IIK ja YÖK!! Reidet ja persus ei kyllä ole kauneimpia mahdollisia juuri nyt...mutta tämä kuuluu tähän ja sitten synnytyksen jälkeen, jos jotain täytyy tehdä niin kaikki on itsestä kiinni. Aioin kyllä kävellä kunnon lenkkejä vauvan ja koiran kanssa, ja kuntosali on 50metrin päässä, että siellä alan taas käymään heti kun oma olo sen vaan sallii!! (Niin ja pienokainen [:)])

Ultrista oli myös puhetta. Täällä (Raumalla) niitä on kaksi, viikoilla 12 ja 20. Muut joutuu kustantamaan itse, jos sellaisiin haluaa. Ja täällä ei olekaan mahdollista 3d tai 4d ultriin, pitää lähteä Poriin tai Turkuun... Me ei koettu että tarttis mennä, koska kaikki hyvin. Ja kun ei haluttu sukupuoltakaan tietää, niin senkään takia ei "tarvinnut" mennä. Tosin uä tarjotaan, jos loppuaikana tulee jotain hälyyttävää (vauva ei liiku tms.). Ja viikolla36-37 on vielä lääkäri, joka tekee synnytystapa-arvioinnin. Katsoo miten päin lapsi on ja että mahtuuko alakautta ulos. Se onkin sitten mun seuraava ja viimeinen lääkärikäynti ennen synnytystä (mikäli ei tule mitään erikoista).

Janosta joku mainitsi, ja itse olen huomannut saman. Varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä. Hirvittävää!! Tuntuu että voisi juoda vaikka kuinka.

Tänään olin sitten taas neuvolassa, ihan peruskäynnillä. Hemppaa eivät ottaneet nyt ollenkaan, kun on aina niin hyvä. Verenpaine 116/86, sf-mitta 27, painoa tullut viikossa +513g. Sydänääniä kuunneltiin taas ja sykkeen ka 148. potkikin hoitajaa, kun mittaili ja kosketteli mun mahaa :D niin ja on kuulemma raivotarjonnassa (minkä siis tiesin itsekin iskuista kylkiluille :) )

Sitte mun on pakko purkaa sydäntäni mun ystävästä!!
Vanha lukiokaveri siis odottaa kans nyt, heillä LA 8.12. Hällä oli viime viikon ke nla ja siellä oli sit havaittu korkeeta verenpainetta ym. mahdollisia raskausmyrkytyksen oireita. Hänen sitte käskettiin lepäillä ja olla rauhassa ja perjantaina uuteen kontrolliin. Perjantain kontrollissa sama homma, arvot edelleen korkeina virtsassa ja vereinpaine korkea. Sanottiin että viikonlopuksi lepäilee ja että maanantaina kontrolliin TYKSiin. Perjnatain ja lauantain välisenä yönä hän oli sitte kuumeillu hiukan ja lauanataina ei mitään, seuraavana yönä sama. Hänelle oli varoiksi annettu tamiflu lääkitys, vaikkakin hän on reilu kk sitten saanu piikin (monestakin eri syystä, ja sai siis rokotten ekojen joukossa). No, maanantaina he sitten oli menny TYKSiin ja hänet oli sitte otettu sisään ja laitettu eristykseen (jos kuitenkin sikanuhaa) ja lyöty piuhat mahalle. Tiistaina iltapäivällä olivat sitte käynnistäneet synnytyksen, koska arvot eivät olleet kaikesta huolimatta laskeneet ja sitten tovi käynnityksen jälkeen tiputtivat pommin; kaverilla sikaflunssa! Hän nyt siis ollu eristyksessä siitä asti, synnytys käynnistetty eikä kukaan oikeen tiedä mitään mistään. Kaveri on eka eristyspotilas :/ Hän ei tiedä saako lapsen heti viereen vai ei? Eikä kukaan muukaan osaa sanoa mitään. Nyt en ole uusimpia kuullut, kai se pienokainen pian saadaan tähän maailmaan. Toivottavasti heillä kaikki silti hyvin!! Hurjalta vaan kuullostaa tuo, että vaikka rokotteen onkin saanut, niin taudinkin sai! Ja hänellä ei kuulemma missään vaiheessa ollut yli 38 astetta kuumetta... MAX 37,7....

Huh, nyt on sydäntä purettu tarpeeksi... Jos koittaisi jotain töitä tehdä. Enää tää viikko+2viikkoa+1maanantai!! [:D]

voi että[:o] toivottavasti hm86 kaverilla kaikki hyvin..
joo sehän on ihan faktaa tietoa, ettei rokotteet anna sitä 100% suojaa kellekään ja voi sairastua kyseiseen tautiin vaikka olisi piikin saanutkin.
No itsellä ei onneksi ole ollut vielä mitään oireita mistään ja en tuota rokotetta ottanut vaikka meillä siis oli rokotukset jo viimekuun lopussa, mutta hyvin olen itse voinut.

Hei! Mies sairasti just luultavasti sikainfluenssan,mut mulle ei onneks tullu yhtään mitään, otin rokotuksen lokakuun lopussa. Et luultavasti rokote tehoo mulla. Semmosta halusin kysellä teiltä et millai teillä toi sf-mitta,kun mulla oli rv 26 29cm ja reilusti yli käyrän ollaa menty koko ajan...Voisiko joku kertoo tämmöselle tyhmälle mitä se sf-mitta tarkottaa,et siis tarkottaako se että on lapsi isokokoinen vai? Kaikki tutut on sanonu et ei mulla mikään suuri vatsakaan oo,et ei uskois et oon niin pitkällä ku oon. Hyviä vointeja kaikille !

Moi!
Mulla oli sf-mitta viikoilla 27 muistaakseni 28 luokkaa. Kuukaudessa oli kasvanu 8cm.

Sf-mitta tarkoittaa kohdun kasvua: mitataan häpyliitoksen ja kohdun pohjan välinen etäisyys. Mitta otetaan noin 20.viikoila alkaen ja vatsan ympärys navan korkeudelta noin 30. viikoilta lähtien.

Yhdeltä palstalta luin:

Kohdun normaali kasvuvauhti viittaa normaaliin istukan toimintaan, kun taas hidas kasvuvauhti voi liittyä istukan huonontuneeseen toimintaan, tarjoutuvan osan laskeutumiseen tai vähentyneeseen lapsiveden määrään. Normaalia nopeampi kohdun kasvu tai suurempi sf-mitta voi merkitä suurikokoista sikiötä, kaksosia tai lapsiveden suurentunutta määrää.

Hui kamalaa, toivottavasti ystävälläsi hm86 on kaikki ok ja vauvalla myös!!!

Olen kuullut vähän sellasta ettei toi sf-mitta nyt niin kamalan luotettava mittari olis onko tulossa suurikokoinen vauva. Mitta voi tosiaan vaihdella riippuen mittaajasta, vauvan asennosta ym. Toki jos kovin on ylä- tai alakäyrällä niin on hyvä sitten käydä ultrassa kokoarviossa!!

Onko teillä muuten jo mitattu masun ympärimittaa neuvolassa? Multa ei ole vielä mittailtu, tosin itse mittasin lauantaina ja lukemaksi sain hurjat 111cm [:)]
En ollut kyllä yhtään varma mistä kohtaa se pitää mitata, mutta otin siitä mielestäni leveimmästä navan kohdilta.

Joku mainitsi huonosta olosta?! HelmiMasu muistaakseni. Täällä ollut samat hommat jo monta monituista päivää :( Hyvä olo on oikastaan vain vaakatasossa.. Esim. tänä aamuna 10 min seisominen jonossa tk:n ilmoittautumisluukulle sai kylmän hien otsalle, huippaa ja heikottaa. Supistuksia tulee myös enenevässä määrin nyt jo pienestäkin liikkumisesta. Sohvalta kun nousee vessaan niin matkalla on jo vatsa kovana. Kipeitä supistuksia on onneksi vähemmän kuin niitä kivuttomia... 

Semmosia..

Moi pitkästä aikaa!

Tuohon sf-mittaan sen verran, että mulla se on ollut yläkäyrällä koko ajan ja tietysti luulin, että vauva on isokokoinen. Kuitenkin samalla viikolla oli neuvola ja 4D-ultra ja neuvolassa sf-mitta oli taasen yläkäyrällä, mutta ultran mukaan vauva tismalleen keskikokoinen viikkoihin nähden. Joten en usko että suuri sf-mitta automaattisesti tarkoittaa suurikokoista lasta.

Täällä olen saikulla, vaikka omasta mielestä mulla ei mitään sen kummempaa "vikaa" olekaan. Lääkäri totesi että kovin on jalat turvoksissa ja mun työ on sen kaltainen, että ei ainakaan helpota tilannetta, joten kaksi viikkoa saikkua määräsi. Jotenkin oli vaikea jäädä pois töistä, kun ei tunne itseään sairaaksi, mutta tokihan sitä täytyy ajatella myös vauvaa. Ja nyt oikeestaan tuntuu jo mukavalta, voi laittaa kaikkea valmiiksi vauvaa varten ja myös valmistella kaikki joulujutut hyvissä ajoin! Mulla on kun "lääkärin määräys" liikkua, niin voin hyvällä omalla tunnolla käydä vaikka kaupoissa keskellä päivää :-) Ja askarrella joulukortteja ja leipoa piparitalon... Mikäs tässä siis ollessa ;-)

ja niin kuin tuossa aiemmassa viestissä kirjoitin, voi suuri sf-mitta merkitä myös, että lapsivettä on runsaasti, ja sehän ei ole huono asia.

Moi vaan kaikille!

30 viikkoa on täälläkin plakkarissa ja viimenen työviikko, perjantaina alkaa sitten loma työvuoron jälkeen!

Mulla on sf-mitta yläkäyrällä ja tunnustellessaan vauvan asentoa, terkkari totes että lapsivettä on ainakin normaalimäärä ellei jopa runsaasti, koska vauva ei tunnu niin hyvin.

Juniori on jumpannu viime päivinä oikeen kunnolla. Eilen illalla mua nauratti ku maha vello ees taas jumpan aikana. Tänään päivällä ei kyllä naurattanu, ku Juniro ilmeisti käänsi kylkeä, tuli semmonen muljahdus että otti oikeen vähä kipeetä. Ja mun mielestä just ennen sitä muljahdusta mulla oli melko voimakas ennakoiva supistus (ei ottanut kipeetä, mut tuntu et tuola sisällä joku supistu). Ensin kyllä aattelin, että nyt Juniori käänty pää alaspäin, mutta sitten myöhemmin päivän aikana potkut tuntui ja tuntuu edelleen alavatsassa, joten ei kääntyny vielä.

keijunliljalle kans onnittelut viikoista[:)]

Ei olisi pitänyt toivoa tuota dikitaalista puntaria synttärilahjaksi.. tulee joka päivä käytyä ja nyt näyttää jo huimia lukuja.. tuon mukaan olisi tullut taas viikossa 1,4kg painoa.. 3vko:a neuvolasta ja paino noussu sen 4,2kg.. öhöm.. mut tietty aamupaino on eri ku ilta, mut veikkaan et neuvolatätiltä tulee torua taas ja sokerirasitus on sitten tällä neidillä ihan varmasti edessä.

No "pertti" potkinu valtavasti massussa joka päivä ja välillä juurikin kun makaa selältään niin naurattaa, kun massu muljuaa ihmeellisiin asentoihin[:D]
mut ilohan sitä on seurailla.

Terve taas!

Hyvin meni melkein viikko reissussa. Oli ihan mukava saada vähä vaihtelua tähän kotona jumittamiseen. Aktiivisesti oon perunu pikkujouluja, ku tuo paha olo estää tehokkaasti ylen syöntiä [;)]. Ikeassa kävin vähän ostoksilla, ei kuitenkaa lähteny niin sanotusti räpylästä... Vauvatarvikkeita sieltä ostin ja sit oli pakko saada niitä lihapullia ja puolukkamehua!

Meillä myös Ikeakäynti edessä tällä viikolla. Mukaan tarttuu luultavasti amme ja syöttötuoli + tod.näk. kaikkea muuta, mitä ei edes suunnitellut ostavansa [;)] ! Eilen mies haki Expertiltä itkuhälyttimen tarjouksesta, joten aika lailla alkaa olla koti vauvaa vaille valmis!

Neuvola oli tänään ja mitään ihmeellistä ei ollut. Painoa oli tullut +210/vko, mikä oli hyvä, kun olin taas odottanut jotain 1kg:n viikkovauhtia. Ensi viikolle sain lääkäriajan jatkuvien supistuksien takia.

Eilen tehtiin lasten kanssa jouluaskarteluja, ikkunaan tuli komea joulumaisema, tonttuja, poroja, kuusia, tähtiä, lumihiutaleita. Nyt kun joulukuu on vaihtunut, saa laittaa joulutavaroita esille [:)] Ennen en välittänyt niinkään joulusta, mutta onko se sitten vanheneminen ja omat lapset kun saavat aikaan sen, että sitä ihan odottaa ja on haluaa laittaa kotiin jotain jouluista.

Ihanaa joulunodotusta!

Heissulivei!

Tänään oikein alkoi kauan odotettu joulukuu, ja minulla 2.12 synttärit :)
Leivoin itelleni viimisillä voimillani pienehkön  (20hen.) voileipäkakun,ku oon suolasemman ystävä [:D]

Aamu alko heikolla hapella.. yöunta riitti 3h ja sitten kesken kaupunkireissun mä pökräsin.Ei auttanu ku jalat kohti kattoa,onneks olin sisätiloissa! soitin ukon viemää mut neukkulaan ja siellä ei oikee mitää keksitty.. semmone arvauskeskus et alkaa ottaa pannuun. Ei pissatestei tai hemoglobiinia ellet ite huolehi yms. [:@] Täti vaan totes et aika alhaset paineet ku 101/60  [8|]...mulla ollu 125/75 norm.
Pääsin lopulta lekurinki puheille eri paikkaan keskustaan ja siellä katottii pissaarvot yms. ja annettii antibioottikuuri ku nii pahaks menny pissatulehus! oireeton [:(]
Tai siis oireina, ärtyneisyys,oksetus,ruokahaluttomuus,heikotus,kuumeinen olo ilman kuumetta,lievät alamasukivut...

Nyt ajattelin ottaa rennosti huomisen ja ylihuomisen,ku pitäs jaksaa tornioon lähtee ikeoimaan viikonloppuna [:)]...kai se on su 6.12 auki..hmh.. hope so. Tarkotuksena ostaa sniglar halpis pinnasänky ja joku kiva halpa vitriinikaappi kotia.. yms. vauvakamaa <3 Samalla jos piipahtas ohi ajaessa jo pe tai la jollai kivalla kirpparilla ja candy worldissä..namsk.

Mut SoHeRa, mäki odotan nykysten iha erinlain joulua ku poikaki 5.v ja viel uskoo pukkiinki [:D]
HYVÄÄ joulunodottelua!

Moi Mamit!

Helmimasu: Toi on niin tätä! Heikotukset ja pökräilyt ihan "ilman syytä" [:@]
Onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin ja sait sen pissatulehduksen hoideltua samalla lekurikeikalla.

Tornion Ikea kulkee käsittääkseni Ruotsin aukiolojen mukaisesti, joten eiköhän se auki oo itsenäisyyspäivänä... Me muut joudutaan olee se päivä ilman shoppailun iloja.. Buuu.. Tai no onhan nettikaupat mut eihän se oo ollenkaan sama asia!!! [:D]

sipster: Mä aloin kanssa monien peruutusten jälkeen kieltäytymään suoraan pikkujouluista ja muista humppailuista kun huomasin miten tuskasta se on.. Tai siis kavereita on aina kiva nähdä, mut mua ärsyttää itseni kun väsyn niin nopeasti ja tuntuu et olen maailman tylsin ihminen kun ei ole muuta asiaa kun valittaa jotain kremppaa [;)] Ehtiihän tuota sit joskus kymmenen vuoden päästä ku raaskii jättää pikkusen yksin kotiin [;)]

Täällä vaan mittaillaan sokereita ja tuskastellaan kun mitään ei jaksa eikä kykene... Joulukortteja olen jaksanut vähän väkertää, niistäkään ei tietenkään tule yhtään semmosia kun sieluni silmissä näin.. [;)]
Odottelen vaan nyt oikeastaan maanantain neuvolaa, että joko saan tai en saa lupaa lähteä äidin luo (400km) Meinasin, etten enää sit tule takasin ennen joulua mut saa nähdä miten käy. Neuvolassa kun pitäs käydä nyt jo 2 viikon välein..

Ainiin!! Superihanat synttärionnittelut HelmiMasulle!!!

Heips!

Täällä myös huonosti nukuttu yö takana, vain n.2h nukuttu. Sain tuossa aamulla nukuttua puolisen tuntia ja heräsin sellasee unee et voidin verta. Kauheella kiireellä vessaa ja onneks oli vain unta!!![:D]

Helimasu hyvää syntyämäpäivää sulle!!!

Takaisin