Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi kiitosta "siskot" onnentoivotuksista [:)]

Voileipäkaakku uppos hyvin, tuli yllärinä anoppiki kylään.
Tänään oon pysyny pystyssä, mut toi kefexon-kuuri aiheuttaa kivuliasta närästystä minulla [8|]...joten nyt popsinu ku purkkaa..rennietä.

Mut ny nukuksiin,aamulla ei pitäs olla menoa mihinkään..aaah.

Onnittelut helmimasulle!

Huojentavaa lukee et täällä on muitaki joita vaivaa toi pökräily ja sokerit. Onhan sitä lueskeltu jostain ja kuultuki et raskaana olevat pyörtyilee ja tulee heikotusta millon mistäki asiasta, mut kyllä se vaan oli surkuhupaisaa ku se tapahtu omalle kohdalle. Mä olin jalkahoitajalla ja siinä tuolissa alko tuskanhiki pukkaa otsaan, korvissa vinkua ja silmissä sumeta. Ei muuta ku tuoli ja jalat vaakatasoon ja ikkuna auki. Lasi kylmää vettä helpotti myös. Onneks oli ymmärtäväinen jalkahoitaja, jolla oli itellään raskausaikana käyny samallalailla. Ilmeisesti sellanen istuma-asento et selkä on suorana ja jalat suorana pistää vatsan niin ahtaalle tai käy johonki hermoon niin, et saattaa tulla heikotusta. Ja pakko myöntää et kyllä mun teki pahaa se jalkahoitokin kun mulla on päkiässä sellanen jalkasyylä tai -känsä. Jalkahoitaja hio ja viilas sen kipeäksi ja niin syvältä et siitä alko tulla verta. Sitä verta tuli yllättävän paljo ni kyllä sekin teki mulle heikotusta. Ei ollut ihan niin virkistävä ja ihana kokemus ku olin jalkahoidosta odottanut :(

Verensokereita oon joutunu taas tökkimään päivittäin useampaan kertaan. Noin viikko sitte tuli joku ihme piikki, että mulla nousi aamuverensokeri muutaman kymmenyksen ja syömisen jälkeiset arvot vähä enemmän, sinne 8-9 pintaan. Soittelin sit äitipolille, ja ne kehotti seuraamaan vielä viikon tiiviisti ja soittamaan sitte uudelleen. Sit arvioidaan tarvinko nopeammin ajan äitipolille. No seurailin sen viikon verran ja löysin syömisistäni syitä miksi arvot olivat koholla. Poistin syyt ja arvot laski eikä mun tartte nyt sitte ottaa kiireellisempää äitipoliaikaa. Ihanaa! Mä jotenkin kammoan koko ajan enemmän sitä että joudun alottamaan insuliinin pistämisen. Se tuntuu niin voimakkaalta puuttumiselta kehon omaan toimintaan, että oon ihan varma että joinain sellasina päivinä ku mulla ois kehon oman insuliinituotannon avulla arvot kohdillaan, ni tulee vaan sit heikotusta ku pitää pistää insuliinia ja arvot tipahtaa liian alas. Pakko myöntää, että on se insuliinintuotanto kyllä hidastunut, mutta haluun ajatella et ei se oo niin justiinsa et laskeeko mun sokerit tunnissa vai puolessatoista niihin sallittuihin rajoihin. Huomasin että hedelmät ja niiden sokeri ei enää käy mulle. Jätin aamupalalta omenan, banaanin ja satsuman pois ni aamupalan jälkeinen arvo parani. Ravintolisät (vitamiinit, omega-rasvahapot, maitohappobakteerit ja kalkki -D-vitamiini) joita oon syöny nostaa myös sokeriarvoja. Juttelin kätilön kanssa siitä, ja tultiin lopputulokseen, että ravintolisistä tulee kuitenkin enemmän hyötyjä joten se ei oo niin vaarallista jos sen aterian yhteydessä jollon oon ottanu ravintolisät, sokerit nousee tavallista korkeammiks. Päivällisen ja iltapalan keventäminen sellasiks et niissä on mahdollisimman vähä hiilihydraatteja tasotti myös mun aamuverensokeria (paastoarvoa). Näyttäs siltä et mulla palaa sokerit parhaiten aamulla ja päivällä aamupalan ja lounaan jälkeen. Palaminen hidastuu sit iltaa ja yötä kohden. Tässä muutama kokeilemisen arvonen vinkki, jos joku muu painiskelee kohonneiden sokereiden kanssa. Mä jännään viikon 30 ultraääntä joka otetaan just näitten sokrujen takia, et onko meidän vesseli kasvanu liian isoks... Viimeks n. viisi viikkoo sitte oli ihan viikkoja vastaavan kokonen.

Se olis sitte huomenna viimenen työpäivä tällä tytöllä ainakin vuoteen!

Ja työpäivän päätteeksi lähetäänki sit suoraan vanhempien luo, meillä on lauantaina suvun pikkujoulut.

Mä oon lähdössä kans sitten jo viikkoa ennen joulun viettoon vanhempien luo ja puhuin siitä neuvolassa viimeksi. Mä tuun takasi vasta vuodenvaihteen jälkeen, mutta neuvolan puolelta ei ollu mitään ongelmaa, vaikka oonkin niin pitkään käymättä neuvolassa. Sain jo ajat sit just ennen reissua ja sitten kahdelle peräkkäiselle viikolle reissun jälkeen.

Mulle iski kauhee ahdistus tänään töistä lähdön jälkeen, että huomenna on viimenen päivä ties kuinka pitkään aikaan ja olin tosi kiukkunen ja pahalla tuulella miehelle. ja tulihan multa itkukin asian johdosta. En osannu aatella, että reagoisin näin voimakkaasti lomalle jäämiseen.

En nyt muista ollaanko täällä juteltu asiasta, mutta käytiin tänään miehen kanssa Kelassa kysymässä tosta kahden viikon pidennyksestä isyyslomaan.

Ihan ekaksi saatiin tietää, että koskee vaan niitä joilla la 7.2.2010 -> eli ei esimerkiksi meitä (la 4.2.2010)
MUTTA se kahden viikon pidennys koskeekin vain jos aikoo pitää sen isäkuukauden (jota emme olisi kuitenkaan pitänyt, joten ei niin paljon enää vi*uttanut :D)

Onneksi käytiin selvittämässä koska elin kokoajan siinä uskossa, että itse isyysloma pitenee. Noh pitänee tyytyä siihen kolmeen viikkoon mitä kuitenkin saa pitää :)

Nyt pukkaa täl tytöl reissuu... Tänää lähdetää taas reissuu. Tampereelle tällä kertaa. Koirat menee hoitolaa, et on oikein bonusreissu! Kaks päivää ettei tartte miettiä millo ulos ja ruuat! [:D] Jos löytäis jotai kivaa ku käy kaupoilla, vai 85J kokoiset imetysliivit, mitkä ei maksais omaisuuksia ja ei näyttäis lehmänutareriiputtimilta!!! [;)]

Hauskaa viikonloppua kaikille!!!

isyysloma: Mä oon niin pihalla siitä... Jotenkin äitiys- ja vanhempainvapaassa oli jo niin paljon mutkia ja kiekuroita ettei olis yhtään jaksanu enää opetella sitäkin.. Eilen just oli miehen kanssa tästä puhe kun se multa kyseli ja kyseli ja kyseli ja multa palo jo käpy ihan täysin et "ota v***u ite selvää, en voi kaikkee tietää"...

Miten teillä isät meinaa pitää sitä lomaa? Heti syntymästä 3 viikkoa? Toi olikin hyvä tietää pikkunina ettei se pidennys koske meitäkään, yksi kiekura vähemmän ymmärrettävää. Mä olisin vähän sillä kannalla, ettei heti pitäis putkeen niitä kaikkia vapaita, vaan esim. 9+9 päivää. Katsois ensin miten lähtee rullaamaan ja pitää vähän niinkuin hätävarana se toinen puoli sitten jos mä olen ihan loppuunpalalanut.... Mielipiteitänne kaipaa hän... ?? 

Piti kommentoida amaryllista ja keijunliljaa mut nyt ei vaan ehdi, kirjoittelen myöhemmin tänään vielä.. :)

No meilläki eka ajateltiin sillälailla, että pitäis parissa osassa, mutta nyt nykynen työpaikka on niin per*eestä, että päätettiin et pitää koko 3vk putkeen ja vaihtaa duunia ni sitten ei tartte sitä isyyslomaa lähtee pyörittelee uuteen työpaikkaan..

Onhan se totta, et ois kiva jos ittellee tulee ihan "bööörnautti" ni mieski vois olla jeesaamassa, mut luulisin että toisessa paikassa voi pitää sitte ihan palkatonta lomaa jos siltä näyttää..

Meillä miehen kans suunniteltu et pitää viikon lomaa heti ku vauva syntyy ja sitte ne loput kuha vauvaki on jo muutaman kuukauden ku silloin se kuulemma se rankka aika vasta alkaa..

Mä tuolla jo aikaisemminkin kirjoittelin, että meillä mies jää isyyslomalle sitten vähän myöhemmin lapsen synnyttyä. Pari ekaa viikkoa on kuitenkin ne helpoimmat, kun vauva vaan syö ja nukkuu. Sitten kun alkaa ne itkuilut enimmässä määrin, niin on kiva, että mies voi sitten olla mukana auttamassa. Tosin meillä molemmilla on jo lapsia. Ensimmäisen kanssa on varmasti mukavampaa, kun molemmat voi yhdessä ihmetellä uutta tulokasta ilman, että äidin "täytyy jäädä" yksin kotiin miehen lähdettyä töihin. Pääsee isäkin osallistumaan heti vauvanhoitoon. Eli tiedä sitten kumpi parempi! [:D]

Meillä mies jää varmaan pariksi viikoksi heti syntymän jälkeen ja pitää sitten vielä yhden viikon myöhemmin. Meille on eka lapsi tulossa niin tuntuu jotenkin henkisesti tärkeeltä että se on mukana nimenomaan heti alussa. Ja toisaalta mä olen ajatellut sen niin, että olis kiva molempien heti alkuun opetella sitä hoitamista, ettei tulis niin herkästi tilanne jossa "vain minä osaan hoitaa oikein". Ja vaikka se on varmaan tottakin mitä SoHeRa sanoo että ne ekat viikot on oikeesti työmäärältään helpoimpia, niin mulle ne on varmaan henkisesti vaikeimpia. Ja kun ei ole koskaan pientä vauvaa käsitellyt niin se vaipanvaihtokin voi olla aika haastavaa, saati sitten joku peseminen!

Mites se nyt sitten on sen "isäkuukauden" kanssa, eli onko niin että isä voi jäädä vanhempainvapaalle niin että minä lähden töihin 2 vk ennen vanhempainvapaan loppumista ja isä on sitten ne 2 viikkoa ja sitten vielä toiset 2 viikkoa? Eli siinä saisi sitten kaikenkaikkiaan 2 viikkoa pidemmän ajan vanhempainvapaalle?

Nonni. Aim bäk. Johan oli taas vilske ja vilinä ja rynniminen tuolla kaupoilla kun ihmiset tuhlailee veronpalautuksia [:D] Onneksi oli vaan ruokakaupassa käynti mut sekin meinas saada tuskanhien pintaan...

Joo eli piti tosiaan Amaryllikselle höpöttää tosta huippauksesta. Meikämammaltahan läks taju kun olin rakenneultrassa! Ja tuossa kk takaperin kun alkoi öisin kädet puutua ihan järjettömästi otin selkoa tuosta hommasta. Eli raskaana ollessa kohtu ja tietysti vauva painaa suuria verisuonia, jolloin makuuasennossa (selällään) verenkierto aivoihin ja yläraajoihin häiriintyy.. Samasta syystä joillakin turpoaa nilkat ja ranteet ja aamuisin naamari (kuten täällä)...
sokereista täällä tikutetaan hyviä arvoja edelleen.. Oisin varmaan lyönyt hanskat tiskiin jos oisin huomannut saman kuin sinä, että hedelmiä ei kestäisi! Mandariinit ja jääkaappikylmät omenat on ollu mun henkireikä koko tän reilu 7 kuukautta [:D]  [:D]  ...

Keijunlilja onnea viimeisestä työpäivästä!! Mua kieltämättä on myös hiukka ahistanut tää parin kuukauden saikkuilu ja siitä suoraan äippälomalle jääminen.. Mut toisaalta jos en sille mitään mahda ni sit en. Siellä ne pärjäilee ilman muakin ja soitellaan ja sähköposteillaan edelleen niin pysyy vähän kärryillä mitä siellä tapahtuu [:)]  Hyvä tietää ettei neuvolassa ollut marisemista pidempään taukoon käynneissä. Toisaalta vapaaehtoistahan toi koko neuvolahomma on, että ei sen puoleen vaikka kieltäisikin ni itsehän mä sen päätöksen teen... Mitenköhän vieraalla paikkakunnalla otetaan synnyttäjä vastaan? Hoidetaanko niinkuin olisi oma potilas vai lähettääkö ne jollain medihelillä oman paikkakunnan sairaalaan? Typerä kysymys varmaan ja uskon et hoitavat joka paikassa, mut olen mä hullumpaakin kuullu... [;)]

Hyviä mielipiteitä isyyslomasta. Toi meidän isukki kun haluais pitää kaikki putkeen heti, mä saatan ehkä vähän varastaa teidän argumentteja et miksi se pitäis osittaa.... [;)][:D]

Jaaha. Se ois viikonloppu eessä... Vaikka samanlaiselta nää päivät on viime viikot tuntuneet oli sitten arki tai pyhä kun vaan sohvalla makoilee päivästä toiseen. Pääsen mä sentään aina kauppaan mukaan osottelemaan mitä otetaan miltäkin hyllyltä mukaan.

Silmu niin mä ainaki tänään sen tätsyn puheista ymmärsin.
Kannattaa kyl soittaa/käydä viel kysyy eriksee ku se sano et se pidennyt on 1pv-2vk eli en tiiä onko sit oman mielen (ja lompakon) mukaan vai miten se on..

Sash79: Se olitkin varmaan sinä ku joskus kirjottelit täällä jossakin keskustelussa että joku hermo voi olla painuksissa tietyissä asennoissa ja aiheuttaa heikotusta, ni varmaan muistelin just sitä sun kirjotusta. Kiva kuulla et sun sokruarvot on ollu hyvät, ei ainakaan tarvi siitä sit huolehtia. Mut kaikkeen tottuu, ku ei täs oikeen voi muutakaan, jopa siihen ettei syö niin paljoo hedelmiä :) Motivaatio on melko korkea kun vaihtoehto on insuliinin piikitys, mikä ajatuksenakin inhottaa mua. Mut heti ne sokerit kyllä pomppaa jos herkuttelee (esim. joulutorttuja ja suklaata ;) ). Tänään oli töissä pikkujouluherkkuja ni iltasokrut on ollu taas koholla... ei auta ku tasotella...

Terveisiä pikkujouluista!
Meilla oli naisvoimistelijoiden pikkujoulut eilen ja oli tosi mukavaa! Oltiin kylpylässä, lähinnä lilluin lämpimässä vedessä ja nautin höyrysaunan lämmöstä. Sen jälkeen syötiin hyvin, myös ihanaa jälkiruokaa! Jotkut jatkoivat iltaansa vielä puolenyön jälkeen, mutta itse suuntasin kotiin nukkumaan. Ja ihanasti väsytti, kun oli raukea olo vedessä oleilusta ja saunasta. (Vaikkakin vessassa tuli taas ravattua useampaan kertaan ja kädet puutuivat, mutta mitä noista...)
Viime vkonloppuna olimme miehen sukulaiten luona Tammisaaressa ja siellä ollessamme metsässä kävelyllä koin pahimmat supistukset tähän asti. Tuli harpottua liian reippaasti mäissä ja loppumatkasta olinkin sitten usein kaksinkerroin ja hengittelin syvään. No, siitä onneksi selvittiin matelemalla loppumatka ja hengittelemällä syvään. Sen olen huomannut, että itselle nuo pitkän matkan kävelyt ja varsinkin mäkien kapuamiset aiheuttavat supistuksia.
Kun odotin edellistä lastani, olin kymmenen vuotta nuorempi. Sen huomaan kyllä fyysiseti, rankempaa tämä on nyt. Eikä silloin ekassa raskaudessani ollut kertaakaan ennakoivia supistuksia. Nyt niitä on ollut jo useaan kertaan. Paras puoli tässä raskaudessa verrattuna ekaan on pahoinvoinnin puuttuminen lähes kokonaan. Ekassa raskaudessa oksensin ekat viisi kuukautta koko ajan. Nyt olen oksentanut ainoastaan kahden viikon aikana vkoilla 6-8.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

lauantai iltoja [:)]
Ensiviikolla olisi sitten neuvola ja painoa tullut taas reilusti ja "innoissani" odotan mitä se neuvolatäti itelleni sanoo sitten..
me ei olla vielä miehen kans juteltu edes tuosta isyyslomasta ollenkaan.. miten lie sitten pitää sen. Voisi vinkata myös tuota pätkissä pitämistä.
Onko se jotenku huono homma jos hedelmiä syö paljon? Aika tyhmä kysymys, mut en tiijä ja itse vedän ihan kauheana!
Voi mennä kaupan valmis mandariinipussi päivässä tai kahdessa ja sitten uutta ostamaan.. ei ehkä tuo syönti kovin hyvää tee, mut itse olen koukussa ja pahasti mandariineihin..

Tympeetä.. soittelin maanantaina asuntotoimistoon kun tästä alakerrasta oli vapautunut asunto (isompi kuin meillä) olihan ne siihen jo saanu uudet asukkaat, mut en tiijä soittaisko ja valittaisi isännöitsijälle.
Kaverit kävi äsken kylässä niin siinä asunnon ulkopuolella tuossa rappukäytävässä kaks ukkoa veti röökiä ja piti aika suurta älämölöä ja sille kaverini ukolle alko jotain urputtamaan. Heillä silmät kiilu ja seiso päässä.. jotain 40-50 vuotiaita miehiä ihan ympäri sekasin mitä lie vetäny niin onpas kivoja uusia naapureita!
Oikein mukava kasvattaa oma lapsi täällä jos ei uutta kämppää saada pian.

Mut nyt joutaa syömään iltapalaa[:)]

On se siinä mielessä huono homma, että vetää hedelmiä kilokaupalla, koska niissä on hedelmäsokeria siis SOKERIA! 

Arrrg! Meikäläisellä taitaa jatkossa jäädä tämän palstan aktiivisuus vain lukupuolelle.
Mies sai perjantaina hirveen raivarin: olin vastaamassa tänne johonkin keskusteluaiheeseen, mutta en antanut hänen nähdä mitä kirjoitan. Hän tuohtui asiasta, koska haluaa tietää mitä täällä kirjoittelen, "onhan se julkinen paikka, miksen minä voi nähdä?". Mutta mä en halua että se näkee mitä mä kirjoitan. Tää on mun juttu! Mielestäni mulla on oikeus johonkin omaan juttuun ja tää on mulle se. Sanoin, että kirjoittelen tänne omia tuntemuksia ja vertailen muiden kanssa kokemuksia ja jne. Kyseli, enkö voi hänelle kertoa miltä musta tuntuu. No, välillä voin ja välillä en. On kuitenkin eri asia kertoa hänelle kuin joillekin sellaisille, jotka tietää mistä oikeesti puhun.

Siinä meni sitten ilta ja yö mykkäkoulua pidellessä. Oikein alko ärsyttämään!!
Olenko liian rajoittunut, kun en annan mieheni lukea viestejäni

Kica,
meillä just mies tänään yritti lukea, mitä olin kirjoittanut, enkä minä antanut. Samalta mustakin tuntuu, että tämä on mun juttu ja on kiva lukea toisten samassa tilanteessa olevien ajatuksia ja välillä kirjoittaa itsekin omista fiiliksistä. Just mies huuteli, ettet nyt kyllä mene taas sinne vauva-sivuille, että oon kuulemma liian riippuvainen tästä palstasta.
Mulla ei ole tällä hetkellä läheisissä kavereissa kukaan raskaana, siksi olenkin aika yksin näiden raskausvaivojen ja ajatusteni kanssa - eihän silloin huvita kuunnella raskausvaivoista ja vauvan odotuksesta, kun ei ole itse siinä tilanteessa. Ymmärrän sen hyvin. Mutta siksi onkin niin tärkeää, että on tällainen palsta, josta saa ns. vertaistukea. Ja välillä vaikkei olisi varsinaisesti edes asiaa, voi kertoa vaan päivän tuntemuksista. Mun mielestä tää keskustelupalsta on tärkeä! Ja mies saa luvan sanoa mitä vaan, aion silti täällä vierailla aina kun siltä tuntuu.[:)]

Tänään on tasan 2 kuukautta laskettuun aikaan ja huomenna sitten alkaa se loma. Sain työkavereilta ihania lahjoja perjantaina ja kyllä kaikki oli sitä mieltä, että niillä tulee mua ikävä. Onneksi mä asun ihan työpaikan lähellä ni voin käydä morjestamas kaikkia. Mulla oli viime torstaina paha "eroahdistus", ku töistä lähtiessäni tajusin et perjantain jälkeen en tiä koska mee seuraavan kerran töihin. Olin tosi pahalla päällä ja kiukuttelin miehelle ja sit jossain vaihees aukes Niagaran putous ja itkin oikeen kunnolla.

Nyt mä päätin, että huomenna en tee yhtään mitään, jos mua ei huvita. Oltiin viikonloppu mun vanhempien luona ja eilen oli suvun pikkujoulut. Tänään on sitte ollu aika väsyny olo. Varsinkin, kun viime ke iski vielä hirvee flunssa. Kävin perjantaina lääkäris ja poskiontelotulehdushan sieltä löyty. Yskä on aika kova ja kurkku varsinki aamuisin kipee. Ääni on kans lähteny ja eilinen karaoken laulaminen volat kaakos ei auttanu asiaa yhtään [:)]. Eli huomenna vaan parantelen itteeni.

Vauvalla on kaikki hyvin, liikkuu taas tosi paljon. Siitä en oo varma onko se kääntyny vai ei, ku se ei oo varsinaisesti potkinu. Tuntuu ennemminkin siltä, että se ui tuola vattas. [:D][:D]

Takaisin