Onnittelut helmimasulle!
Huojentavaa lukee et täällä on muitaki joita vaivaa toi pökräily ja sokerit. Onhan sitä lueskeltu jostain ja kuultuki et raskaana olevat pyörtyilee ja tulee heikotusta millon mistäki asiasta, mut kyllä se vaan oli surkuhupaisaa ku se tapahtu omalle kohdalle. Mä olin jalkahoitajalla ja siinä tuolissa alko tuskanhiki pukkaa otsaan, korvissa vinkua ja silmissä sumeta. Ei muuta ku tuoli ja jalat vaakatasoon ja ikkuna auki. Lasi kylmää vettä helpotti myös. Onneks oli ymmärtäväinen jalkahoitaja, jolla oli itellään raskausaikana käyny samallalailla. Ilmeisesti sellanen istuma-asento et selkä on suorana ja jalat suorana pistää vatsan niin ahtaalle tai käy johonki hermoon niin, et saattaa tulla heikotusta. Ja pakko myöntää et kyllä mun teki pahaa se jalkahoitokin kun mulla on päkiässä sellanen jalkasyylä tai -känsä. Jalkahoitaja hio ja viilas sen kipeäksi ja niin syvältä et siitä alko tulla verta. Sitä verta tuli yllättävän paljo ni kyllä sekin teki mulle heikotusta. Ei ollut ihan niin virkistävä ja ihana kokemus ku olin jalkahoidosta odottanut :(
Verensokereita oon joutunu taas tökkimään päivittäin useampaan kertaan. Noin viikko sitte tuli joku ihme piikki, että mulla nousi aamuverensokeri muutaman kymmenyksen ja syömisen jälkeiset arvot vähä enemmän, sinne 8-9 pintaan. Soittelin sit äitipolille, ja ne kehotti seuraamaan vielä viikon tiiviisti ja soittamaan sitte uudelleen. Sit arvioidaan tarvinko nopeammin ajan äitipolille. No seurailin sen viikon verran ja löysin syömisistäni syitä miksi arvot olivat koholla. Poistin syyt ja arvot laski eikä mun tartte nyt sitte ottaa kiireellisempää äitipoliaikaa. Ihanaa! Mä jotenkin kammoan koko ajan enemmän sitä että joudun alottamaan insuliinin pistämisen. Se tuntuu niin voimakkaalta puuttumiselta kehon omaan toimintaan, että oon ihan varma että joinain sellasina päivinä ku mulla ois kehon oman insuliinituotannon avulla arvot kohdillaan, ni tulee vaan sit heikotusta ku pitää pistää insuliinia ja arvot tipahtaa liian alas. Pakko myöntää, että on se insuliinintuotanto kyllä hidastunut, mutta haluun ajatella et ei se oo niin justiinsa et laskeeko mun sokerit tunnissa vai puolessatoista niihin sallittuihin rajoihin. Huomasin että hedelmät ja niiden sokeri ei enää käy mulle. Jätin aamupalalta omenan, banaanin ja satsuman pois ni aamupalan jälkeinen arvo parani. Ravintolisät (vitamiinit, omega-rasvahapot, maitohappobakteerit ja kalkki -D-vitamiini) joita oon syöny nostaa myös sokeriarvoja. Juttelin kätilön kanssa siitä, ja tultiin lopputulokseen, että ravintolisistä tulee kuitenkin enemmän hyötyjä joten se ei oo niin vaarallista jos sen aterian yhteydessä jollon oon ottanu ravintolisät, sokerit nousee tavallista korkeammiks. Päivällisen ja iltapalan keventäminen sellasiks et niissä on mahdollisimman vähä hiilihydraatteja tasotti myös mun aamuverensokeria (paastoarvoa). Näyttäs siltä et mulla palaa sokerit parhaiten aamulla ja päivällä aamupalan ja lounaan jälkeen. Palaminen hidastuu sit iltaa ja yötä kohden. Tässä muutama kokeilemisen arvonen vinkki, jos joku muu painiskelee kohonneiden sokereiden kanssa. Mä jännään viikon 30 ultraääntä joka otetaan just näitten sokrujen takia, et onko meidän vesseli kasvanu liian isoks... Viimeks n. viisi viikkoo sitte oli ihan viikkoja vastaavan kokonen.