Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^Oho, ono sulla joku erikoisseuranta, vai miksi vieläkin tulossa ultra?

Meillä oli viimeinen kunnallinen ultra np-ultra, ja sitten käytiin rv20 yksityisellä rakenneultrassa (3d/4d). Ja kunta ei siis tarjoa enää yhtään ultraa raskauden aikana. Voi kun olis itelläkin vielä edes yksi ultra!

ai ei vai enää ole ultraa? [:-]
No mulle ihan alussa kerrottiin kaikki käynnit ja neuvolatäti sit sano että viikolla 37 vielä on yksi joku seuranta käynti ja samalla ultra.. mutta liekkö sitten sekin kun kävin pelkopolilla niin sanoivat, että jos mulla on rv 35 lapsi perätilassa ja muutenkin niin rv37 pitää varata aika sitten sairaalaan ja katsovat kaikki mitat mahtuuko vauva tulemaan ulos ku itsellä se pelko ollu kokoajan jos synnytyksessä jää kiinni tai jotain ja tän takia sit stressannu oikeastaan koko raskauden ajan.
Samalla sit tekevät ultrat ja muut siellä vielä.

Mulla tullu rintojen alle jo vähän raskausarpia ja eilen oli sellaisia haaleita tuossa navan alla ja sormella kun kokeili niin tuntui silleen, mut se mikä oli outoa niin rasvasin tuota kohtaa illalla ihan hulluna ja aamulla ei näkyny mitään enää.. liekkö ne ollu niin alussa tai jotain ettei ehtiny revetä kunnolla.. en tiijä..

Ainainen hiki ja koko ajan jano!!! Ei tarvi tehdä juuri mitää ku hiki valuu ja suu on kuiva et kieli jää kitalakee kiinni. Mulla on vatsassa tosui paljon repeämiä, mut osa niistä oli jo valmiiks, kiitos ylimääräissen ihran... Mut joku kirjoitti tost appelsiini ihosta. Mulla ei ole ollu aikasemmi paljoo mut on reidet sen näköset ku ois pommeja roiskittu ympäriinsä. Olipaha taas positiivisesti kirjotettu [;)]

No jotai mukavaa sentää tulossa. Oon menos siskon luo ja ajattelin käydä kotiintulo matkalla Ikeassa. Oon surffaillu niitte sivuilla ja kattonu mitä kaikkee vois ostaa... Yllättäen kaikkee vauvatavaraa. Sängynpäätyä kattelin kans mut luulen ettei se mahdu mei autoo.... Josko kävis vaik fiksaa seuraavia housuja "mammapöksyiks" ku edelliset jäi jo pieniks...

Enpä ole minäkään kuullut mistään loppuajan ultrasta, mutta eri paikoissa eri tavalla. Täällä sellaista ei ainakaan ole.

Raskausarpia ei tullut juurikaan edellisissä raskauksissa, en odota niitä nytkään (ja tietysti niitä sitten tulee, kun luulee, ettei kuulu niihin, joille niitä herkästi tulee [:D]). Mutta toi selluliitti!! Reidet aivan KAMALAT!! Eilen sain onneksi mielenrauhaa, kun lueskelin netistä, että yleensä se häipyy, kun raskauskilot vähitellen sulavat pois. Vähän ei haittaa, mutta liika on liikaa!

Loppuajan ultrasta joissain kunnissa synnytystapa-arvioinnin yhteydessä ultrataan vauvan koko. Ja tämä ultra ajottuu siihen viikoille 36-37.

Itsellä on kasvunseuranta ulta vauvalla nyt torstaina ja tää olis niinko kuudes ultra + synnytystapa-arvioinnin yhteydessä tehdään vielä yks ultra juuri vauvan kasvun takia.. että mahtuu varmasti tulemaan sitten.

Maha mulla on aivan mahtavan kokonen.. jätti suuri... siis omin silmin [:D]

niiiiin onhan tuota itsellekin tullu reisiin ja pakaroihin oikeen nättiä mandariini ihoa ja peilistä sitä aina voivottelen, mutta oottakaa kun miehelle menen näyttämään niin se vaan tihrustaa silmiä ja hieroo päätä ja kysyy niin missä?? ei näy mitään.. varmaan se oikeasti ei halua sanoa siihen mitään, jos pelkää että suututtaa minut[:D]heh..
Noh sitten alkaa kunnolla kuntoilla kun lapsi syntynyt ja saa alkaa laihduttamaan.. miten se edes on? kuukauden päästä synnytyksestä vai oliko pidempi aika että saisi alkaa hikoilla ja miksi lie näin ettei saisi heti alkaa rehkiä.. onko siihen joku syy sitten?

Mua alkoi naurattamaan [:D] Mun mies ihan samanlainen!! [:D] Ei muka näe mitään ja sanoo mun olevan liian kriittinen! Vaikka ihan selvät muhkurat näkyy! Mutta onneksi näin päin eikä toisin päin!! [;)] Ja olen siitä hyvin kiitollinen, että mulla on hyvä ja kannustava mies, kun olo ja ulkonäkö eivät ole kuin missillä.

Normaalin alatiesynnytyksen jälkeen liikunnan voi aloittaa ihan oman voinnin mukaan. Tietysti kannattaa aloittaa varovasti ja kevyesti ja asteittain lisätä rasittavuutta. Mutta näinhän on aina, kun on pidempi liikuntatuko (tuskin kovin moni viimeisten viikkojen aikana vetää mitään älytöntä hikijumppaa, vaikka tiedän näitäkin "hulluja" olevan [8D]). Lantiopohjalihasten kuntouttaminen kannattaa aloittaa heti synnytyksen jälkeen, mutta tästä mulle sanottiin ainakin edellisillä kerroilla heti synnärillä ja sain jotain ohjeita kotiinkin. Sektio on sitten asia erikseen.

Mulle neuvolalääkäri (hki) kertoi myöskin, että seuraavalla hänen käynnillään, jossa arvioidaan synnytyspainot ja -tavat ultrataan samalla. eikö se kuulu rutiineihin? siitä ei ehkä välttämättä kaikki edes tajua kertoa ääneen...mutta erojakin toki voi olla.

darjiana: Meillä kunta tarjoo vielä 36. viikolla yhen ultran ja 37. viikolla KAKS:ssa ultra jos sokerit ei oo ollu normaalit...

Miten teillä oli persikan värinen haalari äitiysavustuksessa??Mulla oli tollanen siniseen vivahtava harmaa...täällä toki voi olla jaossa vielä 90-luvun pakkauksiakin... [:D]

on itsellänikin tuo haalari tollanen sininen.. liekkö porukka tarkoittanut sitä asua missä on oranssi paita ja housut vähän isommalle lapselle jo. Tätä nimittäin itse naureskelin että ei oiken poikien väri[:D]

Ollaan paljo nyt kavereiden kans puhuttu et miks aina pojalle sinistä ja vihreetä ja tytölle punasta tms...En kyllä itekkää vaaleenpunasta pojalleni laittasi mutta pohdiskeltii vaan et miks se menee näin et lapsen sukupuoli määritellään vaatteiden värin mukaan...Pitäähän naisetki sinistä ja miehet punasta päällänsä...Miks ei siis vauvat?? 

Oon aivan samaa mieltä ku pittunen. en voi sietää värikategorisointia! Minä aion pukea tytölleni vaaleansinistä, jos joku päivä sellaisen saan, koska pidän itsekin vaaleansinisestä. Ja pojalle meinaan pistää punaista päälle, en ehkä ihan vaaleanpunaista, mutta kirkas punainen on mun mielestä ihan ok pojallekin. Aion verhoilla myös vauvan sängyn viininpunaisella, koska se on kohdun väri ja tuo turvallisuuden tunnetta pienelle ulkomaailmaan totuttelijalle. Sillä ei oo mitään tekoa tyttö-punainen, poika-sininen asian kanssa. Mulla on paljon sinisiä vaatteita ja nyt on ruvennu ärsyttää kun ihmiset alkavat arvailla että taitaa olla poika tulossa kun on niin sinistä vaatetta päällä. Mulla on ollu kaapeissa aina sinisiä vaatteita, mutta eihän nää arvailijat sitä kuule, vaikka yritän selittää.

Harmaata keskiviikkoa mamit!

Täällä kolmenkympin juhlien kunniaksi kävin aamupäivällä hammaslääkärillä paikattavana ja kohta lähden diabeteshoitajalle koulutukseen miten sitä kotimittaria nyt sitten käytellään... Se eilisen sokeriarvo oli vaan 5 mut silti käski kotiseurantaan... Blääh... ei jaksais yhtään....

Mä en ole kauheasti miettinyt värejä mitä vaatetta oon hommaillut.. Taitaa se yksi mekkokin minkä rakenneultran jälkeen uskalsin ostaa olla juurikin sininen [:D] Mut juuri tuon erottelun takia en kertonut äipälle että meille prinsessaa luvattiin, koska olin satavarma et jos oisin kertonu niin sieltä olis tullut yksi vaaleanpunainen paketti viikossa [;)]

Enivei nyt sinne sokerihoitsulle hopi hopi..  RV 30 poks poks poks!!!! :) :) :)

pittunen:
Vau, olette onnekkaassa asemassa, jos tuo tosiaan siellä kuuluu rutiineihin.

Täällä ei tosiaankaan kunta tarjoa edes rakenneultraa. (Ensi vuodesta alkaenhan siihen tulee kyllä muutos, mutta eipä meihin vaikuta..)

Vähän piti tulla jatkamaan vielä kun oli aikasemmin niin kiiru..

Joo eli ultrista.. Meillä kunta tarjoaa 2 ultraa (niskaturvotus & rakenne) jotka tehdään äippäpolilla. Luulisin, että synnytystapa-arviossa ultrataan? Ei kyl hajuakaan että tehdäänkö se äippäpolilla vai neuvolassa??

Meillä on neuvolassa oma ultra, joten aina kun on neuvolalääkäri niin ultrataan, mutta näinhän ei joka paikassa tietääkseni ole.. Harmi sinänsä, mielestäni joka neuvolaan kuuluisi moinen vekotin ehdottomasti!!
Muistaakseni siitä oli nt-ultrien aikaan puhetta, että jotkut pääsee vasta silloin ekan kerran ultraan ja meillä kun ultrataan ensimmäsellä neuvolakäynnillä ja varmistetaan että on oikea raskaus, oikeassa paikassa jne..
Huutava vääryys mielestäni!!!!

Mitäs vielä... Ainiin täälläkin selluliitit hyllyy ja lyllyy, mies kun läppäsee persiille niin heiluu vielä huomennaki. Muistaa se välillä mainita et "hyvä perse" ... kaikella rakkaudella [:D]

Joo hammaslääkärissä tosiaan kävin aamusta.. Ihan kun se kidutus ei olis tarpeeksi ni se lätkäsi vielä 120€ laskun mulle läksiäislahjaksi [:(] millähän pirulla senkin maksaa...

Taidan lähteä saunaan miettimään syntyjä syvijä!

Ultrista... Täällä Vesilahdellakin kunta tarjoaa vain kaksi ultraa eli nt-ja rakenneultran, ne tehdään Tampereen terveystalolla. Neuvolassa ei ole ultralaitetta, joten lääkärikäyntien yhteydessä ei todellakaan ultrailla. Loppuraskaudessa lähetetään ultraan vain, jos on syytä epäillä "häiriöitä" kehityksessä yms. Olisihan se kiva nähdä vauva vielä ultrakuvassa ennen synnytystä, mutta näillä mennään.
Muuten voin vain kehua neuvolaa ja terveydenhoitajaa. Multa esim. kysyttiin itseltä, haluanko mennä sokerirasitustestiin. En tod. halunnut ja that`s it. Poikani sairastaa 1 tyypin diabetesta (ei siis elämäntapasairaus diabetes 2). Hänen isänsä sairastaa ko.sairautta, on siis ex-mieheni. Mulla ei ole geeneissä tuota sairautta eikä nykyisellä miehellänikään. Pojallani kun on tietysti sokerimittari käytössään, voin halutessani kontrolloida omaa sokeria. Ja niin olen tehnytkin. Ja mun ongelma varsinkin raskauden alussa oli liian alhaiset sokerit. Se aiheutti pyörryttävää ja huonoa oloa. Nyt sokerit on olleet suht ok, ei ainakaan liian korkeat. Sash79:lle lohdutukseksi, että verensokerin mittaaminen on tosi helppoa ja vaivatonta nykyisillä mittareilla.
Muutenkin neuvolassa on mukavaa, kun terv.hoitaja ei koskaan rutise painon noususta. Saan siis ottaa sen puolesta rennosti. Ja sitä paitsi ne rutinat on mun mielestä turhia, sillä kyllä äiti kai itse tietää, jos syö epäterveellisesti ja painoa kertyy oman syömisen takia.
Selluliitista yms...Eipä kai meistä kukaan ole nyt missin mitoissa, mutta ei se ole tarpeenkaan. Kyllä ne kilot ehtii sulaan sitten myöhemmin. Nautitaan nyt vaan näistä uhkeista muodoista[;)]!

Tampere tarjoo vissiin kans vaan ne kaks pakollista ultraa eli np ultran ja rakenneultran. Itse tosiaan oon niin onnellisessa asemassa että saan kuukauden välein nähdä masukin, ku käyn seurannassa tuolla Tays:in erikoisäitiys polilla.. Seurataan ettei vauvalle tule kilpirauhasen ylitoimintaa, ku oon ite sairastanu sen niin vasta, että on elimistössä vielä niitä vasta-aineita. Tähän asti kaikki on ollu mallillaan, joten en sitä osaa edes murehtia, ku on niin huolellinen seuranta. Sydän-ääniäki seurataan kahen viikon välein loppuun saakka. Maanantaina juurikin oli edellinen ultra ja vauva voi oikein hyvin. Oli kasvanu kovasti, jotta sanovat et on ihan hiukan keskiarvoa isompi 28 viikkonen.. Mut kuulema oli reisiluu kasvanu edellisestä käynnistä niin nopeasti, että nosti keskiarvoa, koska istumapituus oli kuitenki ihan viikkoja vastaava. On sitä hauska katella siitä, ku näkyy jo selviä pikku piirteitä kasvoilla, ku kahtovat kaulaa aina 4d:llä ni samalla kasvotki näkyy.. ( kilpirauhasen kasvua kaulalta vahtaavat.. ) mut nyt täytyy koirat viedä ulos joten kaikille iloa odotukseen.

Ei ollakaan kukaan missin mitoissa, eikä pidäkään olla. Harva on sitä ihan "normielämässäkään". Se on vaan kiva kuulla, että muillakin samoja ongelmia. Saa taas rauhassa keskittyä suklaan syöntiin [8D] Että en kyllä stressaa kiloista enkä muutenkaan ulkomuodosta. Niin kauan olen tyytyväinen, kun oma mies jaksaa ja muistaa kehua!

Mä olen siis niin pihalla.. Synnytystapa-arviointi? Ymmärrän joo, mitä se tarkoittaa ja olen kuullut, että jotkut käy, mutta luulin sen olevan niille, joilla pelkoja tai muuten jotain häikkää raskaudessa tai ruumiinrakenteessa tms. Mulla siis kaksi lasta, enkä ole sellaisessa koskaan käynyt. Ja kaksi ultraa oli molemmissa raskauksissa. Enpä tosin ultria enää kaipaakaan. Kaipaan jo päästä synnyttämään. Se on niin ihanaa aikaa, kun saa pari päivää makoilla, ruoka tuodaan eteen ja saa vaan köllötellä vauvan kanssa, kun se vielä siinä vaiheessa vaan nukkuu ja syö. Mä sanoin miehellekin, että jäät isyyslomalle vähän myöhemmin kuin heti syntymän jälkeen. On sitten isästäkin jotain iloa vauvan hoidossa. Alku on vielä helppoa.

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Juniorin syke 140-160 ja tällä kertaa potkaskin siihen anturiin. Itellä hB 125, joten rautaa ei oo pakko vieläkään syödä... Mut aattelin, että alottaisin rautakuurin ihan varmuuden vuoksi. Painoa on nyt koko raskauden aikana tullu vähä reilu 6 kg. Verenpaine 110/70, on tainnu olla viime viikolla vielä alempi ku on välillä huimannu.

Mulle vähän väläyteltiin synnytystapa-arvioon lähettämistä, kun sf-mitta menee koko ajan yläkäyrällä ja sitten paastosokeri on vähän koholla. Ja ainakin vielä Juniori on perätilassa, mutta toivottavasti seuraavan kuukauden aikana kääntyis itestään synnytyksen kannalta oikeinpäin [:D]

Mutta kaikki siis kunnossa ja enää viikko ja kaks päivää töitä jäljellä, sitten alkaa loma!

Hei!

Kerroin aiemmin viikonlopun kokemuksistani ja sairaalassa yöpymisestä ylävatsan kipujen vuoksi.
Tänään kävin sairaalaassa tarkemmissa kuvauksissa ja siellä todettiin, että ei ole mitään normaalista poikkeavaa, joka olisi aiheuttanut tuskalliset kivut. Lääkäri oli epäillyt sappikiviä. Mutta onneksi niitä ei ole! Tosin, enää mietityttää, miksi ainakin viikonloppuna maksa-arvoni olivat koholla?

Kuulemma kohtuni on kasvanut aika ylös jo, niin ylävatsaan on todennäköisesti jäänyt ilmaa, joka ei olekaan päässyt sieltä pois. Ja se kuulemma aiheuttaa suurta kipua! Eiköhän se sitä sitten ollut.

Mutta oli kyllä helpottavaa kuulla, että kaikki on kuten pitääkin. Että onneksi oli ohimenevää kipuilua. =)

Takaisin