Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Supistuksista sen verran, että on niitä täälläkin ollut. Nimenomaan niin, että vatsa muuttuu pinkeäksi ja pinkeys helpottaa puolen minuutin kuluessa. Mulla ne liittyy yleensä siihen, jos kannan esim. puukoppaa sisälle tai joudun seisoskelemaan paljon. Samoin, jos yrittää kävellä rivakasti vaikkapa mäen ylös, niin vatsa kovettuu. Eli hitaasti etenemällä hyvä tulee!
Eniten mua rassaa edelleen oikean käden puutuminen öisin niin pahasti, että kämmen, etu- ja keskisormi särkevät hullunlailla. Silloin on pakko nousta ylös ja ravistella kättä, muuten sattuu niin paljon. Tällaista vaivaa mulla ei ekassa raskaudessani ollut.
Muuten voin kyllä oikein hyvin, täytyy koputtaa puuta eli päätä. Raskaaltahan tää olo välillä tuntuu, mutta se on kai raskaudessa normaalia tällaisella jättimahalla[:D]!

Heips!

Mulla ennakoivat supparit alkoivat tulehduksen vuoksi viime sunnuntaina ja välillä kivuliaitakin, mutta sain tiistaina lääkkeet ja oon koittanu huilailla ni on helpottanu. Onneks ei oo kovia kipuja aiheuttanu, eli en oo vielä kertaakaan synnyttämään ollut lähdössä. [:D] Neuvolantätikin neuvoi kovasti huilaamaan ja elimistöä kuuntelemaan ni pitäis helpottaa. Eniten pelottaa vuodelepoon joutuminen. Nyt kun isäntä sai töitä on meikäläisen vastuulla koiran ulkoilutus kahdesti päivässä. Täältä kun lähtee kävelemään ni aina joutuu jossain vaiheessa kiipeemään jyrkemmän mäen ylös.

Muuten ollaan voitu hyvin ja just kuulostelin ja katselin, kun vauva potkuillaan heilutteli masua. Veljentyttö 3v. oottaa innolla, että tätin vauva syntyy. Yhtenä päivänä tuo soitti mummin puhelimella vaan kysyäkseen, että onko vauva jo syntynyt ja potkiiko se.. [:D] Ihana pieni ilopilleri varmaan innoissaan kun saa serkun.

Mulla on nyt erityisesti tänään ollut outoja kipuja, pistelyä. Nimittäin kohdun yläkohdalla, yläpäässä. Vihlontaa/pistelyä tuntuu erityisesti ruokailun yhteydessä ja kun lähden kävelemään. Yritän olla levossa, mutta välillä näitä tuntemuksia tulee silloinkin.

Onko jollain muulla ollut vastaavaa?

Mietin, että voiko tämä olla jotain kohdun kasvukipua vai mitä ihmettä?
Töissä oli aika raskasta olla, kun liikkuminen tuntuu vaivalloiselta.
Äh ja puh.
Ja tietenkin näin tapahtuu viikonloppua vasten....

Ruokatorvee saattaa pistellä ja poltella, ku se ikäänku joutuu ahdinkoon mahan kasvaessa. Niinku alkaapi närästääkki.. Sitte tosiaan kohtu kasvaa ja iho venyy ni kyllähän siitä tulee vaikka millasta vaivaa ja venytystä. Varmaan lepo on parasta lääkettä niihinki vaivoihin, mutta jos huolestuttaa kovasti, ni sitte kannattaa oman mielenrauhan takia käydä lääkärissä tai soittaa lääkäriin.. Sittepähän ainaki voi olla rauhassa taas.. [:)] mut varmasti ne ohi tosiaan menee, eikä oo mitää vakavaa.. 

pakko kysäistä, että jutteletteko te vauvalle tai laulatteko? onko jotaki rutiinia minkä teette joka päivä?
Me saatiin soittorasia sellainen pehmolelu mikä soi niin sitä joka ilta soitatan massulle pari kertaa.. jos se vaikka pikkunen sitte synnyttyään tunnistaisi tuon[:)]
Makaamaan menen ja potkii hulluna, mutta sitten kun laitan käyntiin niin tulee hiljainen hetki ja sitten aina potkii tai nyrkkeilee siihen kohti missä se soittorasia on[:D] aika jännä...yleensä tosin on aika vilkas sitten sen jälkeen kun loppuu soitto. Saakohan poika virtaa[:D]

En itse laula masulleni - on niin huono lauluääni! Mutta musiikista vaavi selkeästi pitää, sillä rauhottuu aina kun kuuntelen/tanssin lempimusiikkini tahtiin. Lattarirytmit on mun makuun ja sen tahdissa keinuttelu on paitsi itsestä mukavaa myös vaavista rentouttavaa.
10-vuotias poikani juttelee masulleni usein ja laulaakin välillä. Hän haluaa, että vauva tunnistaa synnyttyään veikan äänen, mun mielestä tosi suloista. Niin ja tietysti itsekin puhelen välillä mahalleni, samoin mies.

konstantiina mulla on kanssa tosi pahoja puutumisia käsissä öisin ja heräilen koko ajan... Varsinkin jos käsi lipsahtaa tyynyn alle ns. "linkkuun" niin puutuminen on varma. Olen yrittänyt nukahtaa kädet suorina, unissaan sitten kuitenkin työnnän sen käden koukkuun vanhasta tottumuksesta.. :( Mitään lääkettä puutumiseen ei ole, turvotus kuulemma pahentaa. Joillain auttaa käsien lastoittaminen tai ihan pelkät rannetuet.

Hallitus Mä aloittelin vauvalle lauleskelun muistaakseni joskus rv20. Lähinnä kuuntelen youtubesta lastenlauluja ja laulan mukana sohvalla makoillen.. Tai siis laulan jos itkultani pystyn.. Mulle kun tulee väkisinkin itku jos laulan esim. Sinistä unta tai Mikko Alatalon suojelusenkeliä.... Ukkokin vaan nauraa hörötti tossa yksi ilta kun makasin sängyllä läppäri nenän edessä, kuuntelin puff lohikäärmettä ja itkeä vollotin ihan täpöillä...  [:D] [:D] Ne nyt vaan on niin liikkiksiä.... Et mä joudun sit varmaan hommaa vauvelille oman läppärin mist se voi kuunnella youtuben lastenlauluja jos ei muuten rauhotu [;)]

Kiva päivä takana, oltiin miehen kans shoppaamassa uuteen kotiin kaikkea "tarpeellista".. Sekin ihme nähtiin, et mä väsyin kauppojen kiertelyyn ennen sitä ja oikeesti pyysin kotiin [:D] Nyt sitten jalat pystyssä sohvalla...

Ainiin, ootteks huomannut et tikkerissä ei lue enää "only niin ja niin monta päivää jäljellä" vaan "about..." heh.. [:)] et tämmönen välihuomio..

Sash79: mä en osaa nukkua muuten kuin kädet tyynyn alla koukussa ja siinähän se puutuminen sitten korostuu. Yritän kyllä pitää käden suorana kyljen päällä, mutta aina se lipsahtaa jossain vaiheessa tyynyn alle. Ja tosiaan tekee sitten kipeetä, poru kurkussa välillä. Heräilen öisin tietty muutenkin kuin kipuun - normaali nukkumisasento kun mahallaan, en nuku kylkiasennossa niin hyvin. Haaveissa on jo aika, kun vauva on syntynyt, saan nukkua vatsallani ja kädet ei puudu...

Mulla oli eilen neuvola ja sain sok.testin tulokset, ne arvot oli ihan loistavat!!! Paremmat ku eka kerralla. Sillä Radiel- jutulla on pakko olla osaa tähän (terveellinen ruokavalio) [:D]. Kohtu on 28cm ja painoa oli pätkähtäny kilo edellisestä , näkyy kyllä heti tuo kävelyn hidastuminen ja lenkkien lyheneminen...

En ole laulanu vauvalle ku luulen et se saa traumoja, mul on ihan hirveä lauluääni. Musiikkia soitan youtubesta ja sit autossa kuunnellaa rokettirollia!!!

Taas hetken tullu oltua poissa...mutta siis nyt taas kuulumisia ja kommentteja! =)

En myöskään varsinaisesti laula masulle, mitä nyt lauleskelen musiikkia kuunnellessa. Pyhelen ja hieron kyllä mahani =)

Painon noususta, että eikös se niin ole että viimeisen (yhden tai kehden) kk aikana tulee eniten painoa? Tai näin oli ainakin 3 kaverilla, kaksi heistä saanut jo lapsen... Itsellä siis tullut nyt jotain 9kiloa.

Minäkin olen ihan ulkona nyt tuosta 4h pissanäytteestä?? Siis minkä takia se otetaan? Mulla ei ole vielä ollut vastaavaa... Paitsi joskus sillon alussa, kun ottavat kaikilta alle 25v. ensisynnyttäjiltä klamydia-näytteen...

Nla-lääkärit täällä kestäneet noin 15min. Niitä nyt ollut 3. Hoitaja ottaa aina ensin hemoglobiinin, verenpaineen ym.

Itellä olis sitten seuraava nla ens viikolla. Viime viikolla olikin viimeks, nyt siis alkaa täällä olemaan 2 viikon välein :) Ja huomenna mulla onkin enää tasan 10 viikkoa jäljellä!! Ja hotellilla on enää kolme viikkoa ja 1 päivä jäljellä!! :) sitte talviloman kautta äippälomalle! JEE! :)

Kirjoitin eilen ylävatsakivuistani. Olo muuttui iltaa ja yötä kohden sietämättömäksi ja levossakin oli tuskallista olla. Itkukin siinä pääsi. Mielestäni minulla ei ole kaikkein matalin kipukynnys ja kaikenlaista olen tottunut sietämään. Oma jaksaminenkin alkoi henkisellä puolella olemaan aika lopussa. Soitin synnytyssairaalan päivystyksee ja menin lopulta siellä käymään. Minut ja vauva tutkittiin tarkkaan. Vauvalta otettiin sydänfilmi ja tehtiin ultraääni- ja sisätutkimukset. Lisäksi otettiin labrakokeet. Lääkäri halusi, että jään varmuudeksi yöksi osasttolle. Sain varuiksi närästyslääkettä, mutta lääkäri ei osannut sanoa, mitä vaivani olisi.

Vauvalla oli onneksi kaikki kunnossa ja liikkui aktiivisesti.

Yö sairaalassa ei ollut kovin mukavaa. Ensimmäinen sellainen minulla. Mieskin kun joutui lähtemään yöksi kotiin. Pätkissä tuli nukuttua ja pistely ylävatsassa jatkui ajoittain. Mutta tuntui hyvältä levätä lähellä ammatti-ihmisiä, jos jotain tulee.

Aamulla otettiin uudet labrakokeet ja vauvalta sydänfilmi. Muutoin päivä menikin odottelussa ja uuden närästyslääkkeen sain myös. Lääkäri kävi kertomassa, että maksa-arvoni ovat hieman koholla, mutta ei osaa vakuudella sanoa, mikä minulla on. Vaiva voisi johtua sappikivistä, mutta en kuulemma vaikuta sappipotilaalta.

Pääsin onneksi kotiin jatkamaan lepoa, koska olo on hieman helpottunut, vaikkakin voipunut. Käveleminen on hidasta ja pystyssä ei jaksa kauaa olla. Tosin, aika rankka viikkokin ollut: to sokerirasitus + neuvolalääkäri ja nyt vielä päivystyskäynnit. Ja näinä päivinä otettu kiitettävästi labrakokeita.

Maanantaina pitää soittaa ylävatsan röntgenaika ja käydä labrassa kontrollissa.
Toivottavasti olo helpottuisi eikä tarvitsisi töistä ottaa saikkua.

Omalle masulle laulan iltaisin yhtä kehtolaulua pari kertaa. Usein vain arkisin, kun mies on öisin töissä.

Mulla jatkuu pesänrakennusvietti, viime viikolla tehtiin miehen kans melkoiset suursiivot ja tänään ku on vapaapäivä, ni pitihän mun käydä läpi äitiyspakkaus ja anopin ostamat tavarat ja rupesin sitten pesemään niitä vaatteita. No, saanpahan ne nyt sitte tän vkonlopun aikana pestyä ja laitettua kaappiin. Muutenkin kämppään tuli hankittua jotain viime viikolla huomattua tavaraa puutteita paikkaamaan.

Närästys on jotain infernaalista, Rennietä menee joka päivä semmonen vähintään 6 kpl ja pari yötäkin on tullu närästyksen takia valvottua. Kokeilen ny äitin vinkkiä ja tein kalakeittoa, se saattas auttaa.

Mä en hirveesti juttele Juniorille, mutta laulan aika paljon (tosin lauleskelen ja hyräilen muutenkin jatkuvasti) ja joka päivä on ainakin jonkin aikaa musiikki soimassa. Pääasiassa kaikkia omia suosikkeja, mutta vähän myös Juniorille Fröbelin palikoita :D

mulla jotenki jännä etten voi musiikkia kovaa kuunnella..
Kun tuossa olin vanhempien luona sen viikon ja käytiin pikkusiskon kanssa sitten kaupoissa niin tämähän luukuttaa musiikkia ihan älyttömän isolla.. jotenki ajattelin kun pikkumies lilluu lapsivedessä että miten se vois kaikua ja varmaan sillä pienellä korvat halkeaa niin äkkiä piti musiikkia pienelle pistää[:D]
jotain äidin vaistoa jo ehkäpä??

Niin siitä 4h näytteestä mulle neuvolatäti sano, että se on sama ku 2h näyte mutta näyttää jotenki paremmin ne ku pidempään rakossa, että ihan sen takia ottivat vaan tuon.

KiCa toivottavasti saat tietoon mikä on.. itselläni tuli mieleen kun mulla oli selittämättömiä ylävatsakipuja noin vuosi tai puolitoista vuotta sitten.
Kävin sen takia sairaalassa muutamia kertoja ja lääkärit epäilivät juuri sappikiviä tai närästystä yms. Ei voinut niinku maata eikä seistä eikä tehdä mitään ja mikään ei auttanut kun sellainen "polte" valtasi koko ylävatsan ja aaltoili oudosti. Mulla tämä kesti aina sen pari tuntia ja itkun kanssa olin.
Koskaan ei siitä saatu tosin selville mikä se oli, mutta ne hävisi yhtä kummallisesti kun oli tullutkin.
Vielä oudompaa oli, että eripaikkakunnalla ollessa tuli tämä ja antoivat lähetteen tänne omaan sairaalaan että ottavat röntgenkuvat niin omalääkäri perui tuon koska ei uskonut siitä näkyvän mitään ja näinollen jäi se juttu sit siihen.

Oon niin ylpeä itsestäni!!!! Käytiin RAUHALLISELLA tunnin lenkillä ja jaksoin kävellä niin rauhallisesti ettei supistellu yhtään!!!! Välillä piti selkää venyttää mut muute aivan ihana lenkki. Tosi hyvä keli täällä aurinko paisto ja ei edes tuullu.

Mulla ei ole ollu mitää ihme ruokayhdistelmiä mut eile ostin kaupasta Toffifee karkkeja voi juku ku ne maistu hyvälle perunavellin kanssa... [:)][:)]

Kica toivottavasti kipuilu helpottaa, ilmoittele jos saat jonkun diagnoosin.. Inhottavaa tuommonen.. :(

Keijunlilja ja muut tehomimmit Mä en ole edelleenkään saanut aikaseksi pestä vauvelin vaatteita.. Päätin, että hoidan sen muuton jälkeen kun ne sitten muutossa pian pölyttyy ym. No tuolla ne retkottaa laatikoissa. Ensi viikolla otan itseäni niskasta kiinni!! Pinnasängyn voisi kans hakea jo varastosta tonne makkariin ni olis edes vähän lähempänä :)

sipsterin lenkille oon niin kade!! Mä en pysty enää kävelemään sillä tavalla, että nauttisin lenkkeilystä.. Oon sitä seurakuntaa et lenkillä pitää mennä eikä löntystellä, joten se alkaa suorastaan vaan vituttaa kun ei pysty enää kävelemään reippaasti, sadan metrin päästä on ekan kerran pissahätä ja supistelut alkaa seuraavan sadan metrin päästä... ois niin ihanaa päästä hikoilemaan kunnolla!!!!!!!!!!!!!

No mä vaan syön ja paisun. Mistä tulikin mieleen et sämpylät palaa uuniin. Tsau!

juu-u, mulla on edelleen ostamatta KAIKKI vauvantarvikkeet [:-]... lukuunottamatta mummeleilta saatuja vaatekertoja kaapissa...
en tiiä miksi en kiirehi sängyn ja vaunujen kans.. ostan sit ku ehin [:D] AINOA juttu mikä meillä on ennestään pojalta on autonistuin ja mummulassa vanha kehto..hmmh...

mulla iskias juimii ikävästi heti ku teen jotai kotitöitä [:@]..autsis..

vauva potkii niin kovaa et välillä tunnen sen teräviä osia iha nahan pinnassa..oiskoha jalkapohjat ?

mittailin tänään verenpaineita tuttuni laitteella ja paineet enne ollu 125/75..nyt 108/70 [8|] oliskohan tuossa jotai syytä mun huippaukseen ja huonoon oloon..ajoittain.. en ite tajua nuista paineista mitään..
nooh nyt on kyl ilta ja aamusta pääsee taas neuvolaan 5vko:n tauon jälkee! [:)]

HYVÄÄ alkavaa viiikkoa mamit <3

Jassoo... Neuvolaterveisiä:

Vauveli on raivotarjonnassa ja erittäin alhaalla, th sai just ja just sormenpään väliin... Eli sielä se kellottaa jo lähtökuopissansa... Ei asiaa enää töihin ja melkeinpä tässä nyt sitten köllötellään seuraava kuukausi sohvalla ja sängyssä. Rv34 jälkeen ei kuulemma tarvii enää varoa sit saa tulla jos on tullakseen?! Aika hurjaa... Toisaalta th sanoi, että vaikka mukula onkin jo laskeutunut ja kiinnittynyt voi se silti viihtyä masussa yliaikaiseksi. Tilannehan on tukala ainoastaan mulle kun näin aikaseen on noin alhaalla..

Perjantainen paastosokeri oli taas koholla. Perkele!!! 5.4....  Eli ilta syömättä ja aamulla taas uudelleen labraan [:(]
Verenpaineet yllättävän korkeat mulle 126/81 (tähän asti korkein mitattu on ollut 119/74) Mitattiin kolme kertaa mutta ei saatu parempia..

Muutama positiivinenkin asia:

Painoa tullut kuukaudessa vain 600g, pissan prot ja sokrut -, vauvelin sykkeet 140 ja kohdun korkeus 28 [:)] 

Sash79: mulla oli ensimmäistä lastani odottaessa sama tilanne - vauva oli lähtökuopissaan kiinnittyneenä 7 kk:n alusta lähtien, käskettiin ottaa rauhallisesti, varoiteltiin enneaikaisesta synnytyksestä. Valtteri syntyi 40+5.
Nyt pehmennyt kohdunkaula aiheuttaa saman tilanteen - rauhallisesti pitäis ottaa, välttää turhia ponnistuksia. Ja olen varma, että yli tääkin taas menee...

Heipsan [:)]
Tänään on ollut vilkas päivä pikkukaverilla.. kokoajan liikkeessä!
Ei oikeastaan potki vaan tulee aina jokin raaja tuohon ihon pintaan ja liikuttaa hitaasti sitä mahaani pitkin ja sitten vetäisee takaisin piiloon.. välillä tämä sattuu, mutta välillä kutittaa niin paljon että ihan alan nauramaan yhtäkkiä[:D]
Erikoista tunnustella noita liikkeitä kun enemmän on juuri tuollaisia mitä potkuja.
vitsi että olisi ihana jo nähdä tuonne massuun miten päin se kaveri siellä köllii...
7 viikkoa sitten oli ultra ja vielä pitäisi odotella hmm... jotain 8 viikkoa seuraavaa[:o] huh...
Miksihän tää väli on näin pitkä!

Takaisin