Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on niitä ennakoivia supistuksia ihan päivittäin useita, eikä liity rasitukseen mitenkään ja on ollut jo useita viikkoja näin. Ihan normaalisti harrastan edelleen spin ja pump ym. Lääkäri sanoi viime viikolla, että kohdunsuu on pehmennyt, mutta ei käskenyt mitenkään rajoittaa (nyt taas supistaa [&:]) liikuntaa tai muutenkaan ottamaan varovasti. Kysyi kyllä, että harrastanko paljon liikuntaa. Mutta oli muuten sen verran sukka (taas vaihteeksi ulkomaalainen lekuri), että mun luottamus ei ollut kovin korkealla.

Kohta lähden kampaajalle, saa vähän pirteyttä olemukseen [:)] Ihanaa päivää kaikille!!

Heips!

Mie kävin tänää siellä sok.rasitukses. Kädet on ihan kauhean näköiset, molempien käsien uonet puhki ja sit viel se kolmas kerta... Hoitaja arpoo! et kummastahan sais. [:@] Olo on sen mukainen.... Mulla ei tuo syömättä oleminen tee tiukkaa mut tuo ettei saa juoda ni on paha. On tää taas niiin ihanaa!!!!

Nukuin tuossa kahden tunnin päikkärit ja jos aloittais päivän uudelleen![:D] Huomenna pitäis viedä pissa näytteet. Kuinkahan pystyy olee 4 tuntia pissimättä....

Oho huomasin et ei ole enää ku kaks numeroinen luku päiviä jäljellä.

mie tiedän konstin tuohon 4 tunnin pidättelyyn..
Jos vauva vielä sellainen että painaa virtsarakkoa ja jos ei ole toisia lapsia joita katsoa niin kannattaa maata tai istua jalat suorana sohvalla tai sängyllä se aika ja täytellä vaikka ristikoita.
Itsellä oli tuo ja en ois pystyny pidättää ellen olisi maannu.
Niin paljon paino alaspäin kävellessä että huhhuh [:D]

Ihanaa jos mulla tämä painonnousu nyt alkaa hidastumaan *koputtaa puuta*
Viikko sitten maanantaina oli neuvola ja tullut tuona aikana 500g vaan lisää painoa!
Ennen tätä viikossa tuli se 941g ja jos ei nouse samaa tahtia niin ei tarvi mennä sokerirasitukseen ollenkaan[:)]
Saisikin pysyä jo samana.. itselle kun tullu nyt kokonaispainoa sen 12,4kg jo [:D]

Mulla taaskin vähentyny veden juonti.. en kertakaikkiaan muista aina juoda nestettä!
Ennen oli tuo pullo mukana ihan jokapaikassa, mut ei enää oikein.

hei.

voiskos joku kertoa mullekkin mikä toi neljän tunnin pissa juttu on? mulle ei sellasesta oo puhuttu mitään..!

tuosta painosta kun ollu puhetta ja oon ite melkei "hätää kärsiny" ku lukenu toisten juttuja. olin tänään siis neuvolassa ja mulla on vaan edelleen tippunu paino! kyllä se neuvolan täti sitten rauhotteli että ei oo mitään hätää, joskus käy näinki päin ja että varmasti tulee vielä loppuun mennessä painoa lisää.. nyt siis se 8kg lähteny mutta eihän se periaatteessa paljon ole näin monen kuukauden ajalta. silti ihan pelotti ja oon miettiny että kuinka paljon mun tarttee sitä ruokaa suuhun tunkea että lähtis nousuun.
kaikki muukin oli hyvin, vähän ihmetytti kun hemoglobiini 118 mut en kuulemma tartte lisärautaa. ehkä en sit tartte [:-]

äh, nyt on lähdettävä illaksi töihin..

mulla tullu joku 12 kiloo lisää ja nyt on alkanu hidastumaan painon nousu ihan radikaalisti, et ihan kuulema menee niinku pitääki. Turvotuksia ei oo missään, paitsi korvien välissä[:D].. Muutenki on ollu ihan hyvät voinnit täällä. Torstaina ois neuvola, et saapi nähä mitä ne siellä tuumaa.. Hemoglobiini mulla pysyny koko raskauden jossai 130 tuntumassa et sitäkää ongelmaa ei näytä olevan... Mieli ku pysyis tyynenä, ni tää ois helppoa, mut välillä se vaan myllertää siihen malliin että huhhuh.. Mieski on ihan ihmeissään, et miten voin huolehtia joka ikisestä asiasta mitä vaan mieleen tulee.. 

Heips!

Meillä ollu supistuksia sunnuntai illasta asti. Tänään sitte selvis, että kyse on tulehduksesta. Nyt sitte tunkemaan puikkoa. Ärsyttävää! [:@] Kouluun ilmoitin, että lomailen loppuviikon, ettei supistukset ainakaan ala voimistua ennen kuin lääke ehtii vaikuttaa.

Mielen myllerryksiä täälläkin jatkuvasti. Paino ehti nousta uudelle kymmenluvulle, mutta tippunut nyt taas alle.

Innolla odottelen, että tulisi rahaa, että pääsis äitiä moikkamaan. Mietityttää vaan toi ajomatka kun on kuitenkin yli 200 kilsaa ja kestää yli kolme tuntia talvirajotuksilla. Viimeeks tullu käytyä elokuussa. Toivottavasti ei iskias ala matkalla vaivata ni jaksan varmaan ajellakin.

Hello ja terveiset uudesta ihanasta kodista!! Viikonloppuna muutettiin ja kyllä se ottikin kunnon päälle vaikken mielestäni paljon tehnyt, tai ainakaan kantanut...
Toki rappuja tuli noustua ja laskettua sen 50x vaikka kantoikin jotain kukkasta tms.... Luojan kiitos edes täällä uudessa talossa on hissi [:D]
No vauveli pysyi masussa joten se on hyvä!!! Nyt on kiva kun on tekemistä laitellessa tätä uutta paikkaa kuntoon ja kyllähän noita laatikoita ja pussukoita näyttää riittävänkin..

Hirmu paljon oli tullut juttua taas... En muista puoliakaan mihin piti kommentoida.. :D
Ainiin, hikka.... tuttu, erittäin tuttu ja päivittäinen/öinen vieras täälläkin. Nyt kun vauva on isompi niin hikkakin tuntuu ilkeämmältä joka päivä.. Mulle saattaa tulla ihan paha olo jos tarpeeksi pitkään nikottelee. Ja varsinkin yöllä ei ole kiva kun sitten ei saa enää unta.

Ai painon nousun pitäisi vähentyä loppua kohden? Mä kuvittelin että se menee ihan toisin päin?? Toivottavasti olen väärässä, nimittäin itsellekkin tullut jo ainakin se 12kg lähtöpainosta...

Yksi uusi vaiva on ilmestynyt ja se on käsien puutuminen öisin. Todella ikävää ja inhottavaa!!! Sen puolen kämmen ja sormet, jonka kyljellä nukun puutuu todella pahasti ja herään siihen kipuun :( Kysyin lekurilta onko mitään vinkkiä tuohon, osasi kertoa, että on kuullut jonkun kokeilevan jotain siteitä (?) Tämä siis estämään käden pääsyä kyljen alle jolloin ei puutuisi niin pahasti.. Kokemusta kellään??

niina88 mullakin on tosi pitkä matka vanhempien luo (400km) ja viimeksi minäkin päässyt kesälomalla (elokuussa) käymään siellä :( Onneksi kohta alkaa äippäloma ja joulu tulee niin saan olla monta viikkoa äidin hoivissa [;)] Vähän muakin jännittää miten jaksan sen ajomatkan istua.. No paljon taukoja vaan ja sellainen ajoaika ettei ole ruuhkia niin lepposasti se toivon mukaan menee :)

Nonni, takas muuttolaatikoiden pariin, Tsau!!

moikkamoi kaikille![:)]

Sash79 ole onnellinen ku te saitte jo oman uuden kodin <3
Me ollaan haettu varmaan se puolivuotta eikä tietoakaan kämpästä.. eli lähti tuo miehen punttipenkki makkarista myyntiin ja siihen tilalle pitäs saada sänky ja hoitopöytä sitten.
Siks laitoin jo vauvan vaatteet pestynä kaappiin, kun mietin jos jonossa on 600 ihmistä joille etsiä kämppä niin ei ihan heti sitä saada.. hankalampi vain pienen ihmisen kanssa sitten lähteä muuttamaan[:-]

Tänään oli ihan kauhea iltapäivä.. tmä kaveri ensimmäisiä kertoja potki kylkiluiden alle ja ai stna kun se sattu ja makeasti.. sitten tuli potkuja tai iskuja mitä lie niin virtsarakkoon ja tuntu niinku vois pissiä housuun, mutta kaikkein oudoin oli ku tuntu et potki suoraan tuonne kohdun suulle.. tuntu niinku siltä kuin olis jotain neulaa tai saksia yritetty väkisin survoa vähän väliä ulos!!
Mie jo kauhussaan kävelin ympäri kämppää että nytkö se sieltä tulee pihalle[:D]
Ei voinu maata eikä seisoa, mut onneksi meni ohi! Ei kellään tällasta ollu???????
Oli nimittäin niin erikoisen hankala kokemus..

Lenkillä kävin, mut ei siitäkään sit tullu oikein mitään.. kymmenen minuuttia ihan rauhassa käppäilin ja piti pitää taukoa ja hengittää suu auki ku tuntu ettei saa happea ja tuo maha oli niin pinkeä, että tuntu niinku sekin repeäisi..
tässä jo miettiny koskas niitä raskausarpia tulee ku on nimittäin niiiiiin pinkeä pallo välillä tämä maha että ihan kauhistuttaa miten se tuosta vielä kasvaisi ilman repeämiä!

Niin joku kysy tuosta 4h:n näytteestä.. joo siis neuvolatäti pyytää neljäntunnin näytettä kahdentunnin sijaan ja mulle ainaki anto ihan purnukan mukaan kotiin jos ehtii tulla ennen neuvolaan menoa, mut pitkäänhän se ei sais seistä eli ei onnistunu mulla aamuvirtsasta laittaa kun oli viime maanantaina aika vasta 13.15..

Niin ja tuosta puutumisesta vielä.
Itsellä viimeyönä oli oikea käsi ihan kyynärpäästä asti puutunu eli tunnoton ja roikku vaan tuossa vieressä.. ärsyttävä oli herätä kun ihan selältään mie nukuin mut silti vaikka käsi oli massun päällä niin oli puutunu..
Aikaisemmin mulla puutunu vasemman käden pikkurilli ja nimetön muutamia kertoja öisin.
Painaako se lapsi sitten jotenki jotain hermoa tai tai mikäs siinä lie..

Niin itse en muista ikinä neuvolassa sanoa tästä.. mulla tullu tuohon navan yläpuolelle jo muutama kuukausi sitten sellaisia näppyjä eikä oikeen pois lähde millään.. voiko sellasia sitten kans tulla raskauden aikana..vissiin..

Mulla on nyt viime viikonlopusta asti ollu hirvee turvotus ja painoa on tullu viikos kolmisen kiloa... Tähän mennes muuten on tullu n. 4 kg. Oon nyt yrittäny juoda enemmän ja töitten jälkeen nostan jalat ylös. Tosin osasyy tälle turvotukselle on varmaan viime viikonlopun rehkiminen. Raivattiin miehen kans oikeen kunnolla tilaa kaappeihin ja tehtiin suursiivous. Tais kroppa joutua siinä vähän koville. Toivottavasti turvotus laskis ennen ens viikon neuvolaa.

Mua on nyt närästäny jatkuvasti kaks viikkoa ja parina yönäkin oon joutunu heräämään ja valvomaan sen takia. Ei oo kivaa. Onneksi Rennie ainaki vielä auttaa.

Virtsatestissä virtsan pitää olla ollut n. 4 tuntia rakossa, että on riittävän väkevää. Jos pissaa purkkiin ennen neuvolaa, se saa olla purkissa parisen tuntia ja antaa vielä luotettavan tuloksen. Näin neuvolantäti mulle viimeksi sano.

Mä olin tänään suuhygienistillä hammaskiven poistos ja meikäläisellä sitä oli kertyny sen verran paljo, että meen vielä 3 vkon päästä uudestaan. Hygienisti meinas, että mun sylki saattaa olla sen verran mineraalipitosta, että sen vuoksi hammaskiveä kertyy tosi nopeesti ja jämähtää kunnolla. Toivottavasti saadaan hampaat hyvään kuntoon ja ientulehdus paranemaan ennen vauvan syntymää.

Hallitus taitaa tuo asuntotilanne olla sama lähes jokapuolella... :( Me etsittiin 5 kk sopivaa asuntoa ja joka kuukausi annoin periksi jossain asiassa. Alunperin mähän haaveilin saunallisesta rivarikolmiosta ilman rappuja rauhallisesta taloyhtiöstä läheltä keskustaa... [;)] Jep, jep... Kerrrostalon 4 kerrokseen päädyttiin normi kaksioon :D :D
Kompromisseja oli pakko tehdä..

Kunnan asunnot on ihan hirveessä kunnossa, tän kanssa kävi tuuri kun saatiin yksityiseltä ja on hyvin pidetty. Raivostuttaa ihan vieläkin kun meillekkin tarjottiin jos jonkin näköstä läävää hirveeseen ylihintaan [:@]
Minäkin jo valmistauduin siihen, ettei asuntoa löydy ennen vauvan syntymää ja olin välillä ihan hulluuden partaalla, etten tule selviämään millään kun ei ole tilaa. Ihminen on vaativa tapaus ja haluaa aina isompaa, parempaa ja enemmän... Iskä palautti mut maan pinnalle kun muistutti, että silloin kun minä synnyin ja vanhempani olivat muuttaneet E-Suomeen asuimme ensimmäiset 1/2 vuotta yksiössä nelihenkisenä perheenä (mun isoveli 2v vanhempi) ja täysin tyytyväisiä muksuja kuulemma oltiin  [:D] Toivottavasti pian kuitenkin löytyy teillekkin se sopivampi uusi koti, tsemppiä odotteluun ja hakemiseen!!!! [:)]

Keijunlilja mulla on sama homma ton hammaskiven kanssa, että sitä vaan valitettavasti kertyy ja kertyy.. :( Yyyh.. Hammaskiven poisto ei ole mitään mualiman mukavinta hommoo... [:'(]

Toi meiä mahamissi päätti tänä aamuna olla reipas ja aloittaa aamujumpan kuudelta... Zzzzzzz.... Nyt se tuntui rauhottuvan ni taidan mennä kokeilemaan jos sais vielä unta [:)]

Uuuuuuu!! 30 viikko alkaa tänään!! [:D] Mukavata keskiviikkoa kaikille!

Ihana käynti hammaslääkärissä!!! Lääkäri ja hoitaja olivat aivan ihania kuha höpöttelivät kaikennäköistä.[:D] Sitte se sano et nyt tää ois valmis, en edes kunnolla huomannu ku se räpels menee mun suussa. Normi paniikki tiettu enne sinne menoa. Nyt ois sit hampit kunnossa, paitsi et sit synnytyksen jälkee poistaa viisauden hammasta. [8|]

joo käytiin tuossa eilen katsomassa omakotitaloa, kun se vaikutti kuvien perusteella tosi hienolta ja ihan kiva se olikin kun rempattukin tuossa parisen vuotta sitten, mutta jätettiin nyt sitten vielä väliin..
Vessa niin kaponen ettei mahdu pesukone ovesta, yksi ainoa makuuhuone yläkerrassa ja sit ku pikkunen kasvaa niin jouduttais muuttamaan varmaan pois kun oman huoneenhan se tarvii jossain vaiheessa niin sama asustella vielä tovi tässä ja katsella vaihtoehtoja[:)]

Viimeyönä taas heräilin jokaikiseen pyörähdykseen jonka tein sängyssä ja eilen illalla oli maha todella pinkeä kokoajan, että oli vaikea kävelläkin!

Kuinka kauan teidän ensimmäisen neuvolalääkärin vastaanotto kesti?

Itse olin tänään ensimmäistä kertaa lääkärillä ja kokonaiset 10minuuttia!?! Mielestäni se on aika ripeetä toimintaa. Siinä ajassa kerroin miten voin ja mitä kuuluu, käytiin taustatiedot, mitattiin paino ja verenpaine, kuunneltiin sydänäänet ja tehtiin sisätutkimus, meikäläinen riisuitui ja puki päälleen (ja sukkahousutkin ekaksi väärin päin[:)]) ja vielä lääkäri kertoi jatkotoimenpiteistä, kysyi sikarokotuksesta ja muutama muukin fakta käytiin läpi. Oli kyllä tehokas nainen!!

Ensimmäinen neuvolalääkäri rv13 kesti muistaakseni juurikin tuon n. 10 min jos sitäkään..
Täällä mennään aina ensin th:n luo joka tekee noi "perusjutut" verenpaineet, sokerit, painot ym. ja lääkäri on minulla kokeillut vaan ton kohdunkaulan ja tehnyt ultralla painoarviota.
Toinen kerta rv26 oli yhtä lyhyt ja "ytimekäs" [:)]

Huomenna olis sokeriseuranta, eli kohta alkaa taas se 12h paasto [:'(]... Onneksi ei tarvitse enää sitä litkua juoda, riittää kun käy antamassa verta, mut silti.. BLAAAH..

Tänään tulee uus ruokaryhmä ni olis ollu kiva sen ääressä napostella koko ilta [:D] ehkä mä toivon aamuksi sille uudelle pöydälle mega-aamiaista kun palaan terkkarista :)

Täällä myöskin vain lyhyet lääkärikäynnit juurikin vkoilla 13 ja 26. Vähän tuntui itsestä, että osaako tuo lääkäri, joka näytti 18-vuotiaalta tyttöseltä, hommansa. Verenpainetta, painoa ym. lääkäri ei mitannut vaan ne hoisi lyhyen lääkärikäynnin jälkeen terkka, hyvä niin.

mulla ollu kans lyhyet ja ytimekkäät lääkärikäynnit.. Tänään juurikin oli tuo toinen käynti.. Hulluna se lääkäri kyseli et onko mulla kysyttävää.. Ku ei ollu mitää, ni ei se sitte muuta tehny ku sisätutkimuksen ja sydänääniä kuunneltiin ja kohdun korkeuden mittas.. Kaikki ku oli mallillaan ni eipä siinä sitte kauaa nokka tuhissu.. Terkka otti verenpaineet ja sokerit ym.. Maanantaina meen tayssiin erikoispolille joka kuukautiselle käynnille, ku mulla on tuo kilpirauhasvaiva itelläni, ni saan siitä hyvästä ultran kerran kuukaudessa. Se on kyllä mukavaa, ku pääsee niin usein näkemään miten pikkunen kasvaa ja huoletki on puolta pienemmät, ku näkee konkreettisesti että kaikki etenee niinku kuuluuki.. Jännää ettei sitä oo tajunnu miten lyhyt aika tässä on enää ku pitäs jo synnyttää, eikä vielä oo oikeestaan kertaakaa käyny mielessäkää koko synnytys.. Kolmen kuukauden päästä sitä pitäs olla jo ihan äiti-ihmisiä [:D].. On se vaan jännää.. Millasia kokemuksia teillä on muuten niistä ennakoivista supistuksista? Onko kivuliaita? Itelläni ollu vasta ihan muutamia kertoja sillai, et vetää tuon mahan ihan kovas, mut ei muuten oo tuntunu miltään. Siis ei mitään kipua..

wohooo!!!

kello jo niiiin paljon,rytmit iha sikinsokin täälläpäin.. reilu viikko menny koneen kanssa taistellessa,mutta nyt takas teiän parissa [:D]
nukkuminen mulla yhtä zompailua veskin ja painajaisten välimaastossa..huh... tytsy potkii iha urakalla yöt ja kyljen kääntöki sattuu..kädet puutuilee pahasti yms. tuttuja oireita ku lueskelin taaksepäin juttuja [:)]

ps. onko kukaa sikapiikin ottanut vielä sairastunu? jostai luin et voi silti 20% mahollisuudella sairastuu [:o]

Monella tuntuu vauvat möyriskelevän yölläkin niin, että haittaa nukkumista. Mulla sellaista ongelmaa ei ole ollut. Pari kertaa yössä käyn vessassa, mutta muuten nukun kuin tukki! Saattaa se vauva ilmoitella olostaa, kun palaan vessareissulta takaisin sänkyyn, mutta sitten me taas jatketaan unia yhdessä. Saattaahan se olla, että se silti siellä elämöi, mä en vaan herää siihen. Siitä huolimatta olen väsynyt! Mulla ei missään vaiheessa ole ollut mitään energistä raskausaikaa, on vaan väsyttänyt, väsyttänyt.. [&:]

Ennakoivat supistukset eivät saakaan olla kivuliaita. Kivuliaat supistukset ovat oikeita supistuksia ja silloin pitää ottaa yhteyttä sairaalaan. Mulla niitä ennakoivia tulee pitkin päivää, mutta en mä niiden takia hommia keskeytä. Niitä tulee niin jumpalla kuin levossakin. Joutuu ehkä vähän syvempäään hengittämään, mutta supistus on nopeasti ohi. Ja jos supistuksen aikana on pissahätä (kuten mulla yleensä aina koko ajan on!), tulee sellainen tunne, että kohta lirahtaa. Automatkoilla ei niin mukava tunne!! [:D]

En mä kyllä tiedä, miksi sen lääkärikäynnin pitäisi kauemmin kestääkään. Mulle riittää tieto siitä, että kaikki hyvin ja sitten ulos. Täällä kyllä moni odottaa ensimmäistään ja muistan hyvin, että silloin olisi halunnut, että joka päivä olisi tutkittu ja katsottu ja syynätty. Eikä siinä mitään, näin se menee [:)] Ja odotan toki itsekin neuvolakäyntejä ja ultria odotin tosi paljon. Ensimmäisen raskauden ja vauvan kanssa saakin olla vähän hysteerinen, sitten sitä huomaa, että hyvin ne kasvaa ja kehittyy, vaikka ei niin kauheesti stressaakaan [:)]

Huomenia[:)]
Itselläni ensimmäinen neuvola oli rv9 ja kesti puolitoistatuntia! Joitan lappuja antoi ja täyteltiin papereita ja paino katsottiin ja katso Hb:n ja mittasi verenpaineen ja kuunneltiin sydänäänet jotka jo kuulu tuolloin itselläni.
Muut neuvola käynnit olleet sitten tuota 15-30minuuttia.
Varmaan senkin takia oli pitkä kun mieheltä kyseli kans kaikkea ja mulla kun oli ollut sitä ruskeaa/punaista vuotoa niin tästäkin keskusteltiin..yms.

Harjoitussuppareita täälläkin päivittäin ja aina kun tunnen, että massu menee kovaksi on ihan pakko nostaa paitaa ja katsoa [:D]
Mä repeän niin monet kerrat hysteeriseen nauruun kun on se vaan jotenkin oudon näköistä kun maha menee mitä ihmeellisempiin asentoihin[:D]
Tuntuu sellainen paineen tunne mut ei se itsellänikään ole sattunut kertaakaan.

Joo siis itsehän en sikapiikkiä ottanut, mutta se on totta että mikään rokote ei siis anna 100% suojaa niinkuin tässäkin jos rokotteen ottaa siihen sikainfluenssaan voi sairastua, mutta lievempänä tulee.

Pitänee lähteä tästä siivoilemaan ja polttamaan kynttilöitä[:)]
Mies taas eilen töistä tullessa toi kynttilöitä pussukan ja suklaata.. itse kun tykkään poltella noita tuikkuja ihan aamusta iltaan[:D]

Takaisin