Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tiedän kanssa sanoa, että taitaa kestoilut meidän perheessä jäädä.. Voihan sitä tietty kokeilla, mut tuskimpa jaksan moiseen rumbaan ryhtyä. Työkaverin miehen sisko käyttää jotain maissivaippoja, mitkä siis voi laittaa bioastiaan.. ajattelin siihen asiaan perehtyä enemmän.. Vielä en oo ehtiny. Onko teistä joku kuullu moisista?

"maissivaipoista" se on ihan kunta kohtaista saako niitä laittaa biojäteastiaan vai ei, kyse on kuitenkin vaipasta missä on ihmisen jätöksiä, ja eläinten.+ ihmisten jätösten laittaminen biojäteastiaan on monessa kunnassa kiellettyä.

Ja toisaalta, kaatopaikalla muovipussiin pakattuna se on ihan yks ja sama onko siten kyseessä pamppers vai maissivaippa

Täälähän on taas vilkasta keskustelua. Itse en oo ajatellut käyttää kestovaippoja lainkaan. Juuri se pyykkäämisen määrä ahistaa ja lisäksi kestovaipan paksuus tms. siinä itse vaipassa tökkii niin pahasti, etten halua vauvalle niitä käyttää. Ja kertikset on mun mielestä helpompia muutenkin.

Olin keskiviikkona uudestaan sokerirasituksessa ja paastoarvo oli taas 5,4 eli neuvolan rajan mukaan rajan alle ja Radiel-tutkimuksen mukaan just yli. Tunnin arvo oli normaali, samoin kahden tunnin arvo. Neuvolantädin mukaan seurataan vaan tuota paastoarvoa ja se riittää, et se otetaan kuukauden päästä Radielissa. Muuten ei tartte mitää kummenpia toimenpiteitä.

Tällä viikolla on iskeny ihan hirvee siivousvimma ja kaapit saa perusteellisen tyhjennyksen. Okei, vanhemmat on tulos huomenna käymään ja tuo vauvantarvikkeita kehdosta lähtien eli niille pitää saada tilaa, mutta muutenkin on kunnon tyhjääminen käynnissä. Ja melko vähällä kiukuttelulla (mä inhoan siivoomista ja yleensä kiukuttelen siivomisen aikana). Mut tää taitaa olla sitä pesänrakennusviettiä.

Mul ois maanantaina edessä tuo sokerirasitus[:'(] se ei ole kyllä mukava reissu. Sit keskiviikkona hammasläkäri toinen[:'(]paikka.

Kävin eilen postista hakemas äitiyspakkauksen. Osa vaatteist on ihan hyvänvärisiä, mut aika paljon valkoista ja sit persikan[8|] värinen puku. Kiva jos tulee poika ni laittaa sellane päälle. Paljon kaikkea kivaa löyty sieltä!

Illal pitäis lähteä hohtokeilaamaan... Katotaa tuleeko siitä sit mitää!

itsekkään en ajatellu ruveta käyttämään kestovaippoja! pyykkiä tulee muutenkin niin paljon.

Mä siis olena jatellut alkaa kestoilemaan. Eikä mua se pyykin määrä pelota, muutenkin tässä kone on pyörimässä harva se päivä.
 En tosin aio kestoilla naama totisena, jossei onnitu niin ei onnistu. Olenpahan kokeillut. Ja vaikka menis yks/kax kestovaippaa/päivä niin onhan sekin jo kotiinpäin. 

Joo meille kun sanoi siinä ultrassa et poika on ja ettei voi erehtyä niin minä oletan sitten että siellä se olisi vaikka eihän tuo sata varma ole koskaan.
Ja itsekin miehen kans naurettiin tuota äitiyspakkaus asiaa sipster kun siellä on se persikan värinen puku ja itse jotenkin ajattelin sitä poikani päällä niin huvituin aikalailla[:D]

Joo ja vissiin pelkopolista ei sittenkään ollut mitään hyötyä.
Toissayönä heräsin omaan itkuuni kun näin ihan hirveää synnytysunta ja juoksin vessaan ja itkin ja itkin eikä siitä tullu loppua.
Mies tuli vähän perässä ja huolissaan ihmetteli mikä minulla oli ja lohdutti.
Takas sänkyyn päästiin niin en uskaltanut nukahtaa jos näen samaa unta ja valvoinkin niin pitkään, että "sammuin" totaalisesti uudestaan.
Enkä nyt tiijä mitä tuon asian kans tekisi..

Toinen asia.
Tiistaista asti ollut oikean puolen pakara tuolta sisältä ihan hirveän kipeä tai silleen vihloo välillä kun nousen tai kävelen.
Joudun kävelemään oikea polvi koukussa ja varomaan joka askelta!
Ihan järkyttävä kun se pisto tulee tuonne niin on lähteä oikea jalka alta.. että mahto olla minun lenkkeilyt lenkkeilty.. eihän tuon kans uskalla mihinkään enää lähteä[:o] eilen vetäsin panadolin mut ei mitään tehoa ja kun tuo tulee ykskaks kävellessä ja monta kertaa päivässä niin eilen palo ihan hermot asian kanssa.
Ei venytykset edes lopeta sitä tuskaa ja kaikkein paha kun se ei aina tunnu vaan tulee juurikin astellessa tai noustessa.

Kävin eilen tiimarissa ja innostuin tekemään koko illan joulukortteja[:)]
Sitten ostin sitä jännää sprayta jota voi kuuseen ja ikkunaan suihkuttaa ja tein itse sabluunoita ja sitten kuvioita ikkunaan [:D]
Iskee aina tällainen ihme villitys!

Sähkön tasauslasku tuli ja oli muuten karseaa katsottavaa[8|]
Minäkin kun pesen pyykkiä ja makuuhuoneen telkkari ja eteisen valot voi olla päällä kun istun itse olohuoneen tietokoneella.. voisi alkaa vähän katsomaan mitä valoja polttaa ja missä huoneessa[:)]

Mutta nyt lähden tiskailemaan loppuun, jos tästä nyt ylös pääsisi ilman vihlaisuja

ai niin..nyt tuli mieleeni öisin, kun herään vessaan ja sitten takaisin sänkyyn niin tunnen alavatsassa sellaista koputusta... se voi olla potkujakin, mutta kun se tulee silleen sykkeen mukaan eikä eritahtiin niin käyny monesti mielessä voiko muka ne sydänäänet tuntua tuolleen?? aika erikoista nimittäin ja se saattaa jatkua vaikka vaihdan kylkeä. sellainen pikkuinen sykkeen tapainen painelu alavatsassa tahdissa [:D]

Veikkaisin Hallitus iskiasta. Mulla se vaivasi edellisissä raskauksissa, nyt ei ole vielä ainakaan vaivannut. Se ainakin aiheuttaa vihlontaa pakarassa [&:]

juu.. niin veikkasi miehen siskokin iskiasta ja vauvan hikkaa..
yrittänyt nostaa jalkaa sohvalle 90 asteen kulmaan ja maannu selällään ja nostellu jalkoja van en tiijä mikä tuohon auttasi..
on nimittäin välillä aivan hirveän kipeä[:o]
saitko SoHeRa itse pois tuota vaivaa jollain venytyksellä vai vaivasiko se sinua koko sen loppu raskauden ajan?

Kyllä se muistaakseni oli ihan loppuajan vieras. Niitä vihlontakohatuksia alkaa ihan "pelkäämään", koska ne on todella inhottavia. Ei siitä venyttelystä varmasti haittaakaan ole. Kannattaa myös tehdä kissanselkäpyöristyksiä ja notkoja (eli konttausasennossa pyöristää vuoroin ja vuoroin laittaa notkolle), koska enää ei kannatta paljon vatsoja treenailla. Itse teen niitä Pumpissa vatsojen tilalla. 

Jeps pitänee kokeilla noita sitten.
Vitsi viimeyö oli kyllä yhtä pyllystä.. Tunnin välein heräsin kun vaihdoin kylkeä ja sillon aina vihlasi tosi makeasti.
Loppujen lopuksi kävin vessassa viideltä ja tämä kaveri aloitti hikan taas samantien niin en sit nukkunukkaan.
Oli varmaan taas itsellä "todella" hauskaa puolitoista tuntia pyörin ja katselin ku mies nukku ja naureskelin sen äänille ja asennoille [:D]
Sitten luovutin ja nousin kahveen keittoon puoli seitsemältä että sellanen aamu tämä.
Suihkussa meni vähän paremmaksi kun kuumaa vettä valutin selkää pitkin ja painoa vaihdoin jalalta toiselle ja venytelly oon tuota koipea van aina se välillä pistää pahemmaksi ja välillä lakkaa taas ihan kokonaan.
Jospa selviäisi tästä, kun ei mitenkään huvittaisi nousta jokaikinen aamu samaan aikaan ylös tämän kivun takia[:o]

Onko muilla odottavilla äideillä ongelmia verenpaineen kanssa? Näihin viikko lukemiin asti kaikki ollut kunnossa, (hempparia lukuunottamatta)paino ja verenpaine, mutta viime neuvola/lääkärissä käynnin jälkeen tuntuu et nyt mennään alamäkee ja kovaa.
Verenpaine oli tuolloin 140/84 ja painoo tullu kuukaudessa 7 kiloo! siis SEITTÄMÄN kiloo! ajattelin et ei voi olla totta ja et ehkä niiden vaaka on rikki ja näyttää omiaan sillä ei itestä tunnu et painoo olis tullu niin paljoa! Ruokavalioni koostuu pääsääntösesti terveellisestä ruuasta, kaurapuurosta ja ruisleivästä, karkkia syödään vain harvoin, kerta kaks viikkoon ehkä. Liikuntaakin tulee koirien kans harraastettua eli sohvaperunoihin ei voi lukeutua.
Turvotusta tullu näillä viikoilla jalkoihin jonkin verran ja lääkärin sanat ei ainakaan helpottanu asiaa..sanoi et ne kelle sitä tulee niin loppuraskaudesta sitä luultavammin tulee enemmän ku nyt! Ja jo nyt tuntuu et iltasin työpäivän jälkeen jalat vois revetä turvotuksesta!
Väsymys vaivaa kun öisiin vauva potkii niin paljon et en saa nukutuksi ( yössä 3-4h max) joten kävin sitten lääkärin puheilla ja niinpä hän määräsi roppakaupalla sairaslomaa jotta san nukkua sillon kun nukuttaa eikä tarvitse ottaa stressiä siitä et aamulla pitäs lähtee töihin muutaman tunnin yöunilla. Kaipa se oli tuohon unettomuuteen liittyvää päänsärkyä mikä alkoi yksi yö vaivaamaan eikä meinannut sitten rauhottua millään.
Ihmetyttää vain että kun asiasta mainitsin neuvolassa, siis et yöt menee muutaman tunnin yöunilla ja töissä pitkät päivät ja koen itseni väsyneeksi, niin he eivät reagoineet millään tapaa asiaan!! Eikös heidän pitäisi olla ammattilaisia ja puuttua asiaan mitä pikimmiten eikä jäädä osottelemaan millon tuleva äiti nukahtaa kesken työpäivän!
mut mitä tohon verenpaineeseen tulee niin nyt pitää sit sitä tarkkailla, samoin ku painookin..mut tuntuu et vaikka jois lasin vettä niin painoo tulee, ihan itsestään!
Mitä olisi siis tehtävissä, olisiko kellään mitään hyviä neuvoja että tästä ei nyt mitään raskausmyrkytystä tulisi?

Heipä hei taas pitkästä aikaa
On taas tullut paljon käytyä lueskelemassa muiden viestejä mutta itse ei ole saanut aikaiseksi kirjoiteltua.
Elikkäs nyt on ultrat käyty ja tyttö tulossa [:)]
Mites muilla on ollut toi painon nousu per viikko? ku mulla tulee suunnillee 1kg per viikko ja nyt neuvolassa alkoi kamala valitus että nousee liikaa. kävin sokeri testit ja oli tosi hyvät. mutta mitäs mä sille painon nousulle voin kun syön samalla tavalla kuin ennen raskauttakin.

hei vaan kaikille[:)]

itselläni on tullut jaloissa taipeet todella kipeiksi ja välillä selkää vihloo todella pahoin, kun istuu kauvan ja yrittää pystyyn niin sattuu todella lujaa.
Hemppa ja verenpaine ovat olleet jokaisella neuvola keralla todella hyvät!
Painoa on tullut 100- 200g per viikko, mutta viimmeksi kun kävin neuvolassa niin painoa oli tullut 700g per viikko[:'(] painosta ei olla neuvolassa paljon sanottu, vaikka on ylipainoakin aika lailla jo.
Painoa on tullut yhteensä 5 kiloa tähän mennessä, ei siis ihan hirveesti, pelottaa vaan tulevat viikot[X(]
Yritän syödä terveellisesti ja käyn kaksi kertaa päivässä pienellä kävelyllä.
Reilu kolme viikkoa vielä neuvolaan ja sitten rupeaa käynnit tihentymään ja käntejä on kahden viikon välein.

heips kaikille.
Tuossa eilen illasta loppu ne iskias kivut kuin seinään eikä yhtään enää sen jälkeen ollut.. outoa, mutta mahtavaa ja toivottavasti nyt ei enää tuosta vaivasta tarvitsisi kärsiäkään.
Mutta sitten tänään tullu vissiin noita ennakoivia supistuksia.. onko kellään ollut vielä? Silleen tuntu ku maha menee kovaksi ja tuo vauva jotenkin nousee pintaan ja maha muuttaa muotoaan pyöreästä joksiki ihan ihmeelliseksi ja tulee sellainen painon tunne myös, mut ei siis satu mitenkään.. Tää kesti sen parikyt sekuntia ja lakkasi noin vain ja massu sit normaaliksi palasi.
Toinen minkä huomasin niin alkanu mietityttää tihkuuko lapsivesi.
Taas oli siteeseen tullu sellasta ns. "vettä" ei ollut valkovuodon väristä tai näköistä vaan ihan niinku olis vaan märkä ollu... pitäs kai tuossa huomenissa soittaa neuvolaan tai sit jo tänään lekuriin ja kysyä asiasta jos alkaa kauheana vaivaamaan..
Jotenki yks vaiva lähtee niin pentele toinen tulee!

Mul on ollu tollasta tunnetta ku sulla HALLITUS, mut enimmäksee lenkillä, Välillä täytyy pysähtyä ku tuntuu et ei pysty kävelee. Mulla on myöski ollu iskiasvaivaa ja se tulee ja menee oman halunsa mukaa. Ei ajattele yhtää mun menemisiä....[:D]
Nyt pitää lähtee syömää paaaaaljon jotai evästä et pärjää huomisee. Aamul sokerirasituksee.[:-]

Minulla on myös ollut ennakoivia supistuksia, varsinkin silloin kuin lenkkeilen ja neuvolan täti vain antoi neuvoksi että ei saa lähteä kauvaksi kävellen.
Olen tehnyt sitten kaksi lyhyttä lenkkiä päivässä

Niinku esim. sipsterillä, mullakin lenkillä tullu supistuksia. Koiran kanssa ku oikeen reippaasti olen tottunu menemään, niin eipä onnsitu enää! Pakko munkin pysähtyä hengittelemään hetkeks että voi taas jatkaa.

Samaten täällä myös iskias vaivaa :/ vihloo takapuoleen ja reiteen asti välillä!! Argh! Nyt onneks ollu taas hetken vaivaamatta *koputtaa puuta*

Huomenissa pitäis taas lähteä kattomaan kaveria ja tän elokuussa syntynyttä poikaa <3 tulee taas kauhee kuume itelle, et pitäis saada oma pieni jo syliin!! Niin se aina on ku näkee toisten pienokaisia [:)]

Takaisin