Heippa kaikille,
En oo vähään aikaan käynyt täällä lueskelemassa ja kommentoimassa, mutta nyt päätin ryhdistäytyä :) Ehkä mä tarkotuksellakin vähän välttelin ku meinas pää hajoo ton sikainfluenssarokotteen kanssa ja sitä jahkatessa, otanko vai enkö. Joka tuutista tuli jos jonkin näköstä tietoa ja paniikin aihetta. Lopulta otin rokotteen kun en uskaltanut olla ottamatta... Mutta kyllä sitä niin paljo tuli mietittyä että verenpaineet oli 96/166! Sit ku olin tehny päätöksen rokotteen ottamista ja kävin sen hakemassa, paineet oli samana iltana 67/106, niin suoraviivasesti se vaan näköjään menee ku jotain oikeen stressaa. Mulla ei tullu sen kummempia oireita ku lämpö nousi 36,9:ään ja pistokohta oli sillai kipee et piti nukkuu toisella kyljellä pari yötä ku ei käden päällä ilenny olla.
Muuten kuuluu hyvää. Mun sokereiden kontrollointi on menny tähän asti hyvin. Tein vuorokausikäyrän kotona mittaillen neljä viikkoo sitten ja siinä oli aterioiden jälkeisiä arvoja koholla mutta sitte pienensin ateriakokoa ja seurailin ennen äitipolin aikaa, ja arvot oli sen verran parantuneet että ei tarvinnut edelleenkään muuta hoitoa ku ruokavalio, ateriarytmi ja liikunta. *helpotuksen huokaus* Mutta nyt täytyy olla kyllä skarpimpi koska vähän hilkulla se oli ja pakko myöntää että oon herkutellu... viikolla 30 tarkistetaan asiat taas. Viikko sitten oli tuo sokeriseurantaultra, ja kaikki oli hyvin. Lääkäri totesi että vilkasliikkeinen vauva :) Vartalonympärys ja päälaki oli viikkoja vastaavat mutta olkavarren ja reisuluun pituudet toinen viikon ja toinen kaks enemmän kun viikkojen mukaan ois pitäny olla, niin kätilö ja lääkäri miettivät hetken lasketun ajan tarkistusta mutta ei sitä sitte muutettu kuitenkaan. Hyvä niin... isä on pitkä joten onko tuo nyt ihme jos pojalle pukkaa pitkää kättä ja koipee. Masu alkaa olla jo iso, kohdunpohjan korkeus on + 2 käyrällä. Pelästyin tietysti heti että, noniin, sokerivauva tulossa ja liian iso synnytettäväksi mutta terkkari rauhoitteli että kohtu ja vauva kasvavat kumpikin omaa tahtiaan ja tuo sokeriultra sitten vielä vahvisti pelot turhiksi. Ultra helpotti mun stressiä myös sen suhteen että mulla on tähän asti ollut istukka hitusen kohdunsuun reunalla ja sen vetäytymistä odoteltiin ja seurattiin. Nyt sen todettiin vetäytyneen pois kohdunsuun reunalta :)))) Jos se ei ois vetäytynyt, se olisi tiennyt passitusta keisarinleikkaukseen. Ja tämän varmistuttua sain tiedottaa hyvät uutiset myös vakuutusyhtiöön, jossa lapsivakuutuksen käsittely junnasi, kun ei ollut tietoa mun istukan tilasta. Vauva potkii, hyörii ja pyörii ku väkkärä. Oon päässy harjottelemaan jo tuudittamista kun huomasin että potkut, joista jotkut käyvät kipeästikin, rauhoittuvat kun heijaa itseään. Se on aika jännää ja tuntuu kivalta ku saa jo tavallaan kontaktin vauvaan. Potkut hiljenee myös hyräilyyn, jota kokeilin kun Vau:n sivuilta siitä luin. Muutamat potkut on osuneet todennäköisesti virtsarakkoon koska on tullut sähköiskun omainen äkillinen sykäys ja tunne että tulee pissat housuun. Joskus tuntuu terävien potkujen lisäksi myös isommalla alueella sellainen pitkäkestoisempi liikkuva kosketus. Luulen että tunnen pään tai pyllyn kun vauva vaihtaa asentoa. Vauva oli sokeriultrassa pää alaspäin kun se vkolla 20 köllötteli selällään, joten luulen että tunnen vähitellen jo näitä asennon muuttumisia. Ennakoivia supistuksia ei ole ollut, ellei kireyden tunne sitten ole juuri sitä. Kireys tuntuu ikävästi siltä kuin vatsanahka repeis justiinsa ja näitä tuntemuksia tulee useimmiten lounaan ja iltasyömisen jälkeen ylävatsassa, joten olen yhdistänyt ne ennemminkin siihen että olen juuri syönyt.
Mieliala on yllättävän pirtee. Yleensä kärsin kausiluontoisesta alakulosta just marraskuussa mut nyt ei oo marraskuu tehny yhtään tiukkaa. Vielä. Kavereiden kanssa on kaikenlaista suunnitelmaa illanistumisesta, pikkujouluista ja jouluostoksille lähdöstä, eikä vielä ainakaan yhtään rasita et menoa on melkeen joka viikonlopulle. Liikkuminen on vielä sen verran sujuvaa ettei ostoksilla kävely tunnu mahdottomalta. Saunat kyllä jätän väliin, saunominen ei tunnu enää hyvältä.
Sellasta meille kuuluu.