Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi taas pitkästä aikaa!

Kovasti oli kaikilta tekstiä tullut viikon tauon aikana.

hm86: mun selkä on ollu parempi, ku en oo enää tukivyötä käyttäny. Se painaa nyt jotenkin kummalllisesti sekä selkään että mahaan (lyhyenä ihmisenä vauva on aika alhaalla). Onko sulla ollu tukivyöstä apua?

Rokotteesta oli tosiaankin paljon juttua. Mä oon päättänyt, etten sitä ota juuri sen takia, että sitä ei sikiöillä ole tutkittu. Yritettiin vauvaa 2,5 vuotta ja kun viimein onnistuttiin, en halua ottaa riskiä testaamattomalla (siis sikiöillä testaamattomalla) lääkkeellä. Ja miehellä oli joku flunssa tms. muutama viikko sitten ja itelle tuli vaan pieni nuha ja ääni lähti. Eli ei ainakaan se miehen sairastama tauti tarttunu.

Mulla on neuvolalääkäri keskiviikkona ja voin vielä siellä lääkäriltä kysyä mielipidettä, mutta en usko, että se vaikuttaa päätökseeni.

Mulla on 6 viikkoa töitä jäljellä ja sitten alkaa loma! Jään sitten tältä kolmen viikon lomalta suoraan äitiyslomalle. Ja marraskuun alusta teen vaan 30h/vko töitä, tein pomon kans tämmösen määräaikasen sopimuksen. Eli sit ku tuun takas töihin äippäloman jälkeen, mulla on taas kokoaikanen homma. Oon kyllä onnellinen, et joulukuun alus alkaa jo loma, koska jouluruuhkat kirjakaupas ison mahan kans ei oo maailman mukavinta hommaa...

Unohdin päivällä laittaa... Sain viime viikolla päätöksen äitiysavustuksesta, eli äitiyspakkaus on matkalla. Toivottavasti saan sen pian, ni pääsee hypistelemään ja pyykkäämään niitä vaatteita. Tyhjään yhden kaapin vauvan tavaroille, kun niitä on vanhempien luona vielä lisää :)

Auts...

Kävin eilen keilaamassa kaverin kanssa.. itse keilaaminen meni hienosti, eikä mitään kummempia tuntemuksia tullut, mutta sitten tänään. Selkä aivan jumissa. En päässyt aamulla ilman apua ylös... Huh huh.. Nyt vähän vertynyt kun yrittänyt tossa heilua, mut silti aika hurjaa et veti noinkin jumppeliin. [:-]

Mä en ole missään ohjatuissa jumpissa käynyt koko raskausaikana, tarkotus on kyllä ollut mut se on sit jäänyt milloin mistäkin (teko)syystä.. Täällä hevonkuusessa ei erikseen mitään mammajumppia ole, mut olis kiva käydä jossain vähän hillumassa.. Vesijumppaan ois hinku mut ne on aina aamupäivisin arkena ku tää täti on töissä :(

Moikka pitkästä aikaa täältäkin,

Täälläpä on tapahtunut paljon - kihlautumisia ja ultria ym. Hauskaa luettavaa! Varsinkin tykkäsin tosta napa keskustelusta, koska itselläni napa sojottaa kun mikäkin [:D] Se näkyy jo melko paksusta neuleestakin läpi. Millä lie teipillä joudun sen kohta peittämään, ennenkun menee liian hurjaksi.

Mä kävin viikolla 22 (eli 4 vkoa sitten) ensimmäistä kertaa kätilön juttusilla. Nykyisessä kotimaassani on siis käytäntö, että raskaana oleva saa itse valita käykö kaikki tarkastukset lääkärillä vai kätilöllä, vai vähän molemmilla. Kätilölle vaan oli kovin vaikea saada aikaa, joten siksi kävin siellä vasta nyt. Ja täytyy sanoa ensimmäisen vierailun perusteella, että käyn varmaan sellä loppu raskauden ajan. Huomattavasti viihtyisämpi ja rennompi meininki kuin kiireisellä lääkäriasemalla. Kätilöltä sain ajan imetysluennolle marraskuussa ja synnytysvalmennukseen sitten joulukuussa. Vähän pelottavan todelliselta rupeaa vauvan tulo tuntumaan, kun tollaiset kurssit tulevat ajankohtaisiksi!

Ja kai mäkin otan kantaa siihen rokotteeseen: aion ottaa, heti kun sen suinkin saa! En ole ole vielä löytänyt sellaista virallista ja lääketieteellistä uskottavuutta omaavaa tahoa, joka ei suosittelisi rokotetta raskaana oleville. Tottakai uudesta rokotteesta on aina kaikenlaisia spekulaatioita, varsinkin iltapäivälehtien sivuilla... Mutta pitää vaan käyttää järkeä siinä millaisiin lähteisiin uskoo. Käykää ihmeessä lukemassa Sash79:n laittama linkki, ennen päätöksen tekemistä.

Päivän piristys oli kun viime viikolla sain Suomesta äitiyspakkauksen! (tilasin sen oikein maksullisena suomesta, kun täällä ei mitään vastaavaa ole). Aivan ihania pikkuisia vaatteita ja niin paljon kaikkea hyödyllistä. Ihanaa kun ei tarvitse itse miettiä enää yhtä paljon jokaisen pikkuasian hankintaa, äitiyspakkauksella pääsee jo pitkälle.

Jaksamisia kaikille (kohta ollaan jo viimeisellä kolmanneksella [;)])

Tuujotuujotuujoooooooo...... Ei tullut äippäpakkauksen lappua postista vielä tänäänkään... buuuu..

Tuli äsken ihan järkyttävä himo piparkakkutaikinaan ja yritän popsia porkkanaa himoihini. Ei toimi [:D]

Taas muuten yksi virstanpylväs saavutettu,  huomenna enää kaksinumeroinen luku päiviä jäljellä!!!!! :)

AIJOO! Mun tissit alko toimia tänään. Hurjaa....

Huh huh mikä viikonloppu! Kroppa sitten päätti ettei jaksa ja päästi kuumeen perjantaina valloilleen! Ja vaikka ei ollu kuumetta ku maksimissaan 37,8 niin voin kertoa että olo oli mitä järkyttävin!! Ja kun olen tottunut (mikäli joskus harvoin kuume iskee) vetämään buranaa ja finrexiniä sun muita lääkeaineita nassuun ja nyt piti pärjätä mahdollisimman vähällä määrällä panadolia [&:] onneksi meni sitten perjantai iltapäivän ja lauantain aikana! Kävin pe iltana päivystyksestä hakemassa lauantaiaamulle saikkua ja rauhoittelivat siellä, ettei ainakaan ole sikaflunssa, kun kuume niin alhainen. Tämäkin vahvisti sitä, että todellakin aioin ottaa sen rokotuksen!! Vastaavaa kuumetta en enää raskausaikana halua! Ja rokotuksesta puheenollen, meillä täällä Raumalla meitä raskaana olevia "pistellään" ensi viikolla.

Keijunlilja: mulla tukivyö auttaa ainakin iltavuorossa, eli kun istun paljon (esim. koneella). Vaikka tuo vyö välillä koittaakin liikkua, niin istun ainakin hiukan ryhdikkäämmin. Saman olen huomannut myös kotona, jos ompelen tms. Nyt selkä tuli kipeäksi makoilusta (kipeänä, kun vaan nukuin) joten täytyy katsoa, onko parempi olla vyön kanssa vai ilman...

Heh :D naureskelin Rollonan juttua navan teippaamisesta! Itse miettinyt suunnilleen samaa, että mihin toimenpiteisiin pitäisi tyhtyä :D

Ei ole äitiyspakkausta täälläkään näkynyt vielä, mutta sitä odotellessa olen pessyt ja silitellyt muilta saatuja vaatteita :D joita on muuten aika paljon!

Heips!!

Meillä päästään tänään hypistelemään äitiyspakkauksen sisältöä. Anoppi tulee autolla niin päästään hakemaan.

Onneksi jotain hyvääkin siis tämän rahanpuutteen ja muun puutteen keskellä. Autosta on jäähdytinneste loppu niin nyt sovelletaan meikämamman kulkemisia. Vielä ensi kuu pitää kitkutella tosi vähillä rahoilla, mutta joulukuussa alkaa isäntä taas saada tukia.

Mulla oli viime perjantaina tuo ylimääräinen sokerirasitustesti ja tällä kertaa ei ilmeisesti paukuteltu raja-arvojakaan. Eivät ainakaan neuvolasta ole perään soitelleet.

heips kaikille![:)]
itse tulin eilen porukoilla käymään. viikon katson pikkuveikan perään ku isä lähtee pohjoseen möksälle ja äippä siskonsa kanssa kreikkaan!
Oli tuskallinen matka, kun melkein neljä tuntia linja-autossa istuin ja peppu puutu moneen otteeseen ja alaselkä muutenki kipeä niin meni vielä enemmän..
mie oon kuullut tuosta ettei tukivyötä oikein voi käyttää tai matala mallisia housuja jos tuo istukka on siellä takaseinässä ja niin mulla ainakin on että painaa jotenkin mahaa matalat housut vaikka olisi miten väljät..

kauhea hulabaloo meillä täällä!
pikkusiskon kaksi koiraa (12vko ja 7vuotta) ja porukoiden yksi (4 vuotias) ja sitten vielä saatiin isän työkaverin koira tänne hoitoon (8kk ikäinen)
nämä vinkuu ja vikisee ja pitäsi jaksaa leikkiä, mutta vähän hirvittää kun pomppivat syliin vauhdilla.. eivät mitään pieniä villakoiria ole [:D]
onneksi vain tämän päivän hoidossa minulla ja pikkusiskolla täällä.

Massuasukki ollu hiljaisempi.. potkii kyllä aina joka päivä muttei enää samalla tavalla kuin ennen.
Sitten tuossa perjantaina alkoi kielikoru mennä kipeäksi!
Se korun reikä kohta ja lauantaina oli levinny jo kielen reunoille.. sunnuntai aamuna en paljon enää voinu puhua joten se koru lensi pois sen sileän tien.. vissiin yritti tulehtua, mut nyt ei taas ole mitään.
harmittaa toisaalta kun napakoru ja kielikoru olleet silleen jotenki tärkeitä, mut nyt sitte kummatki joutunu pois ottamaan puolenvuoden sisällä.
Saapa nuo onneksi takaisin.

Jeps mutta lähteä koiran kanssa lenkille tässä!

Kävin tänään neuvolassa ja kysyin siitä rokotuksesta. Sieltä sanottiin että rokotusohjeet on muuttunut ja se rokote laitetaan enää +35 viikoilla oleville ja sen jälkeen pienille lapsille eli muut raskaana olevat saa sen niiden jälkeen jos saa ollenakaan? Mitenhän eri paikoissa voi olla näin ristiriitasta taas :O koska jos toisissa paikoissa laitetaan ja toisissa ei niin eikö sen rokotuksen saaminen pitäs olla joka paikassa samalla tavalla kaikille? :O Tämä siis Oulussa että miten täällä on muille oululaisille odottajille sanottu? Voiko tuo yleensäkkään olla mahollista kun ensin se piti nimenomaan laittaa kaikille niin nyt sitä ei ehkä saakkaan?

Mulle soitti neuvolatäti perjantaina ja ehdotti miettimään rokotteen ottamista. Et tääl ilmeisesti saa kaikki sen rokotteen. Kai?

Mitä helvettiä?? Ei vittu mä sanon jos toi Heedin neuvolasta saatu tieto pitää paikkansa. Mikä ihmeen järki tässä nyt taas on mennä muuttamaan ohjeita???????

Tuun hulluks ton rokotusasian ja koko perkeleen sikainfluenssan kanssa.

Mulla lukee kalenterissa että 5 päivä rokotetaan ja mä menen sen rokotteen myös ottamaan, oli ohjeet mitkä tahansa. Meillä siis infottu rokotuksista vain netissä, ei ole mitään henk.koht kutsua tullut.

Huh... Turhat raivarit taas.. Onneks... :)

http://yle.fi/alueet/oulu/2009/10/h1n1_rokotukset_alkavat_oulussa_perjantaina_1102542.html

Mä kävin tänään neuvolassa ja sain rokotteen jo tänään. "Oikeasti" aloittavat raskaana olevien rokotukset ensi viikolla, mutta koska mulla nyt oli neuvola ja rokotetta saavilla, niin terveydenhoitajan mukaan ei olisi mitään järkeä mennä taas ensi viikolla pelkän rokotuksen vuoksi. Eikä se kyllä mulle puhunut mitään ohjeiden muuttumisesta. Sain vielä mukaan infolappusen raskaana oleville tästä pandemiarokotuksesta. Löytynee myös www.thl.fi. Toistaiseksi ei ainakaan ole tullut mitään oireita rokotuksesta, tosin th varoitteli että todennäköisesti pistopaikka tulee araksi ja voi olla jotain muitakin tulehduksen merkkejä. Mutta ne kuuluu asiaan. Ja saattaapa tulla vielä lihas- ja päänsärkyä sekä kuumettakin, mutta pitäisi mennä ohi parissa päivässä. Olen tyytyväinen että sain rokotteen nyt jo, kun suojan saaminen kestää rokotuksesta vielä 1-2 vkoa.

Neuvolassa kaikki ok, verenpaine oli noussut (onneksi, kun viimeksi oli tosi matala alapaine), samoin Hb oli nousussa (ilman lisärautaa). Painokin oli nousussa [:)] Mulla on paino noussut nyt 600-800g viikossa, eli yli "sallitun", mutta en ole mitään saarnaa kuullut. Huoh, ehkä pitäisi kuitenkin olla tarkempi siitä mitä suuhun mättää... Karkit ja pullat pois, näin päätin [:D]  Napa on edelleen "sisällä", mutta muuttunut hassunnäköiseksi "viivaksi". Itse mietin kanssa tuota teippaamista sitten jos ja kun pullahtaa ulos [;)] Katsotaan nyt sitten kuinka käy. Kauanko teillä muuten meni äitiyspakkauksen saamiseen? Mä sain vasta viikonloppuna aikaiseksi tehdä hakemukset netissä, joten kaipa sitä nyt sitten saa odotella viikon jos toisenkin. Mutta eiköhän se aikanaan tule mullekin.

Nyt tarvis varmaan lähteä vähän siivoileen kaappeja, kun tuntuu tuo tila loppuvan. Plääh.

Minäkin sain tänään sen rokotteen, täällä Vesilahdella tänään rokotettiin kaikkia halukkaita raskaana olevia. Ja jonoksi asti väkeä oli. Meille odottajille saapui tekstiviestitse kutsu rokotukseen, mikä oli mielestäni varsin kätevä tapa. Valtteri-poikani sai rokotuksen nyt samalla, sillä hän on tyypin 1 diabeetikko ja oltaisiin siis rokotettu joka tapauksessa seuraavassa ryhmässä. Hyvä, että hoitui samalla! Mitään oireita ei toistaiseksi ole, mutta minuakin varoiteltiin pistoskohdan mahdollisesta kipeytymisestä. Samoin pienen kuumeen ja päänsäryn mahdollisuus on olemassa. Pieniltä vaivoiltahan nuo tuntuvat, jos vaan varsinaiselta taudilta vältytään!
Hyviä vointeja kaikille!

Mä olin myös hm86 viime viikolla tavan flunssassa ja tosiaan, vaikka kuumetta ei ollut yli 38, olot oli aika kamalat!! Ei ollu kivaa ei!!

On ollut niin paljon tapetilla niiden jutut, jotka ei tosiaankaan aio ottaa rokotusta, niin on kiva lukea, että moni täällä kuitenkin aikoo ottaa. Täällä alkaa rokotukset ensi viikolla [:)]

Mies lähti eilen Madridiin työmatkalle. Nyt yritän täällä itsekseni pärjäillä ikävissäni [&o] [:D] No, enää 5 yötä, yhdestä yöstä on jo selvitty!!

Mää en ymmärrä miksi se sitten sanoi siellä neuvolassa että sitä ei kerkeä saamaan/saa välttämättä ollenkaan ja puhui siihen tyyliin että se tauti tulee lievänä ja lapsi on suojassa kuitenkin kun synnytys ei ole lähellä. Eikö olis ennemmin kannattanut sanoa että sen rokotteen saa mutta siihen voi mennä aikaa ja ilmeisesti keksi omasta päästään nuo rokotusohjeiden muuttumiset koska eikö ensin pitänyt olla kaikki raskaana olevat ja sen jälkeen lapset ja yms? Mutta käänsi tuon jotenkin toisin päin että ensin ne +35 viikolla olevat minkä oon kyllä ymmärtänyt alusta asti mutta sitä en että sanoi että lapset rokotetaan sen jälkeen ja sitten vasta loput raskaana olevat.. Tää on niinku aivan käsittämätöntä kun joka paikasta tulee eri tietoa ja nytkun sen rokotteen haluan niin en muka sitä enää välttämättä saakkaan? Kiva en uskalla aloittaa työharjoittelun näyttöä ennenkun oon saanu rokoitteen ja se vaikuttaa koska en halua lisää riskiä sairastumisen osalta ja syödä jotain epämääräisiä viruslääkkeitä jotka on vahingollisempia sikiölle kuin rokotus. Sekin on melko jännää tuohon liittyen että haukiputaalla sen rokotuksen saa kaikki halukkaat odottavat äidit samaan aikaan viikoista riippumatta mutta mikäpä täällä menis tasa-arvoisesti tai saatikka jotenki sujuvasti..

Muutenkin jotenkin tuntuu että neuvolatätillä mahtaa olla mua vastaan jotakin ja käskee itse huolehtia synnytysvalmennuksista sun muista kun helmikuun odottajille ei ole kuulemma tullut vielä aikoja ja eiköhän se ole hänen tehtävä kertoa että milloin niitä sitten on? Muutenkaan kysele oikein mitään mun voinnista ikinä, tekee perushommat ja siinä se sitten onkin.. Ei tee siinä sitten mieli enää itselläkään alkaa puhumaan asioista mitkä vaivaa tai mietityttää. Ensimmäisessä neuvolassa palvelu oli jotain ihan muuta kuin nykyisessä..

Täällä sitä taas valvotaan... Meidän Alfred ei kyllä pidä tuosta saunomisesta! Nyt on varmaa viimeset kolme viikkoa menny yöt valvoessa jos on käyny saunassa. Iha hirveä kenkiminen alkaa ku yrittää nukkuu. Tänää kävin viel ajois saunas eli kuudelta ja nyt Alfred pitää omia megabileitä mahassa. sit jos käyn myöhemmi ni herään yöllä niihi bileisii, kesto on n. tunti. Ei kovin kivaa yöllä! Täytyy vissii siirtyy pelkästää suihkutteluu. :(

Ihmeellistä, että Heedi sulle sanottu noin siitä rokotteesta... ku tosiaan kaikki raskaana olevat sen saa. Ja täällä tosiaan ihan viikoista riippumatta kaikki samaan aikaan.

Oli nyt sitten jo toinen valvottu yö takana... Edellisyönä heräsin vessaan, jonka jälkeen Jr heräsi ja potki, jonka jälkeen koira vinkui unissaan ja lopulta vielä mies alkoi kuorsaamaan. Koita siinä sitten nukkua! Viime yönä mulla oli sitten päivystysvuoro ja eikös yks viisas mies ollu lukinnut ittensä huoneestaan ulos. Piti sitten lähteä yhen jälistä avaamaan sille ovia. Ja arvatkaas vaan väsyttikö Jr:ia sitte enää ku pääsin takas kotiin. Hän alkoi pitämään omia juhlia mahassa... Oli kiva ku kello soitti 4.25 :/

Vauvan liikkeistä tuli muuten sen verran mieleen, että mulla oli kans tossa viime ja tyyliin edellisviikolla sellanen olo, että hän liikkuu paljon vähemmän... mut nyt kun olin kiipenä ja kaikkea, niin tuntuu et on liikkunu päivittäin PAlJON enemmän. Tiedä häntä... Tai sitten vaan kuvittelen...?

Jep, mutta nyt takas töihin!

Just tulin neuvolasta. Meillä rokotetaan kaikki halukkaat maanantaina joten sinne siis menen. Mulla kohtu on navan yli, 24cm, ja syke oli 149. Sain kelan paperit ja nyt pitäis niitä tsekkailla ja soitella palkanlaskentaa et sais jonku todistuksen. Meillä alkaa perhevalmennus kahden viikon päästä, täytyy katsoa saako miehen houkuteltua mukaa....

Nyt se tuli vihdoin ja viimein [:D] [:D] [:D] Äippäpaketin saimme hakea tänään postista.
Hirmusesti paljon tavaraa ja ihmeteltävää :)

Kestovaipat on meikälle niinkö täysin vieras juttu, tuossa pakkauksessa näytti niitä olevan jonkun verran...
Täytyy tutkia vähän tarkemmin niitä... Onks teillä jotain hyviä/huonoja kokemuksia moisista?

Voi että, ukkeli lähti jonnekkin asioilleensa just, taidan mennä vielä vähän kurkkimaan vaikka laatikon pakkasinkin jo pois odottelemaan pesupäivää.... [;)] 

Huoh... Eilisestä iloisuudesta tän päivän murheisiin...

Neuvolakäynti takana. Eka hoitsun luona kuuntelemassa saarnaa herkuista, ruokavaliosta ym ym ym ym..
Hermot meni... huoh.. Painoakin tullut liikaa 675g/vko. Nyt siis tasan 10kg alkupainosta plussaa... Pitäis liikkua enemmän ja syödä vähemmän... joo joo joo....  [:@]

Seuraavaksi tuli huutia rauta-arvoista, jotka laskeneet edelleen. Oon syöny rautaa kesästä asti ja se ei vaan nouse!!! Arvo oli enää 111 ja täti käski vedellä kaks nappia/päivä seuraavat pari vkoa. Argh.. Ärsyttää kun on sellanen syyttävä asenne, minkä helvetin mä sille voin jos ne rautanapit ei vaan toimi... :(

Verenpaineet oli sentään hyvät 119/74, vaikka olinkin ihan varma et ne ois ollu katossa noiden saarnojen jälkeen..

Seuraavaks lääkärin luo kuuntelemaan lisää huonoja uutisia. Kohdunsuu lyhentynyt... [:(]
En oikein saanut selkoa tästä lääkäristä kun oli vähän sellanen mutisija... Enivei laittoi lähetteen äitiyspolille, että voivat tutkia tarkemmin... Katselin äsken äitiyskorttia niin aikaisemmin oli kohdunsuun pituus 3cm ja nyt merkkasi 1-1,5cm.. Viikko sairaslomaa näin alkuun, ei liikuntaa, eikä mitään raskasta.. Eli se niistä hoitsutädin liikuntaresepteistä....  

Takaisin