Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syön sellasta kun Obsidan!? Tähän asti ottanut iltaisin nukkumaan mennessä rautaa ja aamuisin monivitamiinia kun neuvolantäti sanoi ettei kannata samaan aikaan ottaa...
Nyt se sit käski ottaa rautaa sekä illoin että aamuin ni pitää vissiin kehitellä joku hyvä keskipäivänpaikka noille vitamiineille... On tää kans... [8|]

Kaipa ne on niitä kapseleita?? Ne on parempia, menee suolistoon ennen ku alkaa imeytyy. tavalisissa pillereissä teho puolittuu ku alkaa haijoo jo suussa.

Sit en osaa muuta sanoa ku, punajuurta ja ruista. Niin ja tietenkin, ku sitä rautaa ottaa niin ei nauti ruokaa ennen ja jälkeen.

Meille tuli myös tänään äitiyspaketti!! Huomenna pääsee hakemaan.

Mä käytin ensin rautaa Obsidania ja Retaferia, mutta molemmista tuli niin kauheita vatsanväänteitä, että olen ihan ruokakaupasta ostanut niitä rautalitkuja. Ne nestemäiset kuulemma tehoaa nopeammin. En ole asiasta jutellut neuvolassa, mutta viimeksi hemoglobiini oli jotain 136 (sitä ennen 105) eli eiköhän se ole auttanut. Mä en viitsi joka asiaa olla kyselemässä neuvolasta, kun ihan maalaisjärjelläkin osaa asioita miettiä [:)]

Tänään oli toinen lääkärineuvola. Paineet kohillaan 114/64, hB 129 (lääkäri kysy, et ootko rautakuurilla? En oo), painoa on tähän mennes tullu pikkasen vajaa 4 kg. Se on oikeen hyvä, ku painoa oli jo lähtiäpäältä niin paljo. SF-mitta meni just yli yläkäyrän, mutta ei kuulemma haittaa täs vaihees mitään.

Juniorin sydänäänet oli tosi voimakkaat ja semmonen 140 lyöntiä/min. Tänä aamuna tunsin ekaa kertaa oikeen kunnon potkuja vattan päälle ja en varsinaisesti laskenu liikkeiden määrää, mut 15 min. aikana tuli pitkälti yli 10 liikettä.

Eilen tuli lappu, et äitiyspakkaus on postissa ja kävin sen sitte tänään hakemas. Mä tykkäsin. Makuupussi oli tosi kivannäkönen ja tykkäsin vaatteis eniten siitä L&B-bodysta ja valko-vihreistä potkareista. Eiköhän suurinta osaa tuu käytettyä jossakin vaihees.

Ens viikolla olis synnytysvalmennus ja fysioterapeutti käynti. Sokerirasitukseen sain ajan ja lääkäri jatko mun vti-estolääkitysreseptiä raskauden loppuun asti.

Heips!

Ooon yrittäny täyttää tuota kelalle menevää äitiysraha paperia. Saan töistä jonku todistuksen, mut pitääkö siihe liittää viel jotai, esim 2008 verotodistus? Oon tosi huono nois papereiden täyttelyis...

sipster: mä täytin vaan sen kelan lapun ja onneksi otin kopion, koska myös töissä palkkatoimisto tarvitti kopion siitä hakemuksesta. Molempiin paikkoihin laitoin myös sen todistuksen raskauden kestosta. Meillä menee sitten palkkiksesta suoraan tiedot Kelalle siitä kolmen kuukauden palkasta. Verotiedot Kela saa verotoimistosta, mitään verotodistusta ei tartte erikseen laittaa Kelalle.

Jos sulle jää vielä jotain epäselvää, ni kannattaa mennä ihan Kelan toimistoon kaikkien lappujen kans ja kysyä vielä, että mitä tarttee ja onko hakemus täytetty ok.

Kiitos Keijunlilja! Menen varmaa sinne kelalle käymää... Mies on reissus pari viikkoo ja se on paljon taitavampi näissä.

Moi kaikille pitkästä aikaa!! [:)]

Mulla on takana pelkopoli ja sokerirasitus..jälkimmäinen oli eilen ja päätyi ikävästi.

12h juomaton ja syömätön äiti aamulla klo.7 ei ole hyvä juttu..heh. Eka verikoe ok ja sit join sen litkun vauhikkaasti ja lähdin iloisesti lueskelemaan odotussaliin.. Ihmisiä ympärillä PALJON ja mulla 20minsaa istuntoa jäljellä.. yht'äkkiä tuli huono olo ja nousin ylös mennäkseni kertomaan et tartten jonku makuupaikan..noooh näkö sumeni ja kaaduin rymisten näytteenottohuoneeseen [:(] onneksi polvilleni ettei masu litistynyt. Meni ohi hetkessä ku saatiin paareille ja jalat ylös..huh. Pahinta oli vielä tunnin jatkuva yökötys ja iltaan kestävä säikähtyny ja pelokas olo tuosta koko tilanteesta.
Nyt ottanu aamun rauhallisesti ja syöny hyvin...

Pelkopoli oli kokemuksena vaihteleva. Alkoi kätilön kanssa keskustelulla ja puitiin koko entinen synnytyskokemus 2004 vuodelta läpi. Selvisi itelle et pelkään eniten avautumisvaiheen kipuja ja sitä että niihin ei ole muuta lääkkeellistä apua kuin panadolia 2 x 500mg. Toinen mitä pelkään on se etten osaa luottaa hoitohenkilökuntaan. Pelkokeskustelussakaan lääkäri lopulta ei uskonut että minulla oli niin huonoja kokemuksia hoitojaksostani,joka venyi 2vko:n mittaiseksi.,(jokainen äiti ottaa niin herkästi kaiken) Minullahan ei irronnut istukka ja minut kaavittiin, kätilöt osastolla unohtivat antaa supistavat pillerit kohtua varten ja se pääsi tulehtumaan pahasti. Silti tulehdus ja kuume  selvisivät vasta kun valitin kotiinlähtöpäivänäni heikkoa oloa!! silloin osastoa vaihdettiin ja minua vasta alettiin hoitamaan.Edellisellä osastolla oli muutenkin töykeää kohtelua äitejä kohtaan ylipäätänsä. Nooooh pelkopoli silti oli hyvä kokemus,sillä näin pikkuisen joka vastasi hyvin kokoa ja kaikki oli kunnossa. Tyttö siellä iloisena liikuskeli <3 Uutta aikaa emme varanneet, mutta sain mukavan kätilön numeron jos tulee mieleen kysymyksiä. [:)]

Iskiasvaivaa on päivittäin,mutta tähän alkaa jo tottumaan. Joulufiiliksillä polttelen illat kynttilöitä [:D]

MOIKKA!
Eilen oli tuossa synttärit ja 24 tuli mittariin lukuja.[:)]
Tänään ja huomenna olisi Joensuun alueella nuo rokotukset kun eilen juttelin neuvolatädin kanssa, mutta itse kun en sitä ota niin ei haittaa vaikken sielläpäin nyt olekaan.
Lauantaina mies tulee perässä tänne minun porukoille..onhan tuo jo ikäväkin!
Lenkkikaveri nyt onneksi löytyy, kun kotona on 4v kääpiösnautseri[:D]

Mulle siellä pelkopolilla antoi myös sähköpostiosotteen kätilö, jos on kysymistä jotain niin voisi aikaa varata uudelle käynnille..
rv 35 jos lapsi on perätilassa niin varata aika rv 37 sitten sairaalaan, että jutella siellä käännetäänkö se ja tuo ultra käynti on myös eripaikassa mulla kuin pitäisi juuri tämän pelon takia, että saavat siihen käynnille mukaan lääkärin joka selostaa kaikesta tai jotain... sen verran jo aikaa tuosta käynnistä ettei muista.. liekkö dementia tulossa[:D]

Siivouspäivä ollut ja ruoat tuossa tein ja lenkilläkin jo käyty.
Imuroidessa ja luutuamisessa vaan menee alaselkä jotenkin kipeäksi.. ei yhtään kiva [&:]
Sama on kun tottunut nukkumaan oikealla kyljellä niin yöllä herään kun reiteen ja pakaraan sattuu ihan kauheasti ja kun käännyn selälle niin alaselkä melkein tulessa kun kipu sinne siirtyy kääntyessä..
vasemmalla kyljellä pystyn nukkumista jatkamaan, mutta muutaman tunnin päästä herään että taas pitäisi kääntää asentoa..
Aika rasittavaa [:o]
Massu on kasvanu aikas palloksi [:)]
se on tuollainen jalkapallo keskellä mahaa ja takaapäin ei näe vieläkään että olisin raskaana mutta tosin kävelytyylistä huomaa[:D]

Kummipoikani täytti paripäivää sitten vuoden ja tämä kaverini antoi pieneksi menneitä vaatteita minulle!
Kolme muovipussillista erikokoisia vaatteita koosta 56-80 ja osa vielä käyttämättömiä.. oli kyllä mahtavia kun löytyy reisitaskuhousujakin ja bodeja joissa lukee pikkuisäntä [:D]

SoHeRa: Muistatko nimeä sille nestemäiselle raudalle mitä olet käyttänyt, voisin itsekin kokeilla.. En ajatellut, että toi rauta tulis olemaan mulle ongelma ja oon sit syöny sitä mitä on käsketty sen enempiä asiaan perehtymättä..

Helmimasu
: Mulla samanlaisia kokemuksia sokerirasituksesta.. taju läks mammalta ja sieltä mä labrahuoneen lattialta keräilin luitani... Onneks se on jo ohi... Se päivä meni kokonaan tosiaan kotona lepäillessä ja toipuessa.

Onnea Hallitukselle vuosien kertymisestä [:D]

Soittelin äsken ä-polille kun ei sieltä mitään kuulunut vaikka eilen sen lähetteen laitto neuvolasta sen kohdunkaulan lyhenemisen takia. Hoitsu sano puhelimessa, että joo sulle on varattu aika 11.11... Eli kahden viikon päästä!!! Antoi synnytyspäivystyksen numeron minne voi soittaa jos yöllä alkaa supistella?... Must on aika hurjaa, että nyt sitten jännäillään se kaks viikkoa tietämättä mikä on tilanne ja lyheneekö se kohdunkaula vielä lisää vaiko eikö ja mitä tässä vielä tapahtuu. Uskaltaako tässä nyt sitten nostaa maitopurkkia painavampaa enää ollenkaan saati ees portaita nousta... :( Helvetin helvetti...

Joo, tällä hetkellä on Bioteekin Tehorauta+B menossa. Sitä ennen join veteen laitettavia poretabletteja Friggs Rauta+C-vitamiini. 

moikka.
öö en nyt tuossa aikaisemmin lukenut tekstejä, mutta onko teille jo neuvolatäti suositellut mitään vitamiinia marraskuusta maaliskuuhun?
Mulle sanoi että apteekista jotain hakea, mutta mikä olis sellanen hyvä?
Itse kun en noista oikein älyä[:)]

Neuvolaan soittelinkin tuossa paripäivää sitten, kun emätin on jotenkin pehmeä ja emättimen suu auki.. mutta sanoi että ihan normaalia on ja voi kuulema turvotakin vielä [:o]
No onneksi ei tuo ollut mitään, mutta jotenkin itse soittanut melkein joka oireesta kun niin uutta itselle ja hyvähän se on kysyä.
En voi tehdä kuin 500m lenkkejä kerralla ja hitaasti kävellen, kun alkaa alavatsaan nipistelemään ja sattumaan vähän..

Kiitos SoHeRa, täytyy katsoa jos tuosta lähikaupasta löytyis jompakumpaa :)

Hallitus: Mä olen syönyt raskaus multitabseja raskauden alusta asti 1 päivässä ja nyt lokakuun loppupuolelta asti 2 nappia päivässä kun ei arska enää paljon paistele ni saa sitten ne tarvittavat d-vitskut:

http://www.multitabs.fi/raskaus_monivitamiini

Ihan neuvolassa suositeltiin noita!

Sitten on myös Ladyvita Mama. Itse olen käyttänyt sitä ihan siitä syystä, että saa samalla ostettua, kun käy muutenkin kaupassa. Muihin raskausvitamiineihin en ole ruokakaupassa törmännyt. Mutta ihan sama, mitä käyttää, kunhan on raskaana oleville suunnattu!! [:)]

Aika on mennyt mahdottoman nopiaa!!! Seuraavan kuukauden aikana vauva kasvaa paljon ja "innolla" odottelen, että mitä vaivoja sen mukana tulee lisää. Nyt alkaa olla selän kanssa vaikeuksia istua.. [&:] Täytyy yritää jumppailla paljon, kun se on vielä mahdollista [:)]

Heips!
Onko teillä muilla ns hajuongelmaa??? Musta tuntuu et oma hien haju on voimistunut huomattavasti/hajuaisti on voimistunut. Illalla käy pesulla ja tuntuu et aamul haisee taas iha raadolle vaik kui laittaa deodoranttia... [:)]
Ei kiva!

Meille on tosiaa eka tulossa, mut meinasin kyllä ens viikonloppuna juhlistaa "melkein-isänpäivää". Löysin hienot superiskä-kalsarit kaupasta ja se ratkas meillä tän asian....

Hauskaa Pyhäinpäivää!!!!

Mulla ei kyllä enää ole niin vahvana tuo hajuongelma. Alkuraskaudessa sitä oli enemmän. Silloin kahvin haju ällötti, tupakan haju (mieheni polttaa) enemmän kuin normaalisti ja mieheni hengityskin tuntui haisevan normaalia useammin ja enemmän (kahvia ja tupakkaa [:'(]). Niinhän sitä väitetään, että nyt pitäisi hikoilla normaalia enemmän, koska aineenvaihdunta on vilkkaampaa.. Mä en kyllä hikoile enemmän, päin vastoin!! Jumpastakin saa lähteä melkein kuivalla paidalla pois!! Tiedä sitten, mistä se johtuu.. [&:]

moikka [:)]
itsellä on myös tuo hajuongelma ollut pidemmän aikaa.. jotenki tuntuu että itse haisen hielle vaikka kuinka peseydyn ja laitan sitä dödöä, mutta mies kyllä väittää ihan muuta vaikka kysellyt olen tai sit ei vaan ilkeä myöntää [:D] HEHEE..
No toinen mikä on tullut ja ollut muutamana yönä niin olen herännyt siihen kun vasemman käden pikkurilli ja nimetön on tunnottomia!
En nuku mitenkään käsi muun kropan alla vaan ihan voi olla tuo käsi mahan päälläkin niin mistä lie tämä ei johdu[8|]

Takaisin