Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipsan!

Mulla on jo pidemmän aikaa ollut hankalaa mm. kenkien, sukkien ja sheivausten kanssa, mutta mullahan siis tosiaan on kaksi vauvaakin, että kai se on ihan normaalia. Napa on edelleen sisällä, mutta kaventunut poikittaiseksi viivaksi.

Escada mulla on samaa vaivaa oikeassa kyljessä ja mun hieroja sanoi, että voi aiheutua siitä, että hartiat jumissa. Ja itse asiassa todistikin sen mulle hieromalla lapojen lihasten kiinnityskohtia. Huomasin, että ainakin ton oikean puoleisen kylkikrampin/-polton saan pois, kun venytän päätä vasemmalle etuviistoon niin, että tuntuu oikeassa lavassa. Kandee kokeilla, mutta voihan sulla olla jostain muustakin kyse...

Meillä oli muuten ultra viime ke ja saatiin tietää, että toinen vauvoista on poika! Toinen oli niin jämptisti selkä päin anturia ja jalat tiukasti vartalon alla, ettei lääkärillä ollut mitään mahdollisuutta nähdä toisen sukupuolta. Onko kenenkään miehet olleet pettyneitä vauvan sukupuoleen??? Musta tuntuu, että isäntä olisi mieluummin halunnut tytön. Ei se sitä nyt mitenkään hirveästi tuonut ilmi, jotenkin vaan haistelin sellaista rivien välistä. Mutta sanoi sitten, että tärkeintä tietysti, että ovat terveitä. Ja näinhän se on!

Hyviä vointeja kaikille!

Meillä oli oikeastaan molemmilla, ei nyt voi sanoa pettymystä, mutta pientä apeutta, kun kätilö sanoi, että tytöltä vaikuttaa. Syy siihen, että meillä on jo yhteensä neljä tyttöä, eikä yhtään poikaa. Toki iloisia ollaan ja odotetaan innolla tyttöäkin!! Ja pieni toivonpilkahdus on, koska kätilökään ei uskaltanut ihan varmasti sanoa tytöksi. Meillä oli kyllä ajatusta tehdä toinen heti perään, jos vaan onnistuu eli jos sitten viimeistään tulisi poika [:)]

Mä käyn tasaisin väliajoin poistattamassa kainalo- ja säärikarvat sokerilla. Viime viikolla otin sitten brasilialaisen eli kaikki pois alapäästä. Voin sanoa, että sattui! [&:] No, kivun pitäisi helpottaa, kun useammin käy eli seuraava aika on jo varattuna. Meillä miestä ei niin haittaa, vaikka karvoja onkin siellä täällä, mutta kyllä molemmat karvattomasta vartalosta enemmän tykkää. Itsellä siis mukavampi olla kun ei joka paikka rehota [:D]

Vähän on kurkkukipua ilmassa. Toivottavasti ei iske mikään flunssa! Jos laittais teetä [:)]

Meille ultran mukaan siis tulossa pieni tytön tyllerö. Kyllä mä pienen pettymyksen häivähdyksen olin huomaavinani mieheni kasvoilla, mutta joko huomioin väärin, tai hän peitti pettymyksensä tosi hyvin.
RU:n asti kun hän oli hehkuttanut tulevaa änäritähteä, nyrkkeilijää, jalkapalloilijaa ym ym. ym. :D
No nyt sitten vain totesi, että pitää alkaa selvittää missä toimii lähin mimmiliiga ja et on mentävä sit haulikkokaupan kautta kotio [;)] Viime viikkoina hän on keskustellut joka päivä pikku rinsessalleen ja me ollaan kuulemma hänen omia ykkösnaisia!! <3 [:D]
Juttelin yhden hyvän ystävän kanssa (mies), jolla on oma tyttölapsi.
Hän sanoi, että varmaan ainakin suurin osa ensimmäistä kertaa isäksi tulevista toivoo aluksi salaa poikaa, mutta kun se oma pieni tyttö on sylissä ei sitä vaihdeta mistään maailman hinnoista poikaan :D :D
Kai se on joku "suojeluvaisto", että poika olisi miehelle jotenkin helpompi kun on jotain yhteistä.. ?
Meidän perheessä oli kyllä niin, että minä olin se "isin oma tyttö" ja veljeni puolestaan "äidin poika" . Iskä oli mulle pienenä tyttönä jotain suurta ja parasta eikä kukaan tai mikään voinut tulla siihen väliin. Taisin mä naimisiinkin olla sen kanssa menossa kun isoksi kasvaisin, hehe... , mutta minä siis notkuin hänen mukana kalareissuilla ym. ja veljeni mielellään äidin kanssa kotona, joten niin ne vaan sukupuolirajat paukkui silloinkin jo!!

Aamulla olin sokerirasituksessa. Syömättömyys meni vielä ihan ookoo, mutta niinkuin pelkäsinkin niin juomattomuus oli se pahempi paikka. 1 tunnin verikokeessa lähti taju kun meni olo sen verran heikoksi ja labrahoitsu antoi säälistä huikallisen vettä. Toisen tunnin makasin lahnana käytävällä kunnes se oli ohi ja sain juoda kunnolla. Nestehukkapäänsärky nyt kuitenkin oli ehtinyt aamulla jo kehittyä, joten sitä tässä parannellaan edelleen.. Sitten vaan toivotaan, ettei raja-arvot pauku ja saan syödä niin rakkaaksi muodostunutta iltajädeäni vielä jatkossakin.. ;) Huomenna siis saa tulokset siitä..

Jaahas, sainkin tietää sokerirasituksen tulokset jo tänään. Arvasin heti, kun kännyssä vilkkui neuvolätädin numero et kiinni jäätiin..
Muut arvot oli ok, mut paastoarvo just rajalla 5,3, jolloin joutuu dieetille ja seurantaan.
Hyvästit kaikille herkuille (karkit, pullat, vaaleat leivät, pastat, jäätelöt ym...)
Eli se raskaudenaikanen herkuttelu loppu tällä mamilla tähän.
Seuranta tarkoittaa siis sitä, että 4 viikon välein neuvolassa otetaan paastosokeri. Ei onneks tarvii mennä uudelleen rasitukseen!!!

Toisaalta hyvä, että tulee nyt vähän seurattua tarkemmin, olen kyllä aika holtiton ollut kun pienessä mielessäni olen sallinut pelkän raskauden perusteella itselleni lähes kaiken. Vähän haikeeta kumminkin... :(

Mulla on marraskuun 19.päivä sokerirasitus edessä....jännityksellä odottelen tätä toimenpidettä! Tuntuu etukäteen  vaikealta ajatella, että miten pystyn olemaan syömättä niin pitkän ajan.....

Heippa!
Tänään oli neuvolakäynti, jossa Valtsu-poikamme kuuli pikkusisaruksensa sydämensykkeet - oli kuulemma tosi nopea (150). Sf-mitta oli 21 cm eli lähellä ylärajaa mennään, samanlailla kuin Valtterin kohdalla. Kehuin omaa terkkaani siitä, ettei hän rutise painon kertymisestä, sitä oli tullut nyt vähän enemmän eli lähes 500g/vko. Hän totesi, että kun en ole lähtöpainoltani ylipainoinen, hän ei juuri painooni puutu, nousihan se Valtteria odottaessanikin 18 kiloa. 3 kk:n päästä olin normaalipainossani ja myöhemmin jatkaessani imetystä jopa kevyempi kuin koskaan ennen. Eli en itsekään stressaa painosta vaan yritän nauttia raskaudesta lisäpainoineen ym. piirteineen.
Puhuimme myös sikainfluenssa-rokotteesta, johon minulle saapuu kutsu tekstiviestinä lähiviikkoina. Taidan sen rokotteen ottaa, ajattelen niin, ettei hirveää myrkkyä voitaisi antaa raskaana oleville Suomen kaltaisessa korkean terveydenhuoltotason valtiossa. Varma ei voi kai koskaan olla mistään, mutta joku ratkaisu on kuitenkin uskallettava tehdä.

niin siitä sikainfluenssa rokotteesta... aikooko moni ottaa sen vai ei ja miksi?
Mie sillon neuvolassa sanoin neuvolatätille et laittaa minut sinne listaan, mut nyt kun olen lukenu juttuja niin mahdan jättää väliin.
Isäni ja tuo miun mieheni sanoivat kanssa, että koska sitä lääkettä ei ole testattu niin ei voi tietää mitä haittoja siitä on sikiölle ja ne kun voi näkyä vasta muutaman vuodenkin päästä jos tulee jotain oireita...
sitten eikös se sisältänyt elohopeaa ja jotain muuta haitallista ainetta??
Ja mitä itse olen lueskellut ja kuullut niin flunssa se tämäkin on eikä sen kummempi niin miksi antaisin itseeni pumpata ainetta josta ei ole tietoa sen paremmin.
Tämä itse flunssa on tappanut niin vähän ihmisiä etten mie usko, että me tänne kuolla kupsahdetaan.
Mutta niinhän se on että jokaisen oma päätös ja ite tuota en uskaltaisi ottaa ihan sen takia kun sitä ei olla testattu tarpeeksi.
Yleensä lääkkeitä tehdään ja testataan sen viisi vuotta, mutta miten pitkään se tämäkin sikaflunssa ollut? puolivuotta...? ihmettelin miten ne on siihen mennessä saaneet muka niin hyvän lääkkeen sit tehtyä..

Eilen oli pelkopolille aika.. hyvin kätilö kertoi kaikki synnytyksen eri vaiheet ja sain sitä itseluottamusta ihan hieman, mut silti tuo synnytys mietityttää kyllä.
Pitää kuulema mulla aika varata rv35 jos lapsi on perätilassa... ja siinä rv37 mikä tutkimus onkaan niin en saa mennä normi terveyskeskukseen vaan sinne sairaalaan ihan että selittävät kaikki systeemit tai jotain tarkasti.
Anto sitten kätilö mulle jo synnytysvalmennuksen aikataulut millon pidetään niin itsellä pitäisi mennä mukaan katsomaan sitä toimintaa jo pian.

mie oon kans miettiny sitä et otanko vai en. se mikä mua eniten häiritsee on se ettei tavn influenssarokotetta saa raskaana ollessa mut tän nyt sit sais... ja sit se ettei sitä ole testattu kovinkaan kauaa ja tuskin raskaana oleville lainkaan. mut sit taas et jos ite sen ottaa ni se vauveli saa samalla suojan. en vielä ole päättäny. tää on paha valinta!

Meillä oli tänään neuvolalääkäri ja siellä saatiin pikkusen painoarvioks 667g <3 sf-mitta oli 25cm ja kaikki oli muutenkin kunnossa :)
Itse olen päättänyt etten ota sitä rokotetta.
Aika samoista syistä kun tossa Hallituskin kirjoitteli...
Ihanaa että enään ALLE 2kk töitä ja sit äippälomalle (taisiis talvilomalle ja siitä äippälomalle) [:)][:)]

Kiitos Helmiäippä vinkistä kylkikramppausten suhteen! en kyllä tiedä onko minulla tuosta syystä ollut ne krampit, kun olivat vain silloin la yöllä ja loppuivat 30min. sen jälkeen kun ravintolasta lähdin ja eivät ole tulleet sen jälkeen tai sitä ennen koskaan.. mutta jos tulevat uudestaan niin on siis syytä mennä hierojalle! Aikanani kun kävin urheiluhierojalla niin lava ja rintakehä olivat aika jumissa silloin viellä kun treenasin. Nyt on jäänyt treenit ja hieronta..

Kannanotto rokotus asiaan.. En meinannut kanssa sitä rokotetta ottaa.. Tosiaan epäilyttää kun sitä on testattu niin vähän, että mitä se tosiaan voi tuoda tullessaan tuolle pikkuiselle.. Ja ensinnähän suomeen odotettiin epidemiaa elo-syyskuuksi, ei tullut.. Ja nyt uutta buumia odotetaan kk/kahden sisään.. tuleeko?! Ja nyt kun se on alkanut Lapissa leviämään, niin on ollut lievänä, siis 2-3 päivän normaali flunssana, eikä jälkitauteja.. Eiköhän raskaana olevat päihitä normaali flunssan siinä missä muutkin.. että hössötetäänkö tässä nyt liikaa..?? Niinkuin kävi esim. lintuinfluenssan aikana, kauhea haloo ja aika suotta loppujen lopuksi.. Toki jälkiviisas on helppo olla, mutta silti nyt näillä tiedoilla jätän rokotteen ottamatta. Kantojahan on yhtä monta varmasti kuin ihmisiä, tämä vain oma kantani.

Onnittelut kaikille ultrassa käyneille, ihanaa jos saitte tietää sukupuolen halutessanne!! Minäkin olisin halunnut sen tietää vaan ei kätilö sitä halunnut ottaa selville, katsoi alakertaa n. 3 sekunttia ja totesi että ei näy, jalat ristissä ja that´s it.. no, jännityksellä vedetään loppuun asti!

Heissan kaikille!

Tuohon sikainfluenssaan sen verran, että itse ajattelin ottaa rokotteen. En jaksa uskoa, että sitä annettaisiin kenellekään jos ei olisi testattu. Ja jos asiasta enemmän tietävät "viranomaiset" suosittelevat, niin uskon heitä. Tässäkin on riskit vastaan hyödyt ja jokainen miettii ne tahollaan. Jostain luin, että yksi komplikaatio juuri tän kyseisen influenssan kohdalla on se, että äiti ja sikiö alkavat hylkiä toisiaan, seurauksena tietysti ennenaikainen synnytys. Ei sekään nyt kamalan hyvältä kuulosta... Jos lisää virallista tietoa haluatte, käykää kattoon www.thl.fi, sieltä siis löytyy ainakin oikeaa tietoa eikä huhupuhetta. Onneksi tää nyt on mennyt niin, että epidemia ei ainakaan vielä ole puhjennut eikä ole ollut niin ärhäkkä kun aluksi luultiin, mutta näillä influenssoilla on tapana tulla kahdessa aallossa, eli toinen aalto on odotettavissa ensi kevään/kesän aikana. Ja vaikka sillon meillä on onneksi lapsi jo sylissä, niin ei sitä tautia varmaan silloinkaan halua + vauvalla myös suoja sitä vastaan. Mutta kuten sanoin, jokainen päättää itse.

Vielä sen verran, että neuvolassa mulle th suositteli myös tavallista kausi-influenssarokotetta, joten ei se varmaan ole kielletty raskaana olevilta. Ja yks lääkäri selvittikin, että esim. jenkeissä rokotetaan jokainen raskaana oleva kausi-influenssaa vastaan, huolimatta siitä missä raskauden vaiheessa on. (myös ensimmäisellä kolmanneksella) Joten jos siellä uskaltavat, niin miksikäs ei täällä-

Närästyksestä on näyttänyt olevan puhetta. Mulla se vaivaa yötä päivää, kaiken aikaa [8D] Erittäin epämiellyttävä tunne eikä mikään oikein auta. Kait se on kärsittävä hamaan loppuun asti. Mutta onneksi muuten oon voinut hyvin, mitä nyt satunnaista selkäkipua työreissulla sekä uutena juttuna ilmaantunut jalkojen/sormien turvotus. Pitää nyt vaan toivoa, että äidy ihan mahdottomaksi.

Mutta tässäpä nämä suurimmat tällä kertaa, voikaa paksusti!

Olen tehnyt päätökseni rokotuksen suhteen ja aion sen ottaa. Eri asia ehtiikö sen teho alkaa vaikuttaa ennenkuin tartunnan saa.. Meillä rokotukset 5.11 eli parin vkon päästä ja rokotehan vie sen 1-2 viikkoa ennekuin alkaa suojata... Olen miettinyt asian kantilta "kumpi pahempi" ja päätynyt siihen, että varsinkin näin viimeisen raskauskolmanneksen kynnyksellä on parempi ottaa rokotus kuin katsoa ja katua.

THL:n kattava ja päivitetty tietopaketti vastaa mielestäni moniin itseä ja muita askarruttaneisiin kysymyksiin:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/

Rokutuksista on ollut kovasti puhetta. Itse olen myöskin päättänyt ottaa sikainfluenssarokotteen. Kaikesta huolimatta päädyin siihen että parempi ottaa rokote kuin jättää otaamatta, ja kuten Sash79 sanoi, niin hyvä ottaa se nyt viimeisen kolmanneksen kynnyksellä. Itselläni vaikuttaa myös se, että erään tuttavan vain muutama viikkoinen vauva oli kuolla influenssaan viime talvena... :/ onneksi heillä kääntyi kaikki parhain päin!

Myös tavallisen eli siis kausi-influenssarokotteen ottamista mietin (juurikin tuon tuttavaperheen tapauksen takia) mutta taidan sen silti jättää väliin. Minulle kun neuvolassa sanottiin, että eivät sitä tuputa/varsinaisesti suosittele, mutta että sen saa ottaa jos haluaa. Eli tuosta ymmärsin ettei välttämätöntä tarvetta.

Sitten silmään tarttui myös se, kun Sash79 sanoi että maha ottaa kiinni kenkiä jalkaan laittaessa ym. Mulla myös sama! :D Vaikka mulla ei niinkään ole iso maha, mutta on jotenkin niin "alhaalla", että vaikeuttaa tiettyjä asioita. Saa mies kohta alkaa harjottelemaan pukemista :D

Toivotaan että kaikki pysyy terveinä, ettei sikaflunssa pääse yllättämään!!

Ajatelkaapa tytöt, että palstoilla on jo heinäkuun odottajiakin!!! Tuommoiset huomiot auttaa mua jaksamaan ja uskomaan, että aika oikeasti kuluu vaikka välillä tylsistyttää ja turhauttaa tää piiiiitkä odottelu... [:D]

Nyt yritän todistella itselleni, että tekemäni appelsiini-porkkanaraastehan on  yhtä hyvää kuin jäätelö kinuskikastikkeella.... Se oli siis mun normaali iltapala ennen sokerirasitustuomiota... Huoh... [;)]

Tervehdys. Pitkästä aikaa.

Niin se aika viilettää eteenpäin. Puoliväli on jäänyt taakse ja maha ottaa eteenpäin.
Tässä koitetaan pötkiä eteenpäin päivä kerrallaan. Mielialat on ollu enemmä alavireisiä kuin ylävireisiä. Tässä sattunut ja tapahtunut kaikenlaista, ja välillä fiilis on totaalisen loppu.
Ehkä älyttömän huono päätös, mä olen vetänyt sosiaaliset suhteet ihan minimiin.. tuntuu vaan että mä en jaksa ihmisiä ja vastailla samoihin kymysyksiin.  Kukaan ei kysy miten minä jaksan vaan kaikki "no onko isästä kuulunut mitään, tuleeko sinne tänne ja tonne.." tuntuu, että ihmiset hakee vain niitä negatiivisia juttuja.

Nyt sitte möllötellään tässä, laskeskellen päiviä, että kohta sitten saakin jäädä äitiyslomalle.
Pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa niitä sänkyä ja vaunuja katsomaan.. mutta eipä nyt ole oikein fiilistä ollut niihinkään. Jospa se fiilis jostain tulis.

Mutta nyt toi valitus päättyy tohon.

Rokotteesta olitte keskustelleet. Mä en todellakaan tiedä mitä tässä tekis. Onneksi on muutama viikko vielä "armonaikaa" ja näkee mihin suuntaan tämä "epidemia" kehittyy.  Jos oikeasti homma räjähtää käsiin mä otan rokotteen. Jos näyttää että mitään syytä rokotteeseen ei ole, niin sitten jätän väliin.
Eniten sitä miettii että nyt kun sen ottais, niin lapsella on suoja syntyessään mahdollisen kakkosallon aikana, mutta jossen ota, niin sitten ei mitään suojaa ole.

Juttelin tuosta rokotteesta tänään lääkärin kanssa joka itsekin on raskaana. Aikoo itse ottaa rokotteen. Hänen kantansa oli että on huomattu että iso osa sairastuneista on raskaana olevia (joita koko maapallon väestöstä n.2%) ja sitten joka kolmas sairastuneista jotka on olleet sillon raskaana joutuneet tehohoitoon. Eli jos sen saa nyt se voi iskeä todella pahana. Itse virushan ei ole vaarallinen vauvalle, mutta jos äiti sairastuu pahasti niin sehän vaikuttaa sitten sikiöönkin [&o]
Elohopeasta totesi että rokote sisältää yhtä paljon elohopeaa kuin yksi 25g silakka eli ei juuri sen enempää kuin sitä muutenkin saattaa elimistöönsä saada tietämättäänkin.
Olen siis nyt kääntynyt sille kannalle että otan rokotteen heti kun sen saan. Kuitenkin sitten aikamoista arpapeliä ajatus "jos sittenkään en sitä saisi..." Kun rokote ja sen mahdolliset sivuvaikutukset on pienempi paha kuin jos oikeasti sairastuu tuohon.

Sash79: Mä aina iloitsen, kun tulee uusi kuu keskusteluihin mukaan! Niitä on kiva käydä lukemassa ja muistella itse sitä aikaa, kun oli siinä vaiheessa. Hirmu nopeesti menny aika!! Kohta on joulu (IHANAA!!) Ja sen jälkeen voikin odotella vauvaa syntyväksi koska tahansa.

Sain päätöksen äitiysrahasta ja pakkauksesta. Ihan en ymmärtänyt, miten mun ekan ja kolmannen maksuerän välillä oli eroa 1000€ (ja ekan ja tokankin yli 500€). Et miksi ne summat vaihtelee ja vielä noin paljon..?? Tiedän, että ekassa on 30 arkipäivää ja muissa 25, mutta ei 5 arkipäivästä pitäisi vielä tonnia tulla..!! No, ens viikolla tulee paperit, niistä kai selviää.

Mä kyllä otan rokotteen. Sitä nyt niin paljon pähkäiltyäni olen todennut, että parempi ottaa [:)]

SoHeRa  juu eikö ookkin vaan ihanaa kun aika kuluu ja koko ajan ollaan lähempänä sitä h- hetkeä 
Äippärahoja mä en oo vielä edes hakenut, kun odottelen viimeseen asti ni saan hakea sitä viimesen 6kk mukaan.. En osaa kyllä sanoa miksi ne noin heitteleepi... Hö.

Sain tänään kerralla ostettua vaunut, hoitopöytä/ammeen sekä pinnasängyn pakettihintaan 370,- :)
Siis käytettynä tieteskin, mutta kumminkin.. Vaunut on Teutonian, sellaiset kolmepyöräiset yhdistelmät, tosi näppärät ja ihanat, hoitopöytä on sellainen jalallinen mistä hoitopöydän saa taitettua sivulle jolloin alta paljastuu amme ja sitten vielä säädettävä pinnasänky. Yhdellä mukulalla ollut aikasemmin nämä tavarat ja pelkästään Teutonian yhdistelmät maksaa uutena yli 800,- joten mielestäni tein oikeinkin hyvän diilin :)

Mä hain myös viimeisen 6kk:n mukaan ja onneksi päätös jo tuli, niin voi hyvillä mielin sairaslomailla [:)] Ei kyllä kroppa enää kestäisikään töitä.

Meiltä puuttuu enää sitteri ja pinnasänky. Ja tietysti jotain vaatteita ja vaippoja ja öljyjä ym. pitää hommailla. Onneksi Suomessa on äitiyspakkaus! Siellä on kyllä paljon hyvää ja hyödyllistä. Tosin sitten on kiva, kun tietää varmasti, että onko tyttö vai poika, niin ostella niitä vaaleanpunaisia/-sinisiä vaatteita.

Takaisin