Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin aamulla hammashygienistillä tarkastamassa suun tilanteen. ja sieltähän löytyi 3 alkavaa reikää!!! Olen ihan järkyttynyt kun mun hampaat on aina ollut tosi hyvässä kunnossa eikä ole koskaan ollut reikiä aikaisemmin. Tai siis oli joskus pentuna maitohampaissa, mutta eihän niitä ees paikattu kun tuli sitten rautahampaat tilalle.. Yhyy... [:(] Luulin muuten et jos hampaassa on reikä niin sitä vihloo?? Ei mua ainakaan ole vihlonut.. Onks se poraaminen ihan kamalaa?? Eihän ne voi ees puuduttaa nyt kun on raskaana?? Voihan hevosen tavara et pelottaa :( Fluoritabletteja kuulemma pitää popsia loppuraskaus ettei tuu lisää reikiä ja hammaslanka joka päivä ja hampaiden perusteellinen pesu aamuin illoin.
Oon ton pesun kyllä mielestäni tosi tunnollisesti koko elämäni aamuin ja illoin suorittanut, mutta ilmeisesti pesun laadussa on on jotain vialla kun siitäkin muistutti että ylähampaiden takaa on kans tärkeetä pestä.. Parin viikon päästä siis paikattavaksi... Taidan karata jonnekkin...

Jännää ettei mua pelota synnytys pätkääkään mut toi hammasreikien poraaminen on aika ykkösenä mun pelkotilastoissa.

Sash79 mäkin pelkään hammaslääkäriä ehkä maailman eniten ja kyllä ne voi puuduttaa vaikka ootkin raskaana!
Mulle ainaki puudutti tossa reilu kk sitten kun oli ongelmia suussa.
On kuulemma ihan normaalia että tulee ongelmia hampaiden/ikenien kanssa raskauden aikana, mut ne on tärkeet hoitaa kun jotenki äidin hampaat vaikuttaa vauvan hampaisiin jos en oo ihan väärin ymmärtäny [:-]

Mulla on kans useampia reikiä ja viimeeks ku kävin paikattavana ni puuduttivat. Mulla on iso reikä viisauden hampaas (ei ole vihlonu) ni sitä yrittivät paikkailla ja sit synnytyksen jälkee poistetaa. Ei kiva!!!

Mulla tuntuu aina välillä iha ku ois rytmihäiriöitä, mut mietin et voisko olla vauvan syke? Se menee ohi nopeasti. Tää on niin tylsää olla kotona ku on aina tottunu tekemää päivät reipasta työtä. Nyt sit vaa surffailee netis ja kyttää naapureita....

On ollu kiva ku tää meidän ryhmä kirjoittelee pitkin päivää tänne!!!!

Okei no hyvä tietää että voi puuduttaa.... vähän helpotti. Mua ei tosiaan ole koskaan porattu, mutta kaikki viisauden hampaat on kyllä poistettu. Ne poistettiin kahdella eri kerralla ja ekalla kerralla puudutusaine ei toiminut, eikä avustava hoitaja tajunnut mistään mitään enkä saanut puudutetta lisää, joten lääkäri repi hampaan irti puuduttamatta. Ne hampaat piti vielä halkaista ensin kun olivat vain puoliksi puhjenneet.
Se on tähän mennessä ollut elämäni kamalinta kipua...
sipster muista pyytää heti lisää puudutetta jos vähänkin tuntuu, sulla on oikeus saada sitä.
Nyt sen loppuu muistelu, yök yök yök!!!

Mukavempiin asioihin!
Viikot paukkuu taas, nyt jo 24 täynnä! :) :) Sen kunniaksi huomasin tänään, että äitiysavustus ja lapsilisät on ratkaistu vihdoin ja viimein. Eli pakettia odotellessa, parin viikon sisällä pitäisi tulla :)

Mulla on kans tänään hammaslääkärin tarkastus. Kävin jo tos aiemmin syksyllä ientulehduksen takia hammaslääkärillä, mut koska kaupungin toiminta on hyvin byrokraattista, hammaslääkäri ei voinu kattoa onko reikiä. No, tänään sitte se tarkistetaan. Mulla ei oo ikinä ollu reikiä, mutta en tiedä mikä nyt on tilanne...

Eilen kävin fysioterapeutilla tosta selästä ja sain jumppa- ja rentoutusohjeita. Ainakin se rentoutusohje autto, vaikkakin yöllä oon nukkunu huonosti. Mut meillä oli makkaris tosi kuuma et se ainaki vaikutti. Tos tunti sitte naureskelin ittekseni, että kuinka raihnaanen sitä ihminen on. Mulla oli selän päällä lämmitetty jyväpussi ja vasemmas rantees jääpussi. Toi ranne tuntuu olevan koko aika kipeämpi, kun en oo tällä viikolla tehny vasemmalla kädellä oikeestaan mitään. Mietiin täs, että jos mä tänään vähän kokeilisin neuloa, et mitä ranne siihen sanoo...

Ja kävelylle pitää kyllä mennä ku on niin hieno ilma!

Hammaslääkäris käyty ja reikiä nolla! Hammaslääkäri kehui, että mulla on todella hyvät hampaat. Niitten puolesta tarkastukses vois käydä viiden vuoden välein, mutta hammaskiveä pitäis käydä poistamas kerran vuodes. Ihan pienenpieni reiän alku oli, mutta ei kuulemma tartte laskea reiäksi ja sen voi käydä paikkauttamas joskus sitte vauvan syntymän jälkeen.

Hammaslääkäristä päästyäni kävin vähän kävelemäs ja nyt oli aika tuskaanen reissu. Selkä ihan jumis ja alavattaa juili. Ku pääsin kotia ja otin tukivyön pois, olo parani samantien. En tiedä sitten oliko toi tukivyö nyt sitten "liikaa".

Hallitus kyseli tuolla navasta ja mulla ainakin jo aikoja sitten napa "pullistu" ulospäin (voiko noin sanoa? :O). Ja se tosiaan näkyy ohuiden paitojen läpi :D hassua...

Sash79 saikin jo vastauksen siihen, että kyllä voidaan puuduttaa vaikka ollaankin raskaana. Mullakaan ei ikinä ennen oo ollut reikiä, mutta nyt oli kaks sellasta mitä piti paikata, ku kävin tossa kk sitten :/ ja mä inhoon sitä puudutusta yli kaiken!! Toisen hampaan porasivatkin ilman puudutusta, toiseen oli pakko käyttää puudutusta... Huh huh! Onneks se on jo ohi!

Keijunlilja: mä kävin tänään hakemassa tuon tukivyön, ku alkaa selkä olee niin kipee pitkästä seisomisesta tai istumisesta. Ja mulle just sanottiin, et kaikille se ei sovi ja et pitää sitä sen verran ku tuntuu hyvltä... Kattoo miten mun käy.. Toivotaan et auttaa!

Tiistaina olikin neuvola, jossa siis valitin mm. tuosta selästä. Syke oli noin 150 ja pari potkuakin Juniori iski hoitajalle :) Verenpaine oli 128/89, hemoglobiini oli taas vaihteeks noussut, viimeks se oli 142 ja nyt 149. Tajusin muuten just, että johtuu varmaan niistä vitamiineista, että ku niissä on rautaa ja mulla muutenkin niin hyvä hemoglobiini.. Painoa viime kerrasta oli tullu lisää 2,4 kiloa eli alusta yhteensä 7,4kg. Sf oli 22,5. Eli siis kaikki hyvin :) Oli tällä kertaa joku sijainen, joka oli itse myös raskaana! Oli kyllä tosi mukava! Seuraavaks sitten lääkärille vajaan 4 viikon päästä.

Olin sitte toisen odottavan kanssa eilen taas kolmannen kaverin luona (olen varmaan ennenkin kertonu, hän on siis se ku sai elokuussa pojan). Oli hirmusesti kasvanu viime kerrasta ja nyt jopa hymyili jo! Oli kyllä niin ihana tapaus! <3 Sieltä saatiin mukaan myös vaippoja, jotka oli heille käyny jo liian pieniksi. Nyt on siis itsellä jo jotain.

Nyt täytyy taas lähteä välillä kävelemään, ettei tää selkä jumahda kokonaan... :/

Moi!
Nyt on Legoland-reissusta kotiuduttu. Matkan aikana huomasi ainakin sen, että kävely ja seisoskelu alkaa jo tuntua sekä selässä että jaloissa. Olenkohan hullu, kun kuvittelen jatkavani jumpan ohjaamista tammikuun lopulle?! No, onneksi ei ole kuin yksi ohjattava jumppa viikossa, tosin kestoltaan 3 tuntia, kun on kaksi ohjattavaa ryhmää.
Kaikenlaista puhetta on ollut tällä palstalla kämpän koosta ja vauvan tarvikkeiden säilyttämisestä. Itselläni on sikäli onnekas tilanne, että meidän omakotitalossa on tilaa isommallekin katraalle. Tosin tällaisessa vanhasta kunnostetussa talossa riittää aina rempattavaa, uusi kohde ilmaantuu aina, kun joku saadaan valmiiksi! Mutta kun ei ole turhan tarkka, elämä sujuu mukavasti.
Mitään vaivojakaan ei mulla ole oikeastaan ollut, olen vaan nauttinut kasvavasta vatsasta ja ihanista liikkeistä kohdussani. Kahden keskenmenon jälkeen osaan todella arvostaa raskauden jokaista päivää. Kotona yritän tosin luistaa siivouksesta vetoamalla raskauteen - se ei aina oikein onnistu...
Seuraava neuvola on ensi tiistaina ja sitä odotan siksikin, että Valtsu tulee mukaan kuuntelemaan sydänääniä. Poikaparka oli niin pettynyt, kun ei päässyt rakenneultraan katsomaan tulevaa siskoa/veljeä ruudulta. Siksi sovittiin, että hän pääsee kuuntelemaan sydänääniä.

Ihana päivä!! Saatiin tietää että saadaan uusi koti. Pieni saunallinen kaksio, mutta silti puolet enemmän tilaa kuin tällä hetkellä!!! *Helpotuksen huokaus* ja riittävästi, että vauva-aika menee siinä ihan hienosti :) :)

Hanipööllä oli koko yön jatkuvat bileet, ukkokin heräsi aamuyöllä kun piti kättään vatsan ympäri ja neiti päätti mukiloida sitä ihan kunnolla [:D] [:D] 

Hyvä ystäväni sai eilen tietää odottavansa kaksosia... Ollaan suunniteltu tyttöjen iltaa jo pitkään ja tänään tehdään sitten herkkuruokaa "kuudelle" (hänellä jo yksi tyttö ennestään 3v) ja katsotaan töllöö ja saunotaan ja löhötään :) I-ha-naa!!!

Mukavaa viikonloppua jokaiselle <3

Ai niin siitä navasta piti sanomani. Meikällä ei kyllä ole tapahtunut mitään muutosta sen kanssa. Ihan yhtä "syvällä" näyttäs olevan ku aina ennenkin... On tota turvarengasta jo omasta takaa niin ei kai se sieltä ihan helposti pullahdakkaan :D :D

Heipä hei!!

Kerroin joku aika sitten että neuvolassa kuului jotain lisälyöntejä sydämestä. Pääsin sitten rakenneultraan ja tilanne tarkistettiin, kaikki oli onneksi oikein hyvin!! Sydämessä ei mitään vikaa, sydän vielä kehittyy niin kuuluu ilmeisesti asiaan. Oli kyllä mielettömän helpottava tieto!
Oon tässä ollu muutaman päivän saikulla, pitkittynyt hengitystietulehdus ja lämpöilyä ollu :/ Mutta ihana olla kotona ku töissä olo meinaa olla aika raskasta. Tympeää vaan ku henkeä meinaa ahdistaa [:(]

Pikkuinen liikkuu valtavasti ja varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä alkaa semmoset möyrimiset ja potkuharjoitukset että melkein pitää nousta ylös! :) Ja selällään olemisesta ei tämä heppu tykkää yhtään!

mullakin on kovasti selkä alkanut vaivaamaan, varsinkin aamuisin todella jäykkänä ja kipeänä! Ja nivuskipu on aivan järkyttävä!! Tuntuu oikeastaan vaan vasemmalla puolella. Onko teillä muilla?? Aloin jo huolestua kuuluuko tämä asiaan...

Taas oli tuossa jäänyt viikoksi myslit sun muut vähemmälle ja kuinka ollakaan oli aivan kauhea ummetus taas pari päivää sitten ja tänään enkä todellakaan halua samanlaista oloa ikinä!!
Jos suosiolla söisi ihan sitä terveellistä eikä vahingossakaan noita pikaruokia vaikka kuinka helppoa vaan suuhun pistää.
Kyykin kaksi tuntia pöntöllä valehtelematta!!
Siis tietää varmaan kaikki sellaisen olotilan kun tuntuu että tulee jotain ja pakko äkistää, mut sit taas kun ei tulekaan mitään... Join vettä, söin rypsiöljyä muutaman ruokalusikallisen ja pompin tyyliin tasajalkaa ja itkin ihan hysteerisesti et nyt repeää paikat ja huh hellettä kun sit parin tunnin ähertämisen jälkeen helpotti niin lupasin etten enää ikinä halua tuota äskeistä. oli kyllä niiiiiin tuskaisa kokemus etten kellekää toivo samaa.
Mennä ottamaan päikkärit ja huokaista[:)]

Mulla on myös ollu ton ummetuksen kanssa ongelmia, kuulosti niin tutulta kun luin Hallitus tota sun tekstii. Oon kyllä mielestäni syöny lähes koko raskausajan terveellisemmin ku ennen, tosin alkua lukuun ottamatta kun ekat kolme kuukautta oli niin paha olla kokoajan että vesikin oli pakko pakastaa että sai alas. Nyt oon pari kolme viikkoa muistanu joka päivä syödä kaurapuuroa jne niin paremmin mahakin toiminu.
Siitä navasta myös piti sanoa että en mäkään ole huomannu sen mihinkään muuttuvan, siellä on ja pysyy [:D]
Onko teillä muilla jo närästystä? Pahaakin vai sellasta että vielä ainaki ilman rennietä pärjää? Neuvolassa kun sanottiin että se vaivaa loppuvaiheessa raskautta niin tottakai mä uskoin mutta totesin tuossa jonkun aikaa sitten että eihän se nyt tietenkää menny niinku neuvolassa sanottiin. Onneks ei vielä oo joka päivästä mutta kamalalta se tuntuu siltikin.

Mutta nyt, mukavaa viikonloppua :)

heipsan [:)]
itsellä tuo napa pullistunu ulospäin.. näkyy myös jos on ohuita paitoja niin läpi se [:D] lisäksi oon kuullu että raskauden aikana karvan kasvu runsastuu.. itsellä on sitä kyllä käsiin tullu ihan kauheana ja ihokarvat tummunu mahasta[:'(]
näytän kohta varmaan gorillalta tai naiselta jolla kasvaa "mahakarvat" verrattaessa miesten rintakarvoihin[:@] yööök..
maha jo alkanu hieman paremmin toimia onneksi![:)]

Iltaa kaikille!

Vai karvan kasvu voimistuu.. mulla on käynyt just päinvastoin.. Tosin siinä saattaaa olla syynä se että rauta-arvot tipahti alas, mm. hiusten lähtöä saattaa aiheuttaa, niin stoppaisko tota karvan kasvuakin..?! Hiukset kasvoi alkuraskaudessakin ihan hurjasti ja karvat joo kanssa mutta nyt ei enään kasva hiukset ja ei oikein karvatkaan ( siitä en ole pahoillani, mut hiukset vois kyllä kasvaa normaalisti ) Ja napa on niinkuin ennenkin, tuolla jossain sisällä. [:D]

Eilen oli eri hassu homma.. Lähdin kuskiksi ystäville ja meninhän itsekkin käymään siellä ravintolassa, kaikki meni hyvin, kunnes.. Mulla alkoi kyljet kramppaamaan.. siis lihakset! Omituista! No, kylkiä hieroin siellä seistessäni ja koitin venytellä mutta sitten kun kramppaus alkoi etenemään vatsaa kohden niin totesin että ehkä on minun aika lähteä kotiin.. Olin siellä kerennyt olemaan jo 2,5, joten oli se jo ihan hyvä sauma lähteäkkin. No, 30 min. päästä kramppaus loppui ja olo oli "normaali" taas. Hassua ja outo tapahtuma, onko kenelläkään vastaavaa kokemusta..? Mistä mahtaa johtua?! Menen neuvolaan torstaina, täytyy siellä muistaa jutella asiasta. Muuten tämä vatsan kasvatus on edennyt mainiosti, on tämä ihanaa aikaa! [:)]
  Hyvää syksynjatkoa kaikille!

täällä on myöskin mahan seudulla havaittu karvan kasvua.... :) hassun näköistä välillä, kun ottaa paidan pois niin karvat sojottavat pystyssä, heh

Mun tuoreimmat neuvolakuulumiset: liian iso masu [:(] sf-mitta 27cm, oli kahessa vko:ssa kasvanu 24-->27 ? must kyl tuntuu että tää vauveli on niin eri asennoissa että liekö saanut oikeita mittoja...hmph..
Ens viikolla olis sitten ne sokerirasitukset yms. ikävää ku pitää olla 12h ilman nestettä ja ruokaa![:-]

Nyt nukkumaan ja hoitelemaan flunssaa..

ps.selkäkivut,iskias yms vaivaa 24h

Huomenia taas kaikille!
Uus viikko taas ja helmikuu lähestyy [:D]

nasu83 puheli nivuskivuista, mut mulla ainakaan ei oo ollu vastaavia..

haidi: mua on tasan kolme kertaa koko mun elämäni aikana närästäny, ja ne kolme kertaa on ollut nyt raskauden aikana. Yhen kerran ihan alussa ja nyt jälkeenpäin kaks kertaa. Oon pärjänny ihan ilman mitään lääkkeitä. Kaveri (joka saa joulukuun alussa vauvan) valittaa, että närästää ihan sikana (!) ja että hänellä siihen auttaa, ku ottaa muutaman ruokalusikallista kaurahiutaleita. Hänellä aina pikku elovena-pussi mukana :D

Muutamat mainitsivat karvan kasvusta, ja itse olen myös huomannut saman :D mahassa kasvaa tummia karvoja... olis tosi kiva vetää bikinit päälle ja lähtee kylpylään esittelee karvasta mahaa ;P muutenkin karvotus tummempaa ja tiheämpää... hmmm...

Muuten täällä voidaan ihan hyvin. Viikonlopun aikana ei ehtinyt selkäkään tulla kipeäksi, vaikka vapaalla ollessani en käyttänytkään tukivyötä. Saa nyt sitten katsoa, että miten käy kun täällä töissä taas olen ja joudun istumaan/seisomaan pitkiä aikoja... Nytkin voisin taas nousta hetkeksi, kun ei ole vielä kiire... Palaillaan! Hyviä vointeja kaikille! [:)]

Nasu83 onko sulla vielä ollut nivuskipuja? Mulla ollut lievää aikaisemmin mutta tänä aamuna aivan kauhee, ei pystyny kävelee kun just just etanan vauhtia töihin... ja paikalla ollessakin pisti just vasempaan nivuseen. Kai se on liitoskipuja? Soititko neuvolaan asiasta? Ja samalla mulla meni masu ihan kovaksi.. voisko olla ennakoivia supistuksia.. ai vähän pelästyin kun oikeesti piti pysähdellä matkalla junalta töihin...

utelias kyselee maalismammojen puolelta.. [;)]

hyviä vointeja helmimammat!

Njosiisjoo.. Karvathan kasvaa rehottaa vähän joka ilmansuuntaan ja aikalailla joka puolella.. Alapääsheivauksen tein viimeisen kerran pari viikkoa sitten, oli jo silloin niin hankalaa, että päätin karvojen saavan jatkossa rehottaa just ihan ku tykkäävät. Sääret olen unohtanut mekkosäiden jälkeen armotta. Ukko niitäkin silitteli tossa yks päivä ja katsoi merkitsevästi, tuhahdin vaan takasin ni oli hiljaa. Olen aina joutunut käyttämään vähän mielikuvitusta kun mulla on kylppärissä amme missä käyn suihkussa ja se tuppaa olee aika liukas niin en uskalla alkaa nostella jalkoja seinille tän mahan kanssa, joten olkoonsa.

Nyt alkaa huomaamaan, että vatsa ottaa jo vastaan kun kumartuu laittamaan kengän nauhoja kiinni. Piti ottaa jo pikku tuoli eteiseen mihin saa jalkansa nostaa... Mihin tässä vielä joutuukaan kun ei oo edes viimesellä kolmanneksella ja maha on nyt jo tommonen..

Huomenna aamulla on sokerirasitukset. Ihan kauheeta. Miten mä pystyn olla syömättä 19 jälkeen? Ukko sano et se lähtee yöks evakkoon, et siellähän tulee ruumiita jos herään yöllä nälkääni. [:D] [:D]
Noei... täytyy vaan syödä joku loistava pastahässäkkä just ennen seiskaa ni eiköhän se mee.. Se vaan pelottaa kun ei sais paljon juoda ja mä herään öisin siihen, että suuta kuivaa niin maan perkeleesti. Samalla tavalla kun olis krapula ja sillon sitä vettä menee parikin tuopillista...

Jees jees. Aamulla väsytti ihan hulluna, teki mieli soittaa etten pääse töihin, mut pakotin itseni ylös.
8 viikkoa äitiysloman alkuun!!!! [:D]

Takaisin