Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa!
Olen uusi jäsen - pitkään olen keskusteluja jo lukenut, mutta vasta nyt uskaltauduin itse kirjoittamaan. Taustatiedoksi se, että olen 34-vuotias, toista lasta odottava äiti. 10-vuotias Valtteri on edellisestä liitostani. Raskauteni nyt on jo sinällään pieni ihme, miehelläni on 25 prosentin mahdollisuus saada oma lapsi. Kaksi edellistä yritystä päättyivät keskenmenoon (11+3 ja 6+5). Noiden ikävien kokemusten jälkeen on ollut vaikea iloita raskaudesta, kun pelko on jäytänyt takaraivossa.
Nyt 19+4 tilanteessa olen kuitenkin jo varovaisen toiveikas ja todella onnellinen tästä raskaudesta. Np-ultran 11+4 jälkeen huokaisin ekan kerran helpotuksesta, kun näin pienen vipeltäjän ruudulla ja kätilön sanat:"Kaikki on normaalia" tuntuivat todella hyviltä. Kun neuvolassa 12+4 ei kuulunut sydänääniä, olin jo murheen murtama, vaikka lääkäri sanoikin, ettei dopplerilla noilla viikoilla ääniä läheskään aina kuulla. Hän vakuutti, ettei ole syytä huoleen, mutta elin seuraavat viikot pelon vallassa. Näin unta kohtuun kuolleesta sikiöstä.
Seuraava neuvola olikin sitten vasta 18+3 ja silloin ne sykkeet kuultiiin selvästi ja sf-mittakin oli kasvun ylärajoilla, 16,5 cm. [:D] Nyt tunnen jo liikkeitä ja tuntuu niiiiiiin hyvältä! Rakenneultra on viikolla 21, viikon päästä perjantaina. Sitä odotan kovasti. Ja tietty vähän jännitän.
Kaikille odottajille onnellisia odotuspäiviä - nautitaan niistä! [;)]

Mulla on ollut jo jonkin aika mieliala tosi allapäin...mikään ei innosta ja kaikki ahdistaa...juuri nyt kauheesti stressiä muutenkin mutta pelottaa että tämä on sitä raskaus-masennusta[:(] Pelottaa äidiksi tulo, pelottaa että olen yhtä kauhea äiti kuin omani on ollut jne jne... Mitä jos minusta ei olekaan siihen etc.

aamuja!
En tuossa maanantaina enää kirjoitellutkaan, mutta iltasella tuli niin suuri toinen yllätys ultran jälkeen että kyllä itkeä vollotin niin hirveästi ettei meinannu tulla loppua [:D]
mies sitten toi sormukset ihan povillaan ja kihloihin mentiin samalla[:)]

Kirjoitin aikaisemmassa viestissä väärin..tarkoitin sitä vauvavakuutusta, mut näköjään lapsivakuutuksesta kyselin[:D] sattuuhan noita.

Luulin myös että tuo sokerirasitus tehtäisi kaikille, mut sitä ei sit tehdäkään[8|]
itsellä ei tarvi siinä käydä ainakaan

Huomenta Helmikuun nousua odottavat! :)

22 viikkoa täynnänsä... Flunssaa parannellaan edelleen.
Neuvolaan hetkisen päästä, ei varmaan sen kummempia. Tänään pitäisi saada se todistus niin pääsee kelan lappujen kimppuun.

Vakuutuksista oli puhetta. Lähetin hakemuksen OP-Pohjolaan, koska kaikki muutkin vakuutukset on siellä.
Korjaan sen verran kun joku sanoi, että omavastuu 10% maksetaan jokaisesta kerrasta. Tämä siis tarkoittaa sitä, että se maksetaan jokaisesta korvaushakukerrasta. Eli kuitteja voi keräillä vuoden verran ja lähettää ne sitten samaan aikaan. Vertailin paljon ja kulutin oikeasti aikaa vertailuun ja niinkuin senkin joku jo sanoi, että loppupeleissä paketti on suht sama joka paikassa. Tietysti halvempi hinta vaikuttaa korvauskattoon jne..
Huvittaa sinänsä, että varsinkin Pohjola on varmistanut rahansa jättisuurella varausmaksulla (95% eka vuoden maksusta) ja tuo 5% maksetaan sitten syntymän jälkeen.. No olen päättänyt tuon vakuutuksen ottaa ja omat kokemukset kunnallisesta th:sta on sen verran kamalia, ettei edes kirpaise vaikka kallis onkin.
JOS siis edes saan koko vakuutusta.... Paperit sisällä, vastausta ei oo kuulunut... Täytyy vain toivoa.

konstantiinalle tervetuloa. Ihan järkyttävää, että olet joutunut odottamaan 12->18 viikolle saadaksesi varmuuden!! Luulisi, että monen keskenmenon jälkeen seurantakin olisi tarkempaa.. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin, itsellä ei olisi kyllä pää kestänyt moista. Kyllä koetellaan ihmismieltä.

rusinapullalle  sen verran, että tuon kai jokainen tuleva äiti ja vanhempi käy mielessään ainakin jossain muodossa läpi ja luulen, että se on ihan hyväkin juttu. Siis miettiä omaa sopivuuttaan vanhemmaksi, vaikka sitä nyt ei enää tässä vaiheessa voi valitakkaan. Sen verran voin lohduttaa, että lastenkasvatustaidot, ainakaan ne huonommat versiot harvoin periytyy. Usein ne, jotka ovat joutuneet lapsuudessaan kokemaan jotain kauheaa pitävät huolen siitä, ettei omat lapsensa todellakaan joudu kokemaan samaa. Hienosti se sinullakin menee, älä turhia murehdi näin etukäteen [:D] <3

Hallitukselle  suuuuret onnittelut kihlauksesta!!! Ihanaa! Ja oikein polvillaan... Oih <3 [:)]

Ihanaaaaaa!!!! Sain just postissa veronpalautus lappusen ja sieltä tulee yli tonni!!! Mulla on tilanne se etten enää voi mennä töihi aggressiivisen asiakkaan takia ja olen muutenki ollu paljo saikul oksentelun yms kanssa. Eli ne työnantajan maksamat saikku päivät tulee täytee marraskuussa ja tipun sitte sille ansiosidonnaiselle. Asia on mietityttäny iha hirveesti ku mies on työttömänä. Nyt asia helpottaa hiukan ku tulee nuo palautukset. Oon miettiny monia öitä et kui käy rahallisesti ja et pitäiskö kuitenki yrittää töissä, mut ei kyllä uskalla.

On vielä sellaine suuri ilo, et mun äiti lupasi ostaa vauvalle vaunut ja niiden pitää olla sitte tosi hyvät, ei mitää halpis kamaa.. Ite olin katellu hobbyhallista, mut ne ei kelpaa.

Ulkoilua on tullu harrastettua paljo ku on näin ihanat ilmat.

Tulipaha oikein kunnon purkaus! Kiitos ja anteeks!

Moi!
On ollut kiva lukea positiivisia uutisia Hallituksen kihlauksesta ja Sipsterin veronpalautuksesta - tulee itsekin hyvälle tuulelle! [:)] Vaan eipä tässä ole muutenkaan syytä valittaa, omallakin kotirintamalla pyyhkii hyvin; Valtteri 10 v. tunnustelee harva se ilta vatsaani ja suunnittelee rintarepun ostoa, jotta hänkin voisi kantaa vauvelia siinä. Aviomies ahertaa omien töiden lisäksi meidän yläkerran kimpussa, jotta se joskus valmistuisi... ainakin vessa olisi kiva saada valmiiksi, jotta pienen peppua päästään pesemään myös yläkerrassa!
Näissä keskusteluissa olen huomannut, että moni on jo ostanut paljon kaikkia tarvikkeita vauvalle. Meillä ei ole vielä oikein mitään hankittuna. Tosin meillä on sellainen tilanne, että paljon tavaraa (melkein kaikki) tulee sukulaisilta ja ystäviltä käytettynä. Se rintareppu on niitä ainoita, mitä kait itse ostetaan. No, tietysti jotain vaatteita aion itsekin ostaa, vaikka niitäkin tulee käytettynä.[;)]

Ehtoota kaikille!

Kävin eilen neuvolassa. Kaikki on kunnossa, hB oli tosin laskenut 139:stä 128, mutta vielä ei tarvi käyttää rautavalmistetta. Tosin th sanoi, että voin kokeilla vähän, jos haluan mutta mikään pakko ei oo. Juniorin sykkeet oli voimakkaat ja välillä 130-155 eli hereillä oltiin. Painoa on koko raskausaikana tullut tähän mennessä vajaa 2 kg, joka on oikeen hyvä ku lähtöpaino oli niin korkea. Oon kyllä saanu useammaltakin ihmiseltä palautetta, että naama on kaventunu, kaikki on tullu mahaan [:D].

Jalat on koko ajan turvonneet, mutta kun pissassa ei ollut mitään ja verenpaine ihan normaali, ei kuulemma syytä huoleen. Joudun vaan ostamaan ehkä uudet kengät, ku vanhat ei enää oikeen meinaa sopia. No, onpa hyvä syy mennä kenkäkauppaan [:D][;)]

käytiin tiistaina rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin. pikkunen ei vaan olis halunnut näyttäytyä. ei kysytty sukupuolta...

HÖLÖLÖÖÖ ja moikkelis moi naiset ja mazut [:D]

Meidän "prinsessa" potkii ku hullu masussa, yötki menny osaksi heräillessä niihin jumppaharkkoihin..huh. Mulla PE neuvola,pääsee täyttelemään kelalle lappuja yms.Vakuutus vauvalle vetämässä IFIssä...Mummeli lupasi hoitaa maksut,joten  aaaah yks huoli vähempänä![:)]

Mulla vaivannu niskakivut viikon verran ja joka toinen päivä pääkipuun  panadolia pitäny napata [X(]

rusinapulla , itse kävin raskausmasiksen ja synnytyksen jälkeisen masennuksen läpi 5.v sitten.. huomasin oireet LIIIIIAN myöhään,eli lapsen ollessa 1.v vasta laukes kunnolla päälle. Oireina mulla oli, unettomat yöt,itkut ja itsesyyttelyt...kirjottelin runoja lapselle joka oli vielä masussa ja itkin omaa huonoa äitiyttä monta kuukautta etukäteen.. Lapsen synnytys oli vaikea ja eka vuosi meni sairastaessa korvatulehuksia, koko ajan koitin olla täydellinen äiti ja valvoin valvomistani yksin [:(]...kielsin normaalit tunteet (vihan,pettymyksen,pelon) tämä kaikki sitten laukesi paniikkihäiriöinä, jota en ollut ennen tuntenut elämässäni. Joten PUHU jollekkin,vaikka neuvolassa tai läheiselle ystävällesi tuntemuksistasi,äläkä vähättele niitä.On NORMAALIA todellakin ajatella että on huono äiti tai muuta sellaista,mutta pääasia mielestäni on sallia itselleen kaikenlaiset tunteet,ilman että tuntee itseään epätäydelliseksi äidiksi... Anteeksi jos selitän vähän epäselvästi mutta toivon tästä sen pääpointin selkenevän sinulle [:D].Kaikkea hyvää toivon sulle ja voimia kestää noita tuntemuksia ja pelkoja.Usein ne ovat ihan aiheettomia,mutta vakavasti otettavia ajatuksia.

Huomenia kaikille!
Täällä voidaan hyvin, ainut mikä vähän vaivaa, on väsymys. Meni rytmi viikonloppuna sekaisin, kun olin lauantai-yönä yhteen asti töissä. Ei jaksa enää samalla tavalla kuin ennen [:D]

konstantiina --> Tervetuloa joukkoon! Ja aivan valtavasti onnea uuden tulokkaan johtdosta!

hallitukselle myös valtavasti onnea, kihlojen johdosta! Puhuit myös sokerirasituksesta ja esim. mulle ei tehdä sitä. Ei ole ilmeisesti syytä, ku mulla ja lähisuvulla arvot "normaalit".

Sash79: muistan ku mä venailin vastausta vakuutusyhtiöltä, että saadanko vauvavakuutus heti ysntymästä vai ei. Meni TOSI kauan, tyyliin kk tai jotain. Ja varsinki ku mulla oli ollu sitä verenvuotoa alussa, niin pelkäsin että se vaikuttaa. Soittelinkin sitten jo vakuutusyhtiöön ja sieltä ne sitte van sanoi, että siinä kestää aina oman aikansa, ku Lähi-Vakuutuksen paperit ainakin lähetetään Espoosen asti, ja ne käydään läpikotaisin läpi siellä, mm. lääkäri käy läpi äitiyskortin ym. Siksi siis kestää.

sipster: meillä tulevat mummot lupasivat maksaa yhdistelmävaunut puoliksi, joten ei tarvii siitä huolehtia itse :) Emmä kyllä silti mitään järkky kalliita halua. Jotkut ihan perus yhdistelmät, mitkä pelaa [:)] Kaikki muu saadaanki sukulaisilta tai ystäviltä omaksi tai lainaksi. Aika helppoa meillä siinä suhteessa! [:)]

Heips!

Meillä oli eilen neuvola ekaa kertaa Hyvinkäällä. Tosi mukava täti saatiin ja isi tuli hienosti otetuksi huomioon käynnillä. Neuvolatätin eka kysymys taiskin olla, että miten on voitu ja katsoi isäntää kysyvästi. Yli tunti meillä siellä menikin höpistessä.

Meikätyttö on nyt siitä ikävässä tilanteessa, että joudun sokerirasitustestiin uudestaan. Kävin siis alkuraskaudessa jolloin yksi arvo oli patologinen eli siis liian suuri. Samalla otetaan verinäyte, koska olen resus negatiivinen.

Mutta olot on olleet hyvät ja hemoglobiini oli noussut 112:sta 122:n eli rautalisää en vieläkään tarvitse.

Ihania uutisia täällä monilla!! Oikeesti on kiva lukea.

Onnea hallitus kihlauksen johdosta!

Mun pitäis kans ruveta noita vakuutusjuttuja kattelemaan. Periaattees tän kuun aikana pitäis sekin homma tehdä. Ja kelan laput viedä sinne, että saa äitiyspakkauksen ja äitiyspäivärahaa.

Perjantai-iltaa...

Neuvolassa siis taasen kävästiin, enää puoli kiloa uudelle kymmenluvulle... Nyt painan siis enemmän kuin koskaan. Hassua sinänsä ettei se sen kummemmin stressaa, vaikka olen aina joutunut tarkkailemaan painoa ja syömisiä.
Vauvaraukkasella oli ihan hirmuinen hikka kun kuunneltiin sydänääniä.. Voi toista.. [:)]

Kurinpalautusta sain rauta-arvojen laskemisesta ja vannotinkin syöväni niitä jatkossa tunnollisesti. Olen aina ollut tosi huono syömään säännöllisesti mitään lääkettä/vitamiinia tms. Nyt kun olen muutenkin ollut antibiootilla kaksi viikkoa ja syönyt särkylääkkeitä lisäksi niin ne raudat on sitten vaan jääny. Tänään onneksi viimenen antibioottinappi, maanantaina täytyy vielä käydä jälkitarkastamassa noi korvat ettei vaan oo mitään jäänyt. Flunssa noin muuten onneks on helpottanut, enää vähän tukkoinen nokka. Ehkäpä sitä pääsis jo maanantaina oikeesti töihin. Viimeset kaksi viikkoa tehnyt ns. etänä vaikka saikulla oonkin, kun ei sielä kukaan muu pysty/osaa/tiedä mun hommia tehdä ja kun on aikarajat jotka ei sairautta paljon sääli niin pakkohan se on. Onneksi asioita voi hoitaa paljon sähköpostilla ja puhelimella myös kotoa.

Todistuksen Kelaa varten sain kanssa ja täyttelinkin ne hakemukset samoin tein netin kautta. Nyt sitten vaan odotellaan milloin sen äippäpaketin voisi saada =)

Aijuu. Vauvavakuutuksesta tuli tieto, että semmoinen saadaan. Maksoin heti pois niin nyt on eka vuosi turvattu, siitäkin hyvä mieli. Menin hädissäni soittamaan vakuutusyhtiöön kun ei sitä päätöstä alkanut kuulua niin nehän sai taas myytyä mulle lisää vakuutusta. Aina käy samalla tavalla... Prkl... En vaan osaa sanoa ei kun niin hyvin puhuvat. Tää oli siis itselle joku hoitokuluvakuutus ja oli niin halpa ni lupasin ottaa.  Onneks on miehen ja omien vakuutusten läpikäynti muutenkin edessä kun ollaan vasta muutettu yhteen niin on jotain päällekkäistä niin katsoo sitten samalla ettei ole mitään turhia.

Että semmoisia, tulipa taas raamattu, mut kivaa kun sai purkaa kuulumiset, Mukavaa viikonloppua kaikille..

kiitos onnitteluista.. oli ihana lukea niitä ja muitakin juttuja[:)]
Aloin taas epäillä itsellä seuraavaa vaivaa nimittäin rintatulehdusta..
oikea rinta on hieman turvonneempi nännipihan kohdalta ja sen ympäriltä punainen!
Nukkuessa hieman sattu ku vaihdoin asentoa ja kun painaa tuosta niin silleen polttelee/tikustelee...
Itsellä ikinä ollut niin tiedä pitääkö tästä nyt soitella jonneki lääkärille vai meneekö ohi itestään.. kellään kokemusta tästä?
Viikon päästä torstaina olisi neuvola käynti.
Sieltä antavat sen ajan pelkopolille.

Heips Hallitus!

Kannattaa soittaa lekurille jo nyt.. Jos se sitä rintatulehdusta on ni ei ainakaan pääse sitten pahenemaan..

Heippa!
Hallitus: Itse kärsin rintatulehduksesta imettäessäni ensimmäistä ( ja vielä ainokaista) lastani. Rinta tosiaan oli kovin kipeä. Toinen huomattava oire oli korkea kuume (yli 38). Sain lääkekuurin, joka tepsi nopeasti ja pystyin jatkamaan imetystäkin. Joten se lääkekuuri kannattaa hakea, auttaa niin nopeasti kipuun ja olotilaan muutenkin. Myöhemminkin rintatulehdusta epäiltiin. Silloin minulla ei ollut kuumetta. Lääkäri tostesi, että kyseessä oli tukkeutunut rintatiehyt ja se parani itsestään. Tuollainen tukkeutunut rintatiehyt voi käsittääkseni rintatulehduksenkin aiheuttaa, jos se ei tahdo lähteä itsestään paranemaan. Mutta ainakin mun mielestä kipeä rinta kannattaa lääkärille näyttää.
Itselläni vatsa pullottaa nyt muistakin syistä kuin raskaudesta. Tultiin nimittäin äsken kaksossiskoni tyttären 4-vuotisjuhlista. Nam, hyvää voileipäkakkua ja täytekakkua! Ihana vauvamasuni sai paljon taputuksia sukulaistädeiltä. Mukavaa esitellä kasvavaa masua! Hyvää viikonvaihdetta kaikille![:)]

joo... ei itsellä tuota kuumetta ole, mut tosiaan toi rinta on vähän hellä jos siihen koskee ja se on nännipihan sisäpuolimmainen reuna silleen kova ja vähän punainen.
ei onneksi niin pahasti enää ku oon lämpimällä vedellä pessy tuota.
Viimeyö oli taas kyllä yksi erikoisemmista! Itselle varmaan kertyy noita eri vaivoja joka päivä joku uusi..

Kaverit oli käymässä ja rintojen alta tuosta kylkiluiden alta pallean kohdasta alko kuplimaan ja tuntu ihan niinku ois nälkä tulossa ja söin sit ihan kauheasti, mut ei auttanu.. rennietä otin kun sit ajattelin jos se olisi jotain närästystä niin ei.
Menin sänkyyn ja vettä join niin tuli aaltoina se kipu, tuntui ihan nipistyksiltä/polttelulta ja sitten hävisi ja viiden sekunnin päästä uudestaan nousi ja laski.. oli ihan tuskaa.. söin panadolin ja netissä etsin tuosta tietoa niin luki, että raskaana voi tulla palleakipua mut siihen ei vissiin sit selitystä löytyny että miksi.
Kaksi tuntia mie koukistelin ja tuo asukki potki samalla ihan hillitöntä vauhtia ja sit yhden jälkeen loppu kipu ja sain unen, mut oli kyllä niin kamala etten toista kertaa tuota halua.

Tuli vähän mieleen ku mulla vuosi ja puolitoista vuotta sitten ollu sellasta mahakipua mihin ei löydetty selitystä, mut ihan sairaalaan asti jouduin ku kouristeli eikä silloin voinu istua ei maata ei olla mitenkään ja itketti vaan.
Se kipu oli sillon niin paha, että ihan tärisin ja kädet hikoili..

Torstaina onneksi neuvola niin voi siellä tuostaki mainita, mut voihan tuo johtua ihan tuosta ku maha kasvaa ja tuolleen aaltoiluna tuli et hävisi ja sit taas kasvoi...

Tänä aamuna silmät ristissä heräilin 8.
Miehen äiti ja isäpuoli tulivat käymään ja toivat leluja ja tuttipulloja[:)]

ja aamulla tuo sama kipu taas??[&:]
kuudesta puoli kasiin istuin sängyllä ku alko aaltoileva kipu keskeltä ylävatsasta ja levisi sivuille ja alas ja loppu... kaksi minuuttia ei mitään ja taas alkoi samallalailla..
onko tällaisia kasvukipuja edes olemassa?

Terveisiä neuvolasta!

Kaikki näyttäisi kaksosilla olevan kunnossa, toisen syke oli n. 150 ja toisen n. 145. Painoa on tälle mammalle tullut jo 12 kiloa yhteensä! Tästä neuvolatäti ei ollut mitenkään huolestunut, kuittasi oikeastaan vaan sillä, että kun on kaksi vauvaakin. Ite oon kyllä vähän kauhuissani! Sf-mitta oli 29 cm, mikä siis vastaa keskimäärin 32 viikkoisen yhden vauvan odottajan mahan kokoa! Hemoglobiini oli onneks noussut rautatablettien ansiosta 109:stä 117:sta.

Hallitus, kannattaa varmaankin varmuuden vuoksi soittaa neuvolaan ja kysyä, koska mulle se täti sanoi tänään, että just aaltomaisesti etenevät vatsakivut ylhäältä alas voivat olla merkki supistuksista. Niin ja ei kai kysymisestä haittaakaan ole? Ai niin, onnea kihlauksesta minunkin puolestani!

konstantiina, tervetuloa palstalle! Toivottavasti tämä odotuksesi sujuu ongelmitta loppuun saakka.

sipster, mullekin tuli jonkin verran veronpalautusta! Kiva, että saa vähän lisää rahaa vauvabudjettiin ja miksei itsellekin jotain kivaa (ja miehelle, jos muistaa)! [:D] 

Täytyisi minunkin varmaan aktivoitua tuossa vauvavakuutusasiassa, varsinkin kun on vielä kaksoset tulossa, joilla usein ainakin jotain komplikaatioita...

Takaisin