Helmivauvojen ihanaiset odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SoHeRa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa!

Enpäs olekaan itse tänne kirjoitellut. Jotenkin aika tuntuu menevän työasioiden ympärillä.

Onkos muilla ollut ongelmia sen kanssa, että paino ei tahdo nousta?
Alkuraskaudesta oksensin 3,5kk ja vieläkin satunnaisesti. Paino putosi kesällä yhtäkkiä 6kg ja vain 2kg olen saanut takaisin. Vaikka ruoka pysyy on sisällä, ei pano nouse vaikka söisin mitä. Hieman itseäni se stressaa. Neuvolassakin sanottiin, että vähän saisi kyllä nousta, vaikka ei toivotakaan, että lihoan hirveesti.

Masukaan ei oo hirmuinen. Ei uskoisi, että näin pitkällä raskautta jo ollaan. Ilmeisesti kohtuni on asettunut niin, että vauva mahtuu hyvin masun sisälle asettumaan niin, ettei se ulospäin näy.

Vauva onneksi saa tarvittavat ravinteet, mutta välillä tuntuu, ettei minulle jää ruoan energiasta mitään. Välillä hieman turhauttavaa.

Mutta onneksi liikkeet on alkaneet tuntua jo viikko sitten, niin tiedän siellä olevan elämää. Vielä kun mieskin saisi pian kokea liikkeet ja potkut :)

Voimia kaikille odotukseen!

Tänään oli kauan odotettu rakenneultra. Kaikki oli kunnossa ja vauva oli todella aktiivinen, pyöri taas koko ajan.

Koko vastas täysin viikkoja, joten laskettuaika ei muuttunut mihinkään. Myös sukupuoli näkyi selvästi, meille on tulos poika!

Flunssa on ohi ja muuten kaikki ok. Jalat vaan edelleen ongelmana, mutta pyydän töis et ens viikosta eteenpäin teen semmosia tehtäviä, ettei tarttis enää hirveesti seistä. Ens tiistaina on sitten seuraava neuvola.

Ja viikonloppuna mennään pitkästä aikaa kotikonnuille ja meen anopin kans shoppailemaan vauvatarvikkeita. Kivaa!

Rakenneultra ohi! kaikki kunnossa [:)]
Oulussa ei nykyään ole toista ultraa,joten piti yksityisellä piipahtaa, makso 107e kela-korvausten jälk.
Painoi vajaa 500g ja liikuskeli normaalisti. Tyttöhän siellä selvästi loikoili [:D],kiva uutinen sillä meillä poika jo ennestään.
Piti munkin tuo tickeri heti vaihtaa pinkkiin sävyyn.

Paino tippui mullakin alussa 3kg,mutta ei ole vielä tullut takaisin...hmh.. ONNEKSI vauveli on norminkokoinen.
Uskon että johtuu siitä että lähtöpainokin oli jo tarpeeksi suuri 92kg..ettei ole haitaksikaan tämmönen.Millane lähtöpaino teillä muilla ollu ja paljonko tullu lisäkiloja vaavista?

Mulla oli lähtöpaino 63kg (pituus 172) ja viime kerralla neuvolassa paukku 70kg rikki! [:D] Kunhan pysyy loppuun asti alle 80kg, niin olen tyytyväinen. 

Ihanaa paljon tyttöjä ja poikia tulossa <3

Mulla oli lähtöpaino 68 (pituus 166) ja viimeksi neuvolassa paino 76,7 et paria kiloa vaille kymmenen lisää on tulla tupsahtanut... Naurettiinkin miehen kanssa, et jos vaavi painaa nyt 400g ja painoa tulee suhteessa yhtä paljon lisää ni johan pomppaa :D :D Mä en ole mitään kamalia saarnoja neuvolassa saanut, kehui vaan että hienosti on noussut.. Kunhan ei sataset pauku (sit ei enää punnita neuvolassa ;) ;) ) niin oon tyytyväinen.. tupakan polton lopettaminen kai myös sai painon pamahtamaan alussa noin paljon, pudottelen sitten kun vaavilainen on tällä puolen masua!

Aika lailla yksilöllistä näyttää tuo painon kertyminen olevan jokaisella, joten eipä niitä kamalasti voi varmaankaan vertailla keskenään... Itsellä oli lähtöpaino 63kg (pituus 160), joten reippaasti oli painoa jo keväällä. [;)] Alkukuukausina paino tippui lähelle 60kg ja nyt noussut 63,8kg, eli ei onneksi vielä kovin paljoa. Pikkuinenkin kyllä painoi tiistain ultrassa vasta alle 300g, eli oli todella pienikokoinen ja vastasi kokonsa puolesta vasta kätilön mukaan viikkoja 18+4. Ilmeisesti siis on saanut alkunsa vasta vähän myöhemmin kuin kuukautisten mukaan laskettuna... Kätilö kyllä yritti sanoa, että tässä vaiheessa viikon tai kahden heilahtelut koossa suuntaan tai toiseen ovat varsin tavallisia. Pikkuinen oli kuitenkin kasvanut sopusuhtaisesti pieneen kokoonsa nähden ja kaikki vaikutti olevan kunnossa, joten ehkäpä poika on vain hitaampi kasvamaan ja ottaa spurtin sitten jossain vaiheessa. [:D]

Mun lähtöpaino oli n. 50 ( 156cm ) ja on nyt 54,3, että kyllä sitä painoa tulee täälläkin. Toki tuohon lähtöpainoon vaikutti se että jouduin himmammaan salin treenit täysin ja lihakset lähtee niin paino tippui n. 1-2kg.. (lihas kun painaa läskiä enenmmän, nyt ei ole lihaksia mutta sitä toista löytyy iiiihan jokapaikasta ) Ei jaksa liikkua kuin ennen, toki eihän se ole kyl tarkoituskaan, nyt kun kehon tärkein tehtävä on turvata vauvan hyvinvointi! Ja minä ainakin syön nyt vallan "vapaasti", ennen kuin söin juuri sen mitä piti, siihen aikaan kuin piti 1,5 vuotta. Nyt menee mm. leipää ja perunoita, ja paljon, nam nam! ja suklaata.. monessa eri muodossa, miten se voikin olla niin hyvää ja aina maistua! Kyllä sitä kerkiää sitten taas kehon saamaan kuntoon ja syömään säntillisesti kun vauva on täällä, vaunulenkeille vain tuonne mäkiseen maastoon niin hyvä tulee!  [:D] 

Täällä olis yks uus helmivauvan odottelija vantaalta. ikää on nyt kertynyt 20v viikkoja olis nyt kasassa 18+2.
Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa ettei voisi ojata vatsaansa? olen ammatiltani autoasenja ja joudun nojaamaan töissä vatsaani ja nyt on alkanut tekemään todella kipeetä joten menen hakemaan maanantaina saikkua kun on niin nuija pomo ettei ole ymmärtänyt ottaa tosissaan lääkärin lausuntoa jossa kehoitetaan siirtoa toisiin tehtäviin. Ei vaan jaksa enään töissä. ja ei edes yhtään helpota se kun duuni kaverit kertovat että kuinka heidän vaimot ovat olleet töissä aivan loppuun asti. joten kynnys sairaslomalle jääntii on todella korkea koska hävettää jäädä sairaslomalle kun muiden vaimot ovat olleet töissä loppuun asti.
Teenkö muiden mielestä väärin kun jään sairaslomalle sen takia etten vaan enään yksinkertaisesti jaksa ja töissä tulee v*ttuilua jos istun lepäämää esim. jos vatsaan tai selkään särkee

(pahoittelen mahdollisia kirjoitus virheitä lukihäriö)

Ei todellakaan ole väärin hakea saikkua jos pomo ei tajua tehtäviä vaihtaa lääkärin kehoituksesta huolimatta!!
Jokainen raskaus on erilainen ja jokaisella vähän erilaiset oireet ja kipupisteet.. Ja se, että työkavereidesi vaimot ovat tehneet työtään loppuun asti ei tarkoita sitä että sinun pitäisi. VARSINKIN jos työasento tai joku vaihe työssä tuntuu epämiellyttävältä.
Toiset ei pysty tekemään istumatyötä ja toiset seisomatyötä, meitä on niin moneen junaan. Ärsyttää tuommoinen vertailu muiden vaimoihin ja heidän jaksamisiinsa. Kieltäydyt joko reippaasti töissä näistä rasittavista töistä tai sitten vaan reilusti lääkärille ja lomaa. Ei ne siellä töissä pakottaakkaan voi.

Viikonlopun reissusta palattu kotiin. Tänään olin kauheen reipas, kaks kertaa kävelylenkillä. Molemmilla kerroilla alavatsa tuntu koko matkan jännästi. Ja oikea jalka puutu ekalla kertaa, en ees kävelly hirveen lujaa. Mutta äiti lohdutti, että mun veljeä odottaessaan hällä oli samanlaisia ongelmia ja ne johtu siitä, että vauva oli niin alhaalla.

Pitää kysyä neuvolas tosta asiasta, koska sit ymmärtäisin myös sen, miks varsinkin oikea kantapää on tosi kipee työpäivän jälkeen. Ja sitten ku ei jaksa seistä, istun hetken ja siitä noustessa tuo alavatsa on kauheen "jäykkä". En osaa sitä jäykkyyttä selittää, mut en pääse ihan kunnolla kävelemään.

Mutta shoppailureissu anopin kans oli mahtava! Sain hirveesti vaatteita ja muitakin tarvikkeita ja löysin mieleiset yhdistelmävaunut, mutta niiden hankinta on myöhäisemmäs ajankohdassa. Porukat on luvannu kustantaa ne.

Sellasta ajattelin kysästä, että ootteko jo päättäneet minkä yhtiön kautta otatte vakuutuksen uudelle tulokkaalle?
Me ollaan menossa torstaina pikkasen kiertelemään eripaikoissa kun noissa vakuutuksissa on niin huimia eroja.
Pakko pian hoitaa asia kun pitää olla maksettuna kuulemma 3kk ennen laskettua aikaa [:-]

Mie pyysin tarjoukset varmaa 8 firmasta. lähivakuutus soitti tänää ja siel tarvii olla kotivakuutus et saa sen syntymättömälle lapselle vakuutksen. Jännityksellä odotan et mitä tulee.... Pohjolas oli tosi iso oma vastuu ja 10% jokaisesta laskusta... ei vaikuttanu kovin hyvälle. Mie aion ottaa vakuutuksen koska miehen suvussa keliakiaa ja siskon lapsista molemmat joutuneet käyttämään niitä "erikoisjauhemaito"tuotteita mitä saa vain apteekista. Tietty oishan se aika noloa jos omat koirat olisi vakuutettu mut lapsi ei. ;-)

Täällä tultu ultrasta juuri.
Selvästi näky että poikahan sieltä on tulossa [:)]
Mies oli ihan innoissaan ja heti soittelemassa kaikille kuinka saa kaverin kalalle [:D]
Potki ja hyöri ja pyöri kun mikäkin[:)]

Meillä myöskin on ajateltu ottaa lapsivakuutus ennen syntymää jo, koska siskon pojilla on monia allergioita ja on otettava huomioon, että meidänkin lapsella on mahdollisuus olla allerginen esim. maidolle ja vehnälle. (toivottavasti välttyisimme kuitenkin siltä).

Pyysin tarjouksia eri yhtiöiltä ja siskonikin kokemuksella olemme päätyneet Pohjantähteen. Heillä on parhaimmat etuudet vakuutuksen ottajalle! Toki heillä pitää olla muutkin henkilövakuutukset, mutta järkeväähän se on keskittää vain yhteen paikkaan.

Pohjantähdessä lapsen 1v. on aika kallis, mutta sen jälkeen maksut pienentyvät. Monilla muilla yhtiöillä ne kun ovat toisin päin: ensin halpaa ja sitten korottuu.

Pohjantähden vakuutus korvaa parhaiten allergisille lapsille korvikkeet ja mm. mahdolliset silmälääkärikulut/lasien hankinnan sekä mielenterveyspalveluita, jos sellaisille tulee joskus tarvetta.

Suosittelen tutustumaan Pohjantähden lapsivakuutukseen!

Hei miten tuon äitiysavustuksen kanssa?
Mie kuullu et pitää olla sieltä neuvolasta joku lappuko? vai miten kun en tuota tiedä...
Ja tuo lapsivakuutus niin oisko missä halvin?
Itse miettinyt jos sen ottaisi, mut tuo mies epäröi sen hinnan suhteen ku aika kallis...

Nyt ultrassa sai tietoon tuon vasta et itellä istukka funduksessa..
eli takaseinämässä..jo tuli silleki sit tieto miksen voi käyttää oikeen alavatsaa "puristavia" housuja tai kuulema tukivyön käyttöki on hankalaa.

Maanantaita!
Suurin osa tutuista on kehunut Tapiolan lapsivakuutusta, mutta meillä on kaikki vakuutukset IF:ssä, joten otettiin syntymättömän vauvan vakuutus sieltä. Ei tosin yhtä hyvät vakuutusehdot kuin Tapiolassa, mutta en lähde siirtämään kaikkia vakuutuksia Tapiolaan. (ennen sai Tapiolastakin ilman, että siellä on muita perheen vakuutuksia).
IF:llä vauvavakuutus muutetaan n. 2-3 kk:den ikäisenä lapsivakuutukseksi. Meillä ns. keskittäjän alennuksilla tuo vauvavakuutus oli hieman alle 300e. (riippuu taas vakuutussummista) en muista mitä se lapsivakuutus tulee sitten olemaan ja eikä nyt vielä ole ajankohtainenkaan kun ei vielä ole tuo lapsukainen päivän valoa nähnytkään. Pari ekaa vuotta kallimpi vuosimaksu ja sit vähän halpenee.

Mutta kuten monien palveluiden vertailu, myös vakuutusten vertailu on aikaaviepää ja hieman haasteellista ja valitettavasti en ole löytänyt sivustoa josta löytyisi ns. yksiselitteinen info. Joten jos haluat tutustua vakuutuksiin niin ota kolme-neljä vakuutusyhtiötä ja lue vakuutusehdot ja monissa on esimerkkejä mitä vakuutusmaksut ovat. Jos joku tietää ns. "helpon tien onneen" niin jakakaa ihmeessä täälläkin, mutta itse en hausta huolimatta löytänyt vaan tein ns. käsityötä.

Äitiysavustuksestakin löytyy tietoa Kelan sivuilta, mutta tosiaan neuvolasta saa (olikohan rv25) sen ns. todistuksen että on raskaana ja oikeutettu hakemaan äitiyspäivärahaa ja äitiyspakkausta jne. Eli terkkari antaa sen lomakkeen. sillä ei vielä ole niin kiire kun sitä pitää hakea 2kk ennen laskettua.

Kävin vkonloppuna tapaamassa ystävää ja taas on yksi huoli vähemmän. Sain kolme kassillista pienokaisen vaatteita ja niillä pitäisi pärjätä ensimmäiset pari kk:tta helposti :) nyt pitäisi sitten vielä niitä hoitopöytiä ja sänkyjä ruveta metsästämään huutonetistä tms. Vaunut on jo hankittu. 'Hiljaa hyvä tulee'

Heipä hei taas kaikille! Meinas oikein paniikki tulla, kun en päässyt muutamaan päivään kirjautumaan sisään tänne! En vaikka kuinka yritin! Mikä lie oli ongelmana..

Mä olen 177,5cm pitkä ja lähtö paino oli 60,8. Paino nyt 65,8. Hoitaja sano ettei väliä vaikka painoa tulis vähän enemmänki, mut eipä sitä oo tullut. Ei mulle muutenkaan tule helposti mitään, itse asias on tosi vaikeeta kerryttää kiloja. Ehkä just tosta syystä mulla kauheen pieni maha. Tietty oon myös niin pitkä, et masussa mahtuu hyvin olemaan... Mä kun halauisin valtavan masun, niin tuskin sitä saan...

Me otettiin vakuutus vauvalle varauksena Lähi-vakuutuksesta, koska kaikki muutkin vakuutukset on sieltä. En ees kyselly muualta, ku tarkotus on kuitenkin keskittää... Enkä usko et mitään ihan kauheita eroja vakuutusyhtiöitten välillä on. Totta kai jotain voi olla, mut luulis, et perus setti on sama.

Mä saan ainakin neuvolasta Kelaan vietävät laput ens kerralla (rv 24). Vähän niitä kävin kattelemassa jo Kelan sivuilla ja HUH HUH, oli siinä sellasia kohtia, et ihmetytti HIEMAN. Mut eiköhän se siitä [:)]

niin ja rocks, tottakai sä haet saikkua, jos sellanen olo ettet jaksa! Ja jos tosiaan oot jo vienyt lapun, et pitäis siirtää toisiin töihin. Onpa kurjaa! [:(]

Takaisin