Helmikuun horinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sinbbu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis oikeesti sattuuko se papakokeen otto ihan kauheesti? :o mua pelottaa se kauheesti kun mulla otetaan se nyt 18.2... ja mua pelotta kanssa ihan hirveesti kierukan laitto.. onko kokemuksia kellään että sattuuko se miten kun kaikki kaverit on sanonut et se sattuu tosi paljon O.o

Kyl mua on aina vähän nipistäny se.. mut mitä rennommin siitä osaa olla, nii sitä helpommin se käy. Se putki tuntuu kamalalta tuolla toosassa, niin siksi pitäis pystyä rentoutumaan. Mulle jäi siit imukuppironklaamisesta yms vissiin jotain traumoja, kun petihommatkin pitää aloittaa aina mahdollisimman rauhallisesti ja hitaasti.. muuten sattuu. Esim. jälkitarkastuksessa muhun sattui, vaikka lääkäri teki parhaansa tutkia mut varovasti. Mun pitää muutenkin itseasiassa tilaa gyne, ku ei ollu kohdunkaula menny ihan täysin kiinni sillon jälkitarkastuksessa.

Rennosti= anna pepun olla ihan rauhassa pöydällä, eli älä jännitä niin, että nostat milliäkään peppua.. mulla ainakin on heti muuten ikävän tuntuista.

Mulla oli sama jälkitarkastuksessa että sattui julmetusti ku se sitä juttua värkkiin tunki... vissii yks repeämä ei ollu kunnolla silloi parantunu vielä... Oli muutenki aika epämiellyttävä kokemus.. ärsyttää kun lääkäri mussuttaa purkkaa/juo kahvia kun on siellä potilaana....

Herran tähen! Oikeestiko tekee noin! No hyi... tee valitus. Mä tekisin.. ei siinä kyl kuulu mitään mussuttaa, kun on potilas.

Yyh.. Kamalaa Nappo..
Jozzuuh Mulle laitettiin kierukka just kuukausi sitten. Kylän naiset sanoivat ettei laitto satu, mutta se papan ottanut lääkäri antoi mulle kuvan, että tunne olisi verrattavissa synnyskipuihin (sanoipa se, että papakin sattuu ja se vain hiukan nipisti minkä kyllä kestin nurisematta) No en sitä tasan uskonut, mutta pelko oli suuri. Kyselin ja otin tyhmänä selvää netistä, mitä ei todellakaan kannata tehdä, koska siellä niitä kammotustarinoita vasta onkin.
Lääkäri sanoi, kun viikko ennen laittoa oli vauvan käynti, että kannattaa ottaa yks panadol, ku sitten siellä alapäässä on joku juttu rennompi..? EN muista mikä ja otin lääkkeen varmuuden vuoksi, vaikka yleensä en ikinä käytä mitään lääkkeitä edes särkyyn itselläni.
No ihan paniikissa olin sen jäätävän ison laatikon kanssa odotushuoneessa, mutta kun pedille pääsin vedin ylirennon olon eli ihan kaikki jännitys pois ja hengittelin syvään. Neuvolatätikin tuli viereen juttelemaan mukavia. Epämukavinta ja pientä nipistystä tuntui juuri siitä putkiloiden asettelun ja mittausten aikana. Sitten, ku lääkäri otti asettimen käteen laitoin silmät kiinni ja odotin kipua, mutta puolen minuutin päästä sanottiin "Voit nousta". Eli siis se itse kierukan laitto sinne ei tuntunut missään. Kyselin "Onko nyt ihan varma? Onko se muka paikallaan?" :laughing002
Heti laiton jälkeen alkoi menkkakivut, jotka kesti pari päivää ja sen jälkeen vähä tiputtelua ja tulee vieläkin, ku n.3kk sen luvattiin vähä kestävänkin..
Vielä ei ole mitään negatiivista sanottavaa tästä ehkäisystä ja toivon mukaan ei tulekaan.
Suurin valttikortti meillä on tää, että ollaan synnytetty. Kamalimmat tarinat olivat netin puolella juuri synnyttämättömillä naisilla :scared001
Mutta edelleen tämä on minun kokemukseni eli kipukynnykset meillä on usein todella eri tasolla. Avoimin mielin ja rentona. Toivotaan myös hyvää ja rauhoittavaa henkilökuntaa sinulle Jozzuuh :greet025

Minunkin pitäisi käydä papa-kokeessa. En edes muista tarkkaa vuotta, koska olen käynyt viimeksi. :oops: Mutta minulle sanoivat jälkitarkastuksessa, että eivät silloin ota sitä papaa siitäkään syystä, että kun täytän tänä vuonna 30 (siis oikeesti 22, taas), niin tulee kutsu papa-kokeeseen kuitenkin. Eli odotellaan vaan sitä. Minua se ei kyllä jännitä, kun onneksi ei ole nuo jälkitarkastuksetkaan tehneet yhtään kipeää ei ekalla eikä tokalla kerralla. Ekalla kerralla tuli kuitenkin synnytyksessä II asteen repeämä ja jälkitarkastuksessa oli lääkärin lisäksi joku harjoittelijakin ronkkimassa.

Ei mulla aikasemmin papa oo sattunu, lähinnä nipistäny. Vissii tökkäs johonki ja tuli vertaki. Tiiän muitaki jotka on saanu saman hyvänlaatuisen "hälyn" (voi johtua esim. normaalista solukon uusiutumisesta, eli menkat?) joka onkin seuraavalla kerralla ollu normaali. Pidin vaan nii turhana koko papaa, kun mun yhtäkkiä alkanut lähes päivittäinen oksentelu ja toistuvat kipukohtaukset kuitattiin tyyliin "syö aamuisin puuroa". Ja oon kyllä kuullu suht nuoresta naisesta joka kuoli tuohon "närästykseen" (oliki mahasyöpä). Onneksi nyt tiedän sentään itse, että sappi se mua vaivailee ja seuraavaa oirejaksoa jännityksellä odotellaan. Vielä kun sais lääkäriltäkin oikean diagnoosin ;)

Mut nyt on soitettu tk:hon ja vastaajan mielestä voisi odottaa joukkoseuloja (mulla ois kesällä) kun jos jotain vakavaa ois, nii ois raskausaikana varmaa huomattu. Mut päätti sit kysyä lekurilta lähetettä. Ilmeisesti ehkäisyneuvolassa tuo olis kans otettu, mut ei mulla oo sinnekään nyt tarve mennä.

Mulla olis syksyllä ollut kohdunkaulan-joukkoseula, mutta eivät minulta sitä ottaneet koska synnytyksestä oli p itäny kulua muistaakseni 6kk että se voitiin ottaa.. Tyhmänä menin vauvan kans paikalle, ja sitte kyselivät vauvan ikää ja totesivat "sulla oli nopee käynti, heippa vaa", manasin siinä, että miksei siinä kutsussa mainittu asiasta koska mistä minä voin tavallisena pulliaisena tietää, että pitää olla kulunut joku tietty aika...

mä en oo ees kuullu et pitäis mennä johki papaa.olin kyl menossa pillerikontrollii 3kk niien pillereitten alkamisesta mut se täti käski oottaa et oon syöny noi kaikki loppuu,eli siis vielä pitää oottaa kahen liuskan verran.

mun piti kans käydä papassa,ennen kun sain reseptin pillereihin. aikaa oli sillon kulunu 5kk synntyksestä. mulle kans sanottiin et pitää käydä n. puol vuotta synnytyksen jälkee.

Mulle se lääkäri sano jälkitarkastukses et ens kesänä vois papaa mennä. Viimeks on otettu kesäl 2012.

Mun tärykalvot hajoo, ainaki siltä tuntuu. Koko päivän käyny normaalii pahemmin korvii toi Tyynen huutaminen, ja esikon puheäänikin, puhumattakaa musiikkimatosta ja mistä vaan äänistä... Imusolmukkeetki turpos koko kaulan alueelta, että kipeeks taas tulossa :smiley-angry016

Ei mua oo koskaan papa sattunut, mutta ei se ronkkiminen tietty kivaa ole. Munki pitäs taas mennä, mut ei huvittais käyttää siihen "omaa aikaa"...:rolleyes:

mun pitäs päästä hammasläkärii,hampaasee vihloo.mut mitenkäs mä sinne ton tytönkaa meen?varmaa käytävä hakee apteekista paikkavermeet ja paikattava itte...ja sit mentävä hammaslääkärii ku sössin sen paikanlaiton.

Mä oon kans keränny rohkeutta tonne hammaslääkäriin menoon, ja kerään vieläki. En siis oo varannu aikaa. Mul suklaata syödessä ja joitai muitaki sokerijuttuja syödessä vihloo paria hammasta. Tiedän et niis kummassaki on ollu jo monta vuotta reiän alut, ni ois hyvä tarkistaa mitä niille kuuluu.

Täääh? En tiennyt tosta papa hommasta. Täytyypä huomenna neuvola käynnillä udella.

Mun mielestä tämä foorumi on mukavempi käyttää kuin se fbn ryhmä vaikka tulee sielläkin käytyä kattelemassa mitä muut kirjottaa. Minähän en vielä kauaa ole täällä kirjotellu mutta tämä porukka on täällä kyllä niin mukavaa että ei muualla. Jos on ollu ihan kökkö päivä niin täältä saa ymmärrystä ja tukea että jaksaa taas tätä mamma-arkea. Kiitos :gen053

Tääl foorumil on selkeempi ja helpompi lukee noit juttui ku fb:s. Ainaki mun on helpompi nähä ja hahmottaa mitä on kirjotettu. Mä en selviäis nykyää jos tät paikkaa ei olis, sellanen henkireikä tän kaiken keskellä <3 Ja meiän ryhmä on ihan mahtava :gen014 Tääl koen olevani samanarvonen ku kaikki muutki, vaik kullakin meistä on omat lähtötilanteet yms. Jotenki nois vauvaryhmis ja kahvilois on niin vaikea kokea sitä yhteyttä muihin äiteihin.

En muistanutkaan että se papan joukkoseula on ku täyttää 30. Onneks en mennyt varaileen sitä aikaa nyt gyelle erikseen kun ei siellä nyt ihan huvikseen ravaa.
Mulla on otettu papa-näytteitä aiemminkin ja olen huomannut, että se riippuu niin siitä kuinka osaava tyyppi näytteen ottaa, että kuinka paljon "sattuu". Nipistää se jokatapauksessa.
Kerran annoin (HULLU MINÄ) opiskelijan ottaa näytteen kun oli siellä neuvolassa suorittamassa kurssiaan enkä jotenkaan kehdannut kieltäytyä kun kysyi, että saako suorittaa tutkimuksen mulle ja ottaa näytteen... se jätkä oli ihan tumpelo ja kämmi koko ajan. Lääkäri sit hoiti loppuun sen homman kun ei siitä tullut mitään. Se alko kiskoon sitä levittäjääkin lopuks tuolta ennenkun edes ruuvas sitä kiinni... ihmetteli vaan et miks se ei lähde irti :eek:
Ei varmaan kohottanut sen tyypin itsetuntoo mut mun mielestä niiden pitäis kyllä jotenkin kuivaharjoitella jollain nukella ennenku pääsee tosihommiin!
Tai sit se meni vaan ihan puihin ku ei ollu naista nähny aikoihin saatikka alapäätä ja yhtäkkiä yks on sen edessä haarat levällään :grin

Takaisin