Tutulta kuulostaa Mallan kertomus. Meillä vauva oli just tommonen alkuun, aina melkein tissillä, ei juurikaan nukkunu päivisin tai viihtyny kauaa muualla, ku sylissä. Sama vaunuilun suhteen. Ei uskallettu lähtä kovin kauas kotoa, et jos yhtäkkiä alkaaki itkee, niin pääseepä äkkiä kotiin syöttää. Ja ulos pukeminen huudon kanssa, vaunuissa huusi, kunnes lähettiin liikkeelle, sit rauhottu. Ite täysillä yritti pukee ittensä ja tullessa äkkiä vaatteet pois tai puolitiehen ja tissi suuhun, huh :)
En tiiä tekikö aika tehtävänsä, vai mikä. Mut nyt varmaan ainaki kuukauden ajan ollu eri meininki. Vaikka vauva huutaiski pukiessa/vaunuissa odotellessa, niin osaa ite ottaa rennommin. Toki yrittää mahdollisimman nopeesti, ettei toisen tarttis huutaa, mut ei niin hätiköiden, vaan osaa ottaa rauhallisesti. Jotenki varmempi ote koko vauvaan. Ja kun saatiin viimein itkuhälytin hommattua, niin aloin viemään ulos nukkumaan. Kerran vaan kyllästyin siihen kanteluun ja tissittelyyn vauvan ollessa muuten tyytymätön. Aattelin, et nyt vaunuun ja pihalle. Et kokeilen, josko menis...ja menihän se. Huusi puettaessa niinku aina, mut kun sain vaunuun niin hiljeni. Ei edes tarvinu hyssytellä pihalla, sen ku lykkäs vaunut ulos. Ah, olin niin mielissään ja ihmeissään :)
Tosin vauveli heräilee yleensä vähän ajan päästä ja joutuu käydä hyssyttelee, mut rauhottuu sit taas. Aiemmin otin heti sisälle, sit tajusin sentään hyssytellä vähän, et josko vielä jatkas unia.. Joskus joutuu hyssytellä useammin, joskus ehkä kerran pariin tuntiin. Eipä paljo paria tuntia kauempaa nukukkaan, ellei sit olla jossai menossa. Niin, ja sisällä tuo hyssyttely ei onnistu, vaikka nukkuski vaunuissa.
Noh, väsyny kai vauva sit vaan oli kitinöissään..en vaan tajunnu, ku ei se nukahtanu aina tissillekkään tai syliin, yliväsymystä kai. Vaunuihin topattuna onneks nukahti. Nyt sit aina laitan vauvan ulos nukkuu, kahesti päivässä nukkuu vähän pitemmät päikkärit. Yleensä aamusta vauva nukkuu itekseen ulkona ja illemmalla lähen vaunuilee ja kauppaan yms. ja jätän vielä sit vauvan pihalle nukkuu. Tosin toisinaan herää melkein heti, ku päästään kotiin, mut yleensä kerkeen sentään omat vaatteet riisua, ennen huutoa, joskus jopa ruokaa laittaa ja syötyä :)
Ainiin, ja vielä ne ilmavaivat..kokeile DDS Junioria. En lakkaa sitä suosittelemasta, niin hyvä tuote se on :) Luulen, et meillä ainaki osa syy tuohon rauhottumiseen on juurikin DDS. Ilmavaivat helpottu sen jälkeen ja vauvasta tuli muutenki tyytyväisempi ja viihtyy nyt enemmän itekseen. Tiiä sitte..Relat voi sopia teille, mut monelle eivät sovi. Kokeilemalla kai seki selviää. Mut tosiaan kokeileppa DDS Junioria.
Oon niin mielissään nyt, ku päivään tullu enemmän rytmiä vauvan unien myötä eikä tarvi jatkuvasti olla vauva sylissä ja rinnalla. Viihtyy hyvin itekseenkin ja NUKKUU edes vähän :)
Refluksikin on meillä helpottanu jonkun verran, tiiä sit mikä siihenki vaikutti, aika varmaan. Tai sit ruokavalio, mut ei kyllä totaalisesti ole hävinny, niin oiskohan kyse allergiasta ollenkaan vai vaan rakenteellista, joka nyt sit iän myötä alkas helpottaa..tiiä häntä. Viljattomalla oon nyt ollu viikon, huhhuh. Jotku tais sanoo et viljattomalla ois helpompaa ku maidottomalla, ei mun mielestä! Oon jotenki niin riippuvainen kaikista ihanista herkuista..kahviloistakaan ei saa mitään oikein, jotain keksin tynkää ne tarjoaa, mut ei siitäkän sit tiiä kukaa onko se luontaisesti gluteenitonta vai ei :/ Ja ikävä tavallisia leipiä. Mut kai tää menis, jos ois pakko ja ehkä sit leipos itekki jotain herkkua. Edelleen kuitenki refluksia on, en vaan nyt tiiä, mikä ois vaikuttanu, et kuitenki on vähentyny. Aika vai ruokavalio?? Vaikeeta.. Mut Malla, voisko teillä vaivata se, ja ei siks viihy makuullaan?
Mulla aina nämä samat jutut ja samat vinkit, ootte varmaan jo ihan kyllästyny :)