Helmikuun helmet

En taaskaan ehtinyt kaikkia viestejä lukea, kun tuli jo tarve kommentoida :)

Niistä vatsalihaksista. Itse testasin mielenkiinnosta viime viikolla ja ihan selvä rakohan siellä tuntui. Aika hurjaa, koville se raskaus selvästi otti kropalle. Mutta rako testataan seuraavasti, suoraan kopsittu toi teksti vaun yhestä artikkelista:

-Mene selinmakuulle ja nosta polvet koukkuun.

-Aseta sormet navan yläpuolelle

-Hengitä sisään. Hengitä ulos, kohota päätäsi ja tunnustele samalla sormillasi rakoa vatsalihasten välillä.

-Jos rako tuntuu leveältä ja sormet uppoavat syvälle vatsaan, vatsalihakset eivät ole vielä valmiit koville harjoitteille. Voit kokeilla kevyempää harjoittelua.

-Jos rako on kapea ja sormet nousevat lihasten työntäminä ylös, voit aloittaa varsinaiset vatsalihastreenit.

Heissan taas pitkästä aikaa. Tuntuu päivät juoksevan niin nopeeseen tahtiin ettei ees tajua kun on jo kulunu monta viikkoo siitä kun täälä palstalla tullu viimeks pyörähdettyy. Nyt kun sain luettua kaikki teidän jutut siltä aikaa kun en o käyny lueskelemassa, ei muista enää puoliakaan... Mutta mutta. Raskauskiloista: Mulla on jäljellä noin kymmenen kiloo "ylimäärästä" verrattuna lukemiin raskauden alussa/ekalla nla käynnillä, ja kyllä on kaikki tuola vatsassa, persiissä ja reisissä. Jos oli ennen housut kokoo 36, nykyään 40-42. Ja vähänkö ärsyttää kun ei ole mitään kunnollista päälle pantavaa. Meillä kans mun äiti meinas pilata multa ristiäispäivän ihan totaalisesti, kun olin siltä pyytäny lainaan paitaa juhliin kun ei mikään noista kaapista löytyvistä passannu päälle. Kokeilin sit yhtä sellasta tiukahkoa stretch-tyyppistä paitaa, ja tuumasin ite heti et ei käy ennenkun ees katoin peilistä. Äiti sit käski näyttämään miltä näyttää päällä, ja tokas et elä ainakaan tuota laita kun sulla toi maha pömpöttää noin paljon. Ei nyt ihan näillä sanoilla, mut hitto et mä meinasin polttaa käämini oikeen huolella. Ei o meidän muorilla paljoo varaa mun mahasta ruveta mainihteen... Siitä suiviintuneena valitsin sit siskolta sellasen teltta-mallisen paidan, joka varmasti peitti mun "niin kovin kamalasti pömpöttävän vatsani".
Joku kyseli et mistä tietää millon voi alkaa kunnolla vatsalihaksia treenaamaan. Olikohan se just täälä Vaun sivuilla siitä juttua, ja siin sanottiin et sitä lihasten välistä rakoa voi koittaa niin, että käy kovalle alustalle selinmakuulle, nostaa polvet koukkuun ja leuan rintaan, ja painaa sormella sitä rakoa. Jos sormi/sormet uppoo syvälle vatsaonteloon ei vatsalihastreeniä saa vielä alottaa, mut jos ne sormet ei uppoo sinne rakoon, eli se rako on hävinny, voi alkaa tekeen treeniä. Jotain siin saatto olla viel hengityksestäkin, pitikö puhaltaa keuhkot "tyhjäks" ennenkun koittaa sitä rakoa, mut kannattaa se juttu kyl lukee eikä luottaa pelkästään tähän sanaan. =)
Meillä jäppinen kasvaa ihan hirveetä kyytiä, tai siltä ainakin tuntuu. Torstaina on seuraava neuvola, ja ootan jännityksellä paljonko on tullu pituutta ja painoo lisää. =) Tuolla ei kyl tunnu juurikaan minkäänlaista säännöllistä rytmiä olevan, herää millon seittemältä, millon puol kymmeneltä, ja menee nukkuun joskus ilta-kasin ja yhen välillä. Nukkuu kyl onneks yhen pitemmän pätkän, yleensä 3-4 tuntii het ekaks, sit siitä eteenpäin noin parin tunnin pätkissä. Päivällä nukkuu kans yhet pitemmät unet jotka voi venähtää jopa kuuteen tuntiin (enää harvemmin noin pitkää pätkää yhtä soittoo), ja sit jotain pieniä nokkasia vartista puoleentoista tuntiin. Eli kyl meillä nukutaan ihan suht hyvin, mutta maha meinaa vaivata. Ilmavaivoja on jonkun verran, nyt koitan Rela-tippoja ja Disflatyliä, aikasemmin oli Cuplaton ja Biophilus-tipat. Cuplaton ei kyl meillä toiminu ollenkaan, sitä joutu syöttään ihan älyttömiä määriä, onneks Disflatyl toimii hyvin. Biophilus-tipat vaihdoin pois kun alko ärsyttään kun se tosiaan jähmetty melko railakkaasti kylmässä se aine, ja sitä pulloo sai ravistaa hullunkiilto silmissä et sai kunnolla aineet sekasin... Leevin maha toimii kans joka toinen/kolmas päivä, ja sitä tavaraa tuleekin sit aina siihen malliin et vaatteet vaihtoon kaikki asap nyt ja koko jätkä pyykkiin. Inhottaa vaan kattoo kun kaveri aina ähisee ja puhisee naama punasena kaks kolme päivää kun yrittää saada tavaraa pihalle ja mitään ei tule.
No mutta, en nyt muista oliko mitään muuta asiaa taasen, hirveen omaa napaa multakin muttakun ei tosiaankaan enää muista mitä te muut olitte kirjottanu =/
Edit: Niin ja tuossahan oli Pääskynen kerinny niistä vatsalihasten testaamisesta laittaakin ennenkun minä taas sain tään romaanini kirjotettuu... =)

Moikka pitkän hiljaisuuden jälkeen! Täälläkään ei oo oikein onnistunu tää palstailu viime aikoina.. KÄyn kyllä säännöllisesti lukemassa ja oon tosi kiitollinen tästä foorumista ja teidän vinkeistä on ollut paljon iloa, mut kirjoittaminen yhdellä kädellä makuuasennossa imetyksen lomassa on jo niin hankalaa..

Meillä on kans ilmavaivat harmina, on kokeiltu Relat, Disflatyl, Gefilus+D, vyöhyketerapia, oman ruokavalion kontrollointi, "pierujumppa" ym. hieronta... Ei oikein oo vielä ratkennu, vaikka ei nyt varmaan pahimmasta päästä kuitenkaan ole ja hieman on jo parempi.

Noista mahavaivoista johtuen kuitenkin, päivällä ei oikein nukuta ja äidin omaa aikaa ei siis ole! En saa poikaa nukkumaan kuin sylissä tai syönnin päälle vieressä, mutta jos koitan ite nousta, niin herää melkein heti! Muutenkaan ei välillä meinaa asettua mihinkään, vaan koko päivä menee kannellessa/vieressä maatessa tissi suussa... Tyytyväiset hetket on niiiin ihania, mutta niitä on välillä aika vähän... :(

Aattelinkin teiltä kysellä, että MITEN te saatte vauvan päivällä nukkumaan?! Ja MITEN ihan konkreettisesti nukutatte ulkona?? Meidän poika nimittäin huutaa kurkku suorana kun laittaa vaunuihin... Tai pukiessa aloittaa.. Nukahtaa ehkä liikkeessä, mut itku alkaa yleensä pian ku pysähtyy.. Ja välillä en ehdi lenkkiä loppuun ku herää ja rupee rääkymään... Kovin paljoo ei oo vielä vaunuiltukaan, kun on niin stressaavia nuo reissut: eka ootettava just oikee hetki, et ei itke jne., kauheella kiireellä itelle vaatteet, hiki päässä vauvalle, äkkiä vaunuun ja liikettä et lakkaa itkemästä, sit ei liian kauas kotoa kun ei tiedä millon huuto alkaa, pysähtyä ei passaa jne.. Ja kotiin tullessa kauhee huuto viimeistään ovella, salamana omat vaatteet pois, poika vaunuista ja vaatteista ja tissi suuhun et huuto lakkaa... :/

Tutulta kuulostaa Mallan kertomus. Meillä vauva oli just tommonen alkuun, aina melkein tissillä, ei juurikaan nukkunu päivisin tai viihtyny kauaa muualla, ku sylissä. Sama vaunuilun suhteen. Ei uskallettu lähtä kovin kauas kotoa, et jos yhtäkkiä alkaaki itkee, niin pääseepä äkkiä kotiin syöttää. Ja ulos pukeminen huudon kanssa, vaunuissa huusi, kunnes lähettiin liikkeelle, sit rauhottu. Ite täysillä yritti pukee ittensä ja tullessa äkkiä vaatteet pois tai puolitiehen ja tissi suuhun, huh :)

En tiiä tekikö aika tehtävänsä, vai mikä. Mut nyt varmaan ainaki kuukauden ajan ollu eri meininki. Vaikka vauva huutaiski pukiessa/vaunuissa odotellessa, niin osaa ite ottaa rennommin. Toki yrittää mahdollisimman nopeesti, ettei toisen tarttis huutaa, mut ei niin hätiköiden, vaan osaa ottaa rauhallisesti. Jotenki varmempi ote koko vauvaan. Ja kun saatiin viimein itkuhälytin hommattua, niin aloin viemään ulos nukkumaan. Kerran vaan kyllästyin siihen kanteluun ja tissittelyyn vauvan ollessa muuten tyytymätön. Aattelin, et nyt vaunuun ja pihalle. Et kokeilen, josko menis...ja menihän se. Huusi puettaessa niinku aina, mut kun sain vaunuun niin hiljeni. Ei edes tarvinu hyssytellä pihalla, sen ku lykkäs vaunut ulos. Ah, olin niin mielissään ja ihmeissään :)

Tosin vauveli heräilee yleensä vähän ajan päästä ja joutuu käydä hyssyttelee, mut rauhottuu sit taas. Aiemmin otin heti sisälle, sit tajusin sentään hyssytellä vähän, et josko vielä jatkas unia.. Joskus joutuu hyssytellä useammin, joskus ehkä kerran pariin tuntiin. Eipä paljo paria tuntia kauempaa nukukkaan, ellei sit olla jossai menossa. Niin, ja sisällä tuo hyssyttely ei onnistu, vaikka nukkuski vaunuissa.

Noh, väsyny kai vauva sit vaan oli kitinöissään..en vaan tajunnu, ku ei se nukahtanu aina tissillekkään tai syliin, yliväsymystä kai. Vaunuihin topattuna onneks nukahti. Nyt sit aina laitan vauvan ulos nukkuu, kahesti päivässä nukkuu vähän pitemmät päikkärit. Yleensä aamusta vauva nukkuu itekseen ulkona ja illemmalla lähen vaunuilee ja kauppaan yms. ja jätän vielä sit vauvan pihalle nukkuu. Tosin toisinaan herää melkein heti, ku päästään kotiin, mut yleensä kerkeen sentään omat vaatteet riisua, ennen huutoa, joskus jopa ruokaa laittaa ja syötyä :)

Ainiin, ja vielä ne ilmavaivat..kokeile DDS Junioria. En lakkaa sitä suosittelemasta, niin hyvä tuote se on :) Luulen, et meillä ainaki osa syy tuohon rauhottumiseen on juurikin DDS. Ilmavaivat helpottu sen jälkeen ja vauvasta tuli muutenki tyytyväisempi ja viihtyy nyt enemmän itekseen. Tiiä sitte..Relat voi sopia teille, mut monelle eivät sovi. Kokeilemalla kai seki selviää. Mut tosiaan kokeileppa DDS Junioria.

Oon niin mielissään nyt, ku päivään tullu enemmän rytmiä vauvan unien myötä eikä tarvi jatkuvasti olla vauva sylissä ja rinnalla. Viihtyy hyvin itekseenkin ja NUKKUU edes vähän :)

Refluksikin on meillä helpottanu jonkun verran, tiiä sit mikä siihenki vaikutti, aika varmaan. Tai sit ruokavalio, mut ei kyllä totaalisesti ole hävinny, niin oiskohan kyse allergiasta ollenkaan vai vaan rakenteellista, joka nyt sit iän myötä alkas helpottaa..tiiä häntä. Viljattomalla oon nyt ollu viikon, huhhuh. Jotku tais sanoo et viljattomalla ois helpompaa ku maidottomalla, ei mun mielestä! Oon jotenki niin riippuvainen kaikista ihanista herkuista..kahviloistakaan ei saa mitään oikein, jotain keksin tynkää ne tarjoaa, mut ei siitäkän sit tiiä kukaa onko se luontaisesti gluteenitonta vai ei :/ Ja ikävä tavallisia leipiä. Mut kai tää menis, jos ois pakko ja ehkä sit leipos itekki jotain herkkua. Edelleen kuitenki refluksia on, en vaan nyt tiiä, mikä ois vaikuttanu, et kuitenki on vähentyny.  Aika vai ruokavalio?? Vaikeeta.. Mut Malla, voisko teillä vaivata se, ja ei siks viihy makuullaan?

Mulla aina nämä samat jutut ja samat vinkit, ootte varmaan jo ihan kyllästyny :)

Sekosin, siis Malla oli näköjään kokeillu jo Relat, Zoe aiko kokeilla :)
Noh, kuitenki suosittelen DDS Junioria molemmille.

Malla, voihan olla, että teidän pienokainen on todella läheisyydenkaipuinen. Ei tosiaan parane vaunuissa suotta huudattaa, varsinkin jos syliin rauhottuu. Aleksi on rauhallinen vaunuissa, jos ei ole nälkä, että vaikka ei heti nukahtaisi niin ihmettelee hiljaa itsekseen, kunnes pian nukahtaa. Eli meillä sattuu raitis ilma ja vaunujen turvallinen pesä toimimaan. Sisällä nukutan pääsääntösesti myös vaunuissa, ajelen mattojen päältä, että tulee mukavia töyssyjä. Onnistuuko vauvan siirtäminen ollenkaan? Jos annat nukahtaa syliin ja odotat, kunnes on syvässä unessa. Tosin, eipä taida sekään onnistua, jos ei anna sunkaan siirtyä pois vierestä. Hitsiläinen. Vaikka rankkaa onkin, niin melkeinpä antaisin sitten vauvan vaan nauttia läheisyydestä, niin saa nukuttua. Meilläkin on välillä sellasia päiviä (nyt kun ei ulos pääse), että kaikki unet nukkuu sylissä. Sitten laitan vaan telkkarin päälle ja katon kaikki roskaohjelmat. Onko teillä kantoliinaa? Siinähän sais nukkua lähellä, mutta sulla olis kädet vapaana. Itse en taida olla noita kantovälineihmisiä, mutta monilla toimii.

Ohimenevä vaihe tuokin on, onneksi (tai ainakin toivottavasti). Vaikka nyt ei tietenkään siltä tunnukaan, eikä paljon lohduta. Toivottavasti joku osaisi antaa toimivia vinkkejä!

Henny: Meidän tyttö oli 5v viljattomalla dieetillä, ja siltä ajalta olisi joitakin reseptejä muistissa (riis/maissijauhoista) kiinnostaako?
Myös herkkuja oli joitakin, lähinnä muffinsseja ja pullia. TOSIN nuo minun reseptit ovat sitten myös maidottomia ja munattomia. Mistä syystä niitä ei kauhean runsaasti ole.

Nuo Pääskysen mainitsemat töyssyt toimii muuten jotenkuten :) ..sisällä hyssytellessä just koittaa mattoo rutata alle, niin viihtyy ainaki tovin, joskus on jopa nukahtanukki. Kannattaa kokeilla.

Ja vielä piti sanoman se aika siinä siirtämisessä. Et jos nukahtaa tissille viereen tai syliin, niin ei heti siirrä enneku on sikeässä unessa.  Tosin meilläki usein herää siihen et lähtee vierestä, yritän sit samantien nostaa rintaa vasten ja keinutella ja hytkytellä, et rauhottus taas nukkuu. Joskus onnistuu :) Sit vaan sylinukuttamista jonku aikaa, et on ihan sikeessä unessa ja siitä siirto vaunuihin.

Kylläpä pökkii taas tämä foorumi. Piti vielä sanoa hennylle, että käypä vilkaisemassa erimenu.fi -palvelua, on tosi hyvä apu näiden allergiaruokien kanssa minulle ollut ja edelleenkin, kun meillä vain se vilja-allergia on väistynyt ja muut jylläävät edelleen.

Tättärä: Muffinseja oonki ostanu kaupasta, pakaste sellaiset oliki ihan hyviä. Mut kuitenki tekis aina mieli niitä kaikkia muita, mitä just ei voi syödä. Ja ton huomasin, et munaton, maidoton, viljaton -ei mitään sellaista tarjolla. Itse siis olin maidottomalla ja munattomalla ennen tätä viljadieettiä ja maidoton jatkuu vieläkin, munan otin takasin. Nyt vauvalla tulee taas aika karseen hajusia pieruja, ei onneks väännä masua tai ole mitenkään tiukassa, mut päästelee silti ja haisee, hyh :) Mietin, et voisko olla tosta munasta taas, ku sen alotin. Ne (siis rupsut) ku muuttu melko hajuttomiks sillon, kun olin munattomalla. Nyt kuitenki syöny munaa just noissa muffinseissa lähinnä. Mun on jotenki pakko saada jotai herkkua ainaki kerran päivässä, karkkiakaan ei tekis mieli aina syödä. Kahvin jätin heti alkuun pois, ihmeen kivuttomasti jäi. Tosin en nyt koskaan mikää suurkuluttaja oo ollu, mut aina nyt aamu- ja päiväkahvit on pitäny saada :) Kahvin sijaan juon nyt kofeiinitonta teetä, se menee hyvin..ja sit niitä gluteenittomia muffinseja ;)

Kohta laskiainen..ehkä sit kokeilen maitoa, munaa ja viljaa yhtäaikaa. Teen isot pullat kermavaahdolla, saa nähä miten vauva, muutes Elias Vilhelm nimeltään, reagoi.

Niin siis tättärälle piti sanomani, et oon jotai reseptejä kattonu netistä. Mut en vielä oo oikein innostunu ite leipomaan. Katon vielä viikon, sit jos tuntuu et pojalla selvästi vähenee maidon nousu ja nieleskelyt, niin jatkan viljattomalla ja vois sit leipasta itekki jotai. Ja tietenki pitäs sit testauttaa lääkärissä tuo, et onko allerginen. Mitään iho-oireita ei kyllä ole, atooppista kyllä on vähän, se nyt on periytyny meiltä vanhemmilta. Ei mikään paha onneks, mut kuivuuteen taipuvainen iho. Otsa hilseilee, mut ku oon rasvaillu, niin punaista pientä näppyä vaan tulee. Ei kai sovi ne rasvat sitte. Päänahkaki alkanu pikkuhiljaa karstottua ja hilseillä, ikävän näköstä. Meneeköhän tuo ajan kanssa, vai kannattasko koittaa jotenki öljyn/rasvan kanssa rapsutella, mitäs ootte mieltä?

Tättärälle vielä: Kyselen sit niien sun maidoton-munaton-viljaton -reseptien perään myöhemmin, jos tarvin. Katon ekaks Eliaksen reaktiot, et kannattaako mun es olla tolla ruokavaliolla.

En tiiä oisko muutenki pitäny heti alkuun jättää kaikki pois, ja kattoo onko vaikutusta. Jos on, niin sit pikkuhiljaa lisätä ruoka-aine kerrallaan takas ruokavalioon. Noh, meni nyt näi, maidottomalla nyt jatkan kuitenki sekä itteni et vauvan takia, tosin ne laskiaispullat oikeella kermalla aion kyllä syödä ihan testaukseksikin. Munattomallakin vois olla, jos nyt vauvaan on vaikutusta. Muuten sit normaali ruokavalio, jos en huomaa selvää eroa entiseen.

Kyllä se karsta kannattaa rapsutella poies rasvan kanssa tai osta Kélual (tms) nimistä ainetta apteekista, sitä olen parin edellisen karstapään kanssa käyttänyt. Ei nimittäin ajan kanssa lähde se karsta itsellään pois vaan ainoastaan lisääntyy.
Ja allergiasta vielä... NE ihotestit ovat kanssa yhtä tyhjää... hieman SAATTAVAT näyttää suuntaa mille on allerginen, mutta usein eivät. Ja verikokeisiinkaan ei aina voi luottaa. Esim. meillä tyttö sai aikanaan vehnästä suht vahvoja oireita, mutta verikoe näytti aina vain vähän vasta-aineita, ihoprickeissä joskus ei tullut lainkaan pattia ja toisella kerralla iso patti... joo ota niistä sitten selvää. JA vielä sellainen, että kerran prick-testin innottamana innostuin antamaan tavallisia herneitä (iholla ei mitään reaktiota) ja voi sitä kutinaa ja punaisia länttejä ympäri kroppaa. Ihmeellinen juttu muuten, että kickherne, soija, valkoinen papu ja leikkopapu sopivat muttei tavalliset herneet!
Okei meikäläisen tissitakianen nukahti viimein eli on lähdettävä sammuttamaan DVD ja hoitelemaan noita isompia!
Ja henny, hieno nimi teillä, meidänkin katraasta löytyy yksi Elias

Täällä taas kakkaa odotetaan, ja odotetaan.. illalla oli reilun 3h vääntelyt ja itkut ennen kuin uni tuli.. ja yökin melko levoton, taikka siitä aamuyöstä. Aamulla tämä äiti olikin sit melkosen väsynyt ja itkunen..

Ei taida disflatyl tehota niin kuin pitäisi. Ajattelin nyt testata olla ilman. Ja ne paukut mitä tulee, niin haju on mahtava.. tulee mieleen, että kyllä itelläkin maha olisi varmasti kipeä, jos tommosilla hajuilla tulee ilmaa ulos! Mutta niin, lähteäkö nyt sit kokeileen jotain muuta lääkettä??

Mietin myös tota refluksia.. kuinka se on todettu niillä joilla on? Kun katsoin oireistoa, niin kyllähän niitä löytyy meiltä, mut on myös "tavallisia" oireita mun mielestä. Kaarelle vetää kun sattuu, kipristelee, puklailee, röhisee varsinkin aamuyöstä, vaikka kohollaan on nukkunu, hikottelee, välillä hengitys katkeilee syödessä ja nukkuessa, kun ei syvässä unessa vielä ole..

Näiden pakkasten aikaan on nyt päikkärit nukuttu sitterissä. Neiti tykkää olla pakattuna pesässä, eli nukkuu hyvin automatkat ja vaunuissa (liikkeellä). Ja pari pvää sitten löytyi salainen ase: kypärämyssy! Se on joka unilla nyt päässä. Luo turvaa ja rauhottaa nukahtamaan, kun menee vähän silmille. Tää kun tapittais ja sinnittelis muuten ikuisuuden. Nukahtaminen on ongelma vielä edelleen, varsinkin jos maha vaivaa.. sylissä ja tissillä siis paljon. Illalla syötän jo pedissä valmiiks että jää siihen sit nukkumaan. Mut niin, aina ei vaan onnistu..

Notta tämmöstä täällä. Kyllä mennään tunteiden kirjoa edes taas. Ja niin, yhdyn edellisiin, vaikkei jaksais aina kirjottaa, on helpottavaa ja tsemppaavaa lukea muiden juttuja. :)

Ulkona nukuttamisesta ja nukuttamisesta ylipäätään. Se on varmaan vain niin paljon vauvan persoonasta kiinni, miten käy nukkumaan, että on vain löydettävä omat kikat. 

Olen työkseni hoitanut paljon eri ikäisiä lapsia ja todennut, että vauvat rauhoittuvat ja nukahtavat sitä helpommin, mitä röykkyisempää on meno. Paras on oikein kivinen ja kuoppainen hiekkatie. Jos asuu siloitetussa kaupunkimiljöössä niin kannattaa työntää vaunuja aisasta rytkyttäen. (Tosi viisaan näköistä...)

Itsestä saattaa tuntua ettei sellaisessa rynkytyksessä voi kukaan nukkua, mutta vauvatpa voivat. :D Tosin jos vauva on herkkäuninen ja herää helposti, niin silloin kannattaa loppua kohden tasoittaa menoa pikkuhiljaa, eikä pysäyttää kerralla paikoilleen, koska silloin herää varmasti.

Toivottavasti Malla ja muutkin löytävät pian nukkumista helpottavat temput!

Meillä ei kikkoja tarvita. Jos tyttö on menossa nukkumaan ulos, nukahtaa yleensä jo pukiessa eikä heräile kesken unien, vaan nukkuu noin 6h putkeen. Itse käyn välillä kurkkaamassa, että kaikki on hyvin ja ettei ole posket liian kylmät. Ja jos ei ole unessa vaunuun laitettasessa jää siihen kuitenkin nukkumaan ilman kitinöitä. Ei tuota työntää tarvitsisi, mutta itse haluan lenkille ja käyn työntelemässä. Puen itseni vasta, kun vauva on vaunuissa, mutta tuohan ei tietysti onnistu sellaiselta, jonka vauva raivostuu, ellei vaunut lähde heti liikkeelle. Kotiin tultua rynkytän vaunut vielä rintamamiestalon rappuset ylös ja jätän vaunut lasitetulle kuistille. Jos raput ovat liukkaat, kannan kopan erikseen. Tytöllä nyt vain sattuu olemaan hyvät unenlahjat. Lucky me.

Nyt pakkasilla olen nukuttanut sisällä. Laitan tytön sänkyyn. Hän jää sinne tyytyväisenä. Pari kertaa kitisee, kun tutti putoaa, mutta käyn vain laittamassa sen takaisin, lopulta nukahtaa kunnolla ja nukkuu sen 5-6h.

Iltaisin nukahtaminen on hieman hitaampaa ja mulla on tapana laulaa heijata kehtoa kunnes vauva nukahtaa.

Tuohon karsta-asiaan piti kommentoida. Mä oon öljynny Kasperin pään hoitoöljyllä illalla ja laittanu yöksi lakin päähän, aamulla oon sitten rapsutellut karstat pois. Ihan hyvin on lähtenyt.

Hauska lukea miten erilaisia kaikkien vauvat on, omanlaisia persooniaan heti alusta pitäen. Kiinnitti huomiota tuo Myy85:n salainen ase, meillä kun kaikenlaiset lakit tuntuu ahistavan poikaa ihan tavattomasti. Ulos lähtiessäkin lakki pitää pukea viimeisenä, kun se saa aikaan hirveät raivarit. Siinä mielessä tuo mun keino karstan hoitoon ei ehkä oo meiän pojalle sopivin, sitä lakkia kun pitää aina vähän itkeä..

Meidän poika kans rauhottuu vaunuissa tai turvaistuimessa tosi nopeasti. Joten vaikka joka kerta pukeminen aiheuttaa hirveen huutamisen niin vaunuihin tai istuimeen päästyään hiljenee nopeasti ja nukahtaa melkein saman tien. Joskus kun poika on ollu itkusempi niin tuo mattomöykkyjen yli lykkiminen vaunuilla on kans auttanu.

Meillä kans Leevi tykkää nukkua pipo silmillä. :) On saanu pari hyvää valokuvaa jätkästä kun tultu jostain reissulta vaunuilla tai autolla, ja pipo on silmien peittona ja onnellinen hymy naamalla. =) Tuo on kans onneks niin hyvä uninen, että kunhan saa hälle kaikki vaatteet päälle ja kaukaloon tai vaunuihin, ni kaveri on unessa ennenkun itellä on vaatteet päällä. =D
Ja ai että nyt on pakko hehkuttaa!!! Pojulla toimi tänään maha niin mallikkaasti kun vaan saattaa. Ilman tuntikausien, jopa päivien itkua ja kitinää ja sitä naama punasena ähertämistä! =) Miten voikaan äiti olla niin onnellinen tälläsestä asiasta... =D Istuskeltiin tuos aikasemmin kiikkutuolissa, kiikuteltiin hiljakseen ja katteltiin telkkaria. Pientä pörinää tuntu kättä vasten ja aattelin että ilmaa tulee koska tähän mennessä sen on kyl vatsantoimituksen kuullu pitkän matkan päähän, se on ollu verrattavissa koiran ripuloimiseen se ääni... Huomasin sit ettei tää nyt kyl tainnukaan olla pelkkää ilmaa koska haju ei hävinny. ;D Tiedä sit minkä ansiota tuo vatsan toimiminen oli, vastikkeen vaihto Nannista Tutteliin, luumusose jota on nyt pari kertaa saanu pienen määrän päivässä vai se että mummo tais vähän kuumemittarilla härkkiä peppua vaippaa vaihtaessaan, mut oli mikä oli ni Toivotaan et sama trendi nyt jatkuis! :) Nyt nukkuu poika niin tyytyväisenä ja rauhallisena sitterissään, et kyl melkein tulee mammalle tippa linssiin kun toista vierestä kattelee :)

Kiitti tuosta vatsalihasten testaamisvinkistä! Pitää yrittää tässä ehtiä kokeilla onko siellä vielä hirmuinen rako.

Zoe ja Myy85, meillä tuskaa aiheutta tuo kypärämyssyn laitto. Se saa aina aikaan hirmuisen kiljumisen. Onneksi toppapukuun pakkaaminen sitten saakin unen miltei heti tulemaan eli kiljumista ei kauaa kestä. Myös päänylipujotettavien bodyjen kanssa oli alkuun tekeminen, kun heti alkoi huuto. Nyt on onneksi jo ilmeisesti totuttu siihen, kun kiljahduksia tulee vain sillointällöin.

Karstasta. Meidän tytöllä on niin paljon tukkaa, ettei sieltä alta oikein karstaa näe! Vähän ohimoilla sitä on, ja olenkin pikkuisen siitä rapsutellut harjalla pois, mutta ei kai sitä päätä tarvii kokonaan läpikäydä ja etsimällä etsiä karstaa? On nimittäin tekeminen sen hiuspehkon takia :) Toki tukkaa siis harjataan muuten ja tukkaa on pesty Lactasydillä tai vauvashampoolla, muuten se ei puhdistu. Puhdustuuhan se päänahka siinä samalla.

Kertokaapas muuten kokeneemmat taas, että miten pitäs tehdä kun neiti on nyt keksinyt, että omaa nyrkkiä on kiva syödä. Tyttö työntää melkein koko käden suuhun vaikka ois just syöty, eikä aina huoli tuttiakaan vaan kättä vaan mukluttaa. Annako rauhassa syödä nyrkkiä vai yritänkö ottaa pois? Tietysti vauvat jossain vaiheessa käyttää kaiken suun kautta, mutta onko haittaa jos nyrkki on miltei koko ajan suussa?

Jiu: Ei se nyrkin lutkuttaminen haittaa, ellei ime niin paljon, että iho menee rikki.

Jos nyrkin imeminen muuttuu jatkossa peukalon imemiseksi, niin tutti olisi siitä parempi vaihtoehto, että kun sitten joskus on aika luopua imemisestä hampaiden takia, niin tutti on helpompi heittää pois kuin peukku, joka meinaa tietysti sitten aina mennä suuhun vanhan tavan mukaan. Tietysti sitten isompana, kun lähmitään kaikki kaupan lattiat, porraskaiteet ja ovenkahvat, niin on varmaan myös parempi, että on tottunut imemään tuttia, eikä sormiaan.

Mutta nyt, kun vauva on pieni ja vasta opettelee tutustumaan kehoonsa, niin ei siitä nyrkin lussuttamisesta mitään haittaa ole.

Omaa napaa taas nopeasti...sorry.
Hip hei....

Milläs pakkasilla te viette tän ikäsiä vauvoja ulos?
Oon ihan helisemässä täällä uudella paikkakunnalla, josta en tunne ketään ja mies joutuu työmatkalle....pikkasen öönä täällä, että miten
pääsen koirien kanssa ulos ollessani vauvan kanssa yksin. Perjantaiksi on luvattu alta -20 joten uskaltaiskohan ottaa vauvan mukaan, jos toppaisi vaunut ja vauvan kunnolla ja laittaisi viltit tuohon hengitysilman eteen vaunuihin.

Ei kyllä paljoa naurata :(

Jiu, meillä sama vaihe...oon antanut lutkuttaa ja se on nyt viime päivinä vähentynyt, mutta varsinkin nukkumaan mennessä tuo lussutus on ihan järkyttävää...oon vaan silloin sitkeästi vaihtanut tuttiin.

Takaisin