Helmikuun helmet

Mites teillä imettävillä - missä vaiheessa on kuukautiset alkaneet? Tai onko imettämisellä ja kuukautisten alkamisajankohdalla ylipäänsä mitään yhteyttä??

Toinen kysymys: Onko kellään kokemusta Biophilus drops - maitohappobakteerista? Tuo taitaa olla vahvimmasta päästä noita valmisteita. Huomenna mennään jotain maitohappobakteeria ostamaan - tuosta olen suositusta saanut.

Pajunkissa: kyllä meijän aatu nukkuu nykyään niin hyvin. iltasin saadaan miehen kaa yhteistä aikaa. ihanaa. :) no poika menee nukkuu illalla 9 ja herää 6-7 aikaa syömään. sitten saattaa nukkuu 9asti kunnes noustaan ylös. sitten aatu menee 12 aikaa päikkäreille ja nukkuu 2-4 tuntia.. on jonku aikaa hereillä ja nukkuu hetken taas.. sit jutellaan ja naureskellaan. voiko enää olla ihanempaa. :)

Hitto, nyt tulee tosi omanapainen tilitys. Pakko jonnekki rustata. Aihe raskauskilot muiden murheena. Mä olen täysin kyllästynyt mun läheisiin. Pahimmat on appiukko ja oma äiti. Mulle tuli raskauden aikana +20 kg josta 10 kg jäi laitokselle eikä oo paino sen jälkeen tippunut, maha on iso edelleen.

Joka kerta kun nähdään, niin marmatetaan siitä. Siis oikeasti. Mä tiedän, että ylipainoa on joo. Mä kärsin jos niistä muutoksista mitä raskaus toi tullesaan (arvet, löysä nahka vatsassa tms.) Pitää sitten näiden urpojen vielä arvostella ja marmattaa, että salille, ootpas lihava, näytät kun odottaisit edelleen, tms....
Siis mun mielestä yksinkertasesti julmaa.

Mä haluisin lenkille, mutta näillä pakkasilla ei ole menemistä. Yritä nyt sitten siinä tehdä jotain ja kuitenkin tässä nyt on vasta 2 kk synnytyksestä. Oikeasti puristaa ja kovaa :(

Meidän poika on jotenkin tukkoinen. Eilisisissä kastejuhlissa sylikummi oli flunssainen, josta en tiennyt mitään. Täytyy toivoa, ettei poika saanut mitään tartuntoja...

Mammax ilmoittautuu joulukuisten palstalle tuolta tammikuisista. Meillä oli laskettu aika 15. tammikuuta, mutta kiireinen poika päätti syntyä äitiysloman ensimmäisenä päivän 8. joulukuuta. Huomasin, että täältä löytyy hyvää vertaisitukea meille iän puolesta!

Runsas ja raju pulauttelu on ilmaantunut meillekin suurin piirtein samoihin aikoihin kuin muutamalle muullekin täällä (heti syönnin päälle tai jopa 1-2 tuntia ruokailusta). Kävimme ultrassa sulkemasa refluksi-mahdollisuuden pois ja nyt mietitäänkin mikä muu voisi olla syynä - täältä sainkin jo hyviä vinkkejä. Mutta samalla tuli mieleen, että voisiko se olla joku kehitysvaihejuttu kun muillakin on samaan aikaan sama juttu?!  Luulin jo vaivan tasaantuneen, mutta tänään on ollut taas "paha päivä". Lisänä keskusteluun kerron vielä neuvolasta saamanai vinkin: pumpatun maidon tai korvikkeen sekaan voi sekoittaa apteekista saatavaa sakeutusjauhetta niin maito ei pääse niin helposti syöksymään ylös mahasta. Meillä nyt testauksessa joten tehosta en vielä osaa sanoa mitään.

Ehkäisykeskusteluun: Lopputarkastuksessa tällä viikolla sain lääkäriltä Cerazette pakkauksen  ja reseptin ja ohjeeksi siihen, että aloittaa saa heti, mutta aluksi on 2 viikkon varoaika eli kondomi käyttöön tarvittaessa. Ja ennen aloittamista pitää tehdä raskaustesti..!

Huomenia taasen. Mammaxille tervetulotoivotus! 
Vähän sormenpäätä jomottolee, mutta eipä tässä muuta ihmeempiä.
Kuukautisten alkamisesta synnytyksen jälkeen joku kyseli. No minulla nuo ovat täysaikaiseten synnytysten jälkeen alkaneet n. 6-10 KUUKAUTTA synnytyksen jälkeen, tasaisesti pideten, jospa nyt menisi vuosi ilman mokomia. Keskosen jälkeen alkoivat jo 4kk synnytyksestä ja kaikki lapset olleet aina vähintään  reilun 4kk täysimetyksellä (paitsi keskosen kohdalla se alkuaika, jonka oli sairaalassa 5vkoa pumppasin maidot) Eli ainakin täysimetyksen ajan pysyneet poissa.
Ehkäisystä minäkin tuolla tammikuussa ennen meidän sairastelukierrettä mainitsin. Lähinnä siltä kantilta, että minua ahdistaa se, että menin jälkitarkastuksessa vanhasta muistista sanomaan, että ottaisin taas kierukan ja niinpä neuvolatäti aikoo varata minulle ajan sen laittoon. Sen voi tosiaan asettaa ennen kuukautisten alkua ja niin minulle viimeksi tehtiinkin, kun se (kuparikierukka) minulla oli kolmosen ja nelosen välilä. Minulla kun menee aina niin pitkään ennen kuukautisten palautumista. Nyt kuitenkin kaduttaa ja en haluaisi sitä vehjettä tuonne tiputtelemaan ja kipeyttämään kuukautisia (sen se on tehnyt) vain sen takia, että olisi joku teoreettinen mahdollisuus, että joskus hamassa tulevaisuudessa saattaisi olla seksielämää. Ja paskat, enpä usko, olen sellaiseen liian vanha ja koko ajatus lähinnä ahdistaa. Eiköhän se ole taaksejäänyttä elämää ja tämä lehmä loppuunkulutettu. Nyt meillä on lapsibarrikadikin välissä ettei tuolle miehellekään moiset kyllä ole tulleet mieleen. Sitäpaitsi mieskin tietää kyllä, ettei kannata ehdotellakaan. Ennenkin tosin on ollut niin, ettei minua ole kiinnostanut koko homma ennen kuin täysimetyksen olen lopettanut. Jonkun synnytyksen jälkeen alle 4kk onkin mennyt seksielämän aloittamiseen, mutta se on ollut kamalaa. Ei mies kuitenkaan kai vielä tajua, että tällä kertaa olen ihan tosissani päätökseni kanssa ettei enää ikinä jos ei vauvakuume taas iske... Tai jos tajuaa niin luultavasti tuo on vain helpottunut, että ei tarvi minuun enää koskea. Kyllähän jo jokin aika sitten sanoin suoraan että jos seksiä elämäänssä haluaa etsiköön nuoremman naisen itselleen - mitä tuo pahuksen kunnollinen perheenisätyyppi ei kyllä takuulla tule tekemään. Eli elellään sitten näin.
Imetysehkäisystä... meillä toimi tuossa nelosen ja vitosen välillä aika hienosti, raskaus alkoi siinä vaiheessa kun imetin enää muutaman kerrran vuorokaudessa. Ja noin neljät kuukautiset ehti olla ennen kuin sitten tulin raskaaksi - viimeksi alkoivat siis 10kk synnytyksestä. Nelonenhan oli tuolloin 1v2kk, kun raskauduin. Ja nyt kerron salaisuuden - lopetin nelosen imetyksen siinä vaiheessa, kun jouduin tuosta vitosesta sairaalaan makaamaan. Jossain vaiheessa minulle sanottiin, että imetys voi saada supisteluja aikaan ja kypsyttää herkkää kohdunkaulaani, mutta koskaan en yhtään supistusta tuntenut imettäessäni vaan ne alkoivat vasta sen jälkeen, kun olin imetyksestä luopunut.
Jep taaaaaaaaas pitkä ja omanapainen sepustus - palstaterroristi vetäytyy ja palaa joskus kommenttien kanssa. Adjö!

Unohtui aamulla! Oikein hyvää ystävänpäivää kaikille!
Taitaa tänään taas jäädä ulkoilut väliin, mittarissa nyt -30.3 ja aamulla auringon noustua kylmillään oli -31.9.

Pakko kanssa kommentoida tuohon seksielämään, että helpottavaa kuulla että muillakin sen suhteen ongelmia.. Synnytyksestä on jo 2kk ja mua ei nappaa millään tavalla..! Mies jaksaa kysellä ja jaaritella että millon ja koska.. Ja toiseks missä ihmeen välissä! Sillonkun poika nukkuu päiväunia niin mies on arkisin töissä ja illalla olen itsekin ihan valmis lyömään pään tyynyyn kun poika sammuu. Viikonloppusin olisi tietysti mahdollisuus mutta kun sitä tekisi mielummin kaikkea muuta silloin..

Ainiin! Meillä on muutta edessä ensikuun aikana! Olen ihan super innoissani, saatiin tosi hyväkuntoinen omakotitalo vuokralle ihan älyhalvalla! Kyllä se elämä hymyilee.. <3

Hyvää ystävänpäivää kaikille! Olette kyllä korvaamaton tuki tässä kaaoksessa! Mistä sitä muuten keksisi näitä kaikkia vinkkejä ilman teitä.

Tervehdys vaan pitkästä aikaa!!
Tää on ollut jotenkin niin saamaton, et oon käynyt lukemassa tekstejä mut ei koskaan jaksa alotaa kirjottamaan, tuntuu olevan niin paljon muuta tekemistä :) Täällä kanssa kärsitään joka päivä pahoista ilmavaivoista, tuntuu niin pahalta kun toinen huutaa kivuissaan ja ei voi oikein mitään tehdä siihen tilanteeseen. Hellästi mahaa hieroen ja vauvaa sylitellen helpottaa sitten hetken päästä. Täällä nukutaan 3-4 tunnin pätkissä ja viimisen viikon aikana on tyyppi nukkunut sängyssä mun kanssa viimisen välin, kun isä nousee töihin mennäkseen jo 4 aikaan aamusta. Harmi vaan, kun täällä on ihan erilaiset noi kaikki "pieru"tipat, nyt käytössä koliikkirelief ja tyypillä on helpottanut ilman kertyminen,mutta joskus pulauttelee maidon takas ylös tippojen jälkeen. Onko ne suomessa käytettävät semmosii kamalan voimakkaan tuoksuisia, tyypin hengitys tuoksahtaa tipoille pitkän aikaa syömisen jälkeen.

Ärsyttävä tää kun kommentoi ekaa kertaa aiheeseen, niin ihan ihmeellinen tää tekstin syöttö...eniwei täällä tuo seksittely alotettiin jo 10 päivää sektion jälkeen ja on jatkunut ihan aktiivisesti tähän asti. Kortonki meillä ollut käytössä ja onhan se jotenkin tosi tylsää sitä käyttää, kun on tottunut ilman mitään olemaan. Täällä kans mietin noita ehkäisy asioita, mua ei haittais pillereitä syödä, koska ne aina muistan hyvin ottaa, mutta mulla myös aivan järkyttävä muutaman päivän päänsärky tulee menkkojen aikaan, et tarviis varmaan kokeilla jotain muuta. En halua kierukkaa laitatuttaa, koska menkat on muutenkin ihan tarpeeks runsaat ja mulle mainostettiin sitä hormoonikierukkaa, mutta siinä kaiketi samat hormoonit kun pillereissäkin, mutta ainakin vuoto vähenee selvästi tai jopa loppuu kokonaan. Täytyypä kysellä tarkemmin lääkäritädiltä, kun meen tällä viikolla jälkitarkastukseen :)

Hyvää Ystäväpäivää teille tärkeät ystäväni!
Olette todellinen tuki ja henkireikä, todella tärkeitä minulle.
Kiitos!

Fearsome: voi että mulla pullistui otsasuoni sun puolestasi!! Sano suoraan heille ettei ole mitään oikeutta arvostella sinua ja sinun ulkoista olemustasi. Ja että tällä hetkellä sinun on tärkeintä hoitaa vauvaa ja toipua. Että ottaa kaaliin sun puolesta.
Koita kuitenkin jättää tollaiset typerät tölväisyt omaan arvoonsa. Tiedän että sitä itsekin murehtii kaikki muutoksia ulkomuodossaan ja palautumisessa ja mahdollisista vaurioista. Mutta anna itsellesi aikaa. Toipuminen ja palautuminen vie kuukausia, jollei jopa vuosia joissain asiossa. Ja osa jää muistoksi vauvan saamisesta. Se kuuluu elämään ja kyllä sen kanssa oppii elämään. Esim. rintojen veltostuminen. Se minuakin on patittanut ja patittaa mutta joku jälki lapsen saannista tietenkin jää. Ja oikeastaan niistä voi olla ylpeä. Kehosi on pystynyt tuomaan uutta elämää! Toivotaan että läheisesi tajuavat jatkossa miten typerää tuollainen on. Sinä tarvitset tukea etkä mitään "littaamista" tähän aika rankkaan aikaan.

Tättärä: ai aiheuttaako se allergiakorvike vihreää kakkaa? Meillä se kyllä alkoi jo ennen tuota korviketta. Nyt kakkaamistahti on kiihtynyt ja on todella haisevaa ja valuvaa.. onko siis normaalia sen kanssa? Kiitos rauhoituksesta, taas..

Km70: Olinkin taas sopivasti koneella päivystämässä, että pääsen tuoreeltaan tuota kakkaa kommentoimaan. Joo tämä vauvojen äitien ja koiranomistajien ikuinen ykkösaihe... Eli tuo kakan määrän lisääntyminen ja myös se väri ovat ihan normaaleja juttuja, kun siirrytään noille korvikkeille. Meillä täysimetyksessä on jokaisella ollut alkuviikkojen kuusikakkavaippaa/päivä ja myöhemmin sitten parin kolmen päivän välein kakkaaminen, kun suolisto on alkanut toimia ja ravinto imeytyä kunnolla, mutta nuo korvikkeet aikanaan muuttivat tytön kakan vihertäväksi. Ja lisäsivät kakkavaippojen määrää.
JA Fearsomelle samat sanat, jotka km jo hyvin sanoi, olin aamulla niin omassa navassani etten saanut sanotuksi. Halaus sinulle kuten kaikille teille ihanille ystäville - olette upeita naisia ja äitejä kaikki ja aivan uskomatonta, että sukulaiset kehtaavat arvostella jonkun ulkomuotoa kun synnytyksestä on kulunut nippa nappa kuukausi tai pari kuukautta. Luulisi ainakin isovanhemmilla (etenkin MUMMOLLA) olevan jotain ymmärrystä sen suhteen, että raskausaika muokkaa kehoa. Mutta puupäitä mitä puupäitä. Simpura että ottaa pattiin tuollaiset, eiköhän tässä ole aika paljon tärkeämpiäkin prioriteettejä kuin joku laihduttaminen ja mallin mittoihin pääseminen - onneksi täällä ei kukaan taida olla missimamma, joka haluaa tässä vaiheessa kertoa miten ihanaa on viedä lapsi kaksi kertaa viikossa mummolaan yökylään ja kuinka on saanut itsensä jo trimmattua samaan kuntoon kuin ennen raskautta ja aikoo huomenna lähteä ThaimaaSEEN uimapukukuviin. Piste. Aasi vaikenee. Ugh, olen puhunut. Tarpeeksi ja liikaakin palstaterroria yhdelle päivälle, minä se en opi...

Kiitos teille <3 Ja oikein hyvää ystävän päivää kaikille. Ja voimia näiden vaikeiden aiheiden kanssa.
km70, mä en noista allergiakorvikkeista tiedä, mutta jos vauvan kakka haisee todella pahalle ja on löysää, niin sitten kilauttaisin neuvolaan ettei ole ripulia tms.ja toinen kuivumisvaarassa.
Mä itse panikoin ( taas vaihteeksi jostain ) niin neuvolassa sanottiin juuri hajusta, että jos se on paha, siis todella paha, niin sitten on kyseessä ripuli. Muuten ei kuulemma tarvitse panikoitua. Mutta kannattaisi varmaan soittaa tai sitten ihan terveysneuvontaankin.

Ihana katsoa kun tuo vauva kehittyy. Aivan tolkutonta vauhtia! Nyt on sosiaalinen nauru ja -tarve kyllä kukkeimmillaan, pikkunen seurustelee todella paljon :) Aivan ihana.

Ehkäisystä...mä en edes saanut  mitään. Täällä maalla selkeästi tuetaan hankkimaan toinen heti. Tosin eipä oo peitot heiluneet, on liikaa niin paljon juttuja ollut vaikkakin vauvan puolesta onkin mahdollista. 

Masentavaa tämä hirmu pakkanen, joka ei päästä täältä neljän seinän sisältä ulos. Odotan niin kovasti kesää ja sitä, että pääsee vauvan kanssa liikkeelle.

Jaksamisia kaikille ja KIITOS vertaistuesta!

Fearsome: Melkein lakkasi veri kiertämästä, kun alkoi v***ttaa tuo, mitä kerroit ulkonäön kommentoijista! En edes pysty sanomaan tohon mitään, tulee jotenkin toivoton olo, että mitä noin ajattelemattomille ihmisille voisi edes sanoa. Tajuaisivatko he edes, miten satuttavat, vaikka sen heille kertoisi. Hmph!

Ai kun kiva! Hyvä tuo tieto siitä, että nuo pillerit voisikin aloittaa jo ennen kuukautisia. Sitten otan Cerazettet takaisin heti, kiitos nam. Ehkä ei tarvitse niistä kuukautisista kärsiä sitten ollenkaan, jos jäävät heti pois, kuten viimeksi, kun aloitin pillerit.

Ne, joilla on taipumusta saada päänsärkyä kuukautisten aikana tiedoksi, että se johtuu alentuneesta hormonimäärästä, mikä korostuu entisestään jos syö yhdistelmäpillereitä, joissa pidetään se viikon tauko. Minipillereitä kun syödään kokoajan, niin hormonit pysyvät tasapainossa ympäri kierron. Samalla voi käydä niin hyvin, että kierto loppuu kokonaan. Me like! (Kun huhtikuussa kävin ensimmäistä kertaa äitiysneuvolassa, siellä kysyttiin edellisiä kuukautisia. Jouduin vastaamaan, että syyskuussa. :D)

Ihan ensiksi, Hyvää ystävänpäivää kaikille teille ihanat äidit <3

Fearsome, Todella ilkeää käytöstä sua kohtaan. Miten kukaan voi vaatia tuollaista vain hetki synnytyksen jälkeen, tai oikeastaan koskaan. Samaa mieltä olen km:n kanssa, voit huoletta sanoa suoraan mitä mieltä olet tuollaisesta, kenenkään ei tarvitse tuollaista tekstiä saada osakseen.

Multa kyseltiin jälkitarkastuksessa että mites ehkäisyn laita, mutta olimme miehen kanssa jo puhuneet ja sopineet että mitään ehkäisiyä ei tähän väliin oteta. kakkonen saa tulla sitten kun on tullakseen. Tosin mitään sen asian eteen ei olla kyllä tehty, jotenkaan ei vielä haluja ole ja tosiaan sillon kun tyttö nukkuu niin haluaa hetken keskittyä omaan olemiseen.. Kyllä tämä tästä  vielä varmasti elpyy..
Parin viikon päästä tie käy maistraattiin ja sanomme tahdon <3 jos sitä jatkaisi tätä vuotta sitten rouvana :)

Ja toivottavasti nämä kurjat pakkaset kohta hellittää että pääsee ulos, sisällä neiti suostuu nukkumaan pari tuntia ihan maksimissaan kun ulkona uni maistuu 3-4 tuntia.. Kesää odotan kovasti vaikka talvesta tykkäänkin..

Kakkatouhua jatketaan edelleen meillä, kun kovasti toinen yrittää jotain tuotosta tehdä mutta ulos ei saa mitään :( nyt on koitettu mallasuute ja levolac nyt mutta ei.. ja tuntuu että nuo vaan pahentaa masukipua.. Hirvittää ajatella mikä tukos siellä on ja toiseen kovasti koskee :( neuvolassa käskivöt vain antaa lisää pehmennytlääkettä.. ehkä lähdemme käymään päivystyksessä kun itkuinen niin kovin ja tuskainen :(

Vielä ehtii: Hyvää ystävänpäivää kaikille teille!! :)

Ja täällä kans meinas joku verisuoni katketa, kun luin kommentteja... Siis ei TODELLAKAAN kenelläkään ole aihetta vielä kitistä mistään kiloista!!!

Mulla kävi niin onnekkaasti, että koko raskauden aikana tuli vain noin 4,5kg (toisin sanoen siis laihduin vaikka vauva kasvoi ihan loistavasti koko ajan), ja synnärille jäi heti 5kg ja sen jälkeen muistaakseni kuukauden päästä oli paino pudonnut vielä noin 10 kg. Eli painan nyt jopa 10 kiloa vähemmän ku sillon ko kävin viime huhtikuussa ekaa kertaa neuvolassa! Mä olin ja olen edelleenkin kyllä siis ylipainoinen, eli laihtuminen on ihan ok.

Tästä huolimatta masussa on tietysti vähän ylimääräistä ihoa ja olemattomat vatsalihakset on nyt vieläkin olemattomammat... ja tästä mun mies sit on nyt pari kertaa maininnut. Ei kauheen pahasti, mutta kuitenkin niin, että otti vähän pattiin.

Sanoin sit viimein hänelle suorat sanat, eli: synnytyksestä toipuminen kokonaan kestää ainakin sen yhden vuoden ja sitä ennen hänen on AIVAN TURHA sanoa YHTÄÄN MITÄÄN! Jos ens joulunakaan ei vielä ole mitään tapahtunu asian suhteen, niin sitte mun puolesta voi jo sanoa jotain, mutta tässä vaiheessa ei vielä tarvitse kyllä kitistä yhtään!

Häntä ei siis haittaa se, että olen isokokoinen, vaan nuo "ylimääräiset" ihopoimut mahassa. Eli ei välttisti tarvii laihduttaa, vaan nimenomaan kiinteyttää. Koitan siis jossain välissä aloittaa jotain niitä syvien ja vinojen vatsalihasten jumppaamista tässä... kunhan jaksan ja ehdin ;)

Niin ja mulla on se täysimetys päällä edelleen ja menkat alkoi viime maanantaina eli lähes tarkalleen 2kk synnytyksen jälkeen. Ajattelin sit kokeilla niitä cerazette-minipillereitä, katotaan kuinka käy.

Ja täytyy tosiaan tehdä se raskaustesti ensin... Meillä on peittoja heiluteltu jo moneen otteeseen. Kun sen jälkitarkastuksen jälkeen saatiin varmistus sille, että kaikki on ok, niin on kyllä itse asiassa jopa haluttanutkin ja halujen mukaan on toimittu :). Mutta luulen, että jos meidän tyttö ei nukkuis näin hyvin, niin en jaksais minäkään innostua mistään petihommista. Saan ite nukuttua kans niin hyvin, että elämä on jokseenkin normaalia täällä. Ja sekin hyvä puoli vielä on, että mies on yötöissä, eli me tytön kanssa nukutaan kunnon yöunet ja kun tyttö on sitten päiväunilla niin meillä on miehen kanssa aikaa puuhailla muita juttuja, jos siltä tuntuu...

Tsemppiä siis kaikille, joilla pihojen lisäksi makkarissakin on pakkasta! Kyllä se varmasti vielä siitä. Nehän saattaa ne raskaushormonitkin vielä vähän jyllätä, että ehkäpä tilanne siitä vielä muuttuu.

Huomenta päivää...
Ja terveisiä pakkasesta, kävin tuossa äsken aamulenkillä -30,4 asteen pakkasessa, nenä vähän paleli eipä muuta. Ja jopa koiralla taisi tulla hieman vilu, kun niin kiireesti ja kiltisti hoiti asiansa ja tuli sisälle. Eli tämä alkaa olla jo näille semiarktisille kotimaisillekin (meillähän on lapinporokoira) tarpeeksi, ei halunnut tarhaan, mutta varmaan päivällä jahka pakkanen lauhtuu -20 asteen tietämille tuo taas sinne haluaa joksikin aikaa telmimään.
Peekay, muistathan vatsalihasten kiinteyttämistä miettiessäsi todellakin tuon, että niitä suoria ei saa alkaa treenata ennenkuin lihassauma (tai mikä se nyt olikaan) on umpeutunut ja siihen voi mennä ½v- vuosi. Syviä ja vinoja lihaksia kyllä saat treenata, mutta ei mitään istumaannousuja selinmakuulta. Kunpa itsekin jaksaisi... Olen lähinnä yrittänyt vetää selkää suoraksi vaunutellessani ja koiran kanssa lenkkeillessä ja kerran jopa olen saanut aikaiseksi käydä hiihtämässä.
Juu ja nukkumisjutuista tulikin mieleeni se, kun oltiin sunnuntaina siellä kyläyhdistyksen vauvaperheiden kahvitus ja lahjonta tilaisuudessa ja meidän herra veteli unia KOKO ajan. Ihan ihmeellinen tapaus, mutta johtui kyllä siitä, että sunnuntai nyt sattui olemaan taas näitä kylmiä päiviä jolloin ei ulos päässyt nukkumaan. Niinpä tuo oli herännyt sunnuntaiaamuna joskus kahdeksan maissa ja siitä sinne kolmen hujakoille mennessä nukkunut ehkä 2*20min tirsat, eli kun lähdön päälle tarjosin tissiä tuo nukahti siihen eikä herännyt vaikka puin haalarit ja pistin kaukaloon (ei herännyt edes tilaisuudessa, kun yhteistä lehtikuvaa varten riisuin haalarit ja kuvan oton jälkeen puin ne takaisin!). No nuo meidän naapurithan olivat kanssa tilaisuudessa (heillähän on 5kk tyttö) ja siellä sitten miehen veljen vaimo sanoi, ettei heidän vauvansa noin nuku, että kylläpä meidän pojalla on hyvät unenlahjat... Samaan hengenvetoon sitten kertoi tytön nukkuneen edellisenäkin yönä 8,5h heräämättä, sitten syöneen ja jatkaneen unia muutaman tunnin ajan ja nukkuneen päivällä parit tunnin tirsat. Jeps, eipä nuku heidän vauvansa ei... Meillä oli sekin edeltävä yö kuten liki jokainen menty suurin piirtein rytmillä 3-2-1,5-2-1-1-1,5... se noin tunnin kestänyt tilaisuus oli tosiaan ensimmäinen hetki sunnuntaina kun poika kunnolla nukkui - ja nyt tietysti koko kylä kuvittelee meidän vauvan olevan sellainen helppo tapaus, joka vain syö ja nukkuu ja hieman jokeltelee. No kuvitelkoot vain, mutta minun on aika vaikea käsittää, että valitetaan vauvan nukkuvan tosi vähän, jos vetää yli kahdeksan tunnin yhtäjaksoisia unia yöllä. 
Joo mihinköhän tuokin taas liittyi ei niin mihinkään, mutta lehmän pitää ammua ammumisensa. Nyt muuten tuo poika on nukkunut jo melkein tunnin (!) ihan täällä sisällä sängyllä.
no nyt poika heräilee, joten saankin hyvän syyn repiä käteni irti näppikseltä.

Huomenta päivää! Tällä haavaa näyttäs ettei poika mitään flunssia saanut, tukkoisuus on minimaalista enää. Palasin lukemaan tättärän bronkiittikertomusta, kun en oikein itse osannut sanoa meidän pojan tilasta. Kun ei kuumetta/räkää sinänsä ollut, muutama yskäsy eilen ja söi kuitenkin hyvin. Itkuinen oli, mutta taisi johtua siitä, että päikkärit jäi totaalista välistä....oops.

Kyllä täytyy huokasta helpotuksta, pieni mies veteli taas unia 22.30-8 jonka jälkeen söi, lykkäsin vauhuihin nukkumaan ja edelleen vetelee unia.
Meillä on ne vähäisetkin ilmavaivat jääneet reladroppien jälkeen, ostin ne tuon rokotehässäkän tiimoilla ja todella tuntuu noissa ilmavaivoissa, en ees muista koska tuo ois päästellyt menemään.

Nyt vaan tuo kakkaaminen on sitä että tulee kerran päivässä, kovaa, paineella ja löysänä...ei sitten ihan heti yksi vaippa riitäkkään vaan tavaraa on joka paikka täys..
No pesukone on keksitty jne. :D

Mutta nämä pakkaset...oi ja voi kun ahdistaa kun ei pääse vauvan kanssa raittiiseen ilmaan. taikka nukuttamaan ulkona. Talvivauvat kyllä jäävät paljosta paitsi :(

Mä tossa päätin appiukon suhteen että menkööt mies pojan kanssa visiitille, mun ei tartte veettuilua kuunnella. Oma äiti asuu 400 km:n päässä niin ei tässä (onneks)tartte sitäkään mussutusta kuunnella. Kauhea sanoa noin, mutta näin se vain on. Ristiäisissä nyt vain jotenkin asia korostui. Mies on onneksi kannustava ja rakastava itsensä, ei ole maininnut sanaakaan muodoista ja koittaa lohdutella kun itse kärvistelen vaatekaapin tienoilla ;)

Toivottavasti Pikkunipsuttimen vauva olisin saanut kakkosen ulos! Kauhean kuuloista tuo ja vauvan olo varmasti tukala.

Fearsome, täällä toinen, jolle on jäänyt aika paljon ylimääräistä kannettavaa raskauden myötä.
Mulle tuli 18-19 kg ja laitokselle siitä jäi 5, sittemmin on tippunut noin 4 lisää. Eli kymmenisen kiloa on edelleen. Ja ai että ärsyttää! Minulle ei onneksi ole asiasta (vielä) suoraan huomautettu, mutta nyt on mies alkanut vihjailla, että salille vois mennä. Meinasinkin motata sitä lärviin, sillä tämän ihottumani takia en todellakaan ole voinut urheilua harkitakaan, en vaikka haluaisin! En nimittäin kärsi hikoilla ollenkaan, kutina suorastaan villiintyy siitä. Haluaisin kyllä itsekin alkaa päästä hiljalleen tästä löllöstä eroon, ettei tartteis koko ajan odotusvaatteissa kulkea tai ostaa uusia isompia housuja ja hameita. Mutta kuten totesit, ei tuossa kelissä hirveästi lenkkeillä.

Sano niille huomauttelijoille seuraavan kerran, että imetyksen aikana ei edes saa laihduttaa, vai eivätkö he halua että lapsenlapsi saa parasta mahdollista ravintoa.

Tättäräkö se mainitse suorista vatsalihaksista, mistä tietää onko se rako umpeutunut? En minä ainakaan tunne tuon löysän löllön alta mitään vatsalihaksia! Liekö niitä siellä ollenkaan... ;) Sillä vaan mietin, että jos tässä joskus kevään aikana sinne salille päätyis, niin milloinhan niitä vatsoja uskaltaa tehdä...

Sinänsä helpottavaa, että täällä on muitakin raskauskilojen ja "löllöjen" kanssa tuskailevia. Mulla tuli raskauskiloja n. 30 kg. Synnärille jäi reipas 10 kg. Sitten on lähtenyt vain pari kiloa ja siihen jäätiin... Ylimääräistä on siis vielä n. 15 kg. Ahdistaa... jotenkin en halua mennä edes kokeilemaan housuja kaapille kun pelkään pettymystä. Välillä itken miehelle sitä kun maha on niin iso ja ruma. No, se on onneksi ymmärtänyt pitää suunsa kiinni asiattomuuksilta ja tukenut mua. Synnärillä jo mua syömishäiriöisenä varoiteltiin, ettei saa alkaa varsinaisesti laihduttamaan imettäessä, ettei kuona-aineet mene vauvalle. Enkä kyllä olekaan laihduttanut, yrittänyt vain liikkua sen mitä pystyy, mutta syönyt olen kyllä ihan hyvin.

Tänään oltiin neuvolassa painokontrollissa tuon mahatautiepisodin takia. Hyvin oli paino taas nousussa. Lauantaina se oli vähän laskenut.

Oletteko muuten lukeneet vauvoillenne? Meillä luetaan vauvan hereilläollessa yhdessä noita vauvakirjoja. Mette tykkää niitä kuvia kattella. Sitten tänään päätin kokeilla nukuttaa sitä päikkäreille lukemalla ja toimi erittäin hyvin. Tyttö rauhoittui heti ja alkoi pian nukkua kun hiljakseen luin sille satua. Tuo oli sellanen ehkä vähintään parivuotiaalle suunnattu satu, mutta tasainen, tuttu ääni tuntui rauhoittavan. Ihanaa jos tämä vaikka toimisi illallakin. :)

Jopas on Fearsome saanut ikävää palautetta raskauskiloista. Eihän tuosta synnytyksestäkään oo ku hätinä kaks kuukautta! Ei pitäs kyllä olla kellään niistä mitään sanomista. Mulla on kyllä raskauskilot kutakuinkin lähteny - siis kiloina. Ei mulle kyllä tullutkaan ku 9 kiloa, joista viisi jäi synnärille. No, paino on nyt samoissa lukemissa ku ensimmäisellä neuvolakäynnillä, mutta entiset housut ei siltikään mee jalkaan. Pöh. Eli ylimäärästä vielä on lantiolla ja vatsassa. Mun murheenkryyni tai oikeestaan naurun aihe on rinnat. Selvisin siis raskaudesta lähes ilman raskausarpia, mutta rintoihin niitä on nyt tullut kyllä senkin edestä. Rupes tässä yks päivä hirveesti naurattaa, ku peilistä tarkastelin kroppaani ja aloin kuvittelemaan kuin ihanat seepranraitaiset ajokoiran korvat mulla imetyksen jälkeen tuleekaan olemaan. :D

Oon kyllä kateellinen teille, joiden vauvat nukkuu yöt heräämättä. Meillä on taas menty pari viime yötä heikommilla unilla ja olo on kyllä sen mukainen. Vielä ku ite oon edelleen flunssassa niin kaipais kyllä enemmän unta. Kasperilla tuntuu onneksi jo flunssa hellittävän. Jonkin verran kyllä yskii ja aivastelee vielä, mutta nenä ei oo enää niin tukossa ku vielä vähä aikaa sitten. On jo nukkunut taas päiväunia vaunuissakin. Pahimman flunssan aikaan nukutin sitä turvaistuimessa, kun pystyasento tuntui helpottavan nenän tukkosuutta ja poika nukkui siinä paljon paremmin. Yöt on kyllä nukkunut koko ajan omassa sängyssä, josta pääty on kohotettu. En tiiä mikä siinä on, että nyt kun flunssa helpottaa niin on yöt taas mennyt melkoisen resuisiksi. Jospa se tästä taas paranis.. Vaikka eihän tuo kyllä parhaimmillaankaan oo nukkunu ku sen neljä tuntia putkeen, mutta kyllä se tän vähintään puolen toista tunnin välein heräämisen voittaa.

En oo vielä Kasperille lukenut, mutta kaikenlaisia loruja tuo kyllä tuntuu mielellään kuuntelevan, joten varmaan tykkäis lukemisestakin. Ja ei, en osaa juurikaan mitään lastenloruja, kunhan riimittelen tuolle kaikenlaista päätöntä.. Onneks ei oo kukaan muu kuulemassa. :D Laulamisesta tuo nauttii myös ja oonki aika paljon sille lauleskellut. Kasperi rauhottuu myös nopeesti, kun laittaa jotain rauhallista musiikkia soimaan. Jännä miten musiikki sai sen aina mahassa mylläämään, mutta nyt se rauhottaa. Pitäs varmaan ostaa sille joku soittorasia, jota vois nukkumaan mennessä soittaa. Teddy Kompanietin Diinglisar-sarjan pupu ois kiva, mutta en oo sitä kaupasta löytäny. Pitää varmaan tilata netistä.

Takaisin