Helmikuun höpötykset <3

Hei taas!

Jospa sitä alottais ihan kommentoimalla. :)

Mammalomalle jään silloin kun Kelan rahat alkaa juoksee, eli 28.5. Saikulle sit tarvittaessa ennen sitä, sillä tällähetkellä teen helppoa työtä, kun oon projektissa kouluttajana, mut toukokuuksi pitäisi vielä palata normiduuniin, eli päivystykseen saikkariksi. Voipi olla maha jo hieman tiellä silloin. :) Viimeksi sinnittelin kyl melkein mammaloman alkuun asti, saikulle jäin viikkoo ennen kun loma alko.

Me asutaan tällähetkellä 73 neliön rivarikolmiossa, muutettiin tähän kun odotin esikoista. Tilaa ois vielä toisellekin, mut todennäköisesti huhtikuun aikana päästään muuttamaan 123 neliön omakotitaloon, meidän tarjous siitä hyväksyttiin eilen. :)

Tämänhetkisestä painosta ei ole mitään tietoa, en viitsi itseäni kiusata ja käydä vaakalla neuvoloiden välillä, selvii se sit sielläkin. Viimeks tuli tosiaan 16kg, ja olin aivan valtava valas, todennäköisesti tälläkin kertaa noihin lukemiin päästään, sillä mahalla alkaa tosiaan olemaan kokoa aika reippaasti. En kuitenkaan ressaa painosta, se tulee mitä on tullakseen ja lähtee sit synnytyksen jälkeen pois. Ite pääsin viimeks takaisin lähtöpainoon, n. 6kk kuluttua synnytyksestä. Imetys autto ainakin mulla. :)

Mulla ei rinnat vielä valu maitoo, mut rinnanpäihin on alkanu tulee semmosii pienii hiukkasii, mitä oli esikonkin aikaan + imettäessä. Eli kyl sielt maitookin tulis jos oikeen puristelis. :) Mut se on kiva, et nyt on rinnat alkaneet tulla takaisin, ku imetyksen jälkeen ei ollu jälellä ku kaks tyhjää pussia. :)

Liikkeistä vielä, kyl niitä voi ihan hyvin tuntee aikasessakin vaiheessa, se on niin yksilöllistä milloin tuntee. Ei toiset voi torpata et ei oo mitenkään mahollista. Kyl jokainen oman kehonsa tuntee ja tietää, millon on kyseessä vauva ja millon vaan suolet liikkuu. :) Ite tunsin esikoisesta liikkeet 15+ vaikka oli istukka eessä ja nyt on liikkeet tuntunu 12+ ja istukka on takana. Kyl se istukan paikka, onko ensimmäinen vai toinen etc. raskaus vaikuttaa, sekä tietysti oma ruumiinrakenne ja herkkyys tuntea liikkeitä.

Niin, ja vuodoista vielä, mul on ainakin limakalvot aina raskauden aikana kuivuneet, et haavaumii tulee helposti ja makkaripuuhien jälkeen saattaa paikat olla useamman päivän hellinä. Viime raskaudessa oli just limakalvojen vuoksi melkein jokaisessa neuvolan pissanäytteessä hieman verta. Mut ei mitään sen vakavampaa siis.
 
Mulle on tullut taas sellainen epätietoisuuden tunne... Et onko se siellä vielä, ja onko kaikki ok!
Kai tää on jonkinsortin katetutta kun suurinosa täällä jo tuntee pikkusensa, ja mulla ne tosiaan on vain Hooärrä:n pierupörinöitä =D En siis tunne vielä mtn.. 
Neuvola meil ois 9päivän päästä.. neuvolasta sit taas 8päivää niin ois rakenne-ultra :)

Asunnoista kun täällä puhutaan niin me asutaan mieheni & kissan kanssa 68neliöisessä kaksiossa. (valtavan iso kylppäri + sauna vie tosi ison osan p-a:sta)
Tässä nyt olisi tarkoitus asua vielä jokunen aika.. omistusasunto kun on.
Mutta ollaan tässä mietitty tämän asunnon vuokraamista ( mieheni mummolle ) ja että me vuokrattaisiin sitten hieman isompi asunto. 
Onneks asian kans ei ole mitään kiirettä kun helposti mahdumme reilu vuoden asumaan pienokaisen kanssa tässä :)
Omakotitalosta haaveilimme ajat sitten, ja haaveleimme vieläkin. mutta miehelläni on valitettavasti luottotiedoissa merkintä, joten siirtyi meijän talonhankinta myöhäsemmälle.
Ellei tekis niin vittumaisia ja ottais isse lainan ja menin sitten vasta naimisiin. Puolittuis sitte velatki =D Hah. No ei kai sentään. Pankinjohtanan asenteen takia voisi hyvin tehdäkin näin. Kun kävimme lainaa kysymässä reilu vuosi sitten, hän tyyliin "räki meidän pihalle". Jos ymmärrätte.

Tällä mammalla on vapaapäivä omasta duunipaikasta, siispä menen auttamaan ystävää hädässä tänään. Eli aukaisen hänen vaateliikkeensä ja olen siellä töissä aamupäivän! =)
Jonka jälkeen ois tarkoitus suunnata parturiin! 

Tuli näin parturista & hiuksista mieleen.. Kun "joka paikassa" ja moni on sanonut että tukka menee huonompaan kuntoon raskauden aikana, onko kukaan huomannut tätä tapahtumaa omassa päässään?
Koska itse olen huomannut että hiukseni ovat oikein erinomaisessa kunnossa. Tai kun minulle kävi viime keväänä sellainen kömmähdys että vaalensin hiukseni, ja ne paloivat siinä kaupan päälle. Niin nyt raskauden alettua leikkautin itselleni polkkatukan ja hiukseni ovat alkaneet kasvamaan nyt paljon paremmin ja ovat tosiaan hyvässä kuosissa! 

TUlihan taas avauduttua!
Mukavaa päivänjatkoa kaikille! =)
 
Joo turha kenenkään on mun mielestä tulla sanomaa että ettet sä voi
vielä tuntea liikkeitä jne, eiköhän jokainen sen osaa sanoa..
Itse oon tosin vasta muutaman viikon tuntenu liikkeitä, istukka on takana mutta
muuten on vauvalla niin hyvin tilaa liikkua tuolla masussa ettei oo sen vuoksi
varmasti aiemmin tuntunu.

Mua suuresti ärsyttää ihmiset jotka kuvittelee että me hävitetää kissat nyt
kun meille tulee vauva! Toiset sanoo suorastaa että on hengenvaarallista
kun kissoja ja on raskaana, ja että sitten vasta vaarallista onkin kun vauva
syntyy.. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että antaa vastasyntyneen vauvan ja kahden
kissan olla keskenään.. >:/ Oon ainakin nuo "lapset" ottanu loppuelämäkseni
 ja niistä huolehditaan siinä missä itestäkin.. Murr.

Toivon että jaksan ite mammaloman alkuun asti hyvin, mutta mulla perinnöllistä
selkävaivaa isän puolelta, joka normaalistikin vaivaa ja nyt sitten jo ruvennu kiusaamaan välillä urakalla.. Töissä kun on jalkojen päällä 8h, kotona kun istuu
hetken sohvalla niin ei enää pystykkään hetkeen kävelemää ja pahemmaksi vain menee.. :/


Onko muiden puolisoissa ilmenny holhousviettiä?
Meillä ei mies niinkään holhoa, mutta möläyttelee kyllä välillä niin
ihmeellisiä asioita.. :D Tuossa yks aamu aamupalalla pyysin että antaa kaapista
sen äitiysvitamiini purkin että saan päivittäisen pillerin sieltä ottaa..
Antaa mulle purkin ja kysyy "onkohan kaikkia tuollasia ihan terveellistä syödä?"
ja tämä tietysti kysytään -minätiedänkyllänämäasiat- äänellä :D
Sitten kun selitin että neuvolan täti on käskenyt ottamaan, niin uskoi.. :D

Toinen mikä ei hänen mukaansa ole terveellistä,
on esim jos ostan vaikka valmis salaatin kaupasta, siinä on seuraavana päivänä viimeinen käyttöpäivä ja päällä -30% lappu-..

Voi miehet.. <3 :D
 
Kyllä on melkosta, että joku pystyy sanomaan, ettei liikkeet vielä toisella tuntuisi. Älkee välittäkö! :-)
Itse olen aikalailla viikosta 16 lähtien tuntenut. Jos jollain on nokankoputtamista, niin kyllä voin taata, että saattaa tulla rankkaa tekstiä takasin. (Nyt varsinkin raskaana, en todellakaan ole pitänyt mölyjä mahassani, jos on ärsyttänyt joku vähänkin...)

Hiuksista mainittakoon sen verran, että en tiedä, onko tämä nyt sitä seitsemän vuoden välein tapahtuvaa hiusten uudistumista, vai johtuuko raskaudesta. Melkein tuppoina lähtee hiuksia harjatessa, tai ponnaria laittaessa... Nooh, onneksi on tuota karvaa päässä sen verran, että samapa tuo...

Meillä tuolla ukkelilla tuntuu olevan enemmän päinvastaista tuon holhoamisen kanssa. Useasta asiasta saa monesti sanoa. Esimerkiksi esikoisen kantamisesta tai kauppakasseista. Muuten ei valittamista, aina saan miehen puolesta ottaa torkut tai levätä, mikäli mahdollista. :-)
 

Täällähän on kovin vilkasta keskustelua :)

Hooärrä: Pakko vielä munkin kommentoida liikkeiden tuntemisesta vaikka se jo herättikin paljon keskustelua. Mä tunsin ekat liikkeet viikolla 17 ja mulla on istukka etuseinämässä. Vähän siis ihmettelin kun oppaiden mukaan ei vielä olis pitäny tuntea :D Samaten mulla tuntui ekat potkut kädelle jo seuraavalla viikolla, jolloin mieskin sai ne jo kokea. Mäkin oon aika hoikka joten se varmaan auttaa liikkeiden tuntemisessa kun ei oo mitään eristeitä siinä välissä.

Rakenneultrasta: Oli meillä tällä viikolla ja kaikki mitat näytti hyviltä! Painoarvio 320g <3 Kätilö oli yhteistyöhaluinen selvittämään sukupuolta, mutta vauva sen sijaan ei ollut sitä näyttämään! Jäi siis hieman epävarmaksi kun toinen piti niin tiukasti reisiä yhdessä. Mies siinä väläytti sitten että "varmasti on tyttö kun pitää niin tiukasti haarat kiinni" ja kätilö oli samaa mieltä että tyttöä hänkin veikkaisi, mutta ihan varmaa se ei ole. Hassua vaan kun mulla on ollu jo alkuraskaudesta niin vahva poikafiilis :D Ehkä mä vaan en uskaltanu toivoa tyttöä ja yritin sillä sopeutua siihen et se olis poika. 

Asumisesta: Me ollaan tällä viikolla muuttamassa pois kaksiosta (jee) rivarikolmioon, jotain 86 neliöö. Kiva päästä uuten mutta kyllä se muuttaminen on aina rasittavaa. Mistä sitä tavaraa kertyy aina niin kauheesti?? Mulla on vielä lauantaina töitä niin että pelottaa minkälaisen siivon noi pojat saa sielä aikaan.. (huokaus)

 

Ainiin, kävin eilen vielä ylimääräisellä käynnillä neuvolalääkärillä kun alkoi epäilyttämään josko olisi jonkunlainen tulehdus päällä. Mulla on ollut taipumusta saada niitä joten nyt raskausaikana huolettaa kamalasti kun sain tietää että voivat aiheuttaa keskenmenoa ja ennenaikaista synnytystä. No selkeää tulehdusta ei ollut, mutta sain kuitenkin kuurin bakteeritulehdukseen koska oireita on ollu jonkun aikaa.

Oikeastaan se miksi huolestuin oli se että tässä yhtenä iltana sänkypuuhissa totesin että muahan sattuu. En siis tarkoita limakalvojen kuivuudesta johtuvaa epämukavuutta vaan nimenomaan kohdunsuun tienoille sattui kun sinne "tökittiin". Onko kellään muulla ollut vastaavia yhdyntäkipuja? Alko vaan ihmetyttämään kun aikaisemmin ei ole ollut tälläistä. En saanut neuvolasta selkeää vastausta, onko tälläinen tyypillistä raskauden aikana. Jotenkin itse epäilisin että se voisi olla sitten jotain hormonien aiheuttamaa tms.

 
Heippa kaikille!

Jälleen jäänyt tämä kirjoittaminen tänne. Tosiaan tänään alkoi sitten rv 19. Viikko takaperin aloin tuntemaan pienen ihmeen potkut ja näkyivät sängyssä maatessa myös vatsan läpi. Ihanaa! :) Masu ei vielä seisaalteen kyllä näy siten, että välttämättä osais kaikki arvata että raskausmasusta olis kyse, mutta maatessa selkeästi näkee ja tuntee raskausmasun kasvaneen. Muuten raskaus sujunut ongelmitta, ainoana inhottavana ongelmana on ilmennyt ihan järjettömät iskias kivut oikeassa lonkassa/alaselässä joka säteilee polveen.. Illalla päivän oltua liikenteessä tuntuu ettei pääse sängystä ei sitten millään ylös ja kävely tekee kipeää.. Aamulla taas ei tuntemuksia kun on yön ollu levossa.. Mutta joka ilta sama homma ja se ei oo ku kestettävä vaan! :S
Mulla oli alkuun ongelmia miehen suhtautumisessa raskauteen, mieheni siis ei hyväksynyt lapsen pitämistä vaan olisi halunnut abortin, johon en itse missään nimessä suostunut.. Nyt kuitenkin mieheni on lämmennyt ajatukselle ja on asiasta oma-aloitteisesti kertonut niin kavereilleen kun sukulaisilleenkin ja minä tietenkin ihan innosta pinkeänä, että tiedän mieheni sulatelleen asiaa ja on pikkuhiljaa alkanut suhtautumaan asiaan positiivisemmin :)
Keväämmällä tarkoituksena lähteä etsimään yhteistä isompaa asuntoa, nyt asumme siis minun 33 neliöisessä pienessä yksiössä ja kun perheenlisäystä on tulossa ei tila tule millään riittämään kolmelle.
Neuvola mulla oli maanantaina. Pikkuisen sydämensyke oli 150 ja liikkeet kuului myös. Mulla oli painoa tullut joulukuun alusta vajaa 4kg. Nyt odotellaan sit rakenneultraa joka on 5.3 maanantaina eli parin viikon kuluttua! Nyt kotona sairastamassa inhottavaa flunssaa joka osui tietenkin juuri vapaapäivilleni! Töissä en ole raskaudestani vielä kertonut, tarkoitus olis saada se aikaiseksi maaliskuun aikana hoidettua. Jännitys vaan kertomiseen on niiin suuri!
Voimia kaikille! :)
 
Tännehän oli taas tullu juttua. :D

Meillä on kolme kissaa, mutta ei onneksi kukaan oo edes kysyny luovuttaisko niistä nyt. Ei tulis mieleenkään! Nuo kuiteskin ollu mun ja miehen äideille semmosia "mummun mussukoita" alusta asti että ymmärtää tilanteen. Ainoo mikä mua pelottaa, on se että vauva sattuis olemaan allerginen.
  Ite en oo oikeastaan millekkään,  ennen raskautta en oikee voinu sietää omenia, tuli tosi huono olo yms. mutta eipä oo ollu ongelmaa syödä niitä nyt :D hirmunen himo melkeinpä.
 Miehellä kuiteski todettiin tässä vuosi sitten astma ja sillon ku alettiin joskus vuosia sitten seurustelemaan niin pikkusen kissat aiheutti allergiaa. Mutta se meni kyllä siedätyshoidolla ohi ja enää ei oo mitään oireita. En tiiä mihin mie nuo kissat työnnän jos on, kun en haluis kuiteskaan erottaa noita toisistaan ja mihinkään ihan vieraaseen paikkaan en suostu antamaan. Varmaan sitte viedään mun vanhemmille kun siellä kissoja jo valmiiksi ja muita eläimiä. Mutta toivotaan ettei ole mitään eläinallergioita tai muitakaan masukilla !
 En myöskään pelkää sitä että nuo tekis vauvalle jotain, mun kavereitten vauvat oli käymässä joku aika sitten ja nuorin noista oli vaan siellä puskemassa ja leikkimässä niiden kanssa. Vanhemmat pysytteli sitten turvallisen välimatkan päästä ja nuo on  muutenkin tosi kilttejä, kynsiään käyttää tosi harvoin ja muutenki aika sylivauvoja kaikki. Vauvan huoneeseen ne ei kuitenkaan pääse, noilla kun on tapana nukkuu meidänkin päällä niin sinne vauvansänkyyn ei kyllä oo asiaa tai meidän sänkyyn jos vauva siellä nukkuu! :D

Oli jotain muutaki mutta unohdin jo ihan kokonaan.. Ihanaa viikonloppua kuiteskin kaikille :)
 
Hiusten kunnosta raskausaikana en osaa sanoa mitään, kun omalla kohdallani ei mielestäni ole eroa ollut. Mutta viimeksi ainakin imetysaikana alkoi lähteä hiuksia ihan kamalasti. Lopputuloksena jakauksen kohdalla ja edessä törrättävät hitaasti kasvavat minihiukset... sai vähän niin kun otsatukan ihan ilman et ees halus, ku uutta hiusta tuli lähteneiden tilalle...

Jotenkin muistan jostain kuulleeni tai lukeneeni, että ennemmin hiukset raskausaikana on tosi hyvässä kunnossa, ja sit taas tosiaan raskauden jälkeen/imetyksen aikaan kunto heikkenee ja hiuksia lähtee. Omalla kohdallani siis piti paikkansa ainakin viimeksi, ainakin tuo hiusten löhtemispuoli...

Mulla tänään tasan 18 viikkoa täynnä. Hurjaa miten aika menee vauhdilla.
 
Meillä on vähän samaa tuon koiran kanssa kun joillakin kissojen kanssa.Meillä tuo on tullut perheeseen toisesta kodista ja sieltä sen takia kun murisi lapsille ja oli häkitetty oikeastaan 24/7.Koira on ollut mulla nyt 3 vuotta.No itseänikin hieman "pelottaa" miten lapsen kanssa sitten sujuu, MUTTAH jos yhtään uhkaa lasta esim yrittää napata niin kyllä mä sen suorinta tietä vien piikille vaikka kuinka karulta kuulostaisikin.Koira on aina koira ja lapsi on lapsi ja aina ylempänä eläintä ja koskaan ei tiedä sitten tulevaisuudessa mitä saattaa tapahtua vaikka kuinka kiltti olisikin.Tästä olen saanut kuulla monesti että kannattaa mielummin etsiä koiralle uusi koti,no oma mielipiteeni on että enää en anna koiraa kiertoon.Saan sitten itseäni syyttää JOS joskus uudessa perheessä kävisi samoin esim nappaa lasta tms.

Noista yhdyntä kivuista niin mulla on todella kipeät paikat ollut ja ruvennut hiukan arastamaan seksiä.Normaalisti meillä on todella vilkas seksielämä ja nyt on hiukan aiheuttanut kränää tämä asia kun ei vaan luista.Olen miettinyt joskos apteekeista saisi jotain liukkaria joka ei niin ärsyttäisi limakalvoja ja alkaisi hommat sujumaan :)

Mitenkäs teille muille on tuo hiusten värjäys?Oliko siitä jo juttua täällä aiemmin?
Itse ajattelin tänään tuon juuren vaalentaa kun on ihan karmean näköinen ja tykkään pitää itseni nättinä ja kunnossa.Ja kun tänään pitäisi muutaman kaverin kanssa lähteä illalla jonnekin istuksimaan ja nauttimaan ei alkoholi-pitoisia juomia pitkästä aikaa :) Niin haluan hiukan panostaa etten nyt ihan ala näyttämään nuhjuiselta kotiäidilitä :D

Mutta olikohan siinä taas kaikki..jatkamme siis ja hauskat viikonlopun alut kaikille mammoille :)
 

Täällä on mietityttänyt nyt vauvanvaatteiden hankkiminen. Järkytyin aika pahasti kun kävin sittarissa katsomassa bodyja ja niillä oli hintaa 15€ kappale! Hei haloo mikä hinta jostain pienestä palasta kangasta. Tää on varmaan sama ilmiö kun koirien toppatakeissa: maksaa enemmän kun ihmisten vaikka materiaalia kuluu murto-osa. Mua ei oikein huvita ostaa mistään kirppariltakaan kun mua jotenkin ällöttää ne käytetyt. Onneks äitiyspakkauksessa on jo paljon ja eilen löysin Lindexistäkin jotain -70% alennuksella. Sisko on kuulemma jo hävittänyt omat varastonsa, vähän olin odotellut josko sitä kautta saisi jotakin, mutta ei sitten.

Tuosta holhoamisesta: Mua ei oo vielä kukaan alkanut holhoamaan. Ennemmin niinpäin että saan itse olla huomauttelemassa että oon raskaana enkä voi kaikkea tehdä/syödä. Tässäkin asiassa on kaks puolta: toisaalta voi ärsyttää kaikenlaiset huomautukset mutta myös se voi harmittaa jos toiset ei kiinnitä raskauteen mitään huomiota.

 
Moi piitkästä aikaa!
Neuvolassa kaikki hyvin. Neuvola vaihtuu, kun jakoivat alueita uusiksi ja asutaan just alueiden rajalla. Harmi, sillä pidin terveydenhoitajasta. Mutta eiköhän asiat hoidu yhtä hyvin uuden terveydenhoitajan kanssa. Painoa tullut raskauden aikana nyt lisää vajaat kaksi kiloa. Syönyt olen kyllä kahden edestä ja housut on vaihtuneet mammapökiin. Viikko sitten ilmoittivat lapsivesitutkimuksen tulokset ja kaikki hyvin. :D Hirmu onnellisia ollaan, mummotkin liikuttuivat hyvistä uutisista. :D Kun kaikki muukin menisi nyt hyvin!!! Kantelu/ponnistelu tekee täälläkin kipuja, supistelujakin. Levolla onneksi menneet ohi. Liikkeitä tuntuu, mutta ovat aika hentoisia vielä. Rakenneultraan vielä muutama viikko.
Asutaan rivarikolmiossa. Meinattiin mahtua tähän jonkin aikaa vielä, vaikka mies tahtoisi omakotitaloon kovasti. Taloudellisesti ei ole oikein mahdollistakaan vaihtaa omakotitaloon. Haluaisin olla kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään.  Lastenhuoneen maalaukset ovat valmiit. Puita pupuja kettuja, pöllö perhosia lintuja ym on nyt seinillä. Jotain pesänrakennusviettiä kai siis täälläkin. Kun sais vielä tavarat järjesteltyä, verhot ja uuden kaapin sinne huoneeseen...
Hiuksista sen verran, että alkuraskudesta tuntui hiuksia lähtevän, nyt se on loppunut. Viimeksi imetyksen aikana oli melkoinen sulkasato :(
Ensi viikko ollaan reissun päällä, mummolassa. Ihanaa! :D Pakkaaminen on vaan tuskaista, niin pitkäksi ajaksi. Varsinkin kun neiti haluais käyttää pikkuhousuja, mutta potalle ei suostuis menemään.... Onneksi mummollakin on pesukone...
Nyt pitää lopettaa, neiti kutsuu... Moi!
 
Heips,

onkin ollu pitkä tauko..! mulla on varmaan joku raskausmasennus, niin ei oo ollu yhtään energiaa mihinkään ylimääräseen tai ees pakolliseen..

mutta Eeville vastaukseks, niin mullekin tuli jo ekassa raskaudessa yhdyntäkipuja, siis tuntui että "se" ulottu ihan liian pitkälle, ja tuntui epämukavalta just se tökkiminen. ja se epämukavuus jäi päälle kyllä, pakko käyttää nykyään eri asentoja kun ennen raskautta. oisko se kohtu jotenki laskeutunu sit tms..?! mut siis joissakin asennoissa ei tunnu siis yhtään pahalta, eikä ollu mitään ongelmia raskaudessa kivuista huolimatta..
 
mäkin ollu hirmu väsyksissä, tuntuu ettei mitään saa aikaseks eikä ole tullu vieläkään keskiraskauden energialatausta eikä pesänrakennusviettiä... kämppäkin on ihan kaaos taas. kyll me huomenna kerätään taas lelut niinku joka viikko ku perussiivoustehdään mutt meidän aikuisten jättämää roinaa on jokaisella pöydällä, ei ole saanut aikaseks raivata niitä.

musta ihan hullua että jotkut olettaa että kun lapsi on tulossa niin heti luovutaan lemmikeistä. ensimmäistä odottaessa erän miehen sukulainen kysyi suoraan mitäs eläimille teette kun vauva syntyy niin mullahan rupes savu nouseen korvista ja tokasin että Ei mitään! Meillä oli sillo kolme kissaa, koira ja lauma kesyhiiriä. mutta vauva ei tullut allergiseksi eikä myöskään eläinten kanssa muuten ongelmia tullut. eikä myöskänä toisen kanssa. enemminhän se on että kun eläimiä siedättyy niihin eikä allergioita tule niin helposti kun on niitä bakteerejakin eikä liian puhdasta. Mutta jos joku näistä solisi satuttanut tahallaan lapsia olisi tietty luvouttava eläimestä mutta ei mitään varmuuden vuoksi ennen vauvan syntymää. Tällä hetkellä meillä on vain kissa ja koira kun kaksi kissoista sairastui nuorena ja kuolivat :( ja kesyhiiret kuoli vanhuuteen. jossai vaiheessa haluan ainaki toisen kissan mutt ei nyt tähän saumaan kun vauva tulossa ihan sen homman takia vain.

Asumisesta oli puhe niin me asutaan 121 neliön omakotitalossa. aika tarkalleen vuosi asuttu ja on tämä tosi mukavaa ollut, ainut mistä en tykkää ku ainakaan talvisin ei kävelylenkeille pääse ku ollaan maalla ja kävelytietä ei ole eikä tietty tien piennartakaan juurikaan ja autot ajaa 80. mutt enemmän miinuksia oli edellisessä ku oltiin vuokralla kerrostalokolmiossa, joutu kuunteleen naapureiden tapppelut ja melut, tupakansavut ja ties mitkä käryt tuli sisälle. Me ollaan nyt täällä asuttu aika tarkalleen vuosi, itse rakennettu talo siis. makkareita on kolme ettei kaikki lapset tule saamaan omaa huonetta mutta huoneet on melko isoja että sopii hyvin jakamaan ne. meillähän siis ennnestään kaksi lasta, kissa ja koira.

rakenneultra oli eilen lopulta :) kaikki oli kunnossa, istukkakin hyvin ylhäällä. mähän niin hermoilin tuota istukan paikkaa kun ensimmäisessä raskaudessa se jäi kohdunsuulle ja aiheutti ongelmia. se oli rv 21+0 mutta vauvan koko vastasi jo rv 21+5. sanoikin että varautuu siihen että syntyy luultavasti ennen laskettua aikaa mikä siis 5.7. ihan hyvä ettei tarvis helteitä kovasti kärsiä... Paino oli pienellä 460g, jännä ajatella että puolet kevyempi kuin maitotölkki. tosi mukava oli ultraajaki sanoi että olis vilauttanut 4d kuvaaki jos ei ipana olis pitäny kokoajan huolella kädet ja jalat naaman edessä, nuo 2d kuvatki oli aikas epäselviä, ei vaan vauveli halunnut esiintyä :D oli myös perätilassa, sanoi että ollut kauan kun senki näkee pään muodosta. toivottavasti ennen synnytystä kuitenki kääntyis. ja sitten se mitä aina kysytään, näyttää siltä että meille tulee kolmas tyttö:D jotenki arvaattin tämä vaikk poika oliski kiva saada, mutta pääasia että on terve lapsi :) Tosi mukava ultraaja tosiaan oli, taisi olla sama ekassakin. kysyin myös häneltä siitä ku mulla vasemmasta pakarasta lähtee sellane ihme puutuminen mikä menee koko jalkaan ja välillä niinku jalka lähtee alta. sanoi että että on normalia ja hän vielä neuvoi venytysliikkeitä mitkä auttaa siihen. ja on siis iskiaista mutta onneks ei vielä kipuna tunnu, tarvii vaan venytellä. juteltiin siinä sitte ihan muutakin, sais kaikki ultraajat olla noin ihania :)
 
Tervetuloa joukkoon tii1!

Tänään oltiin siis neuvolassa ja kaikki hyvin ja kuunneltiin niitä ihania sydämenlyöntejä :D Ja Hb:kin oli noussut 101->115. Ja kohdunpohjankorkeuskin oli 17,5cm. Ja saatiin Kelaa varten paperit ja laitoinkin äitiyspakkauksen heti hakuun kun pääsin kotiin koneelle :D Pitää vaan postittaa se raskaustodistus. Painoakin oli tullut lisää ihan reippaasti sitten viime neuvolan. Sokerirasitus olisi 21.3 ja siitä viikon päästä neuvola ja lääkäri.

Mulla ei kyllä ole ollut yhdyntäkipuja. Ainoastaan jos selällään makaa niin alkaa tuntumaan painetta alavatsassa. Mutta asentoa muuttamalla helpottaa.

Tänään jo 22 viikkoa täynnä. Huikeeta! :D

Ihanaa viikonloppua kaikille heinämasuille!!
 
Huoh, mä toivon todella, että teillä muilla olisi virkeämpi ja iloisempi mieli. Omalle kohdalle en samaa voi sanoa. Tää on taas niitä kausia, kun kaikki asiat kusee samaan aikaan... >:(
Pientä pesänrakennusvimmaa oli havaittavissa, mutta innostus lopahti nyt syystä ja toisesta... Onneksi sitä vielä ehtii. Tuntuu, että menee kaikki energia esikoisen kanssa. Parisuhteen laatuajasta ei tietoakaan, eikä kyllä kiinnostustakaan tahdo löytyä. Tässä kuitenkin lohduttaa se, että tämä on ohimenevää. Suurimmaksi osaksi kaikki taitaa johtua musta, ja mun mielialoista.

Pahoitteluni tästä avautumisesta, mutta tuntui kaikista luontevimmalta tehdä se täällä.
 
Moi vaan täältäkin pitkästä aikaa!

Kirjoittelin aiemmin niistä aikaisin tulleista suppareista, löydetystä tulehduksesta yms. Nyt oon näillä näkymin saikulla koko kevään aina äippäloman alkuun asti. Supistukset on kyllä vähentyny varmasti pääasiassa levon ansiosta. Syön kyllä magnesiumiakin niihin. Olen erityistarkkailun alla, koska kohdunkaulakanava on lyhentyny 4.5cm:stä n. 3.5cm:iin, todettu ultralla. On vielä normaalirajoissa, mutta vaarana tietty on ennenaikainen synnytys. Vietän siis päivät pääasiassa sohvalla makoillen, kun en oikein uskalla olla pitkiä aikoja pystyssä. Ja kun on eka raskaus, joka on näin pitkällä, ei oikein tiedä mitkä tuntemukset on normaaleja ja mitkä liittyy mahdollisesti tuohon löydökseen. Seuraava kontrolli on ens viikon keskiviikkona ja sitä seuraava viikko siitä eteenpäin. Lääkäri sanoi, että mennään viikko kerrallaan, enempää ei voi tässä vaiheessa tehdä. Viikkoja on tänään tasan 21. Pikkuisen jännittää tuleva keskiviikko ja se, mitä siellä sanotaan. Toivottavasti kaulakanavan aukeaminen on pysähtyny.. Mieliala vaihtelee tosi paljon ja koko ajan miettii, miten tässä mahtaa käydä. Vielä pitäisi päästä ainakin kuukausi eteenpäin, että vauva vois selvitä hengissä synnyttyään. Siihen asti tuntuu olevan ikuisuus ja tuskainen odotus. Jokainen päivä tuntuu viikolta. En tiedä, missä vaiheessa laittavat tukiompeleet vai auttavatko ne tässä tilanteessa. Onko kellään kokemuksia??

Rakenneultrasta: oltiin maanantaina ja vauvalla ainakin on kaikki hyvin. Liikkui tosi paljon, istui yhdessä vaiheessa jopa jooga-asennossa! Viikkoja oli tuolloin 20+2 ja painoa 350g. Sukupuolta ei pystytty varmasti katsomaan, mutta lääkäri sanoi, että näyttäis tytöltä. Itsellä on kuitenkin poikaolo ja myös yks meediotuttu sanoi samaa. Tiedä nyt siitä sitten... Mitään väliä sukupuolella ei tosiaankaan ole, kunhan vaan syntyy terveenä ja pysyy hengissä. Sekään ei enää ole itsestäänselvyys.

Mitään vaatteita eikä tarvikkeita ei todellakaan olla vielä uskallettu hankkia enkä pystykään tällä hetkellä kaupoissa kiertelemään. Ainoat pakolliset reissut ulkomaailmaan ovat lääkäri- ja neuvolakäynnit. Muuten olen sidottu kotisohvalle. Onneks on tää netti ja telkkari! Ja onhan tässä se hyvä puoli, että tuskin saan mitään flunssaa tai mahatautia, mitä aina tähän aikaan vuodesta on paljon liikkeellä.

Nauttikaa siis muut mammat elämästänne ja siitä, että voitte rauhallisin mielin tehdä valmisteluja uutta elämää varten! Tällä hetkellä aika pienetkin ilot ja asiat tuntuvat suurilta eikä mitään enää pidä itsestäänselvyytenä.
 
Voi ei, tsemppiä kovasti samama! En osaa ees kuvitella tota tilannetta :( Toivottavasti tilanne pysyy hallinnassa, eikä synnytys käynnisty ennen kesää! Tosi hyvä kun seurataan säännöllisesti.

Itse olen vähän sellainen "uskon kun näen"-tyyppi kaikin puolin, ja aina pieni epäilys kaivaa mieltä. Vaikka kaikki oliskin hyvin. Vaatehankintoja en uskalla tehdä ennen rakenneultraa... vaikka ennestäänhän tietty meillä jo paljon vaatetta on. Mutta vaikka en vaatteita vielä ostakaan, niin tänään ostettiin sitten jo tuplarattaat... toivottavasti ei tuo huonoa onnea! Tosin pakko oli kysyä myyjältä, että saako ne palauttaa, jos tää mahatyyppi ei koskaan sit syntyiskään... kamala kysyä tollasta, mut pakko oli!! Ja saahan ne, vaikka ehkä se on pienin murhe siinä vaiheessa.

Meillä tunnettiin eilen eka kertaa pienen liikkeet mahan päältäkin, ensin tuntsin itse ja mieskin sitten lopulta sai oman potkunsa. Hassua jotenkin. Tosta esikoisesta kun moinen tapahtui vasta kolmisen viikkoa myöhemmin.

Mutta jeps. Joku mainitsi, ettei tykkää kirppareilta ostella vaatteita. Mä en kans ennen kirppareilta ostanu mitään enkä vieläkään oo itelleni ostanu, mut vauvan/lasten vaatteiden kohdalla oon sit kyl tykästyny nimenomaan kirppareilla käymiseen. Varsinki ihan pienten vauvojen vaatteet on käytössä niin lyhyen aikaa, et kirpparilta löytyy ihan uudenverosia, täyteen hintaan ei paljon kannata ees ostaa. Nyt kun meidän neidin koko on 86, alkaa tarjonta omasta mielestäni olemaan vähäisempää. Vaatteet vissiin kuluu jo sen verran enemmän, tai muuten sottaantuu, ettei niitä voi myydä. Toki riippuu paljon kirpparista/myyjästä, että millasia tuotteita laittavat myyntiin. Mut siis suosittelen ehdottomasti vierailua jollain lastentarvikekirpparilla, ne on ihan eri maailmasta kun sellaset perinteiset sekatavarakirpparit! Mä aion todennökösesti ottaa äitiysavustuksenki nyt rahana, koska sillä rahalla ostaa kirpparilta jo vaikka mitä. Ja koska äp:n vaatteet on enivei liian isoja vastasyntyneelle.
 

Rv 22 on pyörähtäny käyntiin ja raudansyöntiä jouduin lisäämään.. Hb edelleen just ja just yli sadan...

Painoa on tullu joku viisi kiloa koko raskausaikana, tosin tuntuu että nyt on maha kasvanu aika reilusti ja mä vaan herkuttelen ihan koko ajan!!! Tänäänkin oon ahminut jo kaks pullaa, suklaakeksiä, lakuja......ihan huono olo jo..Mutta mä en vaan pysty vastustaan. 

Hiusten pitäs mun kuuleman mukaan olla paremmassa kunnossa raskausaikana, ja sitten imetysaikana taas huonommassa.. Tosin mulla ainaki on niin kuiva ja sähkönen tukka että yök! Ja värjäämistähän ei suositella muttei kielletäkkään. Ite just laitoin värin, ja viime värjäyksestä taitaa olla nelisen kuukautta..katotaan laitanko vielä ennen kesää. Mutta en ainakaan jatkuvasti värjää. 

Noista vaatehankinnoista, mä ite oon ostanu tosi paljon kirpparilta koska pieniä vaatteita löytyy tosi hyvä kuntoisia paljon ja pieneen hintaan! Ei mitään järkee ostaa hintaan 15e/kpl... Ennen kun esikoinen syntyi, kävin shoppaileen kaupoista vaatteita ihan innoissani ajattelematta hintaa... Mutta kuinkas ollakaan, ne kalliit vaatteet kutistui pesussa tai irtoili nappia tms... Tietysti on hyviäkin vaatteita mutta siis pointtini oli se että käytettynä saa yhtä hyvää :)

Kiva kun alkaa oleen monilla jo rakenneultra :) Tosin yllättävän monella tuntuu jääneen vielä epäselväksi sukupuoli. Saas nähdä miten meillä, maanantaihin pitäis vielä malttaa odotella :)

 
Moikkis taas.. Eilinen meni olohuoneen seinän tapetointiin, huh. Oli kyllä homma kun oli niin ohut paperitapetti, et meinas kokoajan mennä jotenkin kurttuun. Mutta nyt on ihana olohuone kuiteskin, alkaa näyttää jo suht valmiilta. Uusi tv-taso ja tv  pitäis vaan hankkii, kun löytyis ees se tv-taso. Kamalat anopin vanhat nyt ollu väliaikaisesti tuossa.

Mä oon kanssa kuullu et raskausaikana yleensä parantuu hiusten laatu. Parille kaverille kävi kuulemman just niin et raskausaikana kasvo ja vahvistu ja imetyksen aikana sitten tippu paljon ja nyt alkanu kasvamaan uudestaan.
  Mulla on itelläki venähtäny ja tullu paksuutta lisää, enkä oo nyt ees värjänny nyt. Mutta kampaajalle pitäis kyllä päästä ja joku sävyte ees ottaa kun alkaa tuo 10 sentin juurikasvu tökkii. Mulla on kyllä tosi tummat hiukset itelläni jo valmiiksi, mutta ennen häitä kun väräsin mustaksi ja otin pinkkejäraitoja niin nyt kevään tullen alkaa vähän turhan selvästi näkyy nuo rajat :D ja pikkusiskon rippijuhlatki tulossa niin olis ihan kiva olla ees vähän siistimmillä hiuksilla.

Mulla on kanssa noita yhdyntäkipuja ja se limakalvojen kuivuminenki on alkanu ja ei muutenkaan hirveesti tee mieli makkarissa touhuumisia. Miehellä kyllä sitte senki eestä, hormiinit kanssa hyrrää niin pillahtelen tuon takia yhtenään itkemään, kun tuntuu niin tyhmältä. :D mies aina vaan nauraa, kun ei sitä kuulemma haittaa, itteeni kuiteski välillä haittaa. Mulle ainaki neuvolassa suositteli liukuvoidetta..

Heräsin tänä aamuna sitten ekaa kertaa siihen kun pohjekramppas, ei koskaan oo aikasemmin tullu niin oli tosi ihana herätä siihen. Saas nähdä meinaako jatkuu koko loppuraskauden satunnaisesti sitten..

Mulla on jotain vauvanvaatteita jo hankittuja ja anoppiki oli sortunu perjantaina ostamaan yhden ihanan bodyn! Tosi moni kaveri on kyllä sanonu et jos tarttee niin saan lainaan pieniä vaatteita. Kirppareilta oon tosi nirso ostamaan kanssa, mut jos on oikeesti tositosi hyväkuntosia niin sitten lähtee mukaan jotain :)

Samama: Tosi kurja juttu tuo, toivottavasti kuitenkin sujuu kaikki hyvin loppuun asti! Kovasti jaksamisia :)

Mutta semmosii, unohdin varmaan taas jotain.
 
Takaisin
Top