Helmikuun höpötykset <3

Hei vaan taas kaikille!

Kiva, että täällä on tuttujakin toisista ketjuista (Jane). Ite en oo sinne maalis-huhtikuisiin enää niin usein käyny kirjoittelemassa, tosin nää mun kirjottelut meinaa tännekin aina unohtua. :)

Töissä on pitäny hirmuista kiirettä, projekti painaa päälle oikeen kunnolla ja tuntuu, et päivällä on hyvä jos ehtii syömässä käydä. Täytyy sanoo, et kyl mä vaan tykkään enemmän vuorotöistä, on enemmän vapaa-aikaakin, ehtii kotonakin touhuta jotain. Nyt kun tekee vain päivätöitä, niin iltaisin ei enää ehdi tehdä yhtään mitään. :(

Painoo oli tullu viime neuvolassa lähtöpainosta n. 2kg, pikkaisen vähemmän kuin ekassa raskaudessa. Mä en kyl jaksa ressata painon kanssa yhtään, tulee se mitä tulee, ne lähtee sit kyl myöhemmin pois. Viimeksi mulle tuli reilut 16kg, ja muutamassa kuukaudessa olin takaisin lähtöpainossa (imetys auttaa:)). Kyllähän se vähän hirvitti, kun loppuraskaudessa oli paino päälle 70kg, ku normaalisti painoo on noi 57-58kg. Mut kyl mulla silloin oli aivan valtava vatsakin. Kun katselee kuvia, niin ihan ihmettelee, et oonko mä oikeesti ollu noin iso. Ja tälläkertaa kasvua on varmasti saman verran ellei enemmänkin, sen verran kookas toi vatsa on jo nytkin. :) Synnärillä kätilö jo heti alkuunsa pelotteli viimeksi, että onko tutkittu mahtuuko vauva tulemaan alakautta, kun on niin ison näköinen. No, ei oltu tutkittu ja hyvin (ja nopeasti) mahtu tulemaan.

Synnytystä mä oon muutenkin jo jonkin aikaa pohtinu. Lähinnä sitä, että osaisin lähteä tarpeeksi aikaisin sairaalaan. Matkaahan ei ole kuin n. 2min kävellen kotoa, mutta kun esikoinenkin synty niin nopeasti, niin hieman mietityttää, ettei isukki joudu kotikätilöksi. :) Ehdittiin viimeksi olla sairaalassa vaan n. 50min, ku poika jo synty. En ollu missään vaiheessa kovin kipee, joten pärjäsin kotona tosi pitkään, eikä sairaalassakaan tietysti enää kipulääkkeitä ehtiny saamaan, enkä niitä kyllä halunnukkaan.

Lisäksi mä oon miettiny polikliinistä synnytystä, jos kaikki vaan menee hyvin. Musta tuntuu turhalta maata osastolla monta päivää, ku kotona on esikoinenkin joka tarttee äitiään. Ja pikkuinen kuitenkin vaan syö ja nukkuu siinä alkuvaiheessa. Joten luulempa, että kunhan loppuun asti päästään, niin toi vois olla varteenotettava vaihtoehto.

Mulle ei oo vielä tullu sitä linea negraa, viimeksi tuli heti alkuraskaudessa ja oli jo tässä vaiheessa tosi tumma ja yletty rintojen alta aina alavatsalle. Ja poikahan sieltä tuli. Jännä nähdä tuleeko nyt sitten tyttö. Ei oo kyl mitään oloja kumpaankaan suuntaan ja mahakin on samanmuotoinen kuin viimeksi, niin tiedä häntä. Ens viikon keskiviikkona on ultra, niin jospa sen siellä näkis. En kyl vieläkään tiedä haluanko tietää sukupuolta, viimeksi ei haluttu eikä kysytty kätilöltä, mut näin sit itse siitä kuvasta et poikahan se siellä. Ja varmaan näkyy nytkin. Et ei auta silmiään ummistaa, jos haluu muuten nähdä, et kaikki on kunnossa.

Liikkeitä täällä tuntuu jatkuvasti, eikä enää vaan pelkkiä potkuja vaan myös selkeitä möyrimisiä ja kuperkeikkoja siellä tehdään. Silloin kun itse kävelen tai touhuilen jotain niin kaveri nukkuu, mut ku istahtaa hetkeksi tai käy pitkälleen, niin bileet alkaa. Vatsan päälle ei vielä tunnu, mut eiköhän ne kohta. Ihanaa, kun tuntuu taas liikkeitä, mulla olikin niitä jo ihan ikävä edellisestä raskaudesta. :)

Ja onhan noita vaivojakin jo alkanu hieman tulemaan, ei onneksi mitään sen suurempaa. Närästystä on aina välillä iltaisin, mut Gaviscon auttaa hyvin. Maidon juominen on sit toinen mikä auttaa myös. Lisäksi on nyt tullu yölliset suonenvedot, niitä mul ei sit ollu yhtään ikävä edellisestä raskaudesta. :( Inhottavaa herätä keskellä yötä mielettömään kipuun jalassa. Ja sit on jalka kipeenä monta päivää ja hyvällä, tai huonolla, tuurilla toiseen jalkaan tulee seuraavana yönä suonenveto ja sit on taas kivaa. Magnesiumia ja kalkkia oon syöny jo alkuraskaudesta ehkäisymielessä ja kait ne sit vähän autto, kun nyt vasta alko suonenvedot. Viimeksi ne alko melkein heti plussatestin jälkeen. :( Mut ei auta ku kärsiä, kyl ne sit taas synnytykseen loppuu. :)

Tulipas aikamoinen romaani, mut tässä tämän päivän kuulumiset. :)

Uskaltauduin viimein kirjoittamaan tälle palstalle, kun ollaan oltu miehen kanssa koko ajan hieman varpaisillaan tämän raskauden kanssa. Mulla on takana 2 keskenmenoa: eka oli tasan 2 vuotta sitten helmikuussa (rv6)  ja toinen tasan vuosi sitten helmikuussa (rv13). Nyt on meneillään rv 18+3 ja kaiken pitäisi tutkimusten mukaan olla kunnossa.

Itseäni kuitenkin huolestuttaa kivuttomat harjoitussupistukset, joita tunsin ekan kerran jo pari viikkoa sitten. Nyt olen sairaslomalla niiden takia, kun viime viikon lauantaina niitä tuli levossa ollessakin useita. Mitään tulehdukseen viittaavaa ei lääkärissä löytynyt, kohdunsuu oli pysynyt kiinni ja sikiön sydänäänetkin kuuluivat hyvin. Vuotoa ei ole. Supistelut kuitenkin jatkuvat levosta huolimatta ja niitä alkaa tulla aina iltapäivän/illan puolella ja ihan sohvalla maatessa. Liikkeitäkin tuntuu päivittäin, joten elossa sikiö varmaankin on, mutta silti huolettaa. Onko muilla kokemusta samasta? Joutuuko näistä kärsimään loppuun asti vai liittyvätkö vain tiettyyn vaiheeseen raskautta? Neuvolassa viime viikolla toinen terveydenhoitaja sanoi, että ovat ihan normaaleja ja voi tulla useita päivittäin, mutta eilen kun soitin meidän varsinaiselle terveydenhoitajalle, sanoi että aika varhaisessa vaiheessa niitä on alkanut kyllä tulla... Mitä tuosta nyt sitten päättelemään?

Moi pitkästä aikaa taas!

Tänään oli sokerirasitus ja tulokset sai heti, ja voi v****. noh, vs-seuranta alotetaan heti, koska tulokset oli koholla. :( viime raskaudessa arvot oli ihannearvot. äh, ei kai siinä muuten mitään oo mutta tuo vakuutusyhtiö on senverta tiukka että vauvavakuutuksesta ei voi enää ku haaveilla. tai no kai siinä nyt tietty jotain muutaki on, mut se nyt päällimmäisenä harmittaa.

samama tervetuloa joukkoon.  mulla oli esikoiselta rv 15+ harjotussupisteluja ja niitä kesti viime metreille saakka. olin rv 20 lähtien loppuun saakka niiden takia sairaslomalla :( toivottavasti sulle ei kävis niin huonoa tuuria. pidän peukut pystyssä sinulle!

piti jollekki muullekki vastata mutta se unohtu sen siliän tien. vastaan ku muistan :)

Kattili: Kiitos vastauksestasi! Helpotti hieman, kun kuuli, että kaikki voi sittenkin vielä mennä ihan hyvin. Pelkään niin hirveästi taas keskenmenoa, ja varsinkin kun on päästy näinkin pitkälle.. Ja ikää alkaa olla aikas paljon, niin että yrityksiäkään ei enää hirveästi ole jäljellä. Tuliko sulla supistuksia ihan levossakin ilman aikaisempaa rasitusta? Seurattiinko neuvolassa tilannetta tarkemmin? Supistukset tuntuvat tulevan eri voimakkuuksilla vähän niinkuin muutamien sarjoissa. Sitten saattaa mennä tunteja, ettei mitään tunnu. Yöllä en heräile supistusten takia.  

samama mulla oli viime raskaudessa ihan koko ajan noita harjoitussupistuksia, ihan kivuttomia siis, ja kaikki oli hyvin ja meni hyvin loppuun saakka. Nyt on kans supistellut, myös keskellä yötäkin huomaan jos satun muuten oleen melkein hereillä,  ja pidän silti noita normaalina. Se kohtu vaan harjottelee. Sit jos on kipeitä niin sit on eri juttu. Mutta aina voi soittaa neuvolaan ja mennä käymäänkin.

Ootteko muuten miettiny noita vauvavakuutuksia? Tai onko jo kokemusta? Meillä on esikoisella pohjantähdestä ja se on kyllä turha! Omavastuu 110e/sairaus eli sen verran iso ettei sitä noin vaan lähdetä yksityiselle korvia näyttään. Nyt kun on ollut noita allergiajuttuja ja on ravattu lääkärissä niin nyt siitä on ollut hyötyä. Ajattelinkin vaihtaa yhtiöö, tosin siinä menettää esikon vakuutuksen...

samama joo tuli, ihan vuodelevossaki ollessa niitä tuli. kävin muutamia ylimääräsiä kertoja tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanteen, välillä määrättiin ihan vuodelepoon kun oli pehmentyneet paikat ja välillä se taas kumottiin, siis se vuodelepo. mutta loppu hyvin kaikki hyvin ja jouduttiin jopa käynnistämään synnytys :)

Kiitos, kattili ja iines*, vastauksistanne! Helpottivat kovasti oloa! Sain eilen varattua täksi päiväksi ajan yksityiselle gynekologille. Täällä kun ei tunnuta julkisella puolella paljon välittävän asiasta. Sanoivat vaan, että ymmärretään kyllä tilanne, mutta jos on menossa kesken niin ei voida noilla viikoilla tehdä mitään yms. Onneksi liikkeitä tuntuu päivittäin jonkin verran, mutta kun ensimmäistä odottaa niin ei tosiaankaan tiedä asioista, mikä on normaalia ja mikä ei. Onneksi on tämän kaltaisia palstoja ja teitä avuliaita ihmisiä

Heissan. Mä oon miettiny noita harjoitussupistuksia ja kertokaas joku miltä ne nyt sitten tuntuu? :D Tai kaipa ne tajuaa jos tulee, mutta jotenkin oon ihan ymmälläni noista. Ja kun mullaki alkaa viikkoja olemaan sen verrran jo, et niitä saattaa vaikka kohta tullakki jos on tullakseen..
 Eilen pikkunen tärkäytti ihan kunnon potkun! Olin just kattelemassa mamma vaatteita H&M:llä kun napsahti, olis varmaan mahan päällekki tuntunu sen verran mahtava potku oli, mutta ku takki oli päällä niin en kerenny kokeilla. Eka ajatus oli et mikähän mulla nyt napsahti poikki kun tuntu et menee ihan tunnottomaksi se kohta, vissiin hermoon potkaisi suoralla jalalla. Melkein jopa koski, tänäänki on välillä tuntunu kun toinen tuolla venytelee ja liikkuu. <3
 Mulla on alkanu ihan hirmunen vihlonta lantiossa, eilen oli pahemmillaan kyllä töissä. Kotona sitten rauhottu kun lepäilin, selkäki alkanu väsyy ja kipuilla ja jalat väsyy tosi herkästi. Vähän jänskättää miten tää kevät menee, jos alka jo nyt olee tuollasta, noh sittenpä se nähdään.

Sokerirasitus mullaki jossain vaiheessa edessä, ihme ettei vielä kuiteskaan oo pitäny mennä.. Mutta varmaan seki alkaa olee ajankohtainen pian.. nyt on pakko saada päikkärit, tuntuu et sammun ihan just kohta tähän koneen äärelle.

Tervetuloa muuten kaikille uusille! :)

ompas kumma ku harjotussupistuksista niin erilaista sanottu. Mulla oli tänään neuvola ja ku puhuin supistuksista mitä mulla ollu niin täti sanoi että näillä viikoilla (mulla siis 18+6) niitä ei vielä sais olla ja jos vielä tulee pitää soittaa ja hän antaa heti ajan lääkärille. vähän kyll pelästyin ku ite pidin niitä harmittomina ku niitä tuli kuitenki rasituksessa ja nyt ei ainakaa viikkoon ole tullut. onneks ei mitää kauheeta siivousvimmaa ole tullut, tarvii ottaa rauhassa. Paino oli myös laskenut reilusti, lähes kolme kiloa viime kerrasta, melkein viisi kiloa koko raskauden aikana. johtuu kyllä pahoinvoinnista ja siitä ku nyt oon sairastanut vatsatautia :( mutta pitää yrittää syödä vaan paremmi kuhan tästä paranee kunnolla. onneks kaikki muuten oli hyvin, hemppa noussut 119 ku viimeks oli 109, kyllä se rautajuomaki sentäs auttanut ku muut ei sopinu. mutta pitää sitä juomaa vielä jatkaa.

Mulla supistukset tuntuu siltä, kuin kohtu kramppais, mutta ei satu kuitenkaan. Se jännittyy niinkuin kasaan muutamaks sekunniks ja lähtee sitten helpottamaan. Multa kysyttiin viime neuvolakäynnillä, rv 17+5, onko harjoitussupistuksia ja kun sanoin, että on, niin terveydenhoitaja sanoi, että on ihan normaalia ja vaarattomia kun ovat kivuttomia eikä niitä tule jatkuvasti. Näin meilläpäin...

Kävin tänään yksityisellä juuri noiden supistusten takia, kun julkisella puolella ei hirveästi niistä ole kiinnostuttu. Onneksi kävin! Ensinnäkin gynekologi löysi emätintulehduksen, johon sain voidehoidon ja joka saattaa aiheuttaa supistuksia. Toiseksi ultrassa näkyi, että istukka on osittain työntyny kohdunkaulaan, joka myöskin voi aiheuttaa supistuksia. Tilanne kuulemma todennäköisesti korjaantuu, kunhan kohtu kasvaa ja istukka siirtyy ylemmäksi. Kontrollia suositteli n. 3 viikon päähän. Meillä on vähän vajaan 2 viikon päästä rakenneultra, joten olen nyt siihen saakka sairaslomalla. Ja rauhallisesti täytyy tietysti ottaa. Ja mikä on myös tärkeää ja huolestutti mua, supistukset ei ole lyhentäneet kohdunkaulaa eikä avanneet kohdunsuuta. Ja mikä tärkeintä: vauva voi hyvin!! Tilanne näytti gynen mielestä olevan ihan hyvä eikä ole aihetta suurempaan huoleen.

Heippis kaikki! 

Masc: Mulla noi harjoitussupistukset tuntuu siltä kun maha kovettuu kivikovaksi ja se tuntuu hieman epämiellyttävältä. Ei satu mutta tuntuu oudolta. 
Itse oon joutunut noissa sokerirasituksissa käymään molemmissa raskauksissa. Ensin viikolla 12 ja sitten viikoilla 22. Viikolla 12 se on mulle ollut se pahin, koska muutenkin silloin vielä kärsinyt pahoinvoinnista ja sitten paaston jälkeen pitää sitä litkua juoda :( yök. 

Harjoitussuppareista vielä: sen verran että mulle rupes tulee noita edellisessä raskaudessa todella paljon ja jouduin jäämään sen takia kotiin viikoilla 26. Oon kans ymmärtänyt että ei ole hyvä jos niitä tulee paljon, mutta jonkin verran niitä tulee kaikilla. 

Samama: hyvä että menit yksityiselle! :)

Mä sairastelen edelleen saikulla kotona. Mulla ollut kovia kipuja nostaessa lapsia töissä ja kivut pahentuneet koko ajan. Kävin kokeilemassa maanantaina taas töissä kun olo oli ollut parempi jo muutaman päivän. Noh kerkesin olemaan pari tuntia kun kivut taas yllätti ihan totaalisesti. Nyt siis taas saikulla. Tässä pakko ruveta miettimään kotiin jäämistä kun eivät pysty muunlaisia hommia mulle töistä tarjoamaan. Tuli tää niin puskan takaa taas. Tottakai vauvan vointi menee kaiken edelle ja sitä kunnioitan ja jään kotiin jos näin on tarkoitus. Harmittaa vaan se kotona oleminen. Ensimmäisen kanssa jouduin tosiaan jäämään tosi aikaisin myös supistusten vuoksi ja nyt sitten toisen kanssa kipuiluiden vuoksi. 

Hyvää torstaita kaikille!

Hei taas, nyt vähän lyhyemmän ajan kuluttua. :)

Harjoitussuppareita on täälläkin, välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta joka päivä kuitenkin. Normaaleina pidän niitä niin pitkään kun eivät satu. Tän kakkosen odotuksessa noi supparitkin on ollu pikkaisen erilaisia ku ekassa. Ekasta en tuntenu niitä muuten kuin laittamalla käden mahan päälle, niin sillon tuntu vatsa kovalta. Nyt sitten tuntuu ihan sisällä asti se supistus, ei siis kivuliaalta, mut kuitenkin tuntee sen, ja oikeestaan jo voin ennakoida, millloin supistus on tulossa, ja sit hetken kuluttua maha on kivikova. :) Mielenkiintoista, kuin erilaista voi olla. Tosin nythän kyl jo tietää, miltä ne oikeet supistukset tuntuu, et ehkä se vaikuttaa näittenkin kokemiseen.

Harjoitussuppaireista, kuten oikeestaan kaikesta raskauteen ja terveyteen liittyvästä on melkein yhtä monta mielipidettä, kun on neuvojia. Ite en pidä niitä vaarallisina vaan täysin normaaleina raskauteen liittyviä niin kauan, kun ne ei oo kivuliaita tai toisaalta jos niitä ei tule jatkuvasti. Tietysti jos aikaisessa vaiheessa alkaa supistella usein, niin voi ne kivuttomatkin supparit tehdä muutoksia kohdunsuulle, et kannattaa aina käydä tarkistamassa, jos mietityttää. Et hyvä, et samama kävit tilanteen tarkistamassa.

Eilen mulla oli ihan hirvee toimintapäivä, ensiks päivä töissä, sit haettiin poika hoidosta ja äkkiä kauppaan. Jotain ruokaakin tuli siinä tehtyä ja sitten pitikin alkaa siivoomaan, kun tänään on heti töiden jälkeen tulossa vieraita. Onneks oli mies illan kotona, niin vahti sitten poikaa sen aikaa, et sain rauhassa imuroitua. Ja tietty iltahommien ja pojan nukutuksen jälkeen piti vielä jatkaa siivousta ja pyykinpesua. Täytyy myöntää, et tollainen touhuaminen jo alko pikkaisen tuntua mahassa. Supistuksii tuli selkeesti enemmän. No, onneks ei oo jokapäiväistä. :)

Mie en ekasta käyny sokerirasituksessa, eikä siitä tänkään kans oo puhuttu. Ei oo kertaakaan ees mitattu verensokeria, ei kyl tossa ekassakaan raskaudessa. Eihän mulla mitään riskitekijöitä olekaan eikä siis mitään syytä ees alkaa rasittaa. Ja mulle kyl sais aika painavat perustelut lyödä tiskiin + tietty pitkät verensokeri-seurannat ensin kotona, ennenkuin ees suostuisin rasitukseen menemään. Se on sitä terveydenhuollon ammattihenkilön toimintaa itsensä kohdalla... :) Tosin kyllähän mä oon itteeni hoidellukin, poskiontelotulehduksen diagnosoin itse muutama viikko sitten (töissä tietty varmistin ja antibiootit siihen sit sain) ja heti ab-kuurin loputtua tuli hiiva, joka piti sitten hoitaa. Oli muuten harvinaisen sitkee ja inhottava tällä kertaa. :(

Jep, mut jos sitä sitten yrittäis töitäkin tehdä. :)

Tuntuu tosi omituiselta kun niin monella teistä on jo tuntunut liikkeitä, kun itse vielä niitä odottelen. 
Mut sit taas kun ajattelee että suuri osa on vain kuintekin muutaman hassun viikon "eellä".
Heh.

Kyllä sain eilen niin huokasta helpotuksesta, kun kävin neuvolassa.
Tehtiin norm. toiminpiteet ja kuunneltiin sydänääniä. <3
Oon tässä jo usiamman viikon ollut erittäin epätietoinen pikkuisen olemassa olosta, kun tosiaan et tunne häntä lainkaan. Sitä tulee sitten mietiskeltyä että vieläkö se pikkusydän lyö... 
Mut löihän se, onneksi! <3 
Aluksi tuntui niiiiiin pitkältä ajalta kun neuvolatätini koitti etsiä sydänääniä mahani päältä, eikä aluksi löytänyt. Mutta sitten kuin hän viimein ne löysi, oli aika lähellä etten olisi alkanut itkemään helpotuksesta... :') <3 

Nyt sitten saisikin olla melkein kuukauden taas ihan ilman mihinkään hyppäämistä, seuraava nla. käynti ois 5.3, ja siitä reilu viikko eteenpäin ois rakenne-ultra luvassa :)

Siinä on se hyvä puoli kun täytyy mennä kaupunkiin (Kla.)  ultrattavaks, niin siinä voi samalla hypätä käymään vaateliikkessä... >:) 
Kun eihän täällä tuppukyläs mtn vaatteliikkeit oo missä myytäis mammavaatteita... paitsi kirpputori. Mut tost mein toriltakaan en ole ostanu kuin yhden mammafarkut, jotka oli kyl melkein kuin uudet... mut muut mitä on nähny nii ollu kyl nii räsäsiä et on jääny hyllylle. 

Eipä mulla muuta ole tällä krt sydämellä.

Oikein kipakkaa pakkaspäivää kaikille! Muistakaa suojella pääkoppaanne & masujanne! 

Hei,

tänne on taas tullut niin paljon tekstiä, ettei mukana meinaa pysyä.

Meillä oli eilen rakenneultra (viikot 19+1). Siellä oli kaikki erinomaisesti, rakenteet kunnossa, vauva vastasi täsmällisesti viikkoja ja kivoja kuviakin saatiin. Kätilö oli oikein mukava, selitti huolella kaiken kuvassa näkyvän ja käytti aikaa ihan kunnolla. Jos ei oltais tiedetty sukupuolta istukkanäytteen perusteella, se olisi selvinnyt nyt. Näkyi selkeästi ja kätilö olisi kyllä kertonutkin.

Harjoitussupistuksista: minulla oli niitä jonkin verran viime viikolla ja omasta mielestäni pikkuisen kivuliaitakin. Ehdin jo vähän huolestua ja harkitsin, että pyydän rakenneultran yhteydessä sisätutkimuksen tai soitan neuvolaan, mutta sitten ne katosivat kokonaan. Ei siis ole ollut kuuteen päivään mitään. Minulla ne tulivat levossa. Muutamana iltana oli juuri ennen nukkumaanmenoa, kun makoilin sängyllä kaikessa rauhassa. Tosin taisivat provosoitua asennon vaihdoksista (eikö se ole aika tavallista?). Olin vähän yllättynyt, että tulivat nimenomaan rauhallisesti paikallaan istuskellessa tai sängyllä makoillessa, mutta rasituksessa (esim. liikunta) ei ole ollut mitään tuntemuksia.

Mumux, olen miettinyt raskausjoogaa täällä: www.manipura.fi. Muutama ystävä on käynyt siellä. Toinen tykkäsi kovasti ja koki hyötyvänsä synnytyksessä tosi paljon. Toisen mielestä harjoitukset olivat ok, mutta päälle oli ripoteltu paljon itämaista höttöä, joka ei häneen ainakaan kolahtanut (tuskin minuunkaan). En tiedä, käyvätkö liikuntasetelit, mutta minulle Kamppi on sijainniltaan hyvä, kun osuu päivittäiselle työreitille.

Klik, en edelleenkään yhtään murehtisi, jos liikkeitä ei tunnu. Minulla ne alkoivat tuntua viikon 18 täyttyessä. Tunnen edelleen ainoastaan, kun istuskelen rauhallisesti paikallaan pidemmän aikaa. Esim. makuulla ei tunnu, mikä johtunee siitä, että kohdulla on enemmän tilaa eivätkä liikkeet välity tuntoaistimuksista. Istuessahan kohtu on vähän enemmän kasassa. En myöskään olisi tunnistanut näitä kuplimiseksi, kuten usein kuvataan. Juttelin pari päivää ennen ensimmäisiä tuntemuksia siskoni kanssa, joka kuvaili omia tuntemuksiaan (kaksi raskautta muutamia vuosia sitten) sellaisiksi, kuin joku nakuttelisi pienen pienellä kumivasaralla sisältäpäin. Taisi auttaa minuakin tunnistamaan liikkeet, kun sitten ei mennyt kuin pari päivää. Jos istukka on etuseinässä, voi olla, että liikkeet tuntuvat koko raskauden ajan paljon huonommin kuin muuten tuntuisivat. Vatsan päälle liikkeet alkavat tuntua yleensä kait vasta viimeisen kolmanneksen alkupuolella, joten ei kannata huolestua, vaikka jotkut niitä jo tuntevatkin ja itse ei.

Maaria

Kyllä tuo edellinen neuvolakäynti onneksi rauhoitti hermoja kun
kuulin sydänäänet, sai kuulla että pienellä kaikki hyvin.
Ja rakenneultra ens viikolla, niin jaksaa odotella sitä :)

Oon niin varovainen ollu tämän raskauden kanssa, siinä mielessä
etten vielä oo uskaltanu ostaa mitää vauvajuttuja, enkä ostakkaan ennen
kun ens viikon jälkeen :) Mutta eilen tuli tilaajalahjana yhdestä lehdestä
kaksi 70cm bodya ja meinashan siinä itku tulla kun niitä katteli ja
ihmetteli niiden pienuutta ja sitä tosiasiaa että meille ihan oikeasti
tulee pieni ihminen kesällä.. ja että hän kasvaa tuolla mun masussa.. <3

Mulla harjotussupistuksia on tullut huimat 1 kappale. Tosiaan tuntuu siltä, että maha menee ihan kovaks ja pikkusen epämukava olo, mutta ei satu. Esikoisesta noi alkoi mulla vasta joskus rv32 ja kesti sitten loppuajan. Mutta tosiaan sillon ainakin kaikkialta sanottiin, ettei oo mitenkään vaarallisia, eikä tee kohdunsuulle mitään muutosta. Mutta tilanne varmaan eri jos ne alkaa kunnolla jo näin alkuvaiheessa. Mutta onneks samama pääsit lääkärille tarkastamaan tilanteen ja toi tulehdus huomattiin!

Vauvavakuutus meillä on esikoiselle Tapiolasta. Omavastuu vuodessa 100e. Ja toihan tulee aika nopeesti täyteen, muutaman kerran kun lääkärissä käytät. Otetaan varmaan tälle toisellekkin, kyllä se on vaan niin paljon helpompaa mennä yksityiselle lääkäriin, kun jonottaa terveyskeskuksissa sairaan lapsen kanssa monta tuntia.

Mä vältyn onneksi tässäkin raskaudessa sokerirasitukselta. Oon sen verran nuori ja bmi on 20, joten neuvolassa sanottiin jo heti alussa, etten joudu siihen :)

Täällä painaa armoton väsymys päälle. Esikoinen on ilmeisesti päättäny, että yöllä on ihan tarpeetonta nukkua. Tai kyllä se nukkuu, mutta herää 10min välein pyytämään tuttia ja 2 kertaa yössä juo maitoa, vaikka yösyötöt jo jäi yhessä vaiheessa pois.
Aamuheräämisetkin aikastuu koko ajan, ennen nukuttiin puol yheksään, nyt sitten jätkä tahtoo nousta seitsemältä. Huh, toivottavasti oppis nukkumaan koko yöt, ennen ku toinen tirriäinen tulee herättelemään :)
No ehkä se tästä, tulis jo mies kotiin töistä niin tää mamma vois painella päikkäreille.

Aika kirpakka ilma oli taas ku käytiin lenkillä, sormet oli ihan jäässä kun kotiin päästiin. Muistakaa pukea kunnolla päälle ulos!

Samama: Hyvä juttu et selvisi siellä gynellä :) mielenrauhan ainaki saa!

Kiitos ketkä selvensitte noita supistuksia :D Mä en ainakaa osaa sanoo et olis tullu, joskus kyllä maha ollu  kova, mutta ei kuiteskaan ihan kokonaan.. Mä ainaki luin eilen neuvolasta saadusta kirjasesta, että nuo harjotus supistukset on normaaleja kun ovat kivuttomia ja ne yleensä kestään jonku 30 sek. maksimissaan.. Katoavat kun vaihtaa asentoo yms.  Ja ne on vaan hyväksi kun kypsyttävät kohdunkaulaa tms. Ja se on vissiin avuksi synnytyksessäki sitten :) Ja aika yleistä et tulis rv 20 eteenpäin, mutta ei kaikille välttämättä

Mulla kyllä painaa maha jo aika paljon ja tössä huomaa et hitaammi joutuu liikkuu ja mitä pidempi päivä sen enempi väsyy. Joutuu kanssa nostelee väkisin välillä painavia juttuja ja oon nyt kovasti yrittäny välttää niitä, kun joutuu jännittää vatsalihaksia ja se tuntuu ikävältä.

Mun ei kyllä pitäis lukee mitään ennen aikaisesta synnytyksestä tai muista tuollasista kun tuntuu, et kehitin heti jonkun paniikin noihin ja aloin keksii itelleni niitä oireitä. Nyt oon yrittäny ottaa vaan ihan rauhallisesti kotona, kovasti ootan ensi tiistain neuvolaa et saan jotain mielenrauhaa, kun saa taas kuulla sydänäänet.Ja huomenna tasan viikko siihen rakenneultraan, sitäki kovasti ootan. Toivottavasti sielläki kaikki olis hyvin <3

Heippa pitkästä aikaa! Piti oikein hartaudella lukea teidän muiden kuulumiset, kun aika paljon oli tekstiä ehtinyt syntyä sitten viime visiitin. :)

iines* taisi kysellä ivf-raskauksista, niin täällä tosiaan yksi! Eli kolmen inssin jälkeen tehtiin eka ivf, vain kaksi kypsää munasolua saatiin, joista vain toinen jatkoi jakautumista. Eli odotukset ei olleet kovinkaan korkeat, mutta täällä masussa se yksi ainokainen nyt kelluskelee emoticon

Hirmuisen kiirettä on pidellyt sairasloman loppumisen jälkeen, joka ilta jotain ohjelmaa, ettei edes nettiin oikein ehdi. Talosuunnittelua, nykyisen asunnon myyntiin laittoa jne jne. Nyt on onneksi pari päivää aikaa hengähtää vapaan muodossa ja vkonlopuksi sitten töihin. Onkin omaa aikaa muutama päivä, kun mies lähti porukalla Ruotsiin rallia katsomaan. Me nautiskelleen koiruliinin kanssa sohvaperunoina viltin alla emoticon No joo, toki vähän lenkkeilläänkin.
Täällä ei vielä liikkeitä ole tuntunut, niitä kovasti odotellaan! Kovasti yritän juttaa ja maanitella masuasukkia ilmoittamaan olemassaolostaan, mut vielä on hipi hiljaa. Ens viikolla on neuvola, niin sitten ainakin niitä sydänääniä saa kuulostella, jos mieli vähän rentoutuisi. Olo on muuten ollut sairastelun jälkeen hyvä, joten positiivisin mielin päivä kerrallaan! :)

Voi kuinka monella on ollut jo harjoitussupistuksia. Ite en ainakaan usko et mulla vielä olis ollut. Liikkeitä muuten olen kyllä tuntenut. Enemmän ja enemmän joka päivä tuntuvat :D Ihanaa on!

Onko muuten saunomisessa mitään varottavaa tai jotain? Tuli vaan mieleen kun jossain kirjassa luki jotain kuumassa oleskelusta...

Muuten kaikki hyvin. Mies yllätti ehdottamalla et lähdetäänkö ulos syömään ja olikin oikein mukavaa vaihtelua flunssan jälkeen :) Vuokrattiinpa vielä pari leffaa illaksi ja rentouduttiin oikein kunnolla. Kyllä nyt kelpaa :D

Matalasta verenpaineesta: Oliko täällä jollain ollut "ongelmia" matalan verenpaineen kanssa vai muistanko väärin? Mulla on nyt pari viikkoo ollu verenpaineet matalalla ja tuntuu, että tippuu vaan.. Tossa äsken kun mittailin, niin 105/58.. Millähän hitolla noi sais vähän ylemmäs? Väsyttää koko ajan ihan tajuttomasti ja päätä särkee joka päivä.. Lakritsia ja salmiakkia oon yrittäny syödä paljon, mutta ei tunnu auttavan.. Alkaa kiukuttamaan tämä väsymys ja särky :(

Onneks masuasukki muistuttelee tiuhaan tahtiin myllertämällä ja potkimalla itsestään <3 Ja reilu viikko enää rakenneultraan <3 Jee!!!

Takaisin