Helmikuun hölötykset

Onpas täällä hiljaista.. Onkos kaikki loput helmikuiset yhtä aikaa synnyttämässä (paitsi minä) emoticon

Onnea Nuu_lle pienokaisesta!

Täällä menee jo hermo, kun ihmiset soittelevat, että "joko syntyy?" tai "Eikö vieläkään?".. Ensinnäkään laskettuaikakaan ei ole vielä mennyt ja en kai minä nyt läheisiltä salaa synnytä. Tuskastuttaa tämä odottelu ja jatkuva utelu tuskastuttaa lisää ja pistää vihaksi. Sanoinkin jo, että pian sitten synnytän kaikessa hiljaisuudessa.. ihan vaan "kostoksi".. Puuh!



 
Täällä ei ainakaan vielä synnytellä, tänään olisi laskettu aika mutta ei tuo pieni jääräpää tuolta mihinkään halua tulla emoticon Tosin, jos itse saisin valita niin mielummin minäkin tuolla lämpösessä makoilisin kuin tulisin pihalle näihin pakkasiin...

Mä oon jo jotenkin luopunut kokonaan toivosta ja odottelen jo ensi viikon perjantaille suunniteltua yliaikaiskontrollia synnärille emoticon
 

Täälläkin vielä yhtenä kappaleena. Meitä ei synnyttäneitä helmimasuja ei kovin montaa enää ole jäljellä...

Minut kyllä yllätti se, että suurin osa helmimassuista, jopa ensisynnyttyjät ovat synnyttäneet ennen laskettua aikaa. Taitaa olla aika harvinaista... Kun katsoo esim. tammikuun synnyttäneitä, niin kyllä siellä suurin osa on saanut nyyttinsä lasketun ajan tienoilla tai sen yli. Vau-kirjasessakin sanottiin että suurin osa lapsista syntyy 40+2. No, en tiedä... joku kiire näillä helmikuun vauvoilla on ollut maailmaan. 

Siis muilla paitsi meidän vauvalla. Ei edelleenkään mitään sen kummempia oireita. Ja vauveli vaihtoi juuri kylkeä, joten ei ole kiinnittynyt mihinkään. Keskiviikkona olis neuvolakin ja neukkutäti sanoi viimeksi et tuskin nähdään, mutta tällä hetkellä ainakin tuntuu että yli menee, mahdollisesti jopa maaliskuun puolelle... ou jee! No, onneksi pahimmat paukkupakkaset ehti mennä jo ohi!

Minä olen onneksi säästynyt suurimmilta joko-joko-utelioilta. Oma äiti tietysti soittelee päivittäin, mutta eipä pahemmin muut. Ekan lapsen kohdalla oli enemmän kyseliöitä.

Juu, mutta eipä tässä auta muu kuin odotella, kyllä se sieltä sitten tulee kun haluaa!

Pirtsakkaa maanantain jatkoa!

 
Täälläkin mennään ilman mitään kummempia tuntemuksia. Eräpäivä meni jo (20.2) ja ens viikon perjantaina kontrolliin jos ei muutosta kuulu. Ei pitäs kai valittaa, kun neuvolatäti sanoi minun olevan harvinaisen terve ja hyvävointinen koko raskauden ajan ja edelleen, ei edes turvotusta ole ollut. Vauva on ilmeisesti samaa mieltä ja pysyy mieluummin nahan alla kuin päällä. Parina päivänä olen käynyt kävelemässä 4 km lenkin ihan reippaalla "mummot jää kauas taakse" tahdilla ja silläkään ei tunnu olevan vaikutusta. Seksistä ja saunasta puhumattakaan =)
 
Minäkin edelleen yhtenä kappaleena.

Mäkin oon naureskellut kyselijöille sitä että niinku me tahallaan jätettäs kertomatta kun jotain tapahtuu :P. Varsinkin jos kyseessä on esim. oma äiti niin ei varmaan jää laittamatta viestiä heti kun tapahtuu yhtään mitään synnytykseen liittyvää. Äitikin tämän ymmärsi kun väänsin rautalangasta :>.

insu, hui, kaatumiset on kyllä tympeitä :/ toivottavasti ei oo menny mitään rikki!

Meilläkin on viimesimmät kerrat ollu kans joku muu kuin oma täti neuvolassa kun täti päätti yhtäkkiä jäädä jollekin osa-aikajutulle ja on sit vaan välillä töissä. Onneksi on kuitenki osunu kivoja varatätejä ettei ketään pissipäätä.

Omaan napaan ei edelleenkään mitään sellasta että lähtö tulis kohta. Oonkin aatellu että ehkä se sit yllättää ihan puskista kun ei kerran oo mitään merkkejä ilmassa koko ajan :P. Varmaankin toiveajattelua ja mäkin hengailen täällä vielä maaliskuussa. Sinänsä jännää kyllä että mikä tahansa yö tai päivä saattaa tulla lähtö.
 
tuttavat povas mulle että synnytät taatusti 38. viikolla mutta väärin arvasivat 37. viikolla käynnistettiin synnytys. Ihan sen takia kun oli tihkunu sen verran lapsivettä ettei voitu paljoa odotella.
Ei ehtiny kukaan kyselemään joko lapsi ois valmis tulemaan.. kun itselleki tuli niin yllätyksenä että käynnistetään synnytys.
 
Joo o täälläki vielä siis oon ihan yhtenä...
neuvolassa tänään ei mitään uutta taaskaan... täti pyys mut soittamaan polille varaamaan yliaikais kontrolliin aika mutta ei ne suostunu mulle aikaa antaa... pitää siis soittaa uudestaan ke tai to ja saan ajan vasta ens viikon maanantaille jolloin viikkoja ois 41+6 ja viel siihen päälle sano et jos ei ihmeempii nii käynnistää sitte viikolla 42+1 vasta!!! hitto, toivon kyl nii et pikkunen tulis ennen sitä, en haluis maaliskuun puolelle mennä, siellä jo pikkusen serkku 3.3 syntyny ja muita tuttuja... nooh mut rauhassa tässä otetaan, enemmän tolla miehellä on hermot kireellä, heh <3 ainii pakko hehkuttaa, limatulppa on vissii irtomassa :D jeee... vaikka onki näin myöhään mut silti :)
Ja on mulla tässä ollu ihan hirveet menkkakipumaista kipua koko illan... saas nähä miten menee...

jooh kaatumisesta siis seuras se etten pysty painoo laittaa kunnolla oikeelle jalalle ollenkaa, ei sillai satu mutta tuntuu ihan hirveeltä ja pelkään et jalka ei pysy alla...



 
silloin kun lähdetään synnytyssaliin niin ei siinä ehdi ilmoittamaan enää. Mä vasta ilmoitin siinä vaiheessa kun oli aamu ja kerenny nukkumaan itse sen pari tuntia.
 
Heipä hei!

Täälläkin ollaan vielä tukevasti yhtenä. LA on ens lauantaina ja mit enemmän se lähestyy, niin sen kaukaisemmalta synnytys tuntuu. Vointi on ihan hyvä, ainoo tosi ärsyttävä on, että oikeen käden kolme sormea on koko ajan puutuneena...Ja kyllä tää maha on iso ja tekee hurjia liikkeitä välillä.

Kun on vaan kotosalla tylsistyttää, mutta kun lähtee liikenteeseen, muistaa, että on aika raskaana. Helposti alkaa väsyttää myös. Miten ootte säännöstelleet voimianne? Neukkutäti kun jaksaa muistuttaa, että ei saa liikaa tohottaa ympäriinsä, jotta on voimia synnytykseen, jos se sattuu seuraavana yönä käynnistymään. Mutta sit jos ei mitään tee (oon käynyt uimassa, joogassa, välillä salilla tms.) niin on se lepääminenkin huonoa.

Mutta, ei siis merkin merkkiä synnytyksen lähestymisestä. Ei limatulppaa, ei kipeitä suppareita...Virtsistä vihloo, mutta sitä nyt on vihlonut koko raskausajan, kun kohtu jotenkin pahasti painaa juuri sinne. Oon kyykkinyt päivittäin, jotta lantio antaisi periksi ja lapsi laskeutuisi, mutta pitänee alkaa jumpata oikeen kunnolla, jotta saa tuohon tyttöön vähän vauhtia...

Jaksuja jaksuja! Ihanaa, että täällä on vielä porukkaa. Mä olen kanssa ihmetellyt tätä helmilasten sumaa. Ilmeisesti monella on jo toinen tai kolmas lapsi, kun synnytykset käynnistyy niin varhain tai ajallaan. Tammikuisten puolella tosiaan (missä käyn kanssa kuikkimassa) moni meni reippaasti yli.
 

Täälläkin vielä kasassa. Huomenna keskiviikkona olisi täynnä (JO) 40+4. Nyt ihan parin päivän aikana oon lopettanu synnytyksen alkamisen ajankohdasta hermoilun. ei vaan jaksa enää. Tulee kun tulee.... Ei auta lahjomiset eikä varsinkaan uhkailut, neiti on sen verran kovapäinenemoticon

Kuulosti toi Mymmelin teksti niin mun kirjottamalta! Täälläkin painoarvioiden mukaan neiti olisi nyt sellaset mukavat 4kg. Ja mieluiten synnyttäisin kyllä ihan alakautta. Leikkaukseen en todellakaan halaja!
 Mullakin on mennyt hermo jokapäiväisten "joko, joko"-kyselyiden takiaemoticon Äiti kyselly jokapäivä ja mä teinkin sille selväks, että se vaan hermostuttaa mua kahta kauheemmin. Hermot meni! Tänään olisin saanut huokasta, niin eikö isä soita reissusta ja sit vielä molemmat mummot + kaverit netissä. Pitää varmaan huomenna olla avaamatta tietokonetta ja vastaamatta puhelimeen... Olis varmaan äkkiä poliisit oven takanaemoticon
Haluan vaan välillä olla rauhassa ja ajatella jotain muuta. Onko liikaa pyydetty?!!
 Masentaa tämänpäiväinen nauvolassa käyntikin. 20kg on nyt saavutettu ja siitä viim. 2kg tullut viidessä päivässä. Tää mamma on nyt sen verran turvoksissa, että huh huh!! Tuli vetästyä melkein kokonainen ananas tuossa iltapalaks :P Jospa se siitä.... Onneksi ne nesteet sit häviää synnytyksen jälkeen (Toivottavasti!).
  Neiti vetää taas äipän iloks iltajumppaa niin että maha hytkyy puolelta toiselle....  ihanasti osaa piristää aina välilläemoticon

.....Tää olis kyllä varmaan kuulunut tuonne Jurputusta-osioon :)



 
Täälläkin alkaa synnytys vähitellen pelottamaan ja tuntuu ettei ole ollenkaan valmis synnytykseen emoticon Vielä viikko sitten odotin innolla että koska pääsee tositoimiin, ei pelottanut/jännittänyt yhtään ja olisin ollut valmis vaikka heti synnyttämään, mutta heti kun mentiin lasketun ajan yli, en yht'äkkiä olekaan enää yhtään valmis. Ei mitään hajua mistä tämä johtuu, en oikeastaan pelkää edes että vauva olisi mikään jättiläinen (sf-mitta mennyt suht alakäyrillä), ei vaan innosta yhtään ajatus siitä kivusta.. Fiilis myös vähän sellanen ettei tuolla masussa mitään vauvaa edes ole, vähän on muuten vaan maha turvonnut ja joku iso elohiiri siellä vissiin on. Täytyy vissiin vaan yrittää tsemppaa itseään siihen että tässä parin viikon sisällä sitä on silti synnyteltävä vaikkei ajatus niin innostaisikaan emoticon
 
Hansulainen: Sf-mitta minullakin suht pieni (ala- ja keskikäyrän välissä), mutta silti näyttäisi tulevan ihan kookas vauva. Missä lie lantion uumenissa hän sitten lymyilee, kun maha ei tämän isompi ole.

Ja täälläkin synnytys on alkanut LA:n mentyä ahdistamaan päivä päivältä enemmän ja enemmän. Ehkä sitä nyt miettii jatkuvasti niin paljon, että siksi alkaa ahdistaa.

Toisaalta voisin ihan hyvin yrittää nauttia näistä viimeisistä päivistä ilman lasta, kun olokin on vielä fyysisesti todella hyvä, mutta vauvan koko ahdistaa niin paljon, että jokainen "ylimääräinen" päivä on liikaa. Tahdon vauvan ulos NYT!

Ja paino näyttää nousevan joka päivä, vaikka olen kiinnittänyt nyt paljon huomiota syömisiini eikä turvotuksia ole. Että mistähän tämäkin sitten johtuu.. emoticon
 
Tuunpas sitte päivittää vähäsen... Eilen aamulla alko aika hirveet supistukset, alaselkä meni niin kipeeks etten pystyny sängystä nousee... supparit ei kuitenkaa ollu säännöllisiä ja tuli sillai 10-30 min välein melkeenpä kokopäivän...sain välissä vähän nukuttua jne... jossaivaiheessa yöllä nukahdin aika sikeeseen uneen ja heräsin 10 aikoihin kauheeseen kipuun... supistukset alkoi taas...jee ajattelin ekana, 2 tuntii kellotin supistuksia ja niitä tuli sillai 3-8 minutin välein ja välillä kesti 10 minuuttiakin seuraavaan... soitin synnärille neuvoja ja panadolia piti sitten ottaa ja kehotti suihkuun menemistä... supistuksia tulee ja menee ja ne on pahentunu aika lailla... soitin uudestaa synnärille ja parin tunnin sisällä lähetään käymään synnärillä kattomassa mikä ois meininki :)

Hassua miten nopeesti kaikki käänty, maanantaina vielä itkin sitä ettei mitää tapahdu, että ainoo onni oli limatulpan irtoominen ja et alaselkää jomottaa...
Ja nyt voin vaa sanoo et jännittää :) <3

Tsemppejä kaikille :)
 
Onnea ja tsemppiä Insulle, kyllä se meidän muidenkin aika koittaa vielä tässä lähipäivinä ;)

Mymmeli: Heh, yritän siis varmaan vaan huijata itseäni että toi sf-mitta kertoisi jotain vauvan koosta ;) Pari viikkoa sitten neuvolassa käsikopelolla antoivat arvioksi 3-3,5kg, toivotaan että silloin oli lähempänä tuota kolmea kiloa. Paino on täälläkin noussut nyt kuukauden ajan n.1kg viikkoatahtia, neuvolassa tosin olivat sitä mieltä että näin loppuraskaudessa sitä nestettä kerääntyy enemmän vaikkei mullakaan kyllä mitään kunnon turvotuksia ole emoticon

Vielä jurputusta tosta ettei mitään tapahdu:
Rv 31+6 sain tosiaan ne piikit vauvan keuhkoja kehittämään kun pelättiin että pieni jo parin viikon sisällä syntyy. Siinä sitten makoilin kotona ja pelkäsin että syntyy pikku keskonen. Rv 36+0 neuvolaLÄÄKÄRI kertoo että vauva on laskeutunut+KIINNITTYNYT, kohta tulee lähtö. Rv 37+0 oma neuvolatäti toteaa että alhaalla ollaan, mutta eihän tää mitään kiinnittynyt ole, rv 38+0 ja 39+0 neuvolassa sanotaan vaan että aina tuntuisi olevan vähän alempana pää. Noh, maanantaina neuvolassa sijainen kertoo että eihän tuo ole vielä edes laskeutunut, aika korkealla koko vauva emoticon
Meillä mennään nyt vissiin vähän jotenkin väärään suuntaan noitten oireitten suhteen... Limatulppaakin bongailtu jo ajat sitten, mutta kun ei niin ei. 
 
Hansulainen: Miten ihmeessä voi nuo tilanteet sinulla noin paljon muuttua!? emoticon Taitaa olla tutkimuksen tekijästä kiinni, että mikä tilanne on. Eli ketäpä siinä sitten oikein uskoo, kun joka viikko tilanne muuttuu. emoticon Minullahan synnytyslääkärin mukaan oli jo kolme viikkoa sitten kohdunsuu sormelle auki, kohdunkaula pehmentynyt ja 2cm jäljellä. Tunsi päänkin sisätutkimusta tehdessään. Väitti, että voi syntyä nopeastikin. Inhottavaa, kun tollai "valehtelevat." Mutta kai nämä meidän jättiläiset tulevat ulos viimeistään sitten, kun pakotetaan. emoticon
 
Mullahan todettiin tosiaan jo silloin rv 31+6 että sormelle auki, kohdunkaula pehmentynyt ja 2,4cm jäljellä (tämä todettiin ihan ultralla). Tässä sitä nyt sitten kärvistellään vielä melkeen 9vk tuon toteamuksen jälkeen emoticonSilloin rv 36 lääkäri myös totesi että tuntee hyvin vauvan pään sisätutkimuksessa, tosin paikat eivät olleet kypsyneet yhtään lisää tuosta edellisestä tutkimuksesta.

Itse luulisin että lääkäri oli väärässä vain silloin kun totesi että vauva on kiinnittynyt, eli nyt sitten vauva on omia aikojaan noussut tuolta ylöspäin (ei enää edes tunnu painavan rakkoa yms yhtä paljon kuin aikaisemmin). Kai se ressu on kuukauden siellä koittanut ulos tunkea mutta kun ei ole päässyt, on sekin jo luovuttanut emoticon 
 
Jee, insu on varmaan päässy tositoimiin \o/. Hienoa että jollain tapahtuu jotain. Täällä ei edelleenkään kolotusta kummempaa. Tälle illalle tuli taas järkyttävä ellotus. Koko ajan fiilis että voisi käydä halaamassa pönttöä emoticon . Mutta ei mitään sellasta oiretta että kantsis edes haaveille lähdöstä. Pläääääääh.

Noh, aamulla jälleen neuvolaan. Oujee :P.
 
Laskettuaika tänään, supistuksia zero. emoticon Täysin kyllästynyt neuvolakäynteihin ja pikkuisen odotukseen (lue. haluaisin jo saada vaavan syliin). Närästää ja vessassa ramppasin viime yönä n. tunnin välein. emoticon Jalat turvoksissa ja kaikki sukulaiset kyselee heti ensimmäisenä jos soittaa heille, että "joko ootte synnyttämässä??!"

Olen yrittänyt tutkiskella itseäni, josko olisi minkäänlaisia merkkejäkään siitä, että synnytys voisi alkaa, mutta ei. Huoh.

Pliis pliis pliis alkais nyt jo.

Tsemppiä muille odottajille!!!! emoticon
 

Täälläkin eräpäivä oli ja meni. Eikä sitten niin minkäänlaisia viitteitä alkavaan synnytykseen. Päinvastoin, tuntuu että joka päivä vaan on parempi olo kuin edellisenä. Monta viikkoa on ollut virtsarakon juilimista, menkkamaisia kipuja ja alaselän jomotusta, mutta tänään ei niitäkään. 

Eilen kävin taas neuvolassa, mutta kun ei sielläkään mitään uutta, niin en viitsi tonne neuvola-osioon edes kirjotella. Vauva edelleen liikkuu paljon ja vaihtaa kylkeä. Sykkeet oli 150 luokkaa. Verenpaineet ok, pissa ok, sf-sama kun viimeksi eli 35. Ei turvotuksia. Painoa oli tullut reilu kilo parissa viikossa.

Eniten tässä jännittää tulevan vauvan koko, lähellä neljää kiloa varmasti mennään. Ja toinen asia mikä jännittää on se että kumpi sieltä on tulossa, tyttö vai poika. Ei minkäänlaisia tuntemuksia sen suhteen. Esikoisesta oli niin vahva tyttö-fiilis, joka sitten osuikin oikeaan.

Juu, mutta jospa tuo nyt yllättäis ja lähtis tulemaan. Voipi olla että sit kun alkaa tapahtumaan, niin kaikki tapahtuu hyvinkin nopeasti... se on yksi hujaus kun lapsivedet menee ja alkaa supistukset. Esikoisen syntyi 11h lapsivesien menosta, joten jospa tää menis vielä nopeampaan. Toivoa sopii!

 
Heippa kaikille.

Löysin tieni tänne vasta tänään, kun luvattuun päivään on aikaa enää ihan hujaus. Elikkäs täällä kirjoittelee ihan pian 22v. opiskelijatyttö, joka odottaa esikoistaan 24v. miehen kanssa. Odotus on sujunut moitteettomasti, ei pahoinvointeja eikä oikeastaan muutakaan ikävää.

Laskettuaika on lauantaina, 26.2. Toistaiseksi olen tuntenut muutaman supistuksen, noin neljän päivän välein. Nekin ovat olleet hyvin lieviä, hyvä että tunnistin supistukseksi. Nyt on pari päivää juilinut, ja välillä vihlaissut kunnolla häpyluuta. Sisko sanoi sen meinaavan vauvan pään kierrittelyä lantiossa. Käytiin viime viikolla äippäpolilla kontrollissa, ja vauva oli hyvin laskeutunut ja kiinnittynyt, ja kohdunsuu pehmennyt ja lyhentynyt kahteen senttiin. Ihanne tilanne ensisynnyttäjälle. Arvioivat silloin vauvan kooksi jo 3,8kg, eli iso jässikkä tulossa. Sukupuolta ei olla saatu selville, eikä se minua haittaakaan. Molemmat on hyvin tervetulleita!

Eiköhän siinä olleet tärkeimmät. Koitan päästä mukaan teidän kärryihin, olisi mukava keskustella ja jakaa kokemuksia muiden, samaa aikaa odottavien kanssa. Ja sitten jatkossa tietty kuulla kokemuksia suht samanikäisistä lapsista. :)

-hiekka, 39+5
 
Takaisin
Top