Helmikuun hölötykset

iisi&rötkis: "rai rai, rai rai.... =D ..." täällä kans soi päässä, Paras kotimainen sarja IKINÄ! pitäis saada toi musiikki synnytyssaliin emoticon , vois olla aikas koominen tilanne....!!suorastaan Jännä!

Hilppa:
joo kiitos vinkistä, tarvii ottaa joku iltis mukaan, plus oon jo suunnitellu meneväni yhen kaverin kans sairaalan kahviolle istuskeleen (kai sitä normisti liikkuun heti pääsee?)
aamupvästä.
Sit mies käy tänään sielä ettimäs mulle jostain jotain halpis-mp3-soitinta , jos löytys.
Aattelin että soitan miehen vasta sit paikalle, kun kunnolla tuntuis alkaa tapahtumaan.

Antaako ne vaan suunkautta niitä tabuja, vai laitetaanko niitä kohdunsuulle?
olin viimeks väljästi sormelle auki, ja sentti kanavaa...
..ei sit tostakaan osaa sanoo oikeen että miten reagoi niihin nappeihin ja kauanko kestää.. kait aika epäkypsä tilanne sinänsä, mut viikkoja kuitenki jo se 42!

viimehetken sekoomisia:oon purkanu & pakannu sairaalakassin tänään kolmeen kertaan emoticon

, jee jee jee, kohta tapahtuu...!
 
Mari mulle annettu nyt suun kautta, mut mulla oli paikat ihan epäkypsät joten voihan olla,että sulle tehdään erilailla. Ainahan se on hyvä,kun paikat alkanu iteksiäänkin kypsyyn. Kirjoitin ensin,että omat paikat kypsymään.. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/d045.gif[/img]     

tietenkin omat paikat, eikä naapurin tai vaikka miehen..  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/g035.gif[/img] 

Kyllä liikkumaan pääsee, toki riipuu miten nopeesti alkaa etenemään.. käyräähän mulla ajetaan puol tuntia ennen ja jälkeen lääkkeen oton. Mutta suosittelevatkin liikkumaan, se auttaa hommaa etenemään.

Mulla mies tulee nyt vierailuaikaan käymään, ja sitten uusiksi jos vaikka alkas yöllä tapahtumaan. Nyt tullu aika napakoita supistuksia mutta väli heittelee 2:sta minuutista pitkäänkin väliin. Sitten soitan miehen mukaan,kun siirtävät synnytyssaliin.
 
Huomenissa alkaa täälläkin käynnistelyt. Nyt on kuitenki jo parina iltana tuntunu, että ois jotain edenny (toivottavasti ainaki) kun on sillai jännästi nippaillu alavattalla... Toivottavasti sitte tulee loppuun asti eikä tarvii leikata.
Onnea ja voimia kaikille muillekin jotka samassa tilanteessa on. Esikoista mulla kans käynnisteltiin ja siinä meni joku kolme tai neljä päivää. Ei voi enää muistaa =)
 
Ei muutako voimia teille kärvistelijöille!!  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a020.gif[/img]
Toivottavasti ei itellä tarttis, on tässä vielä kummiski muutama pv la:hankin..

Kävin tänään lenkillä, ja salaa sitte otin muutaman juoksuaskeleen siinä kun tuli mäki vastaan.. piti kyllä kattoa, ettei vaan kukaan nää ku tämmönen pyllerölyllerö sielä "juoksee", ei kyllä vauhti tuntunu paljon kovenevan..     [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/h080.gif[/img] 
 
Mari82: Hyvin jännä tilanne! emoticon Ja paras sarja kyllä ehdottomasti! Tsemppiä huomiselle ja mä pidän peukkuja täällä, ettei tarviis montaa päivää käynnistellä!

ja Hilpalle tsemppiä kans sinne sairaalan pankolle! Toivottavasti ei venyis kauheen monipäiväseks maratoniks..
 
Ääääh... tuntuu siltä että kaikille muille tapahtuu jotain paitsi mulle :( no ei oon TOOSI onnellinen teijän kaikkien puolesta jotka nyt ootte jo siellä oikeessa paikassa :) oih oih... minäkin nii haluan pikkusen syliin ja niin haluis toi mieski, puhuttelua pitää kokoajan ja yritti jopa lahjoo poikaa <3 oi oi mut ei toimi...

Huomenna ois suunnitelmissa lenkkeily (tänäänkin niin ihanaa), hyvää musaa mukaan ja menoks, ja sit jos jaksais nii yrittäisin mutsin vinkkiä ja pesisin ikkunat sisäpuolelta kyl vaan :) ja jos ei se sit tepsi nii myöhemmin konttaan lattiat puhtaaks, mut siis ajnoastaa jos keho sallii, vaikka paineet nyt ok nii pelkään et meen kaiken pilaamaan jos alan riehuu liian kunnolla, heh... yks tuttu tos sano et sauna, seksi, lattianpesu ja tulinen ruoka on sen vinkit mulle...
en kyl tost tulisesta ruuasta oikee tiiä ko muutenki ruoka meillä niin hirmu tulista ainaki jos mies on päässy ruuan tekemään :)

Mut jooh täällä jatketaan ihmettelemistä jne...
 
Täällähän niitä "merkkejä" on ollut jo pidemmän aikaa, mutta mitään ei tapahdu. Viime yönäkin taas valvottiin menkkakipuilun kanssa, mutta heti kun nousee ylös, loppuvat nuokin kuin seinään. Turhautumisen asteesta kertonee jotain viime yönä nähty uni:

Olin unessa raskaana ja olin ollut äippälomalla jo niin kauan että jouduin menemään töihin vanhaan työpaikkaani (tämänhetkiseenhän en voinut mennä kun olen lomalla?!) että saisin lisää rahaa. Siellä sitten juoksin pää kolmantena jalkana mahani kanssa.. Kun pääsin töistä kotiin, kävi ilmi että meillä oli kotona pari vuotias poika, joka oli syntynyt tämän raskauden aikana emoticon Tämä poika ei millään halunnut että uusi vauva syntyisi, eikä oikeen itsekään tiedetty että kumpihan näistä nyt sitten olisi se isoveli ja kumpi pikkuveli kun tämä syntymätön on saanut kuitenkin alkunsa aikaisemmin... 

Toivotaan nyt kuitenkin ettei uni pidä paikkaansa eikä mun tarttisi enää kovin montaa vuotta odotella pienen syntymistä emoticon
 
Heips kaikille!

Enpäs oo täällä nyt joutanu käymään kirjottelemassa, sentään Syntyneet -listalle itteni lisäilin. emoticon

Eli kyllähän ne supparit siitä sitten ONNEKSI ylty, mutta pikkusen olin väsyny, kun olin monta yötä niitten kanssa valvonu! Enkä päivällä osaa nukkua. Neuvoa haluan antaa vielä mahallisille, että nukkukaa päivällä jo mahollista, järkkyä olla ihan hirmu väsyny synnytyksessä.

Pitää kirjotella tuota synnytystarinaa, kunhan tässä ois hyvin aikaa. Poika siis syntyi maanantaiaamuna, kotiin tultiin perjantaina. Tuli koettua melkeinpä molemmat synnytystavat samassa. Kävi nimittäin just se, mitä olin joskus kauhistellu, että alatiesynnytys etenee hienosti kymmeneen senttiin ja sitte ponnistetaan ja sittepä vauva ei tulekaan pihalle, vaan pitää leikata.

Vielä on mennyt ihan opetellessa tämä arki. emoticon

Tsemppiä ja jaksamista kaikille vielä masun kanssa kulkeville!
 
Mimmu, kiva kuulla että kaikki on hyvin :)

Tsemppiä käynnistyksessä oleville ja sinne meneville! Toivotaan ettei menis päiviä.

Itellä sentäs jotain tapahtunut: tunsin viime yönä elämäni ensimmäiset supistukset. Tosin ihan kivuttomat mutta silti, jee! Ihan filareissa miehellekin hehkutin ja sit toinen ei ollu saanu koko yönä unta kunnolla :D. Kävin aamuyöstä vessassa niin mies pomppasi melkeen heti sängystä ja yritin sit rauhotella että vessaan vaan tässä menossa :P. Raasu :>. Vauva on selkeesti laskeutunu kivun määrän lisääntymisestä päätellen. Yöllä supistukset jossain vaiheessa levis sisäreisiinkin sellasena kolotuksena ja paineena. Mukavaa että jotain konkreettista tapahtuu emoticon

Huomenna sit kuuntelemaan taas neuvolatäti. Oiskohan jo vika kerta *sormet ristissä*.
 
( . ) Omaa napaa nyt vaan.. Käytiin Gravidassa tänään, eli äitipolilla.. Vauvan koko tsekattiin ja 3,5kg hän nyt suurinpiirtein oli.. Kohdunsuu 2cm auki ja kanavaa 1,5cm jäljellä (JEE!, jotain tulosta noi supparit siis saanu aikaseks..)
Eli syitä käynnistykselle ei toistaiseksi ole, koska vauvan koon ja mun lantion välillä ei epäsuhtaa ole! Ja aina parempi, jos synnytys käynnistyy omia aikojaan.. Lääkäri epäili, et syntyy ennen 41+5 (eli yliaikaiskontrollia), mut siellä viim sit päätetään siitä käynnistelystä, jos nyt niin pitkälle tarvii mennä.. Oli ihan kiva käynti! Rauhoitti mieltä taas kovasti, vaikka nyt en mitenkään vauhkona oo ollutkaan.. ihmeen varovasti se (mies)lääkäri sen sisätutkimuksen teki, eli ei selkeestikkään tahtonut sillä provosoida synnytyksen käynnistymistä, mut mikäpä tässä on ootellessa :D Pääkoppa tuntuu kestävän nyt paremmin kuin ennen la:ta :D Outoa.. Kyllä se pikkuinen kohta sieltä tulee <3 Ei mee kauaa!
(Huomis aamuksi on luvattu jopa -40 astetta.. joten jos lähtö tuliskin, niin toivon rauhallista kotoota lähtöä! Ei muuten meidän auto starttaa..)
 
Kirjottelin tonne syntyneisiin tiedot ja kirjotan sit joskus pitemmin ku jaksaa istua tässä koneella..
13.2 syntyi sitten ihana prinsessa :) eilen vasta päästiin sairaalasta kotiin..
tsemppiä toisille tulevaan, mie alan nauttii tosta rakkaudesta <3
synnytys meni ihan hyvin, mutta istukka jäi taas kiinni ja jouduttiin irrottaan käsin mut siitä sitten lisää..
 
Ensinäkin voimia ja jaksamisia kaikille masuilijoille! Ei mene enää kauaa (toivottavasti)!  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/k010.gif[/img]
Täällä tosiaan jouduttiin kohdunsuulle laitettavalla tabletilla käynnistää, ei tarvinnut onneksi kuin yhden tabletin niin supistukset saapuivat. Tyttö syntyi 12.2 ja kotiin päästiin 15.2 emoticon Nyt opetellaan pikku hiljaa arkea! Synnytystarinaa kirjoittelen kun pystyn paremmin istumaan koneen ääressä. Tosiaan jouduttiin väliliha leikkaamaan, jonka tikit vielä kipuilevat ja tuo peräpukamakin sitte pullahti kunnolla ulos ponnistaessa. Ummetuslääkettä otin tänää, että saisi vatsan toimimaan kunnolla, ei kärsi ponnistella vielä.
 
Onnea helmimamma ja mmj!

Täällähän on ollu hiljasta. Oiskohan vauvauutisia vielä lisää ^__^

Neuvolassa oli kaikki ok. Täti vähän siihen suuntaan höpötti ettei enää ens viikolla nähtäis, mutta antoi kuitenkin ajan vielä. Vaikea uskoa, että vauva vois oikeesti syntyä tässä viikon sisällä o__O.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 

Ja niin sitä tuli 40 viikkoa täyteen! Ei kyllä yhtään lohduta tuo oman sivun teksti!
Neiti jyllää mahassa viimeistä päivää, mutta ei taida haluta ulostautua vielä..... Eilen tuli pari tuntuvampaa supistusta, mutta ei mitään sen isompaa vielä. To kävin neuvolassa (TAAS!!) ja ti olisi (TAAS!!) seuraava aika. Vähän kyllä ihmetteli kun ei neiti ole halunnut vielä tulla ulos. Kysillä nimittäin 4vkoa sitten oli jo paikat sen verran kypsänä, että uskoivat pikkuisen syntyvän etuajassa. Just! emoticon

Nyt vaan seuraillaan ja analysoidaan jokaista tuntemusta. Hulluksihan tässä tuleeemoticon
 

Täälläkin alkaa jo turhauttamaan tää odottelu. Neljä päivää laskettuun aikaan, mutta ei kyllä mitään merkkejä. Kaikilla muilla sentään jotain supisteluja... mut mä en ole bongannut vielä ainuttakaan. Ne supparithan sitä kohdunsuuta kypsyttää. En oikein usko et tää vauveli ihan hetkeen ois täältä tulossa. Taidan olla viimesiä helmimassuja joka synnyttää.

emoticon

 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena.. Eilen alko alkuillasta sen verran kipeät supistukset, et pyysin miestä varuiks laittaan auton piuhan päähän lämpiämään.. No suppareita tuli ja meni, mut ei mitenkään säännöllisesti.. Yöllä heräsin parin tunnin nukkumisen jälkeen jo ekaan suppariin ja sit klo 05 jälkeen rupes supistaan tiuhempaan.. No klo 06.30 herätin miehen, et laittaa taas auton lämpöseen kun sattuu niin pirusti ja supisti säännöllisesti.. Näin kesti muutaman tunnin, mut sit välit piteni yli 10min :( 9-10 saatiin torkuttua ja sen jälkeen ei ookkaan supistanut kipeesti kuin jonkun alle 10 kertaa.. Veren sekaista limaa tulee pyyhkiessä paperiin, joten oletan sen olevan limatulppaa! Supistukset ovat todella kipeitä, mutta kun väli heittelee 2min ja 2 tunnin välillä niin ei auta kun ootella kotosalla mitä tuleva tuo tullessaan.. Vauva on todella rauhallinen, mutta liikkuu kuitenkin!
Voi kun pääsis jo tositoimiin :) Onneksi tänään on sentään saunavuoro ja sitä parasta "ässääkin" on luvassa ;) Jospa meilläkään ei menis enää kauaa.. Tänään on jo kuitenkin rv 40+5!
Omaa napaa ihan urakalla :D Mut nyt en muuhun kykene..
 
Minäkin nyt vain omanapailen...

Viime yönä heräsin ensimmäisiin varsinaisiin suppareihin puoli kolmen aikaa. Vessassa jäi vähän verta paperiin. En sitten saanut unta, kun supparit oli aikalailla heti sen 10min väliltään. Mies heräs viideltä töihin ja salamaniskusta supparit katos sen siliän tien. Hän siis lähti töihin. Sanoin soittavani, jos mitä tulee.

No ei tullut mitään. Lähdin iltapäivällä ennen miehen kotiintuloa koiran kanssa lenkille ihan vaan tarkotuksena löytää supparit taas. Tulin kotiin ja aika pian tuli mieskin. Sitten ne supparit taas alkoivat n. 10 min välein tulemaan klo 16:25. Nyt niitä tulee 5-7 min välein. 

Äsken soitin synnärille ja sieltä sanottiin, että voin rauhassa seurailla kotona mitä tuleman pitää ja kun olo käy sietämättömäksi, on aika lähteä sairaalalle.

Jänskää... katsotaan loppuuko supparit vielä vai päästäisiinkö jo tositoimiin :)
 
Unohtui sanoa, että ennen viime yötä ei ollut vielä ollut tuntemuksia. Eilen kävin sairaalassa pyörähtämässä, kun neuvolatäti laittoi lähetteen raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Ei mulla sitten mitään ollut. Liekö sisätutkimus saanut edistystä aikaiseksi, kun alkoi sitten yöllä tapahtua :) Näin ollen voisi ajatella, että se makuuhuone S saattaisi olla toimivakin ;D
 
Ihme Yökukkuiliaki musta tullu ja nyt sit pakko tulla kirjottaa ko ei eilen ilalla tai päivällä oo ollu fiilistä :( ja nyt ei saa unta...

Ei täälläkään siis mitään tuntemuksia oo... maha kovana kyllä usein ja näin mutku ei tunnu... tossa rupesin jo epäilemään että tää varmaan menee maaliskuun puolelle kun ei pikkunen näytä haluavan ulos ollenkaa...
Täällä tänään (lasken jo et sunnuntai) on rv 40+5 ja perjantaina mulla oli neuvola ...kaikki ihan ok pikkusella ja mulla muuten mut pissa just ja just yhellä plussalla ja alipaine taas vähä nousuun lähtenu (pyöri siinä 91-95) ei siis lähettäny polille mutta sano et herkästi pitää sinne soittaa jos tulee jotain... Maanantaina ois taas neuvola nii saa nähdä mitäs siellä sanotaan taas ko taas uus täti :/ blää, tyhmää et oma täti hiihtolomalla...heh...

Menin sit muutes kaatumaan tänään matkalla kauppaan, piti tavata mies kaupan edessä ja hänen kaveri oli mun seurassa, juteltiin tos matkalla niitä näitä kun jalka lähti luisuu eteenpäin ja jotenki horjahdin sitte polvilleni siinä, kiva rushadus kuulu polvesta mut ei se mitään ajattelin... kaverilla pomppas sydän melkee kurkkuu ku meni panikkiin et mitäs mulle kävi... no siinä vaiheessa ei tuntunu mikään pahalta, paitsi nyt polvessä vähän, päästiin kauppaan ja nyt illan mittaan oon huomannu et polveen sattuu ihan sikana, ja jotenki toi kaatuminen saannu mun sisäreiden tosi kipeeks ja selkäänki tuntuu... pikkunen onneks liikkunu hyvin ja ollu muutenki hyvä olo niin tiedän et hänelle ei mitään käynny...mut hitto on vaikee liikkuu ison mahan kanssa linkaten... blää...


Mut joo en kirjottele enempään ja kauheesti voimia ja tsemppejä taas kaikille <3

 
Noniin kotona jälleen, eilen päästiin sairaalasta kotiin.
Eli mäkin sittenkin jakauduin jo :D
Tiistaina 15. pvä poika päätti tulla maailmaan ja nopeasti tulikin ;D
Ekat supparit tuntenut joskus puoli 1 jälkeen päivällä, ne muuttu heti sellaisiksi että kesti aina puol minsaa ja puolen minsan tauoilla, eli alko tykittää kauheeta vauhtia heti.
Soitin synnärillekin ohjeita tunti supistusten alusta ja ne sano että tuut kunnet kestä enää muttei mitään kiirettä, silti oli pakko lähteä piakkoin kun en uskonut että pystyn autossa istumaan ja halusin tarkastuksille.
Synnärillä oltiin 14.10 sisällä ja siitä käyrille, kätilö ja itsekin oltiin mielellä että oon vaan kipuherkkä ja ei siellä näin nopeeta mitään oo tapahtunu.
No toisin oli, tarkistettaessa kaula hävinnyt ja 3cm auki.
Siitä sitten saliin epiduraalia jonottamaan, kun se tultiin antamaan olinkin jo 5cm auki. Sitä ennen ilokaasulla mentiin ja sitten itse epiduraali ehti olla päällä n. puoli tuntia kun oli pakko ottaa pois kun oli pakko ponnistella :D
Lapsi oli maailmassa minuutin vailla 5 eli kaiken kaikkiaan koko hommaan meni alle 5h ekasta supistuksen kaltaisesta.

Pojalla oli syntyessään mittaa 50cm ja 3720g.

Mutta tulipas tää synnytyskertomus tänne osin, no kirjoittelen se nkunnolla tonne oikeeseen kun jaksan ja maltan istua tässä sen verran.

Mutta voimia kaikille yhtenä (ja kahtenakin toki) kappaleena oleville !!
Vinkkinä että nukkukaa varastoon, itellä viimisen viikon unisaldo noin 18h. Viime yönä tuli nukutuksi taas puolen tuntia-tunti.
Mutta kaipa se tästä kun vähän opitaan rytmejä ja toisiamme.
En oikeen uskalla nukkua kun säpsähtelen hereille koko ajan ja en ehdi edes nukahtaa tai sitten poika valvottaa :D
 
Takaisin
Top