Helmikuisten höpinät

Huomenna eka neuvola! Tuskin ultrataan. Tein pari päivää sitten sen vikan raskaustestin ja se viiva oli vihdoin tummempi! Olo on ihan hyvä, mutta migreeni meinaa puskea päälle. Onko normaalia? En muista esikoisesta migreeniä.

Mulla oli migreeniä alkuraskaudesta sekä esikoisesta että nyt. Viimeksi neuvolasta sanottiin, että migreeni on normaalia. Joillakin saattaa muutokset hormoonitoiminnassa olla laukaseva tekijä. Itsellä migreeniä oli esikoisesta vain ihan alkuraskaudessa, joka neuvolan mukaan on tyypillistä. Kuitenkin migreeni on hyvin yksilöllistä, ja joillakin saattaa kuulema jatkua läpi raskauden.
 
Heip kaikille.

Joku kyseli mitä pitää vauvalle hommata: meidän pitää hommata kaikki. Nuorin tyttö aiemmasta liitostani on jo 5v ja olen tietysti sitten ehtinyt hävittää kaiken jo.

Minusta on toisaalta kiva ostaa nyt uudet jutut. Luulen et lapsen isä on innoissaan valitsemassa sitten myös vaunuja ja turvaistuinta. Tämä on hänen ensimmäinen lapsi. Ehkä hän ostaa sit myös isomman auton Lapsia kun perheessä on sit yhteensä 4.

Jos alkais sitten hankkia tavaroita pikkuhiljaa kun rakenneultra on ohi. Meillä edellinen raskaus päättyi vkolla 15.. joten vähän on mukana pelkoa. Yritän pysyä kuitenkin positiivisena.

Mie en tiiä missä vaiheessa kerron töissä, nyt tässä menossa kolmas yövuoro.. Ja parin viikon päähän oli taas suunniteltu 3 yövuoroa putkeen. Sit olis onneksi 3 vkon loma. Ehkä sitten täytyy mainita etten yövuoroja enää halua tehdä.

Tsemppiä kaikille ja toivottavasti muruset pysyy matkassa
 
Mulla alkaa opiskelut elokuussa. Joutuu jättämään vähäksi aikaa kesken sitten.
 
Minä kerroin töissä jo. Vaikuttaa niin paljon omaan työskentelyyn tää pahoinvointi ja väsymys. Lisäksi meillä on töissä ihan tappotahti, ja kerroin siksikin, ettei tule jatkuvasti sanomista kun en pysy aikataulussa. Tahti hidastuu pakostakin.
Kerroin kyllä senkin, että ollaan tosi alussa vielä, ja ettei ole ensimmäinen raskaus nuorimmaisen jälkeen. Että ei olla pahemmin huudeltu asiasta vielä.

Pari työkaveriakin tietää asiasta. Kerroin niillle, joiden kanssa teen eniten töitä. Tietävät, etten tahallani ole hidas ja inhottava. Yritän vaan todennäköisesti olla oksentamatta ja pysytellä hereillä :grin
 
Mun eka syntyi keskelle opiskelua. Taisin pitää 2vk loman synnytyksen jälkeen ennen kuin palasin tekemään kursseja. Ekan kanssa se onnistui, vauva vaan vaunuihin matkaan ja menoksi, nukkui sujuvasti tuntien ja luentojen ajan. Se olis sitä aikaa kun ei tarvinnut pelätä koronaa, enkä osannut pelätä muitakaan flunssia. Toki olin laatinut hyvin kevyen ohjelman itselleni, otin vain muutamia kursseja. Mutta onhan se tosiaan eri asia opiskella jos on vain yksi lapsi ja ensimmäinen, kuin se että opintojen lisäksi pyörittäisi perhettä. Ja eipä kaikki opinnot ole vapaasti itse muokattavissa ja kevennettävissä. Se miten raskaus ja synnytys vaikuttaa on hyvin yksilöllistä, ei sitä koko aikaa välttämättä kulje aivosumussa, ja opinnotkin onnistuvat kun on itselleen armollinen. Ompahan jotain muutakin mietittävää vauvan lisäksi, kotona käy helposti aika pitkäksi vauvan kanssa jos on tottunut menemään.
 
Muokattu viimeksi:
Oon syönyt vitamiineja koko yrityksen ajan eli sellaset reilu puol vuotta, eka pelkkää folaattia, nyt multivitaa ja maitohappobakteerikapseleita :)
 
Mä syön foolihappoa, D-vitamiinia ja rautaa, ja aloitin just omega3. En syö kalaa niin ajattelin että tuo olisi hyvä lisä.
 
Yritysaikana söin b-monivitamiinia, d-vitamiinia ja omega 3, ja satunnaisesti magnesiumia ja sinkkiä. Nyt otan vain foolihappoa ja sinkit sun muut yritän saada ravinnosta. Reippaasti vaan täysjyvää lautaselle. Omegasta pitäisi etsiä turvallisempi lähde, alkoi yhtäkkiä tuntumaan että tuo kalaöljyvalmiste ei ole tarpeeksi turvallinen raskaana olevalle. D-vitamiinia otan tietysti nytkin.
 
Raskaus monivitamiini ja d-vitamiini mennyt jo puolisen vuotta yrityksen aikana, lisäksi rauta pari kertaa viikossa (että saan purkin loppuun mutta vatsa ei mee sekaisin )
 
D vitskua syön aina muutenkin ja muutaman viikon ennen plussaa ehdin Foolihappoa syödä… Kalkkia varmaan täytyy ruveta jossain vaiheessa syömään.
Onko kellään mitään riskejä mitä liittyy raskauteen? Sairauksien tai lääkityksien suhteen? Ite joudun trombiprofylaksiaa käyttämään aika alkuvaiheesta lähtien, se vähän pelottaa kun on sitten riskiraskaus lääkityksen vuoksi… Toisaalta edellinen raskaus sujui ongelmitta lääkityksestä huolimatta ja onnistuin jättämään Klexanen sopivasti tauolle ennen synnytystäkin. Seurantaa ja ultria oli tietenkin tiheämmin, kuin ”normiraskaudessa”.
 
Taidan uskaltaa siirtyä tännekin höpisemään :angelic:

Saatiin plussa (raskaana 2-3) viime sunnuntaina, kun oli virallinen testipäivä pakastealkion siirron jälkeen:smiley-angelic003
En tiedä lasketaanko nämä IVF hoidolliset raskaudet aivan samalla tavalla kuin tavallisesti, mutta kaikki laskurit näyttää, että LA osuisi 23-26.2 välille.
Ensimmäinen ultra tulossa 3 viikon päästä klinikalle ja sen jälkeen saan varata aikaa normaaliin neuvolaan, mikäli kaikki on ok.
 
Vitamiineista:
Mä oon läpi koko yrityksen syönyt Minisunin Mama vitamiineja. Ohjeistettiin jo heti yrityksen alussa aloittamaan vahvat mama vitamiinit. Onneksi niistä ei ole tullu mitään suurempia oireita tai ällötyksiä.
"Sihtikurkkuisena" nuo isot möllykät on vain kammottavia niellä:laughing021
 
Mie oon syöny Minisun Mama -vitskuja vuoden 2018 lopulta ku ruvettiin esikoista yrittämään. Kalsiumin saantiin pitäs kiinnittää huomiota, en haluais sitä purkista ottaa. Omegaa mietin myös josko purkista ottaisin, toistaseksi ei kotoa löydy.
 
Taidan uskaltaa siirtyä tännekin höpisemään :angelic:

Saatiin plussa (raskaana 2-3) viime sunnuntaina, kun oli virallinen testipäivä pakastealkion siirron jälkeen:smiley-angelic003
En tiedä lasketaanko nämä IVF hoidolliset raskaudet aivan samalla tavalla kuin tavallisesti, mutta kaikki laskurit näyttää, että LA osuisi 23-26.2 välille.
Ensimmäinen ultra tulossa 3 viikon päästä klinikalle ja sen jälkeen saan varata aikaa normaaliin neuvolaan, mikäli kaikki on ok.

Tervetuloa mukaan ja onnea plussasta! :love017
 
Oletko mitannut verenpainetta? Oletko kärsinyt helteestä? Ukkostaminen tuntuu myös helposti päässä. Joillakin migreenit helpottavat raskauden ajaksi, ehkä liittyvät siihen että yleensä verenpaine laskee keskiraskaudessa, ja jos on tuuria niin ei nouse loppua kohti edes.
Tänään mitattiin neuvolassa verenpaine ja se oli OK. Helteet varmasti vaikuttaa, mutta neuvolahenkilö meinasi, että olisi hormonaalista. Toivottavasti helpottaa raskauden edetessä.
 
Mulla oli migreeniä alkuraskaudesta sekä esikoisesta että nyt. Viimeksi neuvolasta sanottiin, että migreeni on normaalia. Joillakin saattaa muutokset hormoonitoiminnassa olla laukaseva tekijä. Itsellä migreeniä oli esikoisesta vain ihan alkuraskaudessa, joka neuvolan mukaan on tyypillistä. Kuitenkin migreeni on hyvin yksilöllistä, ja joillakin saattaa kuulema jatkua läpi raskauden.
OK! Hyvä tietää että muillakin samaa vaivaa. Luin joskus, että migreeni helpottaa raskausaikana, enkä esikoisesta moista muista. Alkuraskauden pahoinvointia lukuun ottamatta olin terveempi kuin koskaan!
 
Mä oon syöny tähän asti vaan foolihappoa. Kunhan reissusta kotiudutaan niin alotan lisäks mama vitskut
 
Takaisin
Top