Helmikuiset höpinät

Tänne on iskenyt inhottava talviflunssa. Olen viime viikolla taistellut onnistuneesti kurkkukipua vastaan, mutta tänä aamuna herätessäni tunsin olevani kunnolla kipeä. Kurkku on kuin piikkilankaa, lihaksia ja päätä särkee, yskittää, aivastuttaa ja korvia särkee. Lämpöäkin olen mittaillut 37,5. Soitin neuvolaan ja sain sairaslomaa to-la, JA KAPPAS OLEN TÖISSÄ. Voi hyvää päivää, että olen idiootti. Ei voi muka töistä olla poissa. Oikeasti jos ilmoitan olevani sairaana, saan vihaisia katseita ja minut on ahdisteltu edellisten sairaslomien aikana kesken kaiken töihin. Eli nytkin pelottaa, sanoa, että mahdollisesti en olisi huomenna tulossa, enkä loppu viikolla. Tänäänkin suunnitelmissa oli tulla vain aamupäiväksi, kun meillä on kuvauksia ja vain kaksi ihmistä töissä, mutta aamupäiväni on näköjään venynyt iltapäivään. Nyt odottelen, että tämä toinen työntekijä käy syömässä ja tilitoimistossa ja sitten yritän lähteä kotiin. Jos saan sanottua, että olen huonovointinen

Toivottavasti ehdin parantua lauantaiksi. Meillä olisi isot juhlat, tupareiden ja minun 22v synttäreiden merkeissä. Talo tulee täyteen porukkaa ja pitäisi kaikkea hyvää ehtiä leipoa ennen sitä. Pikkusiskollakin on penkkarit nyt huomenna ja meinasi tulla tukan ja meikin laittoon minun luokseni aamukuudelta, siinähän se kuumeisena tukka ja meikkikin tietenkin menee :D.

Jaa, pitäskö se ihan oikeasti pikku hiljaa alkaa huolehtimaan itsestä, niin tajuas sitten huolehtia tästä pienestäkin...
 
Pitäis kai itekki laittaa ekaa kertaa jotain kuulumisia itestään. Oon niin innolla lukenu teidän muiden kirjotuksia enkä oo ite viel kirjottanu mitään..

On ihana ollu lukea et jotkut jo tuntee vauvan liikkeet. Sitä itekki odotan innolla:) Milloin ekassa raskaudessa alkaa liikkeet tuntua?

Vointi itelläni on ollut aika hyvä. Pahoinvointia ei oo onneks juuri ollu. Väsymystä vaan on ollu ilmassa aikalailla. Vessassa saa kans ravata tiheeseen tahtiin. Ennen join kahvia kuppitolkulla nykyään voi vaa juoda muutaman kupin ku alkaa jo sitte äklöttää. Ilmankaa en oo voinu olla ku se sitte taas aiheuttaa päänsärkyä. Oon kans huomannu et iltapäivästä maha alkaa turvota aikalailla ja illalla ku menee nukkumaan on maha ku vappupallo. Omat vaatteet kyl mahtuu ihan hyvin työhousut meinaa vaan vähä kiristää ku ne on sellaset korkeavyötäröiset.

Johan tuli tekstiä:) No ei kai se haittaa.. Ehkä hiaman epäselkeesti ilmasin taas itteni mut koittakaa ymmärtää sepustuksestani jotain:D
 
NIA: Mars kotiin! Ja muistathan, ettei sairaslomalla saa mennä töihin? Jos jotain sattuu kun on töissä sairasloman aikana ei mikään vakuutus korvaa mitään!

Vihdoinkin on oksentelu, huono-olo ja närästys ohi. Olen nyt ollut kaksi päivää töissä 100 % ja hyvältä tuntuu. 4 viikkoa täydellä sairaslomalla, 2 viikkoa 75% sairaslomalla, viikko 50 % sairaslomalla alkoi jo riittää.

Kirjoittelu tänne jäi vähän vähemmälle kun paha olo tuli jo tämän sivun kirjanmerkin katsomisesta ...emoticon Muut nettisivut ei huonoa oloa onneksi aiheuttaneet ja nyt uskaltaa taas tulla tännekin.

Maha on hieman kasvanut ja pari kertaa olen ollut jo tuntevinani liikettä (aivankuin joku hyppisi virtsarakon päällä silloin tällöin...).

Ummetus on nyt astunut kuvioihin ehkäisy-yrityksistä huolimatta. 2 litraa vettä ja runsaasti kuituja ei tunnu riittävän. :(

Seuraava ultra on rakenneultra raskausviikoilla 17-19 ja sen jälkeen on aika kätilölle. Olemme lähdössä viikon lomalle Kanarialle rv 18+ joten ajattelin saada ultran ennen lomaa.

Miehellä tuntuu nuo raskaushormonit vaikuttavan enemmän kuin mulla. emoticon Mielialavaihteluja yms. ei mulla ole ollut mutta miehellä sitäkin enemmän, samoin oli edellisessä raskaudessa.
 
NIA! Samat sanat täältä, kotiin sairastamaan MARS!  Tosiaan mikään taho ei korvaa jos sulle siellä töissä saikkulaisena jotain sattuu.  Ja tärkeämpi asia on se että mitä parempaa huolta pidät itestäsi, sitä paremmin vauva voi.  Mä oon ite maailman huonoin olemaan töistä pois saati käymään lääkärissä.  Edellisessä raskaudessa tein kuitenkin miehelle lupauksen että hoidan itseni aina kun tarve vaatii.  Eihän tietenkään pelkän nuhan takia viitti lääkärissä käydä mutta heti jos tuntuu että on jotain muuta.  (En ookaan vuosiin käyny niin monta kertaa lääkärissä kuin raskausaikana...)
Tänään ja sunnuntaina olis töitä pitkästä aikaa.  Teen keikkahommia satunnaisesti elättääkseni itteni hoitovapaan aikana.  Semmosta mielenterveyttä ylläpitävää toimintaa, tää kotiäitiys on välillä vähän hajottavaa hommaa ;)
Ihanaa, ens viikoksi on luvattu vähän lauhempaa ilmaa, pääsee vihdoin ULOS!  Jeeeee!
--------------------------------------------------------------
Edit.
Ainiin Mijo, kysyit noista liikkeistä.  Se on todella yksilöllistä milloin ne tuntee ja riippuu hirveesti myös siitä missä istukka sijaitsee ja mihin päin vauva potkii.  Yleensä uudelleensynnyttäjä tuntee liikkeet aikasemmin kun tietää mitä odottaa - samaan aikaan kaikki mukulat kuitenkin alottaa sen liikkumisen.  Ite tunsin ensimmäisessä raskaudessa liikkeet rv18.  Oli se mukula touhunnut jo pari viikkoa ainakin mutta silloin 18.viikolla olin jo varma että kyseessä on tosiaan muksun liikkeet.  Moni muu ensisynnyttäjä on tuntenut liikkeet aikaisemmin ja yhtä moni muu myöhemmin.  Tällä kertaa tunnen ajoittain potkuntapaisia liikahduksia mutta en vielä varmaksi uskaltaisi vauvan liikkeiksi vannoa - sitä kun kuulostelee kroppaansa niin saa aikaan helpolla korvienkin välissä liikettä ;)
 
Pakkaset saisi nyt mennä pois! Tultiin juuri neitin kanssa perhekerhosta ja tuntui, että kuolema tulee vaikka matkaa oli vain kilometri suuntaansa.

Nyt pitää kyllä teille valittaa kun on 3 päivää taas pahoinvointi pahentunut. Aamuisin tullut oksennettua heti kun sängystä pääsee ylös ja loppupäivän ällöttää. Viikkoja on kuitenkin jo 13+1, eli pitäisi helpottaa jo. Sitä kyllä mietin, että voisikohan nuha ja lima kurkussa lisätä tätä huonoa oloa. Ja sekin pahentaa kun olen herkkä oksentelemaan ihan normaalioloissakin.

Täällä ei vielä edes yritetä odottaa potkuja, ne ei kuitenkaan tunnu piiiitkiin aikoihin, kun kohtu on kallistunut taaksepäin. Mutta onhan ne ihania ja helpottaa oloa, kun tietää ettei pienellä ole mitään hätää kun liikuskelee paljon. Minä kyllä ainakin olen valitettavasti sitä tyyppiä, että jos liikkeitä ei pariin tuntiin tunnu niin kuvittelen että jokin on hätänä.

Kohta kuitenkin neuvolalääkärille ja siellä sitten valitan joka ikisestä pienestäkin asiasta, vaikka tiedän ettei sille ole aikaa, kun aikaa on varattu vain puoli tuntia. Mutta sen sykkeen saan ensimmäistä kertaa kuulla! :) Näitä miun melko turhia kirjotuksia tulee sitten varmaan aika useesti kun ei oo mitään muuta tekemistä ja tietokoneella on ainut paikka, jossa ei haise mikään.

Moon: onnea teidän taaperolle näin päivän myöhässä!
 
Täälä on 16. viikko menosa ja kovat pääkivut jatkunu muutaman viikon. Pää on kipeä koko päivän, välillä on hetkittäin pois tai vain tosi lievänä. Panadolia oon ottanu vain öisin, jos ei kivulta saa nukuttua. Mies on ahkerasti hartioita ja päätä hieronu, mutta siitäki on vain lyhytaikaista apua jos sitäkään. Pääkipu yltyy, jos nousee makuulta ylös tai kumartuu alas. Onko kohtalotovereita?

Maha on kasvanu tämän viikon aikana yllättävän plaljo. Tuntuu, että alkuraskauden turvotus on muuttunu vauvamahaks ihan yhtäkkiä. Töisä eilen 6-vuotias tyttö alko sormella tökkiä mahaa ja puhua, että sullahan on möhömaha, vauva mahasa... :) Oon hoikkarakenteinen ja tykkään käyttää tiukkoja paitoja, joten aika pienenki mahan kasvun huomaa. Vaikea tätä on enää piilotella, vaikka ei ihan vielä haluttais olla kylän juorujen aiheena. Saas nähä miten meille käy, ku nyt viikonloppuna on yhet suvun juhlat...
 
Nuhaiset terveiset täältä meiltä!

Pääsin sitten keskiviikkona lähtemään kolmen aikaan viimein kotiin, kaksi tuntia ennen työpäivän päättymistä. Nyt olen siitä asti sairastellut kotona. Tässä nuhassa on huomannut, että raskaana ei ole oikeen mitään helpotusta. Panadolia olen uskaltanut pari kertaa ottaa, mutta nenäsumutteita mitään ei kuulemma apteekintätin mukaan voi käyttää. Bafucin kurkkutablettia saa syödä raskaana. Sitten olen ottanut yhden kerran miehen yskänlääkettä, kun meinasin tukehtua yskään ja siinä selosteessa luki, että voidaan käyttää raskausaikana. 

Melko surkea olo on ollut, olen kaksi päivää vain nukkunut. Jos on sunnuntaina vielä yhtä huono olo, niin parempi varmaan varata jo lääkäriaika ja käydä näytillä. 

Mulla on kans ollut tuota hormoonipäänsärkyä. Itsellä se iskee yleensä iltaisin ja helpottaa aina aamuun mennessä nukkumalla. En siis ole joutunut siihen lääkettä ottamaan. Edelleen on pahoinvointia, ei onneksi enää joka päivä, mutta aina välillä etoo ja joinain päivinä tulee ihan oksennettua.

Seuraavaa ultraa odotellessa aika menee. Mennään 1.3 kontrolliultraan ja 31.3 rakenneultraan. Jokohan tuolloin 1.3 näkyisi, että kumpi on tulossa, silloin olisi viikkoja kai 16+4.
 
Nyt on ensimmäisessä lääkärissä käyty ja kaikki oli kunnossa. Ärsytti vaan tuon 1-vuotiaan kanssa siellä istuskella, kun oltiin bussi-aikataulujen takia puoli tuntia etuajassa ja lääkäri oli 45 min myöhässä. Mutta sain kuulla sydänäänet ja kohtukin on kasvanut ihan oikein. Paino tosin oli tippunut taas 2kg kuukaudessa, mutta ei siis vielä hälyttävän paljon.

Nia
ja muutkin nuhaiset, on kyllä olemassa nenäsumutteita, mitä raskauden aikana saa käyttää. Ei tosin kovin lääkkeellisiä, mutta ainakin itselläni se suolaliuoskin auttoi hieman. http://www.naso.fi/naso-nacl-nenasumute/

Myöskin tätä saa käyttää: http://www.naso.fi/naso-dexpanthenol-ratiopharm/ . Olen siis neuvolasta saanut ohjeet käyttää tuota, eli varmastikin ihan turvallista.

Sitten tässä noita linkkejä etsiessäni huomasin tämän seesamiöljyn, joka ilmeisesti myös helpottaa. :) http://www.naso.fi/naso-seesamioljy-ratiopharm/

Eihän noista yksikään ole varmasti kovinkaan tehokas, eikä liman eritystä yms. vähennä. Ainakin vähän oloa helpottaa, eikä koske niin paljon.
 
Nia: Noi nenäsumutteet on joo sallittuja.  Vinkkinä myös allergisille siitepölyajan lähestyessä:  paikallishoitoa (sumutteet) suositellaan käytettäväksi suun kautta otettavien lääkkeiden sijaan.  Toi öljy on lähinnä kuiville limakalvoille, auttaa jos on haavaumia nenässä siitä kaikesta niistämisestä, mutta tuntuu ainakin omasta mielestä epämiellyttävältä kun se valuu siellä nenässä :S  Mä kaipaisin Finrexiniä!!!  En ole ikinä saanut siitä kummempaa jeesiä flunssaan mutta kun se maistuu niin hyvälle <:)  Semmonen muistikuva on kyllä että PanadolHotia sais ottaa???  En oo ihan varmaa.  Googlaten löytynee.
sisita: Synttärionnitteluja teillekin!  Joko on juhlat pidetty?  Aika liikuttava paikka kyllä ainakin äidille kun lapsi täyttää vuoden :') Ristiäiset oli kyllä vielä isompi liikutuksen paikka!
Huoh...  Mä en oo todellakaan mikään aamuihminen ja mulla on ollu lohtuna se että viikonloppusin saan edes yhtenä aamuna loikoa vähän pidempään sängyssä.  No tällä viikolla mies oli radalla ja eilen sitten herättiin ajoissa vauvauintiin ja tänään toi ihana krapulainen ensin herätti koko perheen kukonlaulun aikaan ja sitten ilmoitti että hän ei aio vielä nousta...  >X/  En tykkää. 
Josku: Täällä on kans tapahtunut tommonen mahaihme!  Turvotus vaihtui pieneen outokumpuun kuin huomaamatta!  Oon jo vaihtanu noihin tuubihousuihin kun ne on niin mukavat päällä.  Vielä meinaa olla turhan reilut päällä kuitenkin.
 
Nenäsumutteista: Minulla oli ihan järjettömän tukkoinen nenä tuossa pari viikkoa sitten. Tutkailin asiaa netistä ja löysin sellaista tietoa, että jotkut sumutemerkit kieltävät käytön ja toiset eivät vaikka vaikuttava aine on sama.

Niinpä minä käytin sitten Otriviniä yhdet suihkautukset molempiin sieraimiin 1-2 kertaa päivässä. Käytin sitä noin viikon verran ja kun yleinen ohjehan on, ettei niitä tule käyttää kuin max 10 päivää putkeen, niin menin sitten apteekkiin hakemaan vaihtoehtoisia sumutteita.

Ostin Nozoil Mentolia (seesamiöljyä) ja Naso NaCL:ia (suolaliuos). Eihän ne niin tehokkaita ole, kuin ne Otrivinit ja muut vastaavat, mutta oli niistäkin apua.

Apteekissa niitä ostaessani apteekkari tarkisti koneelta jostain tietopankista, että kyllä raskaana olevatkin voivat tarvittaessa käyttää niitä tavanomaisia nenän tukkoisuuteen tarkoitettuja sumutteita, kunhan noudattavat ohjeita.

Jokainen tietenkin tavallaan ja oman mielenrauhan säilyttäen, mutta mielestäni voi käyttää omaa harkintakykyä ja maalaisjärkeäkin näissä. Se miksi ne sumutteet kielletään on niiden verisuonia supistava vaikutus ja se, ettei niitä voida testata raskaana olevilla. Verisuonia supistava vaikutus on kuitenkin varsin pienellä alueella tapahtuva ja jos sitä hyvin kohtuudella käyttää, niin ei pitäis olla mitään vaaraa. Minulle itselleni oli tärkeämpää saada yöt nukuttua, niin siksi tein tämän ratkaisun ensin tutkittuani asiaa.
 
Minä oon käyttänyt koko raskausajan nenäsumutetta Nasonex, joka on reseptilääke ja määrätty mulle allergisen nuhan hoitoon. Jatkuva nuha / tukkoisuus, jolle ei ole selittävää tekijää. Lääkärin mukaan lääkettä on turvallista käyttää raskausaikana. Ilman sitä ei tulisikaan yöunista mitään...

Tänne ei kuulu sen ihmeempiä. Ihanaa oli aamulla loikoilla sängyssä pitkään (sen jälkeen kun oli tietysti aamulla ulkoiluttanut koiran). Ei ole mikään kiire minnekään, joten loikoilua voi jatkaa vielä sohvallakin. Tosin koira on toista mieltä, pitäisi keksiä jotain aktiviteettia. Ulkona on vaan taas niin kylmä, että ei siellä tarkene kauaa olla.

Ensi viikolla puhaltavatkin muutoksen tuulet, vaihdan työpaikkaa. Toisessa paikassa olisi tarkoitus olla toukokuun loppuun. Kesäkuussa ajattelinkin jäädä jo kotiin olla öllöttelemään. Tulispa jo kesä...

emoticon
 
Mulla ois kans lääkekaapissa tuota nasonex allergiasumutetta, mutta mahtaa olla jo niin vanhaa, ettei uskalla laittaa. sehän vanhentuu kuukaudessa avaamisesta. Oon nyt vaan yrittäny pärjätä pelkästään panadolilla. Kurkkupastilleja olen jauhanut menemään. Mies meinasi, että maha menee sekaisin ja minä totesin, että hyvä vaan kun on muutenkin niin kovalla :D

Täällä tosiaan tämä flunssa vain pahenee. Kävin tänään yksityisellä lääkärissä, kun oli niin kamala olo, ettei mitenkään olisi voinut huomenna mennä töihin. valvoin koko yön yskien ja köhien, ei meinannut henkeä saada, kun kurkku niin tukossa. Kuumettakin ihan reilusti. Onneksi päivisin joten kuten selviää ja saa nukuttua päikkäreitä. 

Sitte vielä jotain iloisempaa. Mua kosittiin eilen aamulla. Tuli aivan yllätyksenä ja tietenkin vastasin kosintaan, että kyllä <3
 
Onnea Nia! Kannattaa kokeilla sitä Panadol Hotia, auttoi mun oloa flunssassa kovasti. Avaa myös tukkoista nenää! Ja sitä voi siis apteekin ja tuoteselosteen mukaan ottaa raskaanakin.

 
Paljon onnea Nia!!


Meillä oli nyt sitten viikonloppuna 1v. synttärijuhlat ja sankarille nousi 39 asteen kuume juuri sopivasti tuntia ennen vieraiden saapumista. Mutta lääkkeillä selvittiin 2 päivän ja 50 vieraan juhlista. Vieläkään ei sukulaisille kerrottu tulevasta vauvasta, kun huomattiin, että sitä hössötystä riittää vielä ihan tarpeeksi esikoisestakin. Ja kun mahakaan ei näy, niin ei kukaan edes epäile mitään. Meillä ei siis tiedä raskaudesta kuin oma äitini.

Nyt olen sitten minäkin kauheassa flunssassa ja vaikka jo 2 päivää meni ihan hyvän olon merkeissä, on taas tänään saanut juosta oksentamassa. Saisi kyllä jo tulla parempi olo, oli nimittäin niin unelmapäivät kun ei edes ällöttänyt mikään.
Onko vielä muita, joita paha olo edelleen vaivaa?
 
Onnea Nia emoticon  kosinnan johdosta  !!!!


Täällä odotellaan kovasti et tuntis liikkeet jo, jotain on muka tuntunutkin mut en sit kuitenkaan ole ollut varma.Ihanko jokin mato olisi liikkunut alavatsassa ;)
Muuten olotilaan ei ole tullut muutoksia paitsi masu on kasvanut nyt oon siirtynyt masutuubin käyttöön normifarkkujen kanssa niin voi pitää nappit auki ettei kiristä etenkään iltaisin.
 
En oo pitkään aikaan kirjotellut. Lukenut kyllä oon joka päivä.

On ollut suru-uutisia joiden takia ei ole oikeen tehnyt mieli edes ajatella koko raskautta..

Siskollani todettiin reippaasti yli puolenvälin, että vauva on kuollut kohtuun.. Tästä on jo jonkin verran aikaa. Suru on ollut suuri ja kaikkein inhottavinta, että en ole pystynyt oikeen mitenkään tukea siskoani tässä surussa kun hänestä on todella vaikea nyt seurata minun raskauttani. Pidimme ennen joka päivä yhteyttä ja nyt ollaan sitten muutaman tekstiviestin turvin oltu yhteyksissä. Aluksi ajattelin kauheasti, että parempi olisi jos en olisi itse raskaana ja jonkin aikaan en oikeen ajatellut koko raskautta mitenkään.. Suoraan sanoen, en ole voinut nauttia tästä raskaudesta nyt mitenkään..

Itselläni syyllinen olo, vaikka tiedän hyvin etten ole tehnyt mitään väärää. Mutta tälle ololle ei mitään oikeen voi. Sattuu ihan hirveesti kun tietää miten siskoni kärsii ja itse ei voi mitään asialle tehdä. Täytyy vaan odottaa..

Tiedän, että tämä tulee vaikuttamaan myös omaan odotukseen. Nyt tuli semmoinen muistutus, että en todellakaan vielä ole "kuivilla vesillä", vaikka maaginen 12 viikkoa on mennyt täyteen. Näinhän ei saisi ajatella, koska muuten ei raskaudesta voi ollenkaan nauttia. Uskoisin että pelko hälvenee ajan kuluessa. Tosin uskon, että tulen tekemään liikelaskuja turhankin tiuhaan ja voi olla, että juoksen äitiyspolilla käyrillä useasti..

Joka päivä on tehnyt mieli kirjoitella tänne, mutta aina kun alan kirjoittamaan ei sitten mitään kirjoittamista keksi.. Ja kun tuntuu siltä, ettei edes saisi nauttia tästä raskaudesta.. Tästäkin tiedän että ei sais asiaa tälleen aatella, mutta ei mitään voi.

No mutta.. Liikkeitä olen tuntenut parina päivänä ja viime viikolla kävin neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet.. Olivat kyllä ihania..emoticon  Tänään tilasin kotidoblerin raskauskeijusta.. Oli alennuksessa.. Otin halvimman.. Vatsa on kasvanut ja kiloja tullut lisää..  Närästää ihan hirveesti..

Huono olo jo helpottanut.. tosin välillä ihan hirveen huono olo, mutta ei niin usein kuin alussa..

Jospa tästä alkaisi taas useemmin kirjotella..

Anteeksi, että oli tämmöinen omaanapaakirjotus.. Niin paljon tullut kirjotuksia, ettei millään pysty nyt kommentoimaan..

Niin paitsi että onnen NIA!!emoticon

Missä muuten sonja09 on??
 
Takaisin
Top