Helmien ensiodottajat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MadR91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja hei muuten!! Mitä vitamiineja te syötte? :) Mulle ei vielä niistä mitään suurempaa ohjeistusta tullu, mutta ite oon syöny

2x päivässä Omega-3
1x päivä B-monivitamini +foolihappo
1x päivä D-vitamiini

Mä oon syönyt omegaa ja Minisunin mama vitskua sekä D-vitamiinia :) Tuossa mamavitskussa on just foolihappolisä ym.

Mullakin on ollut vieläkin noita vihlaisuja ja menkkatuntemuksia. Mut luulis tosiaan niiden kuuluvan asiaan. Siis et kohtu kasvaa ja lihakset kohdun ympärillä venyy.

Muutamana iltana mulla on tullut tosi paksua valkkaria jossa vähän rusehtavaa väriä. Oon miettinyt et voisko osittain johtua stressistä töissä kun iltavuorojen aikana tuota on esiintynyt. Toivotaan nyt et kaikki on kunnossa! Vielä 5 päivää ultraan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullakin on minsun mama vitamiinit käytössä tällä hetkellä. Kysyin pari viikkoa sitten ku oli varhaisultrassa, niin lääkäriltä että voinko syödä omega-3 tabletteja, niin se vaan tönkkäs että kannattaa mielummin syödä kalaa blablabla.. Eli nyt en oo niitä uskaltanu ottaa yhtään, mutta aion mennä apteekkiin ja hakea uudet omega-3 tabletit mulle, koska oon lukenut et ne on tärkeitä ottaa??

Ei tuu meillä ainakaan kalaa syötyä ku mies on allerginen ja sitä paitsi kaupassa ostetussa lohessahan ei oo edes paljo omega-3, ku se on niin pitkälle jalostettua :(

Aion kyl sanoa ens viikol sille lääkäril et aion ottaa omegat tabletteina että tulee ne hyvät rasvat kunnolla otettua :)

Mullakin Minisun Mama. Valitsin apteekissa ihan vaan purkin perusteella. Paras kaveri vertaili vitskumääriäkin mutta mä tykästyin tohon purkkiin. :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Onko ne minisun mama tabletit helppo niellä? Mulla tahtoo ainakin olla, että semmosia "jauhosia" tabletteja hankala niellä jotka kerkiää sulata tuonne kitalakeen ennen nilaisua. Mut just nuo omega-3:t on tosi tärkeitä myös itselle kuin vauvallekkin. Ei varmaan kukaan syö viikossa niin paljoan kalaa, että sais sitä riittävää määrää.. :) Että ei sata varmasti ainakaan haittaa ole, vaikka käyttää. Hyvä tehoste vain ja niitähän nyt suositellaan muutenkin joka paikassa.

Täytyypä itekkin käyä aamulla kahtoon apteekista jotakin sopivampia raskausajan monivitamiineja! :)

Mun mielestä on helppo niellä, toki varmaan aika yksilöllinen kokemus mutta niissä on semmonen sileä pinta ja mielestäni hyvä muotoilukin. Mulle helpompia niellä kuin esim. gramman panadolit. Eikä maistu miltään ällöltä! :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Esimmäistä odottelen. La olis 9.2.2015. Ensimmäisellä neuvolalääkäri käynnillä kävin 27.6 jolloin ultrasivat. Pikkuisen koko vastasikin viikkoja 7+1 vaikka oli laskettu että olis ollu 7+4..Ei ne alkanu vielä ainakaan la muuttamaan. Oon kyllä ihan pihalla kaikesta ku koko raskaus tuli aivan puun takaa ja yllätyksenä. :D

Mulle viimeks sanottiin että kalkki+D riittää :O pitäskö itekkin ostaa noita minisuneja... Tänään on ollu suht kivuton päivä eikä vuotoakaan oo esiintynyt :) *koputtaa puuta*

Crysade: Mullekin puhuttiin neuvolassa vaan d:stä, ja kalkista sanoi, että söis mieluummin maitotuotteita kun ottais purkista. Pitänee siis ostaa maitoa kotiin.=) (Itellä kyllä ollu joka tapauksessa noi mamavitamiinit käytössä jo monta kuukautta.)

Kommentoin nyt tähän, vaikka en ensiodottaja olekaan. Toivottavasti ei haittaa ketään...

Multa taas terkkari kysyi neuvolassa, että syönkö mitään vitamiini- tai hivenainelisiä. Vastasin, että aikaisemmin oon syönyt yhdistelmätablettina D-vitamiinia ja kalsiumia, mutta plussan jälkeen aloin syödä Multivitan raskaus- ja imetysravintolisää ja oon nyt sitten jättänyt ton D+kalkin pois, kun siinä mammanapissa on jo D:tä reilusti. Sanoin miettineeni, että hakisin lisäksi apteekista pelkkää kalsiumia tuohon täydennykseksi. Terkan mielestä se oli oikein suositeltavaa ja hän kehui myös, että on hyvä, että syön odottajalle suunnattua vitamiinilisää, jossa on foolihappoa ja reilummin D-vitamiinia.

Tästä vaan huomaa, miten paljon on loppupeleissä terkkarista/ lääkäristä kiinni, millaisia suosituksia sieltä neuvolasta saa. Toiset tuputtaa kaikkia mahdollisia ravintolisiä, vaikka niille ei olis mitään todellista tarvetta ja toiset taas on sitä mieltä, että kaikki lisät on suoraan paholaisesta ja odottajan on vaan syytä ryystää sitä maitoa ja mussuttaa puna-ahventa maistui ne tai ei.

Tässäkin kohtaa lienee syytä kuuluttaa sitä omaa maalaisjärkeä. Jos itsestä tuntuu tarpeelliselta turvata vitamiinien tai vaikka niiden hyvien rasvahappojen saanti apteekin valikoiman avulla, niin siitä tuskin on vauvalle ainakaan haittaa varsinkin, jos muutenkin pyrkii syömään edes suht' terveellisesti ja monipuolisesti. Jos taas ei halua pillereihin turvautua, niin se on ihan yhtä ok, kunhan huolehtii sitten tarpeellisten ravintoaineiden saamisesta perinteisin keinoin.

Minisun mama täällä kans käytössä ja kalsiumia suositti neukkuterkka ku en juo maitoa.

Omega 3 kunhan ei oo kalanmaksavalmiste!! on ok käyttää.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Möllerin sivuilla sanotaan tuosta kalanmaksaöljytableteista että vois käyttää ja neuvolassa sanottiin ettei saa käyttää... kumpaa nyt uskoa o.O

Kääks! Mulla on just ne tupla möller omega-3:t käytössä! Kauhia tilanne kun luulee tekevänsä oikein, jos selviääkin myöhemmin, että ei ois saanu tai kannattanukkaan ottaa :eek: Ei siinä purkin kyljessä ainakaan mitään mainintaa ollu.

Sohfi: Musta ne tupla möllerit on omega 3 ja 6:sta... Vai onko 6:nen sama kuin kalanmaksaöljy? Nyt mies osti pelkkää omega 3:sta kun just Tupla möllerit tuli syötyä loppuun.

Mä en oo ikinä kalkkia tablettina ottanut, johtunee varmaan siitä et juon maitoa varmaan enemmän kuin yleensä :D

Mulle ei viimeksi neuvolassa edes puhuttu mistään vitskuista, ruokavaliosta kyllä höpötettiin sit senkin edestä. Hirveä lista mitä kaikkea pitää vältellä ja vähentää. Joskus mietin et onko siinä mitään järkeä kun eihän ennenkään ollut tuollaisia listoja ja ihan terveitä vauvoja syntyi :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ne kalanmaksaöljyvalmisteet on kuulemma sen A-vitamiinin vuoksi pannassa. Mut Möllerin sivuilla sanottiin että sitä Tuplaakin voi syödä. En mä oikeen sit tiedä... Jos A-vitamiinia syö liikaa, siitä voi tulla kehityshäiriöitä, mut jotenki maalaisjärki sanoo ettei tossa oo niin paljoo A-vitskua et siitä nyt kauheeta haittaa sais aikaseksi.
Möllerillä taitaa silti olla niitäkin valmisteita, joissa ei oo A-vitamiinia.
Mä kuitenkin lopetin niiden syömisen ku terkkari sano ettei kantsi syödä niitä Möllerin Tuplia. En tie pitäiskö ne korvata jollakin muulla rasvavalmisteella kun ei niin hirveesti tuu syötyy kalaa tms.

Ei oo pelkkä a-vitamiini, kun maksa kalalla kerää kaiken kuonan (kuten raskasmetallit ym) ja se sit on siinä kalanmaksaöljyvalmisteessa :) mut siis sekin nyt on periaatteessa vaan suositus et kalanmaksaöljyvalmistetta ei kantsii, vaan sit ihan reilu rypsiöljy tai pähkinäöljyt käyttöön ja leivän päälle 60-70% margariinia, sieltä ne hyvät rasvat saa :)

Tuskin kuitenkaan nyt kauheena haittaa saa aikaiseksi, jos jotain on jo käyttänyt/käyttää, kun a-vit määrät niin pieniä ja noin. Ite en oo käyttänyt mitään omegoja, vaan oon vaan hyvät rasvat onkinu sit muualta, kasviöljyt, pähkinäöljyt ym. :) Nou hätä, mut tuo oli vaan suositus jonka itse tiedän :) vitskujen suhteen.

Mää käytin aiemmin semmosta veteen liuotettavaa ABCDE-monivitamiini juttua, mutta jätin pois kun hoksasin että sitä A-vitamiinia ei sais olla. Kävin nyt hakemassa apteekista kalsium-tabletteja ja multivita raskaus -ja imetysajan monivitamiineja. Mietin sitte pitäskö jättää ne möllerit kokonaan pois, pärjäisinkö vain näillä kahella? Kalsium lisät otin just senkin takia kun en juuri käytä maitotuotteita, maitoa ainoastaan vähän kahvissa ja silloin tällöin turkkilaista jugurttia. Juustojakaan en juuri käytä kun arvokkaita ostaa.

On muuten hyvä tuo turkkilainen jugurtti! Suosittelen muillekkin oottaville! :) Mää oon hurahtanu siihen täysin.

Mulla on kaapissa Multi tabs-purkki ja tänään sitte alotin sitä syömään. No nyt tietty tajusin, että siinä on sitä A-vitamiinia.. Ehkä täytyy hakea joku toinen vitamiinilisä apteekista tilalle. Sitte mulla on tommone Kalsium+D-vitamiini valmiste, koska en käytä maitotuotteita juurikaan. Tai kyl jogurttia ja juustoa jne, mut ihan maitoa en pysty juomaan. Se on siis niin pahaa! :D

Mä ehkä lähden turun yliopiston tekemään raskaustutkimukseen mukaan. Siinä siis syödään raskausaika just jotain omega3 ja d-vitamiinia. Ne siis saa tutkimuksen puolesta. Siinä tutkitaan niiden hyötyvaikutuksia. Katsotaan nyt kun huomenna se sieltä soittaa, että lähdenkö siihen. Ei kai semmosessa nyt riskejäkään voi kovin olla. Ku ei ole siis mikään lääketutkimus sillä tavalla :D Vain vitamiineja syödään. Mitä pitäis jokatapauksessa ottaa :D

Täälläkin yksi yli 30-v ensimmäistään odottava :) Varovaisin mielin olen minäkin liikkeellä, sillä tämän vuoden helmikuussa todettiin keskeytynyt keskenmeno ensimmäisellä neuvolakäynnillä :sad001 Kaksi pientä menetin silloin, mutta nyt toivon että kaikki menisi paremmin! :Heartred

Mulla ollu oireena jatkuvaa päänsärkyä, mikä on onneksi jo helpannut! :) Nyt alkanu olla hiukka pahoinvointia ja jatkuvaa nälkää... Pissalla saa käydä vähän väliä ja vattaa turvottaa, näillä mennään :p

Takaisin