Heinämammojen 2010 vauva-arkea

Onnea Niivalle[:)]

Meiän vauva ei vaan nuku. Olen tosi kateellinen teille joilla nukutaan edes 5 tuntii putkeen. Viime yö kun meni täysin valvoessa. Päästiin aamulla kuudelta nukkumaan[:@][:@][:@] Hyvinä öinäkin herätään 4-5kertaa ja varsin usein nukkumaa päästää kahen aikaa aamusta[:(] Mä oon tosi väsyny ja rytmihäiriitäki alkanu tulemaa sen takia. Kaikista pahinta on se että päivällä en vaan osaa nukkua vaikka kuinka lääkärit ja neuvolan tädit sitä hokee. On mulla onneks toi mies tossa apuna mutta sekin joutuu aina öisin ottaamaa lääkkeet ja ne pistää nukuttaamaa sitä sitte.

Kaiken muun lisäks muksu tekee täl hetkel hampaita. Kaks tulossa ylös ja nekös vasta valvottaaki ja itkettää ja kutittaa...Ja ku ei se raukka oikein osaa noita puruleluja vielä hyödyntää ku eivät kädessä pysy.

wow, hurjasti onnea niivalle! [:)]

ruksaampas minäkin kuulumisemme pikaisesti kun pieni mies nukkuu.. <3

meillä menee oikein hyvin, vitamiineja syötetty nyt kolme viikkoa, vihdoin ja viimein kun pikkuisen masu ne kestää! [:)]
yöllä nukutaan 3-5h kerrallaan ja päivällä pariin otteeseen 1-2h. pelkällä rintaruokinnalla mennään kun maitoa tulee tosi hyvin, ja ukkeli olikin 3kk neuvolassa yli 6kg![:)] aika hyvin sihen nähen et keskosena synty viikolla 35 ja painoa oli 2500g. hyvin on otettu painossa kiinni! [:)] poitsu on kyllä tosi kiltti[:)]
vaatteissa menee nykyään 62cm, osa jopa 68, riippuen merkistä.

kovasti naureskellaan ja jokellellaan, käsillään huitoo ja koskettelee sitterissä riippuvia pehmoja ja niille selittää juttujansa.. [;)]

tuttia meillä ei ala napero syömään ollenkaan vaikka kuin koittaa erilaisia tutteja, ja nyt on alkanu menemää peukalo suuhun..[&:]
sitä yrittäny aina joka välissä kiskoa suusta poissa..[;)]

mites se durinan tilanne muuten ratkes vai ratkesko? ikävä juttu.. [:(]

kyllähän tää äitiys on vaan parasta mitä voi ihmiselle tapahtua![:)]

Voih söpsöttimelle paljon voimia ja tsemppiä unettomiin öihin. Kyllä on raskasta, jos et edes päivällä saa nukutuksi. Toivottavasti tiedän vauva rupeaisi myös pian nukkumaan pidempiä pätkiä. Jaksuja!

Tuntuu pahalta kehuskella, mutta meillä on nyt nukuttu 9h, 7h ja 8h putkeen edellisinä öinä. Ihmeelliseltä tuntuu, että meidän pikkuinen olisi kertaheitolla oppinut nukkumaan yönsä noin hyvin. Päivällä menee vain pieniä yleensä puolen tunnin max tunnin torkkuja, mutta silloin tällöin sentään ottaa 2-3h unet. Kovasti jo touhuaa päivisin eikä oikein malta nukahtaa.

Heivain heinämammat!

Täälläkin on arki sujunut mukavasti [:)]. Tyttö syö 3-4 tunnin välein ja siis pelkällä rintamaidolla mennään. Alussa jouduttiin syömään NAN:ia, mutta n.3 vkoa syntymästä lähti maidot kunnolla nousemaan, onneksi!! Meillä siis jouduttiin voimakkaan keltaisuuden takia olemaan valohoidossa 12 päivää eikä imetys oikein päässyt käyntiin, kun ei saanut olla valoista kauaa poissa [:(]. Mutta nyt tyttö imee hyvin ja on muutenkin kovin nauravainen ja liikkuvainen..kääntyilee jo ympäri [:D].
Yöt sujuu kanssa kohtuullisen mukavasti, yleensä iltapesu ajoittuu 8-9 väliin ja siitä monesti nukutaan 2:een asti. Sitten 5 aikaan toinen syöttö ja 8-9 välillä heräillään uuteen aamuun [:)]. Odottelen vaan noita pidempiä unijaksoja..voi teitä onnellisia, jotka saatte nukkua 8 tuntia putkeen!
Mites teillä isät auttelee yöllä? Me ollaan sovittu, että isä saa nukkua arkiöisin rauhassa vierashuoneessa, jotta jaksaa töissä. Mutta jos olen aivan puhki, käyn pyytämässä apuun. Viikonloppuna sitten nukutaan yhdessä ja isi auttaa, jos tarvetta. Täytyy myöntää, että hiukan kyllä omin tytön itelleni enkä kauheen helposti pyydä apua. Joinain öinä kyllä on pikkasella masuvaivat valvottaneet ja silloin tuntuu, että ainoastaan isin syli auttaa [:D]
Tää on toiminut meillä, joku varmasti kauhistelee...
Äitinä oleminen on kyllä hieno tunne! Tuntuu, että on kasvanut valtavasti ihmisenä, kun on vastuu toisesta. Ja sitä rakkauden määrää, mitä voi pientä ihmistä kohtaan tuntea!![:D] Mutta tietty myös huoli..en varmaan ole ainoa, joka välillä miettii kaikki mahdolliset kauhuskenaariot, mitä vois sattua..ei järkevää, tiedän, mutta minkäs itelleen voi. Yritän sitten kääntää ajatukset tähän hetkeen ja antaa mahdollisimman paljon rakkautta pienelle..seuraavasta hetkestä kun ei tiedä ja onnihan siinä menee jos liikaa murehtii [:D].
Mutta nyt täytyy nauttia hetki omasta ajasta ja sitten taas tisuttelemaan!
Ihanaa syksyä kaikille!!

Se ongelma on ikäänkuin mennyt itsestään ohi. Ehkä mä ylireagoin? Kanaemo [:D] Pääasia että kaikki on nyt hyvin [:)] Ikävä juttu noi söpsöttimen yöunet tai nimenomaan niiden puute [:@] Inhottavaa tosiaan sanoa, mutta meilläkin on jo viikon päivät (ehkä ylikin, en nyt muista) nukuttu joka yö 8-10h ilman mitään syöttöjä. Mä huolestuin jo, että nääntyykö lapsi nälkään mutta neuvolassa sanoivat ettei tarvitse herättää syömään, tyttö kasvaa hyvin. Luulis että 10,5h unien jälkeen lapsi ois kiukkuinen kuin mikä, mutta Aina vaan hymyilee ja naureskelee aamuisin sängyssään kun menen häntä sieltä hakemaan ja kiltisti virnuilee hoitopöydällä kun äiskä hoitaa aamupesut ja antaa vitamiinit ja sitten vasta syödään [:D] Kaulaläskit haisee ihan kuolemalle [:@] Vaikka niitä kuinka pesis ja talkkais niin aina se puklaa juuri niin että lihojen väliin jää jotain muhimaan...
Ja nuo kädet. Meilläkään ei tuttia huolita, jos koittaa edes viedä huulien lähelle, se aiheuttaa kauhean raivarin. Nyrkit on kyllä maistunu, ihan syntymästään asti... Siksi kai ne niin haiseekin, kun ensin pikkueukko puklaa ja sitten työntää käden suuhun...

Vaavi2010: Kyllä mulle poika kelpaa mutta oishan se ihanaa saada tytär. Joka tapauksessa meidän kaikki pojat ovat yhtä rakkaita ja niin on myös tää tuleva nyytti.

Kyllä alku voi olla raskasta mutta myöhemmin heistä tulee hyvät leikkikaverit [:D]

Täälläkin on nyt koettu se ihme, että on nukuttu kokonainen yö putkeen. Jo eilen aamulla mietin, että heräsikö tyttö lainkaan syömään, kun ei ollut mitään muistikuvaa yösyötöstä. Mies sanoi, ettei hän ainakaan huomannut mitään. Eli silloin nukkui klo 23-06 putkeen syömättä. Ja viime yönä klo 22-07!!! Illan tissittelykin jäi vähäiseksi, kun tytöllä oli pitkästä aikaa taas masuvaivaa ja huusi rinnalla. Mutta mä en ole huolissani pitkistä unista, sillä meidän neiti on sellainen paksukainen, että varmasti pärjää. Kaipa se itse heräisi, jos olisi nälkä?

Hienoahan se on että tytöllä alkavat yöt venyä, mutta toisaalta se ei paljoa auta, kun rinnat on räjähtämispisteessä ja aamuyöllä pitää kuitenkin nousta pumppaamaan. Vähemmän sitä heräis jos vaan löis tytölle tissin suuhun kuin että nousee ylös, menee vessaan, laittaa valot ja säätää pumpun kanssa jne. [:@] Mulla tuo maidon tuotto on aina ollu yöpainotteista ja nyt kun luovutan maitoa, sitä tulee yölläkin tosi paljon - yli tarpeiden silloinkin, kun tyttö herää kahdesti syömään, saati sitten silloin, kun ei herää lainkaan.

Muuten(kin) täällä on arki lähtenyt sujumaan hienosti. Nyt oman lapsensa jo tuntee kunnolla ja osaa ennakoida ja arvata, mitä neiti milloinkin tarvitsee. Itkuisuuskin on vähentynyt, ehkä osin juuri siksi, että itkuihin osaa vastata nopeasti tai tyttö ei edes kerkeä parahtaa itkuun, kun pienempiäkin viestejä osaa jo lukea. Ja se rakkauden määrä, ah, kuten Bambi sanoi, se on jotain uskomatonta. Mä elän tytön kanssa ihan yhtälailla tai enemmänkin symbioosissa kuin vauva itse Mies parka, kun jää vähän sivuun meidän naisten jutuista...

Yppy, sama juttu täälläkin, eli yöllä on ihan pakko herätä itse pumppaamaan tissit tyhjiksi vaikka vauva ei heräiskään. Kerran on koko sänky ollu maidossa kun heräsin koko yön nukkuneena ja miltei jokayö herään siihen että tissit on yksinkertasesti niin kipeet että on vaan pakko päästä tyhjentämään ne. Mäkin sanoin miehelle, että miltei toivon Ainan heräävän imemään ne tyhjiksi, se kun on kaikkein suurin helpotus, ei tuolla pumpulla saa niitä niin tyhjiksi [:D]

Meilläkin on ristiäiset jo pietty ja ensimmäinen pitempikin matka tehty. Käytiin pojan kans serkkutytön ristiäisissä. Matkat oli pienen mielestä vähän turhan pitkiä ja itkeäkkin piti vaikka aina yritin pysähtyä, kun alko ahistaan. Jos ois 100km lyhempi matka ollu niin ei olis ollu mitään hätää..[:)] Mie jännitin enempi öitä vieraassa paikassa, mutta oman peiton ja vaununkopan kanssa pärjättiin hyvin. Päivisinki poika oli aurinkoinen oma ittensä paitsi ristiäisten jälkeen ihan selvästi väsyny, kun oli liikaa ihmisiä mein mettäläisen makuun. Ja ne asfalttitiet oli liian tasasia peltotiehen tottuneelle..[:D][:D] Uni tuli vasta, kun vaunuja hyssytti samalla, kun työns.

Mein arki on menny muutenki ihan kohtuu hyvin. Välillä kärty haisee, kun mies on paljon pois kotoa ja mie välillä väsyneenä. Onneks pojalla alkaa oleen rytmi niin, että yöllä nukutaan pääasiassa hyvin. Tarkottaa miulle sitä, että syödään 23-7.30 vain 3 kertaa. Toisinaan menny jo kahella syötöllä. Miulle riittää yleensä se uni mitä saan tuossa välissä, ettei tarvi päivällä nukkua/kärtytä. [:)] Päivällä lapsukainen nukkuu sitten 1-3h päiväunia 3-4 kertaa. Päivällä meillä nukutaan pääasiassa ulkona vaunuissa tai liinassa. Ulos pääsy on pojalle aina semmonen, että vaikka kuin ahistas ja puristas sisällä, niin ulkona rauhottuu aina! Parempi niin päin, koska aivan sata varmasti tulee jo tänä vuonna päiviä jolloin poikakin joutuu olemaan ulkona koko päivän. On met jo harjoteltu noita "maasto-olosuhteitaki". Vaipan vaihto onnistuu sujuvasti autossa ja syöttäminen, kunhan vaan on vähän näkö-/tuulensuojaa, että viitii/tarkenee ryntäänsä paljastaa..[:D] Poika onneksi lämmittää äitiäänki sitten syödessään.

Meillä mie hoidan yöllä lapsen. Miehen osallistuminen on siinnä, että joskus tönii mua, että otakkos sen lapsen (mie oon parina yönä nähny unta, että poika on jo syömässä ja ihmetelly, että miks se vieläkki kätisee kunnes oon havahtunu, että sängyssähän toinen vielä on) ja toisinaan melkeinaamun (siis 4-6 välillä) syötöissä juttelee miun kans jonkin aikaa ennen ku nukahtaa taas tai nousee ylös. On tuo kuiten nykysten ollu pääasiassa yönsä kotona.

Meillä on tuon tutin kans ollu kans ongelmia. Muiden kuin miun tarjoamana tutti saattaa kelvata. Miulta huolii tutin pääasiassa autossa. Nyrkki on kuiten hyvää. Peukku on vielä yleensä pysyny suun ulkopuolella. Onneksi!

Mutta pini heräs päikkäreiltä niin miunkin pitäs lopettaa tietokoneella istuminen. Mie tulin vaan yhtä ohjetta alun perinki hakemaan puol toista tuntia sitten..[:D]

moi!

Minä tarvisin apua tuohon vauvan nukkumiseen. Jonkin verran siitä kirjoitin tuonne vauvan kehitys -osioon ja tajusin just ettei se kyllä sinne oikeastaan olisi kuulunut.. käykää lukeen sieltä.

Meillä nukutaan n. klo 20-02 pidemmät unet ja sitten herätellään äitiä jo 2 tunnin välein aamuun asti..

Jep, meilläkin mies auttelee sitten iltaisin ja viikonloppuisin, mutta niin se vaan menee, et jos toinen käy töissä niin pakkohan sen on öisin nukkua kunnon unet. Joten bambi, en kauhistele yhtään.Tosin sä olet siinä onnellisessa asemassa, että teidän vauveli jo nukkuu pidempiä pätkiä, jos oikein ymmärsin.

Ja kariina: mä havahdun yöllä siihen että vauva kitisee ja sitten mietin, että justhan mä sen syötin, tai mietin, että olen käynyt laittaan jo maidon lämpiään ja nukahtanu sitten .. ylipäänsä vähän menen sekaisin, että mikäs nyt on homman nimi, kunnes tajuan katsoa kelloa, että oon pari tuntia sitten syöttäny ja nyt on uus herätys.

Mutta tälläisiä mietteitä täällä tällä kertaa.

Tuli mieleen noista "yösekoiluista", että silloin kun Aina vielä herätteli yöllä syömään niin joka kerta kun heräsin kitinään, olin jotenkin ihan varma että lapsi on nukahtanut meidän sänkyyn ja litistynyt ja siinä sitten unissani ja kauhuissani käsillä kauhoin että missä se on! Mies parka heräs siihen melkein aina rauhottelemaan että siellä se on, omassa sängyssään niinkuin aina. Me ei siis ikinä nukuteta Ainaa meidän sänkyyn, juurikin noiden
mun ilmeisten kauhuskenaarioiden takia.. hölmöä, että tää tapahtu ihan joka kerta. Vaikka alitajunnassani tiesin ettei vauva ole tukehtunut ja lytistynyt kun kuulen sen kitinän niin silti. Ja joka kerta sama paniikki [&:] Huh, onneksi enää ei ole näin...

Virpik16 ja Durina, ihan samoja juttuja tapahtunu myös mulle. Miulla nuo vauvan ettimiset sängystä loppu onneksi jotain kuukauen iässä, kun tuo alkoi nukkumaan vähän pidempiä unia, että itekkin sai sen pahimman väsymyksen pois. Meillä poika pääasiassa nukkuu omassa sängyssä. Toisinaan en saa nostettua poikaa sänkyyn syömisen jälkeen. Nukahan ite joko pojan syödessä (mielenkiintosia ja märkiä heräämisiä koettu, kun rintsikat repsottaa auki, eikä sekään tunnu kivalta herätykseltä, kun ipana tarraa kiinni nänniiin[:)]) tai heti syötön päälle, kun odotan pojan rauhottumista. Tätä tapahtuu vain niiden syöttöjen aikana, kun poika on miun ja pinnasängyn välissä. Meillä on sopimus, että väliin ei poikaa jätetä nukkuun. (Miehellä pelottaa mahoton, että hän joku kerta pyörähtää pojan päälle, kun on meän välissä esim. syömässä.) Jotenkin sitä pysyy hereillä sitten net syötöt paremmin. Nykysten tulee varsinkin vähän väsyneempänä tuota "justhan mie sut syötin".

Uniajoista meillä on pisin pätkä n. 21/22-01, sen jälkeen nukutaan ehkä 3-4 ja sitten 5-6. Sitten saattaakin olla herätystä 7-8 aikaan. Jos 7 aikaan syödään niin poika nukkuu vielä 8-8.30 asti. Muutamia öitä on tullu, että eka unipätkä kestää 22/23-3/5. Mutta voin sanoa, että kun alkaa menemään 3 jälkeen syöminen, niin miun pitää herätä tarkistaan hengittääkö ipana..[:D][8|] Nyt palttiarallaa viikon on ollu levottomampi nukkuja ja nukahtaminenki on vaikeampaa. Kätinä ja huitominen lisääntyny rutkasti. Säikähin aika reippaasti yks päivä, kun poika päikkäreillä alkoi yhtäkkiä itkeä ihan mahottomasti. Sitten kun menin katsomaan niin unissaanhan tuo itki. Kyllä siinä sydän särky, kun ei saanu toista rauhotettua mitenkään muuten, kun herättämällä ja sitten uudelleen nukahtamisen jälkeen alkoi taas itkeä. (Herätin siis pojan ensin vahingossa.) Eipä siinä voinut juuri muuta kuin silitellä ja pitää kättä rintakehällä (auttaa hereillä ollessa itkuun) ja oottaa, että tulee taas rauhallisempaa unta.

Virpik16 Meidän pojalla ihan sama homma! Menee noin 21 nukkumaan ja viimeistään 2 herää, yleensä jo 1 maissa. Sitten loppu yö heräilläänkin 1-2 tunnin välein[&:] En ole vielä keksinyt mikä siihen auttaisi, kun ei minun vieressäkään nuku yhtään sen paremmin. 

wagana.. siis odotellaan et joku ihme tapahtuis. No, lohduttelen ajatuksella että kyllä se ihan varmasti jonain päivänä nukkuu kunnon yöunet. [:D]

Ai niin, piti vielä lisätä, että meidän tyttö nukkuu välillä silmät auki. Kerran olen vahingossa raukan pelästyttänyt, kun luulin, että se on hereillä.

Meillä on muuttunut päivärytmi taas erilaiseksi kun aikasemmin. Meilläkin Sauli nukahtaa useimmiten 21-22 ja herää ekan kerran 3-4 tunnin päästä ja aamuyöstä vielä toisen kerran. Nyt on alkanut myös havahtumaan kesken unien ja kitisee hetken ja nukahtaa sitten uudestaan. Joskus herätään vaan yhden kerran yössä. Sauli ei oikeen jaksa edes syödä yöllä, saattaa syödä vaan 10 min ja sit on taju niin kankaalla et en sitä koita ees herätellä jatkamaan. Jos poika herää 5.30 jälkeen, ei meillä enää nukuta. Se on joku maaginen raja. Itteä se kyllä ottaa päähän kun Oon vielä imettäny kaikki yöt mutta nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua että maitoa ei enää tuu niin paljon. Korvikkeen määrä kasvaa meillä koko ajan, että Sauli kasvaisi tarpeeksi.
Toi maidon väheneminen on ainakin osittain kyllä ihan omaa syytä, tuntuu välillä hankalalta ihan vaan kaiken sen imetykseen sopivien vaatteiden valinnan ja esim julkisilla paikoilla riisumisen kannalta. Lisäks Sauli on saanut raivareita tissillä ja eilen jouduin ekan kerran luovuttamaan ja antamaan pulloa. Lapsi vaan huusi, ei malttanut alkaa kunnolla edes imemään vaan kokeili että tuleeko mitään ja kun ei sillä sekunnilla alkanut herua niin johan menee hermo. Siinä koitin ite sille lypsää valmiiksi vähän mutta ei riittänyt lapsen (eikä äidin) kärsivällisyys kun ei sieltä mitään tullut. Sauli myös syö paljon harvemmin kun aikasemmin, luultavasti korvikkeen ansiosta kun saa sitä aina rinnan lisäksi. Illalla ei enää niin tankata yötä varten, ja Sauli nukahtaa aina yöunille helposti syötön jälkeen. Kokeilin aikaisemmin molemmilta tisseiltä syöttämistä mutta poika ei halua syödä tissiä usein varttia kauempaa. Sitten on vaan pakko antaa pulloa..
Kyllä tässä kohta alkaa tuntua että luovun koko tissistä kun ei sieltä meinaa mitään merkittäviä määriä tulla, korvikettakin on mennyt +-600ml/vrk.  Nykyään pullo on se helpompi vaihtoehto. Ei raivareita ja aikaakin menee paljon vähemmän. Oon koittanut pitää imetyksestä kiinni sen takia että se oli niin helppoa mutta nyt kun on paineita pojan kasvustakin, en tiiä onko tää murehteminen enää sen arvosta..

Meillä uni maittaa. Joskus jopa ajattelen, että valvooko meidän neiti tarpeeksi. Toissa yönä nukuttiin 12h, niin että välillä oli yksi nopea syöttö ja vaipanvaihto. Nukahti heti uudelleen. Ja viime yönä nukkui 8h, syötiin ja vaipan vaihdoin.. ja taas nukuttiin 3,5h. Valvoo ehkä 2-3h ja taas nukutaan.

Pisimmät päikkäritkin on nykyään 4-5h. Ja parhaat päiväunet nukkuu vaunuissa ulkona (lenkillä ja terassilla).
Kun vauva nukkuu terassilla, pidän taka-ovea auki.. niin kuulen sisälle kun Anna herää. Turvallinen paikka Annan nukkua, kun rottweiler, saksanpaimenkoira ja rotikkaseropi vahtii vaunuja [:D] Ja piha kun on aidattu, niin ei ylimääräisiä kulkijoita pihallamme ole näkynyt.

Anna tänään 2kk <3   Huomenna neuvola.

Nyt pitäs puhua vähän paskaa! Tai ainakin paskasta...

Neuvolassa kysyin, kuinka usein vauva kuuluu kakata ja ne sanoivat että vaihtelee. Ennen Aina kakkas jopa sen 10kertaa/päivä mutta nykyään panttaa monta päivää. Viimeiset pari päivää se on kipristelly mahaansa ja huutanu kuin syötävä ja samalla piereskellyt... eli olen yhdistänyt vatsakipuihin. Isänsä kanssa tekevät "paskapuristuksia" eli jumppaavat jalkoja mahaa vasten jolloin pieni hanuri on soinut varsin iloisesti ja jokakerta tämä iloinen tapahtuma päättyy vaipanvaihtoon. Vaan ei enää [:@] Ei auta paskapuristukset, eikä mitkään kikat! Nyt olen paripäivää antanut "luumumehua" eli keittänyt hiukan vettä ja antanut kuivatun luumun sulailla sinne kaikessa rauhassa. Neuvolassa sanoivat että pitäisi antaa vain lusikallinen kerrallaan mutta pari tuntia sitten annoin 3 lusikallista kera Cuplaton -annoksen. Ei meinaa luumudrinksut maistua neidille, niin nyrpisteli [:D]
Tuossa se nyt sitterissään viettää sellasia persekäräjiä ettei tosikaan... toivotaan että edes osa noista pärähdyksistä ois tullu tavaran kera!

Onko muilla samanmoisia ongelmia? Kertokaas vinkkejä kuinka kakan saa huijattua vaippaan!
Paskavaippa = onnellinen vauva [:D]

Durina, meillä oli sama ongelma aijemmin. Kahtena peräkkäisenä päivänä annoin vauvalle mallasuutetta (apteekista) lusikallisen, jonka jälkeen on vatsa toiminut tähän päivään asti 1-5kertaa viikossa. Välillä Mirolla saattoi olla 10pv ettei vatsa toiminut, mutta nyt toimii loistavasti. Mallasuutetta kannattaa kokeilla. Jos vauva syö suurimmaksi osaksi rintaa niin on ihan normaalia vaikkei viikkoon tulisikaan mitään, näin minulle sanoivat neuvolassa

Takaisin