Heinämammojen 2010 vauva-arkea

Heips mammat! Vauvan puhtaanapidosta sen verran, nämä muhkeat kaulamakkarat [:@] Onko kenelläkään niksejä miten sinne pääsee, ilman että tarvitsee raukan niskaa taivuttaa pois paikoiltaan. Tuntuu että vaavin kaula on aina kostea, varmaan hiestä märkänä ja kaula alkaa nopeasti haisemaan [>:] Inhottaa ajatus bakteerisesta kaulasta! Kylvyssä kun ollaan ei sielläkään minun sallita kaulaa putsata koska ollaan niin paskanjäykkänä kun pelätään putoamista [:(] Kosteuspyyhkeilläkin olen koittanut, mutta auta armias kun siinä yritän häntää väänneellä niin huutohan siitä tulee !! Mikä siis neuvoksi?
 
Meillä kävi tosiaan maanantain vyöhyketerapeutti ja vastoin kun yleisesti, tämä meidän baby ei todellakaan tykännyt hommasta, vaan ensin kitisi ja loppuajan huusi kuin syötävä! Tyttö itki maanantaina ja tiistai-iltana pikkaisen, mutta eilen ei mitään mölinöitä, vaan klo 21 aikaan meni jo yöunille [:)] Tosin en tiedä voiko sitä terapian piikkiin laittaa, sillä myös la ja su-illat olivat rauhallisia. Meillä nämä koliikki-/masuoireet eivät siis ole niin vakavia. Jotenkin liitän huudot siihen, miten vauvan masu on toiminut. Eilenkin veti sellaiset p**kat, että huh huh! Sama muina rauhallisina iltoina.

Apropo, siitäpäs tulikin mieleeni sisareni, jolla oli vauvana tosi paha koliikki. Lääkäri määräsi jotan ulostuslääkettä (risiiniöljyä?) masuvaivoihin, ja sitä sitten annettiin. Lääkkeen annostelusta noin 5 min kuluttua  kakka lensi, todellakin lensi pitkin vessan seiniä! [:D][:D][:D] (Ilmeisesti lääke oli jonkinlaista nopeavaikutteista, kun vanhemmat tiesivät odotella kakan tuloa vessassa ja pitää siskon ilman vaippaa.) Sisko oli kuulemma sen jälkeen erittäin tyytyväinen ja helpottuneen oloinen [:D]

Minnikristiina se kyseli kaulapoimuista. Meidän tytöllä on komeat kaulaläskit (+ valtavat makkarareidet, kunnon allit jne, ei mikään nälkää nähnyt afrikkalaislapsi [:D]) ja niiden puhdistaminen on tosi työlästä. Aiemmin vauva huusi kuin syötävä kun poimuja yritti putsailla. Meidän taktiikkana oli roikottaa lasta sylissä niin että pää jäi roikkumaan vähän takakenoon. Toinen vanhempi sitten venytti poimuja ja toinen pyyhki kostealla harsoliinalla, vähän kuivasi liinan toisella nurkalla ja heitti talkkia poimuihin. Voit arvata, ettei bébé siitä kamalasti tykännyt, mutta pakkohan se oli hoitaa homma, kun iho alkoi punottaa ja joistain kohdin näytti menevän rikkikin.

Talkkia kyllä suosittelen poimuihin. Kun otettiin talkki käytöön, ihon punotus alkoi helpottaa ja iho on nyt ihan jees. Meillä ongelmana oli etenkin poimuihin valuva maito ja pukli, joista lähti tosi ällö hajukin. Nyt hajutkin ovat vähentyneet, kun talkki sitoo kosteuden itseensä. Perunajauho ei ole yhtä hyvää, se paakkuuntuu liikaa. (Apteekista saa kuulemma jotain erityistä rasvatalkkiakin, jossa on myös ihoa hoitavaa voidetta, se on netin keskustelupalstoilla saanut kovasti kehuja.)

Neuvolassa sanottiin, että apuna voi käyttää myös kunnon vanhoja harsotaitoksia, ts. käyttää jotain ensiapuharsoa, jonka laittaa poimujen väliin imemään kosteutta. Kosteuspyyhkeitä ei käsittääkseni suositella kaulapoimujen puhdistamiseen, koska niiden kosteus kuulemma tuppaa jäämään iholle. Entäs ne kemikaalit (hajusteet ym.), jos ne jäävät pitkiksi ajoiksi herkälle iholle? Joku tuttu sanoi, että kaulapoimut voi puhdistaa näppärästi sormella, joka on kostutettu öljyyn: silloin sormi liukuu näppärästi poimujen välissä. Mutta en tiedä sit sitä, onko se öljykään hyvä juttu siellä iholla.

Meillä onneksi tyttö alkaa hiljalleen tottua kaulan puhdistamiseen, ja viime päivinä olen saanut homman hoidettua ihan ilman apua. Eli sitkeästi vaan yritä, kyllä se vauva jossain vaiheessa tottuu puuhaan (toivottavasti).
 
Onko kellään ollut painonnousun kanssa ongelmia? Meidän Sauli on nyt 2kk ikäinen ja taas painonnousu tyssää. Heti sairaalasta kotiin päästyämme Saulin paino laski ja nyt sitä oli tullut 2 viikossa 110g. Imetän edelleen niin paljon kun pystyn ja annan korviketta lisäksi, nykyään koitan joka aterian päälle antaa ainakin 60ml, jonka poika juokin reippaasti joka kerta. Sauli ei ilmeisesti pidä kovaa meteliä nälästään.. Saattaa olla syötön jälkeen ihan tyytyväinen mutta kun tarjotaan maitoa niin syö aina kaiken. Siskoni neuvoi imettämään joka kerta molemmista rinnoista maitomäärän lisäämiseksi, ja olenkin ottanut tämän tekniikan nyt käyttöön. (Mielestäni maitoa on tullut aika paljon mutta ei ilmesesti sittenkään riittävästi..) 15-20 min toisella puolella ja sitten vaihto.

Tänä aamuna Sauli oksensi kaksi kertaa hetken päästä syötöstä. Poika ei juuri ikinä edes pulauttele joten oli aika pelottavaa katottavaa. Sauli ei ole yleensä kakkinut päivittäin vaan tehnyt 5 päivän välein ison kakan. Nyt on 3 päivänä tullut vaippaan pieni vihreä kakka, en tiiä voisko olla jostain pöpöstä? Onneks sain lopulta maidon pysymään sisässä ja poitsun päiväunille. Ja pakko on käydä vähän väliä kurkkimassa että onko oksentanut ja hengittääkö se vielä..

Tämän lisäks poika veti muutamaan otteeseen hirveet raivarit tissillä, epäilin jo ettei sillä oo nälkä ollenkaan kun huuto vaan koveni kun koitti ruokaa tarjota. Onneks näitä raivareita tulee melko harvoin mutta nyt ne on lisääntyneet eikä se ainakaan helpota omaa fiilistä muutenkin jo vähän stressaavaksi käyneestä imetyksestä. Tunnen itse niin suurta painetta saada lapsen painon nousemaan kunnolla eikä toinen oikeen toimi mun kanssa yhteistyössä.. Mielessä on käynyt sekin että onko poika jotenkin sairas ettei paino sen takia nouse.

Mieheni ei tunnu olevan yhtä huolissani kuin minä. Otettiin vähän yhteen tossa yöllä kun poika huusi eikä huolinut rintaa, tuli mies siihen sitten neuvomaan eikä se itestä tuntunut kivalta kun väsytti ja tuntui että olin jo yrittänyt kaikkea. Halusi vielä ite ottaa pojan ja annoinki sille sen ja sanoin että saamari imetä sit itte kun niin hyvin osaat! Oon ymmärtänyt että tämmöset "rintaraivarit" on ihan yleisiä mut mies käyttäytyi ihan kun lapsi ois isommassakin hädässä. Ei vissiin vaan ite kestäny kuunnella sitä huutoa..

Tämmöistä avautumista tänään![:)]
 
camsu: meilläkään näitä alleja ja kaulapoimuja, saatika makkaroita ei juurikaan ole. Taitaa siis näyttää nälkää nähneeltä afrikkalaislapselta [:D] En ole asiasta huolissani. Anna kyllä sanoo, kun on nälkä ja nälkä on aina herättyä. Kun valvoo pitemmän jakson, niin nälkä on myös ennen nukahtamista. Anna saa syödä rintamaitoa ja korviketta ja aina niin paljon, että loput jää pulloon, kun ei jaksa syödä. Eli syö ja kasvaa, paino menee mukavasti käyrää pitkin.
Alussa olin kasvusta huolissani, vaan en enää. Anna on sirpakka pikku-neiti ja ihana rakkauspakkaus sellaisenaan.
Anna ei kyllä paljon enää itkeskele. Yöllä, aamulla ja päivällä ei yleensä itke ollenkaan. Nyt ilta itkutkin on vähentyneet huimasti, mm. eilen illalla ei taas itketty ollenkaan. Kovasti "juttelee" ja hymyilee kasvoille, niin meille vanhemmille kuin meidän tutuille.


 
Taiga, suloinen tapaus tuo tyttösi [:)]

Onneksi Saulikin on virkeä ja juttelee, tosi reippaasti huitoo leluja leikkimatollakin (meni muuten tän aamusten oksennusten takia pesuun, missähän sitä poika nyt viihtyisi..), jos poika ois ihan apaattinen niin ois enemmän aihetta huoleen [:)] Ehkä saan taas varmuutta tähän touhuun jos toi oksentelukin oli vaan joku tän aamun juttu.
 
Kasvavat niin omaan tahtiin, joku pyöreämpi ja toinen solakampi[:D] Kuulostaa hyvältä, että Sauli on virkeä ja juttelee reippaasti, ei vaikuta kipeältä. Noi leikkimatot taitaa olla mieluisia vauvoille [:)]
Annakin kyllä myös pulauttaa joka päivä ainakin sen yhden kerran, vaikka en heti syönnin päälle laita Annaa pitkälleen ja röyhtäytän kunnolla.

Olipa ihanaa taas käydä lenkillä koirien ja Annan kanssa.. päivän paras hetki (melkein) [:D]
 
Meillä taas täällä tuli vähän lääkärin tarkastuksessa sanomista tytön painosta, mutta terveydenhoitaja ei ollut huolissaan vaan oli sitä mieltä, että se tasottuu siitä, kun tyttö alkaa liikkumaan ja leikkimään enemmän... ja tätä mieltä olen itsekin, en jaksaisi stressata, mutta stressaan vähän silti.... en tosiaan haluais mitään futispallo-malliakaan tuosta vauvasta... [:D] Mutta miten säädellä maidon määrää? En ymmärrä, tottakai annan maitoa, jos toisella on nälkä, enkä ole mielestäni sitä turhaan tyrkyttänyt... [:@] Minkä verran teillä muilla menee maitoa päivässä? Siis vauvoilla, jotka saavat pelkkää korviketta... Meillä menee 700-800 ml...

Meillä nukutaan nykyään oikein kivat noin kolmen tunnin päikkärit vaunuissa, vähän ajankohta vaihtelee... joskus näin aamupäivästä ja sitten taas toisena päivänä vasta klo 12 jälkeen...

Viime perjantaina aloitettiin vauvajumppa, oli ihan mukavaa nähdä muitakin alueen äitejä ja lapsia... lasten ikähaitari oli 2,5 kk-11kk... muistaakseni, ja meidän Enny se nuorin. [:D]
 
elaisah, oliko siis lääkäri sitä mieltä että liikaa syönyt vauva?jos näin niin en voi kyllä käsittää..mun mielestä vauvan tulee saada syödä ihan niin paljon kun napa vaan vetää.en usko että liikaa söisivät.minä ainakin aina jos vauva kitisee niin kokeilen ekkana oisko nälkä[:)] ja jos ei niin katon vaipan ja mietin että mistähän on kyse.meillä menee korviketta n.500ml ja siihen päälle imetän.

meillä ois huomenna neuvola ja  mulla samalla jälkitarkastus.

leppoisaa sunnuntaita!
 
ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

elaisah, oliko siis lääkäri sitä mieltä että liikaa syönyt vauva?



Juu, taisi sanoa jotakuinkin näin: "Menee tuo paino tuolla yläkäyrillä niin kannattaa vähän tarkkailla sitä korvikkeen määrää, ettei tulis tuota painoa niin kovalla vauhdilla..."
 
Elaisah, samaa mieltä olen terkkarin kanssa. Kyllä se paino tosiaan tasaantuu sitten, kun vauva lähtee enemmän liikkumaan. Eikä siitä oikein mitään haittaa tässä vaiheessa vielä olekaan, jos vauva on pullukka. Eikös niiden vauvojen sellaisia kuulu ollakin. [:)] Ja kaikki tosiaan kasvaa omaa tahtiaan, toiset on pitkiä ja hoikkia ja toiset vähän pullukampia. Ihania ovat kuitenkin kaikki.

Meillä on nyt n. 3 viikkoa sitten tapahtunut pojan nukkumistavoissa selkeää muutosta. Siihen asti Sisu nukkui keskimäärin sellaisia 3-4h unia öin ja päivin, mutta nyt on ruvennut olemaan jo entistä pidempiä aikoja hereillä ja nukkuu monesti vain puolentunnin pätkiä. Ja usein menee monta tuntia, ennen kuin nukahtaa pidemmäksi aikaa. Esim eilen heräsi aamulla puol viis, syönnin jälkeen nukkui sen puol tuntia ja sitten menikin päivä kaksilla vartin unilla (yritetty nukuttaa vaunulenkillä, joka monesti onnistunut), kunnes puol viis nukkui taas puol tuntia. Sitten syönnin jälkeen lopulta nukahti ja siinä meni 6h! Oli raukka ihan väsynyt. No onneksi yöllä ei ole kuitenkaan noin usein heräillyt, yleensä sellainen 3h, välillä enemmänkin. Täällä jo muutama päivä sitten innostuttiin, kun Sisu nukkui ekan kerran 9,5h putkeen, seuraavana yönä viel 7h mutta sitten olikin 2 yötä, että 4,5h oli pisin jakso unta ja nyt siis tuo 6h. Täällä jo innostuttiin, että josko se poika olis niin fiksu, että jo yrittää oppia isojen poikien tavoille, että päivällä ollaan enempi hereillä ja sitten yöllä nukutaan. Mutta kaipa tuohon vielä menee jonkin verran aikaa, eihän meidän pikkuinen ole vielä edes kahta kuukauttakaan, että ihmetellyt olisin kovasti jos nyt jo olis tuollainen rytmi löytynyt.

Mutta muuten menee aikas mukavasti. Poika on niin ihana ja seurustelee kovasti.[:)]  Hymyilee paljon ja omaa juttelua tulee pitkin päivää. Yleensä suurimmaksi osaksi jaksaa olla hyvällä tuulella, vaikka vähän nukkuukin kerrallaan, mutta välillä on ihan väsy ja sitten kiukuttaa. Mahavaivat tuntuu hieman ehkä helpottaneen, mutta ajoittain vielä ährää unissaan ja saattaa siihen herätä, että paukuttelee tai yrittää kakata. Kylvyssä tykätään käydä ja vaunulenkit on jokapäiväisiä iloja meidän perheessä. Välillä käydään parikin kertaa vaunuttelemassa, jos poika on nukkunut huonosti, vaunuihin kun lähes 100 varmasti nukahtaa. Joskus vaan pikkuinen herää just silloin kun tullaan takas kotiin ja siinä menee äiskän lepohetki tai vanhempien yhteinen hetki myttyyn. [:D]

Lisättäköön vielä, että meillä mies hoitaa poikaa todella ihanasti. Tykkää kovasti leikkiä toisen kanssa ja kakkavaipatkin vaihtaa, vaikkei ehkä ihan tasapuolisesti noi vaipanvaihdot menekään. [:D] Monesti ottaa myös pojan hoitoonsa, että mä saan ottaa esim päiväunet. Meillä kun mies tuntee syyllisyyttä siitä, että hän saa nukkua yönsä suht hyvin, kun minä herään imettämään. Välillä raukka on noussut ylös ihan mun seuraksi. Hyvillä mielin uskallan siis jättää vauvan miehen hoitoon, jos lähen vaikka kaupassa käymään enkä ota Sisua mukaan. Mihinkään kovin kauas ei kuitenkaan pääse, kun täysimetyksellä mennään ja nykysin syödään päivällä tiheämmin kuin ennen. Mutta eipä tuo niin haittaa.
 
Meilläkin vauvan unirytmi on taas hieman muuttunut, kun aiemmin nukkui 3-4 tunnin pätkiä päivisin ja öisin. Nyt nukkuu päivisin pätkissä, max 2h ja nyt parina yönä neljän päivän sisään on herättänyt 3 kertaa syömään. Eilen illalla annoin korviketta ennen nukkumaan menoa ja poika nukkui 22 - 3 eli sai masunsa täyteen. Olen aiemmin antanut rintaa ennen nukkumaan menoa, mutta ilmeisemmin poika ehtii nukahtamaan ennen mahan täyttymistä; onhan se unitissi kuitenkin niin ihana vauvan mielestä [:D]
Viime yönä annoin lisäksi korviketta rintamaidon lisäksi, kun nälkä ei meinannut lähteä. Sitten nukuttiinkin puoli 8 asti, joten siitä saatiin mukavat yöunet kumpainenkin.

Olen huomannut, että poika hermostuu paljon enemmän nykyään rinnalla, koska maitoa ei enää heru siihen nälkään mitä hänellä on. Korviketta menee n. 600ml rintamaidon päälle...

Mies hoitaa mukavasti poikaa silloin kun häneltä aikaa liikenee (taitaa tuntea hieman syyllisyyttä vähäisestä ajastaan). Nyt on ollut muutamat viikot niin stressaavia että otettiinkin viime viikolla yhteen oikein kunnolla (harvemmin huudetaan toisillemme). Onneksi kuitenkin ollaan riitelyissä suht samanlaisia, että sovinto tehtiin heti miehen takaisin tultua. Kaipa sitä alkaa käymään hermoille tämä ns. yksinäisyys, kun mies on omissa harrastuksissaan ja kun yritän mainita kaipaavani myös yhteistä aikaa niin siitä vedetään herneet nenään...tai toisin sanoen, stressaannutaan, koska tiedetään ettei aikaa pahemmin liikene. Mutta, asiat on tiedostettu jo ennen vauvan tuloa, että miehen bänditouhut vie paljon aikaa, joten yritän sopeutua rytmiin [:D] Joskus sitä vain kaipaa läheisyyttä enemmän, joskus vähemmän.

Aloitan parin viikon päästä (jos minut valitaan) koulutuksen, josta on minulle hyötyä töihin paluuta ajatellen. Koulua on kerran viikossa, iltapäivästä-iltaan joten omaa aikaa ja aivojumppaa saisin mukavasti. Vauvan kanssa pitäisi mennä sinne vauvauintiin, mutta siihen vielä kuukausi aikaa..[:)]
 
Meillä Juhon kans menee mallikkaasti. Juho nukkuu 6,5h yössä putkeen.Viihtyy hyvin lattialla lelujen kanssa ja nauraa ja jokeltelee.Kovasti yrittää mahalleen kammeta mutta käsi jää viel väliin. Selällään ollessaan menee 360 astetta ympäri ettei pysy enään leikkimatolla.Eli juho on helppo vauva.

Ja sit sellainen juttu et tää mamma + tänä aamuna.eli vauvalle ja Juholle tulee n.11kk ikäeroa.Tiedän tulee rankka vuosi mutta eiköhän siitä selvitä.Mun kuulumisia voi käydä lukemassa tuolta toukokuisista 2011

Niiva ja Juho
 
Isot onnittelut Niivalle! Itsekin jo toisesta haaveilen, mutta vielä ei olla tositoimiin tartuttu... Varmasti tulee raskas vuosi, mutta sitä varmemmin myös antoisa ja erittäin vauvantuoksuinen! [:D]
 
Kiitos kaikille onnittelioille.

Meillä ei ollut yritys päällä mutta kuin ollakkaan tuleva vauva on saanut alkunsa meidän hääpäivänä.
Nyt tää mamma makaa kuumeessa sängynpohjalla. Onneksi mies hoitaa Juhoa...
 
Ihania uutisia niiva. [:)] Oikein paljon onnea! Pieni ikäero lapsilla on varmasti haastavaa, mutta ihan varmasti löydät siitä paljon hyvääkin. Suhtaudut vaan asiaan positiivisesti. Asioilla on tapana lutviutua. [:D] Ja paranehan pian!

P.S. sen verran kävin vakoilemassa, että kaikki lapsesi ovat poikia tähän mennessä.... Joko toivot pientä prinsessaa vai onko haaveissa vielä poika? 
 
Unohtui tänne kertoa, että meillä nukuttiin viime yönä 9h putkeen! Ennätys on vielä 9,5h viikon takaa, mutta silloin poika nukahti jo aikaisemmin illalla. Nyt eilen uni voitti klo 20.30, joten itsekin sain nukuttua 7,5h! Voitte uskoa, että aamulla oli kummallinen olo. [:D] Toki muutaman kerran heräsin siinä välissä, mutta en muista koska viimeksi olisin herännyt näin virkeänä. Ei yhtään tehnyt vaikeaa nousta puol 6 imettämään hymyilevää ja jokeltavaa vauvaa. [:)] En nyt vielä odota saman toistuvan joka yö, mutta tästä on hyvä jatkaa. Kyllä se uni tekee ihmeitä!
 
Takaisin
Top