Heinämammojen 2010 vauva-arkea

eipä mullakaan ole Durinalle mitään kummempaa neuvoa antaa, ikävä tilanne.Vauvan itkuhan on todella stressaava varsinkin jos ei syytä sille tiedä.Ehkä sun mies hermostuu kun ei tiedä syytä itkulle?

nuista vaatteista sen verran että meän pojalle on 56cm vaatteet just sopivia nyt, mutta oon tässä huomannut että juuri niitä 56cm vaatteita on niin paljon etten oo kaikkia ees ehtiny käyttään ja tulee jotenki pidettyä niitä samoja.onneks en kauheesti ostanu niitä pikku vaatteita ite[:)]

mitä teillä tykätään kylpemisestä? meillä ei kauheesti eka kerroista mutta nyt kelluttelee ihan tyytyväisenä[:)]
 
Durinalle voimia ja jaksamisia tilanteeseen. Auttaako, jos hyvällä hetkellä keskustelet asiasta? Varmaan olette jo asiaa puinut. Vauva kun on "yhtä masua" ja suolen seinämät niin heiveröiset, joten ilmakuplat tekee kipeää pienen suolistossa. Olkapäällä pitäminen, pyllyn taputtelu ja kävely on itkuun hyvää lääkettä. Joskus nälkä tulee hyvin hyvin tiuhaan tahtiin ja .. "hyvä ruoka, parempi mieli". Sitten jaksaa taas ottaa pitkät pitkät unet. Joskus tuntuu, ettei TAAS voi olla nälkä, vasta söi.. pakko olla ilmavaivoja. Mutta sittenkin itkuun se lääke on maito :) Joskus röyhtäsy ei meinaa tulla. Lasken vauvan sänkyyn vähäksi aikaa, sitten nosto uudelleen olkapäälle. Näin asetoja vaihtamalla ilma pääsee suolistossa liikkumaan ja tulee paremmin ulos.
Oma rauhallisuus auttaa myös, lempeä tyynyttelevä juttelu. Me  nyt muutenkin höpötellään vauvalle kokoajan ja silitellään milloin masua ja milloin selkää. Durina, näytä hyvää mallia.. näytä kuinka lempeästi juttelet vaan ja rauhallisesti tyynyttelet vauvaa.

Meillä mies on itse rauhallisuus vauvan kanssa. Täytyy tunnustaa, että positiivisesti yllätyin, kuinka aktiivisesti ja hyvin hän vauva hoitaa. Hyvä niin, koska jos hermot menisi, niin en uskaltaisi itse kotoa poistua.

Meidät kutsuttiin puhumaan perheneuvolaan odottaville pareille mm. synnytyksestä, vauvan hoidosta jne. Niinpä eilen oltiin vauvan kanssa odottajille esiintymässä :) Kerrottiin synnytyksestä, arjesta vauvan kanssa yms. Nuppu vain nukkui.. kunnes.. alkoi vauvahieronta osuus. Nuppu heräsi riisumiseen, herätteli heti itkua ja sitten se alkoi. Ehdittiin hieromaan pää, selkää, rintakehää, masua ja käsiä. Nupusta se oli vain huono hetki hieromiselle [:D] No, näki odottajat, että vauva ei vaan nuku, ääntäkin joskus lähtee [:D]
Päätimme hieromisen, Nuppu sai vaatteet ja kotiin lähtiessä saimme ihanan suuren kukkapuskan mukaan.
 
Ajattelin minäkin kertoilla hieman meidän kuulumisia. Joka päivä aina jossain välissä ehdin käydä vähän vilkaisemassa, mitä muille kuuluu ja nyt ois hyvä hetki kirjoittaa itsekin kun poju uinailee.

Täälläkin tuntuu, että vauva vaan tahtoo syödä, vaikka juuri äsken ruokittiin. Mutta sellaistahan se on. Masu ja suoli tyhjenee niin nopeasti. Noin tunnin välein saa melkeinpä olla tissiä tarjoilemassa. Mutta yönsä poju nukkuu hyvin. Meillä mennään yöunille siinä 21.30-22 maissa ja nukutaan noin kahteen. Se on jännä kuinka hän on joka yö herännyt ihan samaan aikaan nälkäänsä kitisemään. [:)] Seuraava herätys tulee viiden maissa ja sitä seuraava onkin sitten jo aamupuuhien aika ja heräily noin kahdeksan maissa eli ihan kiitettävästi saan itsekin nukuttua. Toistaiseksi....

Mies aloitti työt maanantaina ja nyt alkaa tuntumaan, että mä en pääse kotoa mihinkään päivisin. Sektiohaavan takia en vielä saa nostaa muuta kun lasta. En pääse edes vaunulenkille, kun en voi kantaa vaununkoppaa vauvoineen alakertaan. Asumme kolmannessa kerroksessa ja talossa ei ole hissiä. Painaa liiaksi ja sain jo tuta yhdestä yrityksestä. [8|] Alkoi haava vähän kiukutella. Parempi olla kokeilematta toiste ainakin vielä vähän aikaa.

Muuten olen kyllä sektiosta toipunut ihan supernopeasti. Jo kolmantena päivänä taisin liikkua sairaalassakin jo aika paljon. Vuotoakaan ei ole enää kuin pari tippaa silloin tällöin. Mutta tuntuu, että menkat saattais olla jo alkamassa. Voi kyynel!!! Alaselkää juilii. Kuukausihan siitä syntymästä jo alkaa ollakin. Toivottavasti eivät alkais ihan vielä.

Jaahas, siellä sitten herättiin taas. [:D]
 
Meille on jo jonkinlainen rytmi syntynyt. Päikkärit nukutaan aina suunnilleen samaan aikaan klo 11, syödään 1-2 tunnin välein, ennen unia useammin, illalla klo 21-23 aikaan nukkumaan, yöllä herätään 2-4 kertaa ja aamulla 7-8 aikaan noustaan ylös. Jos yöllä on nukuttu huonosti niin illalla on toiset päikkärit, muuten meijän herra nukkuu vain yhdet 1-3 tunnin päikkärit. Aika hyvin osaa jo odottaa milloin tulee nälkä, milloin pitäis mennä unille.. Sauli viettää aika paljon aikaa leikkimatolla ja viihty siinä todella hyvin, naureskelee itsekseen. Sitten kun aika käy pitkäksi tai vaippa on märkä alkaa lattialta kuulua teräviä inahduksia että äitiiiii.[:D]

Vauva-arki on ollut ihanaa, vaikka aina väsyttääkin. Mulla imetys on sujunut ihan hyvin, olen käyttänyt toisesta viikosta asti rintakumia enkä meinaa nyt päästä siitä eroon.. Kamala huuto tulee aina jos koittaa suoraan tissiä antaa. Tippoja annan kahta laatua, d-tippoja ja maitohappobakteeria. En tiedä onko mitään vaikutusta, ei tuo lapsi ole koskaan niiiiin kamalasti huutanut. Sauli saa myös korvikemaitoa, sekin oikeastaan jäi päälle ihan alkuajoista kun käskettiin antamaan lisämaitoa painonnousun lisäämiseksi. Musta on kuitenkin hyvä että myös mies voi syöttää hätätapauksessa pojan koska hän on tottunut myös korvikkeeseen. Sauli syö korviketta tällä hetkellä 100-200ml päivässä eli ei mitään kamalan merkittäviä määriä. Jos meinaa vaan nukahtaa tissille eikä jaksa syödä vaikka nälkä olisi, annan pullolla esim 60ml tissin perään niin poika jaksaa pullosta syödä ja ei jää nälkä.[:)] Maitoa mulla kuitenkin riittää, ainakin vielä, imetän kuitenkin niin usein. Silti tuntuu että tuo meidän poika on vähän pieni.. Monet bodyt tuntuu tosi leveiltä kun poika on pitkä ja kapea. Bodyt on jo kokoa 56 mutta housut 50 ja osa niistäkin isoja. Noi vaatteiden koot on kyllä aika hämääviä, meillä tuntuu jotkut 62 bodytkin olevan jo menossa. Ja H&M vaatteet on jotenkin pienempiä kuin muut, myös kappahlin newbie vaatteet on tosi pieniä. Riippuu siis vissiin ihan merkistä ja vaavin mallista..

Nyt kun Sauli jo hymyilee ja välillä tuntuu että ihan kihertelee kun äiti laulaa, se tuntuu kyllä aivan mahtavalta <3 On se niin rakas, miten sitä ilman on joskus osannut ollakaan [:D]
 
Vauva-arkea täältäkin huhuilen..

Meillä on aika selkeä päivärytmi jo kehittynyt:

Päiväunet klo 13-14 maissa, herää klo 16-17 välillä, jolloin syödään ja pidetään sosiaalista kanssakäymistä aina klo 20-21 asti. Tässä välissä ehditäänkin syöpöttelemään n. 3-4 kertaa, riippuen siitä, miten innostunut poika on pitämään kommunikointia yllä. Voi torkkua tässä välissä 30 minuutista 1 tuntiin. Sitten nukkumaan viimeistään 21-22 välillä ja nukkuu n. klo 2-3 tai 3-4 asti yöllä. Herättelee pienellä itkullaan ja sitten syöpötellään n. 30-40 min (=sisältyy pikainen vaipanvaihto plus molempien tissien tyhjennykset [:)]). Aamulla heräileekin klo 7-8 tai 8-9 välillä, riippuen mihin aikaan yöllä on herännyt syömään. Siinä sitten hereillä tuonne klo 13 asti. Aamusta klo 13 asti onkin sitten useampi syöttö ja sosiaalista kanssakäymistä ihanasti hymyilevän pojan kanssa [:D][:D]

Mies menee maanantaina töihin ja minulla alkaa siis arki pojan ja koiran kanssa ihan kolmestaan. Hieman jännittää kun on tuo hieman päälle vuoden ikäinen jättikoira tuossa jolla vielä hieman pentumaisia piirteitä ja energiaa [:)] Mutta pitää olla jämäkkä itsekin, jotta arki sujuu mutkitta myös ilman miehen läsnäoloa. Harjoittelua kaikki kuitenkin vaatii, miksei siis tämäkin.

Pojan kanssa on ihana touhuilla ja höpötellä kaikkea kun saa jo katsekontaktia takaisin. Ja ne maireat hymyt! Ja ei ole mitään ilmavaivoja, sen voin todeta. Ilmavaivoista tulee erilaiset hymyt, kyllä ne erottaa toisistaan [;)] Luin Vau-sivuilta, ettei 1kk ikäinen osaa seurata liikkuvaa esinettä.. kyllä täällä ainakin osataan, miten teillä? Ihmettelin nimittäin tuota tekstiä ja en usko sitä.

Vauva-uintiin pitäisi ilmoittautua, kun on niin pitkät jonot kuulema. Kolmenkuukauden iässä ja 5 kg painoisena saa osallistua joten ihan pian! [:D] Voi miten aika rientääkään. Päivät vain katoavat tämän unelma-arjen parissa [:)] Vauvan tulo on antanut kaikelle uuden merkityksen.

Ihanaa vauva-aikaa /- arkea kaikille!
 
Oih, oikeita sosiaalisia hymyjä odotellaan, ne ovat niin hellyyttäviä! [:)] Meidän neiti on hymyillyt syntymästään asti, mutta ne ovat sellaisia hyvän olon hymyjä, ei toisille suunnattuja. Tyttö saatta hymyillä kun on syönyt ja pääsee isän rinnalle pötköttelemään, tai kylvyn jälkeen kun häntä hierotaan jne. Mutta sitä silmiin syttyvää valoa ja toiselle suunnattua pientä auringonpaistetta ei vielä ole näkynyt. Vaan eiköhän se ilmaannu pian, kun neiti on muutenkin niin hymyileväinen, ja yleensäkin aika ilmeikäs flikka [:D]

Katseella seuraamisesta: eilen juuri huomattiin, että tyttö seuraa kiinteästi isäänsä ja tämän liikkeitä. Silmät eivät vielä sujuvasti ja tasaisesti liiku kohteen mukana, vaan vähän nykien, mutta selvästi kuitenkin aina kohteen suuntaan.

Ja meillä tämä kohde on tosiaankin isukki. En tajua, mikä mun miehessä on niin kiinnostavaa, kun tyttö jaksaa häntä katsella silmät ymmyrkäisinä vaikka 24/7. Mua hädin tuskin vilkaisee! Mussa katselemisen arvoinen asia näyttää olevan nännipiha, kasvoista ei nyt niin väliä.[:D] Yritän selittää asiaa sillä, että itse olen vaalea eikä mun kasvoissa näy niin selkeitä kontrasteja kuin miehelläni, jolla on tumma tukka, vahvat kulmat ja tummat silmät. Että niitä kontrastejahan se vauva vaan katselee, eikö niin? [;)]

Vai tästäkö se jo alkaa: äidit ovat turvaa ja ravintoa varten, isät niitä kivoja tyyppejä, joiden kanssa on mukava seurustella. [8|] Jääköön ne äidit vaan kateellisena katselemaan vierestä, kun isä ja lapsi höpöttelevät ja pitävät hauskaa. Äidin osa ilosta ovat arat nänninpäät! [;)]

Edit: pitääpä vielä lisätä, että meidän tyttö myös nauraa, useimmiten unessa mutta joskus myös valveilla ollessaan. Tuolta taas kammarin puolelta kuuluu tyytyväistä "kikattelua" aamutissin jälkeen [:D]
 
Pitkästä pitkästä aikaa ajattelin tulla muutaman jutun kirjoittamaan...
Pikkuinen on jo 1kk vanha, ja on kyllä aika mennyt niin nopeasti. Ja jostain kumman syystä päivät täyttyy kaikenlaisista hommista niin eipä oo tänne ehtinyt kun pikaisesti välillä muiden kuulumisia lukemaan.

Tänään ukkoseni lähti takaisin töihin ja meilläkin pikkumiehen kanssa sitten arki alkoi. Meillä ei oo juurikaan päivärytmiä vielä syntynyt. Nukutaan kun nukuttaa ja syödään kun on nälkä. Vatsaa kipristelee välillä kovasti, mutta toivotaan että Rela-tipat ja Cuplaton auttaa. Pikkumies on kyllä niin suloinen (kenenpä lapsi nyt ei olisi [:)]), mutta osaa olla myös itsepäinen ja ei todellakaan päästä meitä vanhempia helpolla. Välillä kiukuttaa niin kovasti ettei tiedä mitä tehdä. Mutta eiköhän se alku ole kaikilla haastavaa ennenkuin elämä siitä tasaantuu.

Ihanaa vauvan tuoksuista arkea kaikille!! [:D][:D]
 
Heissan

Meillä mies oli lauantaina tytön kanssa kahdestaan kun kävin kampaajalla ja hyvin meni [:)] Olen käynyt koiran kanssa rullaluistelemassakin sen jälkeen, eli tuo pulmani miehen kärsivällisyydenpuutteesta on ohi. Juteltiin (lue "minä raivosin miehelle") erittäin kovasanaisesti tästä aiheesta jolloin sain mieheni purskahtamaan itkuun... Julmaa ehkä, mutta tarpeellista että asia oikeasti meni jakeluun...

Meillä on ollut viimeset 2 päivää tytöllä ihan armoton nuha [&:] Tulee tosi avuton olo kun toinen röhisee tuskissaan. Pikkuniistäjä (suuri kiitos sille joka sen keksi) on ollut ahkerassa käytössä ja mun mielestä on vähän helpottanutkin oloa. Kuumetta en usko olevan, enkä sitä ihan turhaan meinaa alkaa mittaamaankaan. On kyllä välillä aivastellut ja yskinytkin...  Toivotaan että tästä selvittäisiin ilman kuumetta ja lääkärireissua.

On muka aina tosi paljon kaikkea kirjotettavaa mutta kun alkaa kirjottaa niin pää jäätyy. No, ei muutaku kivaa alkanutta viikkoa kaikille [:D]

P.s KIRJOTELKAA ENEMMÄN! OLEN JOUTUNUT KURKKIMAAN MUILLEKIN PALSTOILLE KUN HEINÄKUISET ON HILJENTYNY!!! [:D][;)]
 
Aikaisemmin valitin yövalvomisesta mutta nyt meillä on alkanut helpottaa.
Kokeilin kaikkia keinoja mutta mikään ei auttanut paitsi kapalointi.
Helteillä ei voitu kapaloida vauvaa koska on ihan kamala hikoilija. Pää ja vaatteet ihan litimärät.
Veikkaan että helteillä oli myös osuutta valvomiseen koska nyt nukutaan hyvin. Esim viime yönä melkein 6 tuntia.

Mulla oli myös pieniä ongelmia miehen vauvan hoidon kanssa. Tai oikeestaan ei ole onglemaa vaan olen ylihuolehtiva äiti. Olenko ainoa?
MIes ei vois ikinä tehdä mitään pahaa vauvalle mutta yöllä 4 tunnin itkun jälkeen äänen sävy hieman muuttui kiukkuisemmaksi kun meni vaihtaan vaippaa. Ja mulla on pahana tapana neuvoa kokoajan miten vauvaa pidetään sylissä ja muistaako nyt tukea kunnolla niskaa jne jne.

Ensinmäinen oikea hymy tuli pari päivää sitten kylvettäessä. "Vatsanväänne hymyjäkin" vielä tulee mutta ne erottaa jo oikeesta hymystä. Vatsa on edelleen usein kipeä ja siihen auttaa vatsallaan nukuttaminen. En jätä hetkeksikään valvomatta ja yöllä nukutetaan kyljelleen.

Nyt pitäis alkaa järjestää ristiäisiä jotka on parin viikon päästä. Nimestä ei olla vielä varmoja. Kummallakin on omat suosikit ja toisen nimet ei kuulosta hyviltä pitää kai joku kompromissi löytää.
Oliko teillä nimen valitseminen helppoa?
 
Meillä oli ihan yksimielinen päätös nimestä, vaikka sitä joutu aluksi vähän etsimäänkin. Plärättiin almanakkaa läpi ja koitettiin poimia sieltä kivoja nimiä, mutta Sauli oli ainoa mikä jäi mieleen. Ensin mietin että onko se vähän vanhan miehen nimi mutta sain muodostettua mieleen kuvan pienestä söpöstä Sauli-pojasta joten se sai käydä [:)] Mies vitsaili että annetaan vielä toiseksi nimeksi Aleksander niin tulee kokoomusvauva.

Me saatiin nimiäislahjaksi itkuhälytin ja se on tänään toista kertaa käytössä. Nyt kun ilmat on viilentynyt niin poitsu nukkuu tosi hyvin pihalla vaunuissa! Nyt on jo nukkunut reilu 3 tuntia, odotan herran heräävän minä hetkenä hyvänsä koska unet ei oo ennen kestänyt yli 3 tuntia. Tänään herättiinkin vasta 10 aikaan että voi olla muutenkin sekaisin koko poika. Heräsin muuten siihen että poika vääntää hirveellä voimalla kakkaa pinnasängyssä [:D] Kiva herätys äitille, mies oli jo ehtiny karata töihin!
 
Meillä alkaa muodostua jonkinnäköiset päivärytmit täälläkin... päivä menee jotakuinkin näin:

Herätys klo 8-9 maissa, Enny vetelee maidot nassuun, seurustellaan, jumppaillaan ja hoidetaan vaippahommat yms. vaatteiden vaihdot ja muut. Sitten onkin aamupäiväunien aika, jotka useimmiten kestää sellaset 3-4 tuntia, jonka jälkeen taas ruokailua ja jutustelua, iltapäivällä/illalla tyttö torkkuu miten torkkuu, Enny ei joka päivä nuku toisia kunnon päikkäreitä. Illalla sitten syödään taas vähän lisää pariin otteeseen ja nukkumaan mennään siinä 22-00 välillä... yöunien pituus vaihtelee, parhaimmillaan ollaan saatu nukkua 8 tuntia putkeen, mutta edelleen joinain öinä herätään myös yöllä syömään n. kerran.

Vähän myöhäinen tuo meidän nukkumaanmeno aika, mutta eiköhän se siitä korjaannu ajan kanssa...
Tänään ollaan alettu harjottelemaan vaunuissa nukkumista täälläkin... tällä hetkellä tyttö nukkuu siellä oikein kiltisti, mutta kohta voi olla tilanne aivan toinen [:D] vaatii pientä hienosäätöä vielä se homma...

Nimen päättäminen oli meillä aika helppo homma, jo mun raskauskaikana oltiin tuota nimeä pyöritelty mielessä ja se oli molempien mielestä oikein ihana nimi... sitten jossain vaiheessa jäi vähän tuo nimiasia ja sairaalassa sitten otettiin asia uudestaan puheeksi ja päätettiin, että tytöstä tulee Enny, mitä sitä enää uutta nimeä mietimmään kun sellainen oli jo valmiina... tärkeää oli myös se, että nimi on "suomenruotsalainen", koska mieheni+koko sukunsa sellainen on [:)] Sitä mistä minä tuon Enny nimen keksin, ei ole mitään muistikuvaa... Sofia tulee siitä, kun mun toiseksi nimeksi piti tulla alunperin Sofia...
 
Nimi oli meille aika helppo valinta, kun olin aikoinani miettinyt minkä nimen pojalleni /tytölleni antaisin, kun saan lapsen. Ehdotin sitä Joonaa sitten miehelleni kun raskaaksi tulin (Emilia olisi ollut tytölle / tai onkin, josko joskus toinen putkahtaa...) ja hän oli nimestä mielissään. Viljami tuli toiseksi nimeksi ja tähän päädyttiin pitkän pohdinnan jälkeen. Ei ole kummankaan suvun puolelta toista nimeä otettu vaikka se hieman katkeruutta aikaan ehkä saikin, mutta päätimme tällä kertaa kuunnella omaa mieltymystämme. Eipähän tarvitse harmistella sitten jälkikäteen nimen valinnassa, että pitikin kuunnella muita. [:D]

Päivärytmi edelleen hyvä, vaikka hieman muuttuukin suuntaan jos toiseen (+ - 1h).
Pieni hetki....
Prkl:n itkuhälytin!! Meidän itkuhälytin ottaa taajuutta naapureiden itkuhälyttimistä mikä aiheuttaa TODELLA suurta ärsyyntymistä, koska sieltä kuuluu kaikkien muiden ipanoiden ja vanhempien puheet ja "KOP KOP KOP - kuuluuko" testaukset...Taas kuului jatkuvalla syötöllä häiriösuhinaa tuosta itkarista. Tilattiin ne NetAnttilasta ja ihan pas*t...[:@][:@]
Kävin sammuttamassa hälyttimet ja avasin makuuhuoneen oven. Täällä sen verran hiljaista nyt, että kuulen jos vauva itkee ilman hälytystäkin.

Niin, eli päivät menee nyt tosi mukavasti kun suurinpiirtein tietää mitä milloinkin poika mahtaa itkeä. Välillä itkee tosi kummallisia itkuja mutta olen todennut niiden olevan aika pitkälti huomio / harjoitus äänteitä, koska ei itku kuitenkaan jatku tai kestä pitkään ja on lähinnä sellaista rääkäisy meiningillä ilmaistuja ääntelyjä.

Eilisillasta lähtien, poika vieroksunut tuttia. Ei ole enää kelvannut suuhun, vaikka tähän mennessä on nukahtanut parhaiten tutti suussa. Saa nähdä miten pitkään tämä kestää. Nyt nukahtaa mukavasti, kun vain kantaa sänkyynsä.
Tänä aamuna harjoitteli kiljumisääntä ja muitakin kovia ääniä. On hauska nähdä miten tuota kehitystä tapahtuu päivä päivältä. [:)][:)]
Painoa ainakin kerää tosi nopeasti ja tuntuu ettei välillä jaksa poikaa pitkään sylissä kanniskellakaan. Etenkään syömisen jälkeen kun vetää ihan vetkuliksi koko kroppa pojalla [:D]

Mies on nyt toista päivää töissä ja eilen kehuskeli miten mielenrauhaa on olla töissä! NIIN, ja mulla tuli kuulkaas punaposket luurin toisessa päässä, kun ajattelinkin kuinka "kehtaakin" sanoa niin [:D][:D][;)] Ja vasta ensimmäinen päivä kyseessä. Tokaisinkin takaisin, että on helppoa ollut täällä kotonakin, kun on helpompi pistää itsensä hommiin, kun ei koko ajan odota toisen tekevän myös jotain. Helposti nimittäin olen pyytänyt toista avuksi, kun on kotosalla ollut, vaikka olisin itsekin voinut tehdä. Nyt on tilanne, että joutuu tekemään niin huomaa, ettei se niin hankalaa ollutkaan ilman toisen apua [:D] Kai olen esittänyt hieman avutonta...[;)]

Tämä päivä on mennyt tosi nopeasti. Pari kaveria tulee seurakseni tänään illalla, kun mies menee keikalle soittelemaan. Saan heti juttuseuraa, hyvä niin. Vaikka vauvan kanssa höpötteleekin ja laulaa niin mukavaahan se on, jos joku tulisi keskustelemaan ihan oikeistakin aiheista [:)]

Tällaista siis tänne. Itse pääsen jälkitarkastukseen viikon päästä..[:)]
 
Meillä on tosi paskamainen ongelma nykyään; nimittäin liian täydet maitotonkat! [:@]
Lapsi saa ihan hirveitä kilareita kun meinaa reppana tukehtua liikaan maitoon. Neuvolan täti neuvoi että pitäs pumpata pahimmat paineet pois ennen imetystä, sillai ettei roisku enää maitoa. Helvetti kun mä teen näin niin pumppuun jää 120ml! Ja ne tosiaan vain ne pahimmat paineet [:'(] Sitten kyllä tyttö imee nätisti ja on tyytyväisen oloinen, joten olen näin tehnyt... tuntuu vain loputtomalta noidankehältä, koska käsittääkseni maidontuotanto ei vähene ollenkaan tän pumppailun ansiosta... Neuvoja? Alan olla epätoivonen tän pumppaamisen ja tukehtuvan lapsen kanssa [:(]
 
Harmillinen tilanne. Meillä täyden tissin tyhjennys onnistuu siten, että poika aloittaa imemisen, mutta irroittaa hetken päästä otteen ja nielee ensin rauhakseen alkumaidon jonka jälkeen yrittää taas aloittaa syömisen. Jos maidontulotahti on vieläkin nopeaa, poika toistaa saman rutiinin ennen kuin pääsee tosi toimiin. Välillä tosin on niin nälkäinen että unohtaa tuon tauon pitämisen, jolloin tulee tämä tukehdusrefleksi.
Auttaisiko, jos pumppaisit vain alkusuihkutukset pois eli ei ihan kokonaan paineentunnon loppuun? Vai onko paineentunto pääosin johtuvaa tuosta suihkuavasta maidosta?

Meillä on ongelmana se, että tissit tyhjenee päivisin niin nopeasti että poika hermostuu kun ei saa riittävästi maitoa ulos. Ja kun tisseistä tulee kuin tyhjät pussukat, joista ei saa kunnon otettakaan enää.. yöllä ongelmaa ei ole, tiedä sitten, onko mitään ongelmaa vaiko vain kärsimätön poika!? Vasen tissi on ensin piukeena kuin mikäkin, mutta kovassa nälässä sekin tyhjenee hetkessä. Korviketta annan, jollei syöttäminen ole onnistunut enää 10-20 min sisään kunnolla. Muuten on kiukkuinen huutava poika, enkä halua pitää tarkoituksella nälkäisenä. Syyhän voi olla myös siinä, ettei tissit enää tuota riittävästi. Päivittäin kyllä imetän niin paljon kuin pystyn (heti kahvin juonnin jälkeen en imetä -- vaikutusta vauvan valveilla oloon) joten enpä tiedä onko vain tuotanto lopahtanut. Lama iskenyt..
 
Pumpuli, olen nyt eilisen ja tämän päivän koittanut pumpata mahdollisimman vähän ja luulen että ongelma on vähän lientynyt, vain parilla syöntikerralla on ollut ongelmia. Mutta hei, mä elän just nyt painajaista [:(]

Viimeyönä olin vessassa kun tyttö heräsi joten isi oli vaipanvaihtopuuhissa kun tulin vessasta. Menin pumppaamaan tissistä pahimmat paineet pois jona aikana lapsi oli isänsä kanssa. Tänä aamun kun herättiin vaavin kanssa ja laitettiin valot päälle (mieheni oli jo lähteny töihin) huomasin jotain ihan hirveää:
Mun lapsen poskessa on kaksi mustelmaa! Ihan prikuulleen kuin hänen poskea olisi puristettu tai nipistetty [:(][:@] Mä tietenki soitin heti ukolle ja haukuin sen lyttyyn. Meni raukka ihan hiljaseksi, ei myöntänyt eikä kieltänyt. Sanoi vain, että hän tosiaan voisi olla varovaisempi lapsen kanssa. JUST JOO! Ei tuollaisia puolikuun mallisia mustelmia tule millään muulla tavoin kuin puristamalla, ne jäljet on juuri kuin sormista tullut ja jäljet ovat suurempia kuin minun sormenpääni. Mitä helvettiä mä nyt teen?!?! Mä en ala kattomaan enää yhtäkään mustelmaa tuossa lapsessa ja tiedän että ne eivät minun käsittelystä oo peräsin, mähän suorastaan vaalin tuota lasta. Musta tuntuu että meidän isin hermo-ongelmat ei olekaan ohi [:(]
 
moi!

täällä ollaan nyt 6 viikkoa vanhoja!
Rytmi.. no, yöllä ainakin nukutaan 3 tunnin pätkissä ja sitten päivällä syödään 2 tunnin välein.. valvotaan aika paljon. Leikitään leikkimatolla ja uskokaa tai älkää kääntyillään mahalta kyljen kautta selälle :)

Nukutaan pinnasängyssä, kun pyöriminen selällään kävi ahtaaksi. Eli pää olisi halunnut ollakin jo jalkopäässä, mutta kun seinät otti vastaan äitiyspakkauksen laatikossa ja pää kolahteli jatkuvasti seiniin.

Jahas se olis taas ruokahetki.
 
Durina: Sinuna ottaisin yhteyttä neuvolaan.
Suihkutisseihin auttaa kun imetyskerrallatai parilla imettää ainoastaan yhtä rintaa kerralla. Käsin voi sitten tyhjentää toisen tissin paineita.

Pumpuli82: Mulla maidon määrä lisäänty kun join alkoholitonta kaljaa.
Siitä seuras sitten suihkutissit....
 
Durina: Hae apua tilanteeseen. Noin ei voi jatkua, että vauva saa mustelmia [:(] Ihan kamala tilanne. Voima halaus sinulle. Itse en tiedä, mitä tilanteessa tekisin.. vaikka rakastan miestäni niin paljon, niin tuskin jäisin saman katon alle, jos mustelmille vauvaa nipistelisi. Vauva ei tahallaan kiusaa itkulla ja kiukuttele. Vauvaan ei saa hermostua, ei hänelle saa kiukutella, eikä varsinkaan saa satuttaa :(
Meillä joskus vauva tarttuu itseään silmäkulmasta, ohimosta tai poskesta kun masuun koskee ja itkettää.. jopa niin, että jää naarmu. Siksi pidän usein ohuita tumppuja vauvan käsissä tai paitaa, jossa on ne pussukat sormille. Ja kynnet yritän pitää lyhyinä, ettei naarmuja tule. Vauvahan ei vielä itse "hallitse" tuota puristelua ja näin saattaa itkiessä tarrata itseensä :(

Meidän vauva on nyt välillä itkeskellyt masukivun takia. Voi pientä nuppua. Vuorotellen hyssytellään ja silitellään. Tänään sitten käytiin hierojalla, joka hieroo "kipupisteitä". Vauva saa usein 1-3 hieronta käynnin jälkeen avun masukipuihin. Seuraavan kerran mennään hierojalle jo keskiviikkona. Jospa vatsakivut hellittää.

Välillä taas juttelee vauvankielellä, hymyilee ja vahingossa jo ääneen nauroi (puoli unissaan). Kuulosti aivan ihanalle ja itseäkin alkoi naurattaa [:D]

Tänään kotiuduttiin kuusamo tropiikista, mentiin sinne jo perjantaina. Käytiin samalla ystävien hääjuhlissa. Nuppunen nukkui koko hääjuhlien ajan, kuten myös noin 4h ajomatkan kuusamoon. tulomatkalla pysähdyttiin muutaman kerran, kun masuun koski. Voi, jospa masuvaivat olisivat pian mennyttä. Auttaisin pikkuista ihan miten vain, ottaisin ne kaikki kivut vaikka satakertaisena itselle, kunhan pienellä kaikki olisi hyvin.
 
Durinalle paljon voimia tilanteen ratkaisemiseksi;

tavalla tai toisella tilanne pitää saada kuntoon ja pikaisesti!! En halua lietsoa mitään, mutta on muistettava myös, että paljon voi tapahtua myös ilman näkyviä jälkiä (mm. ravistelu).. tämän on oltava nyt se herätys asian ratkaisemiseksi! Kerää rohkeutta ja keskustele asiasta ulkopuolisen tahon kanssa. Miehesi ei nyt ymmärrä tilanteen vakavuutta... Vauvaa ei saa missään tilanteessa IKINÄ kohdella huonosti ja jos miehesi niin tekee niin hänen on syytä saada apua ongelmiin ja osata myös puhua ja pyytää apua jos omat hermot eivät kestä. Sitä ennen hän ei ole kelvollinen hoitamaan pientä viatonta lasta.
 
heissan!

Durinalle toivon rohkeutta pyytää ulkopuolista apua asiaan..on varmasti vaikea tilanne,mutta onhan siihen puututtava.

Meilläkin on jonkinlainen päivärytmi täällä syntynyt.Illalla poitsu menee nukkumaan n.klo.8 ja herää syömään ensimmäisen kerran n.12-02. sen jälkeen syödään n.2-3h välein, välissä saattaa olla lyhyempikin pätkä mutta syö kyllä tosi pikaisesti mikä asian varmaan selittääkin..aamulla herätään joskus 7 molemmin puolin syödään vaihdetaan vaippa ja vaatteet ja on nyt parina aamuna ollu oikeen pirteenä, äiskälle hymyilly ja vienolla äänellä porissut ja täällähän ollaan sillon ihan vedet silmissä ja huokaillaan vaan[:D] taitaa nuo hormoonit jyllätä välistä vieläkin[:D] oon kyllä ihan myyty tolle pienelle.No sitten tossa 10 aikaan lähetään ulos koirat lenkittään ja vaaveli jää sitten takapihalle vaunuihin nukkuun päikkärit n.3-4h. siitä sitten kun heräilee niin nälkähän on ihan julmettu..ja loppu päivä/ilta menee sitten syödessä,seurustelussa ja torkkuessa.Menee kyllä ihan älyttömän nopeaa päivät!
Mää joudun antamaan päivisin lisämaitoa mutta yöt on vielä pärjätty omilla.Oon koittanu kovasti juoda itse ja tiheästi tissiä antaa mutta minkäs teet kun ei riitä niin ei riitä.en oikeen tiiä millä sais sitä maidon määrää lisättyä..vinkkejä otan vastaan[:)]pumppaaminen ei onnistu alkuunkaan,siinä menee vaan hermot[:@]

mutta tämmöstä tällä kertaa.meillä paistelee muuten aurinko aivan ihanasti[:)] mukavaa viikkoa kaikille!
 
Takaisin
Top