Heinämammojen 2010 vauva-arkea

camsu, teillähän selvästi kissa merkkailee reviiriään..on katti huomannut että nyt on uus haju hänen reviirillään ja alkanu siis oikein tarkoituksella merkkaileen. ikävä tilanne! kyllä se ajan kans loppuupi mutta sitähän taas ei tiiä mikä tai kuin pitkä tuo aika on.. [&:] jaksamisia....

kateellisena luen kun te jotkut saatte nukkua niin pitkiä pätkiä yössä..... itekku meen siis max. 2h kerrallaan, poika herättää aika tasaseen tahtiin. ja jos aamulla oon antanu vitamiinit niin sitte heräillään kyllä yöllä paljon useemmin.. syötän siis vieläkin 1tippa/joka toinen päivä. saas nähä millon mussukan massu tasaantuu.. <3

risitäisiä meillä vieteltiin pari viikkoa sitten. oli ihana juhla! [:)]
 
Eipä ois kannattanu kehua miunkaan noilla yöunilla..[8|] Viime yönä ei sitten nukuttukaan montaa tuntia, ku toinen oli koko ajan heräilemässä ja valvomassa. Aamusta olin jo niin väsyny, että syötön aikana olin nukahtanu ja parin tunnin päästä heräsin siihen, että poika oli edelleen vieressä. No, olipahan koko yön pisin unijakso kuiten. Ja nyt, kun tuo sai miut heräämään ja pirteäksi niin alko ite nukkumaan. Reilu peli on p***stä! [:)]
 
Huonoihin yöuniin suosittelen vauvan nukuttamista vieressä. Ekana yönä sitä nukkui katkonaisesti ja pelkäsi litistävänsä vauvan, mutta äkkiä sitä tottui. Nyt on helppoa, kun kitisevän lapsen voi vetää rinnalle syömään ja torkkua itse syötön ajan. Röyhtäyttämään tosin nousen, sen voi tehdä istualtaan sängyssä. Pissavaipankin voi vaihtaa sängyssä, niin hoitotoimien jälkeen äiti ja lapsi saavat nopeasti taas unenpäästä kiinni.

Keneltäkään tutulta en ole saanut kehuja päätöksestämme yöpyä perhepedissä. Asenne on ollut sellainen, että ei kannattaisi opettaa, lastahan ei pian saa nukkumaan omassa sängyssään, lapsesta tulee vaativa jne. Uskon kuitenkin, että perhepedin ansiosta meidän vanhempien ja vauvan keskinäinen side on vahvempi kuin muuten olisi ja kaikilla on rauhallisempi olo, kun ollaan lähekkäin.

Tuntusi kylmältä eristää läheisyyttä kaipaava lapsi omaan sänkyyn, kun juuri pieni vauva sitä läheisyytä eniten tarvitsee. Lisäksi perhepedissä ei tarvitse jokaisesta vauvan kitinästä nousta katsomaan, että mikä on, kun lapsi on vieressä ja näkee heti, iniseekö vauva unissaan vai onko heräämässä syömään. Lapsen tarpeet (nälän, märän vaipan, kuuman/kylmän) voi tarkistaa nopeasti eikä lapsen tarvitse kutsua vanhempia parkumalla, kun he ovat lähellä ja herkistyneitä vauvan pienillekin viesteille. Luulisin, että lapsen kehitykselle se on suotuisampaa kuin se, että lapsi joutuu heräämään yksin omaan huonoon oloonsa ja itkeä apua.

Mutta makuasiahan tämä on...
 
Meillä ei toimi tuo perhepeti ihan siitä syystä, että 160cm leveässä sängyssä pyörii kaks levottomasti nukkuvaa aikuista. Jäis kaikilla, vauvaa lukuun ottamatta, yöunet niin huonoksi, ettei mitään järkeä. Nyt jo muutaman kerran puoliunessa myllännyt miun ja miehen välistä peittokasaa ja ettiny vauvaa joka on onneksi ollutkin omassa kopassa. Ja mies kattoo vieressä huolestuneena, ettei kai se sielä ole..[:)] Toisaalta taas pitäny tyynyä kainalossa ja töniny miestä kauemmas, ettei se pyörähä vauvan päälle...[8|]

Miulla oli suunnitelmissa pinnasänky parisängyn viereen "sivulaivaksi", mutta nuita ei saanut asennettua samalle tasolle. Nyt pinnasänky on metrin päässä sängystä, mutta tarkotus järjestellä huonetta niin, että saadaan pinnasängyn pääty meän sänkyä vasten, että kättä ojentamalla pääseen koskeen lapseen. Tarvis vaan yhteistä aikaa jonki verran, kun lipasto telkkareineen sun muine värkkeineen ei miulta ihan yksin liikaha..

Mie olen kuullu tuosta vaativaksi opettamisesta, kun nukutan lasta päivällä sylissä/kainalossa ja yöllä ootan, että nukahtaa viereen ennen kuin nostan omaan sänkyyn.. Aivan sama miulle mitä muut sanoo. Helpompaa ja kun toinen niin selvästi tykkää olla lähellä niin so?!
 
ALKUPERÄINEN: kariina
 Aivan sama miulle mitä muut sanoo. Helpompaa ja kun toinen niin selvästi tykkää olla lähellä niin so?!


Niinpä! [:D]
 
Kyllähän vastasyntyneen lähellä kannatta olla mahdollisimman paljon; ei kai hallaa voi tehdä sillä että antaa läheisyyttä ja turvallisuuden tunnetta pikkuiselle. Neuvojia riittää, mutta tapojakin on monia. Tuskinpa kaikki ovat tähänkään mennessä toiminut vain yhden kaavan mukaan, joten kannattaa toimia kuten itse parhaaksi näkee. [:)]

Meilläkin poika nukahtaa imetyksen + korvikkeen antamisen yhteydessä lähestulkoon aina, jonka jälkeen jätetään joko meidän sänkyyn nukkumaan (päivisin) tai siirretään heti omaan ensipetiinsä. Yöllä jää vierelle vain, jos satun itse nukahtamaan syöttämisen yhteydessä. Muussa tapauksessa nostetaan omaan "koppaansa" nukkumaan. Sosiaalista kanssakäymistä vauva haluaa päivä päivältä enemmän ja öisinkin yrittää. Tuijottaa todella intensiivisillä silmillään ja täytyy myöntää että niissä on aikamoinen vetovoima eikä tämä äiti meinaa pysyä omissa päätöksissään yöseurustelun suhteen... [:D] No, en ole pahasti lipsunut..

Iltaisin poika ei tohdi nukahtaa omaan sänkyynsä vaikka olisikin saanut imetyksen lisäksi korviketta -- veltostuu yleensä ihan kokonaan, jolloin voisi kuvitella että uni tulee hetkessä. Tällöin kitisee sängyssä läheisyyttä ja haetaankin poika pois ja annetaan nukkua joko miehen rinnan päällä tai minun. Minun lähellä tosin on riski se, että vauva hamuilee unitissiä, joten varmin paikka iltaisin on miehen lähellä. Kuitenkin aina pyritään siirtämään poika omaan sänkyynsä, kunhan kaikki tarpeet on huomioitu ja täytetty.

Vaihtelevasti on unta poika halunnut; välillä valvoo jopa 6 tuntia (nukkuu tämän aikana pieniä pätkiä), mutta pääsääntöisesti kuitenkin 3-4 tunnin unet ovat olleet. Heti kun ilmat viilenivät, nukkuu poikakin paremmin. [:)][:)]

Ja vitamiinit menevät korvikemaidon kanssa hyvin alas! [:D]
 
Tässä meidän pohdintoja tuolta yleisestä ketjusta.....

Toivottavasti meilläkin ruvettaisiin nukkumaan pian yhtä hyvin. Mutta ei täällä nyt niin hirveästi valitettavaa ole. Eilen tuli ennätys melkein 5h unet ja sen perään vielä 3,5h. Koskaan aikasemmin ei oo nukkunutkaan kaksia noin pitkiä unia peräjälkeen. Mutta normi täällä on vieläkin se n. 2-3h, mutta onneksi niistä tunnin, puolen tunnin pikatorkuista ollaan päästy. Saa äitikin nukkua paremmin.

Muutenkin poika on kyllä niin hurmaava. Jaksaa olla hereillä jo 2 tuntia ja kerran jopa 3h. Kovasti tykkää käydä vaunulenkeillä ja kylvyssä ja kova touhu on päällä kun hereillä on. Uskoisin, että tämä poju oppii ryömimään nopeasti! Päätäkin jo kannattelee kuin aikamies. Vaikea kuvitella, että pieni on maanantaina vasta 3 viikkoa vanha. Ruokailussa on välillä ongelmana, kun tisseistä suihkuaa maitoa ja vauva raukka hermostuu. Pientä masuvaivaa myös, röyhtäilee silloin tällöin, mutta paukuttelee kovin. Mutta ei se onneksi koskaan kovin kauaa pientä vaivaa kun taas helpottaa. Pulautteluilta ollaan lähes täysin säästytty toistaiseksi. Eikä ole vielä kertaakaan pissannut meidän päälle! *kop kop*

Mahaa ei sinällään ole täällä ikävä, vaikka siitä kovasti tykkäsinkin. Ihanampaa se on pitää poikaa sylissä kuin masussa. Mutta onhan se vähän outo, kun nyt on jäljellä sellainen löllö. Painoa enää +2kg ja vaikka en enää päällepäin raskaana olevalta näytäkään, niin onhan noita senttejä vielä jäljellä... Mutta pikkuhiljaa....

Mies auttaa tosi kivasti ja tykkää leikkiä vauvan kanssa. Raukka pieni välillä valvoo myös öisin, kun ollaan syömäpuuhissa, kun kuulemma tuntuu niin pahalta, että mun täytyy olla ylhäällä. Mutta parempi, että toinen saa kunnon yöunet (kun mun täytyy kuitenkin herätä imettämään), niin jaksaa sitten päivällä olla pojan hauskuuttajana, niin minä saan ottaa torkkuja. Enkä muuten ole tehnyt vielä yhtään kotitöitä, mies hoitanut ne tyylikkäästi. On mulla vaan aikamoinen mies.

Tänään sitten varattiin myös lentoliput ekalle matkalle! Huimaa.... Reissuun lähdetään lokakuun alussa, kun vaavi on vajaa 3kk ikäinen. Nyt eniten jännittää, että miten pojusta saadaan passikuvat otettua.
 
Olen katteellisena lukenut että jollain on ollut yli 5h yöunet.
Meille neuvolassa sanottiin että päivisin pitää imettää 3 tunnin välein ja yöllä max 4 tunnin välein. Kuulemma helteen takia että sais tarpeeksi nestettä. Paino on pojalla noussut hyvin. Noudattaako kukaan vauvan tahtista imetystä eli kun vauvalla on nälkä niin sitten vasta imettää. Kellon tarkkailu ja vauvan pakkoherätäminen ei ole aina helppoa.

Yöt on meillä hankalia. Hereillä ollaan 11-02 ja mikään ei auta. Ainoa lohdutus on tissi ja siihen nukahtaa kun yrittää siirtää omaa pinnasänkyyn niin heti herää. Nyt on sitten nukkunut viime viikot mun vieressä mutta itse en pysty niin hyvin nukkua. Äitiyspakkauksessa ei suostunut nukkuun ollenkaan. Saatiin pinnasänky hyvin sängyn viereen ja pystyisin siinä hyvin hoitaan vauvaa mutta ei nuku siinä kun vasta aamulla.
Vinkkejä saako näin pienen vauvan vuorokausirytmiä jo siirrettyä jotenkin?

Vatsavaivoja on ollut paljon mutta en tiedä helpottiko ne itsestään tai sitten auttoiko Gefilukse D tipat. Suosittelen niitä on hieman kalliinpia kuin muut d vitamiini tipat mutta siinä saa samalla rela/maitohappobakteerit. Vatsavaivoihin auttoi myös mahallaan makaaminen, pitää vahtia koko ajan tai pierettäminen, jalkoja nostetaan mahaa vasten

Mulle tuli rintatulehdus ja kuume nousi 40. Luultavasti sain sen kun pidin liian pitkän imetysvälin. Nyt oon antibioottikuurilla ja en tiedä johtuko tulehduksesta mutta poika kieltäyty syömästä kipeetä rintaa. Nyt jo syö siitä mutta maitoa ei siitä tule niin paljoo kun terveestä. Ja kuppikoko on varmaan 2 kuppia pienempi kun terveessä rinnassa. Ei kuulemma haitaa koko tasaantuu itsestään kun lopettaa imettämisen mutta aloitan joka kerta imetyksen kipeestä rinnasta jos vaikka koko tasantuis.

Rintareppu on hyvä apu hoitaa pieniä arkiaskareita. Paapero tykkää olla siinä ja usein nukahtaa ja vatsavaivat helpottaa kun on pystyasennossa.

Otetaan vastaan myös kaikki vinkit jota ootte huomanut auttavan arjen helpottamiseksi.

Sori kauheesti kirjotusvirheitä mutta en ehdi korjailla. Pikkunen heräsi kiukkuisena syömään
 
Unikko77
Meilläkin oli hieman hankaluuksia saada poika yöllä nukkumaan omaan sänkyynsä, etenkin kun oli "unitissille" nukahtanut. Olen kuitenkin nyt kolmeen otteeseen laittanut pojan sänkyynsä yö-imetyksen jälkeen, jossa aluksi itkeskeli, mutta tutti suuhun ja kämmenen lämmön alla, poika alkoi rauhoittua. Nukahtaa tosi nopeasti omaan sänkyyn, kun vain kokee olonsa turvalliseksi. Suosittelen lämpimästi tuota oman käden laittamista masun päälle hetkeksi ja vaikka pyörittelee hellästi ympyräkuvioita vatsan päällä...Nyt poika menee suht kivuttomasti omaan petiinsä ja höpöttelee itsekseen aikansa ja sitten tulee hiljaista. Auttaa tuo masunhieronta myös päiväunille laitettaessa, jos on juuri hörppinyt maitoa/korviketta (jonkin verran ilmeisesti kaikilla vauvoilla vatsanväänteitä tulee aina). [:)]

Ensin nostelin vauvan omaan syliini, kun alkoi itkeä hermostuneena omassa pedissä (ja nukahti aina syliini), mutta siihenhän ei vauvaa kannata edes totuttaa. Yhtälailla lohdun tuo läheisyys sängyn vieressä [:)][:)]

Rintareppua suositeltiin käytettävän 10 min kerrallaan, joten meillä ei ole otettu vielä käyttöön, mutta tarkoitus olisi ottaa muutaman viikon kuluttua. Varmasti helpottaa arkiaskareiden osalta -- meillä vielä mies kotosalla ensi viikon, joten olemme kotityöt tehneet yhdessä tai yksin, toisen huolehtiessa vauvasta. Saankin sitten totutella arkiaskareisiin ilman miestäni, kun hän palaa takaisin töihin ja bänditouhuihinsa. [;)]

Annan pojalle sekä imettäen maitoa että korviketta. Olen huomannut etenkin iltaisin ongelmaksi pojan väsyneisyyden imeä rintaa, jolloin pojan nälkä ei lähde kunnolla kun nukahtaa muutaman hörpyn jälkeen. Tällöin nukkuu usein vain 10-20 min kerrallaan ja herääkin hetken kuluttua taas hamuamaan rintaa. Annan siksi ensin muutaman millin (30-60 ml) korviketta, jonka jälkeen imetän jotta poika nukahtaa. Sitten omaan sänkyyn nukkumaan.

1kk neuvola oli tänään ja kasvu on tosi hienosti lähtenyt etenemään pikku paaperolla. Hymyilee myös paljon ja tarkkailee kasvoja todella innokkaasti [:D] Ylpeä äiti....
 
Yöllä omaan sänkyyn siirtämiseen meillä on auttanut, etten edes ota poikaa pois oman peiton mutkasta. Nukkuu siis niin, että peitto on kääritty ympärille. Syömään nostan pojan peittoineen ja sen verran availen peittoa, että syöminen onnistuu. Sitten käärin jo röyhtäyttämmisen ajaksi pojan takaisin peiton sisään. Tosi näppärästi sitten saa laskettua omaan sänkyynsä. Muutaman kerran tarvinnut käden avuksi sänkyyn jäämiseen, mutta mie piän sitä kasvojen lähellä/olalla. Eipä tunnu viileä sänkykään, kun on valmiiksi lämpimän peiton sisällä. Meillä ainakin havahtui siihen viileyteen aikanaan ja vieläkin joskus päivällä havahtuu.

Meillä oli viime viikonloppuna "paha äiti" kylässä. Poika söi ja söi ja söi ja oksensi ja söi ja söi.. Koko ajan suunnilleen siis rinnalla. Mie sitten aloin rajoittamaan rinnan antamista ja yritin tuttia tarjota tilalle. Huutoahan se oli pari päivää. Nykyisten ollaan siinä tilanteessa, että rintaa syö pääasiassa nälkäänsä ja läheisyyttä saa nykyisten sitten sylissä sylissä. Kyllähän tämä vieläkin "kerjää" pikkusen lisää tissiä, mutta en anna, jos on syönyt justiin ihan kunnolla. Tutti ei kelpaa vieläkään. Rauhoittuu kyllä sitten, kun saa olla sylissä. Päiväunille monesti nukahtaakin syliin. Välillä nukkuu koko päikkärit sylissä mahallaan. Varsinkin nyt, kun ollut nuhainen. Mie jo luulin onnistuneeni palelluttamaan pojan, mutta th sanoi tänään käydessä, että aika yleistä pikkulapsilla, että limakalvot vähän turvoksissa ja siksi tukkoisia.

Meillä siis kävi tänään lastenneuvolan terveydenhoitaja kotona. Ei voi ainakaan sanoa, että ei ruokaa sais tämä lapsi. Painoa oli jo 4860g. Ikää on nyt 3.5vkoa. Mutta kyllä vain huomaa muutenkin, että on kasvanut poika mahoton. Ensimmäiset pieneksi jääneet vaatteet viikattiin parin viikon ikäisenä pois. Nyt alkaa olla suurin piirtein kaikki 50cm vaatteet pieniä ja pienimmät 56 on jo rajoilla. Meillä ainakin H&M:n vaatteet on ollu ne ensimmäisenä pieneksi jääneet.
 
Meillä eletään vauvantahtista arkea, eli en kouluta mihinkään vuorokausirytmiin, pinnasänkyyn nukahtamiseen tms. Ajattelen, että vauva haluaa sitä mitä tarvitsee, eikä osaa vielä pompottaa tai vaatia mitään turhaa ja ylimääräistä. Jos hän haluaa olla lähellä tai käyttää mua "huvituttina", se on hänelle vain hyväksi, vaikka voi vaatia minulta ja mieheltänikin enemmän aikaa ja viitseliäsyyttä. Mutta vauva on vauva vain kerran, ja nyt rakennetaan sitä perusturvallisuutta ja koko psyykkisen kehityksen pohjaa, joten ainakin vielä jaksan luopua omista eduistani (vapaista käsistä, kunnon nukkumatilasta, selvästä rytmistä jne.). Ja mihinkäs tässä on kiire, äitiyslomalaisella. Jos mä en ehdi laittaa ruokaa tai siivota, mies tehköön sen!

Tyttö saa olla tissillä niin usein kuin haluaa, oli kyse nälän tai läheisyyden tarpeesta. Mun mielestä rinnan antaminen kun ruokkii paitsi fyysistä, niin myös lapsen muuta kehitystä. Sitä paitsi nautin valtavasti imettämisestä! Ongelmana on vain välillä ollut runsas maidon heruminen, välillä sitä ihan suihkuaa jos lapsi sylkee nännin suusta. Oon ollu huolissani, ehtiikö tyttö koskaan saada takamaitoa, kun niin äkkiä tulee kylläiseksi ja rinnat eivät koskaan tunnu tyhjenevän. Kovasti on neiti kuitenkin kasvanut, 2 vk neuvolassa painoa oli yli 4100 g eli syntymäpaino oli tavoitettu ja ylitetty vajaat 400 grammalla. Ei siis huolta ravinnon saannista [:D]

Neuvolassa suosittelivat pumppaamaan ja pakastamaan maitoa myymistä varten. Olisihan se yksi mahdollisuus tehdä hyvää muille (äidinmaidosta on kova pula täälläpäin) ja maitorahat voisi vaikka säästää tytön tilille tulevaisuutta varten. Vaan enpä tiedä, jaksanko joka päivä pumppailla maitoa, on siinäkin hommaa.

Tyttö nukkuu edelleen yöt mun vieressä, koska siten imettäminen on helpointa. Klo 23-9 välisenä aikana hän syö noin kolmesti.
Päivisin hän uinuu pinnasängyssä tai sylissä, mihin milloinkin sattuu nukahtamaan ja riippuen siitä, mitä itse teen. Välillä on ihana pitää nukkuvaa lasta rinnalla ja soittaa vaikka jollekin kaverille pitkä puhelu, mutta toki lapsi on joskus laskettava sänkyyn, että voi itse siivoilla tms.

Toiveissa olisi oppia kantoliinan käyttöä niin lapsi saisi läheisyyttä runsaasti ja mä vapaammat kädet. Vaan vielä sidonnat ovat tuntuneet hurjan vaikeilta eikä homma ole lähtenyt käyntiin kuten toivoin. Mies aikoo ostaa rintarepun, joten jonkinlaista kantamista tullaan kuitenkin harrastamaan.

Nyt vauvalla on alkanut olla hieman masuvaivoja, niihin näyttää auttavan parhaiten masullaan makuuttaminen joko lattialla tai sylissä. Myös vauvan alaselän voimakas hierominen samalla kun painaa masun puolelta koko kämmenellä, tuntuu auttavan ainakin hetkellisesti, jos lapsi meinaa herätä unesta kipeän vatsan takia.

Tänään käytiin lääkärissäkin, kun tytöllä on välillä ollut "lämpökohtauksia". Yhtäkkiä vauva on saattanut muuttua normaalissa huoneenlämmössä aivan tulikuumaksi ja tosi kärttyiseksi. Ei ole auttanut tissi, keinuttelu tai muukaan, eikä lapsi ole saanut untakaan. Kuumetta ei silti ole ollut. Lapsi vaippasilleen ja kunnon jäähdyttelyt, niin hän on ollut taas oma ihana itsensä! Lääkäri ei löytänyt neidistä mitään huolestuttavaa vikaa, epäili vain että tytöllä sympaattinen hermosto käy välillä vähän kierroksilla. Kuulemma sellaista se joillain lapsilla on. Ja minä olin jo ihan huolissani, että lapsella on jokin mystinen sairaus tai mä vaan kuvittelen kaiken ja alan seota. Ehkä mä tosiaan vähän ylireagoin kun vein lapsen sairaalaan, mutta olipa ihana kuulla, ettei syytä huoleen ole :)

Hirveän onnellinen olen tuosta tytöstä. Aikaahan pienen lapsen hoitoon menee yllättävän paljon ja välillä kaipaan edes lyhyttä iltalenkkiä ilman lasta. Imettäessä ei vain viitsi kovin kauaksi karata, ja kun lapsella ei ole vielä selkeää vuorokausirytmiä, on vaikea ennakoida, milloin hän päättää herätä syömään. Onneksi on omaa maitoa pakasteessa, niin hermoromahduksen uhatessa voin ottaa hatkat ja laittaa miehen ruokintapuuhiin. Vauvan tuosta kasvaessa siirrytäänkin varmaan antamaan osa maito pullosta, niin mä saan enemmän omaa aikaa ja mies pääsee kokemaan lapsen ruokkimisen ihanuuden [:D]
 
Yppy tohon maidon suihkuamiseen on yks hyvä neuvo: syötä useamman kerran samasta rinnasta peräkkäin (mulla riitti 2-3 kertaa). Näin rinta tyhjentyy paremmin ja vauva saa ne takamaidot. Levossa olevasta rinnata kannattaa lypsää vain sen verran että paine helpottaa. Tämä tapa vähentää maidon tuloa jolloin suihkuaminenkin lakkaa. Ja kun tuntuu että maitoa tarvis enemmän niin alkaa imettämään vuorosyötöin kummastakin rinnasta tai molemmista samalla syötöllä.

Ja kannattaa kokeillä tricotti-liinaa jos haluaa liinailla mutta ei tapella solmujen kanssa. Se on helppo ja moni sanoo et tavallista liinaa ei sen jälkee halua käyttää.

Meillä on pisimmillään nukuttu 6 tuntia putkeen mutta yleensä kahden tunnin välein herätää syömää. Ja pisimmillää 6 tuntia valvottu putkeen (yhtä huutokonserttia). Tuntuu noita vatsavaivoja olevan niin joka lähtöön[:@] Avuksi on otettu cuplatonit ja gefilus tipat, mutta ei niistäkään tunnu aina olevan hyötyä. Lisäksi oon saanu jättää maksamakkaran pavut kaalit yms. pois omasta ruokavaliosta kun tekevät toiselle pahaa. Yöllä noi vaivat on yleensä pahimmillaan[:(]
 
Moikka kaikille :) Meillä arki sujunut hyvin vauvan mukaan. Syödään kun on nälkä ja nukutaan kun väsyttää.
Vauva nukkuu pitkät iltaunet ja viime yönä heräsi kaksi kertaa syömään.. aamulla herättiin vasta yhdeksältä. Hyvin nukkuu ja hyvin jaksaa seurustella n. kolme tuntia.

D-vitamiini tippojen jälkeen masukipeä, siksi annamme vauvalle rela-tippoja. Mutta, pysty asento ja pepulle pehmeät taputtelut auttaa hyvin.

Nuppu nukkuu perhepedissä eli meidän keskellä :) Nostimme pienen patjan (äitiyspakkauksen patjan) sänkyyn keskelle ja siinä Nuppu tuhisee yön. Syötän sängyssä ja vaippakin vaihdetaan sängyssä. Nukkuu omassa huoneessa yön sitten kun itse haluaa. Onneksi nuo kaikki kolme makaria on lähekkäin :)

Ensimmäinen mökkiloma takana, reissu meni hyvin. Koirat oli mukana ja kovin oli kolme väsynyttä koiraa reissun jälkeen. Juoksivat ja uivat mielinmäärin. Itsekin nyt vasta heitin talviturkin. Tosin odotusaikana kuljin vedessä vyötäröä myöten vesipelastustreeneissä.
Nyt kahden viikon kuluttua meille tulee koiravahti ja me vauvan kanssa mennään kuusamo tropiikkiin kolmeksi päiväksi :) Käydään samalla ystävien hääjuhlassa.

Mukavaa arkea vauvan kanssa t: taiga ja Nuppu
 
Heips!

Kävimme torstaina Pojun kans 2kk neuvolalääkärissä ja kaikki oli pojalla ja äidillä hyvin(äidillä samalla jälkitarkastus).Pojan mitat 2kk 7130g 62,5 cm ja pipo40,2cm eli hyvin kasvaa korvikkeella.Mullahan loppui yhtäkkiä maidontulo ja siirryttiin sitten pulloon.
D-vitamiinit ei täälläkään oikein maistu mutta olen saanut kuitenki lusikalla annettua ne.Poika nukkuu n.5 tuntia putkeen yöllä ja päivällä sellaset 6h päikkärit.Syö hyvin ja massua välillä kipristää...

Huomenna meillä on ne ristiäiset ja hommaa on viel aamuksiki.[:D]
eli täällä kaikki ok.
terkuin Niiva ja poju
 
heissa!

ei puhettakaan että meillä vois vauvaa ottaa sänkyyn keskelle, mies on niin levoton nukkumaan.aamulla lähtee jo viiden aikaan töihin niin nostan sitten sen jälkeen pojan viereen[:)]

ollaan alotettu myös d-vitamiinit, vähän jänskätti että alkaako huudattamaan mutta ei einakaan vielä ole mitään, yhdellä tipalla mennään vielä.

neuvolassa ollaan käyty sillon muutaman päivän ikäsenä siinä paino kontrollissa ja seuraava käynti on vasta kun poika on jo melkeen 1kk.tosi pitkä väli tuli mutta ei ollut aikoja.tuntuu että on jo kovasti kasvanut ja kasvoilta muuttunut[:)]

yöt menee tosi hyvin, nyt kahtena yönä peräkkäin nukkunu eka pätkän 6h ja toka pätkän n.3h

ristiäiset pidetään sitten syyskuussa kotosalla ja ihan pieni muotoiset, isovanhemmat, 2 kummia ja molempien sisarukset.

mukavaa vauvanhuuruista loppu kesää kaikille!
 
melkoisen kokoinen poika teillä, niiva! [:D]

meillä menee arki edelleen hyvin.. poitsu alkanu nukkuun jopa 3-4 tunnin pätkiä mut useimmiten kuitenki mennään sillä kahdella tunnilla. mut sitte ku tulee se neljän tunnin pätkä nii olo on aivan mahtava ku saanu itekki nukuttua sit pidemmän pätkän.. [:)]

me ollaan edelleen paussilla niistä vitamiineista.. yritin ite syödä d-tippoja jotta poika saisi edes maidosta vähän lisä vitamiinia mutta ei - huudettiin ja kovaa! et se olis taas vitamiinien vaihto varmaan edessä.. huh hui.

käytiin ostaan poitsulle sitteri ja siinäkö poika tykkää kölliä! [:D]
 
Heipä hei pitkästä aikaa [:)]

Täällä arki vauvan kanssa tuntuu vasta alkaneen, kun mies palasi töihin viikko sitten. Pelkäsin miten vauvan kanssa kaksin menee, mutta turhaan. Pärjätään hienosti kahdestaan, tosin välillä itestä tuntuu että unta vois saada enemmänkin. Tai pidemmissä jaksoissa... [8D] Meillä mennään nukkumaan n. klo 22 ja herätään 1-3 kertaa yössä syömään. Välillä tytsy sitten kitisee itsekseen sängyssä mahavaivojen kanssa, piereskelee niin että koko patja raikaa (en ymmärrä miten niin pienestä hanurista voi lähteä sellaisia ääniä [:D])  Herätään lopullisesti yleensä 7-8 aikaan aamusella...

Meille ei sopinu DeVitol -tipat jotka saatiin neuvolasta, joten ostettiin Gefilus+D -tipat eikä ongelmia ole ollut (en ainakaan osaa yhdistää tippoihin) Cuplatonia syötetään tytölle aina iltaisin, on pysyny mahavaivat kurissa ja likka onnellisena. Onko muuten kukaan huomannut d-vitamiinin aloittamisen jälkeen kakan värin muuttuneen? Meillä muksu menee täysin rintamaidolla eli kakka on kellertävää ryyniä, nyt hiukan ruskeampaa. En siis tiedä johtuuko tipoista, siksi kysynkin onko muilla havaintoja [:D]

Meillä ei oo vaakaa kotona (heivasin raskausaikana hormoonihöyryissäni roskapönttöön sen kun mittari näytti liikaa [:D]) joten ei mitään hajua paljonko tuolla lapsella on painoa, mutta mikäli vaippakoosta voi mitään päätellä niin Liberon kakkosvaipat alkaa mennä yli kun neiti kunnolla töräyttää...Vasta muutaman päivän päästä mennään kuukausineuvolaan. Oon muutenkin miettinyt viimeaikoina, minkä kokoisia vauvat noin keskimäärin on ja mitä vauhtia kasvavat. Itselläni ei ole juuri yhtään kokemusta lapsista ennen tätä omaa beibsiä, ainoastaan parilla kaverilla on muksut ja nekin muksut nyt vasta puolivuotiaita (viikko ikäeroa) Toisella on poika, joka on nyt miltei 10kg ja toisella tyttö n.7kg. Eikös 3kg ole aika suuri painoero? [>:]
Fiksuna tyttönä kysyin neuvolassa jo raskausaikana, voiko vauva olla liian lihava niin että syöntiä pitää rajoittaa. No terkkahan vastasi tietenkin että ei voi, kyllä vauvaa saa syöttää niin paljon kuin vauva tahtoo. Sitten taas kun menin neuvolaan sektiohaavahakasiani poistattamaan mieheni ja vauvan kanssa (vauva punnittiin jne samalla) Niin tämä terkka (eri kuin vakituiseni) varoitteli minua syöttämästä vauvaa ähkyyn! Mieheni otti kommentin vähän liiankin tosissaan ja nyt iltaisin kun vauvalla on tankkausvaihe päällä, mies huudattaa vauvaa vaikka kuinka pitkään ja kokeilee kaiken mahdollisen ennenkuin antaa vauvan minulle syötettäväksi vaikka kuinka anelisin että anna vauva mulle... [&:]

Mä pelkään vielä melkein kuukaudenkin vauvanhoidon jälkeen että hajotan vauvan jos kosken liian kovasti, varsinkin kun ykspäivä huomasin vauvalla olevan pienen mustelman kainalon lähellä (varmaan tullut pyllynpesuasennosta) Esimerkiksi vauvan kaulaläskien pesu on hankalaa, kun en yksinkertaisesti uskalla kääntää väkisin pikkuisen päätä. Meinaa sitten itseltäkin tulla parku kun toinen niin lohduttomasti huutaa, mutta pitäähän lapsi pitää puhtaana. Pidätte mua varmaan idioottina, mutta ei voi mitään. Toivottavasti ajan kanssa tää vaiva helpottaa (oon saanu neljässä viikossakin paljon varmuutta)

Sitten eräs erittäin inhottava ongelma: En tiedä uskallanko jättää miestäni vauvan kanssa kahdestaan edes siksi aikaa että pääsisin kampaajalle ennen ristiäisiä. Miehelläni jolla yleensä on lehmänhermot ja hän on itse rauhallisuus, menee hermo jo 10min kun vauva itkee. Olen joutunut TODELLA usein huomauttamaan miestäni siitä ettei vauvaa saa pidellä niin kovakouraisesti kuin hän pitää. Enkä todellakaan kuvittele tätä, sillä usein kun teen kotitöitä ja mieheni on vauvan kanssa eri huoneessa, vauvaa alkaa itkeä ja itku vain voimistuu kunnes on jo aivan hätääntynyttä itkua. Siihen mennessä olen kuullut mieheni jo huutavan vauvalle ja kun tulen paikalle ja otan vauvan ja silittelen lempeästi ja juttelen, itku loppuu heti. Mieheni ei ikinä tekis tahallaan vauvalle mitään pahaa, mutta pelkään että hän hermostuessaan kohtelee vauvaa liian kovakouraisesti... [:o]
 
Onpa sulla Durina kyllä tosi inhottava ongelma miehesi kanssa [:o] En teidä osaisnko tuossa tilanteessa olla yhtä ymmärtäväinen[8|] Toivottavasti miehesi oppii kestämään paremmin vauvan itkua. Mä en kyllä uskaltaisi jättää lasta kenenkään sellaisen ihmisen hoidettavaksi, jonka epäilisin voivan satuttaa pikkuista.

Mä olin tänään pojun kanssa 1 kk neuvolassa, tämän hetken mitat 5480g ja 59,2 cm. Miekkonen kasvaa huimaa vauhtia, painoa tullut reilu kilo ja pituutta 4 cm. Muutenkin vauva on jo muuttunut melkoisesti. Hän seurailee ja seurustelee jo jonkin verran. Hymyjäkin on jo jaettu[:)] Tosi hurjaa miten äkkiä ne vauvat kehittyy ja kasvaa.
 
Durina; keskustelkaa asiasta vaikka aihe onkin ehkä inhottavimmista päästä mitä löytää saattaa... [8|] Ettei jää vaivaamaan mieltänne. Ikävä tilanne tuollainen ja varmasti helppoa täältä käsin sanoa mitä pitäisi tehdä. Itse pyrkisin kuitenkin selvittämään tilanteen. Voisihan sitä vauvan tyynnyttelyä harjoitella kahdestaan tai vauvan pitämistä sylissä... olisi hyvä sinun tietää, miksi mies niin käyttäytyy. Jaksamista asian kanssa!!
 
voi durina että on inhottava tilanne!! :(
kerrohan jos saat asian jotenkin ratkaistua.. sympatiat sulle!

tääl ollu taas jälleen kerran ihana päivä.. [:)] ollaan jutusteltu taas pikku mihen kans monen monta tuntia ja kovasti hymyä pukkaa tulemaan.. [:D] oi kuinka voi lasta rakastaakkaan!! <3

hurja kuinka huomaa lapsen yks kaks kasvaneen kun vaatteet ei mahdu enää päälle!? kaikkia edes ehtiny pitämään ku kerran.. [&:]
 
Takaisin
Top