Heinäkuun mammat 2016

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nytynen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sokerirasitusliemet litkitty x 2 eikä radia kummastakaan. Varmaan tästäkin joudu painon vuoksi. Ei se kiva kokemus ollut,mutta minun mielestä terveydellä ei leikitä eli parempi vaan testata.

Öklöttää ja iltaisin parin tunnin jäätävä palelu... :meh:
 
kuinka moni on lähetetty sokerirastustesteihin? millä perusteella sinne lähetetään? soitin tänään neuvolaan et voin varata ajan ja neuvola muija rupes kyselemään mun painoa ja pituutta, esikoisen syntymäpainoa ja mitkä viikot oli kun hän syntyi. tämän jälkeen ilmoitti et joudun noihin testeihin... : o. tässä nää mitat vielä jos joku pystyy niiden avulla kertomaa mulle syyn näihin testeihin.... mun paino 50 kg nyt ja 170 cm pitkä. esikoisesta oli lähtöpaino 55 kg. esikoinen synty viikoilla 40+3 ja painoi 4160 g. ....

Veikkaisin, että tuon esikoisen syntymäpainon takia, kun on ollut kuitenkin yli 4 kiloa...? Täällä laitetaan kaikki yli 25-vuotiaat.
 
täytyy kyllä nostaa hattua teille jotka saatte raskauden ja työn yhdistettyä,varsinkin jos on sitä pahoinvointia paljonkin + vielä se väsymys.. esikoisen aikana olin työtön, yhden kurssin kävin, viikkoja tais olla joku 13.. ja nyt olen kotona pojan kanssa.
toivottavasti teillä jolla pahoinvointi vie voimat niin helpottas kun viikkoja tulee lisää.
tänään alko aamu onneks normaalisti,eikä heikottanu.
 
Huh mikä lukemisurakka! :D
Iski tällä viikolla niin kova väsymys ja ÄLLÖTYS ettei pystynyt edes puhelinta selaamaan.. Hyvin samanlaista kun ekassa raskaudessa; voi ja kaikki levitteet, raejuusto, rahka, jogurtti ja kinkku pannassa. Oksettaa edes ajatella niitä! Aamuisin on todella huono olo ja aina kun syömisestä on kulunut 2h. En siltikään syö kun silloin kun tyttärellä on ruoka-aika, jos pysyisi edes vähän maltillisempana painonnousu tässä raskaudessa(viimeksi tuli reilut 20kg), nyt ei ole paino liikkunut vielä mihinkään, tällä hetkellä painan 63kg ja pituutta on 165cm. Täällä sokeriin joutuu yli 25v ja ylipainoiset.. Itsehän täytän helmikuussa 25v, ja esikoisen syntymäpaino oli 3670g, että jotenkin tuntuu siltä että minäkin joudun rasitukseen vielä :S
 
Mä ajattelin kans et vau teijän kanssanne, jotka käytte töissä. Ei pystyis. Mulla vaan luentoja, korkeintaan 3h/päivä, loppu itsenäistä puurtamista.
 
Tsemppiä Moonulille, toivottavasti kaikki hyvin!!!

Ainakin Helsingissä taidetaan sokerirasitukseen laittaa kaikki yli 30v. Mut meinattiin laittaa esikoisen kanssa jopa kahteen kertaan painon noustua yllättävän reippaasti muutaman viikon sisällä. Radia ei ollut, mutta kokonaisuudessaan tuli 18 kg, mikä 50kg lähtöpainosta tuntui melkoiselta, kävely sattui lonkkiin yms... Niinpä nyt tekisi mieli rajoittaa syömistä, mutten ole oikein tottunut sellaiseen. Raivonälkä iskee tosi tasaisesti parin tunnin välein. Mitään erityisiä himoja ei ole, ihan vaan perusruokaa, ja paljon!
 
Ite jouduin sokerirasitukseen vasta synnytyksen jälkeen, kun oli isokokoinen vauva (4180g). Ihme ettei tehty jo aiemmin, kun painoa kerrytin raskauden aikana 49kg -> 72kg. Tosin se oli kaikki lähinnä nestettä.

Nyt täällä on oksennettu kohta kaks viikkoa. Torstaina piti käydä päivystyksessä tipassa makoileen. Tänään ollut ihan ok päivä, saanut syötyä niin ettei heti tule ulos ja jaksanu jutella miehen ja tytön kanssa :) Uskon, että huomenna taas jatkuu huonona.. esikoisestaki tätä kesti 2-3kk..
 
Täälläkin viikko nyt oksentelua takana, tänään ollut koko päivän ja pitkin päivää :( hyyh! Lisäks varmaan kohtu alkaa nyt kasvaa kun nousee istumasta ylös ni tulee vihlasuja molemmille puolille alavatsaa, samaa oli ekan kanssa :)
 
Ihme etten itse joutunut edellisestä raskaudesta sokerirasitukseen vaikka suvussa esiintyy diabetesta. Paino nousi n.10kg ja olen normaalipainoinen. Ja vauva, no hän oli iso! 4560g :S isoja vauvoja täällä muillakin ollu, toivottavasti nyt olis alle 4kg...
 
Mulle sanottiin neuvolassa tiistaina että täällä keski-Pohjanmaalla ainakin yli 25-vuotiaat joutuu siihen testiin ja meinasi aluksi laittaa kaks kertaa siihen testiin raskauden aikana sen vuoksi, että isälläni todettu aikuisiän diabetes, mutta koska isälläni ei ole mitään lääkitystä vaan se on lievä niin sanoi ettei tarvi kun kerran tehdä se testi.
 
Tääklä keskisessä suomessa kans laitetaan kaikki yli 25-vuotiaat ja ne joilla rasitetta! Mä olin viimeks ja rasituksessa ei ollut mitään.silti painoa tuli se 40kg ja lapsi oli yli 4,5kg....varmasti joudutaan nytkin siihen mut mun mielestä se rasitus oli ihan fine
 
Espoossakin menee kaikki yli 25v sokerirasitukseen sitten joskus puolivälin jälkeen.
Mulla ei oo ollut nyt mitenkään hirveästi oireita, lähinnä turvotusta vaan. Aamulla ihan ok, mut ip alkaa jo kyllä housut kiristää. Istun päivät aika pitkälti palavereissa, joten en yhtään ihmettele että turvottaakin tuolla istumisen määrällä. Viikonloppuisin on helpompaa.

Edellinen raskaus oli tosi helppo ja oireeton. Kerrytin kyllä painoa 18 kg mutta se johtui aika pitkälti herkuttelusta. Kilot kyllä lähti nopeasti synnytyksen jälkeen mutta nyt päätin pitää tiukemman linjan varsinkin sokerin suhteen. Nyt lähtöpaino on toki 3 kg enemmän kuin edellisessä raskaudessa, että senkään vuoksi en halua niin paljon raskauskiloja. Moni kun on sanonut että toisen raskauden jälkeen kilojen pudottaminen on vaikeampaa mutta se lienee aika yksilöllistä.
 
Minulla nousi paino edellisessä raskaudessa 8kg, joista 2 on jäänyt pyörimään. Sain laihdutettua jo ne pois Fitfarmin nettivalmenuksella, mut se piti keskeyttää kun plussasin tällä viikolla.
Synnytin siis esikoiseni tammikuun lopulla.

Äh, jotenkin ei jaksais olla uudestaan raskaana mutta kyllä mä sen toisen lapsen haluan. Kaikki nää "ihanat" raskausajan vaivat ei kyllä kiinnosta, kun on niin tuoreessa muistissa loppuajan norsu olo ja kauhea synnytys.

Edellisessä raskaudessa minut ois laitettu sokerirasitukseen pelkän iän ja 1kg painorajan(BMI nousi 26 puolelle) ylityksen vuoksi.

Kieltäydyin menemästä, koska pystyin seuraamaan verensokeria töissä säännöllisesti(hoitoalalla) ja sovittiin terkkarin kanssa että menen, jos arvoissa olisi häikkää tai paino alkaisi nousemaan hälyttävästi. En tietenkään suosittele tätä kenellekään.
 
Heissan, täällä menossa ilmeisesti 6+6 ja laskettu olisi 18.7.. Vähän epävarmuutta viikoista, koska kierto vaihdellut 34-68 välillä. Keskenmenon jouduin kokemaan vkoilla 8+4 tämän vuoden elokuussa, joten en oikein uskalla iloita tästä raskaudesta vielä.
Olen siis 27v. ja takana on noin 6v. yritystä, jonka tuloksena useampi kemiallinen, mutta nyt uuden miehen kanssa tuo km ja tämä raskaus. Huomenna olisi varhaisultra (2. sellainen jo) ja toivottavasti sykettä näkyisi niin vähän toisi uskoa tähän... Toisaalta elokuussa ehdin juuri sykkeen nähdä ja vkoa myöhemmin meni kesken. :/

Vaivoina on heikotus ja pahoinvointi 24/7. Nyt 5pv viettänyt makuuasennossa ja oksentanut silti noin 5krt/vrk. Huomisesta töihin paluusta voi tulla mielenkiintoista. :grin
 
Heissan, täällä menossa ilmeisesti 6+6 ja laskettu olisi 18.7.. Vähän epävarmuutta viikoista, koska kierto vaihdellut 34-68 välillä. Keskenmenon jouduin kokemaan vkoilla 8+4 tämän vuoden elokuussa, joten en oikein uskalla iloita tästä raskaudesta vielä.
Olen siis 27v. ja takana on noin 6v. yritystä, jonka tuloksena useampi kemiallinen, mutta nyt uuden miehen kanssa tuo km ja tämä raskaus. Huomenna olisi varhaisultra (2. sellainen jo) ja toivottavasti sykettä näkyisi niin vähän toisi uskoa tähän... Toisaalta elokuussa ehdin juuri sykkeen nähdä ja vkoa myöhemmin meni kesken. :/

Vaivoina on heikotus ja pahoinvointi 24/7. Nyt 5pv viettänyt makuuasennossa ja oksentanut silti noin 5krt/vrk. Huomisesta töihin paluusta voi tulla mielenkiintoista. :grin
Onnea paratiisi!
Toivotaan et kaikki menee hyvin loppuun saakka. Oispa kiva käydä itekki varhaisultrassa,niin tietäisi et kaikki hyvin ☺viellä kun ei tunne mitn liikkeitä niin sitä epäilee onko kaikki hyvin.
 
Onnea paratiisi! Mulla kans varhaisultra ens viikolla. Hui!

Tää jatkuva lämpöily ihmetyttää mua. 37.2-37.5c koko ajan, mikä vie tietty voimat. Pahoinvointi on ihan hassua mulla, kun yleensä siihen liittyy mieliteko johonkin tosi eksaktiin ruokaan (josta en ees välttämättä tykkää), jota syön sit lusikallisen tai kaks, olo paranee ja mies mättää loput :D
 
Moikka!

Liityn nyt tännekin kun on kiva seurata myös muiden odottajien tilannetta. Eli esikoista odotan, viikkoja nyt 9+3, varhaisultrassa käytiin yksityisellä ja siellä pieni sydän sykki vinhasti.:love7

Pahaa oloa ja oksentelua ollut muutama viikko, nyt oksentaminen jo rauhoittunut ja mukaan astunut hirveä närästys. Viime yönä valvoin viiteen asti närästystä potien kun maito oli ainoa "lääke" mitä kotona oli, eikä se tietenkään auttanut. Jännittää hirveästi koko raskaus, lähinnä lähipiirin suhtautuminen kun miehen kanssa ei "tarpeeksi" kauan olla yhdessä oltu jne. Mutta erittäin toivottu ja varmasti rakastettu lapsi silti tulossa. :Heartred
 
Närästykseen auttaa kotikonstina puoli lusikallista ruokasoodaa kylmään veteen sekoitettuna, jos ei muuta satu löytymään. :wink
 
Takaisin
Top