Heinäkuun hikoilut!

Joo minäkin kyl ootin et ne olis käynnistänyt. Vaan ei paikat ollu tarpeeksi auki että ois ballongilla voinut käynnistää ja sano että annetaan viikon kasvaa ( eli sillon painoarvio on jo yli 4kg) niin jos sais ballongilla sit käynnistettyä. :) toisaalta nyt kiva et tietää et sillon viimeistään alkaa tapahtuun!
Niin just... Miekin ihmettelin et alkavat yrittään multa käynnistystä ku lääkäri sano et kanavaa on reilusti jäljellä ja kohdun suu on epäkypsä vielä ja ihan kiinni... Kuulemma vklp kotia takas jos ei ala parissa päivässä tapahtuun mitään...
 
Siis millä viikoilla teillä käynnistellään? Mulle sanottiin että ennen laskettua ei kovin hevillä käynnistetä. Mullakin tod.näk. käynnistys sillon rv40+2 johon mennessä vauva on varmaan sen 4kg. Eli ei ainakaan täällä (tampere) saa käynnistystä koon takia. Mutta saattaa toki tulla itsestäänkin, 2cm auki ja kävin tänään akupunktiossa minkä pitäis lyhentää kohdunkaulaa. Eilen se oli 2cm myös.
 
Siis millä viikoilla teillä käynnistellään? Mulle sanottiin että ennen laskettua ei kovin hevillä käynnistetä. Mullakin tod.näk. käynnistys sillon rv40+2 johon mennessä vauva on varmaan sen 4kg. Eli ei ainakaan täällä (tampere) saa käynnistystä koon takia. Mutta saattaa toki tulla itsestäänkin, 2cm auki ja kävin tänään akupunktiossa minkä pitäis lyhentää kohdunkaulaa. Eilen se oli 2cm myös.
Mulle yks lääkäri sano et 38 viikolla voidaan käynnistää jos paikat on vähän edes auki ja lähenee vauvan paino 4kg. Mut nyt ens viikolla kun käynnistetään niin on rv 39. ☺
 
Mulla on puhuttu, että käynnistystä harkitaan 41+5 :hungover: Mulla paikat ollut pehmeenä monta kuukautta jo ja kaulaa oli 27+ jälkellä 2cm... Luulisi, että olisi paikat jo niin kypsät että 40+ voisi käynnistää mutta ei..
 
No onpas eroja riippuen paikasta/lääkäristä! Musta tämmösessä asiassa täytyis olla yhtenäinen linja. Siis hyvät teille jotka saatte aiemmin nyytit syliin, oon vaan kade :D no, kaks viikkoa kuitenkin max.
 
Voi toki olla eroja paikoissa ja lääkäreissä, mutta täytyy muistaa, että myös jokaisen synnyttäjän tilanne on erilainen. Jos on pieni äiti, iso vauva tai ongelmia aikaisemmissa synnytyksissä, istukassa tai muussa, niin varmasti käynnistystä arvioidaan tarkemmin kuin tilanteessa, jossa ei ole mitään syytä olettaa, että synnytyksestä tulisi erityisen hankala.
 
Tänään mun lääkäri varmisti vielä asian ylilääkäriltä että käynnistetäänkö nyt 38+1 vai 39+1. Ja oli sitä mieltä että parempi mun paikkojen vielä aueta ennen kun ruvetaan käynnistään. Ja sano heti että varsinkaan yli lasketun ajan ei anneta mennä. Nyt vaan ootan että ens viikon lopulla on nyytti kainalossa ☺ mulla ei siis muuta syytä käynnistykseen tälläkertaa oo kun vauvan paino ☺
 
Sain ajan äitiyspoliklinikalle ensi torstaiksi. Ilmeisesti tarkoituksena käynnistää, sitä mieltä ainakin neuvolassa oltiin tänään. Mulla silloin rv 40+3. Melko aikaiseen (mahdolliseen) käynnistykseen syynä alhainen papp-a, eli liittyy jotenkin nuihin istukan virtauksiin. Vauvaa on epäilty aiemmin tämän takia pieneksi, mutta viimeisimpien ultrien perusteella tulossa aivan normaalikokoinen tyttö. :)
 
Minulle varattiin osastopaikkaa ja käynnistystä nyt maanantaille, rv 38+6 ajalle alkavan raskausmyrkytyksen takia. Vauva on pieni kooltaan, ja siksi yritetään ballonkikäynnistystä tai tippaa, jotka ovat kuulemma pehmeämpiä vaihtoehtoja kuin tabletit. Lauantaina vielä varmuuden vuoksi kontrolli synnyttäjien vastaanotossa, ennen kuin lähdetään käynnistelemään.
 
Mulla perätilan takia kontrolli huomenna. Jännittää... olo on sellainen et voisi poika syntyä vaikka silloin, mut ei taida...
 
Yhessä kasassa vielä. Edellisten viikkojen ihan varmat tuntemukset että kohta synnytän on hävinnyt ku pieru saharaan. Välillä tuntuu alavatsalla ja kohdunsuulla kaiken näköistä mutta harvoin. Vauva pötköttelee poikittain. Tuntuu että vauva noussu taas ylemmäs. Selkä kyllä on kipeä varsinkin öisin ja aamulla. liikelaskentaa tein äsken 17 liikettä tunnissa joista 3 oli napakampaa ja muita sai kuunnella oikein tarkkaan että liikkuuko vai ei... ei tarttenu lähteä näytille. Muistutteli että muista juoda kun mansikat on diureetteja että seki voi vaikuttaa jos huonosti juon. Ampparilla on sairaalaan mentävä jos lapsi vedet menee kun pää ei ole kiinnittynyt. Ei kai se kiinnity edes varsinkin jos hilluu poikittain tuolla. 2 laatikkoa tosiaan siivosin pakkaseen mansikoita ja meni ihan reilusti suuhunki... :D turhauttaa ja jännittää. Olisin valmis synnyttämään. Enää tasan viikko siitä kun esikoinen syntyi. Pää oli kiinnittynyt viikkoa ennen. No alkuraskauden ultrassa sano että vähän pienempänä kasvaa ja voi mennä yliajalle :D ni pitääkö paikkansa. Mies oli tilannut "leikillään" synnytyksen tulevalle yölle kun on itse töissä. Itse en ees leikillään tuollaista manaisi. Oon yksin pojan kans kotona ja mummo ja ukki 8km päässä. Vartti menee ajomatkaan ja se että ensiks heräävät puhelin soittoon... pitää varmaan sit viijä kaverille töihin muksu siks aikaa jos kiire tulee... tosin voihan ampparillaki kestää aikansa tulla paikalle.... mut tää on tätä valmistautumista...

Ps. Oon koettanut pumpata maitoa ja hieronu akupisteitä itse minkä pystyn ja jaksan... laihat on tulokset :D
Lucky87/ rv 37+6
 
Mitkäs ne akupisteet on mitä kantsii painella? :) mulla oli kans edeltävät kolme viikkoa varma olo "kohta tulee, kyllä se ihan kohta", mutta täälläkin kaikki supparit yms oireet lopahtaneet. Satunnaista paineentunnetta vain tullut uutena alavatsalle kun vauvan pää painaa haaroissa kun joku kuula :D

Miehenki kanssa alkaa välit kiristyy vissiin kun riitaa meinaa nyt tulla pienestä ja mies odottaa että pääsisi töistä lomille ja minä siitä pahoillaan kun homma nyt venyy :P
40+2
 
Oliko joku bebes.fi tms. Joissa akupisteet on mainittu. Siellä on niissä maininta joita ei saa tehdä raskauden aikana... mutta.... :)
 
Saruska83 opettin niitä akupisteitä just meille tänään pk-seudun treffeillä, yksi on ainakin kädessä peukun ja etusormen välissä ja toinen nilkan sisäpuolella sen töröttävän luun yläpuolella. Olisiko jollain joku hyvä linkki, missä noi olisi kuvien kanssa, kun vähän vaikea muuten selittää? :D

Onko muuten teillä jo vauvan saaneilla tapahtunut mitään muutosta vauvan sykkeissä, kun synnytys on lähestynyt? Mulla on tähän asti ollut vauvalla 140-160 ja nyt oli tippunut 130-135. Lueskelin isompien lasten neuvolakortteja, ja huomasin, että kakkosen kohdalla kävi samoin kolme päivää ennen kuin syntyi. Esikoisella ei ollut tollaista, mutta silloin vika neuvola olikin viikkoa ennen kuin syntyi. Mietin vaan, että uskaltaisiko tosta tehdä jotain toiveikkaita johtopäätöksiä, vai onkohan ihan sattumaa... :) Samoin kakkosen kanssa alkoi lirahdella valkovuotoa ihan reippaasti just noihin samoihin aikoihin ja sitä on nytkin ilmaantunut... 40+0.

Niin ja Salmiakki, meillä on ihan päinvastoin ton miehen työn kanssa. Sillä on niin paljon vielä hommia, jotka haluaisi saada tehdyksi ennen isyyslomaa, että se ei panisi ollenkaan pahakseen, jos vielä kestää... Mutta tsemppiä teille, toivottavasti pian saatte vauvan syliin!
 
On Täälä kans odotellaan ja kuulostellaan vointia. Eipä oikein mitään paitsi että oon ollu aivan sairaan väsyny tänään.esikoisen kans ennen lähtöä oli kans tällainen päivä.

Korkealla se on tämäkin vauva eikä kiinnittynyt ollenkaan..liikkeitä tuntuu muttei niin jytkyjä. Tietenkin ahtaaksi käy paikat.
Mies reissutöis ja nyt olis kotosalla..ja hoitajat lähettyvillä mutta ei se varmaa niin mee että sopivasti tulis.
Ens maanantaina vasta seuraava nevolakin.. Ei se auta kuin odotella ja nauttia vielä toisenmoisesta arjesta.. ;)

Rv 38+1
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top