Heinäkuun höpinöitä

Voi kauhistus Tsn, toivottavasti selviät säikähdyksellä! Mullakin tuli ekassa raskaudessa ruskeaa vuotoa, mutta ne oli kyllä aina seksistä seuraavana päivänä. Vähensi kummasti seksiä kyllä. Toivottavasti saatte pian selvyyden tilanteeseen!

Karkki79, tosi ikävää, että ootte joutunut kokemaan noin paljon surullisia asioita :( pidetään peukkuja, että tässä raskaudessa menee kaikki hyvin ja saatte pojallenne sisaruksen :)

milin, tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen! Tuskin meistä kukaan sua tuomitsee, koska tottakai lopettaminen on alkuun hankalaa. Toivottavasti oot muuten väärässä, että toisen jälkeen kilot lähtee huonommin. Viimeks lähti naurettavan helposti ja olin elätellyt toiveita, että nytkin lähtee. No vaikka ei lähtis, niin en kyllä pahemmin katso syömisiäni pahoinvoinnin aikana, kun viimeks putos paino 4 kiloa ja menin aika huonoon kuntoon. Eli nyt syön mitä tekee mieli ja mikä menee alas ja sit vasta pahoinvoinnin loputtua alan katselee mitä menee suuhun :)

Mulle on iskenyt ihan hirvee syyllisyys tästä raskaudesta. Sydäntä särkee katsella, kun esikoinen leikkii ja itse ei jaksa, kun maata sohvalla ja katsoa vierestä. On niin väärin, että hän joutuu kärsiä mun itseaiheutetusta tilasta :( hyvä, että saan ruuat ja pottailut hoidettua ja siinä se. Sitten taas miestäkin kohtaan tunnen syyllisyyttä, kun hän joutuu töidenn jälkeen leikkiä koko illan pojan kanssa ja huolehtii yleensä vielä tiskit ja roskat ym. ja mä vaan makaan. Eikä saa edes seksiä, kun mua ei taaskaan kiinnosta, kun koko ajan on paha olo. Kun nää olot helpottaa, niin lellin nuo kaks kyllä piloille. sen ne on ansainnut.

 
Madie: Toivon todella että kroppa on nyt paremmin valmistautunut tähän odotukseen kun tämä ei enää ole täysin vieras asia:)
Mä en ole ehtinyt vielä kaikkia juttuja täältä lukea kun juuri liityin mutta tohon kun sä sanoit potevas syyllisyyttä että ei niin jaksa huomioida muita niin sama vika!!

Se odottajien opas minkä neuvolasta saa niin siitä pitäis olla kokonaan toinen versio seuraavaa/seuraavia odottaville... Nyt kun on jo muksu ja pieni sellainen niin mä henk.koht tunnen jo syyllisyyttä siitä kun uusi vauva syntyy:/ Varmasti kaikki menee sitten ihan hyvin mutta nyt ajattelee kumpi jää vaille huomiota... itse taas sitten ihan puhki yösyötöistä jne...
No pitää ajatella että kukaan ei saa siitä varmastikaan mitään traumoja mut huomion jakaminen kaikille tasapuolisesti on todella haastavaa!
 

Mulla kans ilmassa tuota syyllisyyttä! Jotenkin ku esikoine niin pieni vielä sitten ku tää toinen syntyy, jos syntyy....Mutta eiköhän sitä jaksa, onneksi on tuttuja jotka voi tarpeen tullen auttaa kahen pienen kanssa! :)

Sain lopultakin varattua ajan neuvolaan, vasta ensi keskiviikoksi sain ajan! :O Sanoi vaan, että jos alkaa vuotaa enempi ja pahempia kipuja tullee nii sitte päivystykseen. Enää en oo onneksi vuotanut! Ehkä tää oli sitä normaalia alkuraskauden vuotoa.

Säälittää, ku meijän neiti ekaa kertaa kuumeessa. Niin raukka, ei ruoka maistu eikä muutenkaa jaksa mittään. nukkuu vaan. Voi murua<3
 
Tänään neuvolassa käyneenä:

Naistenklinikka menee remonttiin vasta syksyllä 2012 joten meillä ei mitään hätää..
Ja valitsinkin synnytyspaikaksi nyt Naistenklinikan. :)

Jännää.. :)
 
Henskumaija: Aha, täältä tää vastaus löytyikin. No hieno homma! Pitänee tutustua aiheeseen kunhan saan käytyä ensin neuvolassa. Asun Viikissä, joten katselin, että pohjois-Helsingin neuvolat on kiinni kuun loppuun, eli soittelen vasta ensi viikosta...
 
Ite oon kans miettiny et miten jakaa huomio ku tää toinen syntyy. Oon ajatellu et nyt pitää ottaa kaikki irti esikoisen kanssa, kun ei ole vielä toista lasta. Ja se et esikoinen on kuitenki vielä aika pieni kun toinen syntyy (noin 1v 3-4kk). Nyt pyörii mielessä kaikenlaisia huolia asiasta mut eiköhän sekin mee kuitenkin ihan hyvin. Kai ne asiat tulee luonnostaan parhaalla mahdollisella tavalla hoidettua.
Meiltä myös löytyy hyvin tukiverkostoa ympäriltä joilta saa tarvittaessa apua. Onhan se rankempaa hoitaa kahta lasta ja vielä pieniä. Mut kyllähän me naiset näistä hyvin selvitään. Täytyyhän sitä ilota ja murehtia elämän suurista asioistaTätähän me ollaan miehen kanssa haluttu.

Hyviä vointeja kaikille ja jarrusukkia kaikille elämän uusille aluille!! :D
 
Heippa!
Mä liityn mukaan tähänkin keskusteluun, tosin niin myöhään, että en millään jaksanut lukea kaikkea läpi, mitä ootte kirjoitelleet, kun ootte niin tuottoisia olleet. Eli pahoittelut, jos oon pihalla jostain, mistä ootte jo puhuneet! Mä varasin ajan neuvolaan ja Mehiläiseen varhaisultraan, ultra on 11.8. ja neuvola 18.8. Pachamama: omaan neuvolaan voi silti jo varata ajan, vaikka se onkin kiinni. Mä soitin Malmille, johon meiän neuvola on siirtynyt heinäkuuksi ja sain sieltä oman alueen numeron. Ihana neuvolatäti vastasi, onnitteli mua, kyseli vointia ja antoi mulle omaan neuvolaan sellasen aamuajan kuin halusinkin. :) Eli jos haluat varata ajan jo tällä viikolla, niin soita ihmeessä, onnistuu hyvin, vaikka oma neuvola onkin kiinni. Ja Henskumaija, kiva kuulla, että naistenklinikka on auki! Tosin luulen, että valitaan Kättäri kuitenkin, kun se on lähempänä, kun täältä pohjoisesta tulee. :) Kiva, että on muitakin helsinkiläisiä, onkos lisää pääkaupunkiseutulaisia?
 
Mä luulen ettei nyt onnistu tällä viikolla, kaikki neuvolat taitaa olla nyt kiinni:
"
Ajankohtaista
Perheneuvolan Etelä-Läntinen ja Itäinen alueyksikkö ovat suljettuina ajalla 11.-31.7.  ja Pohjoinen alueyksikkö ajalla 18.-31.7.
"
 
Kirjotetaan nyt tännekin, kun kerran vielä on heinäkuu :)

Täällä vielä ihan alkumetreillä ollaan, mutta väsymys on jo sitä luokkaa että voisi kuvitella pidemmälläkin jo olevan. Aamuisin etovaa oloa on havaittavissa, tiedä sitten onko psykologista vai jotain muuta. Mulla on aina menkkojen alussa ollut päänsärkyä ja sitä on jälleen ollut havaittavissa. Samoin turvotus ilmaantui heti kun pillerit aikanaan lopetin ja nyt se on iltaisin ihan tähtitieteellistä. Siinä ne tämän hetken oireet sitten onkin.

Onko teillä ollut mitään vuotoja missään vaiheessa? Kiinnittymisestä johtuvia tms? Me olemme lasta jo yrittäneet vuoden päivät ja tutkimuksissakin olemme olleet minun sairauteni vuoksi. Nyt kun vihdoinkin ihme tapahtui, tuntuu että kaikki tiedon rippeetkin ovat hävinneet päästä kuin tuhka tuuleen. Testin tekopäivä oli ihan sekava ja tuntuu välillä, että sekavuus jatkuu.

Entä oletteko vielä kertoneet kenellekään odotuksestanne? Mua vähän hirvittää kun meidän pitäis lähteä vkloppu reissuun ja hotelli aamiaisella pitäis kyetä sitten jotain syömäänkin, eikä suinkaan voida pahoin. Toivottavasti ei tarvi matkaseurueelle alkaa selitellä huonoa oloa, miksi en syö sisäfilettä mediumina kuten aina ennen jne. Kaikenlaista sitä todella joutuu ottamaan huomioon, kun ei vielä halua asiasta kertoa tuleville isovanhemmille (ensimmäinen laatuaan siis tulossa ja tiedän, että isäni on odottanut sitä kuin kuuta nousevaa).
 
pachamama: katsoitko ihan tavallisen neuvolan yhteystiedot? Kyllä sieltä nyt neuvola-ajan saa varattua.

Tuolta oikea puhelinnumero:
http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvoloiden+yhteystiedot

Kaksitoista neuvolaa palvelee keskikesällä

Neuvoloiden toiminta keskitetään 27.6. - 30.7. kahteentoista alla mainittuun neuvolaan. Tänä aikana neuvoloissa hoidetaan odottavien äitien, 6 kuukauden ikäisten ja sitä nuorempien lasten tarkastukset ja muut välttämättömät tarkastukset sekä lasten 4- ja 5-vuotistarkastukset.

  •  Haagan neuvola, Huovitie 5, palvelee Haagan ja Pitäjänmäen neuvolan asiakkaita
  •  Itäkeskuksen neuvola, Itäkatu 7 K, palvelee Itäkeskuksen ja Kontulan neuvolan asiakkaita
  •  Kallion neuvola, Toinen linja 4 C, palvelee Kallion, Koskelan ja Vallilan neuvolan asiakkaita
  •  Laajasalon neuvola, Koulutanhua 2 A, palvelee Herttoniemen ja Laajasalon neuvolan asiakkaita
  •  Laakson neuvola, Lääkärinkatu 8 P, palvelee Laakson ja Munkkiniemen neuvolan asiakkaita
  •  Lauttasaaren neuvola, Taivaanvuohentie 6, palvelee Lauttasaaren neuvolan asiakkaita
  •  Malmin neuvola, Talvelantie 4, palvelee Jakomäen, Malmin, Puistolan ja Suutarilan neuvolan asiakkaita
  •  Malminkartanon neuvola, Luutnantintie 12 – 14, palvelee Kannelmäen ja Malminkartanon neuvolan asiakkaita
  •  Oulunkylän neuvola, Kylänvanhimmantie 25, palvelee Maunulan, Oulunkylän ja Paloheinän neuvolan asiakkaita
  •  Pihlajamäen neuvola, Meripihkatie 8, palvelee Pihlajamäen neuvolan asiakkaita
  •  Viiskulman neuvola, Pursimiehenkatu 4, palvelee Töölön ja Viiskulman neuvolan asiakkaita
  •  Vuosaaren neuvola, Kahvikuja 3 A, palvelee Kivikon ja Vuosaaren neuvolan asiakkaita
 

Täältä vähän kuulumisia. Mulla edelleen ruskea vuoto jatkuu, välillä siteeseen tulee viiruja ja kun pyyhkii niin paperiin oikein limaista ja ruskeaa vuotoa, jossa välillä kirkkaan punaistakin vuotoa seassa. Huh huh..

Mutta en silti osaa ihan ylipaljon huolestua, ehkä siksi, että eilen sekä minulle että esikoiselle nousi korkea kuume ja tässä on tarpeeksi miettimistä, miten selviää pitkät päivät ilman miestä tuon neitin kanssa, kun huutaa kipujaan ja itekkin korkeassa kuumeessa.
Ei sitä tajunnutkaan, että voi olla näin uuvuttavaa hoitaa sairasta lasta (neiti eka kertaa sairaana), ehkä senkin takia, että itse on sairaaana, ois eri asia, jos olisi ees itse terveenä..Kauhulla odotan huomista päivää, kun mies pitkän päivän töissä..

Kyllä nyt koettelee, toivottavasti tähän ei pukkaa se pelätty keskenmeno! Ei ole ainakaan kivut pahentuneet, ainoastaan kuumekipuja ja kolotuksia vaan.. Toivottavasti tää on sitä normaalia vuotoa..

Edelleenkin kaikille tarrasukkia, myös tuolla ultrakuulumisten puolella, joilla oli epäselvyyksiä pikkusensa voinnista, voimia paljon!
 
TsN: Voi ei:( Voin vaan kuvitella mitä tuo on kun mollemmat on sairaina... Meillä ei ole vielä poika ehtiny sairastuu kuumeeseen tai muuhunkaan muuta kuin rokotus kuuumeet (poika siis 10kk).
Eli täällä ehditään varmaan raskausaikana kokea tuo sama tilanne varsinkin kun syys flunssat iskevät.
Kyllä pakotan miehen jäämään kotiin jos suinkin mahdollista...
Kuumeessa on ihan hirveää tehdä yhtään mitään, saati hoitaa sairasta lasta:/
Tsemppiä kovasti!
Toivot saatte nukuttua!
 
TsN: Pidän sormet ja varpaat ristissä, että ois ihan vaaratonta tuo vuoto.. Mutta eikös se oo hyvä merkki, että ei oo kipuja ja vuoto on rusehtavaa eikä kirkasta verta? Tsemppiä jaksamiseen :)

Tänään matkaillaan miehen kanssa minun vanhempien luokse ja tarkoitus olis kertoa uutiset heille. Jänskättä, en vaan tiedä miksi. Ensimmäinen lapsenlapsi molempien puolelle, joten liikutusta voi olla luvassa. Varhaisultrasta saatiin yksi kuva Hattivatista ja kopioitiin siitä kaksi kopiota. Kuvan viereen kirjoittelin kirjeen ja kirjeet annetaan lahjarasioissa. Mukava nähdä ilmeet, kun avaavat rasian ja sen sisältö paljastuu ;)

Töissä on pakko rueta pikkuhiljaa esimiehille kertomaan, koska täytyy saada minun seuraaja järkättyä hyvissä ajoin, että onnistuu perehdytykset sun muut kuviot. Organisaatiossa on muutenkin paljon muutoksia meneillään ja tuloillaan henkilövaihdosten muodossa, joten ajattelin, että on reilua kertoa mahollisimman ajoissa. Varmaan viikon-parin sisällä.

Ihanaa, kun viikonloppu alkaa. Ei ois enää virtaa töihin riittänytkään enempää.. Pakko ottaa tämä väsymys puheeksi neuvolassa ensi viikolla, jospa siihen jotakin apuja saisi.
 
Nunnu81: ai jai, teillähän on jännä päivä =D Haluis olla kärpäsenä katossa=D

Mä kerron heti mun äidille kun neuvolassa tekivät testin ja pari läheistä kaveria tietää mutta muille kerrotaan taas vasta np-ultran jälkeen:)

Tosta väsymyksestä, mullahan oli kun odotin tota poikaa niin ihan merkillinen väsy koko ajan. nukuin melkein 24/7! Mä valitin neuvolassa että mä en vaan pysy hereillä ja kaikki aivotoimintakin nolla. Kroppa nukku koko ajan...oli tuskaa jopa ulkoiluttaa koirat!! Onneks työt loppu silloin ja uutta en alkanu hakemaan, en olisi pystynyt olemaan töissä!!

Neuvolassa tädit vaan sano että ihan varmasti helpottaa kun ensimmäinen kolmannes on ohi... no odotin kun kuuta nousevaa että milloin taas uni ei vie kaikkea aikaani... tuli toinen kolmas ja väsymys vaan jatkui...
Lääkäri sanoi että pieni kroppa ja valtava verimäärä että se aiheuttaa väsymyksen joka varmaan kestää koko raskauden!! Olipa iloinen uutinen:/ no pisti varuiksi kilpirauhas kokoisiin kun se joillakin aiheuttaa ton väsymyksen.
Ei löytyny kokeista mitään joten nukuin koko raskausaikani:(

Mulla ei ollu mitään voimia mihinkään ja siksi pelänny tätä raskautta jos taas sama väsymys! Tällä hetkellä ei niin paha kuitenkaan... nukun öisin n 9h ja mies kun tulee töistä saatan nukkua 2-3h ilttareita=)

Tsemiä väsymyksen kanssa painimiseen ja ilouutisten kertomiseen <3
 
Voimia ja paljon supertarrasukkia sinulle TsN! Tuollaiset asiat on varsin kauheita ja todella todella surullisia :( Toivotavasti nyt pääset vaan säikähdyksellä!

Kovasti voimia kaikille ikäviä asioita kokeneille, itsellä tosiaan 2 kesken mennyttä takana, mutta ihan spontaanisti ovat ulos tulleet, ei ole tarvinnut kaapia (onneksi). Tiedän siis kuinka kamala olo siitä tulee kun jotain ikävää sattuu...

Milin: Pidetään peukkuja sen tupakoinnin lopettamisen suhteen! Itsellä onneks jäi heti, kun sain tietää odottavani, mutta tiedän toki ettei se kaikille olo yhtä helppoa. Itse kun en tainnut sitten niin paljoa kuitenkaan polttaa alkujaankaan. 

Kilojen karistamiseta en mä ainakaan vielä jaksa edes miettiä kaikkien pahoinvointien ja muun ollessa paljon ajankohtaisempaa... Mulle sattui oikein sopivasti vielä iskemään flunssakin päälle, joten nyt vaan toivotaan ettei äityisi oikein pahaksi, ettei mitään lääkkeitä tarttis ottaa...

Paljon jaksamisia ja hyviä päiviä kaikille!
 

Kiitos kaikille! Toivotaan parasta, edelleen vuodetaan, ehkä vähän verisemmäksikin muuttunut tuo vuoto. Toisaalta se voi olla niin normaalia, toisaalta voi alkaa keskenmeno tulla.. Ei auta ku odottaa. Ke neuvola, josko sydänäänet kuuluis. Sais helpotusta tähän.
Kuume onneksi hellittänyt itselläni ja neitilläkin pikkuhiljaa, mies sen sijaan makaa vuorostaan kuumeessa. Koko perheen käy näköjään tämä tauti läpi.
Väsymyksen kansssa täälläkin kamppailtu enne tätä kuumeiluakin koko raskauden ajan, se on ihan kamalaa, väsyttää koko päivä ja ei palio muuta tunnu pystyvän ajattelemaan. Tänään ollut eka energinen päivä, tieten tuli niin levättyä tuossa kuumetaudin aikana silloin niinä hetkinä kun mies oli kotona. :) toivottavasti tästä alkais energiaputki, eikä enää iskis se järjetön väsymys. Ymmärrän niin miltä se tuntuu...

Voimia kaikille keskenmenon tms. kokeneille ja väsymyksen kanssa kamppaileville!<3 Onnenhetkiä arjen keskelle!
 
Täällä tällä viikolla pari päivää podettu todella pahaa oloa, etten töihin voinut lähteä. Mutta nyt alkaa tuntua jo hiven paremmalta. Onneks. Sain luvan ottaa noita pahoinvointilääkkeitä, Primperania (reseptilääke). Kun on ollut aikaisemmin pahaa närästystä yli 10 vuotta ja nyt toissa vuonna leikattiin ja sitten iski jälkitautina siitä todella hidas ruuansulatus eli gastropareesi. Ja nyt tämä raskaus hidastaa entisestään, ainut mikä oikeastaan helpottaa tilannetta vähän on tuo primperan. Kun en pysty oksentamaan lainkaan enää tuon leikkauksen takia.
Mies yllätti tänään iloisasti. On miettinyt lapsen kummeja jo :-D se oli ihana yllätys. Nyt vaan odotellaan varhaisultraa ja sitten tiedetään lisää.

Tsemiä kaikille tasapuolisesti ja jaksamisia jokaiselle ison halin kera!
 
Voih, ompas täällä tullut pelottavan alakuloisia tekstejä, TsN toivottavasti kaikki on hyvin ja pikkuinen pysyy matkassa. Ja jos Tirri vielä lukee näitä niin tsemppiä ja voimia! :(

Pahoinvointi pahenee päivä päivältä. Ja väsymys. Joka aamu sitä pelkää jo valmiiksi millainen päivä on tulossa, vastauksen jo tietääkin - raskas, erittäin raskas! Päivisin en muuta jaksa kun makoilla ja levähtää, heti jaloille noustua pahoinvointi yltyy ja yökkiminen alkaa. Esikoiselta ei todellakaan ollut näin pahoja oireita. Jotain positiivista, onneks olen kotona enkä ehtinyt lähteä töihin äitiysloman loputtua.

Neuvolankin sain varattua, tosin se on vasta elokuun lopulla. Kivahan se olisi käydä aikaisemmin, tietäis et tuolla oikeesti on joku ja kaikki hyvin...

Ja tuosta syyllisyydestä.. Säälittää jo valmiiksi tyttö, ennen vauvan syntymää joudutaan opettelemaan omaan huoneeseen, eri sänkyyn ja päiväunetkin pitäisi oppia sängyssä. Eikä se saa niin paljoa huomiota ainakaan itseltä, vauvat tahtoo olla sellasia äidin takiaisia.. Ihan ku neiti olisi vaistonnut jotain, yhtäkkiä siitä on tullut aivan isin tyttö - ennen kun se ei kelvannut kun pakolliset ja toki sillon kun äiti ei ole kotona :) Outo juttu..
 
TsN:
Paljon tsemppiä teille!!

Tuonne varhaisultran puolelle olenkin kirjoittanut meidän uutisista..
Nyt on jotenkin parempi mieli jo..Ens torstaina uus ultra ja toivotaan että hedelmöitys vaan tapahtunut viikon myöhemmin ja siksi baby niin pieni vielä.
Ja kun se on niin todennäköistäkin että näin käynyt.
Mutta kun kyseessä on MINUN lapsi niin totta helvetissä sitä pelkää ja miettii..
Ja kun haluaisi sitä pikkuista 7,3mm pituista tyyppiä suojella alusta saakka... <3

Ei auta ku odottaa.. :/

Tänään nipristellyt taas mahaa. rinnat edelleen todella kipeät..jopa rintsikoitten päällepukeminen on tuskaa.
Sekä tietty saa oksentamassa juosta n. tunnin välein..
Mutta mielummiin koen nämä raskauspahoinvoinnit vaikka koko raskauden ajan kunhan saadaan terve pieni lapsukainen ensi maaliskuussa! :)

 
Takaisin
Top