Heinäkuun höpinöitä

Täällä tuo pahoinvointi on ennallaan, tosin nyt saan itseni jotenkuten pakotettua syömään kerran päivässä lämmintäkin ruokaa (hyvin vähän sitä menee alas, mutta eipä tuu ylöskään, kun osaa oikeaan aikaan lopettaa syömisen). Nyt oon ehkä muutenkin tuon olon saanut hiukan paremmin hallintaan, kun muistan syödä usein jotain pientä ja juoda paljon kylmää vettä. Öisin kyllä närästää ihan kauheasti, aamuisin on kurkku ihan palaneen tuntuinen ja tekisi mieli yskiä, mutta aamuisin tuo olo on aina niin kamala, että yskimistä seuraa väistämättä juoksu pytyn viereen.... Huimaus on lisääntynyt, mutta senkin kanssa pärjää, kun juo kylmää vettä ja istahtaa kun alkaa päässä pyöriä.

Eiköhän tästä selvitä :) Tsemppiä kaikille muillekin!!
 
Heippa!

Raskaudesta kertomisesta, minä olen kertonut kolmelle parhaimmalle ystävälleni ja miehelleni, mutta kaikille muille ollaan hyshys. Ei vanhemmillekaan. Ehkäpä siksi näin, koska tämä raskaus oli aika shokki eikä millään tasolla suunniteltu, niin sulattamista tässä on itelläkin.. Ehkä np-ultran jälkeen, tai sitten milloin kukin alkaa näkemään.

Oireita ei lievää väsymystä ja säännöllistä näläntunnetta lukuunottamatta ole. Esikosta alkoi pahoinvointi 5+5 ja kesti 9+6 viikoille, jonka jälkeen vain muutama satunnainen päivä oli huonompi. Toivottavasti selviäisin vähällä tai ilmankin! Mutta yleisesti ottaen, pahimmat pahoinvoinnit ajoittuu alkuraskaudessa 8-11 viikoille, eli meillä kaikilla on ne vielä edessä, lohduttavaa :D

Pahoinvointirannekkeista, mulla oli esikon alkuraskaudessa ne ja mikäli niistä oli apua niin korkeintaan psyykkisesti! Ihan yhtä paljon kuvotti, oli rannekkeet kädessä tai ei :D Eli myynnissä ois, jos jotain kiinnostaa..

Eipä kai muuta, heihei :)
 
Pitkästä aikaa ehdin tänne ja mukavasti oli tekstiäkin tullut! Täällä on viime päivinä ollut pinna melkoisen kireällä, väsymystä ja etomista, ruokahaluttomuutta ja sitten taas karmivaa nälkää. Neiti ollut erityisen kiukkuinen ja huomiota hakeva. Tunteet on kyllä sekaisin välillä ja miettii et miten sitä pärjää kahden kanssa ku yhdessäkin on tekemistä! Välillä taas odotan innoissani että alkuraskaus on ohi ja elämä taas jaloillaan, ilman ällötyksiä ja muuta. Sinänsä raskaus oli yllätys kun ohimennen olimme puhuneet että jos sitä pikku hiljaa toista ehkä yritettäis. Raskaustestin jälkeen tuntu et ihan ku oli melkein ajatuksen voimalla raskautunu :)

Jospas ne tunteet tästä tasoittus eikä elämä olis niin dramaattista, nyt tuntuu et pieniki virheliike on liikaa. Ukkoraukka ja tyttörukka..
 
Heippa!!

Pientä kuvotusta alkaa olla ilmassa ainaki iltaisin. Tänään oli kyllä aamullakin huono olo enkä meinannu saada esikoiselle aamupalaa syötettyä ilman mehulasia, josta hörppäilin joka lusikallisen välissä :DD Esikoisestakaan en kyllä oksentanut kertaakaan enkä meinaa tästäkään!!!

Jossain vaiheessa joku oli puhunu myös turvotuksesta ja sitä on täälläki!! Ihan järkyttävä mahan turvotus ja näyttää myös et oisin jo pidemmällä raskaana :O Tekiskö tää kuumuus osansa, ku en muista että ekassa ois ollu näin kovaa turvotusta heti alkuun??

Meiän isäntä sai töitä!! Sai vakituisen paikan vartiointifirmasta ja syksyllä saa mennä koulutukseen, jos siihen pääsee. On siis hakenut vartijan ammattitutkintokoulutukseen, joka alkaa tässä samalla paikkakunnalla syksyllä. Miehellä on nyt 3 viikon vartijakortti, mikä on siis aika turha juttu, mutta toi koulutus kestäis 8kk ja sisältää paljon työharjoitteluja eli ois hyvä täydennys tuohon 3 viikkoon :)

Meiän ois tarkoitus esikoisen kanssa lähteä huomenna kummittelemaan eli tapaamaan esikoisen kummeja. Matkaa on vaan paljon ja navigaattorin mukaan aikaa menis vähän vajaa 6 tuntia :OO Onneks anoppila on "matkan varrella" tai siis sieltä matkaa jää enää 4 tuntia eli huomenna suunnataan anoppilaan ja sit tiistaina jatketaan matkaa kummeille. Toivottavasti ei oo kauheet olot ajaessa :P

Voikaahan paksusti!!! :DD
 
Hah kiitti Taatu, kun muistutit noista pahimmista pahoinvointiviikoista niin on kiva ajatella aamuisin, kun oksentaa, että tää pahenee vaan monta viikkoa vielä ;D No oon oksentanut onneks vasta kolmesti, kun löysin hyvän avun juustonaksuista. Ei ole kyllä mikään terveellisin vaihtoehto, mutta niillä saa aamuisin aika nopeasti hyvän olon, kun ovat niin rasvaisia ja suolaisia.

Marika82, onnittelut miehen työpaikan johdosta ja toivottavasti teidän kummittelureissu menee hyvin :)

Meillä meni miehen vanhemmille kertominen oikein hyvin. Olivat iloisesti yllättyneitä. En mä kyllä ajatellutkaan, että olisivat huonosti ottaneet, kun ovat niin esikoisen lumoissa. Tuleepahan nyt toinen pieni ketä paapoa :)
 
Tsau kaikille! :)
Nyt on sitten tämä ihana pahoinvointi iskenyt minuunkin.. :/
Eilen puhuin norjaa pöntölle 3 kertaa ja nyt illalla oon jo kerran ehtinyt.
On erittäin inhottavaa mutta kyllä tämän kestää kun tietää minkä takia tässä oksennellaan.
Mahaa turvottaa aamusta iltaan.. ja pelkäänkin että joku kysyy suoraan että olenko raskaana.
Ja jos vastaan joo, niin taitaa ihmetellä ku viikkoja reilu 7 vasta ja maha näyttää siltä että takana olis jo 20viikkoa! :)

Meillä ylihuomenna neuvola ja aion kysyä nätisti jos kuuntelis sydänäänet.. ja jos ei niin tilataan aika varhaisultraan.

Nyt pitäis keskiviikkoon mennessä miettiä synnytetäänkö naistenklinikalla vai kättärillä.. OSaako joku kertoa omia kokemuksia kyseisistä paikoista?

Hannamm: olis todella mukava tutustua! Missäpäin Helsinkiä asustelette? :)
 
Henskumaija: Mä synnytin Kätilöopistolla ja olen kyllä niin tyytyväinen kaikkeen! Meillä oli mieskätilö (kerrottakoon, että Suomessa on 20 mieskätilöä) ja niin tyytyväinen olin, etten edes kaivannut naista siihen -nojoo, lääkäri oli nainen, mut osaa ne miehetkin hoitaa synnytyksen! Heitettiin kätilön kans läppää minkä kivuiltani kerkesin ja hyvin piti ajan tasalla mitä tapahtuu. Yöllä kun veivät synnytyksen jälkeen osastolle, kätilökin saattoi huoneeseen asti, onnitteli vielä ja lähti. Osasto osottautui Haikaranpesäksi, ja palvelu oli mitä mainiointa. Hoitsu tuli lähes välittömästi jos nappia painoi, opastus oli henkilökohtaista kädestä pitäen -tyylistä, jaksoivat kuunnella mun tunteita ja ajatuksia, kysymyksiä ja tekivät kaikkensa että kaikki oli hyvin. :) Suosittelen, sinne aion mennä tämänkin mahan kanssa, jos luoja suo niin pitkälle päästävän!
 
Vanhemmille kertominen: mun mutsi oli ensimmäisestä oikein riemuissaan tästä toisesta suoraan kehoitti harkitsemaan keskeytystä, mikä vähän loukkasi mua. En tosiaan edes sellaista harkitse.

Pahoinvointi: täällä on iltapahoinvointia, kun viimeksi oli aamulla. Muutama kerta on käyty pönttöä halimassa. Mulla helpottaa tuohon pahoinvointiin, kun syön pieniä annoksia parin tunnin välein, heti jos verensokeri laskee liian alas, niin ei mistään tule mitään ja koko ajan saa yökkiä. Aloitin tuossa taas raskausdiabetes-ruokavalion, kun sellaista viimeksikin noudatin ja tällä kertaa en tahdo sitä +20kg lisää painoa, vaan ainoastaan sen mitä vauva tarvitsee.

Pahoinvointirannekeet: mun mielestä auttoivat, en tiedä oliko apu psykologinen vai ihan oikea. En vaan tiedä missä rannekkeet nyt on ja katsotaan nyt ostanko uusia. Nehän perustuu akupunktiopisteisiin ja pahoinvoinnin akupiste on ranteessa, kaksi sormen mittaa kämmenestä alaspäin, noiden jänteiden keskellä, sitä voi siis ihan sormillakin painella. Tuolta löytyy kuva: http://lopujo.fi/hoitokeinoja/akupunktio-ja-akupainanta/

Turvotus: löytyy. Näyttää tosiaan, että olisin jo pidemmälläkin raskaana.

Väsymys: vaivaa täälläkin. Välillä tuntuu, ettei saa silmiä pidettyä auki.

Milin: sun kirjoitus olisi voinut olla suoraan mun suusta. Meillä kanssa sylitellään ahkerasti neidin kanssa ja unirytmit mennyt vähän niin ja näin. Kyllä kauhistuttaa myös tuleva 2 pienen lapsen kanssa. Mekään ei oikeastaan yritetty, mutta eipä esteltykään.

Marika: onnea miehen uudesta työstä!

Henskumaija: Täällä kanssa positiivisia kokemuksia kättäriltä. Vahingossa päädyttiin sinne haikaranpesään mekin synnyttään, kun muualla oli silloin täyttä. Jos kättäriä suunnittelee, niin kannattaa tuosta haikaranpesästä muutenkin lukea, jos vähän perusteellisempi valmentautuminen kiinnostaa kuin neuvolan kautta. Ihanat kätilöt synnytysosastolla ja kärsivälliset hoitajat lapsivuodeosastolla, jotka tuli varmaan 100 kertaa ensimmäisinä öinä vastaamaan mun kysymyksiin vauvasta. Oltiin toivottu perhehuonetta ja sellainen saatiinkin 2. ja 3. yöksi, kun silloin ensimmäisenä oli tosiaan täyttä. Oli ihana miehen ja vauvan kanssa tutustua toisiimme rauhassa sairaalassa, kun oli samalla turvana ammattilaiset, joilta kysyä neuvoa.

Tuolla lisää haikaranpesästä:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960,1144,1169,15394

Hyviä vointeja!
 
Tänne on nyt myös ilmaantunu iltaturvotusta. Ensimmäisen kohalla ei ollu missää vaiheessa turvotusta. Minäkin epäilen että näillä lämpösillä ilmoilla on osansa meijän turvotuksiin kun niin moni tuntuu käsivän siitä. :) 
Mulle iski tuossa perjantai aamuna jonkun helkkarin noidannuolen selkään. Nostin tyttöö syliin nii selässä "naksahti" ja kauhee kipu, piti äkkiä laskee tyttö sylistä etten tiputranu häntä. Koko päivän sit oli selkä kipeenä ja välttelin kaikkee nostelemista.. Onneks mies oli kotona lomalla auttamassa tytön kanssa. Seuraavana aamuna olikii sit jo paljon parempi, pysty jo suht normaalia elämää elämää.. Mulla ei oo koskaa enne ollu pahemmi selkäkipuja nii vähä säikäytti tuo, et mitä? mut onneks oli tuollane ohi menevä vaiva. Pistin kovaan harkintaan nyt alottaa ees selkälihaksien pienen treenauksen kun oon ollu aika huonolla kuntoilulla nyt kesän. Täytyy kysästä varmaa siskon mieheltä ohjeita ja liikkeitä mitä kannattas tehä, kun hän on personaltrainer/kunto-ohjaaja. Ajattelin alottaa uimassa käymisenkin ainakin kerran viikossa, tykkään kovasti uija mut sekin on nyt esikoisen myötä jääny tosi vähälle. Pitäs pistää iha kalenteriin tietyille päiville vähä kuntoilu ohjelmaa ja ottaa ihteesä niskasta kiinni ja toteuttaa myös ne. 
Pitäs tässä aamusta lähtee tytön kanssa rattailemaan apteekkiin ja ostoo raskausvitamiinejä kun tuntuu et kesäsin toisinaan tuo ruokavalio on aika ykspuolista, sais pieni ainakin tarvitsemat vitamiinit ja eipä niistä haittaa mullekaan oo..
 
Heipsis :)

Täällä näin ei onneksi ole pahoinvointia, mistä täytyy olla vaan hyvillään :)
Jostain luinkin että ihmiset jotka helposti kärsivät esim. matkapahoinvoinnista, joutuvat sitten myös raskauden aikana kärsimään siitä. Tiiä sitten pitääkö paikkaansa vai ei :)

Turvotusta myös minulla ja tuntuu että maha on ihan älyttömän iso!
Minä palasin eilen kesälomalta takaisin töihin ja nyt joutuu sitten miettimään että mitä vaatteita sitä täällä käyttää, koska en todellakaan halua täällä töissä vielä asiasta kertoa.
Varmaan joutuu menemään shoppailemaan lisää mekkoja :D
Turvotuksen lisäksi oireita on järjetön väsymys!! Joka taitaa alkaa jo onneksi hieman helpottamaan.

Henskumaija ja muutkin Helsingissä synnyttävät:
Naistenklinikka on menossa ensi vuonna remonttiin ja sen vuoksi kannattaa valita synnytyspaikaksi kätilöopisto tai joku muu. Minä tiesinkin tämän jo valmiiksi, mutta neuvolan täti muisti myöskin mainita asiasta ja suosittelikin tämän vuoksi valitsemaan jonkun muun kuin naistenklinikan.
Me asustelemme Itä-Helsingissä, missäs päin te? :)

Mukavaa päivää mammat! :)
 
No niin eli ei tartte sitten miettiä mihin menee synnyttämään.. :/
Eli kättärille siis! :)

Nyt olis päivä enää neuvolakäynnille.. jeee :)
Ja yritetään saada loppuviikoks varhaisultra!
Tahtoo nähä pikkuisen jo! :)

Sellaista olen alkanut miettiä että kun on tota pahoinvointia, väsymystä, vatsan nippailua +muita raskausoireita niin onko tuulimuna raskaudessa ihan tavallisia raskausoireita myöskin..?
Jotenkin on hienoa että kroppa oireilee mutta kuitenkin pelkää että kaikki ei oliskaan hyvin..?
Nää on näitä ajatuksia jotka nostaa päätään aina välillä.. :/

Me asutaan Hannamm Ullanlinnassa.



 
Itsellä alkaneet massiiviset "aamupahoinvoinnit" ainoat asiat mitä voin kuvitella syöväni ovat kaikki tuore, lähinnä hedelmät ja jäätelö ja hapankorput. Aika kammottavaa ajatella, että näillä tuntemuksilla pitäisi mennä ainakin seuraava kuukausi? Toivottavasti hellittäisi, koska muuten työnteosta ei oikein meinaa tulla mitään....

Voimia kaikille!
 
Täällä päivä päivältä pahenee etominen ja huono olo. Esikoiselta en oksentanut kuin parisen kertaa ja toivon ettei tarvi nytkään sen enempää. Viikonloppuna lähti iso kassi hedelmiä ja muuta kevyttä ettei tulis syötyä pikkumakeaa tai muuta rasvaista huonoon oloon ja nälkään. Esikoiselta tuli 18kg, tosin en tiedä missä ne kaikki oli. Loppuvaiheessa turvotus oli armoton, lähes kilo per viikko. Onneks lähtivät kuitenkin tosi nopeesti pois, 3 kuukaudessa. Ihmiset kyllä puhuvat että toisen raskauden jälkeen ne kilot ei lähdekään niin helposti? Eli siis tarkkaa seurantaa syönneistä :)

Minä olen myös miettinyt miten oireet on kohdun ulkopuolisessa tms.. Välillä tosi hurjia alavatsakipuja ja viiltämisen tunnetta, hieman mietityttää. Neuvolakin vasta kuukauden päästä. :(

Säälittää meidän neiti, joudutaan opettamaan omaan huoneeseen ennen vauvan syntymää ja todennäköisesti myös pois pinnasängystä. Se on niin iso mutta silti äärettömän pieni!

Täällä kovasti koitetaan päästä tupakasta lopullisesti eroon. Viikko täysin savutonta takana, välillä repsahtaa iltasavuihin. Älkää tuomitko, kyllä mä täältä vielä nousen :) Jotenkin vaan hankala ku ei vielä käsitä olevansa oikeasti raskaana. Jospa se tästä, sinnikkyyttä sinnikkyyttä. Kai. :)
 
Meillä tosiaan esikoinen tulossa, eilen saatiin tietää. Ihan aluillaan vasta, kuudes RV menossa...
Mun tekisi kauheesti mieli kertoa äidille, kun oma isäni menehtyi ihan vähän aikaa sitten ja olisi mukava kertoa iloisia uutisia välillä.. Että elämä jatkuu :)
Pitänee miettiä asiaa, oma äitini ei vielä ole ollutkaan mummo, ja isosiskoni on yrittänmyt jo piiiiitkään miehensä kanssa, joten aihe on arka. 
Pahoinvointia ei vielä ole, pelkään pahoin että tulee, kun olen matkapahoinvoivaa tyyppiä :)
Mutta kaikki käy, kunhan nyt vauvva olisi terve ja kaikki menisi hyvin, pettymykseenkin olen valmistautunut, mutta toisaalta pitää uskoa myös tulevaan :)
Mulla oireina lähinnä arat tissit, kukkiva iho ja muljuileva masu. Muuten kaikinpuolin ihan hyvä fiilis, ei väsytä erityisen paljoa. 
Se vähän huolestuttaa että viime viikolla olin vielä pari kertaa ulkona ja join muutaman alkoholiannoksen, mutta olen lukenut toisaalta, ettei tällä ole vaikutusta vielä.. :)
Tsemiä kaikille! <3
 

Täällähän on palio keskustelua, kiva! :)
Vähän huonompia uutisia täältä.. Eilen oli melko kipeä alavatsa ja mietin, että mitähän tämä on, erilaista mitä aikaisemmin tässä raskaudessa tai esikoisen aikana. Tänä aamuna tunsin, kun hulahti jotain ja menin vessaan niin aivan ruskeaaa vuotoa ihan jonkun verran, onneksi oli pikkuhousunside. Pönttöönki tuli vielä vähän lisää. Sen jälken ei ole tullut...Ahistaa, jos tästä alkaa keskenmeno, ahistaa niiiin palio ajatus siitä! :/
Viimeraskaudessaki vuojin, mutta vaan tiputellen, ihan vähän, nyt tuli palio enempi. Mietin jo, että oottaako pari päivää vai ihan rauhassa kattoo tuleeko enempää, jos ei niin soittelen neuvola-aikaa. En ole vieläkään varannut sitä. Aattelin vasta viikon päästä.. Jos malttais sitte oottaa sinne np-ultraan, ku ei viitsis yksärille mennä varhaisultraan, vaikka miten mieli tekis.

Onko muilla ollu vuotoa? Voi tuskasen tuska, jos tää mennee kesken!! :/

Anteeksi omaan napaan tuijottelu, nyt vaan ei jaksa aatellu muuta ku tätä tilannetta.
 
TsN: Toivotaan että se on vaan asiaan kuuluvaa.. :(
Mutta kannattaisko sun oman mielenrauhan takia soittaa kuitenkin sinne neuvolaan nyt?
Osaavat varmasti kertoa mitä tehdä?
Paljon halauksia sinulle!!!!
 
TsN: Mulla oli esikoista odottaessa kaksi viikkoa vuotoa, ei veristä. Menin yksärille ultraan ja kaikki oli ok. Istukka oli alhaalla ja pääs reunasta jotenki vuotelemaan.

Mut ennen esikoista tuli yhtäkkiä pönttöön kirkasta verta ja ihan pieniä verihiukkasia.
Neuvola oli seur päivänä niin lääkäri ultras ja lähetti suoraan keskussairaalaan parempaan ultraan. Siellä selvisi että oli tapahtunut kohtukuolema:/

Soittele neuvolaan! Oman mielenrauhan takia!emoticon
 

Kiitokset teille! Karkki79, miten ikävää tuo kohtukuolema.:/ saanko kysyä, millä viikolla tapahtui?  Toivotaan kaikille supertarrasukkia<3

KOitin soittaa, mutta oma neuvolatäti lomalla, tullee ens viikon alusta ja korvaavat neuvolatätit lomalla tai sitten kuuluu että numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.. :( Pitänee odottaa ens maanantaihin, pääsee omalle neukkutädille, sama kuin lastenneuvolassa oleva niin ihan tuttu ihminen onneksi!
Mietin kyllä, että soittaisko yksityiselle ja kysyis minkä hintanen on varhaisultra.. tekis niiin mieli käydä..mies ei varmaankaan suostu ajatukseen.
 
Täällä on kanssa tullut vuotoa edellisessä raskaudessa. Just olin huokassut helpotuksesta, kun oli np-ultra takana ja rv 13 tai 14, kun aamulla heräsin siihen, että pöksyt oli ihan märät, menin vessaan ja housut oli ihan kirkkaassaveressä. Kauhea paniikki päällä, että nytkö se meni kesken, laitoin yösiteen, mikä sekin kastui täysin. Pääsin samana päivänä neuvolaan ja sydänäänet kuuluivat ihan normaaleina. Ja kaikki oli kunnossa. Sen aamun jälkeen ei vuotanut ja loppuraskaus sujui ihan ok.

Ja eikös se ruskea tuhnu ole raskaudessa ihan normaalia, erityisesti silloin kun kuukautisten olisi pitänyt tulla? Mulla on ainakin tässä parina päivänä ollut ihan selkeästi enemmän valkovuotoa, ei tosin ruskehtavaa ja mulla oisi ilman raskautta näinä päivinä alkanut menkat. Mää elin viime raskaudessakin alkuun kuukautiskierron mukaan, kun selvästi kaikki kehon tuntemukset kertoi milloin, kuukautisaika olisi ollut.

TsN: en vielä huolestuisi liikaa. Tsemppiä!
 
TsN: kohtukuolema havaittiin juuri kun käännyttiin neljännelle kuulle:( Se onkin pitkä ja ihan toinen juttu... monta päivää sairaalassa kun vuodattivat kuiviin työntämällä lisää tyhjennyslääkkeitä:/ Sit oltiin jo verensiirrossa jotta päästäis nukuttaa ja kaapia:/ kamalaa oli... En toivo kenellekkään!!

ai sulla on sama tätsy lapsi ja äippä puolella:) se on kiva jos tykkää ihmisestä! Mä tykkään lastenneuvolan puolen tätsystä kovasti mut äippäpuolen tädit on vähä ulapalla:/

Jos sulta ei kirkasta verta tule ja varsinkaan mitään möykkyjä tai vast niin ei sulla hätää ole:)
Mä vuosin sen kaks viikkoa esikoista odottaessa ihan reilusti että side tarvittiin ja silti se ei ollut mitään vakavasti otettavaa!
Heh, mä aloin odottaa esikoista ja vuosin, samoten aloin vuotaa verta kun synnytys käynnistyi. Heti ultraan että mistä verta tulee... synnytyksen jälkeen kätilö sanoi että syytä miks mulla alko synnytys veren tulolla ei löytynyt. Sano vielä että joskua näitä mysteereitä on:)
 
Takaisin
Top