Heinäkuun hölinät

Mä kanssa näin jossain kohtaan unen helposti synnytyksestä, siinä menin sairaalaan ja vauva vaan tipahti ulos melkein heti kun sinne olin mennyt :joyful:eikä tietoakaan mistään kivusta:joyful:
 
Hain Kelan sivuilta jo kesäkuussa äitiyspakkauksen ja äitiysrahan. Nyt ajattelin hakea lapsilisän, mutta ainakin paperihakemuksessa kysytään syntymäaika ja hetu. Voiko sitä siis hakea ennakkoon?

Neuvolassa oltiin ihan hämillään, kun kysyin lapsilisän hakemisesta. Samalla lomakkeella kuulemma olisi saanut hakea kaikki neljä etuutta (lapsilisä, äitiyspakkaus, äitiys- ja vanhempainraha). Kerroin, että täytin lomakkeet netissä ja siellä vain äitiys- ja vanhempainraha meni samalla hakemuksella.
 
Kaikki voi hakea etukäteen, niin minäkin tein. Tosin sähköisestä palvelusta katosi se lapsilisähakemus näkyvistä, se on kuitenkin siellä kelassa näkyvissä ja kaikki pitäisi olla ok. Soitin eilen kelaan asiasta. Sitten vaan jälkitarkastustodistuksesta kopio pitää lähettää liitteeksi, osaavat kuulemma yhdistää sen oikeaan hakemukseen, jos sen laittaa sähköisenä sieltä viestipalvelun kautta. Se tarvitaan ainakin vanhempainrahahakemuksen liitteeksi. Olikohan siinä lapsilisähakemuksessa sitten se, kun vauva saa sen hetun, sen voi ilmoittaa kelaan, ja homma etenee vasta sen jälkeen loppuun asti kelan osalta, en nyt osaa sanoa. Äitiysrahahakemuksessa oli vielä se, kun työnantaja maksaa palkan meillä 3kk äitiysvapaan alusta laskettuna, niin kelan pitää odottaa työnantajan tiedot maksetuista palkoista, mutta sehän ei taas minulle päin vaikuta, kun äitiysraha palkanmaksuajalta menee työnantajalle. Aika sekavalta loppujen lopuksi tuntui noiden hakemusten teko, ja sitten kun tosiaan katoaa näkyvistä, niin miettii väkisinkin, että onko se hakemus hävinnyt jonnekin bittiavaruuteen :sad001 Kun muutenkin aina epäilyttää kelan toimet, kun kaikki asiat kestää sata vuotta.
 
Kävin päivystysajalla hammalääkärissä kun viisaudenhammas rupesi vihlomaan. Siellä on pieni tulehdus, mutta hammasta ei ruveta poistamaan kun vasta synnytyksen jälkeen kuulema. Ellei sitten olo mene tosi pahaksi. Suuvettä pitää purskutella ja särkylääkettä ottaa jos sattuu. Kysyin siinä lääkärissä että pitäisikö minun varata joku tarkastusaika kun edellisestä koko suun tarkituksesta on jo useampi vuosi. Lääkäri sanoi että ei kannata nyt raskaana ollessa. Minä kun luulin että nyt niitä hampaita pitäisi oikein hoitaa o_O

Onko olemassa joku raja veriarvoissa että joutuu tuohon sokerirasitustestiin? Alkuraskauden verikokeissa mun sokeriarvot olivat hyvät ja sen jälkeen niistä ei ole puhuttu mitään.
 
Aippamaria, Yleensä jos ekalla kerralla sokerirasitus ok, niin toista kertaa ei tarvitse käydä. Ellei ole korkeat riskit.

Minulla toimi vastaavaan pieneen tulehdukseen Corsodyl suuvesi.
Kyllähän hampaat toivotaan hoidattavan myös raskausaikana koska tulehdus hampaissa voi aiheuttaa kaikenlaisia komplikaatioita.
Mutta viisaudenhampaan poisto on niin suuri operaatio itsessään että ehkä sitä ei lähdetä ensimmäisenä tekemään.
Minulla myös ylhäällä reikiintynyt viisuri ja alhaalla leikkausta vaativa. Mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä että odotetaan siihen asti kun olen synnyttänyt.
 
Twelve haet lapsilisän syntyvästä lapsesta ja ilmoitat lasketun ajan ainoastaan, ei tartte olla tiedossa syntymäpäivää kun sitä hakee :) Käsittelevät sen sittn automaattisesti loppuun kun on sairaalalta lähtenyt tieto eteenpäin et lapsi syntynyt ja on saanut oman hetun :)
 
Täh, kyllä mulle ainakin nimeomaan suositeltiin hammastarkastusaikaa ja nyt sitte hoidatan siellä ilmenneet pari reikää ja viisaudenhampaatkin revitään nyt raskausaikana, tai ainakin ekat kaksi.
 
Lämmin vadelmalitku vedetty naamaa :S varmasti maistu pahemmalta ku ekalla kerralla. Hyi! Vauva kyl tunnustaa innostunee litkusta.
Muoks. Täällä suositellaan hammastarkastusta raskausaikana, ite käväsin (oli jo aikakin) ja muutama reikä oli jotka paikattiin. Synnytyksen jälkeen sit käyä kuvattavana et näkee tarkemmin.
 
Mietin että pitäisköhän sitä itsekin käydä vielä uudestaan hammaslääkärissä. Viimeksi ne paikkasi jotain, vaikka alunperin oli aikomus kiskoa viisuri veke. Jotain remontoitavaa sinne kyllä jäi, mutta uutta aikaa ei sit tullutkaan. Viime yönä näin ihan sairaan kuvottavaa (ja veristä) unta, jossa mun kaks oikeanpuoleista yläkulmahammasta jotenkin halkesi keskeltä ja jäivät oudosti roikkumaan. Se oli kuin jostain kauhuleffasta. Ehkä voisin tulkita tuon tarpeena varata vielä uuden ajan.

Vihdoinkin Kela on käsitellyt tuon mun äiteysavustushakemuksen! Ylihuomenna hakemuksen lähetyksestä olsiikin kulunut vaan kuukausi... Nyt sitten vielä ootellaan pari viikkoa itse lähetystä :facepalm:
 
Hyiii kamala tuommoisia hammasunia! :O Tuokin on muuten kummallista, että suunnitelmat vaihtuu tuolleen, jos ensin on suunniteltu just esim. hampaan poisto, ja sitten yhtäkkiä sitä ei sitten tehdäkään, vaan tosiaan uutta aikaa varaillaan :sad001 Joskus tulee kyllä rahastuksen maku tuollaisesta...

Johan on kestänyt kauan sulla Barbieq tuon äitiysavustuksen kanssa! Mulla koko homma tais kestää kolmisen viikkoa hakemuksen jättämisestä. Eihän se nyt iso homma niilläkään olis sitä päätöstä tehdä, kun hakemus ja liitteet on kunnossa, luulis olevan aikalailla läpihuutojuttu. Toivottavasti ne nyt laittaa sen äp:n matkaan pian, niin pääset hypistelemään :)
 
Hyii mikä uni! :nailbiting:
Sua varmaan jäänyt vaivaamaan että vielä hoidettavaakin jäi. Tää tuntuu nykyään olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että meet sinne hoidattaan hampaita ja keksivät vielä ehkä lisäsyitäkin palata. Tietysti aika on rajallista ettei välttämättä kaikkea kerkiä tehdä mutta..

Barbieq, Voi tulla nopeamminkin. :wink Mulla äp pakkauksen käsittely ja toimitus, niin viikossa oli hypisteltävänä. :happy:
 
Aivan mahtavaa... tai siis ei ole. Tulin aamulla töihin ja ihan puskista esimies ilmoitti, että vaihdan työtehtävää koska "se on sulle nyt parempi". Noh, nyt on tiedossa 12 tuntia istumista aina 4 päivää putkeen äitiysloman alkuun saakka.
Selkää särkee ja pakaraa vihloo jo nyt. Voi olla, että on ihan henkistä, kun ottaa niin päähän. Oisko voinu vaikka kysyä kumpi on parempi, istuminen sisällä vai kevyt monipuolinen liikehdintä ulkona + huilitauot silloin kun itse haluaa.
Toivottavasti en mokaile mitään kovin pahasti kun tällein äkkiseltään joutuu suoriutumaan asioista joihin ei osannut varautua eikä niitä ole tehnyt moneen kuukauteen. Parilla hiiren kliksautuksella saa melko suuria taloudellisia tappioita aikaan. Täytyy nyt tsemppaa ja kerätä itsensä ja keskittyä vaan tarkasti.
Jos olisin tiennyt etukäteen, että joudun istumaan, niin olisin voinut esittää oman toiveen. Nyt jos alan valittaa asiasta, niin saatan saada hankalan leiman. Ja tiedän, että raskaus ei ole mikään sairaus, enkä haluaisi vinkua ja kitistä mistään, mutta olis voinu jumankauta kysyä, eikä vaan ilmoittaa että tää on mulle parempi. Viimeksi kun olin raskaana, niin mulla oli toinen esimies ja se kysyi mikä on mulle mieluisampaa ja valitsin tietenkin sen omassa tahdissa liikkumisen ja huilaamisen. Tästä istumatyöstä ei pääse edes syömään ja juomaan silloin kun haluaa, vaan silloin kun työt sallii.
Nyt rupes supisteleekki ja samalla pientä särkyä ja kipua tuntuu alaselässä ja vatsassa. Taidan kuvitella vaan suutuspäissäni kaiken. Nyt täytyy vetää syvään henkeä ja rauhoittua.
 
Olipa hoosianna kiva temppu :sad001 kaikkitietävä pomo vissiin kun tietää mikä on sulle parhaaksi. Sitten vaan saikkua jos tuntuu ettei supistelu ja kipuilu johdukkaan vitutuksesta..
 
Hei kuinka moni muu ei vielä tiedä mihin menee synnyttämään?! o_O Mulla on oman paikkakunnan synnäri siis suljettu esikoisen syntymän jälkeen ja vaihtoehtoja on monia, kaikkiin kuitenkin 57-115km ajomatka kotoa, enkä edes tiedä millä ja miten ja kenen kanssa menen.. En yhtään tiedä mihin menisin, joka tietysti aiheuttaa lisää stressiä ja turhaa jännitystä kun viikot vaan lisääntyy. :nailbiting:
 
Mä laitoin miehelle viestiä itku kurkussa aamulla. Sekin sanoi, että saikkua vaan hakemaan. Lupasi tulla kesken päivänkin hakemaan pois. Katson nyt nämä neljä päivää ja otan työterveyteen yhteyttä ensi viikolla jos tarvii.
Istumista ei kestä ilman raskauttakaan kunnolla kun jalat puutuu ja perse on hellänä. Ei oikein ole jaloittelumahiksia riittävästi.

En ole myöskään päättänyt sairaalaa. Porvooseen olisin mennyt, mutta se on suljettu nykyään. Mulla vaikuttaa sairaalan valintaan viikonpäivä ja kellonaika koska synnytys käynnistyy ja meneekö lapsivesi ensin vai alkaako suoraan suppareilla. On kaksi edellistä synnytystä ollu niin nopeita, että ei ole mahiksia istua autossa pääkaupungin ruuhkissa kovin kaukaa. Eli ruuhka-aikaan suuntaan varmaan Kotkaan. Paitsi jos vedet menee ensin, niin silloin saan "ylimääräistä" aikaa matkantekoon. Jos alkaa suoraan supistuksilla, niin mulla on noin 1.5 h aikaa siihen, että vauva syntyy (jos edelliset kokemukset toistuu). Jos mies on töissä, 2 v. pitää järjestää hoitoon ja ittensä hommata sairaalaan, niin saattaa perjantaina klo 14 matka suuntautua mielummin Kotkaan kuin Helsinkiin.
En oikein osaa laittaa muuten sairaaloita järjestykseen. Olen käynyt porvoon lisäksi sekä naistenklinikalla että kättärillä. Molemmissa paikoissa oli täysiä mulkkuja ja todella mukavia hoitajia(mitä lie kätilöitä) vuodeosastolla. Kättäri oli kuitenkin kokonaisuutena kivempi ja vannoinkin etten naikkarille mene enää ikinä. Nyt jos kättärikin sulkee, niin....ähh.
Kaupassa eräs tuore äiti keskusteli jonkun kanssa ja kuulin sivusta kuinka Lohjan sairaala oli todella hyvä ja mukava paikka. Jäin sitä miettimään, mutta matka on niin pitkä, etten sinne ensimmäisenä ole kuitenkaan lähdössä.
Mies on Kotkan kannalla, mutta mä haluisin vielä punnita vaihtiksia. Saan tehdä sitä kuitenkin yksin, koska mies kuittaa asian vaan Kotkalla.
 
Tiedän aikalailla mihin menen/joudun synnyttämään mutta se miten sinne sitten lähdetään onkin vielä vähän auki... Stressaa kyllä esikoisen hoidon kannalta todella paljon. Tietysti synnytykset käynnistyy öisin. :shifty:

Itse olisin nimenomaan halunnut tämän toisenkin synnyttää Naikkarilla, niin hyvä kokemus mulla on jäänyt itse synnytykestä että kaiken kaikkiaan osastolla vietetystä ajasta. (Raskausaikana kuin synnytyksen jälkeenkin)
 
Meillä on matkaa lähimmälle synnärille se 80 km. Jännäillään vaan, miten menee, jos ei mies voi jäädä yöksi sairaalalle, jos siis ollaankin "liian ajoissa" paikalla. Tympeä tuota matkaa on ees taas ajella ja sit jos jotain tulisikin.
 
Siis mitä ihmettä, tuli kelasta kirje, että kotihoidontuki loppuu syyskuun alusta kun alan saamaan äitiyspäivärahaa. Mä kuvittelin, että sitä maksetaan kaikista kotona hoidettavista (alle 3v.) lapsista, paitsi siitä vauvasta, jonka vuoksi jäädään "lomalle".
Se tuki maksettiin mun nimellä, niin saisko sen takas jos mies hakee sen uudestaan?
 
Takaisin
Top