Heinäkuun hölinät

Nuppu, minä reagoisin samalla tavalla- olin raskaana tai en. Toivottavasti mies siivoaa sotkut ja saat palata puhtaaseen kotiin!
 
Voi ei Nuppu! Kyllä olisin minäkin kiehahtanut ja pahasti, jos ihan tuolleen olis huusholli ollut, kun palaan jostain reissusta :mad:

Sitten kun joskus tuntuu, että vaikka asioista puhuiskin miehen kanssa, niin ei ne vaan ymmärrä... kokemusta on sellaisestakin. Nykyinen mies on kyllä ihana siitä, ettei moisia sotkuja koskaan ole ollut, vaikka muutaman päivän olen reissussa ollutkin. Mutta on niitä toisenlaisiakin joskus ollut...
 
Ja siis oon tosi järkyttynyt koska mies on yleensä suht siisti. Siistimpi kuin minä jopa joissain asioissa. Et nyt on vaan semmonen wtf olo. Ja itkettää meinaa ihan yhtenään, tää yletön vollotus varmaan ainakin menee hormonien piikkiin, mut muuten kyllä sanoisin että en juurikaan ylireagoi. Ei mua sillei napostelis yhtään lähtee kotoo mihinkään mut en tod jää tänne tuntitolkulla yksinäni pyörii tähän hajujen ja romun sekamelskaan. Ikinä ei oo kotoa tarvinnut lähtee tätä ennen mistään syystä. Mut on se nyt vittu jos eilisen päivän on istunut kaverin kans pihalla nauttimassa auringosta ja keittelemässä vähän kotioluita niin et ei oo yhtään kattonu et missä kunnossa tää kämppä on. Et miten tää edes voi olla tämmöstä parin päivän jäljiltä. Ja se saakelin kissanperkele. Varjoon raivoon taas.
 
Kaari, Tuo kyllä minullakin on käynyt mielessä. Kun kunnallisella maksat käynnistä. Yksityisellä tehdystä työstä. Olisi vain niin helpottavaa kun ne hampaat hoidettaisiin kerralla kuntoon!

Voi että Nuppu, olipa kerrassaan kurja kotiin paluu. :sad001 Mies tosiaan puunaamaan taloa ja te menette haukkaamaan raitista happea lapsen kanssa. Mies oli selvästi todellakin ottanut rennosti, ihan kaikin puolin. Eikä siinä varmasti mitään jos siivoaisi jälkensä. Eihän sunkaan ole kiva palata rennoista tunnelmista sitten kotiin puunaamaan aikuisen ihmisen jälkiä! Olisin siis itsekin varmasti kiehunut asiasta, et mielestäni mitenkään ylireagoi. Tsemppiä! :Heartred
 
Tsemppiä Nuppu! Kyllä täälläkin olisi alkanut tuossa vaiheessa keittää. Siellä on mies tosiaan ollut kunnon lomatunnelmissa. Jos yhtään lohduttaa, niin hormonit heittää mielialaa myös allekirjoittaneella; viikonloppuna aloin mittailla kylpyhuonetta ja tuskailla sitä ettei vaipanvaihdolle mahdu tasoa yhtään mihinkään. Aikani äherrettyäni ja mittanauhan kanssa kyykättyäni rojahdin vaan sohvalle ja purskahdin spontaaniin itkuun. Perutaan koko vauva, ei se mahdu tähän kämppään!

Hellyttävää kuitenkin tämän koiralauman nuorimman, vielä pennun reaktio; se pomppasi välittömästi emännän syliin, alkoi huolestuneena nuolla kyyneliä ja lopulta totesi parhaimmaksi vaan kertyä kiepiksi viereen :Heartpink

Nyt kun tapahtumaan on hiukan ajallista etäisyyttä, voimme todeta että reaktioni oli EHKÄ hiukan ylimitoitettu asiaan nähden... :biggrin
 
Siis totta toi hammaslääkärijuttu! Mä olin varaamassa sitä suuhygienistiaikaa mitä ensisynnyttäjät saa ilmaiseksi, niin puhelimessa ehdotettiin ihan tarkastusaikaa, koska edellisestä on niin kauan että oon saattanu olla jopa alaikänen sillon. No toki suostuin sit siihen. Sieltä löytyi pari reikää ja todettiin et viisaudenhampaat ois hyvä repiä kaikki neljä. No nyt kävin toisen reiän "hoidattamassa", olis nyt toisenkin hoitanu samalla. :/ Ja se pelkkä tarkastuskäynti maksoi yli 50 euroa, lasku tuli päivää ennen tota korjausaikaa. Hirvittää odotella mitä se lasku on. Ja sit viel ne viisurinrepimiset, mä en oikeesti tiiä millä selviin noista laskuista vaikka oonkin nyt kesätöissä. Vituttaa mut pakkohan noi hampaat on nyt saada kuntoon. Jäin vaan miettimään et enkö ois todella voinu saada tarkastuskäynnistä jotain alennusta kun se suuhyg. olis ollut ilmainen :/
 
Agnes, Mulla kävi vähän sama juttu! Tai siis mä olin vieläpä käynyt vuoden vaihteessa tarkastus käynnillä yksityisellä. Sitten muutettiin toiseen kaupunkiin ja mulla oireili raskauden takia hammas niin varasin aikaa. Puhelimessa täti sitten selitti että täällä mennään suuhygienistin kautta hammaslääkärille ja koska oon raskaana niin pääsisin ilmaiseksi siihen konsultaatioon -> laittaisi sitten lähetteen hammaslääkärille.
Sitten suuhygienisti keksi että vähän voisi noita hammaskiviä rapsutella pois (kun kuulemma yksityisellä eivät olleet niin tarkasti muka ottaneet ja ties mitä vielä ja sieltä sitten tulikin reilu 40e lasku. Että sellainen ilmainen käynti.
 
Miitu, kusetuksen makua :shifty:

Mä kävin aikanaan suuhygienistillä ja hän totesi, että on paikattavia et pistetään hammaslääkärin jonoon. Vajaan kaksi vuotta olin jonossa paikkaukseen ja, kun se aika vihdoin tuli niin se hammaslääkäri ei paikannutkaan niinku pari vuotta sitten oli seuraavan käynnin tarkoituksena vaan katsoi hampaat läpi ja sanoi, että pitää paikata. Ja sitten antoi taas uuden ajan jolloin paikataan, siis wtf? Mitä touhua :eek:
Olin vielä käynyt kunnallisella hammaslääkärillä tämän vauvan yritysaikana, kun pitää viisaudenhampaita tarkkailla. Hänkin oli katsonut, että on paikattavia. Ni miksi ihmeessä piti käydä taas uudelleen toteamassa ne reiät eikä heti paikattu. Kyllä ärsytti maksaa siitäkin täysin turhasta käynnistä se 40€ :mad:
 
Luulis justiin että kun ajat on niin kortilla, niitä ei tuhlattais noin. Mutta tosiasia taitaa olla että se johtuu hoitotakuusta ja siitä että kunnat haluaa saada asiat näyttämään paperilla siistimmiltä kuin ne on... Jos tietyn ajan puitteissa on annettava "joku aika" niin annetaan niin lyhyt ettei siinä ehdi tehdä mitään mutta aikavastuurajaa saadaan siirrettyä, siinä syy sanoisin.
 
Ihan ihme touhua sanmarie sunkin kohdalla ollut :wideyed:

Varmaankin juuri tuosta kyse mitä sanoit Aaria.
 
Mä kävin kans hammastarkastuksessa suuhygienistillä joka käski lääkärille että pitää kuvata hampaat että tietää mitä siellä oikeasti on ja kyllä siellä oli paikattavaakin. No hammaslääkäri ei raskauden takia halunnut ottaa kuvia (hätävarjelun liioitteluako?) mutta paikkasi yhden hampaan. Lasku n 60 e. Käski synnytyksen jälkeen varata uuden ajan sitä kuvaa varten (jonot 6kk?). Arvostin.

Joku vuosi sitten kävin yksityisellä kun hampaasta puuttu iso pala ja oisin saanu ajan shygienistille 6 kk päähän. Soitin yksityiselle ja pääsin seur pvnä, paikkas 3 isoa reikää ja maksoi 150. Et jos nyt miettii et kunnallisella 60 e laaki niin vielä olis yksityiselläkin varaa ollu nostaa tässä välissä hintoja ja silti kannattais mennä yksityiselle jo ihan ajan ja omien hermojen säästämiseksi.
 
Nuppu, No onpa ollut sielläkin touhua julkisen hoidon puolelta. Ja tuo jonottaminen kun ensin parhaas tapaukses jonotat sen 6kk ja sitten uudestaan seuraavaan paikkaukseen toiset 6kk.. Johan siinä kerkii reiätkin vaikka kasvaa siihen pisteeseen että onkin jo juurihoidon paikka! (Ja ne 3 käyntiä lisää :shifty:) Helpommalla selviäisi kun vaan kerralla kaikki kuntoon.

Anila kiva kuulla että siellä sokerirasituksen tulokset mallikelpoiset! :happy:
 
Mulla ei myöskään otettu kuvia hampaista kun kävin alkuraskaudesta hammaslääkärissä. Pitää mennä raskauden jälkeen kuvauttaa koko suu. Mut se ei vissiin oikeasti oo hyväks se röntgeni, ihmettelin vielä neuvolassa.. Syytä en tiedä, mut ilmeisesti sieltä jotain haitallista säteilyä voi pahimmassa tapauksessa tulla. Mutta on kyllä kamalan hintasta ja ärsyttävää rahastusta, kun eivät voi kerralla laittaa kuntoon..

Mulla oli tänään sokerirasitus, ja reilusti alle jäi kaikki arvot. Ei siis johdu siitä tää + 10 kg.. :)
 
Mä kävin röntgenissä kuvauttamassa leuan. Sain sellasen liivin mahan päälle. Sanottiin et ei ole vaarallista, muuten en olisi mennyt.
 
Just tänään sain tietää et Jyväskylässä on pari hammaslääkärialuetta missä periaatteena on kaikki kuntoon kerralla! Olin ihan haltioissani ja aion selvittää asiaa ja suunnata mahdollisesti jatkossa sitten sinne. Voipi tietty olla vielä pidemmät jonot sinne mut ihan sama jos ei vaan tarvis aina rampata.
 
Niin ja kyllä "ennen vanhaan" oli tommonen tehokkaampi tyyli tietääkseni tavallinen et sai kunnallisella niin pitkän ajan että siinä ehti tehdäkin jotain ja jos pakko niin vielä toisen ajan missä tehtiin "loput" eikä tuommoista juoksuttamista ja jonotuttamista millä varmaan tehdään hammaslääkärien työstäkin "epätoivoisempaa" ja varsinkin tietysti heikennetään suiden terveyttä. Nyt tietty sit ollaan jossain kuntapäättäjätasolla kiinnostuneempia siitä miltä tilastot näyttää kuin että mitä oikeasti tapahtuu ja samalla yritetään säästää tavoilla mitkä lisääkin oikeasti kuluja.
 
Olipa kiva herätä tänään kerrankin hyvien unien jälkeen. Näin nimittäin unta helposta synnytyksestä.

Siinä synnytys käynnistettiin antamalla mulle joku pieni piikki, jonka jälkeen istuin parin muun mamman kanssa baaritiskin tyyppisen pöydän ääreen (synnärillä kuitenkin), ja aloin katsomaan kännykällä Emmerdalea. Jo alkutekstien kohdalla vauva vaan tipahti ulos, isä otti kopin ja laittoi vauvan sängylle. Vauva oli aika iso, sellainen n.kolmekuisen näköinen, puhdas, vaalea eikä tietoakaan mistään napanuorasta tai itkuista. Siinä se puhisi, heilutteli jalkoja ja pieraisi. :joyful:

Tän unen jäljiltä on taas hieman parempi luotto siihen, että ehkä synnytyksestä voisi selvitä :D
 
Takaisin
Top